گروه های سلفی وافراطی در جهان اسلام (قسمت سی ودوم)

 

 ۲: الفتاوی الکبری : ابن تیمیه

الفتاوی الکبری تالیف  :تقی‌الدین ابوالعباس احمد بن عبدالحلیم بن عبدالسلام بن عبدالله ابن تیمیهٔ حرّانی معروف به ابن تیمیه و ملقب به شیخ الاسلام فقیه و متکلم مسلمان دورهٔ مغول بود که اندیشه‌های وی، مبنای نظری مکتب سلفیه قرار گرفت.

الفتاوی الکبری ۵ جلد است ودر ان فتواهای ابن تیمیه در مورد مسائل شرعی گنجانده شده است .([۱])

بسیاری از کارشناسان معتقدند که اقدامات خشونت امیز گروه های سلفی وتکفیری از جمله داعش الهام گرفته از فتواهای ابن تیمیه که مبتنی بر مذهب حنبلی است .

ابن تیمیه  در ۲۲ ژانویه ۱۲۶۳ میلادی (برابر با ۲ بهمن ۶۴۱ هجری خورشیدی) در حران از شهرهای ترکیه کنونی به‌دنیا آمد و در سال ۲۸ سپتامبر ۱۳۲۸ میلادی (برابر با ۵ مهر ۷۰۷ هجری خورشیدی) در زندان درگذشت. ابن تیمیه در فقه حنبلی خیلی زود به مقام اجتهاد رسید ولی در ارائهٔ فتواها هرگز خود را محدود به فقه حنبلی نمی‌کرد و حتی بسیاری از فتواهای او مطابق هیچ یک از مذاهب چهارگانه اهل تسنن یعنی حنبلی، شافعی، مالکی و حنفی نبود. یکی از نخستین آثار او کتاب «عقیده» بود که به نوعی خرق عادت در میان سنیان محسوب می‌شد. وی در این کتاب به نقد و رد بسیاری از عقاید کلامی اشعری‌ها پرداخته و نسبت به سستی و ضعف آن باورها معترض بوده‌است. از جمله ویژگی‌های ابن تیمیه، جسارتش در ارائهٔ عقاید و باورهایش بود. وی پیرو نقل و حدیث است و دشمن سرسخت شیعه و تصوف بود. ابن تیمیه بخاطر عقایدش که سخت با مذاهب اسلامی در تعارض بود از دمشق اخراج شد و علمای آن روزگار تا مرز تکفیر او پیش رفتند  .  همچنین علمای دینی مدینه و مکه نیز از او ابراز برائت کرده و او را به این شهرها ممنوع‌الورود اعلام نمودند.([۲])

 

[۱] https://www.almeshkat.net/bookشبکه  مشکاة

[۲] http://salafi-vahabi.blogfa.com/post/384

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *