حمایت مراکشی‌ها از فلسطین و اعتراض به عادی‌سازی روابط با تل‌آویو

شهروندان مراکشی در محکومیت اقدامات رباط برای عادی‌سازی روابط خود با تل‌آویو، مقابل ساختمان پارلمان این کشور تجمع کرده و شعارهایی در محکومیت این اقدامات سر داده و همبستگی خود را با ملت فلسطین اعلام کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت العربی الجدید، ده‌ها تن از مخالفان عادی‌سازی‌ روابط با رژیم صهیونیستی، در مراکش همزمان با روز جهانی همبستگی با فلسطین در مقابل ساختمان پارلمان این کشور در رباط تظاهرات کرده و ضمن اعلام حمایت خود از فلسطین، تمامی اشکال عادی‌سازی و صهیونیسم را محکوم کرده و مخالفت خود را با تصویب قوانینی جهت تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری با دشمن صهیونیستی اعلام کردند.

مراکشی‌های مخالف عادی‌سازی، در این تجمع شعارهایی در محکومیت عادی‌سازی با اسرائیل و نیز شعارهایی برای اعلام همبستگی با ملت فلسطین سر دادند.

پارلمان مراکش ۲۱ نوامبر با اکثریت آرا دو قانون همسو با عادی‌سازی را تصویب کرد، اولی توافقی با رژیم صهیونیستی درباره خدمات پروازی بود که رباط ۱۱ اوت ۲۰۲۱ امضا کرد و شامل بخشودگی متقابل عوارض گمرکی، هزینه‌های بازرسی و مالیات است و دومی، طرح همکاری اقتصادی و تجاری میان رباط و تل‌آویو جهت تسهیل حضور در نمایشگاه‌های تجاری و رویدادهای اقتصادی دو طرف است.

در صورتی که این دو قانون در هر دو بخش پارلمان مراکش تصویب شود، متن هر دو توافق در روزنامه رسمی مراکش منتشر شده و به عنوان اولین توافق‌های دو طرف وارد فاز اجرایی می‌شود.

علاوه بر تجمع مقابل ساختمان پارلمان، چند شهر مراکش نیز در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شاهد تجمع‌های اعتراضی و تظاهرات چهره‌های هنری و ورزشی و فعالیت‌هایی در مخالفت با ساختار آپارتاید صهیونیستی بودند و صدها چهره‌ حقوقی و شهروند در تجمع‌های اعتراضی شهرهای مختلف مراکش از جمله دارالبیضاء، مکناس، خریبکه، وجده، جرسیف، ازومر، بنی ملال، الجدیده  و چند شهر دیگر برای اعلام همبستگی با فلسطینی‌ها و محکومیت عادی‌سازی روابط میان رباط و تل‌آویو شرکت کردند.

جنبش اتحاد و اصلاح، شاخه‌ای از حزب اپوزیسیون عدالت و توسعه مراکش بار دیگر از کشورهای غرب آفریقا و حاکمیت‌های عربی که با اسرائیل روابط دیپلماتیک دارند، خواست از عادی‌سازی روابط و هرگونه اقدام، توافق و قانونی جهت ارتقای سطح روابط و همکاری‌ها با رژیم صهیونیستی دست کشیده و آنها را اصلاح کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *