هدف دشمنان مردم عراق ایجاد آشوب سیاسی ودرگیری های مسلحانه در این کشور است

طرفداران مقتدا صدر روحانی عراقی روز شنبه دوباره در اقدامی خلاف قانون،  به منطقه سبز بغداد حمله کردند وساختمان پارلمان را به اشغال خود درآوردند .

به‌رغم بستن پل‌ها و مسیرهای منتهی به میدان تحریر و ورودی منطقه سبز در مرکز پایتخت عراق، طرفداران  «سید مقتدی الصدر»  (شنبه) تهدید کردند که وارد منطقه «الخضراء» (سبز) خواهند شد. انها تهدید خودرا عملی کردند ومورد تایید مقتدا صدر وارکان جریان وی قرار گرفتند.

مقتدا صدر طی یک ماه گذشته تلاش کرد با ائتلاف احزاب سنی وکرد نخست وزیر معرفی کند ولی در این کار موفق نشد ومجبور گردیداز نمایندگانش در پارلمان بخواهد از نمایندگی پارلمان استعفا دهند.

او به گروه رقیبش ائتلاف چارچوب هماهنگی یکماه مهلت داد تا نامزدی برای تشکیل کابینه تعیین کند واین ائتلاف توانست محمد شیاع السودانی برای تشکیل دولت جدید را معرفی کند . در اینجا مقتدا صدر اقدام چارچوب هماهنگی را اقدامی علیه منافع خود تلقی کرد وبه طرفدارانش دستور داد با برگزاری تظاهرات وحمله به منطقه سیز واشغال ساختمان پارلمان اوضاع امنیتی را متشنج کنند ومانع تشکیل کابینه جدید شوند.

مقتدا صدر فکر نمی کرد چارچوب هماهنگی بتواند به این سرعت یک نامزد برای تشکیل کابینه معرفی کند.وتصور می کرد که با شکست ائتلاف چارچوب هماهنگی در معرفی نامزد برای تشکیل کاابینه قادر خواهد بود نخست وزیر جدید را انتخاب ومعرفی نماید.
برخی از ناظران معتقدند که مقتدا صدر با تحریک برخی از کشورهای عربی درصدد متشنج کردن اوضاع عراق است .وی با این اقدام می تواند مانع تشکیل کابینه مورد نظر مخالفانش شود .
اقدام مقتدا صدر در بسیج طرفدارانش علیه تشکیل کابینه جدید می تواند اوضاع سیاسی این کشور را متشنج سازد واین نه به نفع مقتدا صدر ونه به نفع رقیبانش است بلکه ابن احتمال وجود دارد درگیریهایی بین طرفداران مفتدا صدر ورقبای سیاسی وی رخ دهد ومسلما این درگیری ها نتیجه ای جز خونریزی وناامنی وتشنج نخواهد داشت واوضاع فعلی می طلبد عقلای قوم مانع درگیری مسلحانه شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *