ادامه تشنج اوضاع در عراق به نفع مردم این کشور نیست

بحران اوضاع در عراق روز سه شنبه با اعتصاب طرفداران جریان صدر در برابر ساختمان شورای عالی قضائی عراق وارد مرحله جدیدی شد وقوه قضائیه کلیه فعالیت های خودرا بتعویق انداخت وبدین ترتیب طرفداران جریان صدر با این اقدام خود عملا قوه قضائیه این کشور را به تعطیلی کشتاندند.

زطرفداران صدر حدود یکماه است که اوضاع عراق را به بحران تبدیل کرده اند انها چندی پیش وارد منطقه سبز بغداد شدند وساختمان پارلمان را اشغال کردند .

هدف از این کار این بود که قوه قضائیه را وادار به انحلال پارلمان نماید ولی قوه قضائیه این اقدام را از اختصاص خود ندانست واین امر باعث اقدامات بعدی طرفداران مقتدا صدر شدند.

مقتدا صدر خواهان انحلال پارلمان وبرگزاری مجدد انتخابات است در حالیکه وی قبل از این از نمایندگان این جریان خواسته بود از نمایندگی پارلمان استعفا دهند واین امر موجب شد که ۷۳ عضو جریان صدر در پارلمان استعفا دهند.وبدین ترتیب جریان صدر از اهرم خود یعنی نمایندگان خود در پارلمان محروم گشت.

مقتدا صدر قبل از این قصد داشت به تنهایی نخست وزیر اینده را معرفی کند ولی وی نتوانست اکثریت اعضای پارلمان را بهمراه خود نماید از اینرو نتوانست نامزد نخست وزیری را معرفی نماید.ا. به رقبایش یعنی چارچوب هماهنگی یکماه فرصت داد بلکه بتوانند نامزدی برای نخست وزیر تعیین کنند واین جریان توانست یکی از اعضای حزب الدعوه بنام السودانی را بعنوان نامزد نخست وزیر تعیین ولی مقتدا صدر با این اقدام مخالفت کرد وبدین ترتیب بحران عراق ادامه یافت.

بنظر می رسد که بحران عراق اگر با تفاهم دو جریان حل وفصل نشور اینده این کشور  به وضع دشواری مواجه خواهد شد .انتظار می رود دو جریان طایفه شیعه با تفاهم این بحران را حل وفصل نمایند ونگزارند بحران فعلی شدید تر وکاسه صبر مردم لبریز گردد.

امید می رود جریان صدر از لجباری وبکدندگی دست بردارد وبا تفاهم وحسن نیت با جریان چارچوب هماهنگی  به حل وفصل بحران ده ماهه خاتمه دهد چرا که ادامه این وضع ممکن است عواقب نا خوشایندی برای عراق ومردم ان داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *