عبداللطیف رشید با رأی اکثریت نمایندگان پارلمان توانست عنوان پنجمین رئیس‌جمهور عراق پس از سال ۲۰۰۳ را از آن خود کند.

عبداللطیف رشید امروز (پنج شنبه) ۲۱/۷/۱۴۰۱ با رأی اکثریت نمایندگان پارلمان توانست عنوان پنجمین رئیس‌جمهور عراق پس از سال ۲۰۰۳ را از آن خود کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عبداللطیف رشید» امروز بعد ازظهر توانست با نظر اکثریت نمایندگان پارلمان را از آن خود کند و رئیس‌جمهور عراق شود. رویدادی که پس از یک سال بن بست سیاسی در عراق پس از انتخابات پارلمانی اکتبر ۲۰۲۱، می‌تواند مسیر انتخاب نخست‌وزیر و تشکیل دولت را هموار کند.

اما «عبداللطیف جمال رشید» فردی که توانسته سرانجام اجماع گروههای سیاسی عراق را به سوی خود متمایل کند کیست؟

رشید در ۱۰ آگوست ۱۹۴۴ در شهر سلیمانیه عراق متولد شد و اکنون ۷۸ سال سن دارد و از همان دوران جوانی وارد حزب دموکرات کردستان که تنها حزب کردی عراق بود شد. لیسانسش را در رشته مهندسی عمران در دانشگاه لیورپول گذراند و با بورسیه مؤسسه «گالوست گلبنکیان» در دانشگاه منچستر فوق لیسانس گرفت و  با بورسیه مؤسسه «رابرت ناکس»  نیز دکتری مهندسی منابع آبی را در همان دانشگاه گذراند و همزمان انجمن دانشجویان کرد در اروپا را رهبری می‌کرد.

 رشید از جمله افرادی بود که در نشست‌های اولیه برای تشکیل حزب «اتحاد میهنی کردستان» که از دل حزب دموکرات سربرآورده بود، شرکت کرد و این حزب را به همراه «جلال طالبانی» و دیگران به راه انداخت و در ادامه نمیانده حزب درانگلیس و کشورهای اروپایی شد.


عبداللطیف رشید در کنار مرحوم جلال طالبانی

او در این مدت تا زمان سقوط صدام، توانسته بود روابط گرمی با دیگر مخالفان دیکتاتور معدوم عراق که در دیگر کشورها حضور داشتند، برقرار سازد و همچنین حضور فعالی در نشست‌ها و کنفرانس‌هایی که علیه صدام در کشورهای اروپایی برپا می‌شد داشت.

زمانی هم با حمله آمریکا صدام دیکتاتور معدم سقوط کرد، به عراق بازگشت و در سال ۲۰۰۳ وزیر منابع آب عراق شد که تا سال ۲۰۱۰ در این منصب بود. پس از آن نیز مشاور اول رئیس‌جمهور شد که تا پیش از این در این مسئولیت فعالیت داشت.

عبداللطیف رشید همچنین از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۱ در دانشگاه سلیمانیه تدریس می‌کرد. از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۹ در قالب شرکت «ویلیام هالکرو» برای توسعه و طراحی تأسیسات آبی عربستان مشغول به فعالیت شد. او همچنین در سودان، یمن و کویت نیز در پروژه‌های کشاورزی فعالیت کرده است.

 انتخاب رئیس‌جمهور از آن جهت اهمیت دارد که گام بعدی نمایندگان انتخاب نخست‌وزیر و تشکیل دولت خواهد بود.

رویدادی که در این میان جریان صدر را باید بازنده اصلی آن دانست. جریانی که تمامی تلاش خود را از استعفای دسته‌جمعی از پارلمان گرفته تا یورش به منطقه سبز و اشغال صحن پارلمان و تحصن در مقابل ساختمان «شورای عالی قضایی» جهت برگزاری مجدد انتخابات به نتیجه نرسیده است. نکته قابل توجه اینکه کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی)، طی درخواستی مکتوب و مستند به «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان اعلام کرده است که فراکسیون بزرگتر پارلمان را  با ۱۳۷ کرسی تشکیل داده و طبق قانون، وی می‌بایست پس از انتخاب رئیس‌جمهور جدید عراق، فراکسیون بزرگتر و نامزد مورد توافق آن برای نخست‌وزیری را معرفی کند.

گفتنی است که ظهر امروز همزمان با جلسه نمایندگان در پارلمان عراق، ۹ فروند راکت به سمت منطقه سبز و مناطق اطراف آن شلیک شد که چندین زخمی در پی داشت. برخی منابع از جمله کانال صابرین نیوز نوشتند که راکت‌ها از سمت شهرک صدر شلیک شده است.

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *