دور جدید سفرهای منطقه‌ای نماینده ویژه آمریکا در امور ایران

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در صدر هیأتی آمریکایی به کشورهای منطقه سفر می‌کند تا درباره مسائل پیرامون برجام و حضور ایران در منطقه با شرکای خود رایزنی کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از روز پنجشنبه دور جدید سفرهای خود به کشورهای منطقه غرب آسیا را آغاز می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد مالی در صدر هیأتی آمریکایی « از یازدهم تا بیستم نوامبر (بیستم تا بیست و نهم آبان) به امارات متحده عربی، اسرائیل، عربستان سعودی و بحرین» سفر خواهد کرد.

در این بیانیه، هدف از انجام این سفرها «رایزنی با شرکا و شرکت در تعاملات منطقه‌ای» عنوان شده است و در آن ادعا شده نماینده ویژه آمریکا در امور ایران «رویکردهای ما در زمینه طیف گسترده‌ای از نگرانی‌ها درباره ایران را هماهنگ خواهد کرد، از جمله فعالیت‌های ثبات‌زدا در منطقه و هفتمین دور از گفت‌وگوهای پیش رو درباره باگشت به پایبندی کامل به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)».

رابرت مالی دهم آبان با «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در این‌باره مدعی شد: «درباره اهمیت تقویت بیش از پیش همکاری‌های ایالات متحده و اسرائیل درخصوص مقابله با برنامه هسته‌ای ایران و خشونت‌های آن در منطقه گفت‌وگو کردیم».

ایران در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.

رابرت مالی اوایل آبان پس از پایان سفر به اروپا و منطقه غرب آسیا گفت که بی صبری درباره عدم برگزاری گفت‌وگوها (برای احیای برجام) در حال افزایش است.

نماینده آمریکا در امور ایران اضافه کرد: «پنجره دیپلماسی هرگز بسته نخواهد شد و ما همچنان به پیگیری دیپلماسی حتی در صورتی که پیگیری دیگر گام‌ها ضروری شود، ادامه خواهیم داد».

این مقام آمریکایی البته اضافه کرد این موضوع بدان معنا نیست که پنجره احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای همیشه باز خواهد بود.

رابرت مالی در ادامه سخنانش با خبرنگاران در واشنگتن و پس از بازگشت از سفر، گفت: «در این نقطه، یافتن توضیح منطقی برای علت طولانی شدن (بازگشت ایران به مذاکرات) دشوار است».

نماینده آمریکا در امور ایران اضافه کرد: «برجام باید سکویی برای کمک به بازگشایی برای مذاکرات بیشتر و دیپلماسی بیشتر برای حل اختلافات با ایران باشد».

رابرت مالی پیش‌تر در پاریس با دیپلمات‌های ارشد فرانسه، آلمان و انگلیس درباره مذاکرات معلق‌شده وین در خصوص برجام رایزنی کرد. سفر مالی به پاریس در ادامه سفرش به منطقه غرب آسیا صورت گرفته بود.

مالی و «دانیل بنیام»، مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور خلیج فارس تور منطقه‌ای خود را با سفر به ابوظبی آغاز کرده و با شماری از مقام‌های ارشد اماراتی دیدار کردند. دیدار با «فواد حسین»، وزیر امور خارجه عراق بخشی از برنامه‌های آنها در این سفر بود.

هیئت آمریکایی در ادامه به دوحه، پایتخت قطر سفر کرد و در آنجا با وزیر خارجه قطر که یک روز قبل‌تر با همتای ایرانی‌اش دیدار کرده بود رایزنی کردند.

آنها در ادامه به عربستان سعودی سفر کردند. در ریاض، مقام‌های آمریکایی درباره برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور رایزنی کردند. مالی سپس گفت‌وگویی تلفنی با وزیر خارجه بحرین داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *