تشکیل کابینه جدید عراق وامیدواری مردم برای حل مشکلات پیش رو

محمد شیاع السودانی نخست وزیرمکلف عراق ظرف دو هفته توانست اعضای کابینه خودرا تعیین  واز مجلس عراق رای اعتماد بگبرد.

این دست آورد بزرگی است برای ملت عراق چون اختلافات بین احزاب سیاسی مانع نعیین نخست وزیر جدید شده بود ولی انتخاب رئیس جمهوری جدید عراق راه را برای تشکیل کابینه جدید هموار کرد .

هم اکنون مصطفی الکاظمی نخست وزیر سابق عراق جای خودرا به محمد شیاع السودانی داده وایشان توانسته است رای اعتماد مجلس را بدست آورد.

اختلاف بین مقتدا صدر وائتلاف هماهنگی بر سر تشکیل کابینه جدید عراق مانع تشکیل کابینه  شده بود واین اختلاف سبب گردید که نخست وزیر سابق بتواند به مدت یکسال دیگر در قدرت بماند .

مقتدا صدر تلاش می کرد مانع  تشکیل کابینه جدید شود تا گروه رقیب تسلیم خواسته های وی شود ولی انتخاب رئیس جمهوری جدید موجب شد این مشکل حل گردد ورئیس جمهوری السودانی را مامور تشکیل کابینه نماید.

اینک السودانی با کوهی از مشکلات مواجه است وبایستی به قول خود در حل مشکلات پیش رو عمل کند.

السودانی در سخنرانی خود پس از کسب رای  اعتماد  برنامه کابینه خودرا به شرح زیر مورد  تاکید دارد: مقابله با فقر و بیکاری، مبارزه با فساد مالی و اداری، رسیدگی به بحران برق، حمایت از اقشار ضعیف جامعه، مبارزه با بیکاری، ایجاد فرصت‌های شغلی، فعال کردن نقش متولیان سرمایه‌گذاری، ارتقای صنعت، تسریع در بازسازی مناطق آزاد شده، تکمیل پرونده آوارگان، بهبود خدمات بهداشتی برای شهروندان، بهبود بخش ساخت و ساز و خدمات شهری، مبارزه با فساد و هدر رفت پول ملی.

وی در این سخنرانی قول داد   ظرف یک سال انتخابات زودهنگام برگزار کند. مقتدا صدر بر ضرورت برگزاری انتخابات زود هنگام تاکید می کرد چون به نمایندگان خود دستور داده بود از پارلمان استعفا دهند واین امر سبب شد که وی یکی از  اهرمهای  فشار خودرا از دست بدهد.

اکنون مردم عراق از نخست وزیر جدید خود انتظار دارند به قول های خود عمل کند. زیرا که فساد در عراق بیداد می کند واخرین مورد از فساد مالی کشف شده توسط رسانه های عراق سرقت  دو میلیار وپانصد میلیون دلار که انرا سرقت قرن نامیده اند  می باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *