ایا صدام حسین رئیس جمهوری سابق عراق هواری بومدین رئیس جمهوری اسبق الجزایر را مسموم کرد ؟

طارق عباس در مقاله ای در روزنامه “المصري اليوم” “این سوال را مطرح کرد : ایا صدام حسین رئیس جمهوری سابق عراق هواری بومدین رئیس جمهوری اسبق الجزایر را مسموم کرد ؟

وی در مقاله خود نوشت: در ماه سپتامبر ۱۹۷۸ هواری بومدین رئیس جمهوری اسبق الجزایر ۴۶ ساله بود ویکی از رهبران مهم جهان عرب بود .او دبیر کل  جنبش عدم تعهد واولین رئیس جمهور یک کشور عربی که به زبان عربی در سازمان ملل سخنرانی کرد وگاز  کشورش را ملی نمود وطرح های عمرانی زیادی را به مورد اجر اگذاشت .

به نوشته روزنامه رای الیوم وی در این سن کم دچار بیماری  سرطان مثانه شد واعضای دولت خودرا فراخواند ووصیت کرد که در صورت سفر برای درمان،  وزیر کشور مسئولیت هیئت دولت را بر عهده خواهد گرفت.

در این میان حافظ اسد رئیس جمهوری وقت سوریه نماینده ای به الجزایر فرستاد واز بومدین دعوت کرد تا در کنفرانس جبهه پایداری شرکت کند.بومدین  این دعوت را پذیرفت ودر راه دمشق در بغداد توقف کرد وبا صدام حسین دیدار وگفتگو کرد.

گفته می شود صدام حسین در غذای بومدین سم ریخت واورا مسموم کرد ولی اثر سم پس از رسیدن بومدین به  دمشق ظاهر شد.

بومدین پس از رسیدن به دمشق در کنفرانس شرکت کرد ولی اثار بیماری در دمشق بر او ظاهر شد .بومدین بلافاصله پس از پایان کنفرانس در حالیکه وضع جسمی اش بحرانی بود تصمیم گرفت به کشورش بازگردد .

زمانی که بومدین به الجزایر رسید اثار بیماری در او نمایان بود وبلافاصله وی را به بیمارستان منتقل کردند وتحلیل ها وازمایش هائی برای وی انجام دادند .بومدین اعلام کرد پس از خوردن غذای در هواپیما  دچار  مشکل شده وکنترل خودرا از دست داده است.

همسر رئیس جمهوری الجزایر پیشنهاد کرد که وی را به امریکا برای درمان ببرند ولی بومدین مخالفت کرد وگفت ممکن است سازمان جاسوسی سی ای ای  اورا در بیماستان بکشد .پیشنهاد شد که وی را به فرانسه اعزام کنند که رئیس جمهوری با این پیشنها د نیز مخالفت کرد که سرانجام با اعزام وی به شوروی سابق مخالفت نکرد واعلام کرد که اتحاد جماهیر شوری دوست ماست ودر انجا من در امن وامان خواهم بود.

 هواری بومدین سرانجام در ۲۷ دسامبر ۱۹۷۸ در اثر شدت بیماری دار فانی را وداع گفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *