ابرا هیم غالی» مجددا دبیرکل جبهه پولیساریو شد

ابراهیم غالی با کسب حدود ۶۸ درصد از کل آرا در انتخابات، مجددا به عنوان دبیرکل جبهه پولیساریو در صحرای غربی انتخاب شد.

روزنامه الجزایری «النهار» گزارش داد که غالی دیروز جمعه این سمت را در حالی به دست آورد که «بشیر مصطفی السید» یکی از رهبران جبهه پولیساریو با کسب ۵۶۳ رای (۳۱۱ درصد آراء) در مقام دوم قرار گرفت.
النهار افزود: با این پیروزی، شانزدهمین کنگره جبهه پولیساریو نسبت به شخص ابراهیم غالی دبیرکل جبهه برای یک دوره سه ساله دیگر، مجددا اعتماد می‌کند.
بر اساس این گزارش، مرحله دوم انتخابات امروز شنبه برای انتخاب اعضای دبیرخانه ملی جبهه پولیساریو که ۱۰۸ نامزد برای این سمت با هم رقابت می‌پردازند، ادامه خواهد داشت.
ابراهیم غالی جزو بنیانگذاران این جبهه در سال ۱۹۷۳ بوده و نمایندگی این جبهه را در اسپانیا و الجزایر بر عهده داشته است.
پولیساریو، سازمانی سیاسی- نظامی متشکل از مردم صحرای غربی در شمال غربی آفریقا است که برای استقلال این ناحیه مبارزه می کند.
مناقشه بر سر این منطقه خشک و بیابانی که در گوشه شمال غربی آفریقا قرار دارد، از زمانی کهمغرب به دنبال عقب نشینی اسپانیا، یک قدرت استعماری از منطقه، اکثر نواحی آن را در سال ۱۹۷۵ به تصرف خود درآورد، تشدید شده است.
صحرای غربی منطقه‌ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مغرب که غنی از ماهی و فسفات بوده و از زمان پایان استعمار اسپانیا در سال ۱۹۷۴ میلادی در معرض حملات مغرب قرار داشته است.
جبهه پولیساریو که به عنوان یک سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی شناخته شده است، در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعمار اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه تشکیل شد و به مخالفت با اقدام اسپانیا در تقسیم صحرای غربی میان مغرب و موریتانی پرداخت.
جبهه پولیساریو سه سال پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶، در راستای تحقق استقلال صحرای غربی با موریتانی توافقنامه صلح امضا کرد.
ده سال پس از این توافق، آتش‌بس در صحرای غربی میان جبهه پولیساریو و مغرب در سال ۱۹۹۱ به امضا رسید و بدین ترتیب ۱۶ سال جنگ و درگیری میان دو طرف خاتمه پیدا کرد، اما پادشاهی مغرب تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که «الساقیة الحمراء» نامیده می‌شود، در اشغال خود نگه داشت و به اراضی خود ملحق کرد.
به گزارش ایرنا، مغرب خواهان حکومت خودگردان وابسته به خود در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت خود در این منطقه است و در سال ۲۰۰۷ رسما پیشنهاد اعطای حکومت خودگردان به صحرای غربی را مطرح کرد.
جبهه پولیساریو که می‌گوید این سرزمین متعلق به صحراهای بومی است، به یک جنگ چریکی علیه مغرب دست زد تا اینکه یک آتش بس تحت میانجیگری سازمان در سال ۱۹۹۱ میان دو طرف منعقد شد؛ اما این مناقشه کماکان حل نشده و دو طرف از آن زمان تاکنون در مذاکرات به بن بست رسیده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *