گروه های سلفی وافراطی در جهان اسلام (قسمت سی وهفتم)

 

۸: ادارة التوحش : ابو بكر ناجي

کتاب اداره التوحش (مدیریت  توحش ) از تالیف ابو بکر ناجی که نام اصلي او محمد حسن خلیل الحکیم است . او عضو سابق الجماعه الاسلامیه الجهادیه المصریه بود  . سازمان القاعده براي ايجاد هرج ومرج در كشورهاي عربي این کتاب را چاپ ومنتشر ساخت.این کتاب مجموعه مقالاتی است که نویسنده آنرا در یک کتاب جمع آوری کرده است .این کتاب همزمان با تحولات ودگرگونی در جنبش سلفی جهادی صورت گرفت واین جنبش از جنگ با دشمن نزدیک یعنی حکومت های منطقه که آنها را مرتد توصیف می کند به جنگ با دشمن دور یعنی غرب وامریکا واسرائیل تغییر موضع داد.

کتاب مزبور در اکثر کشورهای عربی منع شده , ولی وزارت کشور عربستان آنرا استراتژی سازمان القاعده در جزیره العرب توصیف کرده.وزارت دفاع امریکا این کتاب را به انگلیسی ترجمه ودر اختیار مسئولین حکومتی امریکا ووزارت دفاع این کشور قرار داده است .

کلمه توحش بمعنی حالت هرج ومرج است که بدنبال از هم پاشیدن حکومت های منطقه در اثر سقوط حاکمان بوجود می آید.مولف کتاب معتقد است حالت هرج ومرج ناشی از سقوط حکومت ها باعث سردرگمی مردم می شود , لذا بایستی سازمان القاعده که جایگزین این حکومت ها می شود وحکومت اسلامی برقرار می سازد  بتواند مدیریت کند .نویسنده معتقد است که پس از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ وحمله به دو برج دو قلو در نیویورک بایستی امریکایی ها را خارج از امریکا درگیر جنگ کرد تا قدرت این کشور تضعیف شود.وی بر ضرورت استفاده از عملیات انفجاری وانتحاری برای درگیر کردن امریکایی ها تاکید می کند.

مقامات امریکایی کتاب دیگری را از القاعده مطالعه می کنند که در آن تاکید شده که القاعده بایستی دست به عملیات کوچک علیه امریکایی ها وهم پیمانانشان در خاورمیانه بزند نه در داخل ایالات متحده.

در اين كتاب نويسنده پيش بيني كرده كه هرج مرج دامنگير كشورهاي نيجيريه ,  مغرب , يمن , مصر,  پاكستان , وجزيره العر ب(عربستان سعودي ) خواهد شد.

نويسنده كتاب همه هدف ها از جمله جهانگردي ,  نفت وامنيت را اهداف مشروع مي داند.و  نفوذ در سازمانهاي امنيتي كشورهاي عربي را با انجام عمليات استشهادي جايز مي داند.

برخي از عناصر گروه هاي سلفي معتقدند كه نويسنده كتاب موسوم به سيف العدل افسر مصري است كه  سخنراني هائي   براي اعضاي سازمان القاعده دراردوگاه هاي اين سازمان در افغانستان ايراد كرده وشاگردانش آنرا جمع آوري وبصورت  كتاب درآورده اند.

ولی ممدوح اسماعیل کارشناس گروه های اسلامی در مصاحبه ای گفت مولف کتاب از نظر ایدولوژی با سازمان القاعده مرتبط است  ولی یک کارشناس دیگر بر این عقیده است که شخصیت ابو بکر ناجی ممکن است یک شخصیت موهوم وغیر حقیقی است وممکن است نام مستعار باشد .

طبق اطلاعات منتشره نویسنده کتاب با مرکز بررسی ها ومطالعات اسلامی (الجهادی) بریاست شیخ یوسف العبیری رابطه داشته و وبگاه صدای الجهاد این کتاب را منتشر ساخته است.

ناجی سربریدن را توجیه می کند زیرا معتقد است که نه تنها از نظر شرع جایز است  بلکه خدا ورسولش به ان سفارش کرده اند ومدعی است که اجماع مسلمین بر اباحه خون کافر بطور مطلق است وکمک گرفتن از کفار علیه مسلمین کفر بزرگتر است وبدین ترتیب فرد بطور قطع کافر می شود.( [۱]  رجوع شود به مقاله : الجذور الایدیولوجیه والسیاق السیاسی فی تنظیم الدوله الاسلامیه ,بقلم  حسن حسن پایگاه اینترنتی : مرکز کارینغی للسلام ومقاله : اداره التوحش مخطط القاعده لاثاره الفوضی) .

(ادامه دارد)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *