عضو انصارالله: عملکرد شورای امنیت در خصوص یمن عین افراط گرایی است

یکی از اعضای دفتر سیاسی انصارالله یمن در گفت‌وگو با فارس گفت، عملکرد شورای امنیت برای سرپوش گذاشتن بر جنایات کشورهای عضو ائتلاف متجاوز در طول ۸ سال محاصره و حمله، عین افراط گرایی است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، « علی القحوم» از اعضای دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در گفت‌وگو باخبرگزاری فارس و در پاسخ به این سوال که در طول شش ماه آتش‌بس یمن (در ابتدای اکتبر به پایان رسید) چه چیزی نصیب مردم یمن شده، گفت، آتش‌بس برای کاستن از دردهای انسانی که عامل آن جنگ جنایتکارانه کشورهای ائتلاف متجاوز به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی آن بود، برقرار شد اما کشورهای ائتلاف به بندهای این آتش‌بس انسانی پایبند نبودند.

وی افزود، ائتلاف متجاوز همچنان مانع از ورود کشتی‌ها به بندر الحدیده، و نیز مانع پروازهایی هوایی می‌شد، به نقض آتش‌بس ادامه می‌داد، حقوق مشروع ملت یمن را نادیده می‌گرفت به همین دلیل هیچ استفاده‌ای از جوانب انسانی این آتش‌بس نمی‌شد بلکه وضعیت در همان چارچوب محاصره و تجاوز ادامه داشت و گویا آتش‌بس، برای ملت یمن بی فایده بود.

القحوم در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا به‌رغم تلاش‌های سازمان ملل و فرستاده‌اش و نیز فشار تعدادی از کشورهای دیگر بر یمن، صنعاء همچنان با تمدید آتش‌بس مخالفت کرد، گفت، صنعاء تمدید آتش‌بس را رد نکرد و این مخالفت از سوی کشورهای چهارگانه (کمیته چهارگانه موسوم به “امور یمن” متشکل از عربستان سعودی، امارات،انگلیس و آمریکا) صورت گرفت، متاسفانه نقش سازمان ملل و فرستاده آن در یمن نقش ضعیف و غیر قابل اعتماد است.

وی در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین شروط صنعاء برای تمدید آتش‌بس که دولت آمریکا، آنها را غیرممکن و شورای امنیت نیز آن را افراط گرایی خوانده بود، گفت، این شروط صنعاء نبود بلکه حقوق و مطالبات ملت یمن بود؛ تمدید آتش‌بس مبتنی بر توسعه جوانب انسانی در گشایش فرودگاه ها، بندرها، لغو کلی محاصره، بی طرفی اقتصاد، پرداخت حقوق کارمندان از درآمدهای نفت وگاز، آزادسازی اسرا و اجرای عملیات تبادل اسرا بود اما آمریکا آن را رد کرد؛ بنابراین مسؤولیت شکست تمدید آتش‌بس با کمیته چهارگانه است.

وی تأکید کرد، در خصوص مشروع بودن حقوق ملت یمن هیچ گونه افراط گرایی یا غیرممکنی وجود ندارد و آنچه شورای امنیت گفته، کمکی آشکار به ائتلاف متجاوز و ایستادن در کنار جلاد علیه قربانی است، البته این موضوعی عجیب از شورای امنیت نیست زیرا مواضع این سازمان در طول هشت سال جنگ یمن کاملا آشکار بود و کشورهای ائتلاف متجاوز را حمایت می‌کرد و بر جنایت‌های آن سرپوش می گذاشت.

القحوم ادامه داد، همانطور که دوگانگی معیارهای آمریکا در قبال یمن آشکار بود، اظهاراتی از آنها مبنی بر اینکه اهل صلح هستند شنیده می‌شود اما آتش‌بس در مسیری دیگری می‌رود. صنعاء از نزدیک رفتار خصمانه آمریکا و افزایش نیروهای آمریکایی در حضرموت، المهره، شبوه، سقطری، میون در باب المندب و نیز ساخت پایگاه نظامی به همراه حضور گسترده ناوچه، رزمناور و زیردریایی در باب المندب و سواحل یمن را زیر نظر دارد و این نشان دهنده نیت پنهان آمریکا برای ادامه حملات به یمن و نیز استمرا محاصره آن است.

وی در پاسخ به سوال آخر مبنی بر اینکه آیا ملت یمن قادر به بازگشت به میدان جنگی است که از ابتدای آوریل متوقف شده، تصریح کرد: ما در وضعیت دفاع زا کرامت، حاکمیت، استقلال هستیم و به همین دلیل از هیچ تلاشی برای مقابله به حملات، محاصره، پروژه‌های استعماری و کشتار، تجزیه، توطئه‌های شیطانی و وحشتناک آمریکایی-بریتانیایی  فروگذار نمی‌کنیم؛ کشورهای ائتلاف متجاوز چاره‌ای جز توقف حملات، پایان اشغالگری، دست برداشتن از یمن، پرداخت غرامت و نیز آزادی اسرا ندارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *