توافق ایران وعربستان شکست سیاست های امریکا ورژیم صهیونیستی در منطقه را آشکار کرد

توافق اخیر  ایران وعربستان با میانجیگری چین ثابت کرد که سیاست های امریکا ورژیم صهیونیستی در منطقه با شکست مواجه شده وکشورهای منطقه در نظر دارند همکاری خودرا تقویت کنندواز ادامه تشنج ونا آرامی جلوگیری نمایند.

توافق ایران وعربستان ناظران سیاسی  جهان را غافلگیر کرد ، ومردم منطقه خاورمیانه را خوشحال نمود زیرا توافق دو کشور بزرگ منطقه از ادامه بحران ها وتشنجات جلوگیری می کند وراه را بر دخالت های امریکا در خاورمیانه وکمک به رژیم صهیونیستی را سد می نماید.ومانع ادامه تشنج وجنگ می شود.

این توافق کلیه نقشه های امریکا برای براه انداختن جنگ در منطقه علیه ایران وبسیج کشورها جهت مقابله با ایران را برهم زد ونشان داد که کشورهای منطقه مایل به اغاز جنگ جدید در منطقه نیستند چرا که جنگ در منطقه اوضاع سیاسی واقتصادی را متشنج کرده وبحران های موجود را تشدید می کند.

رژیم صهیونیستی طی چند ماه گذشته پس از روی کار آمدن بنیامین نتانیاهو بر طبل جنگ می کوبید واعلام می کرد که برای جلوگیری از دستیابی ایران به قدرت هسته ای از قوه قهریه استفاده خواهد کرد. نتانیاهو تلاش می کرد امریکا را به شرکت در اغاز جنگ در منطقه تشویق کند واز  سرگیری مذاکرات هسته ای با ایران جلوگیری نماید.

توافق ایران وعربستان رویای بایدن ونتانیاهو برای گسترش توافقات صلح بین اسرائیل واعراب را خنثی کرد ورئیس جمهوری امریکا ونخست وزیر اسرائیل امیدوار بودند عربستان را به صف کشورهای عربی که اخیرا با صهیونیست ها قرارداد صلح امضا کردند بکشانند.

با اینکه امریکا مجبور شد ظاهرا از توافق ایران وعربستان اظهار خرسندی کند ولی واشنگتن از نفوذ گسترده چین در منطقه خاورمیانه اظهار نگرانی نموده وانرا مانعی در راه منافع امریکا در خاورمیانه قلمداد می نماید. .

ناظران سیاسی بر این عقیده اند که توافق تهران –ریاض مانع بزرگی برای عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی وکشورهای عربی خواهد بود ، چرا که در شرایط کنونی که صهیونیست ها تهاجم وسیعی بر سرزمین های اشغالی وعلیه فلسطینی ها را اغاز کرده اند امکان عادی سازی روابط بین کشورهای عربی وصهیونیست ها میسر نخواهد بود وملت های منطقه نسبت به جنایت های مداوم اسرائیل علیه فلسطینی ها اظهار خشم ونگرانی می کنند.

توافق ایران وعربستان می تواند به جنگ یمن خاتمه دهد زیرا عربستان مایل است از جنگ یمن رهایی یابد وایران می تواند در این امر کمک کند.توافق ایران وعربستان نه تنها تشنج های گاه بیگاه را متوقف می کند بلکه موجب می شود ایران وکشورهای عربی حوزه خلیج فارس پشت میز مذاکره بنشینند وبرای ارامش منطقه چاره جویی نمایند .

منطقه خاورمیانه هم اکنون نیاز به صلح وآرامش دارد وجنگ وبحران می تواند این منطقه را به بن بست برساند  در حالیکه امریکا وصهیونیست ها هر زور دنبال برانگیختن بحران وجنگ در منطقه اند تا بتوانند از این طریق به اهداف پلید خود دست یابند.

کشورهای منطقه اکنون به این نتیجه رسیده اند که امریکا وصهیونیست ها جز ویرانی وتشنج به ارمغان نمی اورند در حالیکه چین می تواند با سیاست های اقتصادی اش روابط اقتصادی با کشورهای منطقه برقرار سازد ووارد مذاکرات اقتصادی شود وبرای خود وکشورهای منطقه منفعت اقتصادی ایجاد نماید.

منطقه خاورمیانه از زمان تشکیل دولت صهیونیستی روی آرامش را ندیده ورژیم صهیونیستی برای ادامه حیات خود نیاز به جنگ ودرگیری در منطقه دارد از اینرو این رژیم با حمایت امریکا امنیت منطقه را به خطر انداخته وبه بهانه های گوناگون سعی می کند جنگ وخونریزی در منطقه راه بیاندازد وملت های منطقه را با فقر وتنگدستی مواجه سازد.

ایران همواره تاکید کرده مایل است با همه کشورهای همسایه خود در منطقه رابطه برقرار سازد واز ایجاد جنگ وخونریزی  جلوگیری کند .زیرا ملت های منطقه با بودن ارامش وامنیت می توانند پیشرفت کنند وبه خودکفائی برسند و بسوی خارجیان دست دراز نکنند.

اکنون امریکا وکشورهای اروپایی تلاش می کنند بحران های جدیدی  در خاورمیانه وآفریقا ایجاد نمایند .وهمانطور که امریکا وغرب در سال ۲۰۱۰ به طرح ریزی بهار عربی ودخالت در کشورهای خاورمیانه وشمال افریقا امنیت وآرامش را از مردم این دو منطقه سلب کردند وهنوز ملت های منطقه از این دخالت ها رنج می برند ، اکنون در نظر دارند کشورهای منطقه را به بحران های جدیدی درگیر نمایند وآرامش وامنیت را از این منطقه بگیرند وفقر وتنگدستی را برای مردم  کشورهای منطقه به ارمغان آورند.

امید است توافق اخیر بین ایران وعربستان راه را برای همکاری گسترده ایران وکشورهای عربی منطقه خلیج فارس وخاورمیانه هموار سازد وصلح وآرامش را در منطقه حاکم سازد.

 

 

 

 

اخراج هیات اسرائیلی از اجلاس  اتحادیه افریقا در ادیس ابابا

هیئت اسرائیلی که برای شرکت در اجلاس اتحادیه افریقا در ادیس آبابا وارد این اجلاس شده بود بعلت عدم دعوت از ان توسط اتحادیه ، از اجلاس اخراج شد.

ریاست هیات اسرائیلی را شارون بارلی نایب رئیس اداره افریقا در وزارت خارجه اسرائیل برعهده داشت .

موسی فکی رئیس کمیساریای اتحادیه افریق درباره اخراج هیئت اسرائیلی از اجلاس اتحادیه  اظهار داشت : بدین علت  هیئت از اجلاس اخراج شد که هیج دعوت نامه ای برای اسرائیل ارسال نشده بود واسرائیلی ها تلاش کردند بدون دعوت در اجلاس شرکت کنند .

اتحادیه افریقا در ژوئیه ۲۰۲۱ اسرائیل را بعنوان ناظردر این اتحادیه پذیرفت .ولی تعدادی از اعضا از جمله کشور الجزایر نسبت به پذیرفتن رژیم صهیونیستی در این اتحادیه اعتراض کردند وگفتند که این اقدام بدون مشورت با اعضا صورت گرفته است.

در همین حال مقامات رژیم صهیونیستی  نسبت به اخراج هیات اسرائیلی از اجلاس اتحادیه افریقا  بشدت اعتراض کردند .وزارت خارجه رژیم صهیونیستی طی بیانیه شدید اللحنی اعلام کرد که اسرائیل در اجلاس اتحادیه افریقا بعنوان ناظر پذیرفته شده بود بیانیه وزارت خارجه این رژیم چند کشور افریقایی از جمله الجزایرو افریقای جنوبی را مسئول این اقدام توصیف کرد.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در بیانیه خود از کشورهای افریقایی خواست در برابر این دو کشور ( الجزایر وافریقای جنوبی ) ایستادگی نمایند واز انها خواست که اخراج هیئات اسرائیلی به ضرر سازمان وحدت افریقا تمام خواهد شد.

حمایت الجزایر وافریقای جنوبی از مسئله فلسطین واقدامات خصمانه وسرکوبگرانه صهیونیست ها علیه مردم فلسطین سبب مخالفت این دو کشور با  حضور هیات رژیم صهیونیستی بعنوان ناظر در اجلاس اتحادیه آفریقا وتلاش برای اخراج هیات اسرائیلی گردید .

عصبانیت  وزارت خارجه رژیم صهیونیستی از اخراج هیات اسرائیلی از اجلاس اتحادیه افریقا نشان می دهد که صهیونیست ها به نفوذ خود در قاره افریقا اهمیت زیادی قائلند واخراج هیئات اسرائیلی می تواند به حیثیت صهیونیست ها  لطمه جبران ناپذیر وبزرگی وارد نماید.

سخنگوی حماس در بیانیه‌ای اخراج هیئت اسرائیلی از اجلاس اتحادیه افریقا را همسو با مواضع و ارزش‌های ثابت و همیشگی اتحادیه آفریقا صورت گرفته است دانست ..

وی کشورهای آفریقایی را به اتخاذ این‌گونه مواضع ارزشمند و انزوای هرچه بیشتر رژیم اشغالگر صهیونیستی فراخواند..

در همین حال جنبش حزب‌الله لبنان ضمن ستودن موضع شجاعانه الجزایر که با همکاری آفریقای جنوبی منجر به اخراج هیات صهیونیستی از اجلاس سران اتحادیه آفریقا شد، تأکید کرد که این اقدام تعبیری صادقانه از حقیقت موضع ملی الجزایر در رد عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی است و این مسئله همیشه مشخصه دولت الجزایر بوده است.

تلاش  الجزایر وافریقای جنوبی  برای اخراج هیئات اسرائیلی از اجلاس اتحادیه افریقا در واقع پاسخ کوبنده  به اقدامات برخی از کشورهای عربی جهت برقراری روابط دیپلماتیک با صهیونیست ها وهمکاری سیاسی ونظامی با این رژیم کودک کش می باشد .

برقراری روابط بین امارات ، بحرین ، مغرب وسودان با رژیم صهیونیستی در واقع با فشار امریکایی ها صورت گرفته است ،  واین چهار کشور از ترس امریکا تن به این ذلت داده اند وهیچ توجهی به تجاوزات مستمر صهیونیست ها به فلسطینی ها نمی کنند وتنها به فکر منافع مقطعی  خود می باشند .برقراری روابط با صهیونیست ها انها را تشویق به ادامه تجاوزات خود به ملت فلسطین می کند واین کشورها بایستی در برابر ملت های خود وملت های جهان  پاسخگو باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *