اعتماد به نفس، از مهم ترین عوامل موفقیت!!

نویسنده: شیرین کسرائی(کارشناس ارشد روان شناسی)

۱۴۰۱/۱۰/۲۱

 اعتماد به نفس از مهم ترین عوامل رسیدن به موفقیت در زندگی است و به معنای میزان ارزشی است که فرد برای خود در مقایسه با دیگران قائل خواهد بود. افرادی که برای خویشتن ارزش مثبتی قائل هستند، احساس امنیت و آرامش خاطر بیشتری دارند. چنین افرادی به ستایش های دیگران وابستگی ندارند زیرا آموخته‌اند چگونه بهترین دوست و مشوق خود باشند. اما باید گفت در مقابل افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، معمولاً منفعل‌تر هستند و محبوبیت کمتری دارند. آنها نسبت به انتقاد منفی بشدت حساسیت نشان می‌دهند.

بنابراین وقتی که اعتماد به نفس و خودباوری را بر اساس آنچه براستی هستیم و نه بر اساس موفقیت ها و شکست ها و ناکامی‌های خود بنا می‌کنیم، چیزی را در خود به وجود می‌آوریم که هیچ‌کس و هیچ چیزی نمی‌تواند آن را از ما بگیرد و برای تقویت اعتماد به نفس راهکارهای زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

۱-اراده استوار داشته باشید زیرا سبب افزایش اعتماد به نفس خواهد شد.

۲-مثبت نگر باشید.

۳- برنامه‌ریزی داشته باشید: تمام هدف های مشخصی که از مثبت نگری ریشه گرفته باشد، نیاز به نقشه دقیق اجرایی دارد. این نظم فکری، اراده را قویتر می‌کند.

۴-باور کنید که حس خودباوریتان کم است و برای حل این مشکل تلاش کنید. برای آغاز این کار از فعالیت‌های روزمره شروع کنید. مثلاً در مکالمات روزمره‌تان تمرین کنید و شخصیت     واقعی تان را ابراز کنید.

۵-شناخت از توانایی‌ها در جهت پی بردن به توانایی‌های عظیم و پنهان خویش یکی از اساسی‌ترین راهکارهاست. نسبت به توانایی‌های واقعی خود ایمان داشته باشید و در نتیجه از احساس خودکم‌بینی پرهیز کنید.

۶-در تمرین هایی که می‌کنید خود را باور کنید و مطمئن باشید که تأثیرگذار است. در برخورد با دیگران، شخصیت واقعی‌تان را نشان دهید.

۷- استفاده از کلمه «نه» را یاد بگیرید.

۸-طریقه صحبت کردن در مورد خود را تغییر دهید. مثلاً خودتان را تحقیر نکنید.

۹-از جسم خود مراقبت کنید بنابراین لازم است مواردی مانند رژیم غذایی، خواب، ورزش و استرس را در مورد خود کنترل کنید.

۱۰-به خود پاداش دهید: فهرستی از رفتارهایی که برایتان لذتبخش است تهیه کنید مثلاً تماشای تلویزیون به همراه خانواده را برگزینید.

۱۱- به خاطر سپردن و تکرار دائم جملات مثبت: برای مثال جملاتی مثل «من توانایی‌های لازم برای انجام این کار را دارم». این جملات در طولانی مدت اثرات زیادی دارد. اما قبل از تکرار آنها باید احساسات منفی را از خودتان دور کنید.

 ۱۲- از مشکلات فرار نکنید ، در برابر آنها ایستادگی و موانع را از مسیر خود بردارید.

۱۳-دوری از اضطراب و استرس: در یک جمع‌بندی کلی از تعاریف اضطراب باید گفت اضطراب احساس درد و رنج است که با یک موضوع ناراحت‌کننده کنونی یا با انتظار خطری که به یک موضوع نامعین وابسته است شکل می‌گیرد. بنابراین از اضطراب دوری کنید. سعی کنید علائمی را که نشان می‌دهد شما تحت استرس و فشار زیادی قرار دارید بشناسید و برای کنترل آن راهی بیابید.

۱۴- به احساسات خود احترام بگذارید: راه های مناسبی را برای بیان احساسات خود پیدا کنید. سرکوب کردن هیجان ها، انرژی ما را از بین می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *