گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای اردنی/ آمادگی اردن برای توسعه روابط با ایران

وزیر خارجه اردن در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان از آمادگی کشورش برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران خبر داد و ایران را کشوری مهم در منطقه خواند.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (پنجشنبه) ۳۱ فروردین ماه با «ایمن الصفدی وزیر امور خارجه اردن تلفنی گفت‌وگو کرد.

موضوعات مورد اهتمام دو کشور در حوزه‌های دوجانبه و منطقه‌ای از جمله مباحث‌ مورد گفت‌وگو در این تماس تلفنی بود.

امیرعبداللهیان صمن تبریک فرارسیدن عید سعید فطر به همتای اردنی، سفر سال گذشته خود به امان برای شرکت در نشست بغداد ۲ و دیدار با پادشاه اردن را مورد اشاره قرار داد و بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط و گسترش همکاری‌های دوجانبه تأکید کرد.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان در سفر به امان برای شرکت در نشست بغداد ۲ با پادشاه اردن دیدار و گفت‌وگو کرد. وی اخیرا در گفت‌وگو با شبکه الجزیره در این باره گفت: پیش از این من در دیداری که با ملک عبدالله، پادشاه اردن هاشمی داشتم؛ اولاً، حامل پیام آقای دکتر رئیسی بودم؛ ثانیاً، در آن دیدار ما با جناب ملک توافق داشتیم بر توسعه مناسبات تهران و امان. ما همواره از توسعه مناسبات با کشورهای مسلمان و کشورهای منطقه از جمله اردن استقبال کرده‌ایم و از هرگونه پیشنهاد و ابتکاری برای توسعه مناسبات استقبال می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در این گفت‌وگوی تلفنی با همتای اردنی همچنین از تلاش‌های اردن در حمایت از مردم فلسطین و اماکن مقدس در قدس شریف قدردانی کرد و رژیم آپارتاید صهیونیستی را بزرگ‌ترین تهدید برای منطقه و  امت اسلامی برشمرد و بر ضرورت وحدت جهان اسلام و کوتاه کردن دست صهیونیست‌ها از مسجدالاقصی و احقاق کامل حقوق فلسطین تأکید کرد.

«ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن هم ضمن تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر به دولت و ملت ایران، آمادگی اردن را برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

وی جمهوری اسلامی ایران را کشوری مهم در منطقه خواند و افزود: برای توسعه روابط با ایران اهمیت بسیاری قائل هستیم.

ایمن الصفدی همچنین به توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک اشاره کرد و ضمن استقبال از این توافق،  به امیرعبداللهیان تبریک گفت.

وزیر خارجه اردن همچنین با یادآوری حقوق مردم فلسطین، بر حمایت کشورش از صلح و ثبات در منطقه و دفاع از اماکن مقدس در بیت المقدس در مقابل اقدامات تجاوزکارانه صهیونیست‌ها تأکید کرد.

وزرای خارجه ایران و اردن سلام و تبریکات روسای دو کشور به مناسبت عید سعید فطر را به یکدیگر منتقل کردند.

به گزارش فارس، پایگاه خبری «رؤیا الاخباری» نیز پیش از این در خبری به نقل از الصفدی گزارش داد، اردن مانند همه کشورهای عربی، خواستار برقراری روابط با جمهوری اسلامی ایران بر مبنای عدم مداخله در امور داخلی و همکاری است که به سود دو کشور و منطقه باشد.

گفتنی است در پی توافق اخیر ایران و عربستان در پکن، اردن از این توافق استقبال کرد.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ در سومین نشست هفتگی خود پس از این سمت در پاسخ به سؤالی درباره تاثیر توافق ایران و عربستان بر مناسبات ایران با برخی کشورهای منطقه از جمله اردن عنوان کرد: در جریان نشست بغداد ۲ در امان پایتخت اردن با ملک عبدالله پادشاه اردن به مدت ۴۰ دقیقه گفت‌وگویی دوستانه و صمیمانه انجام شد. پادشاهی اردن از سوی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات و همکاری‌ها همواره مورد توجه قرار دارد. آقای ملک عبدالله به من گفت سلام‌های من را به آقای رئیسی ابلاغ کنید و علاقه‌مند هستم در آینده نزدیک به ایران سفر کنم. جمهوری اسلامی ایران از سفر ایشان به تهران استقبال می‌کند. البته می‌دانید سفارتخانه‌های ما در دو کشور باز است و فعالیت‌های ما در سطح کاردار ادامه دارد و ما از ارتقای روابط با اردن به سطح سفیری استقبال می‌کنیم. (اینجا بخوانید)

پایان پیام/

سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ – ۰۹:۵۹

 جمهور در مراسم روز ارتش با بیان اینکه ارتش به مردم عشق می وارد و ملت هم به ارتش اعتماد دارد، گفت: ارتش سد محکمی در مقابل ضد انقلاب و گروه‌های تکفیری و اشرار است.

 

العالم ایران

آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور صبح امروز در مراسم رژه روز ارتش طی سخنانی اظهار داشت: ارتش جمهوری اسلامی ایران شاخصه هایی همچون خدا باوری، خودباوری و مردم باوری دارد.

وی افزود: خدا باوری اندیشه دفاع از مردم و وطن و حفظ ارزشهای الهی و ایستادگی و مقاومت را ایجاد می‌کند. ارتش ایران در دنیا افتخار دارد که ولایت مدار است و تحت زعامت جانشین امام عصر خدمت می‌کند و دستور و فرمان او را که فرمان الهی است بجان می خرد.

رییسی ادامه داد: امروز ارتش دلاور و شجاع ما در عرصه‌های مختلف علم و فناوری گوی سبقت را از ارتش‌های منطقه ربوده است و ارتش ما ارتشی مجهز، بروز و به هنگام است.

رییس جمهور گفت: ما شاهد بکارگیری تجهیزات پیشرفته‌ای در ارتش هستیم که جلوه ما می توانیم است. ارتش از تهدیدها فرصت می‌سازد و از همه کاستی‌ها برای کشور فرصت می‌سازد.

وی اظهار داشت: ارتش به مردم عشق می وارد و ملت هم به ارتش اعتماد دارد. ارتش امروز پشتوانه امنیت کشور است. هرجا حادثه ای در کشور پیش می آید ارتش در کنار ملت است.

رئیسی ادامه داد: ارتش سد محکمی در مقابل ضد انقلاب و گروه‌های تکفیری و اشرار است و مرزبانی از مرزهای کشور را به عهده دارد. ارتش در اقیانوس‌ها از منافع ایران پاسداری می‌کند و مردم این زحمات را می بینند.

رئیس جمهور تصریح کرد: نیروهای مسلح ما برای منطقه امنیت ساز است و پیام مراسم روز ارتش پیام صلح و دوستی برای منطقه است. هر دستی که امروز بخواهد امنیت را برای منطقه حفظ کند، نیروهای مسلح ما دست آن را به گرمی می‌فشارد.

وی ادامه داد: نیروهای فرامنطقه‌ای و آمریکایی باید هرچه زودتر منطقه را ترک کنند زیرا به نفع خودشان و به نفع منطقه است. حضور نیروهای بیگانه امنیت منطقه را تهدید می‌کند. اما نیروهای مسلح ما در هرکجا از منطقه هستند امنیت ساز هستند.

رئیسی افزود: نیروهای مسلح ما در مقابل تروریستها ایستادگی کرده و منطقه را امن کردند. اما بیگانگان فقط امنیت کشورهای منطقه را تهدید می‌کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: قدرت نیروهای مسلح ما به نفع امنیت منطقه است و بر هیچکس پوشیده نیست که نیروهای مسلح ما چگونه از تمامیت ارضی و امنیت کشورهای منطقه حراست کردند

 

 

 

 

وزیر امور خارجه با اشاره به گفت‌وگویش با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در سمرقند درباره حق‌آبه ایران از هیرمند و با بیان اینکه از حق‌آبه در هیرمند کوتاه نخواهیم آمد، گفت: افغانستان بر پایبندی خود تأکید داشت و بر انجام اقداماتی فوری توافق کردیم.

امیرعبداللهیان: از حق‌آبه ایران در هیرمند کوتاه نخواهیم آمد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که روز پنجشنبه ۲۴ فروردین ماه در شهر سمرقند ازبکستان برای شرکت در چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان و همچنین دومین نشست چهارجانبه ایران، روسیه، چین و پاکستان حضور داشت و در حاشیه این نشست‌ها دیداری هم با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان داشت، امروز (دوشنبه) ۲۸ فروردین ماه در توئیتی درباره مذاکراتش با متقی نوشت: در مذاکرات اخیرم با آقای متقی سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه موقت افغانستان در شهر سمرقند، مسئله حق‌آبه ایران از هیرمند را به تفصیل مورد تأکید قرار دادیم.

وی با بیان اینکه افغانستان هم بر پایبندی خود به حق‌آبه ایران تأکید داشت، تصریح کرد: بر انجام اقداماتی فوری توافق کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین یادآور شد: از حق‌آبه ایران کوتاه نخواهیم آمد.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان روز پنجشنبه و پیش از شرکت در چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان (ایران، چین، پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان) به اضافه روسیه در دیدار امیرخان متقی خطاب به وی گفت: ما ۲۱ ماه است منتظر دولت فراگیر هستیم، بنشینیم از شما حرف‌های شیرین بشنویم.

وزیر امور خارجه در این دیدار اقدامات به عمل آمده از سوی افغانستان درباره حق‌آبه هیرمند را لازم اما غیرکافی خواند و تصریح کرد: ملاک اصلی برای ایران، دریافت عینی و ملموس حق‌آبه است.

متقی هم جدی بودن دولت سرپرستی افغانستان در مبارزه با تروریسم و اطمینان به کشورهای همسایه مبنی بر نبود هرگونه تهدیدی از جانب افغانستان را مورد تأکید قرار داد و اطمینان داد هیأت حاکمه موقت افغانستان تمام تلاش خود را برای ایجاد محدودیت در کشت مواد مخدر و قاچاق موارد مخدر به کار خواهد گرفت.

وی همچنین از امیرعبداللهیان برای سفر به افغانستان دعوت کرد.امیرخان متقی در این دیدار ضمن تأکید بر پایبندی افغانستان بر معاهدات بین‌المللی و از جمله حق‌آبه ایران، آخرین اقدامات به عمل آمده در این زمینه را  تشریح کرد. (اینجا بخوانید)

امیرعبداللهیان همچنین طی سخنانی در نشست چهارجانبه ضمن توصیه به هیأت حاکمه موقت افغانستان برای تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در این کشور، بر ضرورت پایان بخشیدن به برخی تنش آفرینی‌ها در مرزهای مشترک با همسایگان افغانستان تأکید کرد.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان، چین گانگ، سرگئی لاوروف، سراج الدین مهرالدین، بختیار سعیداف وزرای خارجه ایران، چین، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، حنا ربانی وزیر مشاور در امور خارجی پاکستان و وفا حاجی اف معاون وزیر خارجه ترکمنستان روز پنجشنبه در چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند حضور داشتند. امیرخان متقی هم که به دعوت ازبکستان (میزبان این دور از نشست) به سمرقند آمده بود در پایان این جلسه با حضور در نشست به تشریح دیدگاه‌های هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان و اوضاع کنونی این کشور پرداخت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند با بیان اینکه افغانستان بایستی به جغرافیای تعامل و همکاری برای کشورهای منطقه تبدیل شود، گفت: تعاملات خود را با هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان بر مبنای فرصت طلبی و منفعت جویی تعریف نکرده‌ایم.

حاضران در چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند (۶ کشور همسایه به اضافه روسیه) در پایان نیز بیانیه‌ای صادر و بر اهمیت تشکیل نظام کمرانی فراگیر و جامع در افغانستان که منعکس کننده منافع همه اقشار جامعه این کشور باشد، تأکید کردند و قرار شد نشست بعدی در عشق آباد در سال ۲۰۲۴ یا در صورت لزوم در تاریخی زودتر از آن  برگزار شود.  نگرانی از وضعیت انسانی و وضعیت وخیم اقتصادی افغانستان، تهدید جدی همه گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان برای امنیت منطقه و جهان،  اینکه کشورهای مسؤول مشکلات کنونی در افغانستان به تعهدات خود برای بازیابی اقتصادی و توسعه این کشور عمل کنند، تأکید طرفین بر تعهد خود به توسعه افغانستان به عنوان یک کشور مسالمت آمیز، متحد، دارای حق حاکمیت و مستقل، بدون تهدیدات تروریستی و قاچاق مواد مخدر و … از جمله مواردی بود که در این بیانیه به آن اشاره شد.

پایان پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

رئیس شورای عالی سیاسی یمن هشدار داد که اگر ائتلاف سعودی وآمریکا به فکر آن باشند که درگیری‌های نظامی را از سر بگیرند و در روند صلح مانع‌تراشی کنند، باید بدانند که یمن دست برتر را دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن امرز شنبه، سران این کشور را در جریان مذاکراتی قرار داد که هفته گذشته با هیأت سعودی و با میانجیگیری عمان صورت گرفت.

خبرگزاری رسمی یمن (سبأ) گزارش داد، المشاط در این نشست که در صنعا برگزار شد، تأکید کرد که مذاکرات بر سر موارد زیادی، مثبت بوده است.

هفته گذشته یک هیأت رسمی از عربستان و عمان وارد صنعا شدند. این نخستین سفر هیأت سعودی به صنعا از آغاز جنگ همه‌جانبه علیه یمن بوده است که از فرورین ۱۳۹۴ آغاز شد و خسارات و تلفات زیادی به ملت یمن تحمیل کرد. این جنگ باعث شده صدها هزار یمنی کشته  و دهها میلیارد دلار به اقتصاد این کشور خسارت وارد شود.

المشاط با بیان اینکه قرار شده است بعد از عید سعید فطر، دور جدیدی از مذاکرات برگزار شود، افزود: اگر ائتلاف سعودی و به دنبال آن، آمریکا به فکر آن باشد که درگیریهای نظامی را از سر بگیرد و در روند صلح مانع‌تراشی کند، باید بداند که یمن دست برتر را دارد.

این مقام یمنی ضمن قدردانی از نقش کارآمد عمان برای برقراری صلح در یمن، بازگشت اسرای یمنی به این کشور را تبریک گفت و خواستار آزادی همه اسرا شد.

رسانه‌های یمنی روز گذشته (جمعه) از ورود اولین هواپیمای حامل ۱۲۵ اسیر یمنی آزاد شده از عدن به فرودگاه صنعاء خبر داده و گفتند که روند مبادله اسرا سه روز به طول خواهد انجامید.

شبکه المیادین نیز درباره جزئیات توافق تبادل اسرا بین ریاض و صنعاء گزارش داد که این توافق به مدت ۳ روز ادامه خواهد داشت و روز شنبه مرحله دوم آن خواهد بود که ۳۵۰ اسیر یمنی از ارتش و کمیته‌های مردمی آزاد خواهند شد.
در نشست مسئولان یمنی، بر اهمیت بازپسگیری کامل حق ملت فلسطین تأکید و تصریح شد که ائتلاف متجاوز، مسئول تجاوز و محاصره یمن است. سران یمن همچنین تأکید کردند که جانفشانی مردم یمن، برای تحقق پیروزی کافی.

در این نشست، با اشاره به اینکه این پیروزیها یا طریق صلح یا میدان نبرد است، تصریح شد: ملت یمن ثابت کرده است که قادر به جنگ و پیروزی است..

پایان پیام/

 

 

 

 

در دومین روز عملیات تبادل اسرا میان یمن و ائتلاف سعودی، فرودگاه صنعاء، امروز، شاهد بازگشت ۳۵۰ اسیر یمنی است.

دومین روز عملیات تبادل اسرا؛ آغاز بازگشت 350 اسیر یمنی به صنعاء+تصاویر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در دومین روز عملیات گسترده تبادل اسرا، هواپیمای حامل اسرای یمنی در بند زندانهای سعودی، امروز (شنبه، ۱۵ آوریل)، وارد فرودگاه صنعاء شد. قرار است عربستان نیز میزبان هواپیمای اسرای سعودی باشد.

شبکه المسیره یمن با انتشار تصاویری از ورود نخستین هواپیمای حامل اسرای یمنی که از فرودگاه «أبها» در خمیس مشیط بلند شده به فرودگاه صنعاء خبر داد.

«عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته امور  اسرای یمن، دقایقی پیش از فرود این هواپیما گفت که بیش از ۱۰۶ اسیر یمنی از فرودگاه أبها به صنعاء منتقل می‌شوند و تا ساعتی دیگر، ۱۵ اسیر سعودی، دو اسیر سودانی و دو نفر از نیروهای مزدور سعودی به عربستان تحویل داده خواهند شد.

پیشتر، «جسیکا موسان» مشاور رسانه ای کمیته بین المللی صلیب سرخ خبر داده بود که نخستین هواپیما از أبها در جنوب عربستان که حامل ۱۲۰ اسیر یمنی است، عازم صنعاء شده است.

خبرنگار شبکه المسیره، پس از فرود هواپیما در فرودگاه بین‌المللی صنعاء، گزارش داد که ۱۲۵ اسیر یمنی از فرودگاه أبها در میانه استقبال باشکوه مردم یمن به پایتخت یمن بازگشتند.

لحظاتی پس از فرود نخستین هواپیمای حامل اسرای یمنی در دومین روز تبادل اسرا میان یمن و ائتلاف سعودی، دومین هواپیمای حامل ۴۴ اسیر یمنی از مبدا «المخا» وارد فرودگاه صنعاء شد.

 عبدالقادر المرتضی امروز، با انتشار اسامی ۳۵۰ یمنی اعلام کرد که این افراد در روز دوم تبادل از عربستان و ساحل غربی یمن به صنعاء منتقل می‌شوند.

خبرنگار شبکه المیادین نیز گزارش داد که قرار است، فرودگاه صنعاء، امروز میزبان چهار هواپیما در چارچوب دومین روز تبادل اسرا میان یمن و ائتلاف سعودی باشد و به این ترتیب، ۳۵۰ آزاده یمنی به پایتخت کشورشان بازخواهند گشت.

این در حالی است که دیروز نیز ۲۵۰ اسیر انصارالله در روز اول تبادل اسرا از زندان‌های عدن در قبال ۳۵ اسیر ائتلاف سعودی آزاد و در دو پرواز به صنعاء منتقل شدند.

شبکه المیادین نیز درباره جزئیات توافق تبادل اسرا بین ریاض و صنعاء گزارش داد که این توافق به مدت ۳ روز ادامه خواهد داشت و روز شنبه مرحله دوم آن خواهد بود که ۳۵۰ اسیر یمنی از ارتش و کمیته‌های مردمی آزاد خواهند شد.

پایان پیام/

 

بزرگداشت مراسم روز جهانی قدس در جنوب لبنان

مردم لبنان با شرکت در مراسم باشکوه روز جهانی قدس در «حارة صیدا» این روز را گرامی داشتند.

بزرگداشت مراسم روز جهانی قدس در جنوب لبنان+ عکس

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس امروز جمعه با نظارت «حسین الحاج حسن» رئیس فراکسیون نمایندگان بعلبک الهرمل و مشارکت جمعی از نمایندگان گروه‌های فلسطینی، احزاب لبنانی، شخصیت‌های سیاسی، دینی، مدنی، اجتماعی و علما برگزار شد.

در این مراسم همچنین رژه ۸۰۰ پیشاهنگ از جمعیت پیشاهنگان امام مهدی (عج) و ۳۰۰ نفر از نیروهای دفاع مدنی سازمان بهداشت اسلامی، امداد و اطفا حریق برگزار شد.

بنابر گزارش شبکه المنار، الحاج حسن طی سخنانی در این مراسم تأکید کرد که فلسطین هرگز متعلق به این مهاجمان، صهیونیست‌، متجاوزان، ظالمان، قاتلان و ستمگران نخواهد بود و محور مقاومت با دستیابی به انسجام بی‌سابقه بین کشور، ملت‌ها، احزاب و جریان‌های آن اختلافات را کنار گذاشته و به اتحاد به ویژه در خصوص آرمان فلسطین و قدس دست یافت و این اتحاد تنها یک شعار باقی نماند بلکه با خون شهدا و شهادت رهبران مقاومت به واقعیت تبدیل شد.

وی افزود که محور مقاومت از فلسطین گرفته تا بقیه محورها موفق شد شکستی را بر این دشمن و آمریکا وارد کند و به پیروزی در سال ۲۰۰۰ و انتفاضه فلسطین در سال ۲۰۰۱، انتفاضه قدس و الأقصی، پیروزی سال ۲۰۰۶ و همه پیروزی‌های پس از آن در سال‌های ۲۰۰۲، ۲۰۰۹، ۲۰۱۴، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ و شمشیر قدس و غیره دست یابد و حتی اخیرا نیز شاهد عقب‌نشینی نتانیاهو و وزرای کینه‌توز و تروریست آن درباره مسجدالأقصی بودیم که اعلام کردند از ورود شهرک‌نشینان به این مسجد مقدس تا پایان ماه رمضان ممانعت می‌کنند.

همچنین شیخ بلال شعبان دبیر کل جنبش توحید اسلامی، عبدالناصر المصری مسئول «المؤتمر الشعبی اللبنانی» و نمایندگان گروه‌های فلسطینی و کمیته‌های مردمی در سخنانی تأکید کردند که قدس با مقاومت و موشک‌های رزمندگان و جانفشانی ملت فلسطین آزاد خواهد شد.

شیخ «علی دعموش» رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان نیز تأکید کرد: « روز قدس در قلب درگیری با دشمن صهیونیستی قرار دارد و دشمن اسرائیلی از روز قدس به عنوان بخش اساسی از نبرد مقاومت با رژیم صهیونیستی یاد می‌کند».

وی با اشاره به بحران‌های داخلی رژیم صهیونیستی و اینکه مقاومت از همه طرف آن را محاصره کرده است، تأکید کرد که این رژیم دیر یا زود نابود خواهد شد.

پایان پیام/

برگزاری باشکوه روز قدس در یمن

یمنی‌ها با وجود هوای بارانی راهپیمایی باشکوهی برگزار و حمایت قوی خود را از فلسطین اعلام کردند.

به گزار ش خبرگزاری مهر به نقل از المسیره، امروز با وجود هوای بارانی، راهپیمایی باشکوهی در صنعا با مشارکت صدها هزار یمنی برگزار شد.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی پرچمهای یمن و فلسطین را حمل کردند و پرچم رژیم صهیونیستی را سوزاندند.

آنها شعارهایی علیه دشمن صهیونیست سر دادند و تاکید کردند که یمن از قدس دست برنخواهد داشت و در هر نبردی برای آزادسازی فلسطین مشارکت خواهد کرد.

راهپیمایی کنندگان بیانیه ای صادر و در آن اعلام کردند که مساله فلسطین مساله اصلی امت اسلامی و در صدر اولویتهای آن قرار دارد.

در این بیانیه آمده است: فلسطین جهت نمای درست است. ملت یمن حامی قوی فلسطین خواهند ماند. موضع ملت یمن در قبال هیمنه آمریکا و سیاست های خصمانه آن همان سیاست اتخاذ در قبال دشمن اسرائیلی است و آنها دو روی یک سکه هستند.

راهپیمایی کنندگان تاکید کردند: روز جهانی قدس سبب ماندگاری مساله فلسطین نزد امت اسلامی خواهد شد و امت اسلامی را همیشه در مقابله با دشمن صهیونیست بیدار نگه خواهد داشت و این روزی اسلامی برای به پا خاستن ملتهای اسلامی و آگاهی بخشی برای مخاطرات دشمن و نحوه مقابله با آن تا پیروزی است.

همچنین در بیانیه اقدامات دولت های سازشکار با رژیم صهیونیستی مورد نکوهش قرار گرفته و پایان خسران بار برای آنها تصور شده است.

کد خبر ۵۷۵۴۸۵۴
م- شیعیان کشورهای آفریقایی با حضور در راهپیمایی روز قدس قم علیه جنایات رژیم صهیونیستی به سبک خاص خود شعار دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، شیعیان کشورهای آفریقایی در حالی که تصاویر شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه را در دست داشتند در راهپیمایی روز قدس قم حضور یافتند.

آنها با شعار دادن به سبک خاصی خود نگاه راهپیمایی کنندگان به خود جلب کرده و بسیاری مردم از نحوه شعار دادن آنها که پای بر زمین می‌کوبیدند و فریاد می‌زدند با گوشی‌های همراه خود فیلم می‌گرفتند.

کد خبر ۵۷۵۴۸۵۰

رئیس دفتر سیاسی حماس : کشورهای عربی اگر قصد حمایت از فلسطین را دارند باید سفارت‌های رژیم صهیونیستی را تعطیل کنند، از رئیس‌جمهور ایران برای سخنرانی در روز جهانی قدس تشکر کرد.

السنوار: سخنرانی رئیس‌جمهور ایران در روز قدس مایه افتخار است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه، شامگاه امروز (جمعه)، به مناسبت روز جهانی قدس سخنرانی کرد.

بنابر گزارش شبکه «المیادین» و «مرکز الاعلام الفلسطینی»، رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه گفت: «مقاومت بهترین مصداق برای روز جهانی قدس است و مشارکت رئیس‌جمهور ایران [با سخنرانی در روز جهانی قدس] باعث افتخار فلسطین است. آنچه سید نصرالله درباره حمایت از فلسطین، قدس و کرانه باختری اعلام کرد، مایه افتخار امت [اسلامی] است. مسجدالاقصی، بیت المقدس و نگهبانان مسجدالاقصی، قلب این امت هستند. آن‌ها در برابر جنایت‌های اسرائیل پایداری افسانه‌ای از خود به نمایش گذاشتند.»

یحیی السنوار در ادامه همچنین به راهپیمایی و حمایت مردم کشورهای سوریه، لبنان و یمن از آرمان فلسطین اشاره کرد، ادامه داد: «کشورهای عربی و اسلامی باید اختلافات را کنار بگذارند. آنچه اخیرا صورت گرفت، گامی در جهت درست بود. مشارکت گسترده مردمی در شهرهای عربی و اسلامی و کشورهای جهان در روز جهانی قدس خود دلیلی محکم مبنی بر آن است که قدس و مسجدالاقصی در اعماق قلب امت ما جای دارد و این مسئله متحدکننده امت اسلامی است و آن‌ها می‌توانند حول قضیه گرد هم آیند.»

السنوار در ادامه اضافه کرد: «بسیاری از دوستداران ما که از ما می‌خواستند در اختلافات داخلی طرف گروه خاصی را بگیریم، به ما بسیار ظلم کردند. این مسئله ما را از مسیر راهبردی و زمینه‌سازی برای نبرد بزرگمان، نبرد وعده آخرت دور می‌کرد. مقاومت در غزه به آنچه که امروز دست یافته، دست نمی‌یافت مگر به لطف خداوند و با حمایت‌های ایران و پشتیبانی‌های دائمی این کشور.»

وی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش ضمن اشاره به حمایت‌های سوریه و گسترش روابط مقاومت فلسطین با حزب‌الله لبنان، بیان کرد: «نگهبانان مسجدالاقصی، قدس و کرانه باختری و اراضی ۱۹۴۸ مطمئن باشید که از شرف این امت دفاع می‌کنید. کلید صلح و جنگ در دستان شماست و خودتان را مهره کوچکی به حساب نیاورید، چراکه یک ارتش بزرگ نه از فلسطین بلکه از تمام محور مقاومت پشت سر قرار دارد.»

رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه افزود: «فرماندهی مقاومت و فرماندهی محور قدس در هر شرایطی به کمک شما خواهند شتافت. تمام روستاها، مناطق و اردوگاه‌ها در قدس باید خود را برای پاسداری از مسجدالاقصی آماده کنند. ای مردم کرانه باختر، مجاهدان گروه «کتائب شهداء الاقصی»، «سرایا القدس» و تمام گروه‌ها و ای نیروهای سرویس‌های امنیتی [تشکیلات خودگردان] شما اشتباهات ۳۰۰ساله را تصحیح می‌کنید.  دشمن خواهد رفت. شهرک‌هایش برچیده خواهد شد، همان‌طور که در غزه برچیده شدند. مقاومت و محور قدس آنچه در توان دارند برای تقویت خیزش شما دریغ نخواهند کرد.»

یحیی السنوار گفت: «روز قدس به باروت، تونل، موشک و مجاهدانی تبدیل شده است که در میدان‌های جنگ جان فدا می‌کنند. دنیا شاهد جنگ دینی تلمودی علیه قدس و کرانه باختری است، مگر اقدامات اشغالگران در مسجدالاقصی چه معنایی دارد؟! علما و شیوخ کجا هستند و وظایف و واجباتشان چه شده است؟ جنگ تنها علیه اسلام نیست، بلکه علیه مسیحیت نیز هست. دستگاه‌های اطلاعاتی جهان فهمیدند که تنش در ماه رمضان می‌تواند اوضاع منطقه را به سمت انفجار بکشاند و به همین دلیل آمدند تا به اسرائیل هشدار دهند.»

السنوار بیان کرد: «اگر یک تار مو از سر بانوان نگهبان در مسجدالاقصی کم شود، سیل خون به پا خواهد شد. اسرائیل از هشدارهای خارجی درس نگرفت و این واکنش مقاومت بود که به آن‌ها درس عبرت داد سپس آن‌ها اقدام به آرام نمودن اوضاع کردند. ما از مقاصد پنهان اسرائیل آگاه هستیم و تأکید می‌کنیم که ما و مقاومت ما در نوار غزه و محور قدس، در کمین هستیم و برای دفاع از مسجدالاقصی و کرانه باختری به پا خواهیم خواست. من به رهبران آنچه جهان آزاد، خوانده می‌شود، می‌گویم که شعارات دروغ شما درباره حقوق بشر آشکار شده است. به سران جهان عرب می‌گویم که بیانیه‌هایتان درباره محکومیت و تقبیح اقدامات به درد نمی‌خورد، با قطع روابط و بستن سفارت‌‌ها گام عملی بردارید.»

پایان پیام/

عمار حکیم: روز قدس متعلق به همه آزادگان است

رهبر جریان حکمت ملی عراق از جامعه جهانی خواست که مانع از حملات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الفرات نیوز، عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق به موضع گیری درباره روز قدس پرداخت.

وی افزود: روز جهانی قدس فقط روزی برای مسلمانان نیست بلکه روزی جهانی برای همه آزادگان در دنیاست زیرا قدس شهری است که همه ادیان آسمانی مهم را جمع کرده است.

عمار حکیم تاکید کرد: بزرگداشت این مناسبت به مثابه رد آشکار صهیونیزم و هیمنه و تسلط آن بر قدس است که که نزد ملت فلسطین و عربی و مسلمان و همه آزادگان دنیا هویتی است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد و نمی‌توان درباره آن مسامحه کرد.

وی ادامه داد: قدس شهری است که ادیان گوناگون آسمانی را در خود گرد آورده و باید نماد هم‌زیستی ادیان باشد نه اینکه یک رژیم غاصب سلطه خود را بر آن تحمیل کند و بکوشد که آن را شهری برای پیروان یک دین سازد و پیروان دیگر ادیان و باورها را از عمل به شعائر دینی و عبادی‌شان بازدارد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق تصریح کرد که احیای این مناسب به معنای اعلام مخالفت آشکار با صهیونیسم و هژمونی آن و سلطه‌جویی آن بر قدس است. شهری که برای فلسطینیان و اعراب و مسلمانان و همه آزادگان جهان هویتی است که نمی‌توان از آن کوتاه آمد یا بر سر آن چانه‌زنی کرد.

حکیم بر هم‌بستگی ثابت و پایدار خود با ملت فلسطین در مصیبت و جهادش تأکید کرد و از جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای و اسلامی خواست که با جدیت برای نجات ملت فلسطین از نقض هر روزه حقوقشان از جانب رژیم صهیونیستی تلاش کنند.

زیاد النخاله: به مبارزه با اشغالگران ادامه خواهیم داد

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین امروز جمعه در مراسم روز جهانی قدس در بغداد تصریح کرد: کسانی‌که به‌توقف مقاومت دلخوشند، در توهم به‌سر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین امروز جمعه در مراسم روز جهانی قدس در بغداد در سخنانی اعلام کرد: به روح رهبران شهید بزرگوار، شهید سلیمانی و شهر المهندس، به دلیل نقش آفرینی برجسته آنها درود می‌فرستم.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این سخنرانی ادامه داد: صحنه‌های روزانه در مسجد الاقصی برای دیدن حقیقت از سوی همگان کافی است. کرانه باختری و مبارزان آن که امروز نماینده بیت المقدس هستند، هر روز برای مقابله با اشغالگران اعلام آمادگی می‌کنند.

زیاد النخاله ادامه داد: در بیت المقدس، پروژه صهیونیستی نابود خواهد شد. از دین و تاریخ خود در قدس دفاع خواهیم کرد. مبارزان شجاعی از بیت المقدس بیرون آمدند تا به اشغالگران بگویند این سرزمین مال ماست. افرادی که فکر می‌کنند ممکن است فلسطینی‌ها نبرد خود را متوقف کند دچار توهم هستند.

وی درادامه تأکید کرد: ما به جنگ ادامه خواهیم داد، حتی اگر هزار سال تا آزادی فلسطین باشد. ما متوجه هستیم که حضور مردم در عراق در این مراسم و در حمایت از مردم فلسطین به چه معناست.

کد خبر ۵۷۵۴۹۴۱

هشدار به برخی کشورهای منطقه/ وحدت؛ کلید غلبه بر استکبار جهانی

شرکت کنندگان در راهپیمایی سراسری یوم الله روز جهانی قدس سال ۱۴۰۲ با قرائت قطعنامه‌ای در ۷ بند مواضع خود را اعلام کردند.

به گزارش ایسنا، متن قطعنامه راهپیمایی سراسری انتفاضه و روز جهانی قدس سال ۱۴۰۲ به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ (سوره اسراء/ آیه۱)

بیت‌المقدس و مسجد الاقصی، مهبط وحی، جایگاه پاک پیامبران و قبله‌گاه اول مسلمین؛ سرزمین خونبار فلسطین با شهیدان به خون خفته‌اش، نقطه کانونی جهان اسلام، محور هم‌گرایی امت اسلامی و هم‌افزایی مسلمین و مهم‌ترین و زنده‌ترین مسئله‌ی مشترک امّت اسلام و کابوس همیشگی صهیونیست‌ها و حامیان آمریکایی و اروپایی آن است.

امروز در شرایطی که با گذشت ۴۴ سال از ابتکار تاریخی معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی «رحمت الله علیه» و راهبری‌های حکیمانه خلف صالح ایشان حضرت امام خامنه‌ای «مدظله‌العالی» آرمان آزادی قدس شریف و رهایی ملت مظلوم فلسطین با همراه‌سازی ‘امت پیامبر اعظم «صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم» ‘ و آحاد ملل و جوامع حق طلب و آزادی‌خواه عالم، سیاست‌ها و راهبردهای شیطانی امریکا و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای کاخ سفید در امنیت‌سازی پایدار برای صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی به شکست انجامیده است و رژیم غاصب و موقت صهیونیستی در مواجهه با تحولات نوین در جبهه مقاومت و توسعه شعله‌های انتفاضه مقدس به کرانه باختری و بلکه سراسر سرزمین‌های اشغالی، در چالش امنیتی و فروپاشی درونی گرفتار و به سرعت مسیر زوال قطعی را طی می‌کند.

ما شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی سراسری و دشمن‌شکن که ‘مظهر وحدت و اراده جهان اسلام’ در حمایت از فلسطین و آزادی بیت المقدس و پشتوانه ‘تحکیم و تقویت امنیت ملی ایران عزیز’ است، مواضع خود را با بانگ رسای توحیدی ‘الله اکبر، خامنه‌ای رهبر’ به جهانیان اعلام می‌داریم:

۱. ما ملت غیور ایران، وحدت و همبستگی جهان اسلام را کلید فتح و غلبه بر استکبار جهانی و توطئه‌های آنان دانسته و به حمدالله اکنون که جبهه مقاومت، ابتکار عمل را از اختیار صهیونیست‌ها خارج و دولت فاسد، دیکتاتور و ورشکسته نتانیاهو را در موقعیت استیصال قرار داده و رژیم کودک‌کش به سمت زوال تدریجی رانده و تزلزل سیاسی و دو قطبی شدید در رژیم جعلی، تحولات و اعتراضات درون مرزهای سرزمین‌های اشغالی و افزایش فرار ساکنان شهرهای اشغالی رژیم صهیونیستی را فرا گرفته است؛ معتقدیم تسریع در زوال و فروپاشی ‌رژیم موقت صهیونیستی و رسیدن به نقطه بی‌بازگشت، اولویت اول جهان اسلام و کشورهای اسلامی است.

۲. روز قدس و حمایت از ملت فلسطین را پشتوانه مستحکم ‘امنیت ملی ایران عزیز’ و رمز ‘وحدت و اتحاد امت اسلامی’ برابر توطئه‌های استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل دانسته و ضمن تاکید بر رهنمودهای مقام معظم رهبری، ضرورت تقویت پشتیبانی از مقاومت ضد صهیونیستی را تنها راه حل مساله فلسطین به‌عنوان ‘مساله اول جهان اسلام’ دانسته و بر بازگشت آوارگان فلسطینی از اقصی نقاط دنیا و برگزاری همه پرسی فراگیر و آزاد برای تعیین سرنوشت آینده این کشور تاکید می‌نماییم.

۳. ما روزه‌داران شرکت‌کننده در این اجتماع عظیم، ضمن محکومیت یورش وحشیانه به معتکفان در مسجدالاقصی که منجر به شهادت و زخمی شدن جمعی از روزه‌داران در قبله‌گاه اول مسلمانان و کرانه باختری گردید، حملات و هتک حرمت نظامیان صهیونیست را راهی برای برون رفت از آشفتگی سیاسی و اقتصادی و رهایی از بحران‌های داخلی و ترس و استیصال از انتفاضه نوین و حضور حماسی و شجاعانه نسل جوان فلسطین در میدان مقاومت و مبارزه دانسته و ضمن حمایت قاطع از پاسخ کوبنده و هماهنگ موشکی گروه‌های مقاومت و رساندن پیام «وحدت میدان‌ها»، هشدار می‌دهیم هرگونه حماقتی درباره مسجدالاقصی، بهای سنگینی دارد و اگر جنگی شعله‌ور شود فروپاشی و نابودی رژیم نژادپرست و غاصب را تسریع خواهد کرد.

۴. با محکومیت سکوت و بی‌توجهی مجامع جهانی و نهادهای حقوق بشری در قبال جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها از ‘سازمان ملل متحد’ می‌خواهیم نسبت به تعلیق عضویت و اخراج رژیم غاصب، نژادپرست و کودک‌کش صهیونیستی از آن سازمان و دیگر مجامع بین‌المللی که مورد مطالبه و اذعان شخصیت‌های مرجع و حقوقدانان معتبر جهانی قرار دارد، اقدام نماید.

۵. ما مردم شرکت‌کننده در این راهپیمایی میلیونی، ضمن حمایت از اقدامات دولت خدمتگزار در توسعه هوشمندانه روابط راهبردی جمهوری اسلامی با کشورهای دنیا و بالندگی دیپلماسی همسایگی با کشورهای منطقه و به محاق بردن پیمان آبراهام، حمایت کامل از جبهه مقاومت، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی و ایثارگری‌های فراموش ناشدنی آنان و بویژه فرمانده شهید قدس سپهبد حاج قاسم سلیمانی در دفاع از آرمان فلسطین، خواستار تقویت مادی و معنوی و حمایت هرچه بیشتر از فلسطین مجاهد و مظلوم و نیروهای جان برکف جبهه مقاومت و آزادی قدس شریف هستیم.

۶. حجاب یکی از ضروریات دین اسلام بوده و عدم رعایت آن حرام شرعی و سیاسی و موجب تزلزل بنیان خانواده‌ها خواهد شد. لذا از دستگاه‌های اجرایی می‌خواهیم تدابیر و اقدامات لازم را برای جلوگیری از تداوم این ناهنجاری در دستور کار قرار داده، ساحت جامعه اسلامی را از این سوغات شوم فرهنگ غربی صهیونیستی که با حمایت دستگاه‌های جاسوسی دشمن ترویج می‌یابد؛ پایان دهند.

۷. با تاکید بر شرایط حساس و خطیر امروز کشور و لزوم تعمیق ‘وحدت و وفاق ملی’ و هم‌افزایی ظرفیت‌ها و فرصت‌ها برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و کمک به دولت مردمی برای فائق آمدن در جنگ اقتصادی و تحریمی دشمنان و مبارزه قاطع با فساد، تورم و گرانی، ضمن تاکید بر نصب العین قراردادن رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» بویژه شعار سال ۱۴۰۲ ‘مهار تورم، رشد تولید’، هرگونه غفلت، مسامحه و کوتاهی در این عرصه را بی‌عملی و گریز از مسئولیت‌های شرعی و قانونی تلقی و شناسایی، محاکمه و برخورد قاطع با مجرمین را خواستاریم.

در پایان به برخی دولت‌های منطقه که بدنبال پیمودن مسیر خطای تجربه شده دیگران که غالبا منجر به سقوط آن‌ها شده است هشدار می‌دهیم فریب وعده‌های کشورهای غربی و صهیونیستی را نخورده و ضمن رعایت اصول همجواری از رفتارهای تحریک آمیز خوداری و صلاح مردم و کشور خود را در پیش گرفته و از درماندگی قدرت‌های بزرگ در مواجه با ملت بزرگ ایران درس بگیرند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

جمعه ۲۵ فروردین ماه سال۱۴۰۲ مصادف با ۲۳ رمضان ۱۴۴۴ و ۱۴ آوریل ۲۰۲۳

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

راهپیمایی روز جهانی قدس در حالی آغاز شد که شاهد شرایط متفاوتی از تحولات منطقه‌ای و بین المللی هستیم و اتحاد شکل گرفته در دنیای اسلام، رژیم صهیونیستی را در شرایط ضعف و استیصال قرار داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، راهپیمایی سراسری روز جهانی قدس با شعار «فلسطین محور وحدت جهان اسلام؛ قدس در آستانه آزادی» در بیش از یک هزار شهر کشور و روستاهای میهن اسلامی به طور همزمان از ساعت ۱۰ صبح ۲۵ فروردین آغاز شد.

مبدا همه راهپیمایی‌های روز جهانی قدس و مساجد و حسینیه‌های سراسر کشور و مقصد همه راهپیمایی‌ها نیز به میعادگاه‌های نماز ختم می‌شود.

در تهران نیز مسیرهای ده‌گانه راهپیمایی به سمت دانشگاه تهران محل برگزاری نمازجمعه ختم می‌شود.سخنران روز جهانی قدس در تهران، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی است.

اهمیت آرمان فلسطین در بین رهبران انقلاب اسلامی، باعث شد جمعه آخر ماه رمضان از سوی امام خمینی (ره) به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری شود که این روز در دنیای اسلام و در میان ملت‌ها از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و این امر منجر شده که فلسطین اولویت اول جهان اسلام باشد.

اما امسال راهپیمایی روز قدس در حالی انجام می‌شود که شاهد یک شرایط متفاوتی از تحولات منطقه‌ای و بین المللی هستیم که این شرایط زمینه‌های وحدت در جهان اسلام برای حمایت بیشتر از مردم فلسطین را فراهم کرده است. علاوه بر اتحاد شکل گرفته میان کشورهای اسلامی، در جام جهانی فوتبال قطر نیز برای نخستین بار جلوه‌ای از انزجار و نفرت مسلمانان نسبت به رژیم غاصب صهیونیستی به نمایش گذاشته شد.

از سوی دیگر امروز جبهه مقاومت در اوج قدرت خود قرار دارد، همچنانکه کرانه باختری رود اردن نسبت به سال‌های قبل شرایط متفاوتی دارد و شاهد عملیات‌ها و انتقام گیری‌های متعددی از کرانه باختری هستیم.

در صحنه مقابل نیز رژیم جعلی صهیونیستی در شرایط بسیار خطرناکی است و درگیری‌های داخلی آنها اوج پیدا کرده استتاجائیکه مقامات این رژیم نسبت به فروپاشی و وقوع جنگ داخلی هشدار داده‌اند.

در همین زمینه، سردار رمضان شریف، رئیس ستاد مرکزی انتفاضه و قدس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با بیان اینکه روز جهانی قدس امسال با ویژگی‌های متفاوتی برگزار می‌شود، عنوان کرد: تحولاتی که این روزها و تظاهرات علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی شاهد هستید نشان می‌دهد راه بازگشتی برای اینها متصور نیست. حتی حامیان رژیم صهیونیستی از این موضوعات متأثر شدند و در تمام تحلیل‌هایی که ارائه می‌کنند عبارت در آستانه فروپاشی شدن را می‌بینیم.

 

 

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتای ازبکستانی در حاشیه چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند حضور دارد، امشب (پنجشنبه) با «بختیار سعیداف» همتای ازبکستانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی با قدردانی از حسن برگزاری و میزبانی دولت ازبکستان از چهارمین نشست همسایگان افعانستان و هیأت ایرانی شرکت کننده در این نشست، مناسبات دو کشور در حوزه‌های مختلف خصوصا ابعاد مرتبط با همکاریهای اقتصادی، حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک را با اهمیت خواند.

 امیرعبداللهیان با اشاره به مشترکات دیرین دو کشور، به ظرفیت‌های موجود برای ارتقای مناسبات فیمابین اشاره و با توجه به اراده سطوح عالی دو کشور مبنی بر توسعه همکاری‌ها، بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های موجود برای نیل به خواست روسای جمهور دو کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بر ضرورت هماهنگی بین وزارتخانه‌های امور خارجه برای تحقق تبادل هیأت‌های عالی بین دو کشور تاکید کرد.

بختیار سعیداف وزیر امور خارجه ازبکستان نیز در این دیدار ضمن تشکر از قبول دعوت و حضور وزیر امور خارجه کشورمان و هیأت همراه در چهارمین نشست همسایگان افغانستان در شهر تاریخی سمرقند، در خصوص آخرین وضعیت مناسبات سیاسی، اقتصادی، تجاری، حمل و نقل و ترانزیت و تبادل هیأت‌ها  بین دو کشور در سطوح عالی،  با وزیر خارجه ایران به گفت‌وگو  پرداخت.

گفتنی است در دیدار «بختیار سعیداف» وزیر خارجه ازبکستان با رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۱ بر لزوم همکاری و مساعدت کشورهای همسایه برای تقویت صلح و ثبات در افغانستان تأکید شده بود.

چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان قرار است امروز پنجشنبه ۲۴ فروردین ماه در شهر سمرقند ازبکستان برگزار شد. وزرای امور خارجه و مقامات جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در نشست مزبور شرکت کردند. امیرخان متقی نیز که به عنوان مهمان از سوی ازبکستان به سمرقند دعوت شده بود، در پایان نشست اصلی، در جلسه حضور یافت و به تشریح تحولات کنونی افغانستان پرداخت.

همچنین در حاشیه چهارمین نشست همسایگان افغانستان، دومین نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین و پاکستان نیز برگزار شد.

پایان پیام/

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست همسایگان افغانستان با شرکت در نشست ۴۴ جانبه جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه و پاکستان دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای در خصوص افغانستان را تشریح کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان الگوی همکاری‌های مشترک منطقه‌ای بین چهار کشور را با اهمیت خواند و همسایگان افغانستان را بیش از هر کنشگر و بازیگر دیگری نگران آینده افغانستان دانست.

وی نگرانی کشورمان از تروریسم و افراط گرایی و سیاست‌های نادرست آمریکا در تداوم توسعه تروریسم و ناامنی در افغانستان را مورد تأکید قرار داد و افزود: افغانستان بیش از اینکه امروز نیازمند مداخله غرب، آمریکا و کنشگرانی که بیش از دو دهه این کشور مهم منطقه را به فقر و بی‌ثباتی کشانده‌اند، باشد نیازمند همکاری‌ها و راه‌حل‌های منطقه‌ای است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه اظهار داشت: آمریکا و متحدان آن مسؤولیت دارند هم به عنوان اشغالگر در عملکرد دو دهه گذشته خود در افغانستان و هم به عنوان یک عضو سازمان ملل متحد، پاسخگوی شرایط به‌وجود آمده در این کشور باشند.

امیرعبداللهیان بر ضرورت مدیریت وضعیت اقتصادی در افغانستان تأکید و بیان کرد: فشارهای اقتصادی در افغانستان یکی از آثار افزایش پدیده مهاجرت آوارگان است و در دل این آوارگی، برخی ناامنی‌ها به سوی کشورهای همسایه به وجود می‌آید. در این خصوص همکاری منطقه‌ای، توجه بین‌المللی و همچنین تمرکز بیشتر هیأت حاکمه موقت افغانستان بر مسؤولیت‌های خود در این موضوع را مورد تأکید قرار دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به موضوع مواد مخدر در افغانستان اذعان کرد: مسئله مواد مخدر در ٢٠ سال اشغال آمریکا نه تنها حل نشد، بلکه کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان چندین برابر شد، وجود شبکه مافیایی کشورهای غربی در گسترش این تجارت سیاه کاملاً آشکار و روشن است.

وی با تاکید بر اینکه مسئله محرومیت تحصیلی زنان و دختران و سلب فرصت حضور اجتماعی زنان و دختران در افغانستان برای ما نگران کننده است، افزود: ایران آماده کمک بیشتر به امر آموزش دختران و زنان افغانستان به کمک سازمان ملل متحد و تشویق هیأت حاکمه موقت به این امر مهم است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه اظهار داشت: توصیه اکید ما به هیأت حاکمه افغانستان عمل به وعده خود مبنی بر تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام افغانستان است.

امیرعبداللهیان در پایان ضرورت پایان بخشیدن به برخی تنش آفرینی‌ها در مرزهای مشترک با همسایگان افغانستان را مورد تأکید قرار داد.

کد خبر ۵۷۵۳۶۱۲

معاون هماهنگ‌کننده ارتش گفت: مقرر شده است به علت همزمان بودن با ماه مبارک رمضان، در رژه ۲۹ فروردین، رژه نیروهای پیاده انجام نشود و فقط رژه محمول برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در آستانه روز ارتش گفت‌‎وگویی انجام داده که مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است:

روز ارتش را پیشاپیش به شما و همه دلاورمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران که در همه عرصه‌ها چه در عرصه سازندگی و چه در عرصه امنیت و دفاع و مراقبت از مرزهای کشور دارند تلاش می‌کنند تبریک می‌گویم. ارتش یکی از طلیعه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی است ارتش جمهوری اسلامی یکی از طلیعه‌هایی است که در رابطه با آن بارها صحبت شده و در مورد ارزش‌هایی که در ارتش وجود دارد ارتش همواره در طی سال‌های گذشته در حوزه‌های مختلف در خدمت مردم و در خدمت کشور بوده است بفرمائید در یک سالی که گذشت، ارتش جمهوری اسلامی چه روزهای سخت و چه روزهای به یاد ماندنی را برای ملت ایران رقم زده است؟

امیر سیاری: ارتش جمهوری اسلامی ایران برابر قانون اساسی سه وظیفه مهم بر عهده دارد، حفظ تمامیت ارضی، حفظ استقلال و حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران؛ که در انجام این سه مأموریت در طول سالیان گذشته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که برابر قانون اساسی این وظیفه به ارتش محول شده است، از هیچ کوششی فروگذار نکرده است.

دفاع مقدس را پشت سر گذاشته و تا به امروز آمده است، اما آن چیزی که امروز مهم است این است که توانمندی همه نیروهای مسلح به عنوان یک ید واحده در انجام این مأموریت تأثیرگذار است. ارتش در مأموریت‌هایش مباحث آموزشی را دارد که در طول سالیان گذشته و سال گذشته به‌خوبی این برنامه‌ها را مطابق با نیازهای روز انجام داده، در بحث تأمین تجهیزات با وجود همه تحریم‌ها، در سال ۱۴۰۱ موفقیت‌های بسیار خوبی در بحث الحاق تجهیزات زمینی، پدافند، هوایی و دریایی به توان رزم ارتش جمهوری اسلامی ایران داشتیم.

در زمینه انجام رزمایش‌ها در سطح وسیع و گسترده رزمایش‌های متعددی در طول سال انجام می‌دهیم، اما بزرگترین رزمایش ما رزمایش مشترک ذوالفقار ارتش است که در سطح ارتش انجام می‌شود و در آن توانمندی نیروها را ارزیابی می‌کنیم. در سال ۱۴۰۱ ملت شریف ایران دیدند که در شرایط سخت جوی در جنوب شرق کشور این رزمایش را با موفقیت انجام دادیم و تجارب بسیار ارزشمندی کسب شد.

امروز اعلام می‌کنیم که ارتش جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در مقابل هر گونه تهدید بایستد و هرگونه تهدیدی علیه حدود و ثغور میهن عزیزمان را خنثی کند و اجازه ندهد که هیچ کسی بتواند خدایی نکرده تعرضی نسبت به کیان ایران اسلامی داشته باشد. همانطور که شما اشاره فرمودید ارتش جمهوری اسلامی ایران اضافه بر اینکه مأموریت اصلی اش را انجام می‌دهد و ۲۴ ساعته آمادگی مواجهه با هر تهدیدی را دارد و آمادگی دفاعی و بازدارندگی خود را حفظ می‌کند، اگر خدایی نکرده در جایی مشکلی بوجود بیاید و بحران‌هایی از قبیل زلزله، سیل، آتش سوزی، برف و بوران و مسائلی از این دست رخ دهد ارتش با بهره‌گیری از ظرفیت‌های خود، شاید اولین یگان و مؤثرترین سازمانی است که در بحث کمک‌های مردمی در صحنه حضور دارد.

بارها این تصاویر را دیدیم که بچه‌های ارتش می‌رفتند به مناطق سیل زده یا زلزله زده و وقتی مأموریت شأن تمام می‌شد با اشک محل را ترک می‌کردند و مردم هم روی سر آن‌ها گل می‌ریختند که جا دارد به نمایندگی از ملت ایران از شما و همه همکارانتان تشکر کنیم.

دریادار سیاری: بالاخره ارتش جمهوری اسلامی ارتش مردمی است از جنس مردم است و افتخار می‌کند که همیشه مردم شریف و هموطنان عزیزمان، از سربازان خود در ارتش پشتیبانی لازم را انجام می‌دهند.

خبری چند روز پیش در رابطه با ورود تجهیزات جدید به ناوگان ارتش جمهوری اسلامی ایران، منتشر شد، این تجهیزات جدید شامل چه مواردی هست؟

امیر سیاری: اگر اجازه بفرمائید ما این‌ها را به موقع خودش عنوان کنیم. یکی از این موقعیت‌هایی که می‌شود در آن بعضی از این تجهیزات را به تصویر کشید و عنوان کرد، ان‌شاءالله رژه ۲۹ فروردین است که تا ۲۹ فروردین هم زمانی باقی نمانده است. رژه ۲۹ فروردین سال جاری مثل سالیان گذشته در تهران و سایر مراکز استان‌ها انجام می‌شود.

رژه ۲۹ فروردین امسال در تهران با حضور رئیس جمهور صورت می‌گیرد؟

دریادار سیاری: ان‌شاءالله همینطور خواهد بود. منتها تدبیر فرماندهی معظم کل قوا بر این قرار گرفته است که به‌علت همزمان بودن با ماه مبارک رمضان، رژه نیروهای پیاده انجام نشود و فقط رژه محمول برگزار می‌شود. رژه محمول خودرویی و رژه هوایی و دریایی که خیلی هم الحمدلله گسترده است و پیش بینی‌های خیلی خوبی انجام شده و امیدواریم که قطعاً مورد توجه ملت قهرمان ایران اسلامی هم قرار بگیرد.

کد خبر ۵۷۵۳۳۲۵

 

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، نیروی زمینی ارتش پیش از ظهر امروز (۲۲ فروردین) از دستاوردهای جدیدی رونمایی و آن‌ها را به بدنه عملیاتی خود الحاق کرد.

یکی از این تجهیزات، پهپادهای پرسه‌زن «سوئیچ بلید» (Switch blade drone) هستند که به طور معمول توسط یگان‌های تکاوری و نیروی مخصوص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این پهپادها قادر هستند انواع اهداف ثابت و متحرک را منهدم کنند.

پیش از نیز، نیروی زمینی سپاه پاسداران این گونه پهپادها را با نام پهپاد انتحاری پرسه زن معراج ۵۲۱ به یگان صابرین خود الحاق کرده بود.

برد این پهپادها حدود ۴ کیلومتر است و از لحظه پرتاب تا لحظه برخورد به اهداف قابلیت کنترل و هدایت دارند.

مداومت پروازی پهپادهای پرسه زن نیروی زمینی ارتش، ۲۰ دقیقه است و از سیستم هدایت GPS برخوردارند.

سرجنگی این پهپاد ۵۰۰ گرم است و علیه تجمعات، نفربرها و مواضع و اهداف ثابت و متحرک دشمن کاربرد عملیاتی دارد.

همچنین؛ این سامانه هوشمند، هدایت پذیر، نقطه زن و ضد جمینگ است.

پهپاد پرسه‌زن «سوئیچ بلید» توسط مرکز بهینه سازی شهید زرهرن نزاجا ساخته شده و تحویل سایر یگان‌های عملیاتی این نیرو شده است.

پایان پیام/

 

 

 

 

دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ – ۱۱:۲۶

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی گفت: رژیم صهیونیستی در اندازه و مقیاس به روز شده یکی از عملیات‌های دوران ۸ سال دفاع مقدس است.

امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه ما “بدون کمک آمریکا نیز قادر به حمله به ایران هستیم”، گفت: این اظهارات در راستای تقویت روحیه نظامیان و ترمیم مشکلات داخلی این رژیم است.

وی افزود: هرکس اندک آشنایی با امور نظامی دو طرف داشته باشد به خوبی در می‌یابد که رژیم صهیونیستی در اندازه و مقیاس به روز شده یکی از عملیات‌های دوران هشت سال دفاع مقدس ما است.

فرمانده کل ارتش گفت: رژیم صهیونیستی که خود در حال غرق شدن بوده و آثار فروپاشی این رژیم بیش از پیش نمایان شده است، حقیرتر از آن است که تهدیدی برای جمهوری اسلامی ایران محسوب شود و اقدامات دور از عقل و تدبیر سردمداران این رژیم فقط روند فروپاشی آنها را تسریع می‌بخشد.

پایان

 

 

 

 

 

رئیس‌جمهور گفت: امروز بیش از هر زمان دیگر ضرورت همکاری و تشکیل جبهه واحد و منسجم کشورهای اسلامی علیه رژیم صهیونیستی و در حمایت قاطع از ملت فلسطین احساس می‌شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر امروز یکشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزایر، با تبریک ماه مبارک رمضان به وی و مردم انقلابی کشورش، گفت: ایران و الجزایر نسبت به مسائل منطقه‌ای و جهانی، خصوصا درباره مسئله فلسطین و حقوق مردم مظلوم این کشور، مواضع نزدیک و مشترکی دارند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر جنایات رژیم صهیونیستی نسبت به مردم فلسطین شدت یافته است، افزود: امروز بیش از هر زمان دیگر ضرورت همکاری و تشکیل جبهه واحد و منسجم کشورهای اسلامی علیه رژیم صهیونیستی و در حمایت قاطع از ملت فلسطین احساس می‌شود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با ابراز خرسندی از روابط رو به رشد دو کشور، اظهار امیدواری کرد که همکاری‌های تهران و الجزیره به ویژه در عرصه‌های اقتصادی و تجاری روز به روز گسترش و ارتقا یابد.

«عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزایر نیز در این مکالمه تلفنی با تبریک متقابل ماه رمضان به رئیس‌جمهور و مردم ایران اظهار کرد: مردم مظلوم فلسطین در ماه رمضان که ماه تقوا و عبادت است، از وحشی‌گری رژیم صهیونیستی در رنج هستند و امیدوارم با همکاری کشورهای اسلامی، ملت فلسطین را از ظلم صهیونیست‌ها آزاد کنیم.

در این مکالمه رؤسای جمهور ایران و الجزایر بر لزوم برداشتن گام‌های عملی براساس نقشه راه توسعه همکاری‌های متقابل تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، نیروهای رژیم صهیونیستی، شامگاه چهارشنبه ۱۶ فروردین،‌ به نمازگزاران و فلسطینیان معتکف در مسجد الاقصی حمله کردند.

نظامیان رژیم اشغالگر قدس، در این اقدام جنایتکارانه ابتدا شیشه‌های مسجد القبلی را شکستند و پیش از ورود به مسجد، بمب‌های صوتی پرتاب کردند. براساس اعلام هلال احمر فلسطین، در پی حمله نظامیان صهیونیست به مسجد القبلی، ده‌ها فلسطینی مجروح شدند.

حساب انگلیسی‌زبان «شبکه خبری قدس» نیز در توییتر با انتشار تصاویری نوشت که نیروهای صهیونیستی به طرزی بی‌رحمانه به نمازگزاران فلسطینی که در حال عبادت در ماه رمضان بودند، حمله کردند و به سمت آن‌ها گاز اشک‌آور و بمب صوتی شلیک کردند و با توسل به زور، مصلای القبلی را از نمازگزاران فلسطینی تخلیه کردند.

همچنین جنگنده‌های رژیم صهیونیستی از بامداد جمعه حملات خود به نوار غزه را آغاز کردند.

در همین راستا شبکه خبری الجزیره نیز گزارش داد که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در اولین حملات خود یک پایگاه وابسته به مقاومت فلسطین در نوار غزه را هدف قرار دادند.

گروه‌های مقاومت در غزه اعلام کردند که موشک زمین به هوا به سوی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در آسمان غزه شلیک کرده‌اند.

پایان پیام/

 

 

 

 

 

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن هتک حرمت مسجدالاقصی گفت: رژیم صهیونیستی در ضعیف‌ترین وضعیت خود در طول تاریخ است و می‌داند که به پشتوانه قدرت جبهه مقاومت در روز موعود، عقوبتی سخت و درهم کوبنده در انتظار آن‌هاست.

قالیباف: عقوبتی سخت و درهم‌کوبنده در انتظار رژیم صهیونیستی است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۰ فروردین) مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۲ در نطق پیش ازدستور خود بیان کرد: با فرا رسیدن شب‌های با برکت و نورانی قدر به توصیه بزرگان از خداوند متعال، توفیق «ترمیم گذشته» و «ترسیم آینده» را طلب می کنم و از ملت شریف ایران التماس دعای خیر و عافیت داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین فرا رسیدن روز ملی فناوری هسته‌ای را گرامی می‌دارم؛ مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم با تصویب قانون اقدام راهبردی، زمینه قانونی تثبیت و ارتقاء دستاوردهای هسته‌ای کشور توام با باز کردن دست دستگاه دیپلماسی در استیفای حقوق ملت ایران را فراهم ساخت. یاد و خاطر شهدای گرانقدر هسته‌ای را گرامی می‌دارم و از مجاهدت شبانه‌روزی و مخلصانه دانشمندان صنعت هسته‌ای که مایه مباهات و افتخار ملت ایران هستند، قدردانی می‌کنم.

وی افزود: همچنین یاد و خاطر دو شهید سرافراز و جاویدنام، دلاور میدان‌های نبرد، امیر شهید سپهبد علی صیاد شیرازی و سید شهیدان اهل قلم شهید مرتضی آوینی را گرامی می‌دارم.

قالیباف با بیان اینکه هتک حرمت مسجد الاقصی قبله‌گاه اول مسلمین و بازداشت و ضرب و شتم اعتکاف‌کنندگان و نمازگزاران در آن مکان مقدس و حملات وحشیانه نظامیان رژیم صهیونیستی به غزه و جنوب لبنان را به شدت محکوم می‌کنم، عنوان کرد: رژیم صهیونیستی دهه ها است با زیر پا گذاشتن تمام قوانین بین المللی به یک ماشین کشتار بدون مهار و به طرز فزاینده ای جنایت‌کار، مبدل گشته است. آحاد مسلمین جهان یکدل و یکصدا پشتیبان برادران و خواهران مقاوم و شجاع خود در فلسطین هستند و در روز قدس امسال نیز راهپیمایی های باشکوه آنان همچون گذشته نشان خواهد داد که آرمان قدس شریف بالنده تر و جوشان تر، و نفرت از رژیم صهیونیستی، زنده تر از هر زمانی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: رژیم صهیونیستی امروز در ضعیف‌ترین وضعیت خود در طول تاریخ است و قدرت جبهه مقاومت، این رژیم را به واکنش‌های بزدلانه مجبور کرده و این رژیم می‌داند که به پشتوانه قدرت جبهه مقاومت، در روز موعود عقوبتی سخت و در هم کوبنده در انتظار آن‌هاست.

پایان پیام/

 

 

 

جمعه ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ – ۲۱:۳۴

وزیر امور خارجه درباره دیدارش با همتای فرانسوی در پکن گفت: ضمن انتقاد از رفتار دولت فرانسه در عدم اجرای تعهدات برجامی، بر لزوم رعایت و احترام به حقوق شهروندان معترض فرانسوی تأکید کردم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دیدار و گفت‌وگوی شب گذشته‌اش با وزیر خارجه فرانسه در پکن در توئیتر نوشت: در جریان دیدار و گفت‌وگوی صریح و مفید با خانم کاترین کولونا⁩، وزیر خارجه فرانسه در پکن، که دو ساعت به طول انجامید، در خصوص مناسبات دوجانبه، توافق اخیر تهران و ریاض، اوکراین، مسائل منطقه‌‌ای از جمله فلسطین و لبنان، لغو تحریم‌ها و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان تبادل نظر کردیم.

وی افزود: همچنین ضمن انتقاد از رفتار دولت فرانسه در عدم اجرای تعهدات برجامی، بر لزوم رعایت و احترام به حقوق شهروندان معترض فرانسوی تأکید کردم.

‏رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین خاطرنشان کرد: بر تداوم مذاکرات و رعایت احترام متقابل برای عبور از چالش‌ها توافق داریم.

لازم به ذکر است، حسین امیرعبداللهیان چهارم فروردین ماه نیز در توصیه‌ای به دولت فرانسه در خصوص رعایت حقوق بشر در توئیتر نوشت: سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم فرانسه را قویا محکوم می‌کنیم.دولت فرانسه را به رعایت حقوق بشر و اجتناب از توسل به زور علیه مردم کشورش که به صورت مسالمت آمیز مطالبات خود را پیگیری می‌کنند، فرا می‌خوانیم.

امیرعبداللهیان و خانم «کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه، شب گذشته (پنجشنبه) ۱۷ فروردین ماه در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

حسین امیرعبداللهیان برای دیدار و گفت‌وگو با فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان به پکن سفر کرده است و وزیر خارجه فرانسه نیز به همراه امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در پکن حضور دارد. امیرعبداللهیان در سفر به پکن ضمن دیدار و گفت‌وگو با همتای سعودی و امضای بیانیه مشترک در حضور وزیر خارجه چین، با «چین گانگ» وزیر خارجه چین هم ملاقات کرد.

در دیدار شب گذشته وزرای خارجه ایران و فرانسه درباره موضوعات مختلف روابط دوجانبه و همچنین موضوعات مورد اهتمام مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر شد. برخی موضوعات کنسولی هم در این دیدار مطرح شد.

وزرای خارجه ایران و فرانسه در این دیدار بر ضرورت رعایت احترام متقابل و تداوم گفت‌وگوهای مشترک تأکید کردند.

حسین امیرعبداللهیان و «کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه پنجم بهمن ماه ۱۴۰۱ نیز تلفنی درباره آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و برخی موضوعات مهم مورد علاقه گفت‌وگو کردند.وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی با بیان اینکه سیاست شکست خورده تحریمی ترامپ را تکرار نکنید، گفت: ایران به دقت رفتار اتحادیه اروپا را تحت نظر داشته و متناسب با آن گام‌های بعدی خود را تنظیم خواهد کرد.

وزرای خارجه ایران و فرانسه در حاشیه نشست بغداد ۲ در اردن هم گفت‌وگویی کوتاه داشتند.وزرای خارجه ۱۹ مهر ماه ۱۴۰۱ نیز تلفنی گفت‌وگو کردند‌ و امیرعبداللهیان در آن گفت‌وگوی تلفنی، تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم هیچ طرفی از داخل یا خارج، امنیت ملی کشورمان را هدف قرار دهد.

فارس

 

رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان و وزیر خارجه موریتانی درباره اوضاع فلسطین

در گفت‌وگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و موریتانی وضعیت جاری در فلسطین و تجاوزات اخیر صهیونیست‌ها، هتک حرمت مسجدالاقصی و حمله به نمازگزاران فلسطینی بررسی و بر ضرورت اقدام منسجم کشورهای اسلامی برای مقابله با این اقدامات تجاوزکارانه تأکید شد.

رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان و وزیر خارجه موریتانی درباره اوضاع فلسطین

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «محمد سالم ولد مرزوک» وزیر امور خارجه موریتانی در گفت‌وگویی تلفنی، ضمن تبریک متقابل ماه مبارک رمضان، در خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه به ویژه وضعیت فلسطین رایزنی و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس تلفنی، برگزاری موفقیت آمیز اجلاس اخیر وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در نواکشوت را به همتای موریتانیایی تبریک گفت و از وی برای سفر به تهران دعوت کرد که مورد استقبال وزیر امور خارجه موریتانی قرار گرفت.

طرفین در این گفت‌وگوی تلفنی وضعیت جاری در فلسطین و تجاوزات اخیر صهیونیست‌ها و هتک حرمت مسجدالاقصی و حمله به نمازگزاران فلسطینی را بررسی و ضرورت اقدام منسجم کشورهای اسلامی برای مقابله با اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی را مورد تأکید قرار دادند.

با توجه به ریاست موریتانی بر اجلاس وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی، تشکیل اجلاس اضطراری این سازمان، از دیگر محورهای این گفت‌وگو بود.

پایان پیام/

 

 

توافق ایران و عربستان و برقراری روابط این ۲ کشور پس از حدود هشت سال، موجب خوشحالی سعودی‌ها به ویژه شیعیان این کشور شده است و ‌آن‌ها با انتشار تصاویری از حرم امام رضا (ع)، برای تشرف به این قطعه از بهشت لحظه‌شماری می‌کنند.

خوشحالی سعودی‌ها از برقراری روابط با ایران و امکان تشرف به حرم امام رضا(ع)+صوت

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، با توافق وزیران خارجه ایران و عربستان در پکن، مقرر شد تا پروازهای بین ۲ کشور پس از بررسی وضعیت فنی برقرار شود و همین خبر باعث موجی از خوشحالی در بین مردم عربستان شد.

ابراز خوشحالی سعودی‌ها برای ازسرگیری رابطه با ایران

با اعلام این خبر در رسانه‌های مختلف، سعودی‌ها به ویژه شیعیان این کشور از برقراری سفر به ایران اسلامی ابراز خرسندی کردند و بسیاری از آن‌ها که سال‌ها منتظر برقراری روابط با ایران و تشرف به حرم امام رضا علیه‌السلام بودند، از آمادگی برای زیارت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام گفتند و برخی هم تصاویری از حرم رضوی را منتشر کردند.

امام رضا (ع) فقط مختص شیعیان نیست

عبدالرحمن، یکی از فعالان رسانه‌ای عربستان با ابراز خرسندی از توافق با ایران می‌گوید: شیعیان عربستان سال‌هاست که منتظر هستند تا بتوانند به زیارت امام رضا علیه‌السلام مشرف شوند و برای این سفر پر از شور، لحظه‌شماری می‌کنند که امیدواریم بزودی پرواز مستقیم به مشهد از شهرهای مختلف عربستان برقرار شود تا بتوانیم به زیارت حرم رضوی مشرف شویم. البته باید بگویم که ارادت به امام رضا علیه السلام مختص شیعیان نیست و بسیاری از اهل سنت نیز به زیارت این امام می‌روند.

همچنین صابر الاسد، یکی از شهروندان سعودی نیز از اینکه بزودی سفر به مشهد از عربستان برقرار خواهد شد، ابراز خوشحالی کرده و می‌گوید: این امر آروزی ما بوده که به لطف خدا در حال تحقق است.

برقراری عمره مفرده و پایان انتظار ۶ میلیون ایرانی در آینده نزدیک

از سال ۱۳۹۴ که روابط سیاسی ایران و عربستان قطع شد، سعودی‌ها دیگر به ایران سفر نکردند و اکنون بعد از گذشت حدود هشت سال قرار است با ازسرگیری پروازهای ایران و عربستان، سعودی‌ها هم به ایران سفر کنند.

البته در عین حال حدود ۶ میلیون ایرانی نیز که با توقف سفر عمره منتظر برقراری روابط با سعودی‌ها بودند، برای تشرف به سرزمین وحی امیدوار شدند. چرا که به گفته کنعانی، سخنگوی‌ وزیر امور خارجه کشورمان، یکی از توافقات با طرف سعودی برقراری پرواز بین ایران و عربستان و همچنین راه‌اندازی سفارت و کنسولی ایران در عربستان است که به این ترتیب صدور ویزا برای عمره مفرده هم تسهیل خواهد شد.

علاوه بر این، با راه‌اندازی سفارت ایران در عربستان و حمایت کنسولی از ایرانیانی که به عربستان سفر می‌کنند، به طور حتم سفر حج تمتع نیز متفاوت از سال‌های اخیر برپا شده و زائران با اطمینان خاطر بیشتری به این سفر معنوی مشرف خواهند شد. چرا که در سال‌های که حج تمتع برای ایرانیان بدون داشتن روابط سیاسی با عربستان برگزار شد، مسؤولان حج ۲ کشور تفاهم‌نامه امضا می‌کردند.

به گزارش فارس، عمره مفرده از اوایل سال ۱۳۹۴ پس از تعرض به ۲ نوجوان ایرانی در فرودگاه عربستان متوقف شد و در همان سال فاجعه منا رخ داد و با توجه به نپذیرفتن تقصیر از سوی سعودی‌ها، روابط ایران و عربستان رو به تیرگی رفت و در نهایت با اعدام شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان توسط سعودی‌ها، شیعیان به ویژه ایرانیان تحت تأثیر قرار گرفتند و سفارتخانه دو کشور تعطیل و روابط سیاسی ایران و عربستان قطع شد.

پایان پیام/

بیانیه مشترک ایران و عربستان به امضا رسید

وزرای خارجه ایران و عربستان در پایان گفتگو ها بیانیه مشترکی را امضا کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از دیدار مشترک امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، فیصل فرحان وزیر خارجه عربستان و وزیر خارجه چین، سه کشور بیانیه مشترکی را امضا کردند.

متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در سایه مفاد بیانیه سه جانبه مشترک جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، و جمهوری خلق چین مورخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ (۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی) در رابطه با از سرگیری روابط میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران و همچنین در چارچوب هماهنگی میان دو کشور در رابطه با اقدامات لازم جهت از سرگیری فعالیت دیپلماتیک و کنسولی بین دو کشور، گفت‌وگوهایی در تاریخ ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ برابر با ۱۵ رمضان ۱۴۴۴ هجری قمری مصادف با ۶ آپریل ۲۰۲۳ میلادی در شهر پکن میان جناب آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جناب آقای امیر فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی صورت گرفت.

دو طرف طی این گفت‌وگوها بر اهمیت پیگیری اجرای توافق پکن و فعال سازی آن به نحوی که اعتماد متقابل و زمینه‌های همکاری را گسترش دهد و به ایجاد امنیت، ثبات و شکوفایی منطقه کمک نماید، تأکید نمودند.

دو طرف بر اهمیت گفت‌وگو پیرامون راه‌های گسترش روابط دو جانبه و فعال سازی موافقتنامه همکاری‌های امنیتی بین دو کشور که در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۸۰ (۱۴۲۲.۱.۲۲ مصادف با ۲۰۰۱.۴.۱۷) و موافقتنامه عمومی همکاری در زمینه اقتصاد، تجارت، سرمایه گذاری، فناوری، علوم، فرهنگ، ورزش و جوانان که در تاریخ ۶ خرداد ۱۳۷۷ (۱۴۱۹.۲.۲ مصادف با ۱۹۹۸.۵.۲۷) به امضا رسیده است، تاکید نمودند.

دو طرف توافق کردند نمایندگی‌های دو کشور طی زمان مورد توافق، بازگشایی شود و اقدامات لازم را برای گشایش سفارت‌خانه‌های دو کشور در ریاض و تهران و سرکنسولگری‌های این دو کشور در جده و مشهد صورت دهند. دو طرف توافق نمودند هماهنگی‌های لازم را میان هیئت‌های فنی برای بررسی راه‌های گسترش همکاری میان دو کشور از جمله از سرگیری پروازها و سفرهای متقابل هیئت‌های رسمی و بخش خصوصی، تسهیل اعطای روادید برای شهروندان دو کشور از جمله روادید عمره، ادامه دهند.

دو طرف با عنایت به برخورداری از منابع طبیعی و توانمندی‌های اقتصادی و فرصت‌های فراوان که برای تحقق منافع مشترک دو ملت برادر وجود دارند، دیدارهای مشورتی و گفتگو را پیرامون راه‌های همکاری برای تحقق هرچه بیشتر چشم اندازهای مثبت در روابط افزایش می‌دهند.

دو طرف بر آمادگی خود در راستای از بین بردن همه موانعی که پیش روی گسترش همکاری بین دو کشور است تاکید نمودند.

دو طرف توافق نمودند همکاری خود را در هر زمینه‌ای که می‌تواند امنیت و ثبات منطقه را تأمین نماید و منافع ملت‌ها و کشورهای آن را محقق کند، گسترش دهند.

در پایان نشست دو طرف کمال تشکر و قدردانی را از طرف چینی به خاطر میزبانی این نشست ابراز داشتند. همچنین دو طرف از کشور سوئیس به خاطر تلاش‌های به عمل آمده برای حفاظت منافع عربستان و ایران تشکر نمودند.

جناب آقای امیر فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امور خارجه عربستان سعودی دعوت از جناب آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برای سفر به عربستان سعودی و برگزاری نشست دو جانبه در ریاض را تجدید نمود. جناب آقای حسین امیر عبداللهیان از این دعوت استقبال و از جناب آقای امیر فیصل بن فرحان آل سعود برای سفر به جمهوری اسلامی ایران و برگزاری نشست دو جانبه در تهران دعوت به عمل آورد و وزیر امور خارجه عربستان سعودی از این دعوت استقبال نمود.

پکن – ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ برابر با ۱۵ رمضان ۱۴۴۴ و ۶ آوریل ۲۰۲۳

وزارت خارجه چین ضمن استقبال از توافق ایران و عربستان سعودی برای بهبود روابط، از آمادگی پکن برای کمک به تقویت امنیت و ثبات غرب آسیا خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (پنجشنبه) در پی دیدار «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران و «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در چین، از ابراز آمادگی پکن برای تقویت امنیت، ثبات و توسعه منطقه غرب آسیا خبر داد.

شبکه «سی جی تی ان» گزارش کرد، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری روز پنجشنبه خود ضمن استقبال از توافق ایران و عربستان سعودی تصریح کرد: «چین از تلاش‌های عربستان سعودی و ایران برای بهبود روابط دوجانبه استقبال و قدردانی می‌کند و آماده است که خرد و قدرت چین را برای تقویت امنیت، ثبات و توسعه منطقه خاورمیانه به اشتراک بگذارد».

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین در شرایطی مطرح شده است که اوایل امروز، وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در نشست خود در چین، توافقاتی را برای توسعه روابط دوجانبه به امضا درآوردند و «کین گانگ» وزیر امور خارجه چین نیز در مراسم امضای این توافقات دوجانبه حضور داشت.

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *