توطئه اماراتی سعودی برای تجزیه یمن

امارات و عربستان سعودی با حمایت آمریکا سرگرم توطئه برای تجزیه یمن به چند منطقه هستند.

تحلیلگران معتقدند که طمع ورزی امارات و عربستان سعودی از طریق استقرار نیروهای ریاض در استان‌های حضرموت و المهره و تلاش امارات برای گسترش نفوذ و سیطره بر سواحل و جزایر یمن عیان شده است.

همزمان امارات در تلاش برای ایجاد استانی به نام باب المندب و تاسیس ارتش در آن و تحویل این منطقه به مزدورش طارق عفاش است.

طارق اخیراً اعلام کرد که امارات سرگرم احداث فرودگاه و مجتمع های مسکونی و فعال سازی بندر المخا است که از سال ها قبل در کنترل نیروهای اماراتی است.

مردم این منطقه نیز گفتند که امارات هزاران نفر از ساکنان این منطقه را اخراج و سربازان خود را جایگزین آنها کرده است.

امارات و سعودی پس از آن اقدام به اخراج نیروهای حزب تجمع یمنی برای اصلاح از استان حضرموت در شرق یمن کرده اند.

از سوی دیگر اعضای شورای ریاست جمهوری یمن که از سوی امارات و سعودی منصوب شده اند چند ماه است که به خاطر اختلاف با یکدیگر شهر عدن را ترک کرده و اکنون در هتل های این دو کشور ساکنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن و از رهبران جنبش انصارالله این کشور در توییتی امارات را که عضو مهم ائتلاف عربی ضد یمن به رهبری عربستان است، به تلاش برای کنترل یافتن بر استان حضرموت، بزرگترین استان شرق یمن متهم کرد.

الحوثی در واکنش به بیانیه رشاد العلیمی، رئیس شورای ریاستی یمن مبنی بر امضای توافقی با امارات برای تامین بودجه احداث سدی در یمن توییت کرد: امارات از ترس تحریک عربستان و آشکار شدن اختلافات در افکار عمومی، تلاش می‌کند با گام‌هایی دقیق استان حضرموت را به قلمروی استعماری خود در یمن ملحق کند.

این رهبر انصارالله افزود: آنچه ما از برادرانمان در استان حضرموت انتظار داریم، آگاهی، هوشیاری و امتناع از لغزش در پروژه‌های طرف استعمارگر (ائتلاف عربی به رهبری عربستان) است که می‌خواهد آنها را به عنوان سوختی برای توطئه‌های ویرانگر خود حفظ کند.

الحوثی این توییت را تنها چند ساعت پس از بیانیه العلیمی درباره امضای توافقی با امارات برای تامین بودجه ساحت سد “حسان” در استان ابین در جنوب یمن منتشر کرد.

العلیمی در بیانیه خود این توافق را “پروژه‌ای راهبردی برای تقویت بخش کشاورزی استان ابین” توصیف و تاکید کرد، “یمن به زودی حمایت اقتصادی به ارزش سه میلیارد دلار را که ابتدای آوریل گذشته از سوی عربستان و امارات اعلام شد، دریافت می‌کند”.

ائتلاف عربی ضد یمن به رهبری عربستان از ۲۶ مارس ۲۰۱۵ عملیات نظامی را علیه یمن آغاز کرد و طبق آمار سازمان ملل، از ابتدای این درگیری‌ها تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی ۳۷۷ هزار تن جان خود را از دست داده و اقتصاد یمن نیز ۱۲۶ میلیارد دلار خسارت دید و در حال حاضر ۸۰ درصد مردم یمن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *