نگاهی به مندرجات مطبوعات ورسانه های کشورهای عربی وخاورمیانه

روزنامه رای الیوم   ۲۱/۱۲/۱۴۰۱

انتقاد مطبوعات اردن از وزیر خارجه این کشور بخاطر قطع روابط با ایران

یک روزنامه اردنی نوشت: سفیر خودرا بخاطر ریاض فراخواندیم ، روابط با عربستان به تیرگی گرائیده :پس از غافلگیری ،  مقاله ها نوشته وسمینارهایی در اردن برپاشده که در ان دیپلماسی تعارف  بر که منافع پاردشاهی اردن را بخطر انداخته مورد انتقاد قرار گرفته است  .شخصیت های اردنی  دعوت به بازنگیری در روابط اردن با ایران واعزام سفیر به تهران کرده اند.

امان – روزنامه رای الیوم

یک نویسنده برجسته در اردن خواستار کنار زدن سیاست تعارف بنفع یک طرف وعلیه طرف دیگر وترجیح دادن منافع کشور  شد .وی نوشت ترجیح دادن منافع کشور اصل هم پیمانی ها ودوستی ها وروابط بین کشورها گردیده است.وی نوشت  از سرگیری روابط عادی میان ایران وعربستان  همه برگ ها را در منطقه بلکه در جهان برهم زد  .

محمد حسن التل نویسنده اردنی با نگاشتن یک مقاله با جرات بر ضرورت توقف سیاست دیبلماتیک اردن در چارچوب تعارفات وبه ضرر منافع خاص وملی تاکید کرد..                     این نویسنده افزود در شرایط کنونی بایستی اصول شرایط دیپلماتیک در اردن ووزارت خارجه  بازنگری شود وسیاست راضی نگهداشتن وتعارف در روابط بین الملل کنار گذاشته شود .وی نوشت دیپلماسی گذشته اردن نقش بزرگی در نزدیک کردن نقطه نظرها استوار    بود.

اعلام ناگهانی از سرگیری روابط بین تهران وریاض از سوی یک کشور بزرگ در جهان همچون چین بسیاری از نخبه ها سیاسی ومطبوعاتی اردن را غافلگیر کرد بویژه که اردن به سیاست تعارف با عربستان وبه ضرر منافعش ادامه داد ه .چرا که اردن بخاطر اتش زدن کنسولگری عربستان در جنوب ایران سفیر خودرا هفت سال پیش ازفراخواند.                                                                                                                                                                .

                   بنظر می رسد پارلمان اردن پس از توافق ایران وعربستان به زودی درخواست تجدید نظر در سیاست دیپلماتیک اردن ووزارت خارجه این کشور را مطرح خواهد کرد..                                                              توافق ایران وسعودی که وزارت خارجه اردن هیچ اطلاعی از ان نداشت بلکه دولت اردن از اعلام ان غافلگیر شد ممکن ایمن الصفدی وزیر خارجه را تحت فشار قرار دهد وحرکت های اورا زیر زره بین قرار خواهد داد وممکن است سبب تجدید نظر در سیاست های اردن در ارتباط با روابط اردن وبقیه کشورها گردد.                                                                                                                                  بهر حال تحولات اوضاع در منطقه فشار شدیدی به دیپلماسی اردن وارد می کند بویژه قطع رابط با ایران هیچ توجیهی نداشت .هفت سال بود که صفدی وزیر خارجه اردن نام سفیر جدیداردن در تهران را مطرح نمی کرد .دکتر عبد الله ابو رمان اخرین سفیر اردن در تهران در یک کشور اسیایی تعیین شد واو نتوانست ماموریت خودرا در تهران اغاز نماید.

پایان .

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برنامه جاسوسی اسرائیلی را خریداری کردند

روزنامه اسرائیلی ها آرتس فاش کرد که یک شرکت اسرائیلی دستگاه های جاسوسی مدرن تولید کرده وانرا به کشورهای خارجی بفروش رسانده است.

به نوشته روزنامه القدس العربی : روزنامه هاآرتس ضمن اعلام خبر فوق افزود کشورهای عربی حوزه خلیج فارس جزو مشتریان این شرکت است و این دستگاه را خریداری کرده اند. انها دستگاه جاسوسی را خریداری کرده اند تا بتوانند از طریق ان اطلاعات مخالفین خودرا از طریق موبایل هایشان بدست اورند وانها را تحت تعقیب قرار داده وبازداشت نمایند.

ها آرتس نوشت مدیران ومسئولین  این شرکت هم اکنون تحت  تعقیب دستگاه های قضایی می باشند .

پابان

 

 

اعطای  حقوق بازنشستگی به اعضای گروه ” فدائیان صدام ” در عراق

دادگاه عالی عراق تصمیم گرفت  که اعضای گروه ” فدائیان صدام” مشمول قانون بازنشستگی کشوری عراق  شوئد.

گروه ” فدائیان صدام ” پس از رسیدن صدام حسین به ریاست جمهوری ودر سال ۱۹۹۴ تشکیل گردید واین گروه مسئول حفظ جان صدام بود.

روزنامه القدس العربی چاپ لندن  افزود : تصمیم دادگاه عالی عراق با اعتراض گروه ها وشخصیت های عراقی مواجه شد.

دادگاه عالی عراق در تفسیر تصمیم خود اعلام کرد بسیاری از اعضای گروه “فدائیان صدام ” از ادارات وسازمان های دولنتی عراق مامور  شدند تا در این گروه فعالیت نمایند واین افراد پس از سرنگونی رژیم صدام به ادارات وسازمان های خود بازگشتند واینها مسنتخق دریافت حقوق بازنشستگی می باشند.

پایان

پخش صدای اذان حرام و پخش صدای مجالس فساد جایز

سیاست محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در راستای برگزاری جشنواره های رقص مختلط و میگساری در سرزمین مقدس وحی، انتقادات زیادی به همراه داشته است.

رسانه های سعودی خاطرنشان کردند که بن سلمان ولیعهد سعودی و ترکی آل شیخ، رئیس هیئت موسوم به سرگرمی عربستان بنا دارند از پخش اذان از بلندگوی مناره های مساجد جلوگیری کنند؛ آنها این موضوع را این گونه توجیه می کنند که صدای بلند اذان، موجب آزار گردشگرانی می شود که برای شرکت در جشنواره های ویژه رقص به عربستان سعودی می آیند.

بسیاری از شهروندان عربستان در تعجب هستند که بن سلمان می خواهد جلوی پخش اذان از مناره های مساجد را بگیرد.

ترکی شلهوب کاربر فعال سعودی در توئیتر با انتقاد از سیاست های رواج اقدامات مستهجن ازسوی بن سلمان، نوشت: در عصر بن سلمان بلند کردن صدای اذان برای دعوت به نماز، حرام است و بالا بردن صدای بلندگوهای مهمانی های رقص و آواز، مجاز است.

کاربران فعال عربستانی در فضای مجازی، ویدیوهای متعددی را منتشر کرده اند که به گفته آنها، نشان دهنده وضعیت فساد اخلاقی است که بن سلمان در جامعه مسلمانان ترویج می کند.

پایان

تصمیم جنجالی آل سعود در آستانه ماه مبارک رمضان

تصمیم جنجالی آل سعود در آستانه ماه مبارک رمضان

تصمیم مقامات سعودی برای منع گردآوری کمک ها در ماه رمضان و ممنوعیت پخش نمازها در رسانه های این کشور بحث و جدل گسترده ای به راه انداخت.

در حالی که کمتر از ۳ هفته تا ماه رمضان باقی مانده است، مقامات سعودی اجازه برپایی سفره های افطار در مساجد را دادند؛ اما پخش نمازها در رسانه ها و جمع آوری کمکهای مالی در مساجد را ممنوع اعلام کردند.

فعالان فضای مجازی می گویند که منع پخش نمازها در ماه مبارک رمضان از رسانه ها، تا حدودی از فضای معنوی حاکم بر این ماه برای غیرنمازگزاران خواهد کاست.

“عبداللطیف آل شیخ” وزیر امور اسلامی عربستان در بیانیه ای از دستور العمل های ویژه ماه مبارک رمضان خبر داد. از جمله این دستور العمل ها، عدم استفاده از دوربین‌های موجود در مساجد برای تصویربرداری و پخش تصاویر امام جماعت و نمازگزاران در هنگام ادای فریضه است.

همچنین تمامی نیروهای مساجد در سراسر عربستان اجازه جمع آوری کمک‌های مالی برای مسائلی چون افطار روزه داران و دیگر موارد ندارند و چنین طرح‌هایی در داخل مساجد و اماکن تعبیه شده تحت مسؤولیت پیش نماز و یا موذن مسجد هستند.

پایان

منبع : العالم

 

 

مقایسه حمله روسیه به اوکراین با حمله صدام به ایران

پایگاه خبری بلومبرگ نیوز مقاله ای منتشر کرد که طی ان لیونید پیرشدسکی حمله ارتش روسیه به اوکراین  را با حمله صدام به ایران مقایسه کرده  است.

در این مقاله آمده است : جنگ اوکراین در اروپا ودرنزدیکی ثروتمندترین کشورهای جهان رخ می دهد. نویسنده جنگ اوکراین را به تجاوز صدام به ایران مقایسه کرده ومی نویسد صدام حسین به ایران حمله کرد تا از انتشار انقلاب اسلامی جلوگیری کند .

به نوشته روزنامه القدس العربی   نویسنده می افزاید صدام حسین جنگ خودرا علیه ایران شروع کرد وخودرا قهرمان قادسیه توصیف نمود وانتظار داشت این جنگ ظرف چند روز پایان یابد وخودرا پیروز جنگ معرفی کند ولی صدام گرفتار یک جنگ هشت ساله شد .ولی ارتش عراق شکست خورد .

نویسنده نوشت نه پوتین ونه صدام که عملیات نظامی را رهبری می کردند در ارتش خدمت نکردند در حالی که جنگ را هدایت می کردند.نویسنده نوشت صدام حسین مقابل شکست ارتشش در تجاوز به ایران از سلاح های شیمیائی علیه مردم اریران استفاده کرد تا خودرا پیروز مند قلمداد کند.در    حالیبکه پوتین از موشک برای انهدام شهرهای اوکران استفاده کرد.

پایان

*****************************************************************************************************

یک مترجم زن اسرائیلی در خواست دفتر نخست وزیر اسرائیل برای ترجمه سخنان بنیامین نتانیاهو  را رد کرد.

ر وزنامه القدس العربی چاپ لندن بنقل از مطبوعات اسرائیل نوشت : یک مترجم زن اسرائیلی درخواست دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای ترجمه سخنان بنیامین نتانیاهو هنگام دیدارش از ایتالیا را رد کرد.

مترجم مزبودر نوشت : فرزندان من به من گفتند که نباید با فاشیست ها که با آزادی مخالفند همکاری کنم ومن هم حرف های انها را پذیرفتم .

 

 

 

 

 

 

 

 

ممانعت منامه از مداوای زندانی معروف بحرینی

ممانعت منامه از مداوای زندانی معروف بحرینی

منابع بحرینی خبر دادند که مقامات رژیم آل خلیفه با وجود بیماری قلبی «عبدالهادی الخواجه» بار دیگر او را به زندان بازگردانده و مانع مداوای او شده‌اند.

منابع بحرینی خبر دادند که مقامات این کشور، مانع مداوای «عبد الهادی الخواجه» انقلابی معروف در زندان می‌شوند.

به نوشته وبگاه میدل ایست آی، این زندانی بحرینی که تابعیت دانمارکی نیز دارد، به علت بیماری قلبی به درمانگاه زندان منتقل شده بود، اما مقامات بحرینی مانع معاینه او از سوی پزشک قلب شده و او را با غل و زنجیر به سلوش باز گرداندند.

این اتفاق در حالی افتاد که پزشک زندان نیز پس از معاینه او و تشخیص تنگی نفس و ضربان تند و نامنظم، خواستار انتقال سریع او به بیمارستان و معاینه‌اش از سوی متخصص قلب شده بود. عبدالهادی الخواجه از یک هفته پیش در درمانگاه زندان بود، اما بدون بهبودی بار دیگر به بند خود باز گشته است.

«مریم الخواجه» دختر این شخصیت انقلابی بحرینی در این باره به میدل ایست آی گفت که یک مأمور لباس شخصی در درمانگاه اصرار به بازگرداندن پدرش به سلول را داشت.

او گفت که دائما نگران حال پدرش است و مدام منتظر این است که خبر ناگواری از زندان بشنود، زندانی که سابقه خوبی در مراعات حال زندانیان ندارد و به خصوص در دوره شیوع کرونا، هیچ اقدامی برای صدها زندانی انقلابی که به این ویروس مبتلا شده بودند، انجام نشد.

مرسم الخواجه افزود: «پدرم در زندان می‌میرد و جامعه جهانی به خصوص اتحادیه اروپا و دولت دانمارک بارها پدرم را نا امید کرده و تنها به فکر منافع کوتاه مدت خود هستند. نمی‌خوام پدرم وقتی آزاد می‌شود که مرده باشد. ما به هم‌پیمانان بحرین نیازی داریم تا قبل از اینکه کار از کار بگذرد، کاری کنند».

عبدالهادی الخواجه، (۶۰ ساله ) به اتهام توطئه و تحریک مردم برای تظاهرات علیه رژیم آل‌خلیفه در ماه مارس ۲۰۱۱، به حبس ابد محکوم شد. با وجود درخواست‌های داخلی و بین‌المللی برای آزادی الخواجه، منامه تاکنون با لغو اتهامات علیه وی مخالفت کرده است.

ممانعت منامه از مداوای زندانی معروف بحرینی

عبدالهادی الخواجه در کنار «نبیل رجب» دیگر انقلابی محبوب بحرینی در صف اول تظاهرات گسترده منامه- فوریه ۲۰۱۱

 

با این حال رژیم آل خلیفه همچنان در حال افزودن اتهامات جدید برای عبدالهادی الخواجه است. به طوریکه سال گذشته نیز به بهانه توهین به یکی از نگهبانان زندان و شکستن صندلی پلاستیکی به جریمه نقدی محکوم شد. الخواجه مدت‌هاست که ممنوع الملاقات است.

این فعال حقوق بشر و انقلابی بحرین پیش از بازداشت، در مناصب مختلف بین‌المللی با موضوعیت حقوق بشر فعالیت داشته است. او همچنین دارنده جایزه «مارتین اینالز» در سال ۲۰۱۲ شد، این جایزه به مدافعان حقوق بشری داده می‌شود که علی رغم همه مخاطرات باز هم دست از خواسته خود نمی‌کشند.

عبدالهاید الخواجه همچنین به عنوان هماهنگ‌کننده‌ی دفاع از خاورمیانه و شمال آفریقا در بنیاد مدافعان حقوق بشر (Frontline Defenders) فعالیت کرده و همینطور رئیس سابق مرکز حقوق بشر بحرین و بنیانگذار مرکز حقوق بشر خلیج فارس (GC4HR) است.

بسیاری از سازمان‌های داخلی و بین‌المللی حقوق بشر از جمله کمیسیون مستقل تحقیق بحرین گزارش داده‌اند که خواجه از زمان دستگیری‌اش در سال۲۰۱۱ مورد بدرفتاری قرار گرفته است. این موارد شامل گزارش‌هایی است مبنی بر این‌که مقامات او را از درمان پزشکی محروم کرده‌ و از برقراری ارتباط وی با خانواده‌اش در اروپا جلوگیری کرده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر در اوایل دوران بازداشت او درباره‌ی«نشانه‌هایی واضح» از این‌که او احتمالاً مورد شکنجه قرار گرفته است، گزارش داد.

رسانه‌های عراقی۱۳/۱۲/۱۴۰۱

 حضور ایران در نمایشگاه امنیتی-دفاعی بغداد

تصاویری از حضور ایران در نمایشگاه امنیتی-دفاعی بغداد

نمایشگاه امنیتی، دفاعی و صنایع جنگی عراق با حضور بیش از ۵۰ کشور جهان از جمله ایران در بغداد افتتاح شد.

رسانه‌های عراقی، بعدازظهر امروز (شنبه)، از آغاز به کار یازدهمین دوره نمایشگاه امنیتی، دفاعی و صنایع جنگی عراق در بغداد خبر دادند.

بنابر گزارش وبگاه خبری «نینا»، این نمایشگاه امروز در مراسمی با حضور «محمد صاحب الدراجی» نماینده نخست‌وزیر عراق و نمایندگان هیأت‌های دیپلماتیک و فرماندهان امنیتی و نظامی برگزار شده است.

رسانه‌های عراقی اشاره کردند که بیش از پنجاه کشور جهان از جمله ایران در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند و این نمایشگاه به مدت چهار روز دایر خواهد بود.

تصاویری از حضور ایران در نمایشگاه امنیتی-دفاعی بغداد

تصاویری از غرفه ایران در نمایشگاه امنیتی-دفاعی بغداد

تصاویری از حضور ایران در نمایشگاه امنیتی-دفاعی بغداد
تصاویری از حضور ایران در نمایشگاه امنیتی-دفاعی بغداد

منبع : شبکه تلویزیونی العالم

شبکه تلویزیونی العالم ۷/۱۲/۱۴۰۱:

 اجلاس امنیتی عقبه؛ تنفس مصنوعی به رژیم در حال فروپاشی صهیونیستی

شهر عقبه اردن امروز میزبان اجلاس امنیتی با حضور مقام‌های رژیم صهیونیستی، آمریکا، مصر، کشور میزبان و تشکیلات خودگردان فلسطین است، این در حالی است که گروه‌های مقاومت این نشست را به خاطر جنایت رژیم در نابلس که به شهادت ۱۱ فلسطینی و زخمی شدن بیش از صدها نفر دیگر انجامید، محکوم کردند.

منابع مطلع اعلام کردند که این نشست در چارچوب تلاش آمریکا برای توقف تنش در کرانه باختری و قدس شرقی و ایجاد تفاهم بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی در راستای منافع آمریکا و رژیم برگزار می شود به ویژه با توجه به تنش هایی که رژیم صهیونیستی را درنوردیده و مردم رژیم تظاهرات گسترده ای را علیه کابینه نتانیاهو برگزار کرده اند.

تشکیلات خودگردان فلسطین مدعی شد که هیأت اعزامی اش به این نشست بر تعهد کشور فلسطین به قطعنامه‌های بین‌المللی به عنوان راهی برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیلی و تأسیس کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شرقی در مرزهای ۱۹۶۷ تاکید خواهد نمود.

اما گروه ‌های مقاومت فلسطین شرکت هیات تشکیلات خودگردان فلسطین در این نشست را محکوم کردند و آن را خنجر دیگری به فداکاری‌های مردم فلسطین دانستند و هشدار دادند که این نشست ادامه توطئه علیه مردم فلسطین و آرمان آنها و تلاش جدیدی برای ریشه کن کردن پروژه مقاومت است.

قبل از کشتار نابلس، تشکیلات خودگردان فلسطین از ارائه پیش نویس قطعنامه به شورای امنیت سازمان ملل متحد که در آن اعطای مجوز از سوی مقامات اسرائیلی برای توسعه ۹ شهرک غیرقانونی و احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی جدید در کرانه باختری را محکوم کرده بود، خودداری کرد.

تشکیلات خودگردان فلسطین برای توجیه موضع خود اعلام کرد که این تصمیم در ازای اخذ تعهد از رژیم صهیونیستی در زمینه هایی مانند تعویق شهرک سازی، کاهش حمله به شهرهای فلسطین، بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی، دیدار جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در اوایل سال آینده، اتخاذ شده است اما رژیم صهیونیستی اعطای هر نوع امتیاز به طرف فلسطینی را تکذیب کرد که جنایت نابلس بر آن صحه نهاد.

لذا کارشناسان معتقدند که آمریکا و رژیم صهیونیستی، تشکیلات خودگردان فلسطین را فریب دادند تا در صورت مجبور شدن آمریکا به وتوی پیش‌ نویس قطعنامه به ضرر رژیم و به نفع تشکیلات در شورای امنیت، کاخ سفید دچار چالش نشود.

 ********************

روزنامه “رای الیوم”  چاپ لندن در شماره روز پنجشنبه خود این سوال را مطرح کرده که چرا اسرائیل سالگرد تاسیس عربستان را به پادشاه این کشور تبریک گفته است؟.چرا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اعلام می کند که عربستان جزو کشورهایی خواهد بود که روابط سیاسی با اسرائیل برقرار خواهد کرد.

روزنامه رای الیوم می افزاید که عربستان سعودی همواره طرح خودرا برای صلح با اسرائیل مطرح می کند ومعتقد است که تا فلسطینی ها کشوری به پایتختی بیت المقدس شرقی نداشته باشند با اسرائیل صلح نخواهد کرد.

رای الیوم می افزاید : بنظر می رسد اسرائیلی ها نظر دیگری دارند ومعتقدند که عربستان سعودی با برقراری صلح با اسرائیل موافق است وآماده است به کشورهایی که اخیرا با اسرائیل صلح کردند بپیوندد.

رای الیوم با اشاره به پیام تبریک اسرائیل به عربستان بمناسبت سالگرد تاسیس عربستان می نویسد : اسرائیل با ارسال پیام تیبریک وانمود می کند که روابطی بین اسرائیل وعربستان برقرار است .واین اولین بار است که اسرائیل دست به این اقدام می زند .

روزنامه  العربی الجدید : وساطت بغداد میان تهران و واشنگتن یکی از محورهای سفر امیرعبداللهیان به عراق است

وساطت بغداد میان تهران و واشنگتن یکی از محورهای سفر امیرعبداللهیان به عراق

منابع خبری اعلام کردند که وساطت بغداد میان تهران و واشنگتن و همچنین میان تهران و ریاض از محورهای سفر امیرعبداللهیان به عراق است.

به گزارش العربی الجدید، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران قرار است تا ساعاتی دیگر به بغداد سفر کند و با مقامات ارشد این کشور دیدار و رایزنی کند.

منابع مطلع در گفت وگو با «العربی الجدید» تاکید کردند که امیرعبداللهیان در این سفر در خصوص اجرایی کردن توافقات قبلی با بغداد از جمله توافقات مربوط به راه آهن، پرونده آب، تامین امنیت مرزها و تسهیل روند ورود زائران ایرانی به عراق و بالعکس با مقامات عراقی رایزنی خواهد کرد.

این منابع همچنین اعلام کردند که وزیر خارجه ایران درمورد وساطت بغداد میان تهران وریاض نیز رایزنی می‌کند.

“عامر الفایز”، رئیس کمیسیون روابط خارجی در پارلمان عراق نیز در گفت وگو با این پایگاه خبری اعلام کرد که امیر عبداللهیان در این سفر درباره تحولات سیاسی و اقتصادی در سطح منطقه وجهان و تقویت همکاری‌ها میان تهران و بغداد در زمینه‌های نفت، انرژی، آب، امنیت و همچنین همکاری‌های اطلاعاتی با مقامات عراقی رایزنی می‌کند.

وی با بیان اینکه پرونده وساطت بغداد میان ایران و عربستان یکی از محورهای این سفر خواهد بود تاکید کرد: بغداد پیشرفت‌های زیادی در این زمینه محقق کرد و ایران و عربستان تمایل دارند که روند میانجیگری عراق تکمیل شود به ویژه اینکه “محمد شیاع السودانی”، نخست وزیر عراق مورد پذیرش دو طرف ایرانی و سعودی است.

این مقام عراقی گفت که پرونده وساطت عراق میان تهران و واشنگتن نیز یکی از محورهای سفر امیرعبداللهیان به بغداد است زیرا مقامات عراقی به طور مستقیم این پیشنهاد را به واشنگتن دادند و پاسخ مقامات آمریکایی نیز مثبت بوده است.

بر اساس این گزارش، فواد حسین وزیر خارجه عراق اخیراً در راس هیاتی به واشنگتن سفر کرد و با مقامات آمریکایی دیدار و رایزنی کرد.

به گزارش ایسنا، چند ساعت پیش “احمد الصحاف” سخنگوی وزارت خارجه عراق در گفت وگو با خبرگزاری رسمی این کشور (واع) گفت که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در سفری رسمی امروز (سه‌شنبه) به بغداد می‌رود.

وی گفت که سفر وزیر خارجه ایران دو روزه خواهد بود.

الصحاف گفت که امیرعبداللهیان با “محمد شیاع السودانی”، “عبداللطیف رشید” و “محمد الحلبوسی”، نخست‌وزیر، رییس جمهور و رییس پارلمان عراق دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت که وزیر خارجه ایران با “قاسم الاعرجی”، مشاور امنیت ملی عراق و “فواد حسین”، وزیر خارجه این کشور نیز دیدار خواهد کرد.

وی گفت که گفت وگو در خصوص روابط دوجانبه و برقراری گفت وگوها برای تقویت همکاری‌های مشترک که در راستای امنیت و ثبات در منطقه است، محور دیدارهای امیرعبداللهیان با مقامات عراقی خواهد بود.

انتهای پیام

السودانی: نیروهای عراقی قادر به برقراری امنیت و ثبات در کشور هستند/ داعش از نظر نظامی به پایان رسیده است

السودانی: نیروهای عراقی قادر به برقراری امنیت و ثبات در کشور هستند/ داعش از نظر نظامی به پایان رسیده است

نخست‌وزیر عراق با اشاره به اینکه روابط این کشور با ایران تاریخی است، تأکید کرد که نیروهای عراقی خود قادر به تأمین امنیت عراق هستند.

«محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق،  (یکشنبه)، در حاشیه کنفرانس مونیخ به مسائل مختلفی از جمله حضور نیروهای آمریکایی در عراق پرداخت.

بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، نخست‌وزیر عراق گفت: «ما در تلاش برای اصلاح ساختار اقتصاد هستیم. دولت‌های پیشین از گاز بهره نبردند. مشکل‌ بیابان‌زایی را جزء اولویت‌های خود قرار دادیم.»

محمد شیاع السودانی با اشاره به اینکه اصلاح بخش امنیتی را آغاز کرده اند، اضافه کرد: «نیروهای ما توان برقراری امنیت و ثبات در عراق را دارند، موضع ما در خصوص عدم نیاز به نیروهای رزمی صریح و آشکار است، فقط به هیأت‌های مشاوره‌دهنده نیاز داریم.»

السودانی ادامه داد: «وضعیت امنیتی در سوریه از جمله وجود اردوگاه الهول و زندان‌هایی که تعداد زیادی از تروریست‌ها را در خود جای داده است، چالشی برای عراق است، ملت عراق بر نظام دموکراتیک پافشاری دارند، قانون نفت و گاز در سال جاری عملی خواهد شد، داعش از نظر نظامی به پایان رسیده است. ما برای استرداد تروریست‌های تحت تعقیب و جلوگیری از تأمین مالی آن‌ها نیازمند کمک جامعه بین‌المللی هستیم. دولت من به منظور مشخص کردن نیازمندی‌ها، مأموریت‌ها در مرحله آتی و مشخص شدن تعداد مستشاران، گفت‌و‌گویی را با ائتلاف بین‌المللی آغاز کرده است.»

وی در بخش دیگری عنوان کرد: «واشنگتن شریک راهبردی عراق است. ما روابط تاریخی با ایران داریم. فساد در عراق تهدیدی است برای طرح‌های توسعه و عمران. ما اصلاح نهادهایی که فاسدان را تحت پیگرد قرار می‌دهد، آغاز کرده‌ایم. ما استرداد پول‌ها و ردیابی افراد تحت‌تعقیب را آغاز کردیم که این برای اولین بار از سال ۲۰۰۳ رخ می‌دهد. بخشی از این فساد، تروریسم را تأمین مالی می‌کند. بستن پرونده آوارگان اولویت دولت است. عراق در شراکت اقتصادی خود پذیرای تمام کشورهاست.»

نخست‌وزیر عراق همچنین اظهار داشت: «ما با کویت روابط تاریخی داریم، تلاش‌هایی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های [کشورهای حاشیه] خلیج [فارس] در جریان است، نقش عراق در نزدیک‌سازی ایران و عربستان سعودی مورد قبول هر دو طرف است و گفت‌و‌گوها از سر گرفته خواهد شد.»

نخست وزیر عراق همچنین درخصوص مذاکرات میان تهران و ریاض گفت: تلاش‌ها برای نزدیک‌تر کردن عربستان و ایران ادامه دارد و به زودی نشست هایی را که بین دو طرف متوقف شده است، از سر خواهیم گرفت.

 پایان

روزنامه عبری «اورشلیم‌پست» ۲۹/۱۱/۱۴۰۱

مقام اماراتی: روابط با اسرائیل «ازدواج زیبا» است!

مقام اماراتی: روابط با اسرائیل «ازدواج زیبا» است!

یک مقام دولتی امارات روابط با رژیم صهیونیستی را «ازدواج زیبا» خواند و گفت، شرکت‌های اسرائیلی خواهان ورود به بازارهای آسیا از طریق ابوظبی هستند.

به گزارش ایسنا، عبدالله عبدالعزیز الشامسی، دستیار مدیرکل دفتر سرمایه گذاری ابوظبی که یک موسسه رسمی فعال در حوزه سرمایه گذاری منابع مالی به نمایندگی از دولت ابوظبی است، در مصاحبه با روزنامه عبری «اورشلیم‌پست» گفت، اندونزی، هند، ترکیه و بسیاری از کشورهایی که امارات با آنها توافقنامه تجارت آزاد دارد را به شرکت‌های اسرائیلی برای سرمایه گذاری پیشنهاد کرده است. وی گفت، این بازارهای جدید می‌تواند مورد استفاده شرکت‌های اسرائیلی قرار گیرد.

الشامسی گفت: ما اساساً تلاش می‌کنیم روابط تجاری میان ابوظبی و تل‌آویو را تقویت کنیم. ما مستقیماً بعد از توافقنامه ابراهیم (توافقنامه‌های عادی‌سازی کشورهای عربی با اسرائیل تحت نظارت آمریکا در سال ۲۰۲۰) دفتری را در تل‌آویو گشودیم.

وی از گسترش فهرست «دوستان اسرائیلی» صحبت کرد و گفت: همین امر باعث شده تا یکی از بزرگترین هیئت‌های تجاری از امارات به اسرائیل اعزام شود.

الشامسی گفت، «ازدواج زیبایی» میان ابوظبی و تل‌آویو وجود دارد.

حجم تجارت میان رژیم اسرائیل و امارات به ۲.۵۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است که نسبت به سال گذشته ۱۲۴% افزایش داشته است.

وی ادامه داد: بعد از گذشت حدود دو سال و نیم از اجرای توافقنامه‌های ابراهیم تغییر مهمی در ابوظبی و تل‌اویو از نظر شرکت‌هایی که با آنها تعامل داریم ایجاد شده است.

الشامسی خاطرنشان کرد: دفتر سرمایه گذاری ابوظبی نسبت به تداوم مذاکراتی که در نشست «OurCrowd»  آغاز شد و نیز همکاری با شرکت‌های نوآور اسرائیلی برای شناسایی ظرفیت‌های نامحدود سرمایه‌گذاری در ابوظبی امیدوار است.

انتهای پیام

 سومریه نیوز ۲۹/۱۱/۱۴۰۱

دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با هیئتی از کنگره آمریکا

دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با هیئتی از کنگره آمریکا

رئیس اقلیم کردستان عراق در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با هیئتی از کنگره آمریکا دیدار کرده و مبارزه با تروریسم و کمک به عراق در مقابله با چالش‌های پیش رو را بررسی کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، دفتر نیچروان بارزانی، رئیس این اقلیم در بیانیه‌ای اعلام کرد، وی در چارچوب شرکت در این کنفرانس دو دیدار با سناتور کریس ون هولن و هیئتی از کنگره آمریکا به ریاست مایکل ترنر، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا داشت.

در این دو دیدار، “راه‌های تقویت روابط ایالات متحده با عراق و اقلیم کردستان” مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این بیانیه آمده است، هیئت آمریکایی تاکید کرد، ایالات متحده به حمایت از اقلیم کردستان در مبارزه با تروریسم، مقابله با داعش و کمک به عراق در رویارویی با چالش‌های پیش روی این کشور ادامه خواهد داد.

هیئت آمریکایی در این دیدارها به روند اصلاح و اتحاد نیروهای پیشمرگ پرداخت و بارزانی گفت، اقلیم به ادامه این روند و  موفقیت آن پایبند است و کمک‌ها و حمایت‌های آمریکا در این زمینه ضروری است.

در این دو دیدار وضعیت منطقه و مسائل مهم مشترک نیز مورد بررسی قرار گرفت.

بارزانی همچنین در حاشیه این کنفرانس با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق دیدار و آخرین تحولات گفت‌وگوی اربیل و بغداد برای حل مشکلات باقی‌مانده، شرایط اقتصادی، موضوع بودجه عمومی فدرال عراق برای سال ۲۰۲۳، وضعیت سیاسی کشور، چالش‌های پیش روی آن و حضور و نقش عراق در منطقه و در سطح بین‌المللی را مورد بررسی قرار داد.

طبق بیانیه نهاد ریاستی اقلیم کردستان، دو طرف از تداوم گفت‌وگوهای اربیل و بغداد، اقدامات و حل مشکلات باقی‌مانده فی مابین بر اساس قانون اساسی ابراز خرسندی کرده و بر این نظر توافق کردند که با چالش‌ها و تهدیدهای پیش روی کشور که نیازمند اقدام مشترک و همکاری همه نیروها و احزاب عراق است، مقابله کنند.

در محور دیگر از این نشست سفر اخیر هیئت عراقی به آمریکا، اقدامات دولت عراق در خصوص وضعیت اقتصادی کشور، روابط عراق با کشورهای منطقه و جهان و حفظ امنیت و ثبات مرزها بررسی شد.

بارزانی همچنین در حاشیه این کنفرانس با «ماتئوش موراویسکی»، نخست وزیر لهستان روابط عراق، اقلیم کردستان و لهستان، اوضاع سیاسی عراق، مبارزه با تروریسم، روابط اربیل و بغداد و به طور کلی آخرین تحولات منطقه را بررسی کرد.

دو طرف بر تمایل مشترک برای تقویت روابط و گسترش همکاری های مشترک به ویژه در زمینه های اقتصادی، تجاری و دانشگاهی تاکید کردند.

نیچروان بارزانی از حمایت لهستان از عراق و اقلیم کردستان در جنگ علیه داعش تشکر کرد.

اثرات و پیامدهای جنگ در اوکراین، بحران انرژی و تلاش برای حل آن و سایر موضوعات مهم مشترک از دیگر محورهای اصلی این دیدار بود.

رئیس اقلیم کردستان عراق با وزیر خارجه قطر هم دیدار کرد.

وزیر امور خارجه قطر در این دیدار بر تمایل کشورش برای گسترش کار و سرمایه گذاری در عراق و بویژه اقلیم کردستان را ابراز کرد و امیدوار است زمینه مناسب تری برای بخش خصوصی قطر در اقلیم کردستان فراهم شود.

رئیس اقلیم کردستان پس از دعوت رسمی برای شرکت در پنجاه و نهمین کنفرانس امنیتی مونیخ، روز جمعه وارد آلمان شد.

کنفرانس امنیتی مونیخ با حضور سران و رهبران کشورها از روز جمعه شروع شده و تا فردا یکشنبه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

مرکز اطلاع رسانی فلسطین ۲۹/۱۱/۱۴۰۱

 حماس: هرگز اسرای فلسطینی را تنها نخواهیم گذاشت

حماس: هرگز اسرای فلسطینی را تنها نخواهیم گذاشت

یک رهبر جنبش مقاومت اسلامی حماس تاکید کرد، این جنبش هرگز اسرای فلسطینی را در میدان مبارزه با صهیونیست‌ها تنها نخواهد گذاشت.

به گزارش ایسنا، حسین ابوکویک، یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) تصریح کرد، اسرای فلسطینی آماج حملات وحشیانه دولت افراطی راستگرای صهیونیستی و مدیریت زندان‌های صهیونیستی قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به تشدید تجاوزات مدیریت زندان‌های اسرائیلی علیه اسرای فلسطینی، یادآور شد که این تجاوزات با هدف تنگ‌تر کردن عرصه برای اسرای فلسطینی در داخل زندان‌های صهیونیستی و نقض حقوق آنان صورت می‌گیرد.

این رهبر فلسطینی با اشاره به تشکیل کمیته اضطرار در داخل زندان‌های اسرائیل برای احقاق حقوق اسرای فلسطینی خاطرنشان کرد که این کمیته یک برنامه ملی برای مقابله با طرح‌های دشمن صهیونیستی ترتیب داده است.

بنا بر گزارش مرکزاطلاع‌رسانی فلسطین،  ابوکویک تصریح کرد، قرار است اسرای فلسطینی از اول ماه مبارک رمضان دست به اعتصاب سراسری غذا بزنند.

انتهای پیام

 

شبکه تلویزیون المیادین ۲۹/۱۱/۱۴۰۱

فراخوان برای اعتصاب گسترده و نافرمانی مدنی در قدس اشغالی

فراخوان برای اعتصاب گسترده و نافرمانی مدنی در قدس اشغالی

گروه‌های ملی و اسلامی و جنبش جوانان قدس اشغالی خواستار اعتصاب گسترده و نافرمانی مدنی در همه مناطق این شهر در روز یکشنبه شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت المیادین، این گروه‌ها و جنبش جوانان در بیت‌المقدس در فراخوانی که عصر روز جمعه منتشر کردند، رویارویی با هجمه‌ای را خواستار شدند که اردوگاه شعفاط با آن مواجه بوده و از زمان اشغال قدس بی‌سابقه است.

این فراخوان‌ها بعد از اعتصاب فراگیر روز پنجشنبه در مخالفت با سیاست شکنجه، محاصره و مجازات دسته جمعی از سوی مقامات اشغالگر اسرائیلی منتشر شد.

نظامیان رژیم اشغالگر از عصر روز دوشنبه توهین به ساکنان بیت‌المقدس را به شکل دسته جمعی از طریق تفتیش توهین‌آمیز، ضرب و شتم و بازداشت در محل ایست بازرسی اردوگاه شعفاط آغاز کردند.

پیش از این فعالان و کارشناسان فلسطینی خواستار افزایش حفاظت و فعال‌سازی کمیته‌های حفاظتی برای مقابله با تجاوزات مستمر شهرک‌ نشینان علیه فلسطینیان و اموال و اراضی آنها شدند.

انتهای پیام

روزنامه رای الیوم ۲۸/۱۱/۱۴۰۱

 پیمانکار ترک  که بیش از یک هزار آپارتمان ساخت ، یکی از انها در زمین لرزه اخیر فرو نریخت

 

امان روزنامه رای الیوم

فعالان وکاربران شبکه های اجتماعی از ایدن دورسون  پیمانکار ترک تمجید وقدردانی کردند.

نام این پیمانکار پس از وقوع زمین لرزه ترکیه وسوریه مطرح شد.وی بیش از یکهزار آپارتمان در ۵۰ مجتمع مسکونی بین سالهای ۱۹۸۷ و۲۰۰۲ در ایالت هاتای ترکیه  ساخت .این اپارتمان ها در اثر زمین لرزه فرو نریخت .این در حالی است که اکثر پیمانکاران بدون توجه به زندگی مردم اپارتمان های خودرا ساخته و می فروشند.

مقامات ترک پس از وقوع زمین لرزه تعدادی از پیمانکاران ومهندسیتن ومسئولین ساخت ساحختمان هایی که فرور ریختند را بازداشت کردند.برخی از انها پس از وقوع زمین لرزه در ترکیه سعی کردند از این کشور  فرار کنند

۲۷/۱۱/۱۴۰۱

مطبوعات عرب:

۹ سازمان حقوق بشری خواستار خودداری مغرب از تحویل معترض عربستانی به ریاض شدند

9 سازمان حقوق بشری خواستار خودداری مغرب از تحویل معترض عربستانی به ریاض شدند

سازمان های حقوق بشر نسبت به تصمیم مراکش برای استرداد حسن آل ربیع، معترض عربستانی به ریاض هشدار دادند.

کشور مغرب (مراکش) حسن آل ربیع، معترض و مخالف عربستانی را در بازداشت نگه داشته و با وجود خطر شکنجه و تهدیدات جانی، قصد دارد او را به عربستان سعودی تحویل دهد.ائتلافی متشکل از ۹ سازمان حقوق بشر از مقامات مغربی خواستند که او را به مقامات سعودی تحویل ندهند.

به گفته کارشناسان، خروج حسن آل ربیع از کشورش، عربستان سعودی، منطقی بود؛ وی به دلیل یورش های مکرر به منزل اعضای خانواده خود مهاجرت کرد. یک برادرش محکوم به اعدام و برادر دیگرش تحت تعقیب است. دو برادر دیگر نیز به خارج از کشور فرار کرده و پناهنده شده اند.
در حکومت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، سرنوشت فرزندان بازداشت شدگان و قربانیان اعدام و قتل های فراقانونی در عربستان سعودی عمدتاً به همین صورت است.

9 سازمان حقوق بشری خواستار خودداری مغرب از تحویل معترض عربستانی به ریاض شدند

 

وزیر خارجه عراق: حیاط خلوت هیچ کشوری نیستیم

وزیر خارجه عراق: حیاط خلوت هیچ کشوری نیستیم

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الشرق تصریح کرد که تنش میان ایالات متحده آمریکا و ایران « مستقیم یا غیر مستقیم بر عراق تاثیر می‌گذارد».

وی با اشاره به این موضوع که عراق «روابط خوبی» با هر دو طرف دارد، تأکید کرد که «بغداد حیاط خلوت هیچ کشوری نیست و رویکرد عراقی‌ها در این خصوص کاملا روشن است».

وزیر خارجه عراق با اشاره به امکان مدیریت بغداد در «بحران» میان واشنگتن و تهران در شرایطی که دو طرف نتوانند اختلافاتشان را حل و فصل کنند، تصریح کرد: عدم تنش در روابط منطقه، به نفع عراق است.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق گفت که کشورش در خصوص توقف مذاکرات هسته‌ای ایران و نحوه به حرکت درآوردن این پروسه، با واشنگتن تبادل نظر کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که میزان نفوذ ایران در عراق چقدر است، گفت که نفوذ ایران بر بغداد وجود دارد، اما این به آن معنا نیست که تصمیم‌گیری در خصوص مسائل حیاتی در بغداد، در دست تهران است. رویکردی شفاف در سیاست عراق وجود دارد که مبتنی بر ضرورت حرکت به سمت استقلال در تصمیم‌گیری در بسیاری از زمینه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه علت عدم دستیابی عراق به حاکمیت کامل، تاثیر برخی کشورهای همسایه بر جامعه عراق مانند ایران است، افزود: با تهران پیوندهای فکری و عقیدتی وجود دارد و این یک واقعیت است.

فؤاد حسین با تاکید بر اینکه «روابط با ایران، کشور همسایه، مهم است و تعاملات تاریخی، مذهبی، جغرافیایی و روابط اقتصادی شفافی میان دو طرف وجود دارد»، افزود: «مشترکات زیادی بین دو کشور وجود دارد و بر اساس آن ما در تصمیم گیری‌ها عمل می‌کنیم».

فارس

روزنامه رای الیوم چاپ لندن در ۲۵/۱۱/۱۴۰۱ طی مقاله ای نوشت :

بدنبال وقوع زمین لرزه در ترکیه وسوریه رسانه های ترکیه وسوریه به احترام قربانیان برنامه های تفریحی  وهمچنین سریال های خودرا متوقف کردند .

ولی تلوزیون ام بی سی وابسته به عربستان سعودی به برنامه های عادی خود ادامه داد وبه پخش اواز ورقص وسریال های تفریحی  ادامه داد وهیچ ملاحظه ای درباره قربانیان زمین لرزه ترکیه وسوریه ننمود .

فروش  دستگاه جاسوسی بیگاسوس ساخت اسرائیل به مغرب ومشکلات ناشی از ان

به نوشته روزنامه القدس العربی چاپ لندن تشنج روابط بین اتحادیه اروپا ومغرب به حدی رسیده که ممکن است اتحادیه اروپا روابط خودرا با مغرب قطع کند.

ناظران معتقدند که مغرب دستگاه جاسوسی بیگاسوس را از اسرائیل خریداری کرده واز ان علیه مخالفان استفاده می کندولی رژیم مغرب انرا تکذیب می کند واین اسرائیل است که باید خرید یا عدم خرید این دستگاه توسط مغرب را اعلام کند تا اروپایی ها تکلیف خودرا بدانند وبر اساس ان تکلیف خودرا در باره اینده روابط خود با مغرب را تعیین نمایند.

ناظران معتقدند که دستگاه جاسوسی بیگاسوس بحدی خطرناک است که اسرائیل آنرا  به هر کشوری نمی فروشد.وفروش انرا منوط  به موافقت وزارت دفاع ونخست وزیر می نماید .این ناظران معتقدند اسرائیل این دستگاه جاسوسی را به کشوری می فروشد که روابط سیاسی ودیپلماتیک با این رژیم برقرار سازد واسرائیل تاکنون به جند کشور عربی حوزه خلیج فارس که دارای روابط دیپلماتیک با این رژیم هستند فروخته است.

 ۲۳/۱۱/۱۴۰۱

شموئیل الیاهو خاخام یهودی عضو مجلس خاخامهای اسرائیل درباره زمین لرزه در ترکیه وسوریه نوشت: زمین لرزه ای که در سوریه وترکیه رخ داد در نتیجه مخالفت مردم ترکیه وسوریه با یهود  وتصمیم انها به نابود کردن اسرائیل است.

 این خاخام یهودی افزود زمین لرزه در سوریه وترکیه مجازات خداوند است چون این دو ملت همواره به ملت یهود ازار می رسانند وخداوند هرکه را که تلاش می کند یهودیان را اذیت کند مجازات می نماید .وی گفت باید ما اوضاع را نظاره کنیم واز این درسها عبرت بگیریم.

 

زمین لرزه سوریه وترکیه ورسوایی امریکا ئی ها

عبد الباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم چاپ لندن طی مقاله ای درباره وقوع  زمین لرزه در ترکیه وسوریه نوشت : این زمین لرزه چهره منحوس امریکا را به جهانیان نشان داد.

این روزنامه افزود :اعمال تحریم علیه سوریه از سوی امریکا مانع رسیدن کمک ها به مناطق زلزله زده می شود ولی امریکائی ها در تبلیغات خود ادعا می کنند این تحریم ها هرگز مانع رسیدن کمک ها به مناطق زلزله زده سوریه نمی شود.

عبد الباری عطوان در مقاله خود می نویسد : صدور بیانیه ازسوی امریکا نشان بارزی از جنایت امریکائی ها در حق ملت سوریه است چرا که امریکا با اعمال تحریم علیه ملت های سوریه ، عراق ، یمن ، لیبی وافغانستان عملا نشان داد که هیچ توجهی به انسان ها وانسانیت ندارند .

این روزنامه می افزاید امریکا یک سوم سرزمین سوریه را اشغال کرده ونفت ومنابع گاز این کشور را به سرقت می برد واز جنبش ها ی جدایی طلب حمایت می کند هدف امریکا گرسنه نگهداشتن مردم عرب در سوریه ، لبنان ،اردن وسودان می باشد تا با سازش با صهیونیست ها موافقت نمایند.

رای الیوم می افزاید امریکا سوریه رابخاطر نقض حفوق بشر وبخاطر دمکراسی تحریم نکرده بلکه بخاطر اینکه با عادی سازی روابط با صهیونیست ها مخالف است واز مقاومت مردم فلسطین حمایت می کند .

عبد الباری عطوان در پایان مقاله خود نوشت : قربانی شدن ۲۵ هزار نفر از مردم سوریه وترکیه در زمین لرزه اخیر امریکا وهمپیمانش را رسوا کرد ونشان داد که ازادیخواهان جهان چگونه به کمک مردم سوریه شتافتند واز تحریم های امریکا نهراسیدند .تاریخ نشان خواهد داد چگونه اقمار امریکا به تحریم های امریکا علیه ملت سوریه عمل کردند ودشمنان امریکا به کمک زلزله زدگان شتافتند وبه انسان های فاجعه دیده کمک کردند.

بازتاب گسترده راهپیمایی ۲۲ بهمن در رسانه‌های عربی

رسانه های عرب زبان در منطقه از صبح امروز با آغاز راهپیمایی ۲۲ بهمن به طور گسترده اقدام به پوشش خبری این مراسم کردند.

بازتاب گسترده راهپیمایی ۲۲ بهمن در رسانه‌های عربی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری‌ها و پایگاههای خبری عربی امروز (شنبه) در چهل و چهارمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، اقدام به پوشش و بازتاب گسترده راهپیمایی ۲۲ بهمن و سخنرانی سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران کردند.

در این راستا وبگاه شبکه المسیره یمن در گزارشی به نقل از خبرنگار خود در تهران، نوشت که میلیون‌ها نفر در تهران و ۱۴۰۰ شهر به خیابان‌ها آمده و چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی داشتند.

این شبکه همچنین به پوشش کامل سخنرانی سید ابراهیم رئیسی پرداخت و تصاویری از حضور او در میان جمعیت را منتشر کرد.

وبگاه عراقی شفق نیوز هم با پوشش سخنان سید ابراهیم رئیسی، نوشت که ایرانی‌ها به طور گسترده در میدان آزادی تهران و میادین و خیابان‌های شهرهای دیگر در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شرکت کردند.

خبرگزاری سبأنت یمن نیز در پوشش خود از راهپیمایی امروز تصاویر مختلفی از تهران و همچنین نمایش موشک‌های سجیل و عماد منتشر کرد. این خبرگزاری در خبر دیگری به پوشش سخنان ابراهیم رئیسی پرداخت.

وبسایت النشره لبنان نیز نوشت که هزاران نفر در تهران به سوی میدان آزادی حرکت کردند و شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر دادند. النشره همچنین در خبر خود به سخنان رئیس‌جمهور ایران و نمایش موشک‌های بالستیک سجیل و عماد و پهپاد «شاهد ۱۳۶» اشاره کرد.

وبگاه المرکزیه لبنان هم نوشت که ایرانی‌ها امروز چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی رژیم شاهنشاهی را با حضور وسیع در خیابان‌ها گرامی داشتند. این پایگاه خبری همچنین سخنان ابراهیم رئیسی را نیز پوشش داد.

وبگاه شبکه روسیاالیوم نیز با انتشار یک گزارش تصویری، راهپیمایی امروز را بازتاب داد و تصاویری از حضور مقامات دولت سابق و همچنین موشک‌های بالستیک در میدان آزادی منتشر کرد.

شبکه المیادین هم به پوشش زنده راهپیمایی امروز پرداخت و با خبرنگار مستقر خود در تهران ارتباط زنده برقرار کرد. وبسایت این شبکه نیز نوشت که جمعیتی انبوه در تهران به خیابان‌ها آمده بودند به طوریکه طول جمعیت ۱۲ کیلومتر امتداد داشت.

صفحه تویئتری المیادین نیز با انتشار ویدوئی از راهپیمایی امروز نوشت: «رمز مشارکت مردمی گسترده در چهل و چهارمین سالروز انقلاب اسلامی در ایران چیست؟»

وبگاه العهد لبنان نیز به طور گسترده به بازتاب و پوشش راهپیمایی عظیم امروز پرداخت و نوشت که میلیون‌ها نفر در خیابان‌های تهران و ۱۴۰۰ شهر دیگر در ایران  حضور یافتند. این وبگاه همچنین به پوشش کامل سخنان سید ابراهیم رئیسی در میدان آزادی پرداخت.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز جمعیت امروز در خیابان‌های تهران را میلیونی توصیف کرد و نوشت: «آن‌ها بر ایستادگی و ثبات خود نسلی پس از نسل دیگر بر مبانی و اصول انقلابی تأکید کردند».

پایان پیام/

مطبوعات کشورهای عربی :تعداد کشته های زمین لرزه ترکیه وسوریه به ۲۵ هزار تن نزدیک می شود

۲۲/۱۱/۱۴۰۱

پس از گذشت شش روز از وقوع زمین لرزه در ترکیه وسوریه هنوز تعداد قربانی ها در ترکیه وسوریه افزایش می یابد وتا کنون به ۲۵ هزار تن رسیده است .
ترکیه اعلام کرد تعداد قربانی ها یه ۲۰۶۶۵ تن رسیده است. وحدود ۹۳ هزار تن از جنوب ترکیه منتقل گردیده اند و ۱۶۶ نیرو در نجات قربانیان وزخمی ها شرکت کرده اند.
تاکنون ۳۵۵۳ نفر در سوریه جان خودرا از دست داده و۵۲۷۶ نفر زخمی شده اند.

القدس العربی ۲۱/۱۱/۱۴۰۱

روزنامه القدس العربی چاپ لندن طی مقاله ای درباره خسارت های سنگین ناشی از زمین لرزه ترکیه بنقل از مجله تایم امریکا نوشت: پس از وقوع زمین لرزه در ترکیه مهندسان ساختمان سازی چاره ای جز رعایت مقررات وقوانین ساختمان سازی ندارند.

این روزنامه نوشت تعداد ساختمانهایی که در زمین لرزه اخیر ترکیه فرو ریختند بالغ بر ۵۶۰۰ ساختمان براورد شده است.

این روزنامه بنقل از مجله تایم امریکا نوشت : مهندسان ساختمان در ترکیه اعلام کردند در صورتی مهندسان ساختمان سازی قوانین ومقررات ساختمان سازی را رعایت می کردند خسارت های  زمین لرزه به این اندازه گسترده نبود.

این روزنامه بنقل از شونیت توزون کارشناس زمین لرزه می نویسد : مهندسان ترک در نوامبر گذشته هشدار دادند که زیر ساخت ساختمانها انطور که باید وشاید طبق قانون ومقررات ضد زمین لرزه  نیست .این روزنامه افزود مهندسان ناظر طیق قوانین ومقررات عمل نمی کنند از اینرو ساختمان ها بر خلاف قوانین ومقررات ساخته می شود ودر صورت وقوع زمین لرزه چنین نتایج ویرانگری را ببار می آورد.

القدس العربی افزود ده سال پس از زمین لرزه ارموت که در ان ۱۷ هزار نفر جان خودرا از دست دادند دولت یک موسسه بنام اداره حالت فوق العاده برای مقابله با زمین لرزه فاجعه بار تشکیل داد تا بتوان ساختمان ها را در مقابل زمین لرزه جدید مقاوم نمایند ولی به مرور زمان این مقررات فراموش شد .

القدس العربیی نوشت:  در سال ۲۰۲۲ یک زمین لرزه به قدرت ۹/ ۵ درجه در ترکیه  بوقوع پیوست وبدنبال ان اتحادیه مهندسان ومعماران اعلام کرد که ترکیه نتوانسته امادگی لازم را  برای مقابله با زمین لرزه داشته باشد .این اتحادیه افزود مهندسان ناظر هنوز معیارهای ساختمان سازی را رعایت نمی کنند وانرا ورق پاره توصیف می نمایند.

روزنامه  القدس العربی ۲۱/۱۱/۱۴۰۱

یک جوان تیعه سوریه ویدئوی  از زیر آوار زمین لرزه سوریه تهیه وپخش کرده است.

روزنامه القدس العربی چاپ لندن نوشت: یک جوان سوری که زیر اور قرار دارد ویدئوی از زیر آوار  تهیه ودر شبکه های اجتماعی پخش کرده است.

این جوان سوری در ویدئو ضبط شده از زیر آوار گفت: خداوندا ما را کمک کن .خداوندا بابت همه چیز عذرخواهی می کنم.

این جوان سوری که بهمراه افراد خانواده اش زیر اورا مانده گفت قطعه چوبی در شکمش فرورفته ونمیتواند به سبب ان حرکت کند.

مقاله یک نویسنده مصری درباره سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

۱۹/۱۱/۱۴۰۱

دکتر عبد الله الاشعل نویسنده ودیپلمات مصری طی مقاله ای در روزنامه ” رای الیوم” چاپ لندن  ۴۴ سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تبریک گفته ونوشته است انقلاب اسلامی ایران در سطح انقلاب های بزرگ دنبا از جمله انقلاب فرانسه وانقلاب روسیه است .این نویسنده مصری ضمن تشریح دست اوردهای انقلاب های فرانسه و روسیه ،  شعارهای انقلاب اسلامی ایران را ناشی از واقعیت های دنیای اسلام دانسته ونوشته است که انقلاب اسلامی ایران در برابر اسرائیل وامریکا ایستادکی کرد ودر کنار مستضعفان وعلیه مستکبران موضع گیری نمود وسفارت اسرائیل را به سفارت فلسطین تغییر داد وپرچم فلسطین در تهران به اهتزاز درآمد.

نویسنده مقاله ضمن ستایش از انقلاب اسلامی بخاطر حمایت از مقاومت فلسطین تاکید کرد که ایران از فلسطینی ها حمایت کرد در حالیکه برخی از اعراب از حمایت مسئله فلسطین دست برداشتند.

نویسنده مصری ضمن ستایش از انقلاب اسلامی بخاطر ایستادگی در برابر تحریم های اعمال شده علیه ایران وفشارهای غرب نوشت در صورتیکه فشارهای امریکا وغرب علیه حکام عرب نبود امروز می دیدیم کشورهای عربی در کنار ایران قرار می گرفتند  واز ان حمایت می کردند.

عبد الله الاشعل می نویسد : ایران دست خودرا بسوی اعراب دراز می کند ولی حکام عرب دست ایران را رد می کنند چرا انها هیچ اراده ای ندارند وبه دستورات امریکا وغرب عمل می کنند .نویسنده معتقد است که امریکا انور سادات را مجبور به سازش با اسرائیل کرد وانقلاب اسلامی دو سال بعد از از امضای قرارداد کمپ دیوید بین مصر واسرائیل رخ داد .

الاشعل در پایان مقاله خود می نویسد:  امریکا واسرائیل تلاش می کنند چهره تابناک انقلاب اسلامی را خدشه دار کنند ولی وظیفه انقلاب اسلامی اینست که روابط خودرا با مردم کشورهای عربی تحکیم بخشد ومواضع دوستانه خودرا نسبت به اعراب ومسلمانان  برای ملت عرب تشریح نماید.

******************

 

اشک تمساح آمریکا و رژیم صهیونیستی برای قربانیان زلزله سوریه

شبکه تلویزیونی العالم ۱۸/۱۱/۱۴۰۱ در تحلیلی نوشت :  در میان مواضع بین‌المللی درخصوص زلزله شدیدی که بامداد دوشنبه  جنوب شرقی ترکیه و شمال سوریه را لرزاند، موضع آمریکا و رژیم صهیونیستی قابل تأمل بود و به نظر می‌رسد این دو طرف تلاش می‌کنند با ریختن اشک تمساح برای قربانیان این حادثه به‌خصوص در سوریه، از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

 

جک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا با این ادعا، که دولت آمریکا به شدت نگران تبعات زلزله در ترکیه و سوریه است اعلام کرد: جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در زمینه کمک به آسیب‌دیدگان زلزله به آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده و سایر شرکای دولت فدرال دستور داده است تا برای همکاری نزدیک با دولت ترکیه اقدام کنند و وضعیت ترکیه را از نزدیک زیر نظر داشته باشند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در پیامی اعلام کرد: زلزله بسیار شدیدی در ترکیه رخ داد که مناطق دیگر را نیز تحت تاثیر قرار داد. بنا به درخواست دولت ترکیه، دستور اعزام تیم‌های نجات و کمک‌های پزشکی [به ترکیه] را صادر کردم. و از آنجایی که درخواستی برای انجام این کار برای بسیاری از قربانیان زلزله سوریه نیز وجود داشت، دستور دادم همین کار انجام شود.

اگر چه نتانیاهو نام طرفی که خواستار کمک به سوریه شده را فاش نکرده، ولی در سایه روابط دوستانه گروه‌های تکفیری با رژیم صهیونیستی، بعید نیست که گروه‌های تروریستی و تکفیری در ادلب و دیگر مناطق خواستار چنین کمکی شده‌اند.

مبالغه نمی‌کنیم اگر بگوییم دو طرف مهمی که بیشترین نقش را در شعله‌ور شدن جنگ سوریه و در تداوم آن تا امروز داشتند، آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند. قربانیان زلزله تروریسم تکفیری که ۱۲ سال پیش سوریه را لرزاند و بازتاب های آن تا امروز ادامه دارد را نمی توان با قربانیان زلزله اسکندرون قیاس کرد. قربانیان زلزله تکفیری- تروریستی میلیون‌ها کشته و مجروح و بی‌خانمان و آواره شدن میلیون‌ها تن دیگر و نیز تخریب کل شهرها را به دنبال داشت.

قربانیان محاصره کورکورانه آمریکا علیه ملت سوریه، قانون سزار، سرقت نفت سوریه، سرقت ثروت‌های سوریه، برچیده شدن کارخانه‌های آن و قطع آب این کشور کمتر از تعداد قربانیان کشتارهای گروه‌های ترویستی و تکفیری نبوده است.

مردم سوریه نه به اشک تمساح آمریکا نیاز دارند و نه به چادر و پتوی آن. کافی است آمریکا سوریه را ترک کند و به اشغال سرزمین‌های سوریه پایان دهد و دست از غارت و دزدی ثروتش بردارد تا سوریه بار دیگر جان بگیرد. مردم سوریه می‌دانند که چگونه زخم‌های خود را التیام دهند و آنچه را که توسط آمریکا و گروه‌های تروریستی تکفیری نابود شدند، دوباره بسازند.

مردم سوریه نیازی ندارند که قاتل و جنایتکاری مانند نتانیاهو برای قربانیان زلزله اشک تمساح بریزد بلکه کافی است که او از ارسال تسلیحات و پول به گروه‌های تکفیری، که مجری طرح و توطئه‌های صهیونیست‌ها علیه سوریه و منطقه هستند، دست بردارد.

روزنامه القدس العربی : عربستان از کمک به مصر خودداری می کند

۱۷/۱۱/۱۴۰۱
روزنامه القدس العربی طی مقاله ای به تشنج در روابط بین مصر وعربستان پرداخته ومی نویسد این روابط تیره است ومطبوعات دو کشور مقالاتی علیه یکدیگر منتشر می کنند.

روزنامه های مصر وعربستان طی مقاله هایی از یکدیگر انتقاد کردند.ترکی الحمد یکی از روزنامه نگاران نزدیک به محمد بن سلمان طی مقاله ای از دولت مصر وارتش این کشور انتقاد کرد.وی در مقاله خود ضمن اشاره به اقتصاد ورشکسته مصر نوشت : مصر در حال حاضر با بیکاری ، بحران اقتصادی وسیاسی روبرو است .چه شده که مصر تروتمند هم اکنون دست نیاز به سوی صندوق بین المللی پول دراز می کند .

ترکی الحمد افزود علت ورشکستگی مصر هیمنه وتسلط ارتش بر دولت واقتصاد است چرا که هیچ اقدامی بدون موافقت ارتش صورت نمی گیرد واین مقامات ارتش مصر هستند که اقتصاد این کشور را در دست دارند.

ترکی الدخیل روزنامه نگار سعودی طرفدار دولت نیز طی مقاله ای نوشت در سال های اخیر ارتش بر همه امور در مصر نظارت دارد واین کشور از سال ۱۹۵۲  ( پس از سرنگونی حکومت پارشاهی در این کشور  ) ارتش همه کاره است.

این روزنامه نگار دولتی سعودی با اشاره به درخواست مصر از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس جهت کمک مالی به این کشور نوشت : چرا رئیس جمهوری مصر از یک سوی می گوید در برابر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس سر فرود نمی اورد ولی در جای دیگر درخواست کمک از این کشورها می کند.

از سوی دیگر روزنامه های مصر شدیدا به عربستان سعودی وکشورها عربی حوزه خلیج فارس تاخته واز خودداری انها به کمک مالی به مصر انتقا د  کرده اند.

عبد الرزاق توفیق سردبیر روزنامه مصر ی الجمهوریه شدیدا به عربستان سعودی حمله کرد ومقامات سعودی را ادم های پست توصیف کرد ولی روزنامه مقاله سردبیر خودرا حذف کرد.

وی در مقاله خود نوشت : مقابله مقامات مصری با مشکلات وچالشها وفشارها ، به اصطلاح برادران عرب ما را  ناراحت کرد ه  وبدین علت روزنامه های  این کشورهای برادر به مصر حمله کرده واز مقامات این کشور انتقاد نمودند.

نویسنده مقاله ضمن اشاره به ضعف تمدنی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس این کشورها را کمتر از کشور کامل توصیف کرده  ونوشت اینها میخواهند مصر را از استقرار وثبات وقدرت  تهی نمایند .سردبیر روزنامه الجمهوریه نوشت نمیدانم چرا این افراد به ارتش قدرتمند مصر انتقاد می کنند وحرف های نامربوط به این ارتش می زنند .انتظار از برادران این نیست به قدرت نظامی مصر حمله کنند وانرا تضعیف نمایند.

 نویسنده در مقاله خود با حمله به مقامات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس (بخصوص عربستان ) نوشت: متاسفانه این بیچارگان نمیدانند اگر مصر مورد تعرض قرار گیرد انها حتی یک دقیقه نمی توانند زنده بمانند .متاسفانه پول انها را کور کرده وبدین علت به مصر حمله می کنند ومیخواهند قدرت مصر را تضعیف نمایند.

سردبیر روزنامه الجمهوریه در پایان مقاله خود نوشت پابرهنه ها اینک بهترین لباس ها را به تن می کنند وبه مصر کشور بزرگ انتقاد می نمایند .نباید این پست فطرتان به سروران خود تعدی وبی احترامی کنند اینها همه شان پوچ هستند وبا یک فوت متلاشی می شوند واینک مصر کشور بزرگ همچنان قدرتمند ایستاده ومقاوم است .نباید این کوتوله ها دربرابر  مصر اینطور صحبت کنند باید با ادب باشند ودر برابر ملت مصر با ادب واحترام حرف بزنند .اگر انها می توانند با دلارهای خود مزدوران را بخرند نمیتوانند تاریخ را با پول خریداری کنند.

عبد الرزاق توفیق نویسنده مصری نیز در مقاله ای نوشت  : نباید پابرهنگان که تازه لباس فاخر به تن کرده اند به مصر کشور بزرگ با تمدن انتقاد کنند .وی افزود مصر بزرگ تر وقدرتمند تر از کوتوله ها وکینه توزان است واین کشور به راه خود ادامه می دهد وبه یاوه گوئیهای این عقب مانده ها توجه نمی کند.

**************

۱۷/۱۱/۱۴۰۱

روزنامه رای الیوم طی مقاله ای بقلم بسام ابو شریف یکی از شخصیت های فلسطینی با اشاره به دیدار وزیر خارجه امریکا از فلسطین اشغالی نوشت : بلینکن در دیدار خود از فلسطین اشغالی طرحی در دست دارد ودر ان قصد دارد به بهانه بررسی اوضاع در فلسطین اشغالی وارام کردن ان مسئله فلسطین را نابود کند .

بسام أبو شريف

نویسنده در مقاله خود می نویسد امریکا نمیخواهد اوضاع خاورمیانه بحرانی گردد ولی مانعی در برابر تجاوز صهیونیست ها به ملت فلسطین وشکنجه زندانیان واسیران فلسطینی قرار نمی دهد.

بسام ابو شریف می نویسد وزیر خارجه امریکا به منطقه خاورمیانه نیامده تا تشنج ناشی از تجاوز صهیونیست ها به فلسطینی ها  را متوقف کند وادامه شهرک سازی را مانع گردد ف بلکه وی در دیدار با محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین به وی پیشنهاد کرده که نیروهای امنیتی وابسته به حکومت خودگردان اوضاع شهرهای فلسطینی نابلس وجنین را تحت کنترل خود بگیرند زیرا در این دو شهر بود که فلسطینی ها در برابر تجاوز سربازان اسرائیلی قد علم کردند وبه انها ضربه های سنگنی وارد نمودند.

بسام ابو شریف معتقد است که وزیر خارجه امریکا بر این باور است که کنترل شهرهای فلسطینی توسط نیروهای امنیتی ابو مازن می تواند ارامش را به فلسطین اشغالی بازگرداند .او فقط فلسطینی ها را مقصر می داند نه صهیونیست ها گه به تجاوزات خود به شهرهای فلسطینی ادامه می دهند وسرزنین فلسطین را به جهنم تبدیل نموده اند. 

این نویسنده فلسطینی ضمن انتقاد از وزیر خارجه امریکا بخاطر فشار به فلسطینی ها وحمایت از صهیونیست ها بویژه دولت نتانیاهو می نویسد وزیر خارجه امریکا به فلسطین اشغالی سفر کرده است تا از عملیات شهادت طلبانه فلسطینی ها بواسطه نیروهای ابو مازن جلوگیری کند .او معتقد است که سبب درگیریها در فلسطین اشغالی عملیات شهادت طلبانه فلسطینی ها است نه تجاوزات سربازان اسرائیلی به خانه وکاشانه فلسطینی ها .

***************

بحران دلار در عراق

۱۶/۱۱/۱۴۰۱

ماجد الشویلی تحلیلگر مرکز مطالعات  افق عراق طی مقاله ای درباره کاهش قیمت دینار عراقی در بربر دلار امریکا نوشت: قطعا امریکا به رشد وشکوفابی اقتصاد عراق علاقه ای ندارد وهیچ توجهی به ثبات پولی این کشورندارد چرا که امریکا در حمله ۲۰۰۳  به عراق ده هزار موسسه وکارخانه غراق را نابود وویران کرد .

این نویسنده افزود: امریکا علاقمند است عراق در بحران فرو رود چرا که ادامه بحران در عراق به نفع امریکا است وامریکا می تواند از این طریق هیمنه خودرا بر عراق ادامه دهد.

نویسنده مزبور با اشاره به سپردن پول های نفت عراق در بانک های امریکا، تاکید کرد که امریکا می تواند با بازی با قیمت دلار در عراق نتیجه انرا بر دیگر کشورهای منطقه پیاده نماید.

این نویسنده با اشاره به پایین امدن ارزش دینار عراقی در برابر دلار نوشت که امریکا با این کار عملا شرکت های خارجی را از سرمایه گذاری در عراق منع می کند.

امریکا با اقدام خود مقامات عراقی را مجبور به مذاکره می کنند ومانع سپردن پول های نفت عراق در دیگر کشورها می گردد.

ماجد الشویلی معتقد است که امریکا با این اقدام مانع تقویت روابط عراق با جبهه مقاومت وایران می شود.ودولت عراق را مجبور به قبول حضور بیشتر نیروهای امریکائی در عراق می کند.

این نویسنده در پایان تحلیل خود می نویسد : چون بانک فدرال امریکا متعلق به یهودیان وصهیونیست های امریکا است از اینرو امریکا با این اقدام عملا  حمایت خودرا از رژیم صهیونیستی واسرائیل تثبیت خواهد کرد..

 

 

 

 

نگاه متفاوت امریکا به فلسطینی ها وصهیونیست ها

روزنامه القدس العربی

۱۶/۱۱/۱۴۰۱

روزنامه القدس العربی طی مقاله ای به دیدار اخیر مقامات امریکایی از فلسطین اشغالی از جمله تونی بلینکن وزیر امور خارجه وولیام برنز رئیس سازمان سیا وجک سولیوان مشاور امنیت ملی امریکا اشاره کرده ونوشته است جو بایدن رئیس جمهوری امریکا نسبت به ملت های منطقه از جمله فلسطینی ها  نگاهی تحقیر امیز دارد واز صهیونیست ها حمایت بی چون وچرا می کند.

این روزنامه می افزاید بایدن سیاستمداران افزاطی اسرائیل را مردان متمدن معرفی می کند در حالیکه جوانان مبارز فلسطینی را افراد وحشی وغیر متمدن توصیف می نماید.

این روزنامه معتقد است که مقامات امریکائی حقایق را در فلسطین نادیده می گیرند وهدفشان حمایت از صهیونیست ها ونادیده گرفتن منافع ملت فلسطین است ومی افزاید انها چشمان خودرا در برابر قدرت جوانان فلسطینی که در مقابله با  تهاجم وحشیانه صهیونیست ها ایستادگی  می کنند واز جان خود می گذرند می بندند وبهمین دلیل مقامات امریکایی با حمایت وپشتیبانی از صهیونیست های متجاوز حقوق ملت فلسطین را نادیده می گیرند وعملا بخران روبه گسترش در سرزمین های اشغالی را ناچیز قلمداد می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *