نگاهی به مندرجات مطبوعات ورسانه های خاورمیانه

  •  گفتگو با العالم مطرح شد:

    جزئیات توافق تبادل اسیران یمنی از زبان رئیس کمیته امور اسرای یمن

    جزئیات توافق تبادل اسیران یمنی از زبان رئیس کمیته امور اسرای یمن

    رئیس کمیته اسرای دولت نجات ملی یمن تاکید کرد: تبادل اسرای یمنی، دومین عملیات بزرگ مبادله اسیران است که از طریق سازمان ملل انجام شد و به مدت ۳ روز ادامه داشت. در این عملیات بیش از ۷۰۰ اسیر از ارتش و کمیته های مردمی آزاد شدند.

     

    عبدالقادر مرتضی در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم در برنامه “ضیف و حوار” درباره روند اخیر مبادله اسیران و آخرین تحولات و ارزیابی روند اجرای این عملیات و توافقی که طی آن ۸۸۷ زندانی از هر دو طرف آزاد شدند، تأکید کرد: این روند دومین عملیات بزرگ از طریق سازمان ملل است که ۳ روز به طول انجامید و در آن بیش از ۷۰۰ اسیر ارتش و کمیته های مردمی آزاد شدند.

    وی افزود: مشکلاتی پیش آمد و برخی از طرف ها مانع تراشی کردند اما به گونه ای نبود که این روند را به طور کامل با مشکل مواجه کند، ا.این مشکلات برطرف شد و عملیات با موفقیت به پایان رسید و امیدواریم اینگونه عملیات ادامه داتشه باشد؛ زیرا هنوز اسرای زیادی در زندان ها هستند و در انتظار دعوت سازمان ملل برای تکمیل توافقات و تفاهماتی هستیم که ماه مارس ۲۰۱۸ بر سر آنها توافق حاصل شد.

    المرتضی درباره شمار افرادی که آزاد شده اند و بر اساس بیانیه ها ۷۰۰ نفر بوده و اینکه آنان اسرای جنگی یا زندانیان سیاسی یا افراد ربوده شده یا فعالان سیاسی هستند، افزود: بیشتر افراد اسرای جنگی بودند که حدود ۷۰۶ اسیر از ارتش و کمیته های مردمی بودند و اغلب در جبهه های مرزی و جبهه های ساحل غربی و جبهه های استانهای جنوبی و جبهه های مارب اسیر شده بودند.

    وی افزود: در میان اسرا، ده ها ربوده شده و بازداشت شده وجود دارد. برخی افراد از داخل عربستان سعودی به اتهام جاسوسی برای ارتش و کمیته های مردمی ربوده شدند و به زندان ها افکنده شدند تا در عملیات تبادل اسرا، مبادله شوند. در میان آزادشدگان مارب، شماری از ربوده شدگان بودند و همچنین کسانی که از سواحل غربی و استان های جنوبی آزاد شده بودند، همه اسیر جنگی نبودند؛ بلکه ده ها نفر از آنها ربوده شده بودند.

    جزئیات توافق تبادل اسیران یمنی از زبان رئیس کمیته امور اسرای یمن

    رئیس کمیته امور اسرای یمنی در رابطه با این توافق و پیچیدگی‌ها و موانعی که در مسیر آن به وجود آمده بود و چگونگی غلبه بر آن، گفت که این توافق در مارس سال گذشته امضا شد و مارس امسال درباره تمدید آن برای یک سال دیگر توافق شد. مذاکرات غیرمستقیم به مدت یک سال از طریق سازمان ملل انجام شد اما در آن موانع بسیاری وجود داشت که باعث شد نتوانیم بر سر اجرای آن توافق کنیم به این دلیل که مزدوران در مأرب لجاجت می کردند.

    وی افزود: نهایتا در دیدارهایی که در عمان انجام شد، با طرف سعودی درباره بازدید از زندانها توافق شد و توانستیم از سرنوشت اسرایمان مطلع شویم و با بازدید از زندانها با اسرا ملاقات کنیم. این دیدارها باعث اجرای توافق شد و البته از زندانهای ساحل غربی و لحج و عدن نیز به طور غیرعلنی بازدید کردیم. تمام این اسرا که آزاد شدند اعم از زندان های سعودی یا ساحل غربی یا استان های عدن یا لحج، قبل از آزادی، تیم اعزامی ما با آنها دیدار کرده بود.

    المرتضی گفت: سرانجام پس از آنکه تمام طرفها آمادگی خود را برای اجرای توافق اعلام کردند، کمیته بین المللی صلیب سرخ به ما اعلام کرد که از روز جمعه ۱۴ آوریل ۲۰۲۳ اجرای توافق را آغاز می نمایند. پس از آن بود که هانس گراندبرگ فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در یمن در هفتمین نشست کمیته نظارت بر اجرای توافقنامه تبادل اسرا به میزبانی سوئیس از توافق بر سر آزادی ۸۸۷ اسیر و تعهد طرفین به انجام بازدیدهای مشترک از بازداشتگاه های یکدیگر و دیدار با تمام اسرا در این بازدیدها خبر داد.

    روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال : ۵ کشور عربی با تلاش عربستان برای بازگرداندن رژیم  بشار اسد به اتحادیه عرب مخالفند

     

    لندن : روزنامه القدس العربی

    روزنامه وال استریت ژورنال طی گزارشی نوشت: تلاش عربستان سعودی برای بازگرداندن رژیم سوریه به اتحادیه عرب با مقاومت مواجه می شود.

    این روزنامه افزود :حد اقل پنج کشور عربی عضو اتحادیه عرب با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مقاومت می کنند.

    این روزنامه نوشت : مخالفت کشورهای عربی با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شکست تلاش عربستان برای بازگشت سوریه به جرگه اعراب وترسیخ وتثبیت بزرگ ترین گردهمایی در خاورمیانه بشمار می رود.

    اخرین تلاش عربستان دعوت از رژیم سوریه برای حضور در جلاش اتحادیه عرب که قرار است در ۱۹ مه اینده برگزار شود بود .هدف  عربستان اینست که  نشان دهد که محمد بن سلمان دارای نفوذ وقدرت است .این در حالیست که مخالفان روابط خودرا با سوریه بازمی گردانند . چین وروسیه در برابر نفوذ امریکا در منطقه  که با مشکلاتی روبرو است  قد علم می کنند.

     پایان

    گربه ای که روی شانه امام جماعت در نماز رفت!

    برپایی یک نماز جماعت در شهر برج بوعریریج در شمال الجزایر با ورود گربه‌ای به مسجد و بالا رفتن از بدن امام جماعت خبرساز شده است.

    گربه‌ای عصر دیروز سه شنبه وارد مسجدی در الجزایر شد و مستقیماً بر روی شانه امام جماعت که درحال اقامه نماز تراویح بود رساند.

    طبق ویدئویی که به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، امام جماعت با مهربانی با این گربه برخورد کرد و سعی می‌کند لحظه‌ای او را نوازش کند.

    امام جماعت درحال تلاوت آیاتی از قرآن کریم بود که گربه از روی او بالا رفت و امام جماعت با دست هایش کمک کرد تا گربه روی شانه اش قرار بگیرد. گربه لحظاتی بعد به پایین پرید.

    بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی به ویژه توییتر و فیس بوک در مورد این ویدئو اظهارنظر کرده و مشخص شد که این امام جماعت شیخ ولید مهساس، امام جماعت مسجد ابی بکر الصدیق شهر برج بوعریریج در شمال الجزایر است.

    شیخ مهساس تعداد زیادی ویدئو در یوتیوب دارد که بیشتر آن‌ها ادعیه هستند. وی همچنین همین فیلم را در فیس بوکی به نام خود منتشر کرده است که در ذیل آن گفته: سبحان الله حتی حیوانات هم در برابر کلام خدا خاضع هستند.

    پایان

    تظاهرات ساکنان لندن مقابل سفارت رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم فلسطین

    همزمان با تداوم جنایات نیروهای رژیم موقت صهیونیستی در فلسطین اشغالی شماری از ساکنان شهر «لندن» در انگلیس به خیابان‌ها آمدند وعلیه نیروهای صهیونیستی شعار دادند.

    تظاهرات ساکنان لندن مقابل سفارت رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم فلسطین

    به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با تداوم جنایات نیروهای رژیم موقت صهیونیستی در فلسطین اشغالی، شماری از ساکنان شهر «لندن» پایتخت انگلیس به خیابان‌ها آمدند وعلیه نیروهای صهیونیستی شعار دادند.

    به گزارش شماره یکشنبه روزنامه «ینی شفق» صدها نفر از ساکنان لندن به خیابان‌ها آمدند تا مخالفت خود را با حملات اخیر نیروهای رژیم اسرائیل به مسجد الاقصی اعلام کنند.

     در این تظاهرات که در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در لندن برگزار شد، تظاهرکنندگان خشونت صهیونیست‌ها را محکوم و همبستگی خود را با مردم فلسطین اعلام کردند.

    واکنش‌های بین‌المللی به تجاوزات رژیم صهیونیستی در حالی ادامه دارد که تنش‌ها در سراسر قلمرو فلسطینیان پس از یورش نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی در قدس شرقی و بیرون راندن نمازگزاران در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تشدید شد.

    بامداد پنجشنبه  گذشته  جوانان فلسطینی در اعتراض به تهاجم مجدد صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی، در شهرهای مختلف با نظامیان اشغالگر درگیر شدند که به گفته منابع بیمارستانی، ده‌ها فلسطینی در درگیری با صهیونیست‌های تروریست در کرانه باختری و داخل «خط سبز» زخمی شدند.

    هزاران تبعه فلسطینی و اعراب ساکنان ایالات متحده آمریکا و همچنین فعالان اتحاد بین‌المللی روز شنبه در چند شهر مهم سراسر آمریکا در اعتراض به یورش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی در قدس اشغالی تظاهرات برپا کردند.

    تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد معترضان را در حالی در خیابان‌های شهرهای مهم آمریکا از جمله نیویورک نشان می‌دهد که سکوت دولت ایالات متحده در خصوص جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین را محکوم می‌کنند.

    طبق این گزارش، راهپیمای‌های گسترده در شهرهای نیویورک‌، شیکاگو، دالاس، لس آنجلس، اوهایو، تگزاس، کالیفرنیا، مینه‌سوتا تحت پرچم “الاقصی را رها کنید» برگزار شد و معترضان از مقام‌های اشغالگر رژیم صهیونیستی تقاضا کردند که تعدی به مسجدالاقصی را متوقف کنند(جزئیات بیشتر).

    پایان پیام/.

    ترکیه: در مقابل هتک حرمت مسجد الاقصی سکوت نمی‌کنیم

    اردوغان در گفتگو با هرتزوگ تاکید کرد که  آنکارا در مقابل تجاوزات علیه مسجد الاقصی سکوت نخواهد کرد.

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه تلفنی با «اسحاق هرتزوگ»، رئیس رژیم صهیونیستی گفتگو کرد.

    خبرگزاری آناتولی تاکید کرد که اردوغان در گفتگو با هرتزوگ گفته است که ترکیه هرگز در برابر تجاوزات و اقدامات تحریک‌آمیز علیه مسجد الاقصی و وضعیت حاکم بر آن سکوت نخواهد کرد.

    اردوغان همچنین خواستار اجتناب از هرگونه تغییر در وضعیت حاکم بر مقدسات قدس و جلوگیری از تشدید تنش و درگیری‌ها بین رژیم صهیونیستی و لبنان و غزه شد.

    الجزیره نیز گزارش داد که رئیس جمهور ترکیه خطاب به رئیس رژیم صهیونیستی بر لزوم توقف تنش‌های مکرر در ماه رمضان که به غزه و لبنان نیز کشیده شده است، تاکید کرد.

    اردوغان در این گفتگو همچنین بر آمادگی کشورش برای برداشتن گام‌هایی برای کاهش تنش در فلسطین تاکید کرد.

    همزمان با حمله گروه‌های مختلف شهرک نشینان به محوطه‌های مسجد الاقصی در میان حمایت شدید نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی به مناسبت آغاز ایام عید یهودی موسوم به پسح، درگیری و تنش در این مکان مقدس افزایش یافته است. منابع مطلع نزدیک به مقاومت فلسطین اعلام کردند طرف‌های میانجیگر میان مقاومت و اشغالگران صهیونیست تماس‌های خود را برای جلوگیری از درگیری همه جانبه نظامی افزایش داده‌اند. این منابع افزودند: رؤسای سازمان اطلاعات مصر با رهبران جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی تماس گرفته و برای مهار اقدامات احتمالی آنها و جلوگیری از واکنش گسترده فلسطینی به جنایات مسجد الاقصی تلاش کردند.

    پیشتر نیز همزمان با یورش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اظهار داشته بود که رژیم صهیونیستی تمامی خطوط قرمز را زیر پا گذاشته است. او گفته بود که ترکیه هرگز در برابر ادامه این جنایات ساکت نمی‌نشیند و فلسطینیان تنها نیستند. رئیس جمهور ترکیه در ادامه افزود: «موج خشونتی که به رغم تمام هشدارها توسط اسرائیل انجام می‌شود، نشان می‌دهد که تل آویو به بن بست رسیده است. نام این اقدامات سیاست ظلم و ستم است.»

    پیشتر نیز وزارت امور خارجه ترکیه یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و بازداشت تعداد زیادی از فلسطینیانی را که به مصلای «القبلی» پناهنده شده بودند، به‌شدت محکوم کرده بود. این وزارتخانه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «تجاوز نیروهای امنیتی اسرائیل به حریم مسجدالاقصی و وضعیت تاریخی کنونی آن و یورش به مصلای القبلی و دستگیری تعداد زیادی از غیرنظامیان فلسطینی را به‌شدت محکوم می‌کنیم.»

    این بیانیه ضمن تاکید بر این‌که حملات به نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی در ماه مبارک رمضان به هیچ‌وجه قابل قبول نیست، می‌افزاید: ما بسیار نگران تشدید تنش‌هایی هستیم که در حال حاضر به کل منطقه به‌ویژه نوار غزه سرایت کرده است. اسرائیل باید فوراً هرگونه اقدام تحریک آمیز و حمله‌ای را که منجر به تشدید تنش در منطقه شود، متوقف کند.

    همچنین «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز طی سخنانی ضمن محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و نمازگزاران فلسطینی گفت: «من حملات اسرائیل به انسان‌هایی که عبادت خود را انجام می‌دهند و ایمان و اعتقاد خود را ابراز می‌دارند، به شدت محکوم می‌کنم.»

    کد خبر ۵۷۵۰۰۲۵

    روزنامه آمریکایی وال اسنتریت ژورنال: مدیر سازمان سیا نا امیدی واشنگتن ار نزدیکی عربستان با ایران وسوریه را به بن سلمان ابلاغ کرد.

    روزنامه القدس العربی از لندن نوشت :

    روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال طی گزارشی نوشت : ویلیام برنز مدیر سازمان سیا در دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در ریاض نا خرسندی واشنگتن از تصمیم ریاض مبنی از ازسرگیری روابط عربستان با ایران وسوریه را به وی ابلاغ کرد.

    برنز به ولیعهد عربستان اطلاع داد که امریکا از تصمیم ریاض مبنی بر ازسرگیری روابط خود با ایران وسوریه غافلگیر شده است .

    برنز در هفته جاری بطور محرمانه به ریاض سفر کرد  تا  همکاری کشورش با عربستان را مورد بررسی قرار دهد.

پایان 
روزنامه رای الیوم چاپ لندن: ۱۶ فروردین۱۴۰۲
دولت عراق  بعلت عدم صدور مجوز برای عراقی ها جهت  وارد کردن خودروهای خود به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تصمیم گرفت برای اتباع کشورهای عربی حوزه خلیج فارس روادید  دلاری صادر نماید. 
طبق تصمیم دولت عراق اتباع کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باید ۷۵ دلار دربرابر دریافت روادید عراق پرداخت کنند.وهرخودروی که همراه اتباع حوزه خلیج فارس باشد صد دلار باید صاحب خودرو پرداخت نماید.
این اقدام بعلت جلوگیری مقامات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از ورود اتباع عراق با خودروهایشان می باشد. 
روزنامه رای الیوم چاپ لندن مورخ : ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
 پلیس زن در عربستان در تنظیم رفت وآمد  عمره گزاران در ماه مبارک رمضان شرکت می کند.

 

اختلاف مقامات اردنی درباره برقراری روابط با ایران پس از توافق ایران وعربستان

برقراری توافق بین ایران وعربستان با میانجیگری چین ، در بین مسئولین وتحلیلگران اردنی اختلاف بوجود آورده است.

مطبوعات اردن طی چند هفته اخیر دولت اردن را مورد انتقاد قرار می دهند که چرا تاکنون از اعزام سفیر به ایران خودداری می کند در حالیکه برخی از شخصیت های اردنی معتقدند که اردن نباید منتظر بماند واز اتخاذ موضع مثبت نسبت به ایران خودداری کند.

روزنامه القدس العربی با اشاره به اختلاف مقامات اردنی درباره موضع گیری نسبت به ایران می نویسد که مقامات اردنی هم اکنون با موضع گیرهای اخیر دولت نتانیاهو نسبت به اردن به این نتیجه رسیده اند که باید هرچه زودتر به ایران سفیر اعزام نمود ونباید در این زمینه تعلل کرد.

مقامات رژیم صهیونیستی اردن را جز خاک اسرائیل قلمداد کرده که این امر مقامات اردنی را عصبانی کرده ومصمم کرده پاسخ کوبنده ای به صهیونیست ها بدهند واعزام سفیر به ایران را پاسخ مناسب به مقامات صهیونیستی تشخیص داده اند.

اردن در حال حاضر با مشکلات اقتصادی مواجه است وتلاش می کند از هر فرصت جهت استفاده از روابط خود با دیگر کشورها استفاده نماید.

عربستان سعودی مدت ها است که از دادن کمک به اردن ومصر خودداری کرده ومعتقد است که سال های متمادی با دادن میلیارد ها دلار به عنوان کمک به اردن ومصر این دو کشور را عادت به دریافت کمک بلا عوض کرده  است.

از اینرو مقامات اردنی به امریکا روی اورده بلکه بتوانند از امریکائی ها کمک بلاعوض دریافت کنند.اکنون مطبوعات عرب خبر از واگذاری بین ۱۲ و۱۶ پایگاه نظامی اردن به امریکائی ها می دهند ومعتقدند که اردن با واگذاری این همه پایگاه نظامی به امریکائی ها به این ابر قدرت کمک می کنند تا نفوذ خودرا در خاورمیانه تقویت کند و از دست دادن پایگاه های خود در افغانستان وعراق

را خبران نماید.

ترکی الفیصل شاهزاده سعودی جزئیاتی تازه از حمله عراق به کویت در اوایل دهه ۹۰ میلادی فاش کرد.

جمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ – ۲۲:۵۷

الفیصل در گفت‌وگو با الاخباریه عربستان سعودی گفت: «در جریان مذاکراتی که بین عراق و کویت قبل از شروع تهاجم صورت گرفت، نمایندگانی مستقیماً به دستور ملک فیصل فرستاده شدند تا بدانند صدام چه در سر دارد .و وی نیز در میان این نمایندگان حضور داشت و مستقیماً با رئیس جمهور سابق عراق دیدار کرد».

وی گفت : «صدام با لحنی بسیار مهربان به ما گفت برادران کویتی به سرزمین های ما دست درازی کردند و می دانید که ما چقدر به این زمین ها نیاز داریم، شاهزاده بندر بن سلطان و شاهزاده سعود الفیصل به عنوان وزیر امور خارجه نیز در میان نمایندگان، حضور داشتند».

وی تاکید کرد “صدام حسین به بسیاری از روسای جمهور از جمله حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق مصر، و همچنین پادشاه سابق اردن” اطمینان داد که قصد حمله ندارد، و تاکید کرد که به گفته وی از سوی کویتی ها مورد ظلم قرار می گیرد.

در آگوست ۱۹۹۰ رژیم بعث صدام به کویت حمله کرد ؛ ۷ ماه بعد نیروهای بین المللی به رهبری آمریکا نیروهای عراقی را از کویت بیرون راندند.

گفتنی است بغداد و کویت سال ۲۰۰۳ پس از سرنگونی رژیم صدام روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند.

الفیصل در گفت‌وگو با الاخباریه عربستان سعودی گفت: «در جریان مذاکراتی که بین عراق و کویت قبل از شروع تهاجم صورت گرفت، نمایندگانی مستقیماً به دستور ملک فیصل فرستاده شدند تا بدانند صدام چه در سر دارد .و وی نیز در میان این نمایندگان حضور داشت و مستقیماً با رئیس جمهور سابق عراق دیدار کرد».

وی گفت : «صدام با لحنی بسیار مهربان به ما گفت برادران کویتی به سرزمین های ما دست درازی کردند و می دانید که ما چقدر به این زمین ها نیاز داریم، شاهزاده بندر بن سلطان و شاهزاده سعود الفیصل به عنوان وزیر امور خارجه نیز در میان نمایندگان، حضور داشتند».

وی تاکید کرد “صدام حسین به بسیاری از روسای جمهور از جمله حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق مصر، و همچنین پادشاه سابق اردن” اطمینان داد که قصد حمله ندارد، و تاکید کرد که به گفته وی از سوی کویتی ها مورد ظلم قرار می گیرد.

در آگوست ۱۹۹۰ رژیم بعث صدام به کویت حمله کرد ؛ ۷ ماه بعد نیروهای بین المللی به رهبری آمریکا نیروهای عراقی را از کویت بیرون راندند.

گفتنی است بغداد و کویت سال ۲۰۰۳ پس از سرنگونی رژیم صدام روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند.

امریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران رایزنی کردند

وزیران خارجه آمریکا و رژیم صهیونیستی در گفت‌و‌گوی تلفنی ضمن تبادل نظر درباره روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای، علیه ایران رایزنی کردند.

آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران رایزنی کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در شرایطی که بحران در فلسطین اشغالی بر سر تغییر ساختار قضایی رژیم صهیونیستی همچنان خبرساز است، وزیر خارجه آمریکا با همتای خود در تل‌آویو تماس گرفت و دو طرف علیه ایران رایزنی کردند.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با انتشار یک پیام توئیتری خبر داد که با «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت‌و‌گو تلفنی برقرار کرد.

وزیر خارجه دولت جو بایدن توضیحی اجمالی از محورهای رایزنی با همتای رژیم صهیونیستی خود ارائه داد  و از گفت‌و‌گوی انها علیه ایران خبر داد.

آنتونی بلینکن در توئیت خود نوشت: «ما در مورد اهمیت روابط دوجانبه، تلاش‌ها برای پیشبرد عادی‌سازی (سازش با کشورهای عربی) و تعهدمان به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی گفتو‌گو کردیم. ایالات متحده همچنان به راه حل دو دولتی متعهد است».

وزیر خارجه آمریکا در شرایطی درباره جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی حرف زده که جمهوری اسلامی ایران به کرات بر ماهیت صلح امیز برنامه هسته‌ای خود تاکید داشته و با استفاده نظامی از برنامه هسته‌ای مخالفت کرده است.

بلینکن و کوهن در حالی علیه برنامه هسته‌ای ایران موضع گرفتند که آمریکا تنها کشور استفاده کننده از بمب اتمی در جهان است و رژیم صهیونیستی به عنوان تنها دارنده سلاح اتمی در منطقه غرب آسیا، اجازه بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات اتمی خود را نمی‌دهد.

وزارت خارجه آمریکا هم بیانیه‌ای درباره رایزنی تلفنی آنتونی بلینکن با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی منتشر کرد و در این باره توضیحاتی ارائه داد.

طبق این بیانیه، بلینکن در صحبت با الی کوهن بر «اهمیت» روابط دوجانبه آمریکا و رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

بنا بر روایت وزارت خارجه آمریکا، آنها درباره «چالش‌های مشترک از جمله ایران و همچنین تلاش‌ها برای پیشبرد منافع متقابل از جمله ادغام منطقه‌ای بیشتر اسرائیل گفت‌وگو کردند».

بلینکن بر ادامه تعهد آمریکا به راهکار دو دولتی در قبال فلسطین تاکید و از تلاش‌های اخیر برای کاهش تنش بین اسرائیلی‌ها و فلسطینیان از طریق نشست‌های عقبه و شرم الشیخ استقبال کرد.

وزیر خارجه آمریکا در صحبت با همتای رژیم صهیونیستی خود، «بر اهمیت خودداری از اقدامات یکجانبه که تنش‌ها را تشدید می‌کند، تاکید کرد».

پایان پیام/

چه عواملی سبب هرج ومرج در فلسطین اشغالی شده است ؟

تحلیل از : عبد الباری عطوان روزنامه نگار فلسطینی وسردبیر روزنامه (رای الیوم ) ۲۸/۳/۲۰۲۳

 علت اصلی هرج ومرج در اسرائیل کنونی چبست ؟ .. از آنچه که در تلویزبون ها به نمایش درمی اید فریب نخورید /عوامل ششگانه فروریختن کشورها بخصوص اسرائیل کنونی چیست ؟ چرا سید (حسن نصر الله  ) وهمپیمانانش در کرانه باختری وغزه ویمن از دیدن تحولات در فلسطین اشغالی خوشحالی شان را پنهان نمی کنند؟

قبل از اینکه تحولات تکان دهنده در دولت اشغالگر اسرائیل ودودستگی در صفوف ان واعتصاب عمومی که فروردگاه ها وبیمارستانهای انرا فلج کرده وحالت فوق القاده در ارتش برای برقراری امنیت را بررسی کنیم اینرا یادآوری می نماییم که علت اصلی کلیه این رویدادها ، قیام مسلحانه در کرانه باختری ومناطق اشغال شده در سال ۱۹۴۸ است ورهبری گردان های جوان در نابلس وجنین است  وتاثیربزرگ روانی  ونظامی عملیات این جوانان بر شهرک نشینان ویهودیان ورهبران انها  مسلم است.

این نکته را بیشتر شرح وتوضیح می دهیم ومی گوییم این گردان ها کلیه معادلات روی زمین را دگرگون کرد وموسسه حاکمه اسرائیل را ترساند وبه وحشت انداخت ، واین امر سبب شد که احزاب دست راستی فاشیستی به قدرت برسند واین امر سبب بحران کنونی گردیده است ، این احزاب دست راستی را ایتمار بن گویر ( وزیر امنیت داخلی)  وهمتایش بتسلیل سموتریچ وزیر دارایی ومسئول اداری کرانه باختری  در کنار افراطی بزرگ بنیامین نتانیاهو علت رویدادهای اخیر است ونتانیاهو  اقدامات تندروانه را به انها آموزش داده است وبهترین نمونه از اقدامات این افراطی ها اتش زدن شهرک حواره ومردم ان است..

اسرائیل ظرف بیش از سی سال از امنیت وثبات وشکوفایی اقتصادی برخوردار بود ، وفریبکاری صهیونیستی توانست از طریق ابتکارات خود یک سابقه تاریخی بوجود آورد یعنی یک حکومت مزدور برآمده از سازمان آزادیبخش فلسطین بوجود اورد که به ابزاری دست اشغالگران تبدیل شد .این حکومت مزدور نقش اسرائیل ونیروهای امنیتی اسرائیل را بازی می کند وتوانسته هرگونه حرکت وقیام را خنثی کند  وماموربت اشغالگران ودستگاه های امنیتی انرا ایفا نماید وحمایت وحفاظت از شهرک نشینان واشغالگران را تامین  نماید..

گردان های مقاومت ( فلسطین ) برآمده از درون میراث مقاومت فلسطین است واین گردان ها توانستند معادلات در فلسطین وکشورهای عربی واسلامی را دگرگون سازند ومعادلات امنیت وثبات وشکوفایی داخلی اسرائیل را تغییر دهند.وشاید اشتی در داخل اسرائیل مجددا برقرار شود واوضاع به حالت عادی بازگردد ولی قیام مسلحانه در کرانه باختری متوقف نخواهد شد وبرای سال های سال ادامه خواهد یافت تا همه سرزمین های اشغالی آزاد گردد..

*****************

شش عامل سبب سرنگونی حکومت ها ونه تنها  رژیم ها می شود رژیم ها ممکن است سرنگون شوند وتغییر یابند ولی حکومت ها آسیب نمی بینند وتلاش نتانیاهو ودولت اواز اعمال اصلاحات وتغییر قانون قوه قضائیه سراغاز تظاهرات و هرج ومرج شد..

  • اول : فروریختن قانون وهمه گیری هرج ومرج . بدین ترتیب حاکم نمیتواند قدرت را بدست گیرد وهیبت دولت وموسسات انرا  اعمال نماید .تلاش نتانیاهو ودولت او برای اعمال اصلاحات وتغییر قنون قوه قضائیه جرقه ای بود که آتش تظاهرات وهرج ومرج را برافروخت. /

  • دوم : از هم پاشیده شدن ارتش وازبین رفتن خط مشی وعقیده  آن واغاز تمرد ونافرمانی وآنچه که هم اکنون شاهد انیم اینست که نیروهای ذخیره در خدمت نظام بویژه در نیروی هوایی نسبت به دیکتاتوری دولت دست راستی بهترین وبارزترین دلیل است .علاوه بر آن اسطوره ارتش بی شکست اسرائیل در جنگ ۲۰۰۶ فروریخت ، وارتش اسرائیل از شکست سال ۱۹۶۷ تاکنون هیچ پیروزی بدست نیاورده است..

سوم: سوء انتخاب یاران ، همپیمانی نتانیاهو با دو شخصیت منفور در حکومت اشغالگر همچون ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی ویتسلیل سمورتریچ وزیر دارایی ومسئول اداره مناطق اشغالی تاکنون در جهان بی مانند است . این دو میخواهند عرب های فلسطین را قتل عام کنند وانها را آتش زنند وانها را از خانه وکاشانه خود اواره سازند واین یک نمونه  است.

  • چهارم: اجرای اقدامات سه گانه استبداد  یعنی سرکوب وشکست  اقتصاد وحفظ فساد .باید به باد داشته باشیم که نتانیاهو میخواهد نظام قضاوت را تغییر دهد تا تهمت های وارده به خودرا در زمینه فساد ساقط کند .شهید یاسر عرافات به من گفت او با ملتها ودولت های بسیاری برخورد کرده ولی از نظر فساد همانند اسرائیلی ها ندیده است .وی تاکید کرد او رهبران بزرگ اسرائیل را با پول خریده است وی از  ارییل شارون نخست وزیر اسبق اسرائیل نام برد..

  • پنجم: نابسامانی اوضاع اقتصادی واعتصابات  کارگری .وما دیددیم که این اعتصابات دولت اشغالگر را فلج می کند .وسبب بستن فرودگاه های ان می گردد وخواندیم که ۲۰ تن از مدیران بانک ها با سمورتیچ  وزیر دارایی ملاقات کردند ونسبت به فرار سرمایه های مردم به میزان ۱۰ برابر در روزهای اخیر بعلت قیام مسلحانه ( فلسطینی ها ) ودو دستگی در اسرائیل هشدار دادند .و درباره مهاجرت شرکت ها وهوش مصنوعی به لندن ونیویورک وبرلن وتورنتو جهات یافتن امنیت هشدار دادند..

ششم : مهاجرت دستجمعی روزافزون .آمارهای منتشره از سوی اسرائیل نشان می دهد که مهاجرت معکوس بطور بی سابقه اافزایش یافته ، وانتشار مقالاتی در روزنامه ها نشان می دهد اسرائیل  امنیت ندارد وکودکان وفرزندان ونوادگان نمیتوانند  در آن بطور سالم زندگی کنند وبزرگ شوند .ومهاجرت راه حل ایده آل است ، واین نشانه ازدحام وشلوغی مردم در برابر سفارتخانه های غربی است . انها برای باز پس گرفتن تابعیت ویا دریافت روادید به سفارتخانه ها مراجعه می کنند.

***

اکنون اسرائیل بدترین روزهای خودرا می گذراند .سه خطر اسرائیل را تهدید می کند . اول فروریختن اوضاع داخلی است  دوم : تهدید های خارجی از چهار سو : مقاومت مسلحانه در لبنان ویمن ونوار غزه وعراق .  انها  دارای صدها هزار موشک وهواپیماهای بدون سرنشین می باشند. این نیروها که  پایگاه های امریکا در شرق اشغالی مرز سوریه را با موشک وهواپیماهای بدون سرنشین مورد حمله قرار دادند  ویکی از جنگجویان گردان های الرضوان لبنان را که مسلح به کمربند انفجاری وحامل بمب بود  اعزام کردند تا به  مرز اسرائیل نفوذ کرده و به عمق الجلیل برسد  از ارسال موشک وهوپیماهای بدون سرنشین دریغ خواهند کرد؟ .

اسرائیل اکنون با شتاب به یکی از کشورهای جهان سوم بویژه خاورمیانه بدل می شود.واین رژیم دیگراز نظر نظامی  مورد ترس ووحشت  دیگران نیست  ، همانطور که از اغاز تاسیس خود بود وانچه که در درون اسرائیل روی می دهد در اثر بروز دیکتاتوری و به سبب عملیات گردان های مقاومت  و سقوط دمکراسی نژادپرستانه اش است،  از اینرو این حق مخالفانش در لبنان وغزه وعراق ویمن است که از خوشحالی در پوست خود نگنجند وانتظار می رود در روزهای آینده  خبرهای بدی از حکومت اسرائیل اشغالگر وحامیانش در اروپا وامریکا ودوستان عربش که قراردادهای عادی سازی را امضا کرده اند به سمع ونظر برسد.باید منتظر شویم وببینیم .

 

منبع روزنامه رای الیوم

 

 

در تصادف اتوبوس عمره گزاران در عربستان ۲۰ تن کشته و۲۹ تن زخمی شدند

ریاض / در اثر تصادف یک اتوبوس حامل عمره گزاران با یک پل در شمال منطقه عسیر جنوب غرب عربستان  ۲۰ تن کشته و۳۰ تن زخمی شدند.

این تصادف در منطقه عقبه شعار در شمال منطقه عسیر واقع در جنوب غرب عربستان روی داد واین رویداد نشاندهنده چالش هایی است که عربستان در تامین امنیت زوار وعمره گزاران با آن مواجه است.

این تصادف در اولین هفته ماه مبارک رمضان وچند ماه پیش از اغاز مراسم حج رخ داد .

کانال تلویزیونی الاخباریه وابسته به دولت سعودی گزارش داد که در تصادف اتوبوس در عقبه شعار در شمال منطقه عسیر ۲۰ تن جان خودرا از دست دادند و۲۹ نفر زخمی شدند

این کانال تلویزیونی گزارش داد که این تصادف دراثر خالی کردن ترمز اتوبوس وبرخورد با یک پل وواژگون شدن ان روی داد که در اثر ان اتوبوس دچار آتش سوزی شد.

کانال تلویزیونی عربستان یک ویدئو از اتوبوس واژگون شده در توئیتر پخش کرد که در آن خبرنگار ان  در برابر اتوبوس آتش گرفته را نشان داد.

نقل عمره گزاران وحجاج به شهرهای مقدس در عربستان یک کار دشواراست وبعضی اوقات با خطراتی همراه است چرا که در موارد زیاد اتوبوس ها گرفتار ترافیک سنگین می شوند.

در اکتبر سال ۲۰۱۹ ، ۳۵ تن از تابعیت های اسیایی وعربی در تصادف اتوبوس با یک کامیون در مدینه منوره جان خودرا از دست دادند.

منبع :(خبرگزاری فرانسه )

همکاری دفاعی، انرژی و لبنان؛ محورهای رایزنی تلفنی ماکرون و بن سلمان

همکاری دفاعی، انرژی و لبنان؛ محورهای رایزنی تلفنی ماکرون و بن سلمان

منابع رسانه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهوری فرانسه و ولیعهد عربستان سعودی درباره همکاری میان دو کشور و کلاف سردرگم بحران سیاسی و اقتصادی لبنان خبر دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، «الیزه»، کاخ ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور و محمد بن سلمان پویایی روابط دوجانبه و تعمیق همکاری میان دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی را ستودند.

ریاست جمهوری فرانسه گزارش داد: آنها همچنین زمینه‌هایی که می‌تواند این همکاری‌ها را به ویژه در زمینه مسائل دفاعی و انرژی تقویت کند، مورد بررسی قرار دادند.

ماکرون و بن سلمان تحولات لبنان و بحران سیاسی و اقتصادی پیچیده این کشور در سایه اختلافات بر سر انتخاب رئیس جمهوری جدید را مورد بررسی قرار داده نسبت به این وضعیت ابراز نگرانی کردند.

دو طرف همچنین بر تلاش خود برای کمک به خروج لبنان از وضعیت موجود تأکید کردند.

ماکرون در این دیدار از توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک نیز استقبال کرد.

انتهای پیام

تظاهرات روز ملی پایداری در صنعا و استان های دیگر یمن 

تظاهرات بزرگداشت روز ملی پایداری در یمن امروز یک شنبه در صنعا پایتخت یمن و دیگر استان های این کشور برگزار شد.

منابع رسانه ای یمن از شرکت گسترده مردم در این تظاهرات خبر داده و اعلام کردند که مردم برای بزرگداشت این مناسبت و شرکت در تظاهرات، دسته دسته و گروه گروه خود را به میدان باب الیمن می رسانند.

سید عبد الملک بدر الدین الحوثی، رهبر انصار الله طی سخنانی عصر دیروز شنبه خود از ملت یمن خواسته بود با حضور گسترده در تظاهرات عصر امروز که به مناسبت نهمین سالگرد روز ملی پایداری برگزار می شود، پایبندی خود به آرمان برحقشان را با جهانیان نشان داده و بهائتلاف متجاوز سعودی درباره ادامه محاصره و اشغال کشورشان هشدار دهند.

روزنامه القدس العربی چاپ لندن

نیمی از مردم  نوار غزه درآمد ندارند ومیزان بییکاری به ۵۰ در صد رسیده است

سندیکای کارگران در نوار غزه اعلام کرد که نیمی از مردم نوار غزه درآمد روزانه ندارند .این در حالیست که  میزان بیکاری  به ۵۰ درصد  ومیزان فقر به ۶۰ درصد رسیده و۲۵۰ هزار کارگر فلسطینی بیکارند.

سامی العمصی رئیس سندیکای کارگران نوار غزه در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : محاصره نوار غزه ( توسط اسرائیل ) همه بخش های کارگری از جمله ماهیگیران ، راننده ها ، بخش نساجی ، معادن ، جهانگردی ، صنایع ، چاپ وانتشارات را  تحت تاثیر قرار داده است .

العمصی تاکید کرد اشغالگری نوار غزه محاصره شده را با جمعیت دو میلیونی اش را به یک زندان بزرگ تبدیل کرد ه واسرائیل این منطقه را از زمین ودریا وهوا محاصره نموده است.

وی سکوت جهان درمورد محاصره نوار غزه ومجازات کردن ملت فلسطین بخاطر استفاده از حق خود در انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۰۶ را محکوم کرد .وافزود اشغالگران به جنایت های جنگی  تجاوزکارانه خود ادامه می دهند.

پایان

عراق،‌ الجزایر، مراکش، اردن و اتحادیه اروپا اظهارات اسموتریچ را محکوم کردند

کشورهای عراق ،الجزایر، مراکش و اردن و نیز اتحادیه اروپا اظهارات و رفتارهای مدعیانه اخیر وزیر دارایی رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کرده و درباره تشدید تنش‌ها هشدار دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری شفق نیوز عراق، وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اظهارات مدعیانه بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی که وجود ملت فلسطین را انکار کرده بود و نیز استفاده‌اش از یک نقشه ادعایی که در آن مرزهای اردن و فلسطین داخل اراضی اشغالی ترسیم شده بود، محکوم کرد و نسبت به پیامدهای آن هشدار داد.

این وزارتخانه در ادامه با تاکید دوباره بر موضعگیری ثابت عراق در حمایت از ملت فلسطین و حقوق آن که شامل مرور زمان نمی‌شود، اعلام کرد، عراق با اظهارات تحریک‌آمیز و تمامی اقداماتی که مغایر حقوق انسانی و اخلاقی ملت فلسطین است، مخالف بوده و توقف این تحولات را خواستار است.

همچنین وزارت خارجه عراق تاکید کرد: زبان خشونت سیستماتیکی که رژیم غاصب اسرائیل در پیش گرفته موجب تنش بیشتر و بحرانی شدن اوضاع شده و مانع دستیابی به هر گونه راه‌حلی می‌شود.

وزارت خارجه الجزایر نیز در بیانیه‌ای به شدت اظهارات تحریک‌آمیز اسموتریچ را محکوم و اعلام کرد: این اقدام خصمانه به سایر نقض‌های برنامه‌ریزی شده این رژیم در حق ملت فلسطین و دارایی‌ها و مقدسات آنها افزوده شد و به منزله نقض آشکار قوانین و منشورهای بین‌المللی است و می‌تواند موجب تشدید تنش‌ها و به خطر افتادن امنیت و صلح در کل منطقه شود.

وزارت خارجه الجزایر در ادامه از جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت خواست به مسؤولیت خود در حمایت از حقوق ملت فلسطین برای داشتن کشوری مستقل با پایتختی قدس و احترام به مرزهای آن و نیز مرزهای تمامی کشورهای منطقه از جمله اردن عمل کند.

ناصر بوریطه، وزیر امور خارجه مراکش نیز اظهار کرد، اظهارات تحریک‌آمیز برخی از اعضای کابینه رژیم صهیونیستی درباره برخی کشورهای عربی و حقوق ملت فلسطین را با نگرانی دنبال می‌کند.

بوریطه تاکید کرد: مراکش همواره مخالف تمامی اقدامات غیرمسؤولانه‌ای است که می‌تواند تحریک‌آمیز و یا دارای تاثیر منفی باشد.

وزیر خارجه مراکش در ادامه نیز گفت: مراکش که پادشاهی آن ریاست کمیته قدس را بر عهده دارد، همواره تاکید کرده که گفتگو و مذاکرات تنها راه رسیدن به راه‌حلی قطعی برای مساله فلسطین در چارچوب احترام به حقوق قانونی ملت آن از جمله تشکیل کشوری بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ با پایتختی قدس شرقی است و این موضعگیری با قوانین بین‌المللی، طرح صلح عربی و قطعنامه‌های سازمان ملل مطابقت دارد.

وی افزود: مراکش مخالف اقدامات یک جانبه‌ای است که می‌تواند ما را از راه‌حل دور کند و از هر ابتکارعملی که بتواند به آرامش و رسیدن به راه‌حل تشویق کند، حمایت می‌کند.

اردن و اتحادیه اروپا نیز از تل‌آویو خواستند مخالفت خود را با اظهارات و اقدامات اسموتریچ اعلام کند.

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در گفتگوی تلفنی با جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اظهارات مدعیانه اسموتریچ درباره ملت فلسطین و استفاده‌اش از آن نقشه ادعایی را محکوم کرد و آن را اقدامی خطرناک و مردود خواند.

بورل نیز در این تماس تلفنی تاکید کرد که تل‌آویو باید موضعگیری روشنی را اتخاذ کرده و اعلام کند که این اظهارات بیانگر موضعگیری آن نیست.

وی در ادامه نیز بار دیگر مخالفت اتحادیه اروپا با تمامی اقدامات یک جانبه رژیم صهیونیستی را اعلام و بر راه‌حل دو کشوری به عنوان راهی برای برقراری صلح تاکید کرد.

وزیر خارجه اردن نیز گفت: کابینه رژیم صهیونیستی مسؤول اظهارات نفرت‌انگیز، تحریک‌آمیز و نژادپرستانه و رفتارهای زننده اسموتریچ و پیامدهای آن است و باید مخالفت خود را با این سخنان و اقدامات به صورت روشن و علنی اعلام کند.

وی هشدار داد، “سکوت در برابر این سخنان و رفتارهای نژادپرستانه به بهانه رعایت توازن در ائتلاف دولتی، مردود و خطرناک بوده و تنها موجب تشدید تنش و گسترش این تفکر افراطی خواهد شد”.

انتهای پیام

معاون ترامپ: نزدیکی تهران-ریاض نتیجه سیاست شکست خورده بایدن است

معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا که نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری آتی این کشور است، نزدیک شدن تهران و ریاض را نتیجه سیاست شکست‌خورده بایدن خواند.

معاون ترامپ: نزدیکی تهران-ریاض نتیجه سیاست شکست خورده بایدن است

 مایک پنس معاون دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده در مصاحبه با رادیو «دابلیو ای بی سی» تصریح کرد «عمدتاً به واسطه سیاست‌های شکست‌خورده دولت جو بایدن شاهد خلأ رهبری در صحنه جهانی هستیم».

وی سپس با انتقاد از سیاست‌های بایدن ادامه داد: «منظورم این است که شما اوایل این هفته، شاهد ملاقات رئیس‌جمهور شی (جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین) و (ولادیمیر) پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) در مسکو بودید. شما چین را داشتید که در خصوص روابط و به نوعی عادی‌سازی روابط بین ایران و عربستان سعودی مذاکره کرده و همگی این‌ها شواهدی مبنی بر جای خالی ایجاد شده است».

شی جین‌پینگ چهارشنبه سفر سه روزه به مسکو برای ملاقات با پوتین را به پایان رساند؛ سفری که پکن آن‌ را «سفر دوستی، همکاری و صلح» خواند.

پنس که نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان برای شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا است، مدعی شد که فقدان رهبری در عرصه جهانی از «گدایی» دولت باید از ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای، خروج «فاجعه‌بار» آمریکا از افغانستان و عدم ارسال فوری کمک‌ به اوکراین برای نبرد با روسیه، نشأت گرفته است.

پنس با اشاره به این موارد ادامه داد: «بدون یک رهبر قوی در ایالات متحده، جهان آزاد هدایت نخواهد شد. این یک خلأ در رهبری آمریکا است و به همین دلیل است که به یک رهبر برجسته قوی نیاز داریم. ما رهبر جهان آزاد هستیم و اگر آمریکا در این جهان آزاد رهبری نکند، جهان آزاد هدایت نمی‌شود».

اظهارات پنس در حالی مطرح شده که شایعاتی وجود دارد مبنی بر آن‌که وی قصد دارد در رقابت‌های درون حزبی جمهوری‌خواهان برای ورود به رقابت‌های اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ با دونالد ترامپ رقابت کند.

تاکنون نیکی هیلی فرماندار سابق کارولینای جنوبی و «ویوک راماسوامی» کارآفرین محافظه‌کار، تنها دو جمهوری‌خواهی هستند که رسماً نامزدی خود را برای رقابت با ترامپ در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرده‌اند. منبع : خبرگزاری فارس

پایان پیام/

انتقاد دمشق از برگزاری کنفرانس بین‌المللی حمایت از زلزله‌زدگان بدون هماهنگی با سوریه

انتقاد دمشق از برگزاری کنفرانس بین‌المللی حمایت از زلزله‌زدگان بدون هماهنگی با سوریه

وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، دمشق برگزاری به اصطلاح «کنفرانس بین‌المللی اهداکنندگان برای حمایت از زلزله‌زدگان سوریه و ترکیه» بدون هماهنگی یا دعوت از دولت سوریه به عنوان کشوری که این فاجعه در آن رخ داده است را محکوم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)، وزارت خارجه سوریه در این بیانیه افزود: این رویکرد سازمان‌دهندگان کنفرانس بروکسل و سیاسی‌کردن اقدام بشردوستانه و توسعه‌ای توسط آنها “در تداوم تحمیل اقدامات قهری غیرقانونی، غیرانسانی و غیراخلاقی خود علیه مردم سوریه از جمله کسانی که از این فاجعه آسیب دیده‌اند، نیز پدیدار شده است” و حقایق ثابت کرده است که استثنائات درباره تحریم های یکجانبه آمریکا و اروپا چیزی جز تشریفات بی‌اثر و دارای ماهیت تبلیغاتی نیست.

این وزارتخانه در ادامه بیانیه خود اشاره کرد که نیروهای آمریکایی که به شکل غیرقانونی در خاک سوریه حضور دارند، بدون درنظر گرفتن نیاز فوری زلزله‌زدگان به منابع انرژی برای راه‌اندازی پناهگاه‌ها، سیستم‌های آمبولانس، امکانات بهداشتی و خدماتی و حمل‌ونقل، به سرقت هزاران بشکه نفت سوریه و قاچاق آن به خارج این کشور ادامه می‌دهند.

وزارت خارجه سوریه تاکید کرد، پیام سوری‌ها به برگزارکنندگان این کنفرانس و شرکت‌کنندگان در آن این است که حداقل میزان بهبود اوضاع انسانی و معیشتی زلزله‌زدگان، در وهله نخست و قبل از هر چیزی مستلزم وجود اراده سیاسی صادقانه، لغو فوری و بی‌قید و شرط سیاست‌های مجازات دسته جمعی تحمیل شده بر مردم سوریه، حمایت از تلاش‌های دولت دمشق و نهادهای ملی آن برای بهبود اقتصادی و بازسازی کشور است.

بنا بر این گزارش، اورسولا فون‌در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی اهداکنندگان برای کمک به زلزله‌زدگان گفت، کمیسارای اروپا با یک میلیارد یورو ترکیه را برای بهبود اوضاع پس از وقوع زلزله حمایت خواهد کرد. همچنین بسته بعدی به مبلغ ۱۰۸ میلیون یورو را برای حمایت بشردوستانه و بازسازی فوق‌العاده‌ سوریه اختصاص خواهد داد. (ایسنا)

انتهای پیام

 وزیر اسبق امنیت اسرائیل بطور غیر مستقیم از دست داشتن اسرائیلی ها در ترور یاسر عرفات خبر داد

برای اولین بار وزیر اسبق امنیت اسرائیل خبر از دست داشتن اسرائیلی ها در ترور یاسر عرفات رئیس سابق سازمان آزادیبخش فلسطین داد.

به نوشته روزنامه رای الیوم چاپ لندن ، شائول موفاز در مصاحبه با کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت ارئل شارون نخست وزیر اسبق اسرائیل نقشه ای برای تبعید یاسر عرفات به سودان کشید   .وی به این سوال پاسخ نداد که ایا اسرائیل یاسر عرفات را مسموم کرد ؟ ولی افزود ما مسئول مردن شخصیت ها در خاورمیانه نیستیم ولی گفت : شارون به من دستور داد از شر عرفات راحت شویم واورا به سودان تبعید نماییم.

پایان

پس از توافق ایران وعربستان ، اردنی ها  مایلند روابط دیپلماتیک با ایران برقرار سازند

بررسی تأثیرات توافق میان عربستان و ایران به ویژه بر بحران یمن و روابط با اردن از مهم ترین موضوعاتی است که روزنامه های مطرح عربی به آن پرداخته اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه العربی الجدید در صفحه نخست خود با انتخاب تیتر «توافق عربستان-ایران؛ تهران به برون رفت از بحران یمن اشاره می کند» نوشت: واکنش‌ها و سخنان مسئولان ایرانی در خصوص توافق مذکور هم چنان ادامه دارد به طوریکه وزیر خارجه این کشور به تازگی از احتمال تأثیر توافق میان عربستان و ایران بر بحران یمن سخن گفته است.

 

این روزنامه در ادامه نوشت: بر اساس اطلاعات کسب شده از منابع آگاه، در جریان مذاکرات صورت گرفته میان مسئولان ایرانی و سعودی، بحث‌هایی در خصوص بحران یمن نیز مطرح شده است. این منابع اعلام کرده اند که دو طرف بر سر یک آتش بس طولانی مدت برای زمینه سازی در خصوص آغاز روند سیاسی میان طرف‌های درگیر در یمن توافق کرده اند. بر این اساس قرار شده است نیروهای انصارالله مسأله توقف حملات علیه خاک عربستان را بررسی کنند و ریاض نیز به محاصره صنعاء پایان دهد.

 

روزنامه القدس العربی نیز با اشاره به توافق میان عربستان و ایران به نقل از «محمد التل» روزنامه نگار کهنه کار اردنی نوشت: باید سیاست‌های تعارف آمیز برای محافظت از منافع ملی کنار گذاشته شود. با توجه به اینکه ایران و عربستان در یک اقدام ناگهانی به توافق دوجانبه دست پیدا کرده اند، اردن باید در سیاست‌ها و عملکرد دیپلماتیک خود در قبال کشورهای همسایه بازنگری کند.

این روزنامه به نقل از طاهر المصری یکی از سیاستمداران باسابقه مصری نوشت: اوضاع جهان و منطقه تغییر کرده است و اردن از لحاظ ژئو پولتیک باید این تحولات را عمیقاً بررسی کند در غیر این صورت متضرر خواهد شد. سیاست‌های اردن در خصوص فراخواندن سفیر خود از تهران در ۷ سال قبل و عدم تعیین سفیر جدید در چارچوب‌های تعارف آمیز با عربستان تعریف شده است. اردن از اقدام عربستان در توافق با ایران شوک زده شده است. آیا این کشور سفیر خود را به تهران اعزام خواهد کرد؟

 

روزنامه رأی الیوم در مقاله‌ای با عنوان «اسرائیل در برابر یک پیچ تاریخی؟» نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در عرصه منطقه‌ای و بین المللی منزوی شده است. حتی می‌توان گفت که وی توسط شهرک نشینان صهیونیست که صدها هزار تن از آنها علیه سیاست‌های کابینه نتانیاهو تظاهرات کرده اند محاصره شده است. امارات به عنوان نخستین کشوری که قدم در مسیر عادی سازی روابط با تل آویو گذاشت اخیراً قرارداد تسلیحاتی خود با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرده است.

این روزنامه در ادامه نوشت: وزیر امور مالی و امنیت رژیم صهیونیستی روز یکشنبه وارد آمریکا شد اما هیچ کدام از مسئولان آمریکایی با وی دیدار نکردند.

 

روزنامه سوری الوطن با انتشار مقاله‌ای به قلم «بثینه شعبان» با اشاره به تحولات فلسطین نوشت: توجه به اخبار فلسطین و مقاومت مردم آن در کنار تجاوزات روزانه رژیم صهیونیستی و بی توجهی محافل غربی به ویژه آمریکا به این تجاوزات بسیار خوب است اما نباید پوشش این تحولات ما را از این مسأله مهم غافل کند که غربی‌ها باید یک موضع محکم در این خصوص اتخاذ کنند.

وی در ادامه افزود: غربی‌ها نباید از واژه تروریسم برای مقاومت مردم فلسطین در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی استفاده کنند. فعالان فلسطینی باید مطالبات خود را از آمریکا به جد پیگیری کنند تا این کشور بر رژیم صهیونیستی فشار آورد تا به تجاوزات خود علیه فلسطینی‌ها پایان دهد.

 

روزنامه لبنانی الاخبار در خصوص توافق میان عربستان و ایران نوشت: واکنش‌ها به توافق میان دو کشور هم چنان ادامه دارد اما تأثیرات نهایی این توافق بر پرونده‌های مورد اختلاف در منطقه و یا روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کاملاً آشکار نیست. با این وجود بسیاری از تحلیل گران سیاسی معتقدند که این توافق بیانگر تضعیف هژمونی آمریکا بر منطقه است.

این روزنامه در ادامه گزارش داد: کشورهای منطقه به چین به عنوان یک بازیگر مهم که در حل اختلافات میان آنها نقش ایفا می‌کند نگاه می‌کنند. تنها کاهش نفوذ آمریکا در منطقه باعث نشده که عربستان در سیاست‌های خود تجدید نظر کند بلکه شکست‌های ریاض به ویژه در یمن باعث به وجود آمدن این تحولات شده است.

تل آویو در برابر یک پیچ تاریخی/اردن در مسیر عربستان گام برمیدارد؟

روزنامه الشرق الاوسط با اجرای مصاحبه با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان به نقل از وی نوشت: امضای توافق نامه میان ایران و عربستان به معنی دستیابی به راه کاری برای حل تمام اختلافات فیما بین نیست. امیدوارم به زودی با حسین امیر عبداللهیان بر اساس آنچه که میان تهران و ریاض توافق شده است، دیداری داشته باشم.

وزیر خارجه عربستان اضافه کرد: تهران و ریاض آماده اند تا روابط دیپلماتیک خود را طی ۲ ماه آتی از سر بگیرند. یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد صفحه جدید در روابطمان با ایران، پایبندی به مفاد توافقنامه میان دو طرف به شمار می‌رود. بدون شک منفعت دو کشور و منطقه در فعال سازی روند همکاری‌های مشترک نهفته است.

در ادامه مصاحبه بن فرحان آمده است: ما باید به دنبال تحقق خواسته‌های ملت‌های خود و نسل‌های آتی و ایجاد یک آینده بهتر در سایه امنیت و ثبات و شکوفایی باشیم. امیدواریم بتوانیم با طرف ایرانی در این خصوص همکاری‌های لازم را داشته باشیم.

کد خبر ۵۷۳۲۰۷۴
روزنامه رای الیوم : ۲۳/۱۲/۱۴۰۱

آیا امارات در صدد جبران اشتباه نزدیکی به تل‌آویو است؟

همزمان با اعلام توافق ازسرگیری روابط ریاض و تهران، برخی منابع صهیونیست از ضربه جدید ابوظبی به کابینه تل‌آویو پس از لغو سفر نتانیاهو به امارات و احتمال لغو قرارداد خرید سامانه‌های پدافندی از رژیم صهیونیستی خبر دادند.

آیا امارات در صدد جبران اشتباه نزدیکی به تل‌آویو است؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر  رژیم صهیونیستی، در دو سطح منطقه‌ای و بین المللی منزوی شده است و حتی بیشتر از آن در محاصره شهرک‌نشینان صهیونیست قرار گرفته و صدها هزار نفر علیه طرح دیکتاتوری او در «اسرائیل» تظاهرات می‌کنند.

روزنامه رأی الیوم با انتشار گزارشی در این خصوص، نوشت: «نتانیاهو در اواخر دسامبر گذشته، پیش از ادای سوگند کابینه‌اش خبر داد که قصد دارد به امارات سفر کند و این کشور نخستین مقصد سفر او به کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد بود.کشوری که با امضای توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، تحت نظارت آمریکا در آگوست ۲۰۲۰، دایره اختلافات تاریخی را کنار گذاشت.

نویسنده در ادامه تصریح کرد: «اما باد طبق  برنامه‌های نتانیاهو و کابینه‌اش که به درستی به افراطی‌ترین، نژادپرست‌ترین و وحشی‌ترین کابینه اسرائیل ملقب شد، نوزید و حتی دوستانش از او و کابینه‌اش دوری کردند. حتی دوست راهبردی آن یعنی ایالات متحده آمریکا تا این لحظه از دعوت وی به واشنگتن برای انجام دیداری سنتی با رئیس جمهور آمریکا خودداری کرده است. امری که تمسخر بسیاری را در محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی علیه نتانیاهو برانگیخته است.

علاوه بر این، «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، یکشنبه پیش به واشنگتن سفر کرد اما هیچ مقام مسئولی در دولت آمریکا از او استقبال نکرد و همتای آمریکایی او نیز هرگونه دیدار با اسموتریچ را تحریم کرد. کاخ سفید نیز اعلام کرد که هیچ مقام مسئول آمریکایی با این وزیر دیدار نخواهد کرد.

در ادامه این یادداشت آمده است: «پس از لغو سفر نتانیاهو به امارات از سوی ابوظبی در اعتراض به هتک حرمت وزیر فاشیست «ایتمار بن گویر» به مسجد الاقصی، – سفری که نتانیاهو تاکیر ویژه‌ای بر روی آن داشت _ کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، به نقل از منابع بسیار امنیتی در تل آویو فاش کرد که انتظار می رفت که امارات خرید سامانه‌های دفاعی از اسرائیل را به دلیل اقدامات دو وزیر نژادپرست ایتمار بن گویر و بزالل اسموتریچ متوقف کند. این در حالی است که خرید این سامانه‌های دفاعی از سوی امارات بسیار حساس و از اهمیت بالایی برای تل‌‌آویو برخوردار است و انتشار اطلاعات در مورد آن ممنوع است.

هرچند که رسانه‌های رژیم صهیونیستی دلیل لغو سفر نتانیاهو را اهانت دو وزیر کابینه او به بیت‌المقدس عنوان می‌کنند، سایت آکسیوس به نقل از «سه مقام ارشد اسرائیلی» نوشت که امارات متحده عربی سفر برنامه‌ریزی شده بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر اسرائیل، در ماه گذشته برای دیدار از ابوظبی را به دلیل «نگرانی از گسترش بحران منطقه‌ای با ایران» به تعویق انداخت.

این سه مقام صهیونیست اعلام کردند که مقامات اماراتی نمی‌خواستند به بنیامین نتانیاهو امکان دهند که در خاک امارات سخنانی در تهدید جمهوری اسلامی ایران بیان کند. زیرا به نظر می‌رسید که نتانیاهو، قصد داشت از سفر به امارات برای تهدید ایران از فاصله نزدیک به خاک ایران استفاده کند و مقامات اماراتی نگران بودند که چنین اظهاراتی به تنش با ایران دامن بزند به ویژه که ابوظبی پس از گذشت چندین سال تنش، به تازگی موفق شده که روابطش با تهران را بهبود ببخشد و پس از هفت سال نبود سفیر در تهران، سفیر جدیدی به ایران اعزام کند.

اما تیم نتانیاهو در آن زمان ادعا کرد که تعویق این سفر به دلیل مسائل لوجستیک صورت گرفته و ارتباطی به تنش‌ها در فلسطین اشغالی و انتقادات از اقدامات وزیر امنیت داخلی نداشت.

منابع صهیونیستی در ادامه افزودند که این تصمیم امارات با توجه به اقدامات کتابینه نتانیاهو در یک ماه و نیم گذشته از جمله یورش بن گویر به الاقصی، وقایع حواره و اظهارات  اسموتریچ در مورد آن‌چه اتفاق افتاد و تاکیدش بر لزوم محو حواره از روی نقشه، اتخاذ شد.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منابع آگاه فاش کرد که «محمد بن زاید» رئیس امارات طی نامه‌ای به صهیونیست‌ها به آن‌ها ابلاغ کرده که باید اطمینان یابد که بنیامین نتانیاهو قادر به کنترل کابینه خود است تا پتانسیل انجام اقدامات مشترک وجود داشته باشد.

این کانال تلویزیونی رژیم صهیونیستی تاکید کرد که اقدام اخیر ابوظبی، هیچ تاثیری بر همکاری اطلاعاتی اسرائیل و امارات نداشته است، اما به هرحال گامی نگران‌کننده تلقی می‌شود و احتمال این‌که سخن از رویکرد جدید کشورهای حاشیه خلیج فارس به میان آید، بسیار زیاد است. به ویژه که این تصمیم امارات، همزمان با از سرگیری روابط ایران و عربستان سعودی بوده است.

بر اساس این گزارش، اخبار در خصوص احتمال تعلیق قرارداد نظامی پس از به تاخیر افتاده سفر نتانیاهو به امارات و عدم مشخص کردن مدعد جدید برای آن، پس از آن منتشر شد که عربستان سعودی از ازسرگیری روابط با ایران خبر داد.

دفتر نتانیاهو نیز در واکنش به این خبر اعلام کرد که این امر صحت ندارد و اسرائیل و امارات، تماس‌های سیاسی مثمرثمری در تمامی زمینه‌ها دارند.

«بنی گانتز» وزیر دفاع سابق رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به این خبر در توئیتر نوشت که از نتانیاهو درخواست برکناری دو وزیر بن گویر و اسموتریچ را داده است و ستون پنجم به مقدسات این رژیم یعنی امنیت آن، نفوذ کرده، بنابراین از نتانیاهو می‌خواهد که این دو وزیر را برکنار کند و آنچه را که در طول سالیان متمادی ساخته شده را نابود نکند زیرا منافع امنیتی اسرائیل بسیار بیشتر از منافع و اهداف سیاسی شخصی است.

از سوی دیگر، «امیر هایک» سفیر رژیم صهیونیستی در امارات، اخبار منتشر شده از سوی ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد و در توییتی نوشت که پس از برقراری تماس با مقامات ارشد امارات، اطمینان یافته که بی‌تردید اخبار منتشر شده در خصوص ابطال قرارداد نظامی میان دو طرف، صحت ندارد.

نویسنده این گزارش در خاتمه به تاریخچه تنش جدی میان ابوظبی و تل‌آویو در سال ۲۰۱۰ اشاره و یادآوری کرد: «اقدام موساد در ترور محمود المبحوح رهبر حماس در سال ۲۰۱۰ در دبی منجر به تنش شدید در روابط اسرائیل و امارات شد و در پی آن، ابوظبی قرارداد تسلیحاتی با یک شرکت اسرائیلی را لغو کرد تا این‌که موساد متعهد شد که این موضوع را تکرار نکند و همانطور که در آن زمان روزنامه هاآرتص تایید کرد، روابط را ترمیم کرد.

پایان پیام/م

خبرگزاری فلسطین (وفا)،: ۲۳/۱۲/۱۴۰۱

شیخ الاسرای فلسطین آزاد شد

«فؤاد الشوبکی» مسن‌ترین اسیر فلسطینی ملقب به «شیخ الاسرای» فلسطین در سن ۸۳ سالگی آزاد شد.

شیخ الاسرای فلسطین آزاد شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،«فؤاد الشوبکی» مسن‌ترین اسیر فلسطینی معروف به شیخ الاسرای فلسطین که هفده سال را در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر برده، امروز (دوشنبه)، در سن ۸۳ سالگی آزاد شد.

بنابر گزارش خبرگزاری فلسطین (وفا)، نیروهای رژیم صهیونیستی او را در ایست بازرسی «ترقومیا» آزاد کردند و با استقبال پرشور مردمی او به شهر خود رام‌الله بازگشته است. الشوبکی پس از آزادی گفت اسرا شهدایی هستند که به شهادت نرسیده‌اند و زندگیشان را فدای آرمان فلسطین کرده‌اند و باید برای آزادی آن‌ها راه حلی پیدا کرد.

الشوبکی سیاستمدار و سرلشکر فلسطینی است که در ۱۲ مارس سال ۱۹۴۰ در محله «التفاح» غزه دیده به جهان گشود. او دارای مدرک کارشناسی حسابداری از دانشگاه قاهره است.

فؤاد الشوبکی مسن‌ترین اسیر فلسطینی و از اعضای جنبش «فتح» در فلسطین است که ارتش رژیم صهیونیستی در تاریخ سوم ژانویه سال ۲۰۰۲ در عملیاتی نظامی تحت عنوان «کشتی نوح»، او را متهم به قاچاق سلاح برای فلسطینیان کرد.

نظامیان رژیم صهیونیستی در تاریخ مذکور یک کشتی به نام «کارینA» را در دریای سرخ متوقف کردند و مدعی شدند که این کشتی در حال حمل تجهیزات نظامی برای فلسطینیان بوده است. در آن سال‌ها، رژیم صهیونیستی الشوبکی را مسئول مستقیم این اقدام معرفی کرده بود.

نیروهای رژیم صهیونستی او را در چهاردهم مارس سال ۲۰۰۶ ربودند و دادگاه نظامی در فلسطین اشغالی او را به ۲۰ حبس محکوم کرد که بعدها این مدت به ۱۷ سال کاهش یافت.

پایان پیام/م

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *