ادعای تکراری شیخ نشین امارات مبنی بر مالکیت جزایر سه گانه ایرانی

در پی انتشار مفاد بیانیه نشست ۱۵۸ وزرای خارجه اتحادیه عرب و کمیته خودخوانده ۴ جانبه درحمایت از ادعای شیخ نشین امارات متحده عربی مبنی بر مالکیت جزایر سه گانه ایرانی  وزارت امور خارجه ایران  بیانیه این نشست را محکوم کرد.

 سخنگوی وزارت امورخارجه در اینباره گفت: صدور چنین بیانیه‌هایی، نشان از فقدان فهم درست برخی کشورهای یادشده نسبت به سیر تحولات منطقه و تجاهل نسبت به واقعیات منطقه غرب آسیا است.

کنعانی در خصوص جزایر سه گانه ایرانی  با مردود شمردن ادعاهای اعضای اتحادیه عرب ، تمامی اقدامات ایران را در چارچوب اعمال حاکمیت بر تمامیت ارضی کشور دانست و مداخله دیگران در این زمینه را محکوم کرد.

 در سال ۱۳۸۶، سران اتحادیه عرب این خطای راهبردی نسبت به ایران را تکرار کردند، در آن نشست سه روزه که در ریاض و با مدیریت  عربستان برگزار شد، شیوخ عرب نسبت به مالکیت ایران در جزایر سه‌گانه دچار فراموشی شدند واز ادعای شیخ نشین امارات حمایت کردند.

اعضای اتحادیه عرب در کنفرانس های بنا به منافع خود  بطور مکرر ادعای امارات مبنی بر مالکیت سه جزیره ایرانی تنب بزرگ ، تنب کوچک وابو موسی را مورد تایید قرار می دهند در حالیکه شیوخ امارات می دانند که این سه جزیره متعلق به ایران است وتکرار ادعای مالکیت این جزیره نمیتواند برای انها منفعتی داشته باشد.

بهتر است شیوخ امارات از ادعای تکراری  خود دست بردارند وحسن نیت خودرا نسبت به جمهوری اسلامی ایران که قدرتمندترین  دوست در منطقه است نشان دهند وبدانند که این ادعاها  با اسناد ومدارک موجود منافات دارد واین سه جزیره متعلق به ایران است وبهتر است به فکر حفظ اتحادیه خود که در سال ۱۹۷۱ شکل گرفت باشند وچشم طمع به جزایر ایرانی وسرزمین ایران ندوزد زیرا این کار نمیتواند برای شیوخ امارات سودمند باشد..وتکرار این ادعاها به ضرر شیوخ امارات خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *