زلنسکی: ۱۳ روز است از غربی‌ها فقط وعده می‌شنویم

در سیزدهمین روز از عملیات نظامی روسیه در اوکراین، «ولودیرمیر زلنسکی» از یهودیان آمریکایی درخواست کرد که از او حمایت کنند.

الملل خبرگزاری فارس، در سیزدهمین روز از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، مقام‌های روس می‌گویند علی‌رغم ایجاد کریدورهای امن در برخی شهرهای اوکراین به منظور خروج امن مردم، کی‌یف مانع از خروج مردم از شهرها شده و تلاش دارد از آن‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده کند.

بخش سی و هفتم از گزارش لحظه به لحظه از تحولات اوکراین را در زیر دنبال کنید:

۱۷:۲۰-پوتین قانون حمایت از تاجران تحت تحریم را امضا کرد

🔹خبرگزاری روسی تاس گزارش کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قانونی را امضا کرده است که شامل مجموعه ای از اقدامات اجتماعی-اقتصادی برای حمایت از شهروندان و مشاغل تحت تحریم است.
🔹این طرح به منظور حفظ منافع ملی کشور در برابر اقدامات غیردوستانه دولت های خارجی و سازمان های بین المللی طراحی شده است.

۱۷:۱۴- تراس: پوتین در جنگ شکست نخورد، جاه‌طلبی‌هایش بیشتر می‌شود

🔹«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس تصریح کرد علی‌رغم آنکه تحریم‌ها پیامدهایی را برای این کشور به همراه خواهد داشت اما تشدید فشارها و تحریم‌ها علیه روسیه امری ضروری است.

🔹تراس در این خصوص گفت: البته، این تحریم ها برای انگلیسی ها بهایی خواهد داشت و هم بر قبض برق و هم بر هزینه زندگی تاثیر می‌گذارد اما این هزینه  در مقایسه با هزینه بربریت هولناکی که مردم اوکراین با آن روبرو شده‌اند، هیچ است.

🔹تراس: اگر به پوتین اجازه پیروزی و موفقیت داده شود، هزینه‌هایی که متحمل می‌شویم بسیار بیشتر است زیرا می‌دانیم که اگر پوتین در اوکراین شکست نخورد جاه‌طلبی‌های وی همچنان گسترش خواهد یافت.

🔹تراس: هر اقدام لازم برای جلوگیری و توقف عملیات نظامی روسیه در اوکراین باید انجام شود.

۱۷:۰۰-مشاور زلنسکی: ۱۲ هزار نیروی روس کشته شدند

🔹مشاور رئیس جمهور اوکراین: ۱۲ هزار نیروی روس کشته شدند، ۳۰۳ دستگاه تانک، ۱۰۰۰ خودروی زرهی و ۲۷ سامانه پدافند هوایی روسیه نیز منهدم شد.

۱۶:۵۶- بایدن واردات نفت روسیه را ممنوع می‌کند

🔹یکی از خبرنگاران بلومبرگ گزارش کرد که ایالات متحده در صدد ممنوع کردن واردات نفت روسیه است و به زودی کاخ سفید این خبر را اعلام خواهد کرد.

۱۶:۴۹- رایزنی تلفنی شویگو و آکار درباره اوکراین

🔹وزارت دفاع روسیه از رایزنی تلفنی  «سرگئی شویگو» و «حلوصی آکار» وزرای دفاع روسیه و ترکیه درباره جدیدترین تحولات اوکراین خبر داد

۱۶:۴۴- افزایش همکاری تجاری چین با روسیه

🔹پایگاه تحلیلی بلومبرگ گزارش کرد که چین در حال بررسی افزایش سهام خود در شرکت‌های انرژی و کالایی روسیه است.

۱۶:۳۴-اسپوتنیک: ۴۵۰ تروریست از «ادلب» سوریه به اوکراین منتقل شدند

🔹خبرگزاری روسی اسپوتنیک نوشت: ۴۵۰ فرد مسلح دارای تابعیت‌های عربی و خارجی، طی مدتی کمتر از سه روز، پس از ترک سوریه و ورود به ترکیه، وارد اوکراین شده‌اند تا با نیروهای روسیه بجنگند. (جزئیات بیشتر)

۱۶:۲۱-هشدار اوکراین به ناتو: آسمان اوکراین را نبندید، خودمان می‌بندیم

🔹«اولکسی دانیلوف» دبیر شورای عالی امنیت ملی اوکراین در واکنش به امتناع غرب برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین گفت: «اگر ناتو نمی‌خواهد حریم هوایی اوکراین را ببندد، ما خود اقدام به چنین کاری می‌کنیم. به ما سلاح بدهید».

۱۶-۰۸- اتحادیه اروپا ۱۴ شخصیت روس را تحریم می‌کند

🔹وبگاه تحلیلی خبری بلومبرگ گزارش کرده است که اتحادیه اروپا یک بسته تحریمی جدید برای هدف قرار دادن ۱۴ شخصیت ثروتمند روس آماده کرده است.

۱۶:۰۵-درخواست اوکراین برای قطع همکاری‌های جهان با روسیه

🔹وزیر خارجه اوکراین: ما از شرکت‌های بین‌المللی می‌خواهیم فعالیت‌های خود را با روسیه متوقف یا تعلیق کنند تا مانع از تأمین مالی جرایم علیه بشریت آن‌ها شوند.

۱۶:۰۳- مشاور زلنسکی: سرعت پیشرفت‌های روسیه در اوکراین کاهش یافته است

🔹مشاور زلنسکی: سرعت پیشرفت‌های ارتش روسیه در سرزمین ما به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

🔹مشاور رئیس جمهور اوکراین: نیروهای روسی در تلاش برای پیشروی در کی‌یف، سومی، چرنیهف، خارکیف و میکولایف هستند و متحمل خساراتی شده‌اند.

۱۵:۵۸-ناتو: پوتین هزینه سنگینی برای جنگ اوکراین می‌پردازد

🔹«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو: میلیون نفر اوکراین را ترک کرده‌اند و روس‌ها در حال هدف قرار دادن غیرنظامیان هستند و این یک جنایت جنگی است و نیاز به کریدورهای بشردوستانه وجود دارد.

🔹استولتنبرگ: رئیس‌جمهور روسیه هزینه سنگینی برای این اقدامات می‌پردازد و انزوای وی رو به افزایش است. لازم است که خصومت‌های روسیه متوقف شود و ما از هر وجب از قلمرو ناتو دفاع می‌کنیم.

🔹استولتنبرگ: «وظیفه ما جلوگیری از گسترش درگیری بین اوکراین و روسیه است و ما به اوکراین در دفاع از حاکمیتش کمک می‌کنیم و کشورهای ما حمایت نظامی و مالی از کی‌یف برای مقابله با تهاجمات روسیه را افزایش می‌‌دهند».

🔹استولتنبرگ: وظیفه ما است که به درگیری‌ها دامن نزنیم و آن را به خارج از اوکراین گسترش ندهیم.

۱۵:۵۰-اوکراین: تلفات روسیه از جنگ شوروی با افغانستان بیشتر خواهد شد

🔹«الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین: خسارات روسیه از نظر تعداد تلفات و زخمی‌ها بیشتر از خسارات این کشور در ۱۰ سال جنگ (شوری) با افغانستان خواهد بود.

🔹 تاکنون ۳۰۰ تانک، ۱۰۰۰ خودروی زرهی، بیش از ۴۰ هواپیما و نزدیک به ۷۰ بالگرد را منهدم کرده‌ایم.

🔹نیروهای روسیه در ۱۱ روز بیش از ۲۰۰ مدرسه، ۳۴ بیمارستان و بیش از ۱۵۰۰ ساختمان مسکونی را تخریب کردند.

🔹حدود ۱۰ هزار دانشجو از کشورهای دیگر در اوکراین امروز هدف نیروهای پوتین هستند.

🔹ارتش روسیه پس از بمباران ماریوپل با هواپیما و توپخانه، ۴۰۰ هزار اوکراینی را به گروگان گرفت.

۱۵:۳۷- استونی: اوضاع امنیتی جدید نیازمند تغییرات دفاعی در اتحادیه اروپاست

🔹«کایا کالاس» نخست‌وزیر استونی در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه آمریکا: ما شاهد تغییرات سیاسی بزرگ در قبال روسیه هستیم و برای اتخاذ تصمیمات بیشتر به صبر استراتژیک نیاز داریم.

🔹اوضاع امنیتی جدید نیازمند تغییرات دفاعی مهمی در اتحادیه اروپا و استونی است. ناتو باید تصمیمات فوری درباره راهبرد جدید اتخاذ کند و تمامی نیروها را تقویت کند.

۱۴:۵۸- بلینکن: به دنبال افزایش هزینه‌های جنگ برای روسیه هستیم

🔹«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا: ما در حال افزایش هزینه‌های جنگ اوکراین برای کرملین هستیم. روبل روسیه در حال سقوط است و شمار زیادی از شرکت‌های مهم در حال ترک روسیه هستند.

🔹 ما در حال آماده‌سازی سناریوهایی برای مواجهه با وضعیت فعلی اوکراین هستیم. جهان باید از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین حمایت کند ما در کنار اوکراین می‌ایستیم و کمک‌های انساندوستانه و نظامی به آن ارائه می‌کنیم.

🔹بسیاری از همپیمانان ما شمار زیادی از نیروهای نظامی خود را در شرق اروپا مستقر کرده‌اند.

🔹اگر روسیه بخواهد دست به اقدامی مسالمت آمیز بزند، ما از آن استقبال می کنیم اما باید تجاوز خود به اوکراین را متوقف کند.

🔹ما در تلاش هستیم تا عرضه پایدار انرژی جهانی به اروپا را تضمین کنیم و وابستگی به انرژی روسیه را کاهش دهیم.

🔹 ما در تلاش هستیم تا عرضه پایدار انرژی جهانی به اروپا را تضمین کنیم و مسکو از انرژی به عنوان سلاح استفاده می‌کند.

۱۴:۴۱- چین خواستار خویشتنداری حداکثری طرف‌های درگیر در اوکراین شد

🔹«شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین در یک تماس تصویری با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «اولاف شولتز» ضمن ابراز نگرانی از اوضاع اوکراین، خواستار حداکثر خویشتنداری طرف‌ها در اوکراین شد و احترام به حاکمیت تمامی کشورها را امری ضروری دانست.

🔹رئیس جمهور چین بر لزوم اجتناب از تشدید اوضاع در اوکراین و اجازه ندادن به خارج شدن آن از کنترل تأکید کرد.

🔹رئیس‌جمهور چین با تأکید بر اینکه نگرانی‌های امنیتی کشورها باید مورد توجه قرار گیرد، از ماکرون و شولتز خواست که برای تحقق صلح در اوکراین، از مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین حمایت کنند و بر مشکلات فائق آیند.

🔹شی جینپینگ همچنین برای ارائه کمک‌های بشردوستانه پکن به اوکراین ابراز آمادگی کرد.

۱۴:۲۹-اوکراین: روسیه کریدور بشردوستانه در «ماریوپول» را گلوله باران کرد

🔹وزارت دفاع اوکراین: نیروهای روسیه کریدور بشردوستانه در نزدیکی ماریوپول را گلوله باران کردند.

🔹وزیر خارجه اوکراین: روسیه ۳۰۰ هزار غیرنظامی را در ماریوپول به گروگان گرفته و از خروج آن‌ها جلوگیری می‌کند.

۱۴:۲۴- توقف همکاری شرکت نفتی «شل» با روسیه

🔹وبگاه بلومبرگ گزارش کرد که شرکت نفتی شل قصد دارد از مشارکت در تمام پروژه‌های نفت و گاز روسیه کناره‌گیری کند و در اولین قدم تمام خریدهای نفتی را متوقف می‌کند.

۱۳:۵۷- زلنسکی: غرب مسئول تلفات در اوکراین است

🔹«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، کشورهای غربی را به دلیل امتناع از ایجاد منطقه پرواز ممنوع و عدم ارائه جنگنده به اوکراین، مسئول تلفات جنگ اوکراین اعلام کرد.

🔹زلنسکی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارنظر درباره درخواست‌های روسیه برای تفاهم با اوکراین گفت: «من فکر می‌کنم موارد مربوط به قلمروهای اشغالی موقت و جمهوری‌های به رسمیت شناخته نشده‌ای که هیچ‌کس جز روسیه آن‌ها را به رسمیت نشناخته است و این شبه جمهوری‌ها جزء مواردی هستند که ما می‌توانیم درباره آن‌ها بحث کنیم و در خصوص نحوه‌ زندگی مردم در این قلمروها به مصالحه برسیم».

🔹وی ادامه داد: «چیزی که برای من مهم است این است که مردم در این قلمروها چطور می‌خواهند زندگی کنند و چه کسانی می‌خواهند بخشی از اوکراین باشند… مسئله دشوارتر از این است که به سادگی آنها را بپذیریم».

🔹زلنسکی: «۱۳ روز از زمانی که ما فقط وعده شنیدیم می‌گذرد. ۱۳ روز از زمانی که به ما گفته شد که کمک در راه است و هواپیماهایی خواهد رسید و به ما داده می‌شود».

🔹وی ادامه داد: «مسئول مرگ و میرها در اوکراین برعهده آنهایی است که نتوانسته‌اند در این ۱۳ روز در جایی در غرب و جایی در دفاتر خود تصمیمات ضروری اتخاذ کنند».

🔹زلنسکی درباره امتناع غرب از ایجاد منطقه پرواز ممنوع گفت: «صدها و صدها هزار نفر در شهرها به معنای واقعی و نه به روشی که سیاستمداران در مورد ارائه هواپیماهای جنگی حیاتی و دفاع ضد موشکی به اوکراین می گویند، در آستانه مرگ و زندگی هستند»

🔹رئیس جمهور اوکراین همچنین تصریح کرد که اگر رهبران جهان تلاشی برای «توقف این جنگ» نکنند، اوکراین به مردم دنیا برای توقف عملیات نظامی روسیه در اوکراین متوسل خواهد شد.

۱۳:۵۲-عذرخواهی وزیر خارجه اوکراین از شرکت اسرائیلی

 🔹«دمیترو کولبا» شرکت هواپیمایی «ال‌عال» رژیم صهیونیستی را به همکاری با  بانک مرکزی روسیه و پول درآوردن از «خون مردم اوکراین» متهم کرد اما پس از تکذیب ال‌عال، حرف خود را پس گرفت و عذرخواهی کرد. (جزئیات بیشتر)

۱۳:۳۴- اوکراین: ۲۱ نفر در حمله هوایی روسیه به سومی کشته شدند

🔹مقام‌های اوکراین می‌گویند که ۲۱ غیرنظامی در حمله هوایی روسیه به شهر سومی کشته شدند.

🔹وزارت خارجه اوکراین: ما از روسیه می‌خواهیم تا با باز شدن کریدورهای بشردوستانه در دیگر شهرهای اوکراین نیز موافقت کند.

۱۳:۳۲- سازمان ملل: ۲ میلیون نفر از اوکراین گریخته‌اند

🔹کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرده است که تعداد پناهجویانی که در ۱۳ روز گذشته، اوکراین را به سمت کشورهای دیگر ترک کرده‌اند به دو میلیون نفر رسیده است.

۱۳:۱۳- عقب نشینی اوکراین از مسئله پیوستن به ناتو

🔹خبرگزاری روسی «ریانووستی» گزارش کرد که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفته است که علاقه خود را به موضوع پیوستن اوکراین به ناتو از دست داده است.

🔹گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که زلنسکی همچنین گفته مقامات کی‌یف می توانند درباره نحوه زندگی آینده مردم کریمه و جمهوری‌های دونباس مذاکره و مصالحه کنند.

۱۲:۴۸- ژاپن صادرات تجهیزات پالایشگاهی به روسیه را ممنوع کرد

🔹وزارت دارایی ژاپن اعلام کرد توکیو دارایی‌های ۳۲ مقام روسیه و بلاروس را مسدود و صادرات تجهیزات پالایشگاهی به روسیه را ممنوع کرد. (جزئیات بیشتر)

۱۲:۱۵- مسکو: آمریکا و کانادا به دنبال تخریب روسیه هستند

🔹وزارت خارجه روسیه: ما کانال گفت‌وگو با ایالات متحده درباره موضوعات امنیت بین‌المللی را باز نگه می‌داریم. روابط ما با آمریکا و کانادا به پایین‌ترین سطح خود رسیده است و این دو کشور به دنبال تغییر نظام در روسیه و تخریب کشور ما هستند.

۱۲:۰۹- احتمال استفاده ترکیه از روبل در تعاملات تجاری با روسیه

🔹در پی تشدید تحریم‌های غرب علیه روسیه، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفت که احتمالاً در تعاملات تجاری دو کشور از روبل روسیه استفاده کند

۱۲:۰۶-📺آغاز خروج غیرنظامیان از «سومی»

۱۱:۵۴- تسلط نیروهای روس به شهر «بوچا»

🔹شبکه المیادین گزارش کرد که شهردار بوچا گفته است که کنترل شهر بوچا واقع در ۲۰ کیلومتری از کی‌یف به دست نیروهای روسیه افتاده است.

۱۱:۴۸- انگلیس: به تأمین تسلیحات اوکراین ادامه می‌دهیم

🔹«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس: بریتانیا به تأمین تسلیحات اوکراین به منظور تقویت توانمندی دفاعی این کشور در مواجهه با حملات روسیه ادامه می‌دهد.

۱۱:۳۲-تحولات اوکراین از زبان مقام‌های این کشور

🔹وزارت دفاع اوکراین: از ۲۴ فوریه (پنجم اسفند)، ۱۰۳۶ خودروی زرهی، ۸۰ بالگرد، ۴۷۴ وسیله نقلیه و ۴۸ جنگنده و خودروهای نظامی روسیه را منهم کردیم.

🔹معاون نخست‌وزیر اوکراین: تخلیه غیرنظامیان از سومی امروز آغاز می‌شود و انتظار داریم که اقدامات تحریک آمیزی از سوی روسیه برای خرابکاری در کریدورهای امن شاهد باشیم. کریدورهای بشردوستانه از ساعت ۰۹:۰۰ صبح امروز تا ۲۱:۰۰ امشب باز خواهد بود.

🔹معاون نخست‌وزیر اوکراین: ما از روسیه خواسته‌ایم که به کریدورها بشردوستانه و آتش‌بس‌های موقت پایبند باشد.

۱۱:۲۸- ایجاد کریدورهای بشردوستانه در چهار شهر اوکراین

🔹وزارت دفاع روسیه: کریدورهای بشردوستانه در کی‌یف، چرنیهیف، سومی، خارکیف و ماریوپول باز شده است.

🔹ارتش روسیه ۲۴۸۲ هدف از زیرساخت‌های نظامی در اوکراین را در جریان عملیات ویژه بمباران کرد.

🔹نیروی هوایی روسیه ۱۵۸۸ تأسیسات نظامی را در اوکراین طی روز گذشته منهدم کرد.

۱۱:۱۰-در «مسیر» بررسی شد؛ آخرین تحولات اوکراین 

🔹برنامه «مسیر» در جدیدترین قسمت خود به بررسی دو پرونده روز یعنی جنگ اوکراین و مذاکرات وین و آخرین تحولات با حضور کارشناسان پرداخت. (جزئیات بیشتر)

۱۱:۰۳- اوکراین: در حمله هوایی روسیه به سومی ۱۸ نفر کشته شدند

🔹وزارت کشور اوکراین: ۱۸ غیرنظامی از جمله دو کودک در حمله هوایی شب گذشته روسیه به سومی کشته شدند.

۱۱:۰۲- بلاروس: هیچ نظامی در اوکراین نداریم

🔹وزارت دفاع بلاروس: حتی یک سرباز از نیروهای ما در قلمرو اوکراین نیست و ما در حال حاضر هیچ اقدامی برای بسیج نظامیان انجام نمی‌دهیم.

۱۰:۴۶- مادورو:غرب مسئول تنش‌زدایی در اوکراین است

🔹«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا طی یک سخنرانی غرب را به تحریک درگیری‌ روسیه با اوکراین متهم کرد و گفت: «آن‌هایی که با دهه‌ها عدم پایبندی به توافقات، با دهه‌ها تهدید علیه روسیه، با دهه‌ها آماده‌سازی برنامه‌هایی برای گسترش ناتو به این درگیری‌ها دامن زدند، اولین کسانی هستند که مسئولیت تنش‌زدایی برعهده آن‌ها است».

🔹مادرو سپس ادامه داد: «ونزوئلا به شدت از احتمال جنگ در اروپا و تعمیم آن به دیگر مناطق جهان نگران است و منتقد کارزار نفرت پراکنی رسانه‌ها و اقدامات اقتصادی است که هدف آن تشدید اوضاع و گسترش درگیری‌ها به جای تنش‌زدایی است».

۱۰:۳۱- رژیم صهیونیستی برای اسکان ده‌ها هزار یهودی اوکراینی آماده می‌شود

🔹همزمان با گزارش منابع خبری درباره خودداری تل‌آویو از پذیرش مهاجران غیر یهودی اوکراینی، وزیر داخلی رژیم صهیونیستی می‌گوید که تل‌آویو خود را برای اسکان ده‌ها هزار یهودی اوکراینی آماده می‌کند. (جزئیات بیشتر)

۱۰:۲۲- حافظان صلح اوکراینی برای نبرد با روسیه فراخوانده شدند

🔹پارلمان اوکراین در بیانیه‌ای که بر روی تلگرام منتشر کرد، گفت که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین تصمیم گرفته است که تمامی حافظان صلح اوکراین را از سراسر جهان برای مشارکت در نبرد علیه نیروهای مسلح روسیه فراخواند.

۱۰:۱۰- کی‌یف خواهان مذاکره مستقیم بین پوتین و زلنسکی شد

🔹«دیمیتری کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد که کی‌یف خواهان مذاکره مستقیم بین «ولادیمیر پوتین» و «ولودیمیر زلنسکی» رؤسای جمهور روسیه و اوکراین است.

۱۰:۸- استرالیا فرماندهان نظامی روسیه را تحریم کرد

🔹«ماریس پین» وزیر امور خارجه استرالیا تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه به دلیل عملیات نظامی ویژه در اوکراین اعلام کرد که شامل اعمال محدودیت‌هایی بر نیروهای مسلح روسیه، ۶ فرمانده نظامی و ۱۰ مقام روس می‌شود.

۱۰:۰۲-زلنسکی: در کی‌یف هستم و پنهان نشده‌ام

🔹«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین: نیروهای اوکراینی در مواضع خود قرار دارند و در حال مقابله با نیروهای روس هستند.

🔹 اوکراینی‌ها با دشمن می‌جنگند و تسلیم نمی شوند و کشور خود را رها نمی‌کنند و من نیز در کنار تیم خود در کی یف حضور دارم.

🔹ما با روسیه در مورد کریدورهای بشردوستانه به توافق رسیدیم اما ارتش روسیه اقدامات نظامی را متوقف نکرد.

🔹رئیس جمهور اوکراین: ما به گفت‌وگوها با روسیه ادامه خواهیم داد اگرچه فرض می کردیم که دور فعلی آخرین دور باشد.

🔹من همچنان در کی‌یف هستم و پنهان نشده‌ام و واهمه‌ای از کسی ندارم.

۰۹:۵۷-ستاد کل اوکراین: روسیه در حال نشر اکاذیب درباره نیروهای اوکراینی است

🔹ستاد کل اوکراین: روسیه ادعاهای جعلی درباره اینکه نیروهای ما کشور را ترک کرده‌اند و توافقاتی را درباره تسلیم شدن به امضا درآورده‌اند، مطرح می کند.

🔹ستاد کل اوکراین: روسیه در حال نشر اطلاعات دروغ در بین اوکرینی‌هاست تا وحشت‌پراکنی کند.

۰۹:۴۶- درخواست وزارت انرژی اوکراین برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع

🔹وزارت انرژی اوکراین: امیدواریم که با ایجاد منطقه پرواز ممنوع، ایمنی و امنیت انرژی هسته‌ای در اوکراین و اروپا تضمین شود.

🔹از آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست کرده‌ایم از نزدیک شدن نیروهای روس به تأسیسات هسته‌ای جلوگیری کنند.

🔹ما بر لزوم نظارت و تحلیل اوضاع در نیروگاههای هسته‌ای چرنوبیل و زاپوروژیه تأکید داریم.

۰۹:۴۲- روایت هیأت مذاکره‌کننده روس از تحولات اوکراین

🔹خبرگزاری تاس به نقل از هیأت مذاکره‌کننه روس: امیدواریم که راه‌حلی را با کی‌یف برای به رسمیت شناختن کریمه بعنوان قلمرو روسیه و جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک پیدا کنیم.

🔹هیأت مذاکره‌کننده روس: سکو یکشنبه هفته گذشته ۴۰۰ اتوبوس برای خروج مردم اوکراین از طریق کریدورهای بشردوستانه آماده کرد اما خروج اوکراینی‌ها از طریق این کریدورها به واسطه عملکرد ارتش اوکراین با شکست مواجه شد.

۰۹:۲۷- اوکراین: خسارات وارده به کی‌یف بیش از ۱۰ میلیارد دلار است

🔹وزیر زیرساخت اوکراین: خسارات وارده به خسارت به جاده‌ها، پل‌ها و راه‌آهن‌ها از ۱۰ میلیارد دلار فراتر رفته است و بازسازی خسارت ناشی از تجاوز روسیه به تاسیسات دو سال طول خواهد کشید.

۰۹:۱۹-اختصاصی| آخرین وضعیت شهروندان ایرانی از زبان سفیر ایران در رومانی

🔹سفیر جمهوری اسلامی ایران در رومانی به تشریح آخرین وضعیت شهروندان و دانشجویان ایرانی که از اوکراین به رومانی سفر کرده بودند، پرداخت و از بازگشت گروهی از هم وطنان به کشور خبر داد. (جزئیات بیشتر)

۰۹:۱۶-📺 اختصاصی| آخرین وضعیت دانشجویان ایرانی حاضر در رومانی

🔹دو نفر از دانشجویان ایرانی در اوکراین که به دلیل شرایط این کشور مجبور به سفر به رومانی شدند، به تشریح وضعیت خود و اقدامات سفارت پرداختند. (جزئیات بیشتر)

۰۹:۰۴- الجزیره: وقوع چندین انفجار در کی‌یف

🔹شبکه الجزیره از وقوع چندین انفجار در «کی‌یف» پایتخت اوکراین خبر داده است.

۰۸:۵۹- اوکراین: حملات در مناطق جنوبی، شرقی و شمالی ادامه دارد

🔹وزارت دفاع اوکراین: نیروهای ما به مبارزه در مناطق جنوبی، شرقی و شمالی ادامه می‌دهند و نبرد در مرزهای خارجی کی‌یف و نبردهای دفاعی در حومه میکولایف ادامه دارد.

🔹پلیس اوکراین: روسیه در حملات خود، ساختمان‌های شورای منطقه‌ای، مؤسسات آموزشی و ساختمان‌های مسکونی خارکیف را مورد هدف قرار داده است.

۰۸:۵۷-گوگل: حمله هکرهای روس به اهداف اوکراینی

🔹خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که هکرهای روس به اهداف اوکراین و همپیمانان اروپایی کی‌یف حمله سایبری کرده‌اند.

۰۸:۵۰-پولتیکو: بایدن ممنوعیت یکجانبه واردات نفت روسیه را اعلام می‌کند

🔹وبگاه پولتیکو گزارش کرده است که احتمالاً «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا پس از تشدید فشارها از سوی کنگره، به صورت یکجانبه ممنوعیت واردات نفت از روسیه را اعلام کند.

۰۸:۴۵- توقف تعاملات تجاری سئول با بانک مرکزی روسیه

🔹وال استریت ژورنال گزارش کرده است که کره جنوبی معاملات تجاری با بانک مرکزی روسیه و «صندوق‌های ثروت ملی روسیه» را متوقف کرده است.

۰۸:۳۹- ژاپن مقام‌های روسیه و بلاروس را تحریم کرد

🔹خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت دارایی ژاپن از ممنوعیت صادرات تجهیزات پالایشگاهی به روسیه خبر داد و گفت که دارایی‌های ۳۲ مقام و نخبگان روسیه و بلاروس را مسدود کرده است.

۰۸:۰۸- شرکت «ویوا» خرید نفت از روسیه را متوقف می‌کند

🔹خبرگزاری رویترز گزارش کرد که شرکت انرژی استرالیایی «ویوا»، تصمیم گرفته است که خرید نفت خام از روسیه را متوقف کند.

🔹وزارت خارجه استرالیا: تحریم‌هایی علیه ۶ فرمانده نظامی روس که مسئول حملات دریایی و زمینی و هوایی به اوکراین هستند، وضع شده است.

۰۷:۳۵- مقام آمریکایی: احتمال حمله روسیه به محموله تسلیحات اوکراین وجود دارد

🔹شبکه آمریکایی «ای بی سی» به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش کرد که احتمال می‌رود روسیه یکی از زنجیره‌های تأمین تسلیحات به اوکراین را با حمله‌ای در لهستان هدف قرار دهد.

🔹این مقام آمریکایی همچنین مدعی شده است که روسیه می‌تواند از مناطق بسیار مستحکم مهمات دوربرد برای بمباران شهرها از مسافت طولانی پرتاب کند.

🔹این مقام آمریکایی ادامه داد: ایجاد مناطقی مستحکم و پرتاب توپخانه‌های دوربرد از این مکان‌ها، از اعزام نیروهای روس به شهرهای اوکراینی جلوگیری می‌کند.

۰۳:۳۰ – درخواست کمک رئیس‌جمهور اوکراین از یهودیان آمریکا

«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با تشبیه کردن عملیات نظامی ویژه روسیه به اقدامات رژیم نازی آلمان، از یهودیان آمریکایی خواست که از او حمایت کنند.

۰۳:۱۵ – انفجارهای مهیب در کی‌یف

خبرنگار شبکه «الجزیره» در کی‌یف گزارش داد که لحظاتی پیش صدای انفجارهای مهیبی در پایتخت اوکراین شنیده شده است.

دقایقی بعد ارتش اوکراین مدعی شد که یک فروند جنگنده روسی را برفراز کی‌یف سرنگون کرده است.

۰۳:۰۰ – پنتاگون: ۱۵ کشور به اوکراین سلاح می‌دهند

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که واشنگتن و ۱۴ دولت دیگر در حال ارسال تسلیحات به اوکراین هستند و نیروهای مسلح این کشور نیز از آنها در نبرد با روسیه استفاده می‌کند.

۰۲:۴۵ – احتمال اقدام یکجانبه آمریکا در تحریم واردات نفت از روسیه

منابع مطلع می‌گویند به‌دلیل عدم همراهی متحدان آمریکا در تحریم واردات نفت از روسیه، واشنگتن ممکن است مجبور شود به تنهایی این اقدام را انجام دهد.

۰۲:۳۰ – زلنسکی دست به دامن صلح‌بانان اوکراینی شد

پارلمان اوکراین خبر داد که رئیس‌جمهور این کشور تصمیم گرفته است، نیروهای حافظ صلح اوکراین را از سراسر جهان برای شرکت در نبرد علیه نیروهای مسلح روسیه فرا بخواند.

۰۲:۱۵ – نبنزیا: کی‌یف به درخواست ما برای آتش‌بس پاسخ نمی‌دهد

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: «تندروهای اوکراینی، منطقه لوهانسک را بمباران کردند. این اوکراینی‌ها هستند که به درخواست ما برای آتش‌بس پاسخ نمی‌دهند».

نبنزیا طی سخنرانی مجدد در شورای امنیت تاکید کرد: «اوکراینی‌ها جمعیت غیرنظامی را به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند ولی ما را به بمباران غیرنظامیان متهم می‌کنند».

وی همچنین افزود: «در ساعت ۱۰ صبح سه شنبه، ما آتش را متوقف خواهیم کرد تا غیرنظامیان تخلیه شوند. غیرنظامیان را می‌توان به غرب کی‌یف منتقل کرد و ما به مردم این امکان را می‌دهیم که به هر جایی که می‌خواهند پناه ببرند».

۰۲:۰۰ – یک بام و دو هوای اوکراین: روسیه باید تخلیه غیرنظامیان را متوقف کند

 «سرگی کیسلیتسیا» نماینده اوکراین در سازمان ملل در حالی که مدعی شده بود روسیه مانع تخلیه غیرنظامیان از نقاط درگیری می‌شود، اما لحظاتی بعد گفت: «روسیه باید تخلیه غیرنظامیان و دستکاری در زندگی آنها را متوقف کند».

۰۱:۴۵ – پکن: امنیت گذرگاه‌های بشری در اوکراین تضمین شود

نماینده چین در شورای امنیت گفت: «حمل و نقل مربوط به عملیات بشردوستانه در اوکراین باید محافظت شود و امنیت گذرگاه‌های انسانی در این کشور باید تضمین شود».

نماینده چین با هشدار درباره سیاسی‌کردن پرونده بشردوستانه در اوکراین، توضیح داد: «از تلاش‌های سازمان ملل برای کمک به اوکراین حمایت کنید. برای حل بحران اوکراین باید موضع مشترکی پیدا کرد».

این دیپلمات چینی اضافه کرد: «باید به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها احترام گذاشت. ارسال سلاح‌های تهاجمی و مزدوران، جنگ در اوکراین را تشدید می‌کند».

وی همچنین افزود: «ما خواستار حداکثر خویشتن‌داری و تشدید تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در اوکراین هستیم».

۰۱:۳۰ – حمایت مالی انگلیس از اوکراین

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس گفت: «امروز، همراه با هلند و کانادا، حمایت عملی و پایدارتری از اوکراین ارائه کردیم».

جانسون مدعی شد: «ما ۱۷۵ میلیون پوند دیگر به اوکراین دادیم که مجموع حمایت‌هایمان را به تقریبا ۴۰۰ میلیون پوند رساند».

۰۱:۱۵ – ادعای زلنسکی: در کی‌یف هستم

ولودیمر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اظهار داشت: «امیدوارم بتوانیم با روسیه به صلح برسیم و هر کاری که می‌توانیم برای رسیدن به این هدف انجام دهیم».

زلنسکی همچنین در واکنش به برخی گزارش‌ها مبنی بر فرار وی از اوکراین، مدعی شد: «من در دفترم در کی‌یف هستم و تمام تلاشم را برای پیروزی در این جنگ شدید انجام می‌دهم».

۰۱:۰۰ – بلومبرگ: روسیه به تحریم‌شده‌ترین کشور جهان تبدیل شد

پایگاه خبری «بلومبرگ» نوشت: «از بیست‌ودوم فوریه، ۲۴۲۷ تحریم علیه اشخاص روسی و ۳۴۳ تحریم علیه شرکت‌ها یا سازمان‌های دولتی روسیه اعمال شده است».

بلومبرگ در این گزارش توضیح داد: «واشنگتن و متحدانش ۲۷۷۸ تحریم جدید علیه روسیه وضع کردند که تعداد تحریم‌ها علیه مسکو را به بیش از ۵۵۳۰ رساند».

این پایگاه خبری مدعی شد: «روسیه با پیشی گرفتن از ایران و کره شمالی به کشوری تبدیل شد که بیشترین هدف تحریم‌ها در جهان قرار گرفته است».

۰۰:۴۵ – پوتین: مشکل اوکراین را فقط با حرفه‌ای‌ها حل می‌کنیم

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفت که در عملیات نظامی ویژه در اوکراین، از نیروهای نظامی داوطلب یا ذخیره استفاده نمی‌شود.

پوتین در این‌باره توضیح داد، مشکل در اوکراین را فقط با استفاده از نیروهای حرفه‌ای ارتش حل می‌کند.

۰۰:۳۰ – زمان برقراری آتش‌بس در چند شهر اوکراین از زبان مسکو

ستاد کل ارتش روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «آتش بس از ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه برای اطمینان از عملکرد گذرگاه‌های امن در چندین شهر اوکراین برقرار می‌شود».

در این بیانیه آمده است: «ما به طرف اوکراینی پیشنهاد می‌کنیم یک خط ارتباطی دائمی برای تبادل اطلاعات در مورد تخلیه غیرنظامیان ایجاد کند».

  وزارت دفاع روسیه نیز گفت: «در حال رصد تحرکات دو ناوشکن آمریکایی هستیم که وارد دریای بالتیک شده‌اند».

این وزارتخانه توضیح داد: «دو ناوشکن آمریکایی مجهز به موشک‌های هدایت شونده، وارد آب‌های دریای بالتیک شدند».

۰۰:۱۵ – کی‌یف به‌دنبال فشار بیشتر غرب بر مسکو

«دمیترو کولِبا» وزیر امور خارجه اوکراین خبر داد: «من با [آنتونی] بلینکن [وزیر خارجه آمریکا] تماس داشتم و در حال هماهنگی گسترده برای اقدامات اضافی برای فشار بر روسیه هستیم».

کولبا همچنین گفت که «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین خواستار مذاکره مستقیم با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود است.

۰۰:۰۰ – دیپلمات روس: افراطی‌ها در اوکراین، وضعیت را وخیم‌تر می‌کنند

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در شورای امنیت بامداد سه‌شنبه گفت: «نظرات یونیسف باید بر اساس منابع موثق باشد. ما از همه همکاران در شورای امنیت می‌خواهیم که فقط در مورد وضعیت انسانی صحبت کنند».

نبنزیا طی نشست شورای امنیت درباره اوکراین توضیح داد: «امنیت غیرنظامیان در اوکراین مشکل ما نیست، کسانی که آنها را بمباران می‌کنند، تندروهای اوکراینی هستند. اوضاع در اوکراین به دلیل کاری که افراطی‌ها انجام می‌دهند بدتر می‌شود».

وی ادامه داد: «مقامات اوکراینی قاطعانه از همکاری در تخلیه از خارکیف و سومی امتناع می‌ورزند. کریدورهای بشردوستانه که به سمت روسیه باز هستند، نادیده گرفته می‌شوند. کی‌یف از همه ابزارها برای جلوگیری از خروج اوکراینی‌هایی که می‌خواهند به روسیه بروند، استفاده می‌کند».

این دیپلمات روس تصریح کرد: «شهردار سومی گفت که هیچ مسیر امنی وجود نخواهد داشت. ۱۹ هزار خودروی شخصی از مرز روسیه عبور کردند. اما [افراطی‌ها و ملی‌گرایان] اوکراین از بیش از ۱۵۰۰ خارجی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. این در حالی است که نیروهای روسیه خروج ۱۸۰ کارمند سازمان ملل از کی‌یف را تضمین کردند».

ادامه تحولات اوکراین را در گزارش لحظه به لحظه سی و هشتم گروه بین‌الملل دنبال کنید.

انتهای پیام/

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که بمب‌افکن ها و جنگنده‌های روسی ۲۶ مرکز نظامی را در اوکراین منهدم کردند.

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: اقدام نظامی روسیه در اوکراین، امروز دوشنبه ۱۶ اسفند، وارد دوازدهمین روز خود شد. آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای روس از شمال و شمالی غربی، فاصله خود را تا کی‌یف کاهش داده و از پایتخت صدای انفجارهای شدید به گوش می‌رسد. همزمان، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین می‌گوید که ارتش روسیه آماده بمباران شهر اودسا است. از سوی دیگر، آمریکا به رغم مخالفت با ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین، مدعی شده که کشورهای همسایه می‌توانند جنگنده در اختیار دولت کی‌یف بگذارند حال آنکه این پیشنهاد، با هشدار شدیدالحن مسکو مواجه شد.

سطح هشدار درباره تبعات اقتصادی بحران اوکراین بر بازارهای جهانی هم افزایش یافته است. در این میان، گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه با هدف مهار افزایش بهای نفت، آمریکا به دنبال کاهش تحریم‌های نفتی ونزوئلا است.

در ادامه این گزارش می‌توانید اخبار اوکراین را لحظه به لحظه دنبال کنید:


۲۰:۱۳ مجارستان اعلام کرد: ممنوعیت ارسال سلاح به اوکراین

مقامات مجارستان اعلام کردند: نخست وزیر و وزیر دارایی مجارستان اعلام کردند ارسال سلاح از خاک این کشور به اوکراین ممنوع است و بوداپست از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بخش انرژی روسیه حمایت نخواهد کرد.

«ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان در واکنش به تحولات اوکراین گفت: ارسال سلاح از خاک مجارستان به اوکراین ممنوع است.

وی ادامه داد: بوداپست اجازه می‌دهد نیروهای ناتو در خاک مجارستان مستقر شوند و سلاح را به کشورهای عضو ناتو انتقال دهند اما اوکراین از این قاعده مستثنی است.

اظهارات نخست وزیر مجارستان در حالی است که خبرگزاری رویترز نیز به نقل از وزیر دارایی این کشور گزارش داد: بوداپست از گنجاندن بخش انرژی در تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه حمایت نخواهد کرد.


۲۰:۰۳ دیوان بین‌المللی دادگستری بررسی درخواست اوکراین برای اقدامات موقت علیه روسیه را آغاز کرد


۲۰:۰۲ منابع خبری هم اکنون اعلام کردند که آژیر خطر در کی‌یف پایتخت اوکراین به صدا درآمده است


۱۹:۵۳ وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد سفیر این کشور اوکراین را به علت اوضاع خطرناک امنیتی ترک کرده است


۱۹:۳۱ نیویورک تایمز گزارش داد؛ ارتباطات رمزگذاری شده زلنسکی با آمریکا

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش داد «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین از «تجهیزات ارتباطی رمزگذاری شده» استفاده می‌کند که آمریکایی‌ها در اختیار او قرار داده‌اند.

نیویورک تایمز افزود: این تجهیزات به زلنسکی اجازه می‌دهد تا به طور ایمن با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ارتباط برقرار کند. زلسنکی با استفاده از همین تجهیزات روز شنبه حدود ۳۵ دقیقه با بایدن درباره کمک‌های واشنگتن به کشورش بحث و تبادل نظر کرد.


۱۸:۴۹ صدراعظم آلمان: انرژی روسیه از تحریم‌ها معاف است

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان امروز دوشنبه در سخنانی گفت: انرژی روسیه از تحریم‌ها معاف است؛ زیرا هیچ جایگزینی وجود ندارد که امنیت انرژی اروپا را تضمین کند.

از سوی دیگر، کریستیان لیندنر وزیر دارایی آلمان نیز با تحریم حامل‌های انرژی روسی مخالفت کرد.


۱۸:۳۹ وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: بمب‌افکن ها و جنگنده‌های روسی ۲۶ مرکز نظامی را در اوکراین منهدم کردند


 

 

۱۸:۳۲ برخورد یک کامیون با درهای سفارت روسیه در دوبلین

روسیا الیوم به نقل از ریانوستی خبر داد؛ یک کامیون به درهای سفارت روسیه در دوبلین برخورد کرد. در ارتباط با این حادثه تا کنون یک نفر بازداشت شد.

راشا تودی با انتشار فیلمی خبر مذکور را مورد تأیید قرار داد.


۱۸:۰۶ بورل: ورود ۱.۶ میلیون پناهنده اوکراینی به مرزهای اتحادیه اروپا

جوزف بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت: تا کنون ۱.۶ میلیون پناهنده اوکراینی وارد مرزهای اتحادیه اروپا شده‌اند و این تعداد ممکن است به ۵ میلیون پناهنده برسد.

بورل افزود: تا کنون ۱۰۰ میلیون یورو کمک‌های بشردوستانه برای پناهجویان اوکراینی جمع آوری شده است.


۱۷:۵۷ سی‌ان‌ان خبر داد: ارسال سلاح به اوکراین از یک فرودگاه مخفی در شرق اروپا

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از یکی از مقامات ارشد پنتاگون خبر داد: یک فرودگاه مخفی در شرق اروپا به عنوان مرکز تلاش‌های بین‌المللی برای ارسال سلاح به اوکراین استفاده می‌شود.


۱۷:۵۲ منابع خبری اعلام کردند که بیش از ۱۰۰ ماهواره نظامی ناتو، اطلاعات مورد نیاز درباره نیروهای روسی را به ارتش اوکراین می‌دهند


مذاکرات بین هیئت‌های روسیه و اوکراین در بلاروس در جریان است

۱۷:۳۷ وزارت دفاع روسیه: کمک ۲۰۰ میلیون دلاری آمریکا به آزمایشگاه‌های بیولوژیکی اوکراین

وزارت دفاع روسیه فاش کرد: حجم کمک‌های مالی آمریکا به آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین بیش از ۲۰۰ میلیون دلار است

وزارت دفاع روسیه افزود: شبکه‌ای متشکل از ۳۰ آزمایشگاه بیولوژیکی در اوکراین به عنوان بخشی از برنامه بیولوژیکی نظامی وزارت دفاع آمریکا تشکیل شده است که این آزمایشگاه‌ها روی پاتوژن های طاعون و سیاه زخم کار کرده‌اند.


۱۷:۲۹ الجزیره نوشت: گزارش‌هایی از حملات و بمباران روسیه در بسیاری از مناطق اوکراین وجود دارد


۱۷:۲۵ وزارت دفاع روسیه: مقامات کی‌یف کنترل اوکراین را کاملاً از دست داده‌اند

وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای درباره تازه‌ترین تحولات عملیات ویژه نظامی در اوکراین اعلام کرد هیأتی از این وزارتخانه امروز دوشنبه در مسکو نشستی را با نمایندگان سازمان ملل درباره همکاری‌های بشردوستانه در اوکراین برگزار کرده است.

این وزارتخانه افزود: اوکراین تا کنون به هیچ از یک ملزومات ایجاد کریدورهای بشردوستانه پایبند نبوده است.


۱۷:۱۹ رییس شورای اروپا با پوتین و زلنسکی گفتگو کرد

چارلز میشل رئیس شورای اروپا امروز دوشنبه تماس‌های تلفنی با ولادیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین و ولادیمیر پوتین همتای روسیه‌ای وی داشت.

به گزارش الجزیره، زلنسکی در گفتگوی تلفنی با رئیس شورای اروپا خطاب به وی ادعا کرد: حمله روسیه به زیرساخت‌های غیرنظامی و تهدید تأسیسات هسته‌ای اوکراین باید متوقف شود!


مذاکرات بین هیئت‌های روسیه و اوکراین در بلاروس در جریان است

 

۱۷:۱۵ الجزیره به نقل از شهردار شهر خرسون خبر داد که اوکراینی‌ها همچنان در برابر ارتش روسیه در این شهر مقاومت می‌کنند


۱۷:۱۲ دور سوم مذاکرات هیئت‌های اعزامی روسیه و اوکراین آغاز شد

دور سوم مذاکرات هیئت‌های اعزامی روسیه و اوکراین در شهر مرزی برست (واقع در مرز بلاروس و لهستان) هم اکنون آغاز شد.

خبرگزاری بلاروس نیز گزارش داد: هیأت‌های روسیه و اوکراین سومین دور مذاکرات در خصوص درگیری‌ها در اوکراین را آغاز کرده‌اند.

سفارت روسیه در بلاروس هم در این ارتباط اعلام کرد: مذاکرات هیأت‌های روسیه و اوکراین آغاز شده است.


۱۷:۰۹ وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: همه شرایط در فدراسیون روسیه برای پذیرایی از پناهندگان اوکراینی فراهم شده است


۱۷:۰۸ شروط کرملین برای توقف جنگ؛ اصلاح قانون اساسی اوکراین

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین امروز دوشنبه درباره تازه‌ترین تحولات جنگ اوکراین گفت: اوکراین باید حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه و استقلال دو جمهوری دونستک و لوهانسک را به رسمیت بشناسد.

دیمیتری پسکوف ادامه داد: روسیه برنامه خلع سلاح هسته‌ای اوکراین را تکمیل خواهد کرد.

وی تصریح کرد: روسیه به اوکراین اطلاع داده است عملیات ویژه نظامی در این کشور هر لحظه که کی‌یف شروط مسکو را بپذیرد، متوقف خواهد شد.


۱۷:۰۲ فرماندار «میکولایف»: نیروهای اوکراینی مجدداً کنترل فرودگاه این منطقه را به دست گرفتند

فرماندار منطقه «میکولایف» ادعا کرد که نیروهای اوکراینی مجدداً کنترل فرودگاه این منطقه را به دست گرفته‌اند!

مشاور رئیس‌جمهور اوکراین هم ادعا کرد که نیروهای اوکراینی کنترل شهر «چوهوئیف» در «خارکیف» را دوباره به دست گرفته‌اند!


۱۷:۰۰ هیئت اوکراینی مذاکره کننده با روسیه به محل برگزاری سومین دور از گفتگوها وارد شد

دور سوم مذاکرات هیئت‌های اعزامی روسیه و اوکراین در شهر مرزی برست (واقع در مرز بلاروس و لهستان) هم اکنون آغاز شد.

خبرگزاری بلاروس نیز گزارش داد: هیأت‌های روسیه و اوکراین سومین دور مذاکرات در خصوص درگیری‌ها در اوکراین را آغاز کرده‌اند.

سفارت روسیه در بلاروس هم در این ارتباط اعلام کرد: مذاکرات هیأت‌های روسیه و اوکراین آغاز شده است.


۱۶:۴۷ دور سوم مذاکرات بر کریدورهای بشردوستانه متمرکز خواهد بود

رئیس هیئت مذاکره کننده روسیه: دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین بر کریدورهای بشردوستانه متمرکز خواهد بود.


۱۶:۴۷ اوکراین در برابر دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) اتهام نسل کشی در لوهانسک و دونتسک که دلیل عملیات روسیه بود را رد کرد


۱۶:۴۴ نیجریه سفر شهروندانش به اوکراین برای جنگ علیه روسیه را ممنوع کرد

وزارت خارجه نیجریه سفر شهروندانش به اوکراین برای جنگ علیه روسیه را ممنوع و اعلام کرد هرگز اجازه نخواهد داد در خاک کشورش برای جنگ در اوکراین سربازگیری شود.


۱۶:۲۴ روسیه: نیروها و ملی گرایان اوکراین در سه ساعت گذشته ۱۷۲ بار، شش کریدور بشردوستانه ایجاد شده برای تخلیه غیرنظامیان را هدف قرار دادند


۱۵:۴۴ وزارت دفاع روسیه: اوکراین تا کنون به هیچ از یک ملزومات ایجاد کریدورهای بشردوستانه پایبند نبوده است


۱۵:۳۸ سخنگوی کرملین: روسیه برنامه خلع سلاح هسته‌ای اوکراین را تکمیل خواهد کرد

سخنگوی کرملین گفت: اوکراین باید حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه و استقلال دو جمهوری دونستک و لوهانسک را به رسمیت بشناسد.

دیمیتری پسکوف افزود: روسیه برنامه خلع سلاح هسته‌ای اوکراین را تکمیل خواهد کرد.


۱۵:۲۵ وزارت دفاع روسیه اعلام کرد هیأتی از این وزارتخانه امروز در مسکو نشستی را با نمایندگان سازمان ملل درباره همکاری‌های بشردوستانه در اوکراین برگزار کرده است


 

مذاکرات بین هیئت‌های روسیه و اوکراین در بلاروس در جریان است

۱۵:۲۱ نشست ۳ جانبه وزیران خارجه ترکیه، روسیه و اوکراین در آنتالیا

«مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که روز پنجشنبه دیداری سه جانبه با حضور وزیران خارجه روسیه و اوکراین در آنتالیا برگزار خواهد شد.


۱۵:۱۵ روسیه فهرست کشورهای غیردوست را تصویب کرد

بر اساس مصوبه کابینه وزیران روسیه، دولت مسکو فهرستی از کشورهای خارجی و مناطقی را که مرتکب اقدامات غیردوستانه برضد روسیه می‌شوند، تصویب کرده است.

کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین استرالیا، انگلیس، ایسلند، کانادا، لیختن اشتاین، موناکو، نیوزلند، نروژ، کره جنوبی، سن مارینو، سنگاپور، ایالات متحده آمریکا، جزیره تایوان، اوکراین، مونته نگرو، سوئیس و ژاپن در این فهرست قرار دارند.


۱۴:۵۳ وزیر خارجه آلمان: اعلام منطقه پرواز ممنوع در اوکراین برابر با جنگ جهانی سوم است

«آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان در یک برنامه تلویزیونی گفت که اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین منجر به بروز جنگ جهانی سوم خواهد شد.

وی در این باره توضیح داد: اعلام منطقه پرواز ممنوع بدان معناست که هواپیماهای ناتو به سمت هواپیماهای روسی شلیک خواهند کرد که یعنی مشارکت مستقیم در درگیری. ما مسئول حفاظت از جمعیت خود هستیم.


۱۴:۲۰ آمریکا: به حمایت نظامی از اوکراین ادامه می‌دهیم

وزیر خارجه آمریکا با تأکید مجدد بر تداوم حمایت‌های نظامی کشورش از اوکراین در برابر روسیه گفت: ما حضور ناتو در بال شرقی اروپا را گسترش می‌دهیم.


مذاکرات بین هیئت‌های روسیه و اوکراین در بلاروس در جریان است

۱۳:۰۷ زلنسکی خواستار تحریم‌های جدید علیه روسیه شد

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین خواستار تحریم‌های جدید برضد روسیه، به ویژه تحریم صادرات، نفت و فرآورده‌های نفتی و همچنین واردات این کشور شد.

وی در این باره در پیامی ویدئویی که منتشر کرد، گفت: نظرات ما در گفتگو با شرکا کاملاً منطقی است. اگر تهاجم ادامه یابد و روسیه از طرح‌های خود بر ضد اوکراین دست نکشد، بسته تحریمی جدید لازم است. تحریم‌های جدید، گام‌های تحریمی جدید بر ضد جنگ و به خاطر صلح. تحریم صادرات مسکو به ویژه امتناع از خرید نفت و فرآورده‌های نفتی از روسیه، این را می‌توان تحریم نامید و همچنین تحریم واردات به روسیه.


۱۲:۴۰ هیئت روس برای شرکت در مذاکرات عازم بلاروس شد

هیئت روسیه برای شرکت در دور سوم مذاکرات با کی‌یف عازم بلاروس شد.

پیشتر گزارش‌ها حاکی از آن بود که قرار است این مذاکرات در مرز لهستان و بلاروس انجام شود.


۱۲:۳۷ نیویورک تایمز: تجهیز اوکراین به ۱۷ هزار تسلیحات ضد تانک

نیویورک تایمز اعلام کرد که ناتو و آمریکا ظرف کمتر از یک هفته، اوکراین را به ۱۷ هزار تسلیحات ضد تانک مجهز کردند.

در میان این تسلیحات، موشک‌های جاولین هم به چشم می‌خورد که از مرزهای لهستان و رومانی به اوکراین وارد شده‌اند. انتقال آنها از طریق هواپیماهای ترابری بزرگ انجام شده و قرار است در ادامه مسیر، از طریق راه‌های زمینی راهی کی‌یف و سایر شهرهای بزرگ شوند.


۱۲:۳۵ نیروهای روسیه ۶ منطقه دیگر را تحت کنترل خود در آوردند


۱۲:۳۰ وزارت دفاع روسیه خبر داد: ملی‌گرایان اوکراینی در ماریوپل از حدود ۱۵۰ غیرنظامی به عنوان سپر انسانی استفاده کردند


۱۲:۱۵ وزارت دفاع روسیه: ۲۳۹۶ تاسیسات زیرساخت نظامی اوکراین منهدم شده است

وزارت دفاع روسیه خبر داد که از آغاز عملیات، نیروهای مسلح روسیه ۲۳۹۶ تاسیسات زیرساخت نظامی اوکراین را منهدم کرده است.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که سه فروند سوخو -۲۷، یک سوخو -۲۵، دو بالگرد می -۲۴ و ۸ پهپاد اوکراینی و همچنین ۳ سامانه “بوک ام ۱” و دو ایستگاه رادیویی اوکراین منهدم شدند.


۱۱:۵۷ اوکراین: رایزنی درباره کریدورهای بشردوستانه در جریان است

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری اوکراین می‌گوید شهروندان این کشور حق دارند در روند تخلیه (از شهرهای ناامن)، به سایر نقاط اوکراین بروند. به ادعای وی، موضع روسیه در قبال کریدورهای بشردوستانه کاملاً غیراخلاقی است حال آنکه مذاکره درباره کریدورهای خروجی همچنان در جریان است.

پیشتر رویترز ادعاهایی را درباره کریدورها مطرح کرده بود. گفته می‌شود که کریدور کی‌یف به بلاروس و کریدور خارکیف به روسیه ختم می‌شود.


مذاکرات بین هیئت‌های روسیه و اوکراین در بلاروس در جریان است

 

۱۱:۳۱ چین: آماده میانجیگری میان روسیه – اوکراین هستیم

 

وانگ ئی وزیر خارجه چین می‌گوید که می‌خواهد در اسرع وقت، شاهد مذاکرات روسیه-اوکراین باشد حال آنکه طرفین را به تمرکز بر مقوله ثبات پایدار در سطح منطقه دعوت می‌کند.

وی همچنین تاکید کرد که چین آماده است تا در صورت لزوم میان روسیه- اوکراین میانجیگری کند.


۱۰:۵۹ نیوزیلند مقامات ارشد روسیه را تحریم کرد

وزارت خارجه نیوزیلند اعلام کرد که این کشور تحریم‌هایی را بر ضد «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، «میخائیل میشوستین» نخست وزیر، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه و «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه اعمال می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه نیوزیلند در این باره آمده است: ما در مورد معرفی ممنوعیت ورود به کشور برای افراد مرتبط با عملیات ویژه در اوکراین صحبت می‌کنیم.


۱۰:۳۵ وزیر دفاع اوکراین قول “غافلگیری” به روسیه داد

وزیر دفاع اوکراین گفت که پیشرفت قابل توجهی در موضوع ارسال تسلیحات به این کشور وجود دارد و به روسیه قول “غافلگیری” داد


۱۰:۲۶ هند از تداوم مذاکرات مسکو-کی‌یف استقبال کرد

نخست وزیر هند در یک تماس تلفنی ۳۵ دقیقه‌ای با رئیس جمهور اوکراین صحبت کرد.

در این تماس، مودی ضمن قدردانی از طرف مقابل برای تخلیه امن شهروندان هندی، از تداوم مذاکرات مسکو-کی‌یف استقبال کرد.


۱۰:۱۳ جزئیاتی درباره کریدورهای بشردوستانه در اوکراین

رویترز با استناد به نقشه‌هایی که از سوی خبرگزاری «ریانووستی» منتشر شده، ادعاهایی را درباره کریدورهای بشردوستانه‌ای مطرح کرد که با اعلام آتش بس در اوکراین، باز شده است.
گفته می‌شود که یکی از این کریدورها از کی‌یف تا بلاروس امتداد دارد حال آنکه شهروندان خارکیف هم فقط می‌توانند از کریدوری که به خاک روسیه ختم می‌شود، استفاده کنند. کریدورهای شهرهای «ماریوپل» و «سومی» هم به سایر شهرهای اوکراین و همچنین روسیه ختم می‌شوند.

همچنین گفته می‌شود که انتقال هوایی از کی‌یف به روسیه هم میسر است.


 

۱۰:۰۰ اولین نیروهای داوطلب انگلیس وارد اوکراین شدند


۰۹:۳۶ وزارت خارجه روسیه: تصمیم آلمان برای تامین سلاح به اوکراین مسکو را ناامید کرد


۰۸:۵۰ ستاد عملیات بشردوستانه روسیه اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه از ساعت ۱۰ آتش‌بس اعلام می‌کنند

ستاد عملیات بشردوستانه روسیه اعلام کرد که به درخواست ماکرون از پوتین، نیروهای مسلح روسیه از ساعت ۱۰:۰۰ آتش‌بس را اعلام می‌کنند و کریدورهای بشردوستانه از کی‌یف، ماریوپل، خارکف و سومی باز می‌شود.

تلاش‌های کی‌یف برای متهم کردن روسیه به اخلال در عملیات بشردوستانه این بار بی معنی است، کنترل این عملیات با کمک پهپادها انجام می‌شود.


۰۸:۴۸ اوکراین: حملات از خاک بلاروس ادامه دارد

ارتش اوکراین از تداوم حملات راکتی و توپخانه‌ای نیروهای روس از خاک بلاروس خبر داد.

گفته می‌شود که شهر «ایرپین» در غرب کی‌یف هم طی سه روز گذشته، با قطع برق، آب و سیستم‌های گرمایشی مواجه بوده است.

این در حالی است که طبق گزارش‌های قبلی، نیروهای روس در حال تجدید آرایش نظامی و افزایش قوا برای حمله به کی‌یف هستند.


۰۸:۴۲ «مارک میلی» شخصاً در محل تامین سلاح برای اوکراین حضور یافت

شبکه خبری سی ان ان به نقل از یک مقام ارشد دفاعی آمریکا گزارش داد که «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور از یک فرودگاه مخفی در مرز با اوکراین که مرکز تأمین تسلیحات به این کشور است، بازدید کرد.

طبق گفته‌های مقام یادشده، میلی شخصاً بر تحویل سلاح به اوکراین نظارت داشته است.


۰۷:۵۱ وزارت خارجه کره جنوبی از توقف مبادلات با بانک مرکزی روسیه خبر داد


 

۰۷:۴۸ انفجاری قوی جمهوری لوهانسک را لرزاند

گزارش‌ها حاکی از آن است که یک مخزن نفت در جمهوری لوهانسک هدف حمله قرار گرفته است.


۰۶:۰۸ دولت اوکراین برای پس از مرگ زلنسکی برنامه دارد

محل اختفای «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در روزهای اخیر در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است و این در حالی است که وی همچنان در اظهارات خود تاکید دارد که کی‌یف را ترک نخواهد کرد.

پیش از این، زلنسکی مدعی شده بود که او هدف شماره یک عملیات نظامی روسیه است و تهدیدی مستقیم برای جان او و خانواده اش وجود دارد.

با این حال به تازگی «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگویی اعلام کرده است که مقامات اوکراینی در صورت مرگ «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور این کشور در بحبوحه عملیات نظامی روسیه طرحی در دست دارند.

بلینکن به سی بی اس گفته است: «اوکراینی‌ها برنامه‌هایی دارند که من درباره آن صحبت نمی‌کنم یا وارد جزئیاتی نمی‌شوم تا مطمئن شوم که به هر طریقی دولت اوکراین تداوم خواهد داشت.»


۰۶:۰۷ بیش از یک میلیون اوکراینی وارد لهستان شدند

مرزبانی لهستان اعلام کرد شمار پناهجویان اوکراینی که از زمان حمله روسیه وارد خاک این کشور شده‌اند از یک میلیون نفر گذشت.

گارد مرزی لهستان با انتشار یک پیام توییتری این موج پناهندگان را «یک میلیون تراژدی انسانی» توصیف کرد.

پیش از این سازمان ملل متحد شمار کل پناهجویان اوکراینی که این کشور را برای پیدا کردن سرپناه به مقصد کشورهای همسایه ترک کرده‌اند بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر تخمین زده بود.


۰۶:۰۶ اوکراین و روسیه در دیوان بین‌المللی دادگستری رو در رو می‌شوند

اوکراین روز دوشنبه از دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان دادگاه عالی سازمان ملل درخواست خواهد کرد که حکمی اضطراری برای توقف حملات روسیه صادر کند.

کی‌یف گفته است که توجیه مسکو برای حمله و تهاجم به دلیل نسل‌کشی علیه روس زبانان در اوکراین نادرست است.

اگرچه احکام دیوان بین‌المللی دادگستری الزام‌آور است و کشورها عموماً از آنها پیروی می‌کنند، اما هیچ وسیله‌ای برای اجرای احکام دیوان وجود ندارد.


چین: آماده میانجیگری میان روسیه - اوکراین هستیم

۰۴:۲۴ بلاروس نیرو و تجهیزات به اوکراین نفرستاده است

معاون وزیر دفاع بلاروس، ارسال تجهیزات و نیروهای نظامی بلاروس به اوکراین را رد کرد.

معاون وزیر دفاع بلاروس گفت: ما در درگیری در اوکراین شرکت نمی‌کنیم. هیچ سرباز بلاروسی و تجهیزات بلاروسی در خاک اوکراین وجود ندارد. وی تاکید کرد که نیروهای مسلح موظف به اتخاذ تدابیر سختگیرانه برای تضمین امنیت مردم بلاروس و امنیت مرزهای آن هستند.

وی تصریح کرد: این اقدامات به منظور جلوگیری از نفوذ گروه‌های خرابکارانه به خاک جمهوری بلاروس انجام می‌شود.


۰۴:۲۳ رهبران غربی با سکوت خود گویی از کار افتاده‌اند

«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین با انتشار پیامی ویدئویی غرب را به سکوت در برابر تحولات اوکراین متهم کرد و گفت: «گویی رهبران غربی از کار افتاده و منحل شده‌اند.»

زلنسکی با متهم و محکوم کردن «سکوت» غرب گفت که این سکوت در شرایطی است که روسیه اعلام کرده که حملاتش به صنایع دفاعی اوکراین را ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور اوکراین در پیام ویدئویی خود همچنین حملات روسیه را به دلیل استقرار «صدها هزار نفر» در محل‌های مورد حمله واقع شده، «قتل عمدی» خواند.


چین: آماده میانجیگری میان روسیه - اوکراین هستیم

۰۴:۱۸ دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین در مرز لهستان برگزار می‌شود

سومین دور مذاکرات روسیه و اوکراین در مرز لهستان و بلاروس برگزار خواهد شد.

این خبر را «دیوید آراخامیا»، از اعضای تیم نمایندگی اوکراین و عضو پارلمان این کشور اعلام کرده و گفته است: «انتظار می‌رود دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین در روز دوشنبه ۷ مارس در مرز لهستان و بلاروس به مانند قبل برگزار شود.»

به گفته آراخامیا، مذاکرات از ساعت ۱۵:۰۰ بعد از ظهر به وقت محلی (مصادف با وقت مسکو) آغاز می‌شود.


۰۴:۱۷ آزادی ۶۸ شهر و روستای جدید توسط جمهوری دونتسک

جمهوری دونتسک از آزادسازی ۶۸ شهر و روستای جدید که تحت کنترل نیروهای اوکراینی بودند، خبر داد.

ستاد دفاع منطقه‌ای جمهوری دونتسک گزارش داد: تا شامگاه ۶ مارس، نیروهای ما ۶۸ منطقه را از کنترل نیروهای اوکراینی آزاد کردند.

جمهوری دونتسک همچنین از انهدام مقر نیروهای شمال اوکراین و کشته شدن فرماندهان آن خبر داد.

طبق این گزارش، نیروهای دونتسک به مرزهای استان زاپوروژیه اوکراین، جایی که نیروهای روسی در آن حضور داشتند، رسیده‌اند.

کد خبر ۵۴۴۰۷۱۳
یک کارشناس لبنانی گفت که ناتو در حال اعزام تروریست‌های حاضر در سوریه به اوکراین است تا بحران را در این کشور اروپایی طولانی کند نات.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری فارس، «حسام طالب» می‌گوید تروریست‌های حاضر در سوریه در حال ایفای نقش در بحران اوکراین و روسیه هستند و در این میان، تروریست‌های آمریکایی حاضر در پایگاه غیر قانونی «التنف» هم به آنان آموزش می‌دهند.

این کارشناس گروه‌های افراطی و تروریستی به پایگاه خبری العهد گفت: «از آغاز جنگ [سوریه]، دولت اوکراین به گروه‌های افراطی حاضر در سوریه، کمک تسلیحاتی می‌کرد و سلاح اروپایی در اختیار آنان قرار می‌داد».

طالب ادامه داد: «رابطه بین گروه‌های تروریستی و دولت آمریکا نیز همچنان پابرجاست و با هم، زیر پرچم ائتلاف ناتو کار می‌کنند و در حال اجرای پروژه‌های آن (ناتو) در سوریه یا اروپای شرقی هستند».

به گفته این کارشناس، گروه‌های تروریستی وارد اوکراین شده‌اند و در حال جنگ با ارتش روسیه هستند. در واقع این تروریست‌ها، عامل اصلی در این جنگ هستند. همان طور که در لیبی و همینطور آذربایجان نیز در حال جنگ با ارمنستان بودند.

وی با اشاره به حضور هزاران تروریست قفقازی، چچنی، ازبک و تاجیک در سوریه و تجربه‌ای که در جنگ این کشور به دست آورده‌اند، خاطر نشان کرد: «زبان مشترک در اوکراین، به کمک این تروریست‌ها خواهد آمد. این گروه‌های تروریستی به ویژه حراس الدین و الحزب الترکستانی، نمی‌توانند در اوکراین نیز به پیروزی برسند».

طالب با بیان اینکه ناتو با استفاده از این تروریست‌ها در پی طولانی کردن جنگ و تضعیف نیروهای روس در اوکراین است تصریح کرد، این تروریست‌ها با کمک ترکیه وارد اوکراین شدند و پس از این بحران، روسیه به‌گونه دیگری با آنکارا برخورد خواهد کرد.

در همین ارتباط، یک مذاکره کننده اوکراینی شامگاه امروز شنبه خبر داد که دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین روز دوشنبه برگزار خواهد شد.

مقامات روسیه و اوکراین اولین دور مذاکرات خود را برای حل و فصل بحران اوکراین در منطقه «گومل» در بلاروس در ۲۸ فوریه (دوشنبه ۹ اسفند) در بحبوحه عملیات نظامی ویژه مسکو در اوکراین برگزار کردند.

دور دوم مذاکرات نیز در بلاروس برگزار شد و طرفین بر سر ایجاد کریدورهای بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان اوکراینی و همچنین تحویل غذا و دارو به توافق رسیدند.

روسیه پیش از این درباره بی‌توجهی غربی‌ها به نقض حقوق بشر و حملات نیروهای اوکراینی به ساکنین روس زبان نواحی خودمختار دونباس واقع در شرق اوکراین هشدار داده و از سوی دیگر پیشنهاداتی در زمینه ارائه ضمانت امنیتی از سوی غرب به مسکو را به آمریکا و ناتو ارائه کرد. پوتین پیش از این اوکراینی‌ها را به «نسل‌کشی» در دونباس متهم کرده بود.

در نهایت پوتین هفته گذشته اعلام کرد روسیه استقلال نواحی خودمختار را به رسمیت می‌شناسد و بامداد پنجشنبه هفته گذشته عملیاتی را در حمایت از جمهوری‌های خودخوانده «دونتسک» و «لوهانسک» در اوکراین آغاز کرده است.

انتهای پیام/خ

خبرگزاری فرانسه از برگزاری نشست اضطراری امروز شورای امنیت برای بررسی تحولات اوکراین خبر داد.برگزاری مهر، گروه بین الملل: عملیات نظامی روسیه در اوکراین امروز جمعه وارد نهمین روز خود شد. شب گذشته نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در اوکراین شاهد تبادل آتش بود و اتحادیه اروپا با حمایت بلندمدت از مهاجران اوکراینی مخالفت کرد. در ادامه این گزارش، می‌توانید به‌روزرسانی اخبار تحولات در نهمین روز از اقدام نظامی روسیه در اوکراین را دنبال کنید:

۱۹:۳۵ گفتگوی پوتین و صدر اعظم آلمان 

کرملین اعلام کرد: پوتین در گفتگو با شولتز صدراعظم آلمان آمادگی مسکو را برای مذاکره با کی یف در صورت عمل به همه شروط روسیه اعلام کرد.


۱۹:۳۰ بلاروس قصد ورود به جنگ ندارد

زلنسکی گفت: نشانه ای مبنی بر قصد بلاروس برای حضور در جنگ علیه اوکراین یا آماده سازی برای این جنگ وجود ندارد.


۱۹:۰۳ کانادا: عضویت روسیه در اینترپل تعلیق شود

نخست وزیر کانادا تعلیق عضویت روسیه در اینترپل را خواستار شد.


۱۹:۰۰ آمریکا تروریستها را در سوریه برای جنگ در دونباس آماده می کند

سازمان اطلاعات خارجی روسیه اعلام کرد: پایگاه آمریکایی التنف در شرق سوریه در حال آماده سازی تروریست ها برای استفاده از آنها در جنگ منطقه دونباس اوکراین است.

این سازمان مدعی شد سرویس های اطلاعاتی ناتو انتقال تروریست ها به اوکراین را آغاز کرده اند.


۱۸:۱۵ ناتو : روزهای سخت در پیش است

دبیرکل ناتو با اشاره به جنگ اوکراین گفت: روزهای آینده سخت تر و شمار کشته ها بیشتر خواهد بود.  توافق کرده ایم هیچ جنگنده ناتو در حریم هوایی اوکراین پرواز نکند و نیروهای زمینی ما نیز وارد خاک این کشور نشوند.


۱۷:۴۰ دیدبان حقوق بشر: اوکراین تبعیض نژادی و تابعیتی قائل نشود

دیدبان حقوق بشر تاکید کرد که مقامات اوکراین نباید بین کسانی که از جنگ فرار می کنند تفاوت نژادی و تابعیتی قائل شوند.

این نهاد اعلام کرد: روسیه در روز ۲۸ فوریه در حمله به خارکیف از بمب های خوشه ای استفاده کرده است.


۱۷:۳۵ آمار کشته های غیرنظامی جنگ به روایت سازمان ملل

شورای حقوق بشر سازمان ملل: از ابتدای جنگ اوکراین تا کنون ۳۳۱ غیرنظامی کشته و ۶۷۵ نفر زخمی شده اند.


۱۷:۲۰ رئیس دومای روسیه : زلنسکی در لهستان است 

رئیس دومای روسیه مدعی شد که زلنسکی اوکراین را ترک کرده و به لهستان رفته است.


۱۷:۰۰ ناتو درخواست اوکراین برای منطقه پرواز ممنوع را رد کرد

دبیرکل ناتو گفت: اگر در آسمان اوکراین پرواز ممنوع اعلام  می کردیم، جنگی بی هدف و ویرانگر در می گرفت


۱۶:۴۶ خبرگزاری فرانسه خبر داد: نشست اضطراری شورای امنیت برای بررسی تحولات اوکراین امروز برگزار می‌شود


۱۶:۲۳ الجزیره از به صدا درآمدن آژیرهای خطر در کی‌یف پایتخت اوکراین خبر داد


۱۵:۴۴ پوتین در گفتگو با لوکاشنکو: عملیات نظامی طبق برنامه و به صورت کامل اجرا خواهد شد

سخنگوی کرملین گفت: پوتین در گفتگو با لوکاشنکو تأکید کرد عملیات نظامی طبق برنامه تعیین شده ادامه دارد و به صورت کامل اجرا خواهد شد.

وی افزود: چشم انداز مذاکرات روسیه و اوکراین به واکنش کی‌یف به مواضع مسکو بستگی دارد. این مذاکرات باید در سکوت و به دور هیاهوی رسانه‌ای انجام شود.


۱۴:۳۶ تصویب قطعنامه تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی ادعای تخلفات روسیه در جنگ اوکراین

شورای حقوق بشر سازمان ملل به اتفاق آرا قطعنامه تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی ادعای تخلفات روسیه در جنگ اوکراین را تصویب کرد.


۱۴:۱۵ گروسی: روسیه کنترل دو نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل و زاپروژیا را در دست دارد

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشستی خبری درباره تازه‌ترین تحولات مربوط به جنگ اوکراین گفت: حمله‌ای که در منطقه «زاپروژیا» صورت گرفت، از مقر اصلی نیروگاه هسته‌ای دور بود اما اوضاع نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا به علت تشدید تنش‌های نظامی در مناطق پیرامون آن همچنان چالش برانگیز است.

وی تأکید کرد: روسیه کنترل دو نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل و زاپروژیا را در دست دارد.


۱۳:۴۴ شولتز: ناتو در درگیری‌های اوکراین مداخله نظامی نمی‌کند

اولاف شولتز صدر اعظم آلمان گفت: تقویت نیروهای ناتو در شرق اروپا، دفاعی است.

وی تاکید کرد که ناتو در درگیری‌های اوکراین مداخله نظامی نمی‌کند.


۱۳:۴۱ رویترز به نقل از شهردار شهر «میکولایف» در جنوب اوکراین از ورود نیروهای روسیه به این شهر خبر داد


۱۳:۳۹ شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه‌ای را درباره وضعیت حقوق بشر در اوکراین تصویب کرد


۱۳:۳۸ نیروهای اوکراینی ادعا کردند یک فروند جنگنده سوخو روسیه را در منطقه “ولنووخا” دونتسک سرنگون کرده‌اند


۱۲:۵۳ وزارت دفاع روسیه: از ۲۸ فوریه کنترل تأسیسات هسته‌ای زاپروژیا را در دست داریم

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد از زمان آغاز عملیات نظامی تاکنون ۱۸۱۲ مقر نظامی، ۶۲ جنگنده، ۶۳۵ تانک و ۶۷ خودرو زرهی اوکراین را منهدم کرده‌ایم.

نیروهای ما از ۲۸ فوریه تاکنون کنترل تأسیسات هسته‌ای زاپروژیا را در دست دارند.


۱۲:۴۲ اینترفاکس به نقل از وزارت دفاع روسیه نوشت: اوکراین مسئول آتش سوزی در نزدیک تأسیسات هسته‌ای زاپروژیا است


۱۲:۰۶ اسپوتنیک خبر داد: در حال حاضر هیچ بحثی در شورای امنیت سازمان ملل درباره اعزام نیروهای حافظ صلح این سازمان به اوکراین مطرح نیست


۱۲:۰۳ رئیس جمهوری اوکراین درباره تکرار فاجعه چرنوبیل هشدار داد

زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین درباره تکرار فاجعه چرنوبیل هشدار داد و گفت: روسیه به سیاست رعب هسته‌ای روی آورده است. هر انفجار هسته‌ای که رخ دهد پایان اروپا را رقم خواهد زد.


۱۲:۰۱ الجزیره گزارش داد: اخبار واصله از محاصره ماریوپل از سوی نیروهای روسی حکایت دارد اما هنوز تحت کنترل اوکراین است


۱۱:۱۱ پیشروی نیروهای روسی در کی‌یف / شنیده شدن صدای انفجارهای قوی

المیادین گزارش داد: نیروهای روسی به ۲۴ کیلومتری مقر ریاست جمهوری در کی‌یف رسیده‌اند.

خبرنگار المیادین از بحران کمبود نان در پایتخت اوکراین خبر داد و اعلام کرد که برخی مواد غذایی در مراکز تجاری نایاب شده‌اند.

این درحالی است که منابع خبری از شنیده شدن صدای انفجار قوی در پایتخت اوکراین خبر دادند.

الجزیره هم از انفجارهای متوالی در پایتخت اوکراین خبر داد.


۹:۵۳ صدای آژیر خطر در شهر لویو در غرب اوکراین به صدا درآمد


المیادین: روس‌ها به ۲۴ کیلومتری مقر ریاست جمهوری در کی‌یف رسیدند

۰۹:۳۸ تسلط نیروهای روسی بر نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا

الجزیره به نقل از بازرسان هسته‌ای اوکراین اعلام کرد: نیروهای روسیه نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را به تسلط خود درآورده‌اند.

بر اساس این گزارش، آنها اعلام کردند: آسیب‌هایی به این نیروگاه وارد شده است اما تاثیری بر آن نداشته است. این نیروگاه همچنان فعال است.


۰۹:۳۵ منابع خبری از شنیده شدن صدای آژیر خطر در کی‌یف پایتخت اوکراین خبر می‌دهند


۰۹:۱۳ نشانه‌ای از افزایش سطح تشعشعات در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا وجود ندارد

خبرنگار الجزیره به نقل از یک مسئول آمریکایی اعلام کرد: جدیدترین اطلاعات حاکی از آن است که نشانه‌ای درباره افزایش سطح تشعشعات در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا وجود ندارد.


۰۸:۵۸ خبرنگار الجزیره از شنیده شدن صدای آژیر خطر در شهر دنیپرو در شرق اوکراین خبر داد


۰۵:۳۰ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: از گزارش‌های تبادل آتش در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا مطلع هستیم

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) می‌گوید از گزارش‌های گلوله باران و تبادل آتش در نیروگاه‌های زاپروژیا مطلع و با مقامات محلی در تماس است.

مقامات اوکراینی گفته‌اند که تعداد زیادی تانک و نیروی پیاده روسی «از پست بلوک» به سمت شهر «انرودار» در چند کیلومتری نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا عبور کرده‌اند.

«رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس نیز خواستار توقف فوری تبادل آتش در اطراف نیروگاه هسته‌ای شد و از نیروهای نظامی فعال در آنجا خواست تا از حمله در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای خودداری کنند. وی افزود: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ارتباط با برخی مقامات برای ارائه «حداکثر کمک به اوکراین» ادامه می‌دهد زیرا به دنبال حفظ ایمنی و امنیت اطلاعات است.»

مخالفت اتحادیه اروپا با حمایت بلندمدت از مهاجران اوکراینی

۰۴:۳۰ تبادل آتش در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا

وزیر امور خارجه اوکراین گزارش‌ها درباره تبادل آتش در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را تائید کرد.


۰۲:۲۵ آمریکا و روسیه خط ارتباطی مستقیم ایجاد کردند

یک مقام دفاعی آمریکا گفته است که پنتاگون «به منظور جلوگیری از محاسبه اشتباه، حوادث نظامی و تشدید تنش» خط ارتباطی مستقیم با وزارت دفاع روسیه برقرار کرده است.

هرچند هنوز به طور رسمی برقراری چنین خط ارتباطی برای جلوگیری از تنش اعلام نشده، اما چندین سازمان امنیتی نیز این خبر را تأیید کرده‌اند و به نظر می‌رسد هدف از ایجاد این خط ارتباطی جلوگیری از وقوع جنگ میان روسیه و آمریکا همزمان با تشدید تنش بر سر مسئله اوکراین است.


۰۰:۵۵ مخالفت اتحادیه اروپا با حمایت بلندمدت از مهاجران اوکراینی

عفو بین‌الملل از تصمیم اتحادیه اروپا برای محدود کردن دستورالعمل حفاظت موقت از پناهجویان اوکراینی انتقاد کرد. انتقاد عفو بین‌الملل از اتحادیه اروپا پس از آن صورت گرفت که روز پنج‌شنبه، کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیشنهاد کمیسیون این اتحادیه را برای حمایت بلندمدت از مهاجران اوکراینی رد کردند.

با رد تصمیم کمیسیون اروپا، اوکراینی‌هایی که به دنبال امنیت در اتحادیه اروپا هستند، به سرعت اجازه اقامت، کار، مسکن مناسب، کمک‌های رفاهی، کمک‌های پزشکی و آموزش نخواهند داشت.

عفو بین‌الملل از اتحادیه اروپا خواسته است تا بدون تبعیض تسهیلات موردنیاز را در اختیار همه کسانی که از اوکراین خارج می‌شوند صرف نظر از ملیت اوکراینی و غیراوکراینی اعطا کند.

گاردین به نقل از سرویس امنیتی اوکراین نوشت: نیروهای هوابرد روسیه ساعت ۳ بامداد به وقت محلی وارد «خارکیف» دومین شهر بزرگ اوکراین شدند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: عملیات نظامی روسیه در اوکراین امروز چهارشنبه وارد هفتمین روز خود شد حال آنکه همزمان با تداوم حملات سنگین علیه کی‌یف، پیشروی نیروهای روس در جنوب اوکراین بسیار محسوس است. طبق تازه‌ترین گزارش‌ها، نظامیان روس در حال حاضر وارد شهر «خرسون» شده‌اند. در عین حال، بلوک غرب حلقه محدودیت‌های خود را علیه مسکو تنگ‌تر می‌کند. تا این لحظه، شاهد بسته شدن حریم هوایی اتحادیه اروپا و آمریکا به روی هواپیماهای روسیه، قطع دسترسی شماری از بانک‌های روسیه از سامانه سوئیفت و اعلام جنگ اقتصادی علیه مسکو بوده‌ایم.

همزمان، برخی کشورها مانند ترکیه و چین هر یک به نوبه خود، اعمال تحریم را غیرسازنده عنوان کرده و از تلاش برای باز گذاشتن مسیرهای دیپلماتیک رفع بحران سخن می‌گویند. بعد از نشست روز دوشنبه هیئت‌های روسیه و اوکراین در بلاروس، انتظار می‌رود که امروز چهارشنبه نیز شاهد دور دیگری از گفتگوها باشیم. این در حالی است که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک، به رسمیت شناختن مالکیت مسکو بر کریمه، بی طرفی اوکراین و عدم تلاش برای هسته‌ای شدن را از شروط خود برای پایان دادن به اقدام نظامی در اوکراین عنوان می‌کند. همزمان «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، بخش زیادی از سخنرانی سالانه خود را به خط و نشان کشیدن علیه همتای روس اختصاص داد.

در ادامه این گزارش، می‌توانید بروز رسانی تحولات در هفتمین روز از اقدام نظامی روسیه در اوکراین را دنبال کنید:


۰۹:۳۹ ژاپن فعالیت‌های دیپلماتیک را به شهر «لویو» منتقل کرد

ژاپن امروز چهارشنبه اعلام کرد که به طور موقت سفارت خود را در «کی‌یف» پایتخت اوکراین تعطیل می‌کند.

طبق اعلام وزارت خارجه ژاپن، فعالیت‌های دیپلماتیک این کشور از شهر «لویو» واقع در غرب اوکراین و در ۴۰ کیلومتری مرز لهستان ادامه خواهد یافت.

همزمان، ژاپن در شهر مرزی لهستان نیز موقتاً مرکز دیپلماتیکی را برای رسیدگی به امور اتباعی که از اوکراین خارج می‌شوند، ایجاد کرده است.


۰۹:۰۴ نشست مجمع عمومی سازمان ملل با موضوع محکومیت روسیه

رویترز مدعی شده که مجمع عمومی سازمان ملل قرار است در نشست امروز چهارشنبه، ضمن توبیخ مسکو بابت اقدام نظامی در اوکراین، خواستار توقف فوری نبرد و خروج نیروهای روس شود.

ادعا می‌شود که این اقدام با هدف منزوی کردن دیپلماتیک روسیه در سازمان ملل انجام می‌شود.

در آستانه رای گیری امروز چهارشنبه، حدود ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل حمایت خود را از پیش‌نویس قطعنامه‌ای در محکومیت اقدام نظامی روسیه در اوکراین اعلام کرده‌اند.

این قطعنامه مشابه همان قطعنامه‌ای است که پیشتر در شورای امنیت از سوی روسیه وتو شد.


۰۸:۴۵ نیروهای هوابرد روسیه وارد «خارکیف» شدند

خبرگزاری گاردین به نقل از سرویس امنیتی اوکراین نوشت: نیروهای هوابرد روسیه ساعت ۳ بامداد به وقت محلی وارد «خارکیف» دومین شهر بزرگ اوکراین شدند.

گفته می‌شود که در حال حاضر نبرد سنگینی در این شهر میان نیروهای دو طرف در جریان است.

خارکیف با ۱.۵ میلیون نفر جمعیت، طی روزهای گذشته تحت محاصره بوده است.


۰۶:۰۹ سخنرانی سالانه رئیس جمهور آمریکا با تمرکز بر موضوع اوکراین

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا حین ایراد سخنرانی سالانه خود در کنگره این کشور، مدعی شد که «پوتین از جهان جدا شده است» و اینکه «ساعت‌های بی‌شماری را صرف متحد کردن متحدان اروپایی خود کردم. ما از قبل آنچه را که پوتین در حال برنامه‌ریزی بود می‌دانستیم».

وی همچنین تهدید کرد که رئیس‌جمهور روسیه باید بهای اقدامات خود در اوکراین را بپردازد. بایدن در ادامه این ادعا افزود: در حالی که او ممکن است در میدان نبرد به موفقیت‌هایی دست یابد – در درازمدت هزینه بالایی را پرداخت خواهد کرد.

بایدن همچنین از بسته شدن آسمان آمریکا به روی روسیه خبر داد.


۵:۲۸ لهستان از توقیف دارایی‌های روسیه خبر داد

وزارت خارجه لهستان روز سه شنبه اعلام کرد که روند توقیف املاک روسیه در این کشور از جمله ساختمان یک مدرسه متوسطه در سفارت روسیه را آغاز کرده است.

به گفته این وزارتخانه، این دارایی‌ها طبق احکام دادگاه به مالک قانونی آنها – خزانه داری دولتی – بازگردانده می‌شود.

علاوه بر این، وزارت امور خارجه لهستان توصیه کرده است که از تمامی ابزارهای موجود برای تسریع در رسیدگی به سایر پرونده‌های مرتبط با املاک روسیه استفاده شود و کلیه این املاک به مصادره دولت ورشو درآید.


۵:۱۵ آمریکا به ارسال تسلیحات به اوکراین ادامه می‌دهد

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده به حمایت نظامی خود از اوکراین، از جمله با ارسال سلاح به این کشور ادامه خواهد داد. این ادعا در تماس تلفنی وزرای دفاع آمریکا و اوکراین مطرح شد.


۵:۰۰ مکزیک به کارزار تحریم روسیه نمی‌پیوندد

«آن درس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس جمهور مکزیک ضمن اعلام مخالفت با تحریم‌های بین المللی علیه روسیه گفت که کشورش قصد ندارد تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه در رابطه با بحران اوکراین را اعمال کند.

رئیس جمهور مکزیک در یک نشست مطبوعاتی گفت: ما هیچ گونه مجازات اقتصادی را انجام نمی‌دهیم زیرا می‌خواهیم روابط خوبی با همه دولت‌های جهان داشته باشیم.


۴:۴۵ درخواست اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا پذیرفته شد

پارلمان اروپا با ۶٣٧ رأی مثبت، ١٣ رأی مخالف و ٢۶ رأی ممتنع درخواست اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا را پذیرفت. البته باید تاکید کرد که این رأی گیری در مورد موافقت اتحادیه اروپا با آغاز روند پیوستن اوکراین به این اتحادیه است و احتمالاً پیوستن اوکراین به این اتحادیه بین یک تا ۵۵ سال طول خواهد کشید.


۴:۱۵ آسمان آمریکا به روی هواپیماهای روسی بسته می‌شود

انتظار می‌رود این دستور ظرف ۲۴ ساعت آینده صادر شود و این ممنوعیت در مورد همه هواپیماهای متعلق و تحت کنترل روسیه اعمال شود.


۴:۰۰ اعلام آمادگی چین برای میانجیگری در بحران اوکراین

چین اعلام کرده است که می‌تواند به اوکراین و روسیه برای مذاکره درباره آتش بس کمک کند. این اعلام آمادگی در گفتگوی وزرای خارجه چین و اوکراین اعلام شد.

ششمین روز از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین در حالی ادامه دارد که توافقی میان هیأت‌های روس و اوکراینی در نشست بلاروس حاصل نشد.

»» بخش اول ؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

»» بخش دوم ؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

»» بخش سوم ؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

»» بخش چهارم؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

»» بخش پنجم؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

»» بخش ششم؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

»» بخش هفتم؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

»» بخش هشتم؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

»» بخش نهم؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

»» بخش دهم؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

»» بخش یازدهم؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

»» بخش دوازدهم؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

»» بخش سیزدهم؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

»» بخش چهاردهم؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

»» بخش پانزدهم؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

»» بخش شانزدهم؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، ششمین روز از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین در حالی برگزار می‌شود که هیأت‌های روس و اوکراینی در شهر «گومل» بلاروس روز گذشته (دوشنبه) پس از جنجال‌هایی با یکدیگر نشست برگزار کردند و هیأت روس، خلع سلاح اوکراین را شرط توافق با کی‌یف مطرح کرد و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نیز اعلام کرد که برای تفاهم با روسیه خواهان آتش‌بس فوری و خروج نظامیان روس از قلمرو اوکراین است.

بخش هفدهم از جدیدترین تحولات لحظه به لحظه اوکراین را در زیر دنبال کنید:

۱۵:۰۳- اوکراین: در حمله روسیه به خارکیف ۱۰ نفر کشته و ۳۵ نفر زخمی شدند

رسانه‌های بین‌المللی به نقل از مشاور وزیر کشور اوکراین مدعی شدند که در حمله روسیه به شهر خارکیف حداقل ۱۰ نفر جانشان را از دست دادند و ۳۵ نفر از اوکراینی‌ها هم زخمی شده‌اند.

۱۴:۵۹- لودریان: باید امکان پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا وجود داشته باشد

?«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه امروز (سه‌شنبه اعلام کرد که:«اروپا آن چه که قبل از حمله روسیه به اوکراین بود نیست، باید احتمال پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا وجود داشته باشد».

?وزیر امور خارجه فرانسه: رسانه هایی را که رژیم روسیه به عنوان ابزاری در جنگ علیه اوکراین استفاده می کند، مسدود کرده‌ایم.

۱۴:۵۴- زلنسکی روسیه را «تروریست» خواند

? رئیس‌جمهور اوکراین، روسیه را به حمله موشکی به میدان مرکزی دومین شهر بزرگ این کشور متهم کرد. (جزئیات بیشتر)

۱۴:۵۲- جانسون: اتحاد غرب ناگزیر به شکست ماجراجویی پوتین می‌شود​

?«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس: «ما باید عاقلانه و محتاطانه عمل کنیم تا این درگیری طولانی نشود».

?نخست‌وزیر انگلیس: «شک ندارم که اتحاد غرب ناگزیر به شکست ماجراجویی پوتین می‌شود.

?جانسون: مهم نیست چقدر طول بکشد، اوکراین یک کشور مستقل باقی خواهد ماند

?جانسون: همه باید درک کنند که هر اقدامی که اکنون انجام می‌شود بعداً در دادگاه کیفری بین‌المللی به مدرک تبدیل خواهد شد.

۱۴:۳۷ رایزنی پوتین و ولیعهد ابوظبی درباره اوکراین

کرملین: پوتین در تماسی دلایل و اهداف عملیات نظامی ویژه روسیه برای حفاظت از دونباس را برای ولیعهد ابوظبی تشریح کرد.

۱۴:۲۷- شهرک‌سازی در «النقب» برای یهودیان آواره اوکراینی

?«سازمان جهانی صهیونیسم» از آغاز اقدامات خود به‌منظور ساخت شهرک‌هایی در النقب برای یهودیان آواره اوکراینی خبر داد.

۱۴:۲۵- استولتنبرگ: ناتو قصد ندارد بخشی از درگیری روسیه و اوکرین باشد

?دبیرکل ناتو: در اولین استقرار نیروهای واکنش سریع ناتو، ارتش فرانسه امروز (سه‌شنبه) در رومانی، همسایه اوکراین مستقر شد.

?ناتو قصد ندارد بخشی از درگیری روسیه و اوکرین باشد. ناتو نظامی به اوکراین اعزام نمی‌کند و هواپیماهایی به حریم هوایی این کشور ارسال نخواهد کرد.

۱۴:۱۶ یوتیوب راشاتودی و اسپوتنیک را مسدود کرد​

یوتیوب در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل جنگ فعلی در اوکراین، شبکه‌های راشاتودی و اسپوتنیک را برای تمامی کاربران اروپایی مسدود کرده است.

۱۴:۰۲-کرملین نتایج نشست روسیه و اوکراین را ارزیابی می‌کند

?«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین:کرملین نتایج اولین مذاکرات بین هیأت روسیه و اوکراین را تجزیه و تحلیل خواهد کرد و پس از آن ارزیابی‌هایی را انجام خواهیم داد.

?پسکوف در مورد درخواست کی‌یف برای پیوستن به اتحادیه اروپا تصریح کرد: این یک بلوک نظامی-سیاسی نیست بنابراین موضوع با مسائل امنیتی راهبردی همسو نیست.

?پسکوف: نیروهای روسیه زیرساخت ها و مناطق مسکونی در اوکراین را بمباران نمی‌کنند.

?پسکوف: روسیه همچنان زلنسکی را رئیس‌جمهور می‌داند.

?سخنگوی کرملین همچنین ادعاها درباره استفاده روسیه از بمب‌های خوشه ای و خلاء در اوکراین را «شایعه ای دروغ» خواند.

وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور کنترل شهرهای «بردیانسک» و «انرگودار» را به دست گرفتند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: پنجمین روز از حمله نظامی روسیه به اوکراین در حالی آغاز شده که دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت اوکراین علیه مسکو را پذیرفته است. در همین راستا، دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه هلند در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که اوکراین درخواستی را به این دادگاه تسلیم کرده و روسیه را به نقض کنوانسیون ۱۹۴۸ در مورد پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی متهم کرده است.

افزون بر این، اخیراً شورای امنیت سازمان ملل متحد رأی به تشکیل مجمع عمومی در ارتباط با بحران اوکراین رأی داد. در نشست شورای امنیت اما روسیه مانع تصویب پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره جنگ اوکراین شد و «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در این نشست موضوع حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین را رد کرد. علاوه بر رأی منفی روسیه، کشورهای چین، هند و امارات نیز به این پیش‌نویس رأی ممتنع دادند، هرچند در نهایت برگزاری نشست مجمع عمومی رأی آورد.

جنگ اوکراین در حالی ادامه دارد که کانادا نیز اعلام کرده است تجهیزات نظامی برای ارتش اوکراین ارسال می‌کند. پیش از این نیز دولتمردان انگلیس اعلام کردند که لندن جزو اولین طرف‌هایی بود که اقدام به ارسال سلاح برای اوکراین کرد. حمایت‌های تسلیحاتی از اوکراین در حالی است که روز گذشته وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: از آغاز عملیات نظامی تاکنون ۱۰۷۶ پایگاه نظامی اوکراین را منهدم کرده‌ایم.


۱۱:۰۹ سوریه از عملیات نظامی روسیه در اوکراین حمایت می‌کند

«بثینه شعبان» مشاور رئیس جمهور سوریه امروز دوشنبه به بیان موضع کشورش در قبال بحران اوکراین پرداخت. این مقام سوری تأکید کرد که دمشق از عملیات نظامی روسیه در اوکراین حمایت می‌کند.

پیشتر «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در تماس تلفنی با پوتین از عملیات نظامی روسیه در اوکراین حمایت کرد.


۱۱:۰۱ سخنگوی نجبا از استانداردهای دوگانه کشورهای غربی در قبال بحران اوکراین انتقاد کرد

سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی «نجباء» عراق از مواضع و استانداردهای دوگانه کشورهای غربی در قبال بحران اوکراین انتقاد کرد.

وی گفت: همین [جهان غرب] تمام امکانات خود را به‌کار گرفته و مرزهایش را برای شهروندانی که داوطلب جنگ در خارج از سرزمین‌های خودشان [اوکراین] هستند، آماده می‎‌کند؛ در حالی که این کارزار بین دو کشور همسایه درگرفته است.


۱۰:۵۴ رئیس هیئت مذاکره کننده روسیه در بلاروس: مسکو به دستیابی به توافق با اوکراین در اسرع وقت اهتمام می ورزد


۱۰:۵۱ وزارت دفاع روسیه: ارتش روسیه کنترل شهرهای بردیانسک و انرگودار را به دست گرفتند

وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور کنترل شهرهای «بردیانسک» و «انرگودار» را به دست گرفتند.

بر اساس این گزارش، در ادامه بیانیه ارتش روسیه آمده است: ارتش روسیه منطقه اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را به طور کامل تحت محافظت و کنترل دارد. رژیم کی‌یف از مردم شهر به عنوان سپر انسانی برای ملی گراهایی که تجهیزات نظامی در مناطق مسکونی پایتخت مستقر کرده‌اند، استفاده می‌کند.


۱۰:۲۴ ارتش اوکراین اعلام کرد که شدت تهاجم نیروهای روسیه به اوکراین کند شده است

ارتش اوکراین اعلام کرد که شدت تهاجم نیروهای روسیه به اوکراین کند شده است. گفتنی است امروز طرفین روس و اوکراینی مذاکره خواهند کرد. گفتنی است امروز طرفین روس و اوکراینی مذاکره خواهند کرد.


۱۰:۰۶ تایمز مدعی شد: روسیه به دنبال ترور زلنسکی است!

روزنامه تایمز انگلیس مدعی شد که روسیه بیش از ۴۰۰ مزدور را برای کشتن ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اجیر کرده است.

ادعا شده که محل انجام این عملیات شهر کی‌یف و عاملان آن وابسته به «گروه واگنر» هستند که یک شرکت خصوصی در زمینه ارائه خدمات امنیتی است.

همچنین ادعا می‌شود که این افراد حدود پنج هفته پیش با هدف بی ثبات کردن پایتخت اوکراین، از آفریقا به این مأموریت اعزام شده‌اند.


۰۹:۲۳ ترکیه درخواست اوکراین برای بستن «بسفر» و «داردانل» را بررسی می‌کند

«ان تی وی» ترکیه از جلسه امروز کابینه دولت آنکارا به ریاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور برای بررسی درخواست ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی مبنی بر بستن راه ورودی دریای سیاه به روی شناورهای نظامی روسیه، خبر داد.

تحت کنوانسیون «مونترو» مورخ سال ۱۹۳۶ میلادی، ترکیه کنترل تنگه‌های بسفر و داردانل که دریای مدیترانه را به دریای سیاه متصل می‌کند، در اختیار دارد و در زمان بروز جنگ یا تهدیدهای دیگر، می‌تواند مانع از عبور کشتی‌های جنگی از این دو آبراه شود.

نیروی دریایی روسیه از دریای سیاه، سواحل جنوبی اوکراین را هدف قرار می‌دهد.


۰۹:۱۲ بلاروس امروز به اوکراین نیرو اعزام می‌کند

واشنگتن پست به نقل از یک مقام دولت آمریکا مدعی شد که بلاروس در تدارک اعزام نیرو در حمایت از اقدام نظامی روسیه در اوکراین است.

ادعا شده که اعزام نیروهای بلاروس از امروز دوشنبه آغاز می‌شود.


۰۸:۵۴ پاسخ «آری» مردم بلاروس به انصراف از وضعیت «غیر هسته‌ای»

گزارش‌ها حاکی از آن است که مردم بلاروس طی همه پرسی که روز یکشنبه برگزار شد، به اصلاحات قانون اساسی رای مثبت داده‌اند. مهمترین این اصلاحات به انصراف از وضعیت غیرهسته‌ای کشور منجر می‌شود که راهگشای استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در خاک بلاروس خواهد بود- اقدامی که از زمان فروپاشی شوروی سابق به این سو، بی سابقه تلقی می‌شود.


۰۸:۲۴ بایدن با شرکای واشنگتن قرار گفتگوی تلفنی گذاشت

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قرار است صبح امروز دوشنبه با متحدان واشنگتن درباره وضعیت اوکراین و واکنش هماهنگ به اقدام نظامی روسیه، رایزنی کند.

به گفته کاخ سفید تماس بایدن و شرکا در ساعت ۱۱:۱۵ صبح به وقت محلی آمریکا انجام می‌شود.


۰۸:۱۱ واشنگتن پست مدعی شد: بلاروس امروز به اوکراین نیرو اعزام می‌کند

واشنگتن پست به نقل از یک مقام دولت آمریکا مدعی شد که بلاروس در تدارک اعزام نیرو در حمایت از اقدام نظامی روسیه در اوکراین است.

ادعا شده که اعزام نیروهای بلاروس از امروز دوشنبه آغاز می‌شود.

این در حالی است که امروز شهر «گومل» بلاروس میزبان مذاکرات هیئت‌های روسیه و اوکراین است حال آنکه طرف اوکراینی مدعی شده که امیدی به نتیجه گفتگوها ندارد.

گفته می‌شود که «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس در تماس تلفنی روز گذشته با همتای اوکراینی متعهد شده در ساعاتی که کشورش میزبان مذاکرات است، تمامی هواپیماها، بالگردها و موشک‌های مستقر در خاک بلاروس روی زمین باقی بمانند.


۷:۵۰ زاخارووا: گروه ۷ ابتدا اقدامات خودش را ارزیابی کند

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد که کشورهای عضو «گروه ۷» (G۷) ابتدا باید خسارت‌هایی را که به دنیا وارد کرده‌اند، مورد ارزیابی قرار دهند.

زاخارووا در اظهار نظر در مورد بیانیه گروه ۷ مبنی بر اینکه روسیه مسئول هر گونه خسارت وارده به اوکراین، اتباع اوکراین و سازمان‌های بین‌المللی است، گفت که آنها باید اول از خودشان شروع کنند. وی در این باره گفت: وقت آن رسیده است که G۷ خساراتی را که اعضای آن طی ۲۰ تا ۲۵ سال گذشته به جهان وارد کرده‌اند، ارزیابی کند و آن را با پول خود جبران کند نه با پول دیگران.


۰۶:۵۰ کانادا هم تجهیزات نظامی برای ارتش اوکراین ارسال می‌کند

کانادا اعلام کرده است که تجهیزات نظامی حفاظتی غیر کشنده مانند کلاه ایمنی و جلیقه ضد گلوله را برای ارتش اوکراین ارسال خواهد کرد. کانادا در عین حال اعزام نیرو به اوکراین برای نبرد با نیروهای روسی را رد کرده است.

در همین ارتباط نیز، «ملانی جولی»، وزیر امور خارجه کانادا روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که نیروهای اوکراینی به جلیقه ضد گلوله، کلاه ایمنی، ماسک ضد گاز و تجهیزات دید در شب نیاز دارند.

جولی گفت که این کمک‌ها ۲۵ میلیون دلار کانادا (۱۷.۶ میلیون یورو) خواهد بود و تأکید کرد که این درخواست را «مستقیماً» از معاون نخست‌وزیر اوکراین دریافت کرده است. همچنین «آنیتا آن‌اند»، وزیر دفاع کانادا هم تکرار کرد که این کشور یک مأموریت جنگی را در دست اجرا برای اوکراین ندارد.

کانادا در ۱۴ فوریه نیز اعلام کرده بود که برای اولین بار اسلحه و مهمات را همراه با وام ۵۰۰ میلیون دلاری به اوکراین خواهد فرستاد. «جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا نیز در توئیتی ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین را تائید کرد و نوشت: «برای کمک به مردم اوکراین در دفاع از خود، ما تجهیزات نظامی بیشتری را که درخواست شده است، از جمله عینک دید در شب، جلیقه ضدگلوله، ماسک گاز و کلاه ایمنی ارسال می‌کنیم.»


۶:۱۰ به دنبال بسته شدن حریم هوایی اروپا؛ وزیر خارجه روسیه نمی‌تواند در نشست سازمان ملل شرکت کند

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته است که سازمان ملل نمی‌تواند شرایطی را برای ورود یک هیئت روسی به رهبری سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه به ژنو برای نشست کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل و شورای حقوق بشر سازمان ملل ایجاد کند.»

او گفت: «دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده که این سازمان نمی‌تواند شرایطی را برای ورود هیئت روسی به ژنو برای نشست کمیسیون خلع سلاح و شورای حقوق بشر ایجاد کند.»

این مشکل را با توجه به بسته شدن حریم هوایی اروپا به روی روسیه عنوان کرده و گفته است: «با توجه به اینکه کشورهای اروپایی همسایه ما حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسی بسته‌اند، پروازی که هیئت روسی قصد داشت برای سفر به ژنو برای بحث در مورد مسائل مبرم مربوط به خلع سلاح و حقوق بشر انجام دهد، نمی‌تواند وارد اروپا شود و سفر لاوروف منتفی است.»


۵:۳۰ بریتیش پترولیوم قصد دارد سهام خود در «روس نفت» را بفروشد

شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم قصد خود را برای فروش سهامش در شرکت روسی «روس نفت» به دلیل عملیات نظامی روسیه در اوکراین اعلام کرد. شرکت «بی پی» تأیید کرد که قصد دارد ۱۹.۷۵ درصد سهام خود در «روس نفت» را بفروشد.

روزنامه «فایننشال تایمز» به نقل از منابع آگاه نوشت که «بی پی» به دلیل آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین مورد انتقاد گسترده قرار گرفته و برخی از سیاستمداران انگلیسی خواستار فروش سهام خود در «روس نفت» شدند. بریتیش پترولیوم با قبول زیان احتمالی ۲۵ میلیارد دلاری فعالیت در صنعت نفت روسیه را پایان خواهد داد.

عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین درحالی امروز (شنبه) وارد سومین روز خود شده است که منابع خبری از هدف قرار گرفتن کی‌یف، پایتخت این کشور خبر دادند.

به گزارش ایسنا، شبکه العربیه اعلام کرد کی‌یف بامداد امروز در سومین روز عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین هدف بمباران قرار گرفته است.

این شبکه همچنین از شنیده شدن صدای تیراندازی در میدان “استقلال” در مرکز کی‌یف از ساعات اولیه صبح امروز خبر داد.

العربیه در ادامه تصاویری از درگیری در اوکراین و جنگ خیابانی در مناطقی از کی‌یف را منتشر کرد.

یک شاهد محلی نیز به خبرگزاری رویترز گفت که در ساعات اولیه صبح امروز بارها صدای شلیک توپ در کی‌یف شنیده شد.

همزمان، دفاتر “العربیه” و “الحدث” در اوکراین از هدف قرار دادن مجدد شهر خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین خبر دادند.

طبق گزارش این رسانه‌ها؛ مقامات خارکیف از ساکنان خواسته‌اند به پناهگاه‌ها بروند.

در همین حال، شبکه الجزیره نیز اعلام کرد که پایتخت اوکراین از جهات مختلف هدف حمله نیروهای روسیه قرار گرفته است.

خبرنگار الجزیره در کی‌یف در این باره گفت که نیروهای روسیه در حال حمله به سمت جنوب غربی پایتخت اوکراین هستند و صدای انفجار در غرب این شهر شنیده شده است.

در همین حال، ارتش اوکراین نیز اعلام کرد که حمله روسیه به پایگاه نظامی خود در کی‌یف را دفع کرده است.

ارتش اوکراین همچنین اعلام کرد که سربازان روسیه درصدد تسلط بر ایستگاه تولید برق در کی‌یف هستند.

مسکو نیز اعلام کرده است که ارتش روسیه بدون هیچگونه مقاومتی وارد شهر “ملیتوپل” در جنوب اوکراین شده است.

انتهای پیام

منابع اطلاعاتی انگلیس می‌گویند یگان زرهی روسیه راه جدیدی را برای پیشروی به سمت کی‌یف باز کرده است حال آنکه بخش عمده نیروهای روس مسافتی بیش از ۵۰ کیلومتر با مرکز پایتخت اوکراین فاصله دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، صبح روز گذشته (پنجشنبه)، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه رسماً دستور آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین را صادر کرد. روسیه در طول روز گذشته پایگاه‌ها و فرودگاه‌های نظامی اوکراین را مورد هدف قرار داد. در همین ارتباط، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور موفق شدند ۷۴ زیرساخت نظامی اوکراین را از کار بیندازند.

از سوی دیگر، کشورهای غربی نیز جملگی مسکو را تهدید به اعمال تحریم‌های شدید کردند. علیرغم تهدیدات گسترده‌ای که غربی‌ها پیشتر انجام می‌دادند، اما رسماً اعلام کردند که قصد مداخله نظامی در بحران اوکراین را ندارند. حتی «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نیز در نشست مجازی گروه هفت اعلام کرد که نیروهای آمریکایی برای جنگیدن در اوکراین به اروپا نخواهند رفت.

۲۱:۴۱ بلاروس آمادگی خود را برای میزبانی از هر گونه مذاکره میان روسیه و اوکراین اعلام کرد

۲۱:۲۷: گزارش وزارت دفاع اوکراین درباره خسارت ارتش روسیه

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسیه ۲۸۰۰ نظامی، ۸۰ تانک، بیش از ۵۰۰ خودروی زرهی، ۱۰ هواپیما و ۷ بالگرد خود را در حمله به اوکراین از دست داده است.

۲۱:۰۹: وزارت خارجه انگلیس سفیر بلاروس را به دلیل حمایت از روسیه در جنگ اوکراین احضار کرد

۲۱:۰۴ گزارش وزارت دفاع روسیه از حجم خسارات ارتش اوکراین

وزارت دفاع روسیه با انتشار گزارشی از حجم سنگین خسارات وارد شده به ارتش اوکراین خبر داد. به گزارش راشاتودی، وزارت دفاع روسیه با انتشار گزارشی از حجم خسارات وارد شده به ارتش اوکراین در جریان درگیری روزهای گذشته خبر داد.

بر اساس گزارش مذکور، ارتش روسیه ۲۱۱ زیرساخت نظامی، ۶ هواپیمای نظامی و یک هلیکوپتر ارتش اوکراین را از بین برده است. همچنین گفته شده که در جریان حملات هوایی و موشکی روسیه ۵ پهپاد اوکراینی هدف گرفته شده است.

بر اساس گزارش رویترز، منابع اطلاعاتی انگلیس می‌گویند یگان زرهی ارتش روسیه راه جدیدی را برای پیشروی به سمت کی یف باز کرده است حال آنکه بخش عمده نیروهای روس مسافتی بیش از ۵۰ کیلومتر با مرکز پایتخت اوکراین فاصله دارند.

۵۸: ۲۰ رهبران ناتو: به حمایت سیاسی و عملی از اوکراین ادامه خواهیم داد
رهبران ناتو لحظاتی پیش اعلام کردند که به حمایت سیاسی و عملی از اوکراین ادامه خواهند داد. به گزارش روسیا الیوم، رهبران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بیانیه‌ای اعلام کردند که در پی تداوم عملیات نظامی روسیه در اوکراین به حمایت سیاسی و عملی از کی یف ادامه خواهند داد.

در این بیانیه آمده است: استقرار نیروهای بیشتر در شرق اروپا به عنوان یک عامل بازدارنده، ضروری است. از روسیه می‌خواهیم که فوراً حملات نظامی خود را به اوکراین متوقف کند و تمامی نیروهای خود را از خاک این کشور خارج کند.

۰۹: ۲۰ تفنگداران دریایی روسیه وارد جنوب شرق اوکراین شدند

فاکس نیوز گزارش داد که هزاران تفنگدار دریایی روسیه از سمت جنوب شرق، وارد اوکراین شدند. آنها از غرب شهر «ماریوپل»، به ساحل اوکراین در دریای آزوف حمله کردند.

گفته می‌شود که روسیه تاکنون ۲۰۰ موشک به سمت اوکراین پرتاب کرده حال آنکه بنا بر اعلام مسکو فقط تأسیسات نظامی هدف قرار می‌گیرند.

۱۹:۴۷ پیشروی یگان زرهی / نیروهای روس در ۵۰ کیلومتری کی‌یف هستند

منابع اطلاعاتی انگلیس می‌گویند یگان زرهی روسیه راه جدیدی را برای پیشروی به سمت کی یف باز کرده است حال آنکه بخش عمده نیروهای روس مسافتی بیش از ۵۰ کیلومتر با مرکز پایتخت اوکراین فاصله دارند.

۱۹:۴۰ عضویت روسیه در شورای اروپا تعلیق شد

نخست وزیر لهستان از آغاز روند تعلیق عضویت روسیه در شورای اروپا خبر داد. روسیه از سال ۱۹۹۷ تاکنون یکی از ۴۷ عضو این نهاد حقوق بشری بوده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۴ نیز، به دلیل الحاق کریمه به خاک روسیه، این کشور از مجمع پارلمانی شورای اروپا اخراج شد.

در نشست امروز جمعه شورای اروپا، ۴۲ عضور از ۴۷ عضو با درخواست مشترک اوکراین و لهستان برای تعلیق عضویت روسیه در این نهاد اروپایی موافقت کردند.

۱۹:۲۶ پسکوف: اوکراینی ها پیشنهاد مذاکره دادند و بعد ناپدید شدند!

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین می‌گوید مقامات اوکراینی پیشنهاد کردند که به جای «مینسک» پایتخت بلاروس، در «ورشو» پایتخت لهستان با طرف روسی مذاکره کنند اما دیگر خبری از آنها نشد.

پوتین: ارتش اوکراین قدرت را به دست بگیرد

امروز جمعه، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در پیامی ویدئویی خواستار مذاکره با ولودیمیر پوتین همتای روس شد.

در مقابل، مسکو هم از آمادگی برای اعزام هیئتی بلندپایه برای مذاکره با کی یف خبر داد.

۱۸:۳۰ پوتین: ارتش اوکراین قدرت را به دست بگیرد

رئیس جمهور روسیه در دیدار با اعضای شورای امنیت ملی این کشور گفت:: نازی‌ها در اوکراین مانند تروریست‌ها عمل می‌کنند و سیستم‌های راکت انداز در کی یف و خارکیف قرار دادند.

اشاره وی به گزارش وزارت دفاع روسیه است مبنی بر اینکه اوکراین راکت‌اندازهایی را که برای حمله به منطقه فرودگاه هوستومل در نظر گرفته شده در مناطق مسکونی مستقر کرده و این اقدام به نوبه خود مصداق جنایت «جنایت جنگی» است.

پوتین در همین رابطه خطاب به ارتش اوکراین گفت: تحت تأثیر نازی‌ها قرار نگیرید و اجازه ندهید که کودکان و خانواده‌ها به عنوان سپر استفاده شوند.

پوتین: ارتش اوکراین قدرت را به دست بگیرد

رئیس جمهور روسیه افزود: ملی گرایان در اوکراین تحت فرمان کارشناسان خارجی و در درجه اول مشاوران آمریکایی، می‌جنگند.

وی گفت: اگر قدرت واقعی در دست ارتش اوکراین باشد، توافق آسان خواهد بود و در توضیح این مطلب افزود: به نظر می‌رسد مذاکره با شما برای ما راحت تر از این باند معتادان و نئونازیست ها است.

پیشتر هم وزارت خارجه روسیه گفته بود بازگشت به دیپلماسی مشروط به تسلیم ارتش اوکراین (توقف حمایت از دولت کی یف) است.

۱۷:۵۵ روسیه: رژیم کی یف را به دست عدالت می‌سپاریم

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید عملیات ویژه نظامیان روس هیچ گونه تهدیدی را متوجه غیرنظامیان اوکراینی نمی‌کند و هدف اصلی آن این است که رژیم فعلی کی یف را به خاطر جنایات به دست عدالت بسپارد.

وی همچنین گفت قدرت دست نشانده در اوکراین از هرگونه حاکمیت محروم است.

این در حالی است که کاخ کرملین می‌گوید همچنان ولودیمیر زلنسکی را رئیس جمهور اوکراین تلقی می‌کند و آمادگی اعزام هیئتی بلندپایه را برای مذاکره با دولت کی یف دارد.

همزمان، درحالیکه کنترل فرودگاهی در حومه کی یف به دست نیروهای روسیه افتاده و آنها از سمت غرب، پایتخت اوکراین را محاصره کرده‌اند، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هشدار داده که تنها شرط بازگشت به دیپلماسی، تسلیم ارتش اوکراین است حال آنکه روسیه اصلاً قصد اشغال اوکراین را ندارد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هم پیشتر گفته بود که هدفش از این عملیات خلع سلاح و نازی زدایی از اوکراین است.

برآیند این اظهارنظرها را می‌توان عزم روسیه برای تغییر دولت غربگرای کی یف به نفع روی کار آمدن دولتی تلقی کرد که اصل بی طرفی را در رابطه مسکو-ناتو رعایت کند.

۱۷:۳۸ فرانس پرس: اتحادیه اروپا با توقیف دارایی‌های پوتین و لاوروف موافقت کرد

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در سومین بسته تحریمی علیه روسیه، با توقیف دارایی‌های رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور موافقت کردند.

این محدودیت شامل ممنوعیت سفر نمی‌شود تا به زعم اروپایی‌ها پنجره دیپلماسی باز بماند!

۱۷:۲۰ شهردار کی‌یف: پایتخت وارد «فاز دفاعی» شده است

«ویتالی کلیتشکو» شهردار کی یف می‌گوید پایتخت اوکراین اکنون در فاز دفاعی به سر می‌برد، تیراندازی و انفجار در اطراف شهر و برخی محله‌ها به گوش می‌رسد و نیروهای نفوذی روسیه وارد کی‌یف شده‌اند.

در حال حاضر، روسیه در فرودگاهی نزدیک کی یف عملیات هلی برن انجام داده و از سمت غرب نیز پایتخت را محاصره کرده است.

۱۶:۵۳ فاینانشیال تایمز: اتحادیه اروپا در تدارک توقیف اموال پوتین و لاوروف است

یک رسانه غربی مدعی شده که اتحادیه اروپا در سومین بسته تحریمی خود که امروز تائید می‌شود، اقداماتی را در راستای توقیف دارایی‌های ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و سرگئی لاوروف وزیرخارجه این کشور، تدارک دیده است. همچنین گفته می‌شود که این تحریم شامل ممنوعیت سفر پوتین و لاوروف نخواهد شد.

۱۶:۴۱ روسیه: از سمت غرب کی‌یف را محاصره کردیم / اوکراین: کنترل پایتخت هنوز در دست ما است

وزارت دفاع روسیه می‌گوید از سمت غرب پایتخت اوکراین را محاصره کرده است. با این حال، وزارت دفاع اوکراین طی بیانیه‌ای مدعی شد که «کی‌یف» هنوز تحت کنترل نیروهای این کشور است اما خطرناک‌ترین منطقه، هوستومل است.

این در حالی است که گفته می‌شود نیروهای روس با موفقیت در فرودگاه «هوستومل» در نزدیکی پایتخت، عملیات هلی برن انجام داده‌اند.

۱۶:۳۵ کرملین: پوتین آماده اعزام هیئتی برای مذاکره با کی‌یف است

کاخ ریاست جمهوری روسیه می‌گوید پوتین در پاسخ به پیشنهاد همتای اوکراینی مبنی بر انجام مذاکره، آماده اعزام هیئتی به مینسک در سطح نمایندگان وزارت دفاع، وزارت خارجه و دفتر رئیس جمهوری است.

پوتین ساعتی پیش در گفتگو با همتای چینی از آمادگی برای مذاکره با اوکراین در بالاترین سطح خبر داده بود.

این در حالی است که وزارت خارجه روسیه در آستانه ورود نظامیان این کشور به کی‌یف، گفته بود که تنها شرط از سرگیری گفتگوها تسلیم ارتش اوکراین است.

همزمان، وزارت دفاع روسیه می‌گوید که پایتخت اوکراین را از سمت غرب این شهر محاصره کرده است.

۱۶:۲۴ هدف قرار گرفتن یک نفتکش رومانیایی در آب‌های اوکراین

گزارش‌ها درباره هدف قرار گرفتن یک نفتکش رومانیایی در آب‌های اوکراین حکایت دارد.

ادعا می‌شود که در نزدیکی سواحل اوکراین واقع در دریای سیاه، یک نفتکش با پرچم رومانی مورد اصابت موشکی قرار گرفته که از یک ناو روسی شلیک شده است.

ارتش روسیه شهر «چرنیگوف» در شمال اوکراین را محاصره کرد

 

 

۱۶:۱۶ ارتش روسیه شهر «چرنیگوف» در شمال اوکراین را محاصره کرد

وزرات دفاع روسیه در حالی از محاصره شهر «چرنیگوف» در شمال اوکراین خبر می‌دهد که در ادامه پیشروی به سمت «کی‌یف»، نیروهای روس با موفقیت در فرودگاه «هوستومل» در نزدیکی پایتخت، عملیات هلی برن انجام داده‌اند.

همچنین، وزارت دفاع روسیه می‌گوید که ۲۰۰ نفر از نیروهای یگان ویژه اوکراین در فرودگاه هوستومل کشته یا اسیر شدند.

۱۶:۰۳ انگلستان مصرانه به دنبال قطع دسترسی روسیه به سوئیفت است

بن والاس وزیر دفاع و لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس از تلاش‌های شبانه روزی خود برای متقاعد کردن رهبران اروپایی برای قطع دسترسی روسیه به سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت خبر داده و ابراز امیدواری کردند که در نهایت، موفق به جلب رضایت شرکای اروپایی شوند که درباره این اقدام تردید دارند.

والاس در همین رابطه مدعی شد که هنوز وقت برای تغییر این موضع وجود دارد و قرار است امروز جمعه، نخست وزیر انگلیس درباره این مسئله با همتایان خود در ناتو رایزنی کند.

فعلاً کشورهای آلمان و فرانسه با ادعای باز گذاشتن در دیپلماسی، مخالف تعجیل در قطع ارتباط روسیه با سوئیفت هستند.

۱۵:۳۳ تماس تلفنی رؤسای جمهور چین و روسیه / پوتین: آماده مذاکره با اوکراین هستیم

شیء جینپینگ رئیس جمهور چین در تماس تلفنی با همتای روس، از حل و فصل مناقشه اوکراین با روش گفتگو و مذاکره حمایت کرد.

در مقابل، پوتین هم از آمادگی برای مذاکره با اوکراین در بالاترین سطح سخن گفت.

این در حالی است که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ساعتی پیش اعلام کرد: پس از عملیات ویژه روسیه، اوضاع در اوکراین قابل مذاکره می‌شود و به محض اینکه نظامیان اوکراین تسلیحات خود را زمین بگذارند، روسیه آماده مذاکره با کی‌یف است.

۱۵:۱۲ زلنسکی: از پوتین می‌خواهم پای میز مذاکره بیاید

ولودیمر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین با انتشار پیامی تصویری در کانال تلگرامی خود، خواستار مذاکره با ولادیمیر پوتین همتای روس شد.

وی در این باره گفت: بار دیگر از رئیس جمهور روسیه می‌خواهم که برای ممانعت از مرگ و میر مردم، پای میز مذاکره بیاید.

۱۵:۰۰ سازمان ملل: بحران اوکراین می‌تواند ۵ میلیون آواره بر جای بگذارد

نهادهای امداد رسانی سازمان ملل اعلام کردند که سوخت، پول نقد و تجهیزات پزشکی در بخش‌هایی از اوکراین رو به اتمام است و بحران می‌تواند به فرار پنج میلیون نفر به خارج از این کشور منجر شود.

۱۴:۵۵ «اسد» از عملیات نظامی روسیه در اوکراین حمایت کرد

خبرگزاری سانا خبر داد که «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه امروز جمعه به صورت تلفنی با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود گفتگو کرد.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور سوریه در این تماس تلفنی از عملیات نظامی روسیه در اوکراین حمایت کرد.

او خطاب به پوتین گفت: از آنجایی که عملیات نظامی روسیه در اوکراین با هدف حمایت از غیرنظامیان در دونباس انجام می‌شود، دمشق از آن حمایت می‌کند.

اسد همچنین اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا و کشورهای غربی علیه روسیه را محکوم کرد

۱۴:۴۹ هند به دنبال ایجاد مکانیسم پرداخت «روپیه» در تجارت با روسیه است

منابع دولتی و بانکی هند در حال بررسی راه‌کارهایی برای ایجاد مکانیسم پرداخت روپیه برای تجارت با روسیه هستند تا ضربه تحریم‌های ضد روسی به اقتصاد دهلی نو را کاهش دهند. هند خواستار پایان دادن به خشونت در اوکراین شده اما هنوز به طور رسمی عملیات نظامی روسیه را محکوم نکرده است.

 

 

 

۱۴:۴۰ روسیه: به شرط تسلیم ارتش اوکراین مذاکره می‌کنیم

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه می‌گوید پیشنهاد رئیس جمهور اوکراین مبنی بر آمادگی برای مذاکره درباره اصلی بی طرفی نسبت به ناتو، دروغ است.

او افزود: زلنسکی فرصت‌های زیادی را از دست داد و فعلاً مذاکره با اوکراین امکان‌پذیر نیست.

با این حال لاوروف گفت: پس از عملیات ویژه روسیه، اوضاع در اوکراین قابل مذاکره می‌شود و به محض اینکه نظامیان اوکراین تسلیحات خود را زمین بگذارند، روسیه آماده مذاکره با کی‌یف است.

۱۴:۲۶ ترکیه: نمی‌توانیم «بسفر» و «داردانل» را به روی کشتی‌های روسیه ببندیم

مولود چاووش اغلو وزیر خارجه ترکیه می‌گوید تحت پیمان «مونترو»، کشتی‌های روسیه حق دارند با عبور از تنگه‌های بسفر و داردانل، به پایگاه‌های خود در دریای سیاه بازگردند.

وی ادامه داد: حتی اگر با طی روند قانونی، به درخواست اوکراین مبنی بر بستن تنگه‌ها به روی کشتی‌های روسیه موافقت کنیم، آنها فقط از حرکت در مسیر مخالف یعنی دریای سیاه به سمت مدیترانه باز می‌مانند.

۱۳:۴۶ جمهوری‌های شرق اوکراین قلمرو خود را گسترش می‌دهند

خبرگزاری‌هایی چون رویتز و اسپوتنیک به نقل از سران مناطق استقلال یافته دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین، از تصمیم آنها برای بسط مرزهای فعلی این دو جمهوری خبر دادند.

اسپوتنیک به نقل از «پوشیلین» رهبر جمهوری دونتسک، نوشت: تنها چند روز دیگر تا رسیدن نیروهای دونتسک و لوهانسک به مرزهای رسمی این دو منطقه باقی مانده است.

۱۳:۳۴ یوفا میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا را از روسیه گرفت

در پی حمله نظامی روسیه به کشور اوکراین میزبانی‌های ورزشی روسیه هم تحت تأثیر این اتفاق قرار گرفته است.

یکی از این رویدادها، میزبانی سنت پترزبورگ برای فینال لیگ قهرمانان اروپا بود. اتحادیه فوتبال اروپا امروز جمعه اعلام کرد که این میزبانی از روسیه گرفته شده است.

با تصمیم یوفا، فینال لیگ قهرمانان ۲۰۲۲ اروپا به میزبانی «استاد دو فرانس» فرانسه برگزار خواهد شد.

۱۳:۲۹ اوکراین در زمینه امنیت سایبری از کره جنوبی درخواست کمک کرد

سفیر اوکراین در سئول اعلام کرد که کشورش قصد دارد از کره جنوبی برای ارتقای توانمندی‌های سایبری خود در مقابله با روسیه، درخواست کمک کند.

۱۳:۲۳ لاوروف: اقدامات کی‌یف و غرب اوکراین را در تراژدی فرو برد

وزیر خارجه روسیه در جمع مقاماتی از دونباس گفت: غرب در نقض و از بین بردن توافق مینسک از کی‌یف طرفداری کرد.

وی افزود: غرب چشمان خود را به روی جنایات جنگی علیه غیرنظامیان، کشتار زنان و کودکان و سالمندان و تخریب زیرساخت‌ها بسته است و خیلی مخفیانه ظهور سریع ایدئولوژی نئونازی را تشویق می‌کند.

۱۳:۰۹ اوکراین: به شرط ضمانت امنیتی، مذاکره می‌کنیم

«میخائیل پودولیاک» مشاور ریاست جمهوری اوکراین از آمادگی این کشور برای مذاکره با روسیه به شرط گرفتن تضمین‌های امنیتی خبر داد. در حال حاضر، نظامیان روس در حومه شمالی کی‌یف مستقر و در حال پیشروی به سمت پایتخت هستند.

۱۲:۵۲ تیراندازی در اطراف ساختمان‌های دولتی کی‌یف

منابع خبری از تیراندازی در منطقه استقرار ساختمان‌های دولتی کی‌یف خبر می‌دهند.

۱۲:۲۷ دسترسی انگلیس به حریم هوایی روسیه محدود شد

خبرگزاری ریانووستی از تصمیم روسیه برای محدود کردن حریم هوایی خود به روی پرواز هواپیماهای انگلیسی از جمله پروازهای ترانزیتی خبر داد.

این اقدام واکنشی است به تحریم هواپیمایی ایرفلوت روسیه از سوی دولت لندن.

 

 

 

۱۲:۱۸ نظامیان روس به حومه کی‌یف رسیدند

فرانس پرس از شنیده شدن صدای انفجار و تیراندازی در شمال کی‌یف خبر داد. همزمان، دولت اوکراین از شهروندان پایتخت خواست در برابر نیروهای روس که وارد کی‌یف می‌شوند، مقاومت کنند.

۱۱:۴۷ افزایش شاخص سهام‌های آسیایی و اروپایی

در پی حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روس‌ها شاخص سهام بازارهای اروپایی و آسیایی افزایش ولی شاخص سهام آمریکا کاهش یافته است.

۱۱:۱۶ انگلیس: هدف روسیه اشغال تمام اراضی اوکراین است

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیسی مدعی شد بنا بر اطلاعاتی که کشورش در دست دارد، روسیه قصد دارد به تمام خاک اوکراین حمله کند.

وی همچنین مدعی شد که در روز اول، این حمله نتوانسته روسیه را به اهداف خود برساند.

بنا بر ادعای تائید نشده این مقام نظامی انگلیس، ارتش روسیه تا کنون ۴۵۰ نفر از پرسنل خود را از دست داده است.

۱۱:۰۵ واکنش فیفا و یوفا به حمله به اوکراین و احتمال لغو میزبانی روسیه

حمله نظامی روسیه به اوکراین و شروع جنگ در اروپا، نگرانی فیفا و یوفا را هم در پی داشته است.

روسیه قرار بود میزبان بازی‌های انتخابی جام جهانی در رقابت با سوئد، جمهوری چک و لهستان باشد که هر سه کشور اعلام کرده‌اند به خاطر شروع جنگ، به روسیه نمی‌روند. از سوی دیگر قرار بود میزبانی لیگ قهرمانان اروپا در شهر سنت پترزبورگ روسیه برگزار شود که احتمالاً این میزبانی هم از روسیه گرفته می‌شود.

۱۰:۵۲ اوکراین: روسیه تا پایان امروز به کی‌یف حمله می‌کند

«آنتون هراشچنکو» مشاور وزیر کشور اوکراین می‌گوید انتظار می‌رود امروز یگان تانکی روسیه به پایتخت اوکراین حمله و جمعه را به سخت‌ترین روز این جنگ تبدیل کنند

۱۰:۲۸ روسیه: اخراج دیپلماتمان از آمریکا را بی پاسخ نمی‌گذاریم

سفیر روسیه در واشنگتن می‌گوید اخراج معاونش از سوی دولت آمریکا، اقدامی غیردوستانه است و پاسخ مسکو به این مورد قابل پیش بینی خواهد بود.

۱۰:۱۳ درخواست اوکراین از ترکیه برای بستن راه ورودی دریای سیاه

اوکراین به طور رسمی از دولت ترکیه درخواست کرده که مانع از عبور کشتی‌های جنگی روسیه به تنگه‌های بُسفر و داردانل شود که راه ورودی مدیترانه به دریای سیاه هستند. اما گزارش‌ها حاکی از آن است که ترکیه ممکن است تنگه‌های این کشور را به روی کشتی‌های جنگی روسیه ببندد اما همزمان این تنگه‌ها به روی کشتی‌های اوکراینی نیز بسته خواهد شد.

۱۰:۰۷ دیوان کیفری بین‌المللی: اوضاع را از نزدیک رصد می‌کنیم

دیوان کیفری بین‌المللی به همه طرفین دخیل در مناقشه اوکراین هشدار داد که حق خود را برای تحقیق درباره هرگونه نسل کشی، جرایم حقوق بشری یا جرایم جنگی محفوظ دانسته و با نگرانی تحولات را دنبال می‌کند.

۰۹:۴۳ کی‌یف با موشک‌های بالستیک و کروز هدف قرار گرفت

مشاور دولت اوکراین اعلام کرد کی‌یف، پایتخت این کشور پیش از بامداد امروز (جمعه) هدف حمله با موشک‌های بالستیک قرار گرفته است. «آنتون گراشچنکو» مشاور وزیر کشور اوکراین در پیامی به خبرنگاران گفت: حملات علیه کی‌یف با موشک‌های کروز یا بالستیک ادامه دارد.

 

 

 

۰۹:۰۶ انهدام یک هواگرد بر روی آسمان پایتخت اوکراین

خبرگزاری CNN مدعی شد هواپیمایی که بر فراز کی‌یف سقوط کرد اوکراینی است که در ادامه فیلم آن را مشاهده می‌کنید.

۰۸:۴۴ روسیه تأیید کرد: نیروهای زمینی از کریمه وارد اوکراین شده‌اند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای زمینی این کشور از کریمه به سمت اوکراین حرکت کرده‌اند و در حال پیشروی به سمت شهر خرسون در شمال غربی کریمه هستند.

۰۶:۲۶ واکنش آمریکا به اشاره پوتین درباره زرادخانه هسته‌ای روسیه

«جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود با خبرنگاران به سوالات مختلف از جمله درباره بحران اوکراین پاسخ داد.

سخنگوی کاخ سفید در جریان نشست مطبوعاتی عصر پنجشنبه خود گفت که ایالات متحده آماده پذیرش پناهندگان اوکراینی است، اگرچه او انتظار دارد که اکثریت قریب به اتفاق آنها در اروپا بمانند.

ساکی در پاسخ به سوالی درباره اشاره پوتین به زرادخانه هسته‌ای روسیه گفت: «در حال حاضر هیچ افزایش تهدیدی در این زمینه مشاهده نمی‌کنیم.» سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که بایدن چه زمانی تحریم‌های شدیدتری را علیه روسیه اعمال خواهد کرد، به خبرنگاران گفت که مجازات‌هایی که اعلام شده‌اند شدید بوده و تأثیرگذار هستند، اما زمان می‌برند. او گفت: «بیایید تا یک ماه دیگر صبر داشته باشیم تا ببینیم آیا تحریم‌ها کار می‌کنند یا خیر.»

 

 

۰۶:۲۶ پس از صحبت با رهبران غربی مأیوس شدم

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که پس از صحبت با رهبران غربی مأیوس شده است.

او گفت: «من کسی را نمی‌بینم که در کنار اوکراین بجنگد.»

۰۵:۵۷ آلمان با تحریم روسیه از دسترسی به سوئیفت مخالف است

«اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان عصر پنجشنبه اعلام کرد که با تحریم و قطع دسترسی روسیه به سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت در شرایط فعلی مخالف است و اصرار دارد که این گزینه باید برای بعد باقی بماند.

شولتز با ورود به نشست سران اتحادیه اروپا که به صورت فوری در بروکسل برگزار شد، گفت که واکنش به جنگ روسیه علیه اوکراین با اعمال «تحریم‌های ضروری بیشتر» مهم است. با این حال، وقتی از او پرسیده شد که آیا این تحریم‌ها باید شامل ممنوعیت روسیه از استفاده از سوئیفت باشد، او گفت که با چنین اقدامی مخالف است.

شولتز گفت: «از نظر وحدت و عزم، بسیار مهم است که در مورد اقداماتی که در چند هفته گذشته آماده شده است تصمیم بگیریم و هر چیز دیگری را برای شرایطی که لازم است کارهای دیگری نیز انجام دهیم، رزرو کنیم.»

مخالفت شولتز با تحریم سوئیفت علیه روسیه پس از آن صورت می‌گیرد که «دیمیترو کولبا»، وزیر امور خارجه اوکراین نیز در توییتی علناً از اتحادیه اروپا خواست که روسیه را از سوئیفت خارج کند و افزود کسانی که در مورد چنین اقدامی تردید دارند، «خون مردان، زنان و کودکان بی گناه اوکراینی» در دستانشان خواهد بود.

۰۵:۱۱ لیندسی گراهام: زمان به نفع آمریکا نیست

«لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا را به دلیل عدم تحریم مستقیم «ولادیمیر پوتین» در واکنش به حمله او به اوکراین به شدت مورد انتقاد قرار داد.

گراهام در این ارتباط گفت: «ما نباید به دنبال اجازه از متحدان برای تعقیب پوتین و دوستانش باشیم.»

گراهام گفت: «ما باید با قدرت علیه پوتین، جنایتکار جنگی، پیش برویم و از متحدانمان بخواهیم به ما بپیوندند. زمانی که نوبت به تحریم‌ها علیه پوتین می‌رسد، اگر همه کارهای ممکن را انجام ندهیم، زمان به نفع ما نیست و در حال حاضر ما در حال از دست دادن زمان هستیم.»

نظامیان روس به حومه کی‌یف رسیدند

۰۲:۰۹ مجلس نمایندگان آمریکا درباره اوکراین نشست محرمانه برگزار می‌کند

«نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام دور جدید تحریم‌های «جو بایدن» علیه روسیه را در واکنش به حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین تحسین کرد و حمایت خود را از مردم اوکراین اعلام نمود.

پلوسی در بیانیه‌ای گفت: «اتحاد ما برای نشان دادن عزم و اراده قاطع در این لحظه دلخراش و رنج برای مردم اوکراین بسیار مهم است. ما با قدرت و هماهنگی بی‌سابقه‌ای در تعهد خود به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین متحد هستیم.»

پلوسی خاطرنشان کرد که اعضای مجلس نمایندگان یک جلسه توجیهی از دولت بایدن در مورد بحران اوکراین داشتند و هفته آینده یک جلسه توجیهی محرمانه و حضوری نیز درباره اوکراین برگزار خواهند کرد.

۰۲:۰۸ رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا: باید روسیه را از سوئیفت اخراج کنیم

«آدام شیف»، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: تحریم‌های آمریکا علیه روسیه باید حتی فراتر از تحریم‌های اعلام شده از سوی جو بایدن باشد.

شیف گفت: «من فکر می‌کنم بسته تحریم‌هایی که رئیس‌جمهور اعلام کرد، شدیدترین بسته‌ای است که تا به حال علیه روسیه وضع کرده‌ایم و چندین برابر ویران‌کننده‌تر از هر چیزی است که پس از آخرین تهاجم روسیه در سال ۲۰۱۴ اجرا شد، با این وجود، من طرفدار بیشتر کردن این تحریم‌ها هستم. من طرفدار اخراج روسیه از سوئیفت هستم. من طرفدار اعمال تحریم‌های مستقیم بر ولادیمیر پوتین هستم. این یک وضعیت بی‌سابقه است، و حتی با وجود اینکه ما به طور کلی سران کشورها را تحریم نمی‌کنیم، اما در مواردی چنین می‌کنیم، و فکر می‌کنم در اینجا نیاز است که این اقدام و تحریم‌های شدید اعمال شود.»

۰۱:۰۴ درخواست دبیرکل سازمان ملل متحد از «ولادیمیر پوتین» برای خاتمه جنگ

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد چهارشنبه شب در توئیتی از «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه درخواست کرد تا در بحبوحه تهاجم به اوکراین، نیروهای خود را به روسیه بازگرداند. گوترش گفت: در شرایط کنونی، من باید درخواست خود را تغییر دهم و بگویم: رئیس جمهور پوتین، به نام انسانیت، نیروهای خود را به روسیه بازگردانید و جنگ را خاتمه دهید.

وی افزود: این درگیری باید اکنون متوقف شود. این اظهارات دبیرکل سازمان ملل پس از آن بیان شد که شورای امنیت سازمان ملل متحد چهارشنبه شب درباره اوکراین جلسه اضطراری برگزار کرد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای زمینی این کشور از کریمه به سمت اوکراین حرکت کرده‌اند و در حال پیشروی به سمت شهر خرسون در شمال غربی کریمه هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری اسکای، این نخستین تایید مسکو مبنی بر ورود نیروهایش از راه زمینی به اوکراین است.

شهر خرسون دارای مخزنی است که بخش عمده‌ای از آب شیرین کریمه را تا سال ۲۰۱۷ تامین می‌کرد؛ اوکراین در آن سال – در پاسخ به الحاق شبه‌جزیره کریمه توسط روسیه در سال ۲۰۱۴ – جریان آب را با ساخت یک سد قطع کرد.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفته حرکت اخیر نیروهای روس، موجب ازسرگیری آبرسانی به کریمه شده است.

انتهای پیام

خبر مرتبط

رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دونباس را صادر کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که دستور داده نیروهای مسلح این کشور عملیاتی ویژه را در منطقه دونباس آغاز کنند.

بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، پوتین گفته این دستور پس از آن صادر شده که سران این منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین خواستار کمک نظامی روسیه در پاسخ به افزایش «تجاوزات اوکراین» شدند.

ولادیمیر پوتین در خصوص صدور مجوز عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس گفت: « تمامی تلا‌ش‌های روسیه برای رسیدن به توافق در خصوص عدم پیشروی ناتو در قلمرو روسیه به شکست منتهی شد».

شبکه راشاتودی گزارش کرد، مجموعه ای از انفجارها در سراسر اوکراین رخ داده است و شاهدان عینی می‌گویند در پی دستور پوتین برای عملیات نظامی ویژه در اوکراین، انفجارهایی نیز در نزدیی تعدادی از شهرهای بزرگ اوکراین رخ داده است.

طبق این گزارش، «متیو چنس» خبرنگار سی‌ان‌ان، صبح پنج‌شنبه از پشت بامی در مرکز کی‌یف گزارش کرد که صدای چهار یا پنج انفجار را شنیده است که در شهر رخ داده است اما ادامه داد:«نمی‌توانم توضیح دهم که این‌ها چه چیزی هستند».

بر اساس این گزارش، این خبر لحظاتی پس از آن منتشر شده است که پوتین عملیات نظامی را به نمایندگی از جمهوری‌های جدا شده دونتسک و لوهانسک اعلام کرد؛ جایی که سال‌ها درگیری نظامی بین نیروهای جدایی‌طلب و دولت اوکراین در جریان است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، انفجارهای در «خارکیف» واقع در حدود ۴۰۰ کیلومتری شرق کی‌ف، نزدیک‌تر به مرز دونباس شنیده شده است. از طرف دیگر، خبرگزاری فرانسه به طور جداگانه از وقوع یک انفجار در شهر ساحلی «ماریوپل» بندر مهمی که نیروهای کی‌یف در منطقه دونتسک در اختیار دارند، خبر داد.

بنا بر گفته «جنیفر گریفین» خبرنگار امنیت ملی شبکه آمریکایی فاکس نیوز، یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، عملیات ویژه روسیه را،«آتش قبل از حمله» توصیف کرد که در پی آن حمله زمینی به وقوع خواهد پیوست.

بنا بر گزارش ها، این مقام آمریکایی در ادامه افزود که صدای انفجارها در شهرهای «اودسا»، بندر اصلی دریای سیاه و ماریوپل، شهری در ساحل شمالی دریای آزوف نیز شنیده شد و گفت: «(جنگ) شروع شده است».

طبق گزارش راشاتودی، «ادریس علی» خبرنگار رویترز به نقل از یک شاهد محلی گزارش کرد که «یک سلسله انفجارها» در «بلگورود» روسیه شنیده شده است و این در حالی است که «فردریک پلیتگن» خبرنگار سی ان ان مدعی شده است که «صداهایی شبیه به توپخانه و شلیک موشک» را از همان منطقه شنیده است و سپس اضافه کرد که صدای جت بر فراز شهر شنیده شد.

حملات موشکی در کی‌یف و خارکیف

از طرف دیگر، رسانه‌های محلی به نقل از یک مقام در وزارت امور داخلی اوکراین گزارش کردند که مقرهای فرماندهی ارتش اوکراین در کی‌ف و خار‌کیف مورد حملات موشکی قرار گرفتند.

اوکراین: جنگ بین روسیه و اوکراین آغاز شده است

وزیر امور خارجه کی‌ف ساعاتی پس از صدور دستور مسکو برای «عملیات ویژه» در منطقه جداشده دونباس، اعلام کرد که جنگ بین روسیه و اوکراین آغاز شده است.

«دیمیتری کولیبا» وزیر خارجه اوکراین در بیانیه‌ای بامداد امروز (پنجشنبه) گفت که ولادیمیر پوتین «به‌ تازگی یک حمله تمام عیار را به اوکراین را آغاز کرده است».

وی با طرح این ادعا که انفجارهایی در نزدیکی «کی‌یف» رخ داده است، گفت: «شهرهای آرام اوکراین تحت حمله قرار گرفته است. این یک جنگ متجاوزانه است. اوکراین از خود دفاع می‌کند و پیروز می‌شود. جهان می‌تواند و باید پوتین را متوقف کند. هم‌اکنون زمان عمل فرارسیده است».

در فرمان پوتین برای صدور مجوز عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس آمده است: «شرایط ما را ملزم به اقدام قاطع و فوری می‌کند». وی در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به ملت گفت که او می‌خواهد اوکراین را «غیرنظامی» و «نازی‌زدایی» کند.

مسکو: عملیات نظامی روسیه تهدیدی برای غیرنظامیان نیست

وزارت دفاع روسیه با تأکید بر اینکه عملیات نظامی روسیه تهدیدی برای غیرنظامیان محسوب نمی‌شود گفت: «تسلیحات با دقت بالا، زیرساخت‌های نظامی، تأسیسات دفاع هوایی، فرودگاه‌های نظامی و هوانوردی ارتش اوکراین را ناتوان می‌کنند».

برخلاف ادعاهای کشورهای غربی، ارتش روسیه گفته است که روسیه به شهرهای اوکراین حمله نمی‌کند و در بیانیه وزارت دفاع روسیه اینگونه نوشته شده است که غیرنظامیان اوکراینی در معرض تهدید نیستند.

وزارت دفاع روسیه اهداف حمله در اوکراین را مشخص کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ارتش روسیه به عنوان بخشی از عملیات جاری در اوکراین به تأسیسات نظامی اوکراین حمله می‌کند. در بیانیه وزارت دفاع روسیه که ریانووستی آن را منتشر کرده است، آمده که از سلاح های دقیق علیه زیرساخت های نظامی، سایت‌های دفاع هوایی، فرودگاههای نظامی و هواپیماها استفاده می شود.

بایدن: روسیه یک جنگ از پیش برنامه‌ریزی شده را اعلام کرد

از طرف دیگر، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا پس از اعلام یک «عملیات نظامی» روسیه علیه اوکراین گفت: «روسیه یک جنگ از پیش برنامه‌ریزی‌شده را اعلام کرده است که منجر به تلفات فاجعه‌بار جانی و رنج انسانی خواهد شد».

بایدن در بیانیه‌ای که اواخر عصر چهارشنبه به وقت محلی (بامداد پنجشنبه) منتشر شد، از جهان خواست که مسکو را برای «مرگ و ویرانی» مسئول بداند.

بایدن با تهدید روسیه  ادامه داد: «دعاهای جهان امشب با مردم اوکراین است زیرا آنها از حمله غیرقانونی و غیرقابل توجیه نیروهای نظامی روسیه رنج می برند. ایالات متحده و متحدان و شرکای آن به روشی متحد و قاطع پاسخ خواهند داد. جهان،روسیه را مسئول خواهد دانست».

زلنسکی: حکومت نظامی در سراسر اوکراین اعمال می‌شود

«ولودیمیر زلنسکی» نیز با تأیید آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه تصریح کرد: «در حال اعمال حکومت نظامی در سراسر خاک اوکراین است».

حمله به منطقه«شاستیا» اوکراین از سوی لوهانسک

خبرگزاری اینترفکس روسیه نیز گزارش کرد که حملاتی از سوی جمهوری لوهانسک به سمت منطقه «شاستیا» که تحت کنترل اوکراین است، صورت گرفته است.

حریم هوایی مسکو برای پروازهای غیرنظامی مسدود شد

یکی از مسئولان هوانوردی روسیه اعلام کرد که مسکو حریم هوایی در نزدیکی مرزهای خود با اوکراین را برای پروازهای غیرنظامی مسدود کرده است. فرودگاههایی درمناطق هم مرز یا در نزدیکی اوکراین در شهرهای آناپا، الیستا، استاوروپل، بریانسک، کرسک، ورونژ و شهرهای دیگر، فعالیت‌های خود را به حال تعلیق درآوردند.

از طرف دیگر، واحد اطلاعات فرودگاه روسیه اعلام کرده است که بیش از ۱۰۰ پرواز در فرودگاه های مسکو لغو و یا دچار تاخیر شده است.

بایدن: فردا تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع می‌شود

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در صفحه توییتری خود در ارتباط با تحولات اوکراین نوشت: «فردا با سران گروه ۷ (G۷) نشست خواهم داشت و ایالات متحده و متحدان و شرکای این کشور تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع خواهند کرد. ما به ارائه کمک و پشتیبانی به اوکراین و مردم اوکراین ادامه می‌دهیم».

وی همچنین تصریح کرد که زلنسکی در گفت‌وگو با او از ایالات متحده خواسته است که «به وضوح در برابر تهاجمات روسیه» صحبت و از مردم اوکراین حمایت کند.

درگیری در مرز بلاروس و اوکراین

یگان مرزی اوکراین اعلام کرد مناطق مرزی این کشور با حمایت بلاروس مورد حمله روسیه قرار گرفته است.

واکنش اتحادیه اروپا به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین

«چارلز میشل» رئیس شورای اروپا و «اورسلا فن درلاین» رئیس کمیسیون اروپا و «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای عملیات نظامی روسیه در دونباس را محکوم کردند و گفتند: « ما شدیداً حمله غیرقابل توجیه روسیه به اوکراین را محکوم می‌کنیم. در این ساعات تاریک، افکار ما با اوکراین و زنان و مردان و کودکان اوکراینی است که با این حمله بی‌دلیل مواجه شدند و نگران جان خود هستند. ما کرملین را مسئول می‌دانیم».

تیراندازی و انفجار در مرز کی‌یف و کریمه

رسانه های اوکراینی گزارش دادند که بخش تحت کنترل کی یف در منطقه لوهانسک در حال تخلیه غیرنظامیان است. از طرف دیگر، مسئولان شهر کی‌یف از تهدید حملات هوایی خبر دادند و ویدئویی از سیستم حمله هوایی که در پایتخت اوکراین کار می‌کند در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است.

رئیس منطقه کریمه می‌گوید صدای تیراندازی و انفجار در نزدیکی مرز با اوکراین شنیده می شود. او با این حال اعلام کرد که مردم در کریمه هایمن ستند اما اتوبوس‌هایی برای کسانی که در شمال شبه جزیره هستند و می‌خواهند به مناطقی دورتر از مرز نقل مکان کنند، در دسترس خواهند بود.

ادعای ارتش اوکراین درباره ساقط شدن هواپیمای روس

ارتش اوکراین مدعی شده است که نیروی هوایی ارتش اوکراین یک فروند هواپیمای روسی را در شرق اوکراین ساقط کرده است.

ناتو نشست اضطراری برگزار می‌کند

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که نمایندگان کشورهای ناتو صبح امروز (پنجشنبه) به وقت محلی پس از تصمیم روسیه در مورد عملیات نظامی در دونباس، نشست اضطراری برگزار خواهند کرد.

یکی از منابع ناتو در این خصوص گفت: «می‌توانیم تأیید کنیم که شورای سفرا امروز صبح (پنجشنبه) جلسه اضطراری برگزار خواهد کرد».

روسیه: هواپیمایی را از دست نداده‌ایم

ارتش اوکراین مدعی شده است پنج هواپیما و یک بالگرد روسیه را ساقط کرده اما وزارت دفاع روسیه ساقط‌شدن هواپیماهای خود را تکذیب کرده است.

پوتین: برنامه‌ای برای اشغال اوکراین نداریم

ولادیمیر پوتین در جدیدترین اظهارات خود در خصوص عملیات نظامی ویژه در اوکراین تصریح کرد: ما هیچ برنامه‌ای برای اشغال اوکراین نداریم و می‌خوهیم که اوکراین خلع سلاح شود و از ش نئونازی‌ها خلاص شود. مسئولیت هرگونه خونریزی با رژیم اوکراین است».

از کار افتادن سامانه دفاع هوایی نیروهای مسلح اوکراین

وزارت دفاع روسیه در خصوص عملیات نظامی خود تصریح کرد که زیرساخت‌های نظامی پایگاه‌های هوایی اوکراین از کار افتاده‌ است.

تماس تلفنی صدراعظم آلمان با رئیس‌جمهور اوکراین

واحد مطبوعاتی دولت آلمان ضمن اعلام خبر تماس تلفنی «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان با «ولودیمیر زلنسکی» اعلام کرد: «اولاف شولتز صدراعظم همین الان با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین تماس گرفت و به اوکراین در خصوص همبستگی کامل آلمان در این ساعت سخت اطمینان داد».

قیمت نفت از ۱۰۰ دلار گذشت

در پی عملیات نظامی روسیه در اوکراین، قیمت نفت خام از ۱۰۰ دلار عبور کرده که این رکوردی تازه در هفت سال گذشته است.

واکنش دبیرکل ناتو به عملیات نظامی ویژه روسیه

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو حمله روسیه به اوکراین را نقض آشکار حقوق بین‌الملل و گستاخانه توصیف کرد و آن را تهدیدی جدی علیه امنیت اروپا-آتلانتیک خواند.

روایت زلنسکی از تماس تلفنی با سران اروپایی

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی در صفحه توییتری خود تصریح کرد که در تماس تلفنی با «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان، «آندرژی دودا» رئیس‌جمهور لهستان و «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس خواستار توقف جنگ روسیه علیه اوکراین شده است.

وی در این پیام نوشت: «در گفت‌وگو با اولاف شولتز، آندرژی دودا و بوریس جانسون خواستار توقف قوری جنگ پوتین علیه ما و جهان شدم. یک ائتلاف ضدپوتین ایجاد کنید. فوراً تحریم‌هایی را وضع کنید و حمایت‌های دفاعی و مالی از ما کنید و حریم هوایی را مسدود کنید. جهان باید روسیه را به سمت صلح هدایت کند».

اوکراین ۴۵ بار آتش‌بس را در دونتسک نقض کرده است

دفتر نمایندگی جمهوری خلق دونتسک اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین ۴۵ بار در روز آتش بس را نقض کردند.

ترامپ: بایدن مقصر حمله روسیه به اوکراین است

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز»، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده را مقصر حمله روسیه به اوکراین توصیف کرد و گفت: «(ولادیمیر) پوتین در دوران دولت وی به دلایل بسیار خوبی به اوکراین حمله نمی‌کرد و من یه روز برای شما توضیح خواهم داد».

ترامپ مدعی شده است که رئیس‌جمهور روسیه با سوء استفاده از ضعف بایدن به اوکراین حمله کرده است.

اعلام حکومت نظامی در سراسر اوکراین

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین امروز (پنجشنبه) در سراسر این کشور اعلام حکومت نظامی کرد و از شهروندان اوکراین خواست تا آرامش خود را حفظ کنند.

پیشتر وی اعلام کرده بود که تلاش کرده چهارشنبه با پوتین تماس تلفنی برقرار کند که ناموفق بوده است.

ماکرون: برای توقف جنگ در اوکراین تلاش می‌کنیم

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه عملیات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم کرد و از مسکو خواست فوراً به آن پایان دهد و همچنین ضمن اعلام همبستگی با اوکراین، گفته در تعامل با شرکای فرانسه، برای پایان دادن به جنگ در اوکراین تلاش می‌کند.

گزارش «ناتان هاج» خبرنگار سی ان ان از تحولات اوکراین

خبرنگار سی ان ان به نقل از ارتش روسیه گزارش کرد که نیروهای اوکراینی در مواجهه با حمله روسیه هیچ‌گونه مقاومتی نکرده‌اند.

طبق این گزارش، ارتش روسیه روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرویس مرزی اوکراین «هیچ مقاومتی» در برابر یگان‌های روسی که به خاک اوکراین حمله می‌کنند، از خود نشان نداده‌اند.

ارتش روسیه همچنین در این بیانیه گفته است که پدافند هوایی اوکراین را «سرکوب» کرده است و همچنین ادعای نیروهای اوکراینی مبنی بر سرنگونی چند هواپیمای روسی را رد کرد و گفت که گزارش ها «با واقعیت مطابقت ندارد».

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین پیشتر اعلام کرد که پنج هواپیمای روسیه و یک بالگرد روس، بامداد پنجشنبه در جریان حمله نیروهای روسی به اوکراین سرنگون شدند.

اوکراین: ۷ نفر در عملیات روسیه کشته شدند، ۹ نفر زخمی شدند​

ارتش اوکراین مدعی شده است که درجریان عملیات خمپاره‌ای روسیه، دست‌کم هفت نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۹ نفر نیز زخمی شدند.

تجهیزات و نیروهای روس در خارکیف

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از حضور نیروها و تجهیزات روسیه در نزدیکی شهر «خارکیف» اوکراین خبر می‌دهد.

پکن: حضور نیروهای روسیه با هدف اشغالگری نیست

وزارت خارجه چین با تأکید بر اینکه از نزدیک اوضاع اوکراین را تحت نظر دارند و خواستار خویشتنداری طرفین شد، گفت: «آنطور که برخی رسانه‌ها گزارش می‌دهند، حضور نیروهای روسیه در اوکراین اشغالگری نیست».

وزارت خارجه چین با متهم کردن ایالات متحده به دامن زدن به تنش‌ها میان روسیه و اوکراین گفتک «آمریکا تنش‌ها را شعله‌ور کرده و تهدیدات جنگی را شعله‌ور کرده است و اتهام‌زنی پس از شعله‌ور شدن اوضاع غیرمنطقی است».

خروج شهروندان اوکراین از کی‌یف

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» با انتشار تصویری نوشته همزمان با عملیات نظامی روسیه، شماری از مردم اوکراین در حال خروج از پایتخت هستند تا بتوانند خود را به غرب این کشور و مرزهای لهستان و ناتو برسانند.

بیانیه وزارت دفاع اوکراین درباره درگیری نیروهای روسیه و اوکراین

وزارت دفاع اوکراین امروز (پنجشنبه) مدعی شد که ارتش روسیه از سوی ارتش اوکراین متحمل خساراتی شده است.

وزارت دفاع اوکراین مدعی شده است که نیروهای این کشور «با عزت» در حال مقابله با عملیات تهاجمی روسیه هستند و خساراتی را به ارتش روسیه متحمل کرده‌اند.

در بیانیه وزارت دفاع اوکراین که بر روی واتس اپ منتشر شده، آمده است: «نیروهای دفاع ملی با استفاده از حق دفاع از خود مطابق با بند ۵۱ از منشور سازمان ملل با عزت در حال مقابله با تلاش‌های دشمن برای ورود  غیرقانونی به مرزهای کشور هستند. اوضاع تحت کنترل است و ارتش روسیه متحمل خسارت شده است. هیچ‌گونه تلفاتی در میان مدافعان اوکراین وجود ندارد».

خروج کامل دیپلمات‌های روس از اوکراین

سفارت روسیه در اوکراین از تخلیه کامل سفارتخانه در «کی‌یف» خبر داد و گفت که تمامی دیپلمات‌های روس اوکراین را ترک کردند.

سفارتخانه روسیه در پایتخت اوکراین در این خصوص اعلام کرد: «تمام دیپلمات‌های روس، اوکراین را ترک کرده‌اند».

نمایندگی روسیه در اوکراین همچنین اعلام کرد که دیپلمات‌های روس، سفارت کی‌یف و همچنین سرکنسولگری‌ها در اودسا، خارکیف و لووف را ترک کرده‌اند و تمام اقدامات لازم برای تخلیه سفارتخانه و انتقال اموال موجود در نمایندگی‌های خارجی فدراسیون روسیه انجام گرفته است.

اروپا دسترسی روسیه به فناوری و بازارهای کلیدی اروپا را مسدود می‌کند

کمیسیون اروپا اعلام کرد که بسته جدیدی از تحریم‌ها را علیه بخش‌های استراتژیک اقتصاد روسیه پیشنهاد خواهد کرد که دسترسی این کشور به فناوری‌ها و بازارهای کلیدی اتحادیه اروپا را مسدود می‌کند.

انهدام یک انبار مهمات در کالینوفکا اوکراین

ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از انفجار انبار تسلیحات ارتش اوکراین در «وینیتسا» واقع در مرکز این کشور خبر می‌دهد.

فرار نظامیان اوکراینی با تسلیم سلاح‌هایشان

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که شمار زیادی از نظامیان اوکراینی با زمین گذاشتن سلاح‌های خود از اوکراین فرار کرده‌اند.

سفارت ایران خواستار خروج شهروندان ایرانی از اوکراین شد

سفارت ایران در «کی‌یف» با صدور بیانیه‌ای خواستار خروج شهروندان ایرانی از اوکراین شد و اعلام کرد:  «تمامی ایرانیان مقیم از هر امکانی برای خروج از اوکراین اقدام کنند».

اروپا: شدیدترین تحریم‌ها را علیه روسیه وضع می‌کنیم

«جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران در «بروکسل» پایتخت بلژیک در واکنش به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین گفت: «اتحادیه اروپا با شدیدترین راه ممکن پاسخ خواهد داد…..(رهبران اروپا) بسته قوی‌تری را اتخاذ خواهند کرد، سخت‌ترین بسته تحریم‌هایی که تاکنون اجرا کرده‌ایم».

از طرف دیگر، «اورسلا فن درلاین» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز در واکنشی مشابه متعهد شد که «پایه اقتصادی روسیه و ظرفیت این کشور برای مدرن‌سازی را تضعیف» کند.

وی اقدام نظامی روسیه را یک «حمله وحشیانه» توصیف کرد و گفت: «ما دارایی‌های روسیه در اتحادیه اروپا را مسدود می‌کنیم و دسترسی بانک‌های روسیه به بازارهای مالی اروپا را متوقف خواهیم کرد. ما این حمله وحشیانه و استدلال‌های بدبینانه‌ای که برای آن مطرح شده است را محکوم می‌کنیم».

فن درلاین ادامه داد که تحریم‌های «عظیم و استراتژیک» علیه روسیه را برای تصویب در اواخر امروز ارائه خواهد کرد. «این تحریم ها به گونه ای طراحی شده اند که خسارات  سنگینی بر منافع کرملین و توانایی آنها برای تامین مالی جنگ وارد کنند. و ما می‌دانیم که میلیون‌ها روس خواهان جنگ نیستند».

وی تصریح کرد: «ما اجازه نخواهیم داد، رئیس جمهور [ولادیمیر] پوتین، حاکمیت قانون را با حاکمیت زور و بی‌رحمی جایگزین کند، اوکراین پیروز خواهد شد».

کنگره خواستار تحریم‌های فلج‌کننده علیه روسیه شد

نمایندگان کنگره آمریکا با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومکردن عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین خواستار تحریم‌های فلج‌کننده علیه مسکو شدند.

«باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: «امشب، قلب من برای مردم اوکراین سنگین است. بعنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا، متعهد هستم تا اطمینان حاصل کنم که ایالات متحده، حداکثر هزینه را به پوتین، اقتصاد روسیه و آن‌هایی که پایمال شدن حاکمیت اوکراین را تسهیل کردند، وارد کند».

سناتور کریس مورفی دموکرات از ایالت کنتیکت نیز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین را یک اقدام «شرورانه و وحشتناک ناشی از ضعف مسکو» خواند و تأکید کرد که ایالات متحده در نبرد با مسکو در کنار اوکراین خواهد ایستاد.

مورفی که یکی از اعضای کمیته روابط خارجی سنا است، در این خصوص گفت: «تصمیم پوتین برای حمله یک اقدام شرورانه، وحشتناک و ناشی از ضعف بوده است و این اشتباه تعیین‌کننده‌ای برای او است. مردم اوکراین تا زمانی که برای محافظت از ملت خود در برابر این ظالم خارجی لازم باشد، به نبرد ادامه می‌دهند و ایالات متحده در این نبرد در کنار آن‌ها خواهد بودم.

وی در ادامه افزود: « ما باید بی‌وقفه به مردم اوکراین کمک کنیم. ما باید تحریم‌های فلج کننده ای را علیه روسیه وضع کنیم و ما باید دست پوتین و دوستانش را از اقتصاد جهانی قطع کنیم. یک واکنش قوی و سریع ضروری است.»

سناتور میت رامنی جمهوری‌خواه از ایالت «یوتا» یکی دیگر از اعضای کمیته روابط خارجی سنا، گفت که «سخت ترین مجازات های اقتصادی» باید علیه روسیه اعمال شود.

این جمهوری خواه یوتا گفت: «آمریکا و متحدان ما باید با قرار دادن پوتین و روسیه در معرض شدیدترین مجازات‌های اقتصادی، با اخراج آنها از نهادهای جهانی و متعهد کردن خود به گسترش و مدرن‌سازی دفاع ملی‌‌امان، به درخواست حفاظت از آزادی پاسخ دهند».

سناتور مارشا بلکبرن جمهوری‌خواه از ایالت تنسی که در کمیته نیروهای مسلح سنا حضور دارد، از بایدن خواست تحریم‌های شدیدتری از جمله حذف روسیه از سیستم بانکی سوئیفت را اعمال کند.

وی ادامه داد: « ما برای مردم اوکراین دعا می کنیم که در برابر تلاش پوتین برای بازسازی شوروی قدیمی دفاع می کنند. بایدن باید در مقابل پوتین بایستد و فوراً تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه وضع کند که این تحریم‌ها با حذف از سیستم بانکی سوئیفت شروع می‌شود. ایالات متحده در کنار اوکراین است. »

سناتور مارک وارنر دموکرات از ایالت ویرجینیا و رئیس کمیته اطلاعات سنا در بیانیه‌ای که از طریق توییتر منتشر شد گفت که وی معتقد است که برای تغییر مسیر روسیه و دنبال کردن دیپلماسی دیر نشده است ولی در عین حال ادامه داد: «دیگر نمی‌توانیم امیدوار باشیم که این بن‌بست از طریق مسالمت‌آمیز حل شود. آن‌چه در اوکراین اتفاق می‌افتد نه تنها برای اوکراین، بلکه برای مردم روسیه نیز یک تراژدی است. آنها هزینه گزافی را در خون و آسیب اقتصادی برای جاه طلبی بی پروا پوتین پرداخت خواهند کرد».

طعنه زاخارووا به انگلیس: شما قبلاً کمک کرده‌اید، استراحت کنید!

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به اظهارات مقام‌های انگلیسی مبنی بر ارائه کمک به اوکراین در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «رسانه‌های انگلیسی می‌گویند: “اوکراین عضو ناتو نیست اما به آنها در دفاع از خود کمک می‌کنیم.” من به آنها می‌گویم: «شما قبلا کمک کرده‌اید، استراحت کنید!»

زلنسکی: تلفات زیادی دادیم؛ روابط با روسیه را قطع کردیم

رئیس‌جمهور اوکراین با بیان اینکه کشورش از شمال تا جنوب زیر حملات هوایی روسیه قرار دارد و تلفات زیادی را متحمل شده است، گفت کی‌یف روابط خود با مسکو را به‌طور کامل قطع کرده است. (جزئیات بیشتر)

تلفات انسانی در دونتسک و لوهانسک در نتیجه حمله اوکراین

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که در جریان حملات خمپاره‌ای نیروهای کی‌یف به جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک، تلفات غیرنظامی برجای مانده است.

یگان‌های ارتش اوکراین در حال تسلیم شدن هستند

وزارت دفاع روسیه همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرده است که یگان های مختلف ارتش اوکراین در حال تسلیم سلاح‌های خود و ترک مواضع هستند. این مواضع مورد حمله ارتش روسیه قرار نخواهند گرفت.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرده است که ارتش روسیه هیچ‌ حمله موشکی به شهرهای اوکراین انجام نداده است. (جزئیات بیشتر)

تلاش چهار کشور اروپایی برای اقدام جمعی علیه روسیه

کشورهای عضو ناتو، لهستان، استونی، لتونی و لیتوانی، ماده ۴ قوانین ناتو را برای آغاز رایزنی در داخل ائتلاف در مورد حمله روسیه به اوکراین فعال کرده اند. در ماده ۴ پیمان آتلانتیک شمالی آمده است: «هر زمان که به نظر هر یک از اعضا، تمامیت ارضی، استقلال سیاسی یا امنیت هر یک از طرف‌ها مورد تهدید قرار گیرد، طرف‌ها با یکدیگر مشورت خواهند کرد».

آنطور که در وب‌سایت ناتو آمده است، مشورت بر اساس ماده ۴ می تواند منجر به اقدام جمعی بین ۳۰ کشور عضو شود. ماده ۴ پیش از این از زمان تشکیل ائتلاف ناتو در سال ۱۹۴۹ شش بار مورد استناد قرار گرفته است، آخرین مورد توسط ترکیه در فوریه ۲۰۲۰ به بهانه کشته شدن دهها سرباز ترکیه در حمله نیروهای دولتی سوریه در مناطق تحت کنترل مخالفان در شمال سوریه بوده است.

ماده ۴ جدا از ماده ۵ است که اعلامیه ائتلاف ناتو است مبنی بر اینکه حمله به یک عضو حمله به همه تلقی می شود.

اوکراین: بیش از ۴۰ سرباز و ۱۰ غیرنظامی کشته شده‌اند

ریاست جمهوری اوکراین مدعی شده است که در نتیجه عملیات نظامی ویژه روسیه، بیش از ۴۰ نظامی و ۱۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.

پیشروی نیروهای جدایی‌طلب در شرق اوکراین

ارتش روسیه اعلام کرده است که نیروهای جدایی‌طلب در شرق اوکراین پیشروی کرده‌اندو جایی برای ترس برای غیرنظامیان وجود ندارد.

ادامه تحولات اوکراین را می‌توانید در خبر بعدی با عنوان «لحظه به با لحظه با تحولات اوکراین؛ قطع روابط کی یف و مسکو» دنبال کنید.

 وزارت کشور اوکراین: نبرد نزدیک تاسیسات اتمی چرنوبیل در جریان است

لاوروف در تماس تلفنی با «وانگ یی» همتای چینی خود گفت: علت بحران اوکراین، امتناع این کشور از اجرای توافقات مینسک بوده که به تشویق ایالات متحده از اجرای این توافقات سرپیچی کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دستور داد که نیروهای مسلح این کشور عملیاتی ویژه را در منطقه دونباس آغاز کنند. خبرنگار الجزیره از دونباس گزارش داد که وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که حمله هوایی یا موشکی به شهرهای اوکراین در دستور کار نیست.

بر اساس گزارش «راشاتودی»، پوتین گفته است این دستور پس از آن صادر شده که سران این منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین خواستار کمک نظامی روسیه در پاسخ به افزایش «تجاوزات اوکراین» شدند.

پس از آنکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از آغاز عملیات نظامی ویژه برای حفاظت از منطقه دونباس خبر داد، رسانه‌ها از شنیدن صدای انفجار در تعدادی از شهرهای اوکراین در سحرگاه امروز خبر دادند.

رسانه‌های اوکراین گزارش دادند که صدای انفجار در پایتخت، کی‌یف، کراماتورسک (شرق)، خارکف (شمال شرقی)، اودسا (جنوب) و بردیانسک (جنوب شرقی) و همچنین در منطقه فرودگاه بین‌المللی بوریسپیل در کی‌یف شنیده شد.

۲۰:۲۰ پوتین: غرب راه دیگری را برای روسیه باقی نگذاشت

رییس جمهور روسیه در جلسه خود با بازرگانان روس در ارتباط با تحولات اوکراین گفت: آنچه در حال رخ دادن است اقدامی ضروری است؛ زیرا غرب چاره‌ای جز این کار برایمان باقی نگذاشت.

ولادیمیر پوتین اضافه کرد: اگر این اقدام را انجام نمی‌دادیم با تهدیدی مواجه می‌شدیم که نمی دانم وضعیت کشور ما پس از آن چگونه می‌شد. شرایط سخت است و امیدوارم که بتوانیم به شکل فعال و با همبستگیِ یکدیگر کار کنیم.

۲۰:۱۲ اوکراین دونتسک را گلوله باران کرد

نیروهای اوکراین منطقه کیفسکی واقع در جمهوری دونتسک را گلوله باران کردند. در این حمله، حداقل ۹ پرتابه منفجر شد. بر اساس اطلاعات اولیه ۳ نفر مجروح شده‌اند.

۲۰:۱۱ وزارت دفاع آمریکا: در مراحل ابتدایی حمله روسیه به اوکراین قرار داریم

وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که حمله ارتش روسیه به اوکراین در فاز نخست خود قرار دارد.

در ادامه این بیانیه آمده است: نیروهای روس از ۳ محور وارد جنگ شده‌اند و تنش در اطراف شهر «خارکیف» و داخل آن به بالاترین حد خود رسیده است.

پنتاگون افزود: ایالات متحده ۶ جنگنده اف -۳۵ را برای تقویت قدرت دفاعی ناتو به دریای سیاه و دریای بالتیک اعزام کرده است.

۲۰:۱۰ نیوزویک به نقل از مقامات آمریکا: کی‌یف تا ۹۶ ساعت آینده سقوط می‌کند

نیوزویک به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: پیش بینی می‌کنیم پایتخت اوکراین در مدت ۹۶ ساعت آینده به دست ارتش روسیه سقوط کند.

۲۰:۰۷ ابراز نگرانی وزیر خارجه قطر نسبت به پیامدهای منفی جنگ اوکراین

وزیر خارجه قطر تماس تلفنی را با وزرای خارجه روسیه و اوکراین برقرار کرد.

در جریان این تماس‌ها محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر از جانب دوحه نگرانی خود را بابت پیامدهای منفی این جنگ ابراز نموده و وزرای دو طرف خواستار خویشتنداری و استفاده از ابزار دیپلماسی برای حل بحران کنونی شده است.

۲۰:۱ بیانیه مشترک سران کشورهای عضو گروه ۷ علیه روسیه

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که سران کشورهای عضو گروه ۷ امروز پنجشنبه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که عملیات ویژه روسیه در اوکراین را به شدت محکوم می‌کنند.

بر اساس اعلام این رسانه، در بیانیه مشترک صادره در جریان نشست سران کشورهای عضو گروه ۷ در این خصوص ادعا شده است: گروه ۷ بحران روسیه را تهدید جدی برای نظم جهانی تلقی می‌کند!

نشست سران کشورهای عضو گروه ۷ متشکل از آمریکا، انگلیس، کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و اتحادیه اروپا برای بررسی بحران اوکراین ساعاتی پیش آغاز شد.

۱۹:۲۵ نبرد نزدیک تاسیسات هسته‌ای چرنوبیل در جریان است

وزارت کشور اوکراین امروز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: نبرد نزدیک تاسیسات هسته‌ای چرنوبیل در جریان است.

بر اساس اعلام این رسانه، وزارت کشور اوکراین در این باره اعلام کرد که نبرد نزدیک تاسیسات هسته‌ای چرنوبیل و انبار زباله‌های اتمی آن در جریان است.

۱۹:۱۵ احتمال حمله هکری به صفحات اینترنتی دولت روسیه

دقایقی پیش وب سایت کاخ ریاست‌جمهوری روسیه و سپس وبگاه وزارت دفاع این کشور از کار افتاد.

۱۹:۱۳ زلنسکی: کنترل یک فرودگاه در نزدیکی کی‌یف به دست روس‌ها افتاد

رئیس‌جمهور اوکراین از سقوط یکی از فرودگاه‌های نظامی نزدیک شهر کی‌یف پایتخت این کشور خبر داد. «زلنسکی» گفت که ارتش روسیه کنترل این فرودگاه را به دست گرفته است.

۱۸:۵۰ منع آمدوشد در کی‌یف

شهردار کی‌یف از اعمال مقررات منع آمد و شد در پایتخت اوکراین خبر داد.

۱۸:۳۳ ورود نیروهای روس بدون درگیری به خارکیف

خبرنگار «العربیه» خبر داد که نیروهای روسی بدون درگیری وارد شهر خارکیف اوکراین شدند.

۱۸:۲۲ شورای امنیت فردا تشکیل جلسه می‌دهد

شورای امنیت سازمان ملل فردا جمعه به منظور بحث درباره تحولات در اوکراین تشکیل جلسه می‌دهد. در این نشست قرار است پیش‌نویس قطعنامه محکومیت عملیات نظامی روسیه در اوکراین مورد بررسی قرار گیرد.

۱۸:۲۰ اتحادیه اروپا سفیر روسیه را احضار کرد

اتحادیه اروپا سفیر روسیه را در اعتراض به حمله نظامی مسکو به اوکراین احضار کرد.

۱۸:۱۴ کِشتی ترکیه توسط یک بمب هدف قرار گرفت

شبکه خبری اِن‎تی‌وی هم اکنون در گزارشی اعلام کرد که یک فروند کِشتی باری ترکیه در مسیر اودسا به رومانی توسط یک بمب هدف قرار گرفت.

۱۸:۱۰ نشست سران گروه ۷ آغاز شد

نشست سران کشورهای عضو گروه ۷ متشکل از آمریکا، انگلیس، کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و اتحادیه اروپا برای بررسی بحران اوکراین آغاز شد.

۱۷:۵۶ روسیه نیز روابط دیپلماتیک خود با اوکراین را قطع کرد

وزارت خارجه روسیه امروز با صدور بیانیه‌ای در واکنش به اقدام اوکراین در قطع روابط دیپلماتیک با مسکو از واکنش مشابه و تلافی جویانه خود خبر داد.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص آمده است: مسکو از این اقدام کی‌یف متعجب نشده است. روسیه این اقدام اوکراین را در راستای «سیاست‌های روسیه هراسانه» کی‌یف تلقی می‌کند.

۱۷:۱۴ سوخو ۲۵ روسیه سقوط کرد / ۷۴ زیرساخت نظامی اوکراین از کار افتاد

وزارت دفاع روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: در نتیجه حملات نیروهای مسلح روسیه، ۷۴ زیرساخت نظامی زمینی اوکراین از کار افتاده است. از جمله ۱۱ فرودگاه نیروهای هوایی، ۳ موضع فرماندهی، ۱۸ پدافند هوایی S-۳۰۰ و Buk-M۱ نیز نابود شدند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه در این باره آمده است: جت جنگنده سوخو ۲۵ روسیه به دلیل خطای خلبان سقوط کرد؛ خلبان پس از خروج اضطراری اکنون در سلامتی کامل و در یک پایگاه نظامی به سر می‌برد.

۱۷:۱۴ ماریا زاخارووا: نبرد امروز تلاشی برای جلوگیری از یک جنگ جهانی است

وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نبرد امروز تلاشی برای جلوگیری از یک جنگ جهانی است.

۱۶:۲۵ وزیر خارجه روسیه: بحران اوکراین نتیجه خودداری «کی‌یف» از اجرای توافقات «مینسک» است

لاوروف در تماس تلفنی با «وانگ یی» همتای چینی خود اظهار داشت: علت بحران اوکراین، امتناع این کشور از اجرای توافقات مینسک بوده که به تشویق ایالات متحده از اجرای این توافقات سرپیچی کرده است.

وزیر خارجه چین نیز ضمن تأیید اظهارات لاوروف در خصوص علت اصلی ظهور و بروز بحران اوکراین، اظهار داشت: مقامات کی‌یف از اجرای توافقات مینسک سر باز زدند و همین مسأله بحران اوکراین را به دنبال داشت.

 

 

۱۶:۱۰ موج دوم حملات روسیه در خاک اوکراین آغاز شد

ارتش روسیه در موج دوم حملات خود با استفاده گسترده از بالگردها اقدام به هلی‌برن نیروها به پشت خطوط دفاعی و عمق خاک اوکراین نموده است.

۱۶:۰۶ اتحادیه اروپا باید پوتین را تحت تحریم‌های شدید قرار دهد

«مارک روتی» نخست وزیر هلند امروز در پی حمله روسیه به اوکراین گفت: تحریم‌های اتحادیه اروپا باید ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و دولت وی را هدف قرار دهد.

وی خواستار اعمال تحریم‌های شدید اتحادیه اروپا علیه روسیه شد و گفت: این تحریم‌ها پوتین و دولت وی را هدف قرار خواهد داد نه روسیه را. ما به شدت به پوتین ضربه خواهیم زد.

۱۵:۴۷ سخنگوی کرملین: روسیه به صورت مشروط آماده مذاکره با اوکراین است

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در سخنانی اظهار داشت: روسیه آماده مذاکره با اوکراین است مشروط بر اینکه کی‌یف بی طرف باشد و با استقرار تجهیزات ناتو در خاک کشورش مخالفت کند.

وی با اعلام این خبر افزود: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مدت زمان عملیات نظامی در اوکراین را طبق اهداف خود مشخص خواهد کرد.

پسکوف در پاسخ به پرسشی درباره احتمال از بین رفتن کامل ارتش اوکراین گفت: هدف خنثی سازی و از بین بردن توانمندی‌های نظامی کی‌یف است زیرا اوکراین تهدیدی برای امنیت ملی ما به شمار می‌رود.

۱۵:۳۰ اردوغان: از اوکراین در برابر روسیه حمایت می‌کنیم

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز پنجشنبه با «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی خود گفتگو کرد. دو طرف در این تماس تلفنی در خصوص آخرین تحولات اوکراین رایزنی کردند.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با زلنسکی گفت: ما معتقدیم که اوکراین در حال دفاع از وحدت اراضی خود در برابر نیروهای نظامی روسی است. از همین روی، آنکارا از کی‌یف در برابر مسکو حمایت می‌کند.

۱۵:۲۲ صدراعظم آلمان: از پوتین می‌خواهم حمله به اوکراین را فوراً متوقف کند

«اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان امروز پنجشنبه به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین واکنش نشان داد. وی گفت: از پوتین می‌خواهم که فوراً حمله به اوکراین را متوقف سازد.

بر اساس این گزارش، صدر اعظم آلمان اظهار داشت: پس از حمله روسیه به اوکراین، برگزاری جلسه ویژه و فوق العاده پارلمان آلمان در روز یکشنبه را خواستار شدم. جان بسیاری از افراد در نتیجه جنگ در اوکراین با خطر مواجه شده است.

۱۵:۱۷ دبیرکل ناتو: روسیه نیروهایش را از اوکراین خارج سازد و به مسیر دیپلماسی بازگردد

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان ناتو امروز پنجشنبه به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین واکنش نشان داد. وی گفت: روسیه نیروهایش را از اوکراین خارج سازد و به مسیر دیپلماسی بازگردد.

بر اساس این گزارش، استولتنبرگ افزود: مسکو مسئول حمله نظامی به اوکراین است. ما حمله نظامی به اوکراین را نقض قوانین بین‌المللی می‌دانیم. ما تعرض به حاکمیت یک کشور مستقل را محکوم می‌کنیم.

دبیرکل ناتو یادآور شد: ما برای دفاع از متحدانمان اقدام می‌کنیم.

 

کرملین: آماده مذاکره مشروط هستیم/ ورود روسها بدون درگیری به خاکیف

۱۴:۳۶ «ناتو» به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین واکنش نشان داد

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز پنجشنبه به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین واکنش نشان داد. ناتو ضمن محکوم کردن این عملیات، مسکو را تهدید کرده است.

بر اساس این گزارش، سازمان ناتو در بیانیه خود آورده است: رفتارهای غیرقابل توجیه روسیه در اوکراین پیامدهای وخیمی برای آن به دنبال خواهد داشت. مشارکت بلاروس نیز در جنگ علیه اوکراین غیرقابل توجیه است.

ناتو افزوده است: روسیه باید فوراً عملیات نظامی خود در اوکراین را متوقف سازد. ما خود را متعهد به حمایت از وحدت اراضی اوکراین می‌دانیم. روسیه باید نیروهایش را مرزهای اوکراین و داخلِ این کشور، بیرون بکشد.

۱۴:۳۵ سفیر روسیه در انگلیس احضار شد

وزارت خارجه انگلیس در پی حمله صبح امروز روسیه به اوکراین، سفیر مسکو در لندن را احضار کرد.

پیش از این بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس حمله روسیه به اوکراین را فاجعه‌ای برای قاره اروپا خوانده بود و خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شده بود.

 

۱۴:۲۳ بسیاری از نظامیان اوکراینی سلاح‌هایشان را روی زمین گذاشتند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: بسیاری از نظامیان اوکراینی پایگاه‌های خود را ترک و سلاح‌هایشان را روی زمین گذاشتند.

این وزارتخانه تأکید کرد که نیروهای مردمی دونتسک و لوهانسک با تجاوزگری ارتش اوکراین مقابله می‌کنند. ارتش روسیه نیز از مردم لوهانسک و دونتسک در برابر تجاوزهای ارتش اوکراین حمایت به عمل می‌آورد.

این وزارتخانه همچنین عنوان کرد که نیروهای ارتش روسیه به هیچ وجه ساختمان‌ها و مناطق مسکونی را مورد هدف قرار نمی‌دهد. حملات تنها منحصر به پایگاه‌ها و فرودگاه‌های نظامی است.

۱۴:۰۸ تعداد زیادی از نظامیان اوکراینی از خط مقدم عقب نشینی کردند

«ایوان فیلیپو ننکو» سخنگوی نیروهای مردمی جمهوری لوهانسک گفت که گروه زیادی از نیروهای اوکراینی در حال ترک جبهه مقدم در خطوط تماس هستند.

بر اساس اطلاعات امنیتی، عقب نشینی قابل توجهی از سوی نظامیان اوکراینی در طول خط تماس انجام گرفته است.

برخی اطلاعات تأیید می‌کند که این نظامیان به طور دسته جمعی از اجرای دستورات فرماندهی سرباز می‌زنند و پُست های خود را ترک می‌کنند.

۱۳:۵۲ پکن: روسیه کشوری بزرگ است و تصمیماتش را به صورت مستقل اتخاذ می‌کند

«هوآ چون‌یینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز پنجشنبه به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین واکنش نشان داد. وی گفت: به کار بردن واژه «تهاجم و تجاوز نظامی» در خصوص عملیات روسیه سخت گیرانه است. به کار بردن این اصطلاح، متعصبانه است.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: روسیه یک کشور بزرگ است. دولتمردان این کشور تصمیمات استراتژیک خود را به صورت مستقل اتخاذ می‌کنند. آنها برای اتخاذ تصمیماتشان به موافقت یا مخالفت چین نیازی ندارند.

این مقام چینی با بیان اینکه پکن از نزدیک تحولات اوکراین را دنبال می‌کند، اظهار داشت: ما طرف‌های مختلف را به خویشتنداری دعوت می‌کنیم و معتقدیم که نباید اوضاع در اوکراین از کنترل خارج شود.

۱۳:۴۶ «بوریس جانسون» خواستار نشست فوق‌العاده ناتو شد

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواست که در خصوص حمله روسیه به اوکراین نشست فوق‌العاده برگزار کند.

وی در حساب شخصی خود در توئیتر با اعلام این مطلب افزود: عملیات جدید روسیه در اوکراین یک فاجعه برای قاره ما به حساب می‌آید. این موضوع را با رهبران گروه ۷ در جریان می‌گذارم و همچنین از سران ناتو می‌خواهم که در اسرع وقت نشست فوق‌العاده برگزار کنند.

۱۳:۳۴ قطع روابط دیپلماتیک اوکراین با روسیه

ولودیمیر زلسنکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که در پی حمله صبح امروز روسیه به اوکراین، روابط دیپلماتیک با مسکو را قطع کرده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه صبح امروز دستور داد که نیروهای مسلح این کشور عملیاتی ویژه را در منطقه دونباس آغاز کنند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که حمله هوایی یا موشکی به شهرهای اوکراین در دستور کار نیست.

 

 

۱۱:۴۱ انفجار انبار تسلیحات ارتش اوکراین در وینیتسا

تصاویری از انفجار انبار تسلیحات اوکراین در وینتیسا را مشاهده می‌کند.

 

۱۰:۵۸ بمباران پایگاه دریایی ارتش اوکراین در اودسا

نیروهای نظامی روسیه پایگاه دریایی ارتش اوکراین در اودسا را بمباران کردند.

 

 

 

۱۰:۵۸ ورود نیروهای زمینی روسیه از مرز کریمه به داخل اوکراین

نیروهای نظامی روسیه از طریق شبه جزیره کریمه در حال ورود به اوکراین هستند که در ادامه فیلم آن را مشاهده می‌کنید.

 

۱۰:۴۹ ماکرون: برای توقف جنگ در اوکراین تلاش می‌کنیم

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه امروز پنجشنبه به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین واکنش نشان داد و با مقامات کی‌یف اعلام همبستگی کرد. رئیس جمهور فرانسه در این خصوص گفت: ما در پاریس برای توقف جنگ در اوکراین تلاش خواهیم کرد. عملیات روسیه در اوکراین از دیدگاه ما محکوم است. ما خواستار توقف هرچه سریع‌تر جنگ هستیم.

پیشتر «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین سخنانی را در خصوص عملیات نظامی ویژه روسیه علیه این کشور مطرح کرد. رئیس جمهور اوکراین تأکید کرد: در گفت‌وگو با صدراعظم آلمان، رئیس‌جمهور لهستان و نخست‌وزیر انگلیس خواستار اقدام فوری آنها برای توقف فوری جنگ علیه اوکراین شدم.

 

۱۰:۴۷ زلنسکی از تلاش ناموفق برای گفت‌وگو با پوتین خبر داد

رئیس‌جمهور اوکراین از شهروندان این کشور خواسته آرامش خود را حفظ کنند. او گفته تلاش کرد چهارشنبه با پوتین تماس تلفنی برقرار کند که ناموفق بوده است.

 

۱۰:۲۲ عدم حمله روسیه به ساختمان‌های مسکونی

شبکه المیادین اعلام کرد: دور از انتظار است که ساختمان‌های مسکونی و زیرساخت‌های غیرنظامی مورد حمله قرار گیرد. همچنین رئیس کمیته بازار مالی دوماً روسیه گفت: بانک مرکزی برای سناریوهای مختلف آماده است و وضعیت نقدینگی را تحت کنترل خواهد داشت.

 

۱۰:۱۷ بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه از ساعت ۵ بامداد به تأسیسات نظامی و فرودگاه‌های اوکراین در تعدادی از شهرها حمله کرده‌اند.

 

 

 

۱۰:۱۶ هجوم مردم اوکراین به فروشگاه‌ها

همزمان با عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، آخرین خبرها حاکی از آن است که مردم این کشور به صورت گسترده به فروشگاه‌ها یورش برده‌اند.

 

۹:۵۵ جلسه فوق‌العاده نخست وزیر انگلیس

در پی افزایش تنش و درگیری در اوکراین، نخست وزیر انگلیس جلسه فوق‌العاده تشکیل داد. لوهانسک آغاز یورش به یک شهر تحت کنترل اوکراین در دونباس را اعلام کرد.

 

۹:۴۰ خودداری نخست وزیر هند از اظهار نظر در خصوص عملیات روسیه

نیویورک تایمز: نخست وزیر و وزارت خارجه هند که به طور معمول به روسیه برای تأمین تجهیزات نظامی نیازمند هستند، اظهار نظری در خصوص اظهارات ولادیمیر پوتین در زمینه آغاز عملیات نظامی در اوکراین نکرده‌اند.

 

۹:۳۶ پوتین: به دنبال اشغال اوکراین نیستیم

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در سخنانی تأکید کرد: ما به دنبال اشغال اوکراین نیستیم و هرگونه دخالت نظامی خارجی را فوراً پاسخ می‌دهیم. رئیس جمهور روسیه در این سخنانی اظهار داشت: به نظامیان اوکراینی توصیه می‌کنم که سلاح‌هایشان را روی زمین بگذارند و به خانه‌هایشان بازگردند. کسانی که به این توصیه عمل کنند می‌توانند مناطق محل درگیری را از راه دریایی ترک کنند.

پوتین عنوان کرد: مسئولیت هر گونه خونریزی احتمالی در جنگ کنونی بر عهده نظام حاکم در اوکراین است. ما خود را برای هر گونه سناریویی آماده کرده‌ایم. کسانی که برای جلوگیری از عملیات روسیه در اوکراین تلاش می‌کنند با پاسخی مواجه خواهند شد که در تاریخ خود با آن مواجه نشده‌اند.

 

۹:۳۴ وزارت دفاع روسیه: تمامی سامانه پدافند هوایی اوکراین منهدم شد

وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: تمامی سامانه پدافند هوایی اوکراین منهدم شد. گارد مرزی اوکراین در هنگام ورود ارتش روسیه هیچ‌گونه مقاومتی از خود نشان نداد. نیروهای مردمی جمهوری لوهانسک از نیروهای اوکراینی خواستند که سلاح‌های خود را تحویل دهند.

 

کرملین: آماده مذاکره مشروط هستیم/ ورود روسها بدون درگیری به خاکیف

۹:۳۴ تکذیب ادعای سرنگونی جنگنده روسی

ارتش اوکراین گفته است که پدافند هوایی این کشور یک فروند هواپیمای روسی را در شرق اوکراین ساقط کرده است. با این حال، روسیه ادعای وزارت دفاع اوکراین درباره سرنگونی یک جنگنده روسی را تکذیب کرد.

رسانه‌های اوکراینی گزارش دادند بخش تحت کنترل اوکراین در منطقه لوهانسک در حال تخلیه غیرنظامیان است. رئیس منطقه کریمه هم می‌گوید صدای تیراندازی و انفجار در نزدیکی مرز با اوکراین شنیده می‌شود.

 

۹:۲۷ رئیس جمهور اوکراین: جهان از ما حمایت کند

«ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین امروز پنجشنبه سخنانی را در خصوص عملیات نظامی ویژه روسیه علیه این کشور مطرح کرد. رئیس جمهور اوکراین تأکید کرد: در گفت‌وگو با صدراعظم آلمان، رئیس‌جمهور لهستان و نخست‌وزیر انگلیس خواستار اقدام فوری آنها برای توقف فوری جنگ علیه اوکراین شدم.

رئیس جمهور اوکراین اظهار داشت: من همچنین خواستار تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی علیه روسیه توسط رهبران جهان شدم. من به رهبران جهان گفتم: فوراً تحریم‌هایی را علیه مسکو وضع کنید. جهان باید روسیه را به سمت صلح هدایت کند.

 

۸:۵۹ جو بایدن: تحریم‌های سختی را علیه روسیه اعمال می‌کنیم

«جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین واکنش نشان داد. بایدن گفت: تحریم‌های سختی را علیه مسکو اعمال می‌کنیم. رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: آمریکا به حمایت‌های خود از اوکراین ادامه می‌دهد. رئیس جمهور اوکراین از من خواست تا با صراحتِ تمام در رابطه با حمله روسیه به اوکراین، با جهانیان سخن بگویم.

وی در ادامه افزود: متحدان آمریکا نیز اقداماتی را علیه روسیه انجام خواهند داد. بدون شک، آنها هم همچون ایالات متحده آمریکا تحریم‌های سختی را علیه روسیه و مقامات این کشور در نظر خواهند گرفت.

صبح امروز وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای روسی در عملیات ویژه خود از تسلیحاتی استفاده می‌کنند که زیرساخت‌های نظامی و سامانه‌های دفاع موشکی اوکراین را به تعطیلی بکشاند.

 

کرملین: آماده مذاکره مشروط هستیم/ ورود روسها بدون درگیری به خاکیف

نقاطی از کشور اوکراین که گفته می‌شود تا به این لحظه مورد حمله قرار گرفته است

 

۸:۵۹ سخنان بایدن، استولتنبرگ و نماینده آلمان در سازمان ملل

بایدن: ایالات متحده و متحدان و شرکای آن به صورت متحد و قاطع به حمله روسیه به اوکراین پاسخ خواهند داد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو: حمله بی پروا روسیه به اوکراین را به شدت محکوم می‌کنم.

نماینده دائم آلمان در سازمان ملل: از روسیه می‌خواهیم فوراً عملیات نظامی در اوکراین را متوقف کند و نیروهای خود را خارج کند.

 

۸:۵۳ واکنش وزارت خارجه اوکراین

وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد: روسیه جنگی گسترده علیه اوکراین آغاز کرد. اوکراین از خود دفاع خواهد کرد. جهانیان به کمک اوکراین بیایند و جنگ را متوقف سازند.

در همین حال، خبرگزاری اینترفکس روسیه گزارش کرد حملاتی از سوی منطقه لوهانسک در شرق اوکراین به سمت منطقه «شاستیا» که تحت کنترل دولت اوکراین است، صورت گرفته است. یگان مرزی اوکراین اعلام کرد مناطق مرزی این کشور با حمایت بلاروس مورد حمله روسیه قرار گرفته است.

 

۸:۴۵ حمله نیروهای «لوهانسک» به «شاستیا» اوکراین

خبرگزاری اینترفکس روسیه گزارش کرده حملاتی از سوی منطقه لوهانسک در شرق اوکراین به سمت منطقه «شاستیا» که تحت کنترل دولت اوکراین است، صورت گرفته است.

 

 

 

۸:۳۳ وزارت دفاع روسیه: زیرساخت‌های نظامی اوکراین را از بین می‌بریم

وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای روسی در عملیات ویژه خود از تسلیحاتی استفاده می‌کنند که زیرساخت‌های نظامی و سامانه‌های دفاع موشکی اوکراین را به تعطیلی بکشاند.

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: ارتش روسیه به عنوان بخشی از عملیات جاری در اوکراین به تأسیسات نظامی اوکراین حمله می‌کند. در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: از سلاح‌های دقیق علیه زیرساخت‌های نظامی، سایت‌های دفاع هوایی، فرودگاه‌های نظامی و هواپیماها استفاده می‌شود.

پیش از این، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دستور داد که نیروهای مسلح این کشور عملیاتی ویژه را در منطقه دونباس آغاز کنند. خبرنگار الجزیره از دونباس گزارش داد که وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که حمله هوایی یا موشکی در کار نیست.

 

۸:۳۱ شنیده شدن صدای انفجار در منطقه فرودگاه بوریسپول

خبرنگار تاس تأیید کرد که صدای انفجار در منطقه فرودگاه بوریسپول در نزدیکی کی‌یف شنیده شده است. تعداد زیادی خودروی شخصی از کی‌یف پایتخت اوکراین خارج می‌شوند.

 

کرملین: آماده مذاکره مشروط هستیم/ ورود روسها بدون درگیری به خاکیف

 

۷:۳۱ آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین

پوتین تأیید کرد که روسیه یک عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین با هدف حفاظت از ساکنان دونباس آغاز کرده است. وی از سربازان اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند پوتین گفت روسیه اجازه نخواهد داد که ناتو در مرزهایش به صورت نظامی مستقر شود. او گفت که ناتو از خطوط قرمز عبور کرده است. روسیه قصد اشغال اوکراین را ندارد، بلکه از خود در برابر خطر چالش‌های خارجی دفاع می‌کند. تلاش‌های روسیه برای توافق بر سر تضمین‌های امنیتی شکست خورده و وضعیت خطرناک‌تر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *