نجیب میقاتی؛ اصلی ترین گزینه نخست وزیری لبنان

پس از تعیین تکلیف ریاست مجلس، توجه همگان در لبنان به انتخاب منصب بعدی به موجب قانون اساسی، یعنی مقام نخست‌وزیری و تشکیل دولت است.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از میدل ایست آی، پنج‌شنبه هیئت رئیسه پارلمان لبنان لیست کامل نمایندگان به تفکیک فراکسیون‌ها را به ریاست جمهوری ارسال کرد تا در قدم بعدی ریاست جمهوری درخواست آغاز مشورت‌های سیاسی برای معرفی نخست‌وزیر را بدهد.

منابع نزدیک به رئیس جمهوری لبنان تأکید می‌کنند که وی تا چند روز آینده و احتمالا روز سه‌شنبه این درخواست را صادر خواهد کرد.

همزمان منابع آگاه تأکید کرده‌اند که نجیب میقاتی، نخست‌وزیر کنونی، جدی‌ترین گزینه برای نخست‌وزیری است.

در این راستا، «شارل جبور»، سخنگوی حزب القوات اللبنانیه تأکید کرد که حزب الله لبنان و حزب امل از تمدید نخست‌وزیری میقاتی حمایت می‌کنند و همه منتظرند که موضع جریان آزاد ملی به رهبری، جبران باسیل مشخص شود به خصوص که میقاتی نیز برای این مسئولیت ابراز آمادگی کرده است.

از سوی دیگر، به نظر می‌آید که جریان آزاد ملی می‌خواهد موضوع را مشروط به تعیین تکلیف رئیس بانک مرکزی که اختلافات شدیدی با میشل عون دارد کند.

در این راستا جیمی جبور، نماینده این ائتلاف تأکید کرد که تجربه دولت تکنوکرات شکست خورده و نباید این تجربه را تکرار کنیم.

او گفت که این جریان اجازه ادامه صیانت رئیس بانک مرکزی را نمی‌دهد و او را مسئول اصلی وضعیت مالی کشور می‌داند و افزود: ملاحظات بسیاری درباره میقاتی داریم و برای پذیرش نخست‌وزیر او شرط های بسیاری تعیین می‌کنیم.

همزمان غسان سکاف، نماینده مستقل، تأکید کرد که شرایط کنونی کشور مناسبت تشکیل دولت اکثریت در برابر اقلیت پارلمانی است.

سه شنبه مجلس لبنان در اولین جلسه خود «نبیه بری» با رأی ۶۵ کرسی از ۱۲۸ کرسی مجلس برای هفتمین بار به ریاست مجلس لبنان انتخاب کرد.

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که لبنان از سال ۲۰۱۹ دچار بحران اقتصادی بی سابقه‌ای است که نهادهای بین المللی آن را یکی از ۵ بحران بزرگ مالی در جهان دانسته اند.

لبنان امیدوار است که بتواند با تشکیل دولت جدید مسیر را برای تفاهم با صندوق بین المللی پول جهت دریافت وام در ازای اجرای اصلاحات اقتصادی فراهم کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *