افزایش تلفات درگیری‌های سودان به ۱۷۴ کشته و ۱۰۴۱ زخم

 

فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان از موافقت خود با برقراری آتش‌بس به مدت ۲۴ ساعت در این کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سی‌ان‌ان عربی، “محمد حمدان دقلو” معروف به حمیدتی، فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان اعلام کرد که با پیشنهاد برقراری آتش‌بس به مدت ۲۴ ساعت موافقت کرده است.

وی گفت که این آتش‌بس با هدف ایجاد مسیرهای امن برای خارج کردن غیرنظامیان و مجروحان از مناطق درگیری اجرایی می‌شود.

حمیدتی در ادامه گفت که پس از گفت‌وگو با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با تصمیم آتش‌بس ۲۴ ساعته موافقت کرده است.

وی در ادامه نیروهای ارتش سودان به رهبری عبد الفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی این کشور را به نقض آتش‌بس و بمباران مناطق مسکونی پرجمعیت و همچنین به خطر انداختن جان غیر نظامیان متهم کرد.

حمیدتی همچنین گفت: منتظر گفت‌وگوهای بیشتر با وزیر خارجه آمریکا درباره نحوه برخورد با این نقض‌ها هستیم.

در مقابل ارتش سودان نیز در بیانیه‌ای در واکنش به اعلام آتش‌بس از سوی نیروهای واکنش سریع تاکید کرد: اعلام آتش بس ۲۴ ساعته توسط نیروهای واکنش سریع با هدف سرپوش گذاشتن بر شکستی است که ظرف چند ساعت متحمل خواهد شد.

در این بیانیه آمده است: ما وارد مرحله حساس و تعیین کننده‌ای شده‌ایم و تلاش‌های ما بر دستیابی به اهداف این مرحله در سطح عملیاتی متمرکز است.

در این بیانیه آمده است: از صحبت درباره آتش بس با وجود بسیج نیروهای دشمن در مِروی برای تامین امنیت فرود هواپیمای حامل کمک نظامی از سوی طرف‌های منطقه‌ای متعجب هستیم.

ارتش سودان در ادامه آورده است: دشمن نیروهایش را برای ورود به خارطوم از مناطق «نیالا»، «الفاشر»، «الجنینه» و «الطینه» در غرب سودان به حالت آماده‌باش درآورده است.

در همین حال وزارت خارجه سودان نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: از سازمان ملل می‌خواهیم که نیروهای واکنش سریع را به دلیل ادامه جنگ در شهرها و مناطق مسکونی محکوم کند.

درگیری‌های مسلحانه خشونت آمیز سودان که شنبه و در پی تشدید اختلافات میان البرهان و محمد حمدان دقلو آغاز شد، امروز سه شنبه درحالی وارد چهارمین روز خود شد که کمیته پزشکان این کشور اعلام کرد که طبق آخرین آمار ۱۴۴ غیرنظامی در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

کمیته پزشکان سودان همچنین آخرین آمار مجروحان نظامی و غیرنظامی درگیری‌های روزهای اخیر این کشور را ۱۴۰۹ تن اعلام کرد.

این کمیته همچنین اعلام کرد که وضعیت در سودان درحال بدتر شدن است چراکه برخی از بیمارستان‌ها به دلیل بمباران قادر به ارائه خدمت نیستند.

انتهای پیام

 

فولکر برتیش نماینده سازمان ملل در سودان اعلام کرد در درگیری های سه روزگذشته بین ارتش سودان وشبه نظامیان پشتیبانی سریع ۱۸۰ نفر کشته و۱۸۰۰ تن زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرنگار الجزیره از تجدید درگیری میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در مرکز خارطوم پایتخت سودان خبر داد.

از سوی منابع وابسته به نیروهای پشتیبانی سریع اعلام کرد: ما بر ستاد فرماندهی کل مسلط شده‌ایم و ارتش زخمی های خود را از بیمارستان المعلم تخلیه کرده است.

این منابع تاکید کردند: نیروهای ما به طور کامل بر فرودگاه مروی از صبح امروز مسلط شده اند.

از سوی دیگر محمد حمدان دقلو فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع گفت: جامعه جهانی باید تحرک جدی ضد جنایات البرهان به عمل آورد، اوست که غیرنظامیان را از هوا هدف قرار می‌دهد.

همزمان منابع وابسته به ارتش سودان اعلام کردند: شبه نظامیان در پایتخت مقری ندارند اما هنوز قدرت حرکت دارند. فرودگاه خارطوم کاملاً امن است. ارتش به طور کامل بر اوضاع مسلط است و ابتکار اوضاع را در اختیار دارد.

از سوی دیگر نخست وزیر قطر اعلام کرد: ما از همه تلاشها برای توقف خونریزی و حل اختلافات از طریق گفتگو توافق مسالمت آمیز حمایت می‌کنیم.

همزمان آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان تاکید کرد: ما حامی ملت سودان هستیم. همه طرفها باید احترام قانون بین المللی را داشته باشند و امنیت کارکنان سازمان ملل را تضمین کنند.

وی افزود: اوضاع انسانی سودان بی ثبات است و هم اکنون فاجعه بار است.

منابع محلی سودان همزمان با تداوم درگیری‌های داخلی در مناطق مختلف این کشور، از افزایش شمار کشته‌های این درگیری‌ها به ۵۶ و شمار زخمی‌ها به ۵۹۵ نفر خبر دادند.

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، منابع محلی سودان از افزایش شمار کشته‌ها در درگیری‌های مناطق مختلف این کشور خبر دادند.

بر اساس این گزارش، کمیته مرکزی پزشکان سودان اعلام کرد که شمار کشته‌ها در درگیری‌های داخلی در مناطق مختلف این کشور از جمله خارطوم پایتخت به ۵۶ نفر و شمار زخمی‌ها به ۵۹۵ تن رسیده که حال ده‌ها تن از آنها وخیم گزارش شده است.

این خبر در حالی است که در تازه‌ترین گزارش‌ها درباره تحولات میدانی در سودان، یک منبع نظامی این کشور به الجزیره گفت که ارتش سودان توانسته است مقر فرماندهی نیروهای واکنش سریع را در شهر «کسلا» به دست بگیرد.

همچنین نیروهای واکنش سریع سودان اعلام کردند که در منطقه «پورت سودان» هدف حمله هوایی خارجی قرار گرفته‌اند. این نیروها درباره عواقب هرگونه دخالت خارجی در تحولات داخلی سودان هشدار دادند.

از سوی دیگر، نبردها با سلاح سنگین و سبک در اطراف کاخ ریاست جمهوری سودان و منطقه «السوق الغربی» در مرکز خارطوم همچنان ادامه دارد و انفجارهای مهیب در این مناطق به گوش رسیده است.

در تازه‌ترین واکنش‌های خارجی به درگیری‌های داخلی در سودان، وزارت امور خارجه چین ضمن ابراز نگرانی شدید از تحولات این کشور از طرفین درگیری خواست آتش‌بس اعلام کنند.

تنش‌ها همزمان با آن صورت گرفته که شبه نظامیانی با نام گروه واکنش سریع به جنگ با ارتش روی آورده و ارتش و شبه نظامیان حملات خود را به پایگاه‌های یکدیگر شدت بخشیده‌اند. جنگ میان ارتش و شبه نظامیان چند روز پس از هشدار ارتش صورت گرفت که اعلام کرد سودان در یک نقطه عطف خطرناک قرار دارد.

کد خبر ۵۷۵۶۰۰۵

 

جنبش جهاد اسلامی فلسطین از مواضع رئیس‌جمهور ایران در حمایت از فلسطین و مقاومت ملت آن برای آزادسازی سرزمین خود قدردانی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فلسطین الیوم، جنبش جهاد اسلامی فلسطین با صدور بیانیه‌ای از مواضع آیت الله رئیسی رئیس‌جمهور ایران در جریان مراسم روز جهانی قدس، در حمایت از حقوق ملت فلسطین و مقاومت آنها برای آزادسازی سرزمین خود قدردانی کرد.

در این بیانیه آمده است: سخنان رئیس‌جمهور ایران در مراسم روز جهانی قدس یک بیان صادقانه درخصوص موضع‌گیری ایران در قبال مسأله فلسطین به‌شمار می‌رود.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد: موضع‌گیری آقای رئیسی در این مراسم بیانگر مواضع ثابت ایران بوده که برپایهمبانی انقلاب اسلامی و بنیانگذار آن امام خمینی (ره) و به رهبری آیت‌الله خامنه ای استوار است.

این جنبش اعلام کرد: ما از مشارکت رئیس‌جمهور ایران در مراسم روز جهانی قدس و سخنان ایشان که با مواضع رهبران جریان‌ها و گروه‌های مقاومت در قبال فلسطین و قدس مطابقت دارد قدردانی می‌کنیم.

جهاد اسلامی فلسطین همچنین از حمایت‌های سیاسی، مادی، رسانه‌ای و نظامی ایران از فلسطین و قدس و گروه‌های مقاومت که دربرابر دشمن صهیونیستی در تمام میادین برای دفاع از فلسطین و مسجدالاقصی ایستاده‌اند، تشکر کرد.

رئیس‌جمهور روز جمعه در پیامی به مناسبت روز جهانی قدس با تأکید بر پایداری جمهوری اسلامی بر موضع خود در حمایت از فلسطین متذکر شد: عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خیانت و خنجری از پشت بر ملت فلسطین است.

آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» در پیامی به مناسبت روز جهانی قدس با بیان اینکه امروز جریان مقاومت در مقابل جریان سازش سربلند است، اظهار داشت: عهدشکنی رژیم صهیونیستی در قبال قراردادهای متعدد را هرگز فراموش نکرده و تاکید می‌کنیم که عادی کردن روابط با رژیم صهیونیستی، خیانت به فلسطینی‌ها و جبهه مقاومت و خنجری است که از پشت بر جبهه مقاومت و فلسطین عزیز فرود می‌آید.

کد خبر ۵۷۵۵۱۵۶

مراسم گسترده راهپیمایی روز جهانی قدس با شعار محوری « فلسطین محور وحدت جهان اسلام ؛ قدس در آستانه آزادی » در سراسر کشور آغاز شد.

به گزارش ایسنا، مردم روزه‌دارتهرانی به همراه مسوولان و مقامات کشوری و لشکری از ساعت ۱۰ صبح امروز؛ ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ مصادف با بیست و سوم رمضان  ۱۴۴۴ از مسیرهای تعیین شده، همراه با سایر شهرهای کشور با حضور در راهپیمایی سراسری روز جهانی قدس را گرامی داشته‌اند.

در راهپیمایی روز قدس امسال علاوه بر حضور مردم مومن و روزه دار، جمعی از پیروان ادیان الهی ( کلیمیان، ارامنه، آشوری‌ها و زرتشتیان) به همراه رهبران دینی خود حضور داشتند.

بزرگداشت روز جهانی قدس امسال در شرایطی صورت خواهد گرفت که موج همه گیری کرونا نسبت به سال‌های اخیر در ایران و دیگر کشورها فروکش کرده و ملت‌های مسلمان ، حق طلب و آزاده جهان بار دیگر این فرصت را خواهند داشت تا وحدت و همدلی در مقابل اشغالگران صهیونیستی و حامیان مستکبر آنان را نشان داده و آزادی قدس شریف و سرزمین فلسطین را فریاد زنند.

همانگونه که رئیس ستاد انتفاضه و راهپیمایی روز قدس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به دستاوردهای راهبردی و تعیین‌کننده اخیر مقاومت اسلامی فلسطین برابر رژیم اشغالگر و جنایتکار صهیونیستی گفته است؛ امروز بیش از هر زمانی شاهد وحدت ، هماهنگی و هم‌افزایی گروههای مبارز فلسطینی و نیز شکل‌گیری جبهه یکپارچه ضد صهیونیستی از جنوب لبنان و جولان سوریه تا غزه و کرانه باختری هستیم که در مدت کوتاهی نتایج و پیامدهای آن رژیم صهیونیستی را با چالش سهمگینی مواجه ساخته است.

بیش از ۴۰۰۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی راهپیمایی روز قدس را پوشش خبری و رسانه‌ای می‌دهند. از این تعداد ، بیش از ۱۵۰ نفر از عوامل رسانه‌های خارجی مراسم را در سراسر کشور پوشش خبری دادند.

راهپیمایان دوستدار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی عکس آن شهید را به همراه داشتند و با تکان دادن پرچم ایران در دست‌هایشان شعارهایی از جمله « مرگ بر آمریکا»، « مرگ بر اسراییل» ، «حیدر حیدر» ، «این همه لشگر آمده به عشق رهبر آمده » و … سر دادند.

هم‌چنین شعارهایی در حمایت از حجاب سر داده شد.

گزارش خبرنگاران ایسنا از مراسم راهپیمایی روز قدس ۱۴۰۲

گزارش خبرنگاران ایسنا از مراسم راهپیمایی روز قدس ۱۴۰۲

پرچم حزب الله لبنان و نیروی مقاومت  و عکس شهدای فلسطینی در دست شرکت کنندگان در راهپیمایی روز قدس در تهران مشهود بود.

پرچم فلسطین نیز در مسیر راهپیمایی روز قدس توسط نیروهای بسیج و مردمی برافراشته شده بود. عده‌ای از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی روز قدس در تهران نیز پرچم فلسطین را در مسیری از راهپیمایی همراه می‌بردند.

گزارش خبرنگاران ایسنا از مراسم راهپیمایی روز قدس ۱۴۰۲

گزارش خبرنگاران ایسنا از مراسم راهپیمایی روز قدس ۱۴۰۲

هم‌چنین نونهالان در حاشیه راهپیمایی برای پیوستن به جمع حاضر و خواندن سرود آماده می‌شدند.

گزارش خبرنگاران ایسنا از مراسم راهپیمایی روز قدس ۱۴۰۲

برخی دست نوشته‌هایی با مضامین « تل آویو تل آویو ما داریم میاییم»، « در آن‌جایی که فکرش را هم نمی‌کنید ما در نزدیک شما هستیم» و …  در دست داشتند و برخی نیز صورتک‌های کاریکاتوری از شخصیت های ضد مقاومت را نمایش می‌دادند.

گزارش خبرنگاران ایسنا از مراسم راهپیمایی روز قدس ۱۴۰۲

اجرای تعزیه جنگ خندق در خیابان انقلاب تهران از جمله فعالیت‌های غرفه‌های تعبیه شده در حاشیه راهپیمایی روز قدس بود.


برخی از تجهیزات و خودروهای نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در میدان فلسطین تهران به نمایش درآمد.

از دیگر حاشیه‌هایمراسم امروز  سوزاندن پرچم آمریکا و اسراییل در جریان برگزاری راهپیمایی قدس بود.

نیجریه‌ای‌های مقیم ایران نیز در مراسم راهپیمایی روز قدس امسال حضور داشتند.

سخنران امسال مراسم روز جهانی قدس در تهران محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی بود که با بیان این‌که «روز قدس به ما نشان داد که راه موفقیت و پیشرفت و اتحاد ما، راه مقاومت و راه پیشرفت است»، گفت: امروز فلسطین تبدیل به کانونی برای دفاع از ارزش های اسلامی شده است.

متن کامل سخنران راهپیمایی روز قدس ۱۴۰۲ را اینجا بخوانید.

تصویر سردار جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان در دست  راهپیمایی کنندگان روز قدس تهران نیز زینت بخش راهپیمایی امروز بود.

گزارش تصویری ایسنا از راهپیمایی روز قدس ۱۴۰۲ را نیز اینجا ببینید  و قطعنامه راهپیمایی سراسری روز جهانی قدس که در آن اعلام شد؛ وحدت کلید غلبه بر استکبار جهانی است را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کمیته اسرای یمنی: مبادله اسرا از امروز (جمعه) آغاز می شود

رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن با اعلام این که طی دیروز پیامی از سوی صلیب سرخ دریافت کرده است، از آغاز عملیات مبادله اسرا از امروز (جمعه) طبق این پیام خبر داد.

به نوشته سایت یمنی “المسیره” عبد القادر المرتضی، رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن با انتشار توییتی اعلام کرد: پس از اعلام آمادگی همه طرف ها برای اجرای توافق صورت گرفته،کمیته بین المللی صلیب سرخ به ما اطلاع داد که اجرای این توافقنامه را از فردا (جمعه ۲۳ رمضان ۱۴۴۴ برابر با ۱۴/۴/۲۰۲۳۳ میلادی) آغاز خواهد کرد.

وی افزود: از خدا می خواهیم به ما در اجرای این توافق و آزادسازی همه اسرا توفیق عنایت کند.

کمیته اسرای یمنی: مبادله اسرا از فردا (جمعه) آغاز می شود

 

دسته بندی ها

“حسن زرنگار ابرقوئی» رئیس هیأت اعزامی جمهوری اسلامی ایران برای بازگشایی نمایندگی‌های سیاسی ایران در عربستان روز چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ با ورود به ریاض، با عبدالمجید بن راشد السماری معاون وزیر خارجه در امور تشریفات، ملاقات کرد و راهکارهای تسهیل بازگشایی دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را مورد گفت‌وگو قرار داد.

به گزارش ایسنا، در این ملاقات، معاون وزیر خارجه عربستان با استقبال از حضور هیات ایرانی در ریاض و جده، آمادگی کامل وزارت امور خارجه را جهت مساعدت و ارائه کمک‌های لازم اعلام کرد.

وی در این ملاقات از تسهیل و تسریع انجام امور و استقبال گرم ایران از هیات اعزامی عربستان سعودی تشکر و قدردانی کرد.

هیات بازگشایی عربستان سعودی از شنبه هفته جاری در تهران بسر می‌برد و فردا عازم مشهد خواهد شد.

انتهای پیام

 

 

وزرای خارجه ایران، روسیه، چین و وزیر مشاور در امور خارجی پاکستان در دومین نشست چهارجانبه درباره افغانستان در سمرقند، آمریکا را مسؤول وضعیت کنونی افغانستان خوانده و بر تشکیل حکومت فراگیر در این کشور تأکید کردند.

در نشست چهارجانبه در سمرقند: آمریکا مسؤول وضعیت کنونی افغانستان/ حکومت فراگیر در افغانستان تشکیل شود

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به سمرقند، امروز (پنجشنبه) ۲۴ فروردین ماه دومین نشست وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین و پاکستان درباره افغانستان در شهر سمرقند با حضور حسین امیرعبداللهیان، سرگئی لاوروف، چین گانگ و همچنین حنا ربانی وزیر مشاور در امور خارجی پاکستان برگزار شد.

در پایان این نشست بیانیه‌ای منتشر شد.

در این بیانیه آمده است: در ١٢ آوریل ٢٠٢٣، وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری خلق چین، فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی پاکستان نشستی غیررسمی را در مورد افغانستان در سمرقند، جمهوری ازبکستان برگزار کردند.

وزرا بار دیگر احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان و حمایت از اصل «به رهبری افغان، مالکیت افغان» برای تعیین سیاسی و مسیر توسعه کشور را مورد تأکید قرار دادند. حاضران تأکید کردند همه اعضای جامعه بین‌المللی در افغانستان با ثبات و صلح آمیز منافع دارند، کشوری که باید محلی برای همکاری بین‌الملللی باشد تا صحنه رقابت‌های ژئوپلتیکی.

وزرای حاضر در این نشست بر نگرانی عمیق خود در مورد وضعیت امنیتی مرتبط با تروریسم در افغانستان تأکید کرده و خاطرنشان کردند تمامی گروه‌های تروریستی شامل داعش (ISIS)، القاعده، جنبش اسلامی ترکستان شرقی (ETIM)، تحریک طالبان پاکستان (TTP)، ارتش آزادیبخش بلوچستان (BLA)، جیش العدل و غیره، مستقر در افغانستان، تهدیدی جدی برای امنیت منطقه‌ای و جهانی هستند.

در این بیانیه همچنین آمده است: وزرای حاضر تلاش‌های دولت موقت افغانستان برای مقابله با داعش خراسان را مورد توجه قرار دادند و از آن خواستند اقدامات قابل مشاهده و راستی آزمایی را در اجرای تعهدات اعلام شده خود در زمینه مبارزه با تروریسم، انهدام و از بین بردن انواع گروه‌های تروریستی به منظور جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان توسط هر گروه تروریستی اتخاذ کند.

وزرای شرکت کننده در این نشست چهارجانبه همچنین تأکید کردند مقامات افغانستان باید اقدامات موثری را برای حفظ ایمنی، امنیت و حقوق مشروع نهادها و شهروندان خارجی اتخاذ کنند.

در این بیانیه همچنین آمده است: هر شخصی که مسؤول هرگونه حمله و تهدید به حمله و نهادها و شهروندان خارجی است باید پاسخگو باشد.

مقامات شرکت کننده در این نشست همچنین خاطرنشان کردند ایالات متحده آمریکا و متحدانش باید مسؤولیت وضعیت دشوار کنونی در افغانستان را به عهده بگیرند، باید فورا تحریم‌های یکجانبه علیه افغانستان را بردارند و دارایی‌های آن در خارج از کشور را به نفع مردم افغانستان مسترد کنند.

وزرای حاضر همچنین به شدت با این کشورها برای ایجاد مجدد پایگاه‌های نظامی در داخل و اطراف افغانستان مخالفت کردند، امری که برای صلح و ثبات منطقه‌ای مفید نیست.

وزرای شرکت کننده از مقامات افغانستان خواستند یک حکومت فراگیر با مشارکت عملی همه اقوام و نهادهای سیاسی ایجاد کند و تمام اقدامات محدودکننده علیه زنان و اقلیت‌های قومی را لغو کند.

در این بیانیه وزرای شرکت کننده، افغانستان را تشویق به حفظ سیاست خارجی دوستانه و همکارانه، رعایت قوانین بین‌المللی و همزیستی در هماهنگی با کشورهای همسایه و همه کشورهای جهان کردند.

مقامات حاضر در نشست مزبور همچنین تأکید کردند که مرز صلح آمیز، باثبات و امن بین افغانستان و همسایگان آن حیاتی و به نفع همه طرف‌هاست. افغانستان باید بر فعالیت‌های فرامرزی غیرقانونی نظارت و از آن جلوگیری کند. مسائل فرامرزی از جمله مسئله آب با همسایگان باید از طریق گفت‌وگو و مشورت به درستی رسیدگی شود.

وزرای شرکت کننده از همه تلاش‌های دیپلماتیک برای تسهیل حل و فصل سیاسی در مسائل افغانستان حمایت کرده و به صورت عملی از ایفای نقش مثبت سازمان ملل متحد، سازمان همکاری شانگهای و نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان و رایزنی‌های فرمت مسکو در این زمینه حمایت کردند.

وزیران آمادگی خود را برای ادامه حمایت از صلح و بازسازی در افغانستان، انجام مبادلات اقتصادی و تجاری و همچنین سرمایه گذاری با همکاری کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی در افغانستان ابراز کردند.

مقامات حاضر از جامعه جهانی خواستند به ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ادامه داده و به این کشور کمک کند تا ظرفیت خود را برای توسعه پایدار و خود محور تقویت کند.

وزرای شرکت کننده از پذیرایی از میلیون‌ها افغانستانی از کشورهای منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان قدردانی کرده و از جامعه بین‌المللی خواستند تا حمایت و کمک‌های لازم را به این کشورها ارائه کنند.

مقامات ایران، روسیه، چین و پاکستان همچنین تصمیم گرفتند هماهنگی در سطوح مختلف در مورد افغانستان را تقویت کنند.

پایان پیام/

 

 

 

وزیر خارجه ژاپن در رایزنی تلفنی با همتای ایرانی از امیرعبداللهیان برای سفر به توکیو دعوت و دیدگاه این کشور برای کمک به تکمیل روند مذاکرات در وین را اعلام کرد.

گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و ژاپن/ دعوت از امیرعبداللهیان برای سفر به توکیو

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «هایاشی یوشی ماسا» وزیر امور خارجه ژاپن امروز (چهارشنبه) ۲۳ فروردین ماه در خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تلفنی گفت‌و‌گو کردند.

در این تماس تلفنی دو طرف در مورد توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف و نیز روند مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها بحث تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه ژاپن روابط دوستانه و تاریخی دو کشور را پراهمیت خواند و ضمن تشریح دیدگاه‌های کشورش در خصوص روند مذاکرات وین، دیدگاه ژاپن را برای کمک به تکمیل این روند اعلام کرد.

وزیر خارجه ژاپن همچنین از روند مثبت همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کرد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این گفتوگوی تلفنی به دیدار مهم نخست وزیر ژاپن با رئیس جمهور ایران در نیویورک اشاره کرد و با توجه به پیشینه مثبت و روابط تاریخی بین دو کشور ایران و ژاپن، از گسترش همکاری‌های فیمابین در عرصه‌های مختلف استقبال کرد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: ایران همواره دیپلماسی و مذاکره را راه حل برون رفت از چالش‌های منطقه‌ای و جهانی می‌داند.

تحولات اوکراین نیز از جمله موارد مورد گفت‌وگو در این رایزنی تلفنی بود و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر مواضع صریح و اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال اوکراین و‌ مخالفت با جنگ تأکید کرد.

در این تماس درودهای گرم نخست وزیر ژاپن به رئیس جمهور کشورمان دریافت شد. همچنین امیرعبداللهیان حامل سلام‌های آیت‌الله رئیسی به نخست‌وزیر ژاپن بود.

وزیر امور خارجه ژاپن همچنین از امیرعبداللهیان برای سفر به توکیو دعوت کرد.

پایان پیام/

وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال پیام به دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به اوضاع جاری در فلسطین در نتیجه اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی عمیقاً اظهار نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در آستانه روز جهانی قدس، با ارسال پیام‌های جداگانه خطاب به انتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و وزرای خارجه کشورهای اسلامی، نسبت به اوضاع جاری در فلسطین در نتیجه اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی عمیقاً اظهار نگرانی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این پیام‌ها، اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین از جمله ترور، کشتار، دستگیری مردم و تخریب اموال آنها را مغایر اصول و معیارهای حقوق بین‌الملل و حقوق بشر دانست و تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران اقدامات خشونت بار و وحشیانه رژیم اسرائیل علیه ملت فلسطین و سلب حقوق ذاتی آنان از جمله حق حیات، حق تعیین سرنوشت، حق معاش و حق کار را مصادیق بارز نقض فاحش حقوق بشر و اعمال سیاست نژادپرستانه دانسته و شدیداً آن را محکوم می‌نماید.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این نامه‌ها، با اشاره به سو استفاده رژیم صهیونیستی از مشغول بودن افکار عمومی جهان به جنگ اوکراین و انتقاد از سکوت و بی‌عملی نهادهای حقوق بشری و نیز کشورهای مدعی حقوق بشر نسبت به تشدید اقدامات ضدانسانی رژیم یادشده علیه ملت فلسطین، بر ضرورت اقدام فوری و مؤثر جامعه جهانی و دولت‌های اسلامی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، توقف جنایات روزمره صهیونیست‌ها و نیز بررسی فوری وضعیت جاری فلسطین در سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی و سایر نهادهای مسئول بین‌المللی تأکید کرد.

امیرعبداللهیان در ادامه استقرار صلح پایدار و عادلانه در منطقه را تنها از طریق رفع کامل اشغال فلسطین، بازگشت کلیه آوارگان فلسطینی به وطن خویش، تعیین نظام آینده فلسطین از طریق برگزاری یک همه‌پرسی عمومی و آزاد با حضور کلیه ساکنان اصلی سرزمین فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی و در نهایت تشکیل دولت مستقل و یکپارچه فلسطین به پایتختی قدس شریف بر مبنای طرح سیاسی و دموکراتیک جمهوری اسلامی ایران و ثبت شده نزد دبیرخانه سازمان ملل متحد اعلام کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای همفکری و تشریک مساعی با کشورهای دوست و مسلمان به منظور تقویت حمایت از مردم بی‌دفاع فلسطین در برابر جنایات رژیم صهیونیستی را مورد تاکید قرار داد.

 

کد خبر ۵۷۵۲۸۸۴

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هیات فنی عربستان شنبه وارد تهران شده و مشغول بررسی سازوکارهای مناسب برای بازگشایی سفارت عربستان در تهران و سرکنسولگری در مشهد هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، درباره زمان بندی بازگشایی سفارت‌های ایران و عربستان، اظهار داشت: هیأت فنی عربستان شنبه وارد تهران شده و مشغول بررسی سازوکارهای مناسب برای بازگشایی سفارت عربستان در تهران و سرکنسولگری در مشهد هستند.

وی ادامه داد: به زودی هیأت ایرانی برای انجام مقدمات بازگشایی سفارت به عربستان می‌رود.

کنعانی گفت: برای فعال سازی نمایندگی‌ها نیازمند برخی اقدامات اجرایی هستیم و این اقدامات در حال انجام است و با تکمیل این اقدامات شاهد تبادل سفرای دو کشور هم خواهیم بود و این در چارچوب توافقی است که دو کشور انجام دادند و درباره تعیین سفرا نیز گام‌های ابتدایی انجام و روند اداری در حال انجام است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تاثیر روابط ایران و عربستان بر منطقه گفت: توافقات دوجانبه ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دوجانبه که با بازخوردهای مثبتی در منطقه و سطح بین‌المللی مواجه بوده است حتماً تاثیرات مثبت و ایجابی در تقویت همکاری برای افزایش صلح، ثبات و امنیت و تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری نه تنها بین دو کشور بلکه کشورهای منطقه خواهد داشت. گمان می‌کنیم بهبود و فضای جدید مناسبات ایران و عربستان علاوه بر ابعاد دوجانبه دارای تاثیرات مثبت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره زمان دقیق باز شدن سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های ایران و عربستان گفت: دو طرف در پکن توافق کردند در روزهای آینده اقدامات اجرایی را برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها فراهم کنند.

کنعانی ادامه داد: براساس آنچه در پکن رخ داد و بیانیه مشترک دو طرف، عملاً روابط رسمی دو کشور برقرار شد و برای فعال سازی روابط و فعالیت سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی دو کشور نیازمند اقدامات اجرایی بودیم و توافق شد سریعاً هیأت‌های دو کشور به سمت کشور مقابل عزیمت کنند و در همین خصوص اکنون هیأت عربستان در ایران حضور دارد و طی دو سه روز آینده هیأت ایران عازم عربستان خواهد شد.

شاهد شکل‌گیری فضای مثبت در روابط ایران و بحرین هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اعزام هیئتی از بحرین به ایران و مناسبات دو کشور گفت: شاهد شکل‌گیری یک فضای مثبت توأم با خوشبینی نسبت به افق‌های جدید روابط دو کشور هستیم.

وی افزود: شاهد عزیمت دو هیئت از ایران به بحرین بودیم. هیئت فنی ایران برای بررسی آخرین وضعیت اماکن دیپلماتیک در بحرین به این کشور سفر کرد و شاهد همکاری بسیار خوب و توأم با حسن‌نیت طرف بحرینی بودیم.

کنعانی گفت: هیئت دوم، هیئت پارلمانی ایران بود که برای شرکت در نشست بین‌المجالس به منامه سفر کرده بود. در چارچوب حضور در این اجلاس فرصت‌هایی برای گفت‌وگوهای دوجانبه پارلمانی ایجاد شده بود که مثبت و توأم با حسن‌نیت بود. باید منتظر ابتکارات و تحولات آتی بین دو کشور باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه روابط ایران و امارات رو به جلو است، خاطر نشان کرد: به‌ویژه بعد از بازگشت سفیر امارات به تهران و ابتکاراتی که صورت گرفت، شاهد ارتقای سطح همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف بودیم.

کنعانی در خصوص تاثیر توافق ایران و عربستان بر کاهش تنش‌های منطقه‌ای، اظهار داشت: در خصوص توافقات دوجانبه ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دوجانبه همانطور که تا الان شاهد بودیم با بازخوردهای بسیار مثبتی در منطقه مواجه بود و در سطح بین‌المللی هم استقبال خوبی صورت گرفت.

وی ادامه داد: این توافق حتماً تاثیرات مثبت و ایجابی در تقویت همکاری برای افزایش صلح، ثبات و امنیت و همچنین تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری نه تنها میان دو کشور و بلکه میان کشورهای منطقه خواهد داشت و ما گمان می‌کنیم که بهبود و تجدید مناسبات ایران و عربستان علاوه بر ابعاد دو جانبه دارای تاثیرات بسیار مثبت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.

نقش چین در توافق میان ایران و عربستان سازنده‌ای بود

کنعانی در خصوص نقش چین در توافق میان ایران و عربستان، گفت: در پرتو اراده سیاسی رهبران دو کشور ایران و عربستان برای اینکه صفحه جدیدی در روابط میان دو کشور باز شود گفتگوهایی پیش از این هم در بغداد و هم در عمان صورت گرفته بود، با نگاه مثبتی که دولت چین داشت برای اینکه از ظرفیت‌های خود برای تکمیل این روند و شکل گیری تحول سازنده جدید در مناسبات ایران و عربستان استفاده نماید، دو کشور ایران و عربستان از این اراده و خواست و اقدامتوأم با حسن نیت دولت چین استقبال کردند و با استفاده از حسن میزبانی چین این توافق بسیار مهم انجام شد.

وی افزود: همانطور که قبلاً اعلام شد و در بیانیه مشترک دو کشور هم اشاره شد نقش چین در این رابطه نقش سازنده‌ای بود و محل تقدیر و تشکر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: گمان می‌کنیم این اتفاق اتفاقی است که نه تنها عربستان و ایران بلکه چین و همه کشورهای منطقه از این اقدام منتفع خواهند شد.

کنعانی درباره روابط دوجانبه با عراق، اظهار داشت: در طول ۲۰ سال گذشته در پرتو شکل گیری یک دولت منتخب در عراق، جمهوری اسلامی ایران روابط خود را در شرایط جدید عراق متناسب با نیازهای دو کشور برنامه ریزی کرده و ما به رغم ملاحظاتی که نسبت به عملکرد سوء آمریکا در دوران اشغال عراق داریم و خسارات گسترده‌ای که در عراق به جا گذاشت اما دولت ایران همواره در جهت کمک به تحکیم ثبات امنیت و آرامش در عراق تلاش کرده است.

اتصال شبکه ریلی ایران به عراق

وی افزود: در ارتباط با روابط دوجانبه در سال‌های گذشته سنگ بنای بسیار خوبی بنیانگذاری کردیم. دو کشور از شرکای تجاری تراز اول منطقه‌ای با یکدیگر هستند. سفر وزیر حمل و نقل عراق برای تقویت مناسبات و ارتباطات و ایجاد زیرساخت‌های متناسب با حجم روابط تجاری دو کشور بود. مهمترین موضوعی که می‌توانم در ارتباط با سفر وزیر نقل عراق به تهران اشاره کنم توافق دو کشور برای ایجاد خط ریلی شلمچه بصره است. اتصال شبکه ریلی ایران به عراق نه تنها تامین کننده منافع دو کشور خواهد بود بلکه زمینه اتصال خطوط ریلی ایران به عراق با کشورهای پیرامون از جمله اردن سوریه و ترکیه را فراهم خواهد کرد.‌

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روند از سر گیری روابط دو جانبه با بحرین و امارات، نیز اظهار داشت: در ارتباط بابحرین شاهد شکل گیری یک فضای مثبت همراه با خوشبینی نسبت به روابط دو کشور هستیم. پیش از این شاهد عزیمت دو هیئت از جمهوری اسلامی ایران به بحرین بودیم. یک هیئت فنی برای بررسی اماکن دیپلماتیک ایران در بحرین و یک هیئت پارلمانی که برای شرکت در نشست بین‌المجالس به منامه سفر کرده بود.

کنعانی ادامه داد: در چارچوب حضور در این اجلاس هم فرصت‌هایی برای گفتگوهای دوجانبه پارلمانی میانه طرف بحرینی و هیات پارلمانی ایران مطرح شده بود. در ارتباط با امارات همانطور که مطلع هستید روابط میان جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی روابط روبه جلو است به ویژه بعد از بازگشت سفیر امارات به تهران و ابتکاراتی که صورت گرفت شاهد ارتقاء سطح همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف بودیم.

حضور نظامی آمریکا در سوریه اشغالگرانه است

وی اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی در جغرافیای سوریه را نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و نقض قوانین و مقررات بین المللی دانست و تاکید کرد: این اقدام مستوجب واکنش جدی و مسئولانه از سوی سازمان ملل متحد، شورای امنیت و همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد است.

سخنگوی وزارت امور خارجه، حضور نظامی آمریکا در سوریه را اشغالگرانه دانست که هیچ مبنای قانونی ندارد و افزود: اقدامات نظامی آمریکا در سوریه باید فوراً پایان بخشیده شود. در ارتباط با توافق با عربستان در نشست اول پکن اعلام شد که طرفین توافق کردند که به موافقتنامه همکاریهای جامع اقتصادی تجاری و فرهنگی و ورزشی میان دو کشور که در سال ۱۳۷۷ امضا شده بود برگردند. طرفین اعلام کردند که آمادگی دارند زمینه تبادل هیئت‌های اقتصادی و تجاری دو کشور را در دو بخش دولتی و خصوصی فراهم کنند. مجموعه توافقات انجام شده از همه ظرفیت‌های لازم برای اینکه ما شاهد شکل‌گیری فصل جدیدی از همکاری‌های دو کشور باشیم برخوردار است.

مداخله خارجی در مسائل داخلی لبنان کمک کننده نخواهد بود

کنعانی در خصوص روند سیاسی در لبنان و نقش جمهوری اسلامی ایران در این روند، گفت: تحولات سیاسی لبنان لازم است بدون مداخله خارجی صورت گیرد. مداخله خارجی در مسائل داخلی لبنان کمک کننده نخواهد بود اما اینکه کشورها کمک کنند به شکل‌گیری فضای مثبتی برای تحقق توافق میان طرف‌های داخلی در لبنان این یک امر قابل قبولی است.

وی ادامه داد: ما و عربستان دو کشور مهم در منطقه هستیم و ظرفیت‌های خوبی برای کمک به تحکیم ثبات و آرامش در لبنان داریم. در صورتی که طرف‌های لبنانی از جمهوری اسلامی ایران تقاضا کنند در این زمینه کمکی بکند جمهوری اسلامی ایران همانطور که پیش از این هم کمک کرده آمادگی کمک و مساعدت در این زمینه را دارد. امیدوار هستیم که طرف‌های لبنانی با نگاه به مصالح و منافع ملی در این زمینه به توافق‌های لازم دست پیدا کنند و ما شاهد تکمیل روند سیاسی در آینده نزدیک در لبنان باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص موضع جمهوری اسلامی ایران درباره قفقاز و تغییر سفیر ایران در آذربایجان، گفت: اینکه رسانه‌ها همواره علاقه‌مندند که در مورد تغییرات در پست‌های دیپلماتیک کنجکاوی نشان دهند جزو علائق همیشگی رسانه‌ها و مطبوعات بوده است. تغییر و تحولات پست‌های دیپلماتیک در وزارت خارجه امری معمول و مرسوم است و اتفاق جدیدی در ارتباط با آذربایجان هم قرار نیست بیافتد.

برخوردهای نظامی کمکی به حل مسائل منطقه نخواهد کرد

کنعانی افزود: در ارتباط با موضوع ژئوپلیتیک منطقه و در واقع حفظ مرزهای بین المللی جمهوری اسلامی ایران یک بار دیگر بر مواضع گذشته خود تاکید می‌کند که مسائل بحرانی در منطقه می‌بایست و لازم است که در چارچوب رویکردهای سیاسی مورد حل و فصل قرار بگیرد و تنش‌ها و برخوردهای نظامی کمکی به حل و فصل مسائل و بحران‌ها و مشکلات در این منطقه نخواهد کرد ما همواره از رویکردهای سیاسی حمایت می‌کنیم.

وی در خصوص درگیری‌ها در مرز پاکستان گفت: متاسفانه در یک رخداد تروریستی چهار تن از نیروهای مرزبانی پاکستان کشته شدند. ما این اقدام را محکوم می‌کنیم. در گفتگو با طرف پاکستانی هرگونه ارتباط تروریست‌ها و استفاده آنها از خاک جمهوری اسلامی ایران برای اجرای عملیات مورد تردید و تشکیک قرار گرفت و اعلام شد که هرگونه سندی که در این ارتباط وجود داشته باشد ما آماده بررسی آن هستیم.

کنعانی تصریح کرد: طبیعی است که روابط میان دو کشور مهم منطقه‌ای همواره دشمنانی را داشته که تلاش می‌کنند با توسل به روش‌های تروریستی میان دو کشور ایجاد سوء تفاهم کنند و به امنیت و آرامش میان مرزهای دو کشور خدشه وارد کنند. در این زمینه آماده گفتگو و همکاری هستیم. امیدوار هستیم به زودی کمیته ویژه امنیتی میان دو کشور هم بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تشکیل شود تا این موضوع و موضوعات مورد توجه و اهتمام دو کشور را در حوزه‌های امنیتی و مرزی مورد بررسی و گفتگو قرار دهند و با استفاده از ظرفیت مشترک همکاری میان دو کشور با فعالیت‌ها و تحرکات تروریستی در منطقه برخورد مشترکی صورت بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روابط با کشور آذربایجان نیز اظهار داشت: روابط با جمهوری‌آذربایجان به عنوان کشور همسایه برای ما حائزاهمیت است. ما تاکید داریم که می باید بر روی منافع و مصالح مشترک تمرکز کنیم و به ویژه اجازه سوء استفاده به طرف‌هایی که مایل هستند با ایجاد اختلاف و تنش میان کشورهای منطقه منافع نامشروع خودشان را محقق کنند این اجازه به آنها داده نشود.

کنعانی ادامه داد: در ارتباط با آذربایجان تاکید کردیم بر ضرورت توسل به چارچوب‌های سیاسی، گفتگو و پرهیز از طرح مسائل اختلافی در پشت تریبون‌ها و یا از فضای رسانه‌ها. متناسب با اتفاقاتی که اخیراً در سمت آذربایجان در ارتباط باروابط دوجانبه شاهد بودیم‌‎‎که متاسفانه اقدامات شتابزده، احساسی و غیرسازنده بود با ابتکار عمل دیپلماتیک، گفتگوی تلفنی میان وزرای خارجه جمهوری‌اسلامی‌ایران و جمهوری‌آذربایجان انجام شد.

وی ادامه داد: دو دور گفتگوی تلفنی میان طرفین صورت گرفت گفتگوهای انجام شده گفتگوهای مثبت و سازنده و توام با بیان اراده سیاسی برای گفتگو به منظور ایجاد آرامش بود و اینکه سوء تفاهمات برطرف شود و روابط را در مسیر طبیعی خودش دنبال بکنیم.

کد خبر ۵۷۵۱۲۶۳

 

 

 

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار همتای ارمنستانی با بیان اینکه هرگونه تغییر در جغرافیای قفقاز جنوبی اقدامی تنش زا و در جهت خواست دشمنان امنیت و ثبات منطقه است، تصریح کرد: تنش و درگیری در قفقاز به نفع هیچ کشوری نیست.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان که پیش از ظهر امروز (یکشنبه) ۲۰ فروردین ماه وارد تهران شد، با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دیدار و درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.

علی شمخانی در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی دو کشور و پیوندهای فرهنگی بین دو ملت ایران و ارمنستان گفت: پایداری و ثبات در مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور از ویژگی‌های مهم مناسبات دوستانه ایران و ارمنستان است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، توسعه همکاری و تعامل با همسایگان را از اصول تغییر ناپذیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی‌ ایران و از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم برشمرد و تصریح کرد: حسن همجواری و تلاش مشترک برای حل و فصل چالش‌های منطقه‌ای از روش‌های مسالمت آمیز، توصیه مؤکد جمهوری اسلامی به همه طرف‌هاست.

شمخانی با توجه به‌ افق مثبت تعاملات اقتصادی بین ایران و ارمنستان، افزایش مبادلات تجاری مشترک به میزان ۳ میلیارد دلار را هدفی قابل دستیابی برشمرد و گفت: قرار داشتن ایران و ارمنستان در دالان ارتباطی شمال – جنوب، چشم انداز روشنی را برای تعمیق مناسبات تجاری بین دو کشور رقم زده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه  تنش و درگیری در منطقه قفقاز به نفع هیچ کشوری نیست، تصریح کرد: هرگونه تغییر در جغرافیای منطقه قفقاز جنوبی اقدامی تنش زا و در جهت خواست دشمنان امنیت و ثبات منطقه است و باید گفت‌وگو و تعامل مستمر جایگزین هرگونه رویکرد سخت برای پایان دادن به چالش‌های منطقه ای شود.

شمخانی با اشاره به اینکه منطقه قفقاز شرایط حساسی را طی می‌کند، ابراز امیدواری کرد جمهوری آذربایجان و ارمنستان با خویشتنداری و تدبیر بتوانند تنش‌ها را مدیریت و حل و فصل کنند.

در این دیدار آرمن گریگوریان دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان نیز با اشاره به روابط دیرینه ایران و ارمنستان، توسعه و تعمیق همکاری‌‌های همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران را خواست دولت و ملت ارمنستان و از اولویت‌های کشورش در حوزه سیاست خارجی برشمرد.

دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در توسعه روابط بین کشورهای قفقاز جنوبی و تأمین امنیت منطقه دارد.

وی با تمجید از نقش بسیار موثر جمهوری اسلامی ایران در ایجاد صلح و ثبات در منطقه و تبریک توافق اخیر بین ایران و عربستان گفت: تنها راه پایان دادن به بحران‌های منطقه‌ای و جلوگیری از تنش و درگیری گفت‌وگو و تعامل بین کشورهاست.

دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان پروژه‌های انتقال برق بین دو کشور و سوآپ گاز ارمنستان و ترکمنستان را از موضوعات مهم در روابط دو کشور ذکر کرده و بر تسریع در اجرای پروژه‌های اقتصادی بین دو کشور تأکید کرد.

پایان پیام/

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، ٢٠ فروردین روز ملی فناوری هسته ای را روز میثاق مجدد و وفای به عهد دانست و گفت: ۲۰ پروژه رادیودارو در دست اجرا داریم.

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی شنبه شب به مناسبت فرارسیدن ۲۰ فروردین «روز ملی فناوری هسته‌ای» با حضور در برنامه صف اول تصریح کرد:‌ وعده می دهیم که با تلاش کار کنیم. ۲۰ فروردین روز ویژه ای برای سازمان انرژی اتمی است و گام های بزرگتری بر داریم.
وی افزود: با توجه به مطالبه ای که مردم بوشهر داشتند که سازمان انرژی اتمی آب شیرین کن هم داشته باشد و بتوانیم از آن استفاده کنیم و در سفر رییس جمهور به بوشهر به ما ابلاغ کردند که پروژه هفتاد هزار مکعب را شروع کنیم و امیدواریم ظرف دو سال این پروژه را به اتمام برسانیم.
معاون رییس جمهور همچنین ٢٠ فروردین را روز میثاق مجدد و وفای به عهد دانست و گفت: ثبت ۱۵۹۹ دستاورد هسته‌ای، پیام واضحی از تحرک و پویایی است
وی ادامه داد: ٢٠٠ فروردین، روز میثاق مجدد و وفای به عهد است. ما همه ساله این روز را از این جهت جشن گرفته و برگزار می‌کنیم که پیشرفت خود را اندازه‌گیری کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: در سال ١۴٠١ همکاران ما با تلاش گسترده ١۵٩ دستاورد را ثبت کردند که از جنس دستاوردهای دانشی، فناورانه و صنعتی بوده است.

اسلامی تاکید کرد: ١۵٩ دستاورد یعنی شما هر ١.۵ روز کاری در سازمان انرژی اتمی یک دستاورد به‌دست آورده‌اید.
وی افزود: ٢٠ فروردین ١۴٠٢٢ به زعم ما و با توکل به خدا، نقطه عطفی خواهد شد تا این زیرساخت‌ها گسترش یابد و سال‌جاری شاهد فعالیت‌های گسترده‌تر خواهیم بود.
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: با توجه به این موارد مردم در ٢٠ فروردین سال ١۴٠٣٣ با دستاوردهای بسیار متفاوت‌تر و کارآمدتری آشنا خواهند شد.
وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه پروژه آب شیرین کن تا کجا پیش رفته است، تصریح کرد: چند ماه طول کشید تا زمین را تحویل گرفته و آماده‌سازی آن را انجام دهیم و عملیات مطالعات ژئوتکنیک، مطالعات مربوط به خود سیستم صنعتی را که می‌خواهیم انجام دهیم، مطالعاتش را انجام دادیم و سیستم آب‌شیرین‌کن را انتخاب کردیم و قراردادهایش امضا شده، پیمانکار و سازنده مستقر هستند و عملیات اجرایی هم آغاز شده است.
اسلامی ادامه داد: وعده دو سال دیگر را برای تکمیل آن داده‌ایم، یعنی تا ابتدای ۱۴۰۴۴ باید آب شیرین در لوله‌ها باشد و مردم بتوانند از آنها بهره‌مند شوند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه وقتی می‌گوییم ۷۰ هزار متر مکعب برای چه میزان از نیاز مردم در استان بوشهر کافی است، گفت: اکنون آمار دقیق مصرف آب بوشهر را ندارم که مقایسه کنم ولی ۷۰ هزار متر مکعب یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های آب‌شیرین‌کن کشور قلمداد می‌شود.

معاون رییس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد اینکه در یک مقایسه‌ ذهنی با توجه به مصرف روزانه تهرانی‌ها فکر می‌کنید روزانه ۷۰ هزار مترمکعب مصرف ۲۰۰ هزار نفر را در استان یا شهر بوشهر کاملا می‌تواند مانند مردم تهران از آب بهره‌مند سازد، گفت: سرانه مصرف آب شاید در جنوب و شمال متفاوت باشد ولی بزرگ‌ترین ظرفیت آب‌شیرین‌کنی که اکنون در کشور نصب شده سامانه ۲۰۰ هزار متر مکعب در روز است که برای مناطق فلات مرکزی، کارخانجات بزرگ آوردند مانند چادر ملو و گل‌گهر که آب را آوردند و اکنون بزرگ‌ترین ظرفیت است و یک ۲۰۰ هزار مکعب دیگر هم قرار است به آن اضافه کنند.

وی ادامه داد: این ۷۰ هزار متر مکعب یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های آب‌شیرین‌کن است، چون بقیه آب‌شیرین‌کن‌ها در مقیاس ۱۰ هزار مترمکعبی یا مثلا حداکثر دو تا ۱۰ هزار متر مکعب نصب شده یا آخرین آب‌شیرین‌کنی که آقای رئیس جمهور در بوشهر افتتاح کردند ۲۷ هزار مترمکعب بود که هفت هزار متر مکعب‌ آن قبلا افتتاح شده بود و بقیه ۲۰ هزار متر مکعب را جدید افتتاح کردند.
اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا انرژی اتمی برای کشاورزان هم دستاوردهایی داشته است، گفت: این هم یکی از نکات مهم است که ما در فرایند پشتیبانی از امنیت غذایی و با توجه به اینکه فناوری هسته‌ای بیش از ۶ دهه است که در دنیا در زمینه کشاورزی استفاده می‌شود، هم در پرتودهی در فرایند بذر و اقلام کشاورزی که یک رویکرد متفاوتی بوده و هم بهره‌وری را بالا برده و هم سلامت محصول را توانسته از طریق پرتودهی ایمن کند و هم در خود محصولات. پس یک بخش مربوط به بذر بوده و یک بخش هم مربوط به خود محصولات است.

وی ادامه داد: در بخش محصولات چند گام برداشته‌ایم. یکی بحث سامانه‌های پرتودهی است که با استفاده از اشعه گاما، از این سامانه‌ها یکی در اختیار داشتیم که گامای پرتابل نام دارد. این سامانه‌ها را با چند ظرفیت مختلف از سال گذشته شروع کردیم که طراحی و مهندسی اینها را انجام دهیم؛ هم ۲۰ تن در روز، هم ۵۰ تن در روز و هم ۱۰۰ تن در روز که یکی از دستاوردهای امسال، سامانه‌های ۵۰ و ۱۰۰ تن در روز است که طراحی و مهندسی آنها صورت گرفته و با یک شبکه دانش‌بنیانی، اینها تولید شده اند.

اسلامی افزود: این سامانه‌های پرتودهی برای پرتودهی غلات و انواع محصولات کشاورزی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. ما کشور را مطالعه کردیم. یک اطلسی طراحی شده به خاطر اینکه بتوان کانون‌های تولید و کانون‌هایی که کانون‌های لجستیکی هستند و باراندازها و مراکز ترانزیت محصولات کشاورزی هستند، اینها در آن مراکز مستقر شوند. همچنین چندین پروژه در سطح کشور شروع کرده‌ایم با شبکه‌هایی که می‌توانند همکاری و سرمایه‌گذاری کنند که این سامانه‌ها را سازمان انرژی اتمی در قالب مشارکتی که با آن مؤسسات داشته، در چند استانی که با تولید بالا هستند مستقر کند.

وی ادامه داد: طراحی و ساخت این سامانه‌ها شروع شده، به صورت تولید سری دارد کار می‌شود، خط تولیدش راه افتاده است. نکته مهم‌تر این است که کانون‌هایی که انتخاب شده بر اساس این سند توسعه ما در شهرهای گوناگون اکنون زمین انتخاب و پروژه‌های آنها برای سرمایه‌گذاری، عملیاتش آغاز شده است. امیدوار بودیم و هستیم، این پروژه ۱۰ ساله است که کل کشور را می‌تواند پوشش دهد، یک تاثیر ماندگاری هم در بحث آفت‌زدایی و سم‌زدایی از محصولات تولیدی کشاورزی و باغی و همچنین انبارمانی آنها که جلوگیری کند از زود ضایع شدن و از بین رفتن و نیز جلوی ضایعات بزرگ محصولات کشاورزی را بتواند بگیرد.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: پس هم می‌تواند به سلامت جامعه کمک کند، هم اینکه شما در درون محصولات خودتان باقیمانده سموم و آفت ندارید که به انسان منتقل شود و هم اینکه از لحاظ اقتصادی و ارزش افزوده‌ای که می‌تواند ایجاد کند، از طریق بالا بردن زمان ماندگاری‌اش و این جلوگیری از ضایعات، خودش هم به معیشت خانوار، هم اقتصاد تولیدکننده و هم اقتصاد ملی اثر مثبت قابل ملاحظه خواهد داشت.
وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چه مقدارش قابل جلوگیری است،گفت: ۱۰۰ درصد. وقتی که از ۱۲۰۰ میلیون تن محصولات تولیدی در یک سال، اعلام می‌کنند ۳۰ درصد ضایعات دارد، خب ۳۰ درصد ۱۲۰ میلیون تن خودش برای یک کشور کفایت می‌کند که بتواند آنها را تغذیه کند، که این کار بزرگ را انجام می‌دهد و البته بخش‌های دیگری هم دارد.
اسلامی افزود: این دستگاه وارد تولید صنعتی شده است. این یک نوع کشت حشره است، حشره‌هایی هستند که عقیم می‌شوند و وقتی که به پرواز درمی‌آیند که به عنوان مگس مدیترانه شناخته می شوند دیگر زاد و ولد نمی‌کند که بتواند تهاجم کند و آزمایش میدانی اجرایی‌اش تمام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ بستگی به دستگاه‌های مختلف دارد. آمادگی داریم که در همه مکان‌ها این را انجام دهیم. یک باغدار نمی‌تواند مشارکت کند باید وزارت کشاورزی و سازمان های مربوطه متولی شوند و مکانی را برای این کار در نظر بگیرند ما آنها را در همان مکان کشت بدهیم و همانجا به پرواز درآیند.

اسلامی در مورد بحث فناوری پلاسما گفت: پلاسما یکی از فناوری‌های بسیار موثر است که کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارد ما در بخش کشاورزی اولین گامی که برداشتیم برای مبارزه با این افت آفلاتوکسین برای پسته بود. پسته ما با این آفت بسیاری از بازارهای خود را از دست داده است.

رییس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: این را آغاز و سال گذشته اولین دستگاه را رونمایی کردیم. وقتی وارد عرصه شدیم دیدیم آفتی به نام آفت پسیل به جان باغات افتاده و محصول را به آفت آفلاتوکسین تبدیل می‌کند.

اسلامی یادآور شد: در باغات پسته عملیاتی اجرایی آن را انجام دادند و جواب صددرصد گرفتند و امسال در باغات پسته رفسنجان عملیاتی اجرایی آن آغاز می‌شود. روی خود آفت هم کارخانه‌ای را با یک شبکه همکاری تنظیم کرده‌ایم که از تیر ماه امسال خود محصول پسته می‌تواند در فرآیند تولید بیاید و با پلاسما مورد سم‌زدایی قرار بگیرد و این کمک کند صاحبان تولید و تجارت پسته این اطمینان را داشته باشند که پسته‌ای را که می‌خواهند به بازار عرضه کنند از این آفت زدوده شده است و موجب کسب اطمینان می‌شود و به معیشت و اقتصادی باغدار و مصرف کننده تاثیرات خود را داشته باشد.

وی درباره دستاورهای سال ۱۴۰۱ گفت: در سال ۱۴۰۱، ۱۵۹ دستاورد داشتیم که گفتیم دانشی، فناوری و صنعتی هستند. ما سخت‌ترین سال را پشت سر گذاشتیم. فشارهای سیاسی، فشارهایی که با قطعنامه‌هایی گوناگون و تهاجمی که به لحاظ سیاسی و عملیات روانی به کشور شد.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: در این سال سخت بالاترین دستاوردها را ثبت کردیم و این همت همکاران ما بود. یکی از این دستاوردها بحث کارکردن روی ایزوتوپ‌های پایداری بود که با یک زنجیره ۲۰تایی برای تولید ایزوتوپ تریتیوم ۱۳۱ که تبدیل به ید ۱۳۱ برای درمان سرطان تیرویید و تیرویید پرکار می‌شود که دستاورد بزرگی است که به آن دست پیدا کردیم و جزو دستاوردهای سال ۱۴۰۱ است و جزو مواردی است که در ۱۴۰۲ به تولید انبوه می‌رسد و مورد استفاده برای بخش رادیودارو قرار خواهد گرفت.
وی در پاسخ به این سوال که برق یکی از دهها یا شاید صدها فضای مختلف یا دستاورد مختلفی است که فناوری اتمی دارد به زندگی ما می‌دهد، با اینحال معنای تحریم انرژی اتمی چیست، گفت: معنای تحریم انرژی اتمی این است که شما وارد حوزه منطقه ممنوعه شده‌اید. فناوری‌های نوین و نوظهور قدرت‌ساز و اقتدارآفرین هستند و در سلطه کشورهای گروه استکباری قرار دارند و اجازه نمی‌دهند که این فناوری در اختیار دیگران قرار بگیرد.

اسلامی ادامه داد: اصلا کل سیستم مدیریتی که اعمال می‌کنند برای عدم دستیابی کشوری مثل ایران است که با شعار استقلال و خط مشی استقلال همه‌جانبه می‌خواهد کشور را بر اساس منافع ملی خود با رعایت همه ملاحظات تعاملی با جهان حاضر پیش ببرد. با این موضوع مخالفت و برای این مسیر مزاحمت و تحریم ایجاد می‌کنند. نکته‌ای که برای جمهوری اسلامی ایران مهم است اینکه با هیاهوی بسیار زیاد و با تهمت و پرونده‌سازی و اتهاماتی که به ناروا ایجاد کردند، این تحریم‌ها را برای کشور ما وضع کرده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از موارد مهم ما تولید برق است، برق حاشیه نیست و موضوع اصلی است ولی نسبت به آن به دلیل اینکه همکاری نکردند و همه قراردادها و پروژه‌ها را یک طرفه لغو کردند، آنهایی که قبل از انقلاب قراردادش را منعقد کرده بودند رها کردند و بعد از انقلاب هم همکاری نکردند.اکنون دو پروژه دو و سه بوشهر را که با روسیه قرارداد داریم، آنها در این دولت، روند امورش در حال انجام است.

اسلامی افزود: نکته‌ای که مهم است اینکه این پروژه‌های ۲ و ۳ امروز وضعیت متفاوتی نسبت به گذشته دارد، وضعیت‌اش مطلوب نیست ولی روی ریل افتاده و اکنون در حال پیشرفت است و امیدواریم به گونه‌ای حرکت کنیم که اجازه ندهیم تاخیر بیشتری به این پروژه وارد شود.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: پروژه کانون اثر استان خوزستان را که این هم قبل از انقلاب شروع شده بود، بعد به خاطر جنگ و تحریم و مسائل گوناگون متوقف شده بود، سال گذشته شروع کردیم و به یاری خدا با قوت داریم پیش می‌بریم و عملیات اجرایی‌اش آغاز شده است. سایر پروژه برای هدف ۱۰ هزار مگاواتی که در قانون بودجه پیش‌بینی شد که امسال هم باز در قانون بودجه تداوم دارد که در مناطق ساحلی کشور این شرکت‌ها تاسیس شدند، زمین‌ها شناسایی شده و در فرایند مطالعات و تملک اراضی قرار داریم تا بتوانیم پروژه‌های ۱۰ هزار مگاوات جدید را هم فعال کنیم.

وی ادامه داد: مجموعه فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد حرکت ما را برای اینکه بتوانیم از ظرفیت صنعتی کشور برای نیروگاه‌سازی بیشتر استفاده کنیم، نقشه راه بومی‌سازی نیروگاه اتمی را با دقت تام و تمام تهیه کرده‌ایم و تمام شرکت‌های فناور و صنعتی کشور که می‌توانند نقش‌آفرینی کنند در این زنجیره تعریف شده‌اند و به یاری خدا در سال ۱۴۰۲ و پس از آن یک گستره‌ای از صنعت کشور را برای ساخت قطعات مربوط به تجهیزات نیروگاه‌های اتمی به کار می‌گیریم که یک گام بسیار بزرگ ارتقای سطح کیفی و استاندارد صنایع است چون استاندارد اتمی استاندارد بالایی دارد و شرکت‌هایی که در این مسیر قرار می‌گیرند خودبه‌خود از لحاظ دانشی و کلاس فعالیتی ارتقا پیدا می‌کنند و این موضوع خودبه‌خود باعث می‌شود که به صنعت کشور ما ارتقا جدی داده شود، از یک طرف اعتبار صنعت کشور است و از طرف دیگر می‌توانیم از ظرفیت داخلی برای ساخت و تولید نیروگاه‌های اتمی بیش از پیش استفاده کنیم.

اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا شرکت‌های رادیودارویی ما هم تحریم شده‌اند، گفت: بله. تنها شرکت رادیودارویی ما تحریم شده است. خیلی نکته جالب و مثال خیلی خوبی است برای ادعای حقوق بشری که می‌کنند و هیچ بویی از انسانیت و حقوق بشر وجود ندارد. تحریم همه این شرکت‌های مرتبط به مسائل رادیودارو را هدف قرار داده و این نکته برای ما حائز اهمیت است که گرچه این تحریم، شرایط سختی را داشته ولی کمک کرده که زیرساخت تحقیقاتی و صنعتی‌مان را برای تولید رادیودارو گسترش دهیم و با یک زنجیره کامل از ظرفیت‌ها و ابزار و لوازمی که بتواند در فرایند تولید و آزمون، به تولید رادیو دارو کمک کند برخوردار شدیم و الحمدلله این ظرفیت گسترده امروز در خدمت مردم است.و اینها در حال گسترش هم هست.

وی افزود : مرکز تولید رادیو دارو که یک مرکز بزرگ منطقه‌ای خواهد شد هم در دست احداث و سرمایه‌گذاری داریم و امیدوارم تا قبل از ۱۴۰۴ افتتاح شود و این ظرفیت بزرگ ملی در خدمت مردم عزیز ایران قرار بگیرد.

اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد بحث توافق موقت آمریکایی‌ها گفت: آنها هر روز یک حرفی می‌زنند و مردم عزیز ما در عین حال دیگر متوجه شده‌اند که این حرف‌ها بهانه است. یعنی تمام هدف‌شان متوقف کردن و از بین بردن فناوری هسته‌ای در ایران بود و موفق نشدند و از هیچ کدام از روش‌هایشان نتیجه نگرفتند.

وی ادامه داد: اکنون هم که چند ماه وقت گرفته شد و مذاکرات صورت گرفت در جهت اینکه به برجام برگردند و به تعهدات‌شان پایبند باشند اما باز هم به دلایل گوناگون آن را انجام ندادند و عملا به دنیا اثبات شد که اینها همه‌اش بهانه است و هدف‌شان جلوگیری از پیشرفت ایران بود.
معاون رییس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعد از اینکه اعلام کردیم به غنی‌سازی ۶۰۰ درصد رسیده‌ایم چه اتفاق محسوسی در روند مذاکرات رخ داد، گفت: بسیار محسوس بود. وقتی شما دارای یک ابزار قابل ملاحظه هستید طبیعی است که در کیفیت مذاکره تاثیرگذار است. این تاثیر که باور کردند که شما هسته‌ای هستید و خیلی راحت دیگر نمی‌توانند این را از بین ببرند. از همه مهمتر متوجه شدند که این دانش، دانش بومی است و قابل از بین بردن نیست و از همه مهمتر دیدند که این توان وجود دارد که شما بتوانید غنی‌سازی اورانیم را هر وقتی که اراده کنید با هر غنایی بتوانید انجام دهید و این یک قدرت است.

وی در پاسخ به اینکه کف میدان مذاکره چه اتفاقی افتاد، گفت: نکته‌ای که مهم بود اینکه چندین بار با خیز بسیار محکم تلاش کردند که کلا دستگاه سانتریفیوژ را بردارند، پیچ و مهره‌های آب سنگین را باز کنند و همه را از بین ببرند. چندین بار به این کار تهاجم کردند و هر بار شکست خوردند و عکس‌العمل‌هایی که ما نشان دادیم، قوی‌تر شد. شاید ۱۰ تا ۱۲ هزار «سو» ظرفیت غنی‌سازی در یک و نیم سال پیش داشتیم و اصلا چنین پیشرفت‌هایی را هم نداشتیم. بعد از یک و نیم سال اکنون بیش از ۳۲ هزار سو ظرفیت غنی‌سازی و مملو از ماشین‌های پیشرفته داریم.

اسلامی ادامه داد: آن چیزی که برای ما مهم بود اینکه قدرت طراحی، ساخت و تولید انبوه ماشین را در این یک و نیم سال در حداکثر ظرفیت قرار دادیم که این در تاریخ سابقه نداشته. حجم غنی‌سازی که صورت گرفته سابقه نداشته و اینها خود به خود دوست و دشمن را متوجه می‌کند که باید باور کنند که این ظرفیت، یک ظرفیت واقعی است و نمی‌توانند آن را به عنوان یک حقیقت، نفی کنند.
وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه با رآکتور اراک چه کردیم، گفت: با توجه به توافقاتی که در برجام شده بود، یک بازطراحی صورت گرفت و متعهد بودند در آن مشارکت کنند که این نوع بازطراحی شده که IR۲۰ نام گرفته، جایگزین آن طرحی قبلی باشد که ایران تحت عنوان IR۳ داشته ولی بعد از فرایند طراحی هیچ همکاری نکردند و عملا نشان دادند که به هیچ کدام از تعهدات‌شان پایبند نیستندو بر اساس توان مهندسی و صنعتی خود، خیلی بهتر از آن مفروضات آن را ساختیم و در فرایند نصب آن هستیم.
انتهای پیام

 

 

 

 

رئیس جمهور در گفتگو با همتای ترکیه‌ای خود، با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، گفت: ایران خواستار برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری‌ اسلامی به منظور بررسی راهکارهای مقابله با ددمنشی رژیم صهیونیستی است.

تماس تلفنی رئیسی و اردوغان با محوریت جنایات اخیر رژیم صهیونیستی/ ایران خواستار برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری‌های اسلامی شد

به گزارش گروه سیاس خبرگزاری فارس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز جمعه (۱۸ فروردین) در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، ضمن تبریک ماه مبارک رمضان، تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و تسری تجاوزگری‌های این رژیم به سوریه و لبنان را محکوم و همگرایی بیشتر کشورهای اسلامی برای مقابله با اقدامات این رژیم را خواستار شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به جنایات این رژیم علیه مردم فلسطین و به ویژه معتکفین در مسجدالاقصی و همچنین اهانت به این مکان شریف و مقدس، گفت: جمهوری اسلامی ایران خواستار برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری‌ اسلامی به منظور بررسی راهکارهای مقابله با ددمنشی رژیم صهیونیستی است.

رئیسی با تأکید بر لزوم احترام به تمامیت ارضی کشورهای منطقه، مهمترین راه مقابله با تروریسم و تجزیه‌طلبی را حمایت از حاکمیت ملی کشورهای منطقه دانست.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تبریک متقابل ماه مبارک رمضان و تشکر از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در زلزله اخیر ترکیه، تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و مردم مظلوم فلسطین را محکوم کرد.

اردوغان، همچنین همگرایی و وحدت نظر کشورهای اسلامی برای مقابله با این تجاوز‌گری‌ها در قالب سازمان همکاری‌های اسلامی را مورد تأکید قرار داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، نیروهای رژیم صهیونیستی، شامگاه چهارشنبه ۱۶ فروردین،‌ به نمازگزاران و فلسطینیان معتکف در مسجد الاقصی حمله کردند.
نظامیان رژیم اشغالگر قدس، در این اقدام جنایتکارانه ابتدا شیشه‌های مسجد القبلی را شکستند و پیش از ورود به مسجد، بمب‌های صوتی پرتاب کردند.
براساس اعلام هلال احمر فلسطین، در پی حمله نظامیان صهیونیست به مسجد القبلی، ده‌ها فلسطینی مجروح شدند.

حساب انگلیسی‌زبان «شبکه خبری قدس» نیز در توییتر با انتشار تصاویری نوشت که نیروهای صهیونیستی به طرزی بی‌رحمانه به نمازگزاران فلسطینی که در حال عبادت در ماه رمضان بودند، حمله کردند و به سمت آن‌ها گاز اشک‌آور و بمب صوتی شلیک کردند و با توسل به زور، مصلای القبلی را از نمازگزاران فلسطینی تخلیه کردند.

همچنین جنگنده‌های رژیم صهیونیستی از بامداد جمعه حملات خود به نوار غزه را آغاز کردند.
در همین راستا شبکه خبری الجزیره نیز گزارش داد که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در اولین حملات خود یک پایگاه وابسته به مقاومت فلسطین در نوار غزه را هدف قرار دادند.
گروه‌های مقاومت در غزه اعلام کردند که موشک زمین به هوا به سوی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در آسمان غزه شلیک کرده‌اند.

پایان پیام/

 

 

 

در سایه حملات رژیم‌صهیونیستی علیه نوار غزه و تنش در قدس اشغالی، رسانه‌ها از استقرار ۲ هزار و ۳۰۰ تن از نیروهای پلیس این رژیم در قدس خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، صدها تن از نیروهای پلیس رژیم‌صهیونیستی به صورت گسترده در شهر قدس اشغالی مستقر شده‌اند.

رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی گزارش دادند که تنش‌ها در قدس اشغالی قبل از برگزاری نماز جمعه امروز بالا گرفته و ۲ هزار و ۳۰۰ نیروی پلیس در این منطقه مستقر شده‌اند.

هم‌چنین تعداد زیادی از شهرک‌نشینان صهیونیست در مسیر باب الحدید واقع در منطقه قدیمی قدس اشغالی تجمع کرده‌اند.

از سوی دیگر نمازگزاران فلسطینی بعد از نماز صبح با تجمع در صحن‌های مسجدالاقصی تجاوزات رژیم‌صهیونیستی را محکوم کردند.

شب گذشته رژیم‌صهیونیستی بار دیگر نوار غزه را هدف حملات خود قرار داد.

تیپ «سرایا القدس»، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی نیز بامداد جمعه با انتشار بیانیه‌ای در پی حمله رژیم‌صهیونیستی به مواضع مقاومت در نوار غزه از آماده باش عمومی برای حمله به مواضع رژیم‌صهیونیستی در تمام خاک فلسطین خبر داد.

شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد: «برای هدف قرار دادن ایست بازرسی‌های دشمن در تمامی شهرها، اردوگاه‌ها و روستاهای کرانه باختری و قدس اشغالی، وضعیت آماده باش عمومی اعلام می‌کنیم.»

کد خبر ۵۷۴۸۵۹۲
منابع لبنانی از پرواز هواپیماهای جاسوسی رژیم صهیونیستی بر فراز جنوب لبنان خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرنگار النشره گزارش داد که هواپیماهای جاسوسی اسرائیلی در ارتفاع پایین بر فراز جنوب لبنان به پرواز درآمده اند.

همزمان رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کردند: ارزیابی سرویس های امنیتی این است که حملات موشکی از لبنان در واکنش به تحولات مسجدالاقصی رخ داده است.

رسانه های این رژیم مدعی شدند: حدود ۳۰ موشک از اراضی لبنان به سمت اسرائیل شلیک شده است که گنبد آهنین ۱۵ موشک را رهگیری کرده است.

خبرنگار المنار گزارش داد: توپخانه رژیم صهیونیستی بیش از ۱۵ گلوله به جنوب لبنان دنبال حملات موشکی از لبنان شلیک کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه به درخواست آمریکا از ایران برای حمایت از روند صلح در یمن واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی در توییتی نوشت:

خبرگزاری‌ها: نماینده ویژه آمریکا در امور یمن از ایران خواست تا با حمایت از روند صلح به پایان جنگ در یمن کمک کند.

پ.ن: جای خرسندی است که نماینده دولت آمریکا از روند صلح در یمن صحبت می‌کند، روندی که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای آغاز جنگ یمن بر آن تأکید داشته و برای آن تلاش کرده است.

به گزارش ایسنا، در پی توافق تهران و ریاض برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک پس از قطع روابطشان در سال ۲۰۱۶، رخدادی که طبق تحلیل‌ها می‌تواند به حل‌وفصل بحران یمن کمک کند، تیموتی لِندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در یمن گفت که  اگر ایرانی‌ها می‌خواهند نشان دهند که واقعا قصد دارند خود را از این مناقشه کنار بکشند، پس دیگر خبری از آن چه قاچاق تسلیحات به حوثی‌ها؛ اقدامی ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل می‌خواند، نخواهیم بود.
لندرکینگ در ادامه گفت: ما همچنین مایلیم شاهد حمایت ایرانی‌ها از روندی سیاسی باشیم که امیدواریم به جریان بیفتد.
او اشاره کرد که ایران یک سال پیش از آتش‌بس در یمن استقبال کرده بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *