موج جدید اعدام‌ها در عربستان سعودی/ بازداشت یک عالم دینی در مدینه

رژیم سعودی “شیخ کاظم العمری” عالم دینی را در شهر مدینه بازداشت کرده است. دو فرزند او نیز از ماه آوریل در زندان به‌سر می‌برند.

به گزارش العالم، اهمیت قانون در این است که از حقوق و آزادی‌های فردی افراد جامعه دفاع می‌کند، اما قوانین در عربستان سعودی کارکرد دیگری نیز دارد؛ زیرا برای تعقیب و سرکوب مخالفان و یا فعالان آزادی بیان به‌کار می‌رود.

بر اساس قانون جرایم اطلاعاتی، قانون مبارزه با تروریسم یا سایر قوانین خاص، رژیم سعودی همچنان به بازداشت صاحب‌نظران ادامه می دهد که آخرین آنها عالم دینی، شیخ کاظم العمری فرزند آیت‌الله “محمد العمری” بود. او در المدینه المنوره دستگیر شد تا به دو پسرش “محمد” و “رجائی” ملحق شود که از آوریل گذشته در بازداشت به‌سر می‌برند.

دستگاه قضایی رژیم آل سعود نیز از این قوانین برای صدور احکام اعدام تعزیری علیه “محمد آل طحنون”، “مصطفی ابوشاهین” و “عبدالله قزوینی” استفاده کرد و در حال حاضر طبق اعلام سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر، ۵۹ نفر دیگر در عربستان سعودی در معرض خطر اعدام قرار دارند.

در همین راستا، سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر و سازمان بین‌المللی جلوگیری از آسیب به همراه ۳۳ سازمان غیردولتی دیگر خواستار واکنش فوری نسبت به اعدام‌های سریالی در عربستان سعودی شدند که به بهانه برخورد با قاچاق مواد مخدر انجام شده است.

این سازمان‌ها از نهادهای مسئول در سازمان ملل درخواست کردند تا از حکومت سعودی در مورد وضعیت ده‌ها نفری که در معرض خطر قریب‌الوقوع اعدام هستند، تحقیقاتی انجام دهد و از دولت این کشور بخواهد که فوراً همه اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر را متوقف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *