نشست وزرای دفاع ترکیه، ایران، روسیه و سوریه در مسکو

در ادامه روند آماده‌کردن زمینه عادی‌سازی روابط بین آنکارا و دمشق، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد نشست چهارجانبه در سطح دفاعی و امنیتی در مسکو برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، رسانه‌های ترکیه به نقل از حلوصی آکار، وزیر دفاع این کشور اعلام کردند نشست بین وزرای دفاع و مقامات امنیتی و اطلاعاتی ترکیه، روسیه، ایران و سوریه فردا سه‌شنبه در مسکو برگزار می‌شود.

این نشست چهارجانبه بخشی از روند عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه با میانجی‌گری ایران و روسیه است.

مذاکرات برای عادی‌سازی روابط بین دمشق و آنکارا، نخستین بار ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲ با حضور وزرای دفاع روسیه، سوریه و ترکیه در مسکو آغاز شد. در این جلسه، طرفین درباره تشکیل یک کمیسیون مشترک سه‌جانبه توافق رسیدند. به دنبال این مذاکرات مقرر شد که این نشست‌ها باید در سطح وزرای خارجه نیز برگزار شود و مذاکرات مستقیم بین رجب طیب اردوغان و بشار اسد، رؤسای جمهور ترکیه و سوریه نیز در دستور کار خواهد بود.

نشست چهارجانبه معاونان وزرای خارجه سوریه، روسیه، ایران و ترکیه درباره تحولات سوریه ۱۵ فروردین در مهمانسرای وزارت خارجه روسیه در مسکو برگزار شد و بنابر اعلام وزارت خارجه ترکیه نشست وزرای خارجه چهار کشور نیز اوایل ماه مه برگزار می‌شود.

کد خبر ۵۷۶۱۸۸۶

مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه اظهار کرد: تلاش تهران در این چارچوب است که قبل از فرارسیدن ایام حج تمتع و تا اواخر ماه شوال، سفارت ایران در ریاض و سرکنسولگری کشورمان در جده بازگشایی شود.

علیرضا عنایتی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به پرسشی در ارتباط با زمان‌های مختلف مطرح شده در مورد زمان بازگشایی سفارت ایران در عربستان و سرکنسولگری تهران در جده گفت: در چارچوب توافق ایران و  عربستان برای بازگشایی سفارتخانه‌های یکدیگر در تهران و ریاض و بازگشایی سرکنسولگری‌هایشان در دو شهر  مشهد و جده، در روز شنبه هیات سعودی  وارد ایران شد و بعد از ملاقات با مدیرکل تشریفات وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، کار خود را جهت بازدید از سفارت این کشور در تهران انجام داد، این هیات همچنین به مشهد خواهد رفت و از اماکن سیاسی این کشور در مشهد از جمله سرکنسولگری و رزیدانس بازدید می‌کند.

وی ادامه داد: بر اساس آنچه که از برادران سعودی دریافت کردیم این هیات بعد از بازگشت به ریاض، متعاقباً برای آماده‌سازی امور جهت بازگشایی سفارت  و سرکنسولگری این کشور در تهران و مشهد اقدام می‌کند.

دو هیات جداگانه از ایران به ریاض و جده می‌روند

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران که بعضا در فضای مجازی از او به عنوان سفیر احتمالی ایران در ریاض نام برده می‌شود در همین ارتباط تصریح کرد : از طرف ایران هم  تیمی برای سفر به عربستان مشخص شده است  و دو هیات جداگانه به ریاض و جده می‌روند و  برنامه ما این است که این هیات ها تا آخر هفته به عربستان  عزیمت کنند.

بازگشایی سفارت ایران در ریاض قبل از"حج تمتع" / حضور ایرانی‌ها در"عمره" پس از حج تمتع

عنایتی  افزود: این دو هیات از سفارت ایران در ریاض و همچنین سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در  جده و نمایندگی دائم ایران در سازمان همکاری اسلامی بازدید می‌کنند.

مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: اینکه بازگشایی سفارتخانه ها چه زمانی خواهد بود به لحاظ مفهومی این طور  خواهد بود که دو کشور برنامه خود را در این ارتباط چگونه تنظیم کنند و  سرعت عمل هر کدام در این ارتباط چگونه باشد .

ترتیبی برای بازگشایی سفارت‌ها پیش‌بینی نشده است

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ترتیب خاصی برای بازگشایی سفارتخانه‌ها در نظر گرفته شده و مشخص شده کدام یک از دو کشور زودتر اقدام به بازگشایی سفارت خود خواهند کرد؟ تاکید کرد: چنین ترتیبی پیش‌بینی نشده است و هریک از دو کشور با توجه به فضایی که در اختیار دارند و برنامه‌ریزی‌هایی که می‌کنند نسبت به این موضوع اقدام خواهند کرد.

قبل از فرارسیدن ایام «حج تمتع »، سفارت ایران در ریاض و سرکنسولگری تهران در جده را بازگشایی می‌کنیم

مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران که در دوسال گذشته در مذاکرات ایران و عربستان در عراق و پکن حضور داشته است، ادامه داد: البته  در بحث زمان بازگشایی سفارت ایران در عربستان ما یک قید زمانی  نیز داریم و آن فرا رسیدن ایام حج تمتع است ما  تلاش می کنیم که قبل از فرارسیدن ایام حج تمتع سفارت ایران در ریاض و سرکنسولگری کشورمان در جده را بازگشایی کنیم، در واقع برنامه‌ریزی و تلاش ما در این چارچوب است که قبل از فرا رسیدن ایام حج و تا آخر ماه  “شوال” بتوانیم این اقدام را انجام دهیم.

زمان حضور شهروندان ایرانی در «عمره مفرده» بعد از برگزاری«حج تمتع» خواهد بود

عنایتی همچنین  در پاسخ به این سوال که آیا برای آغاز حضور مجدد شهروندان ایرانی در «عمره مفرده» نیز برنامه ریزی شده است و زمانی در این ارتباط مشخص شده است؟ تصریح کرد : در مورد حضور شهروندان ایرانی در  عمره مفرده به لحاظ زمانی ما پیش‌بینی می‌کنیم که این موضوع بعد از انجام حج تمتع  انجام شود.

بازگشایی سفارت ایران در ریاض قبل از"حج تمتع" / حضور ایرانی‌ها در"عمره" پس از حج تمتع

عنایتی در این ارتباط گفت : در سالهای گذشته بعد از قطع روابط دو کشور ایران و عربستان، انجام «حج تمتع» به جز ۲ سال کرونا بین دو کشور جاری بود اما «عمره مفرده» متوقف شده بود گرچه گفت‌وگوهایی طی سالهای گذشته با طرف سعودی برقرار بود که  آیا امکان برقراری عمره مفرده و از سر گیری آن برای شهروندان ایرانی وجود دارد یا نه؟ اکنون با توجه به از سرگیری روابط  رسمی دو کشور از هفدهم فروردین  سال جاری، عملا موضوع برقراری عمره در دستور کار قرار گرفت و طرف سعودی با این موضوع موافقت کرد و تصور ما این است که بعد از انجام حج تمتع امکان اینکه سازمان حج و زیارت با طرف سعودی وارد گفت‌وگو شود تا طبق مکانیزم و ساز و کارهایی بتواند این موضوع را برنامه ‌یزی‌ کند که شهروندان ایرانی بتوانند در عمره مفرده شرکت کنند، کاملا فراهم است.

تیم فنی عربستان برای بررسی مکانیسم‌های افتتاح سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، وارد تهران شد و مورد استقبال قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری واس عربستان اعلام کرد که تیم فنی عربستان برای بررسی مکانیسم‌های افتتاح سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد،  وارد تهران شد.

بر اساس این گزارش، این سفر در راستای توافق اخیر عربستان و ایران در چین برای ازسرگیری روابط دوجانبه و تکمیل این روند انجام شده است.

ناصر بن عوض آل غنوم، رئیس تیم فنی عربستان به محض ورود و در مقر وزارت خارجه ایران در تهران با هنردوست، رئیس تشریفات وزارت خارجه ایران دیدار کرد.

رئیس تیم فنی عربستان از استقبال هنردوست و تسهیل اقدامات ورود این تیم قدردانی کرد.

از طرفی دیگر هنردوست نیز آمادگی ایران برای ارائه همه تسهیلات و حمایت برای تسهیل مأموریت تیم عربستان را اعلام کرد.

ایران و عربستان ۱۹ اسفند سال گذشته با میانجی‌گری چین، توافق کردند روابط سیاسی خود را از سر گیرند و ظرف دو ماه سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک خود را بازگشایی کنند.

حسین امیرعبداللیهان، وزیر خارجه کشورمان پنجشنبه (۱۷ فروردین / ۶ آوریل) با فیصل بن فرحان همتای سعودی خود در پکن دیدار و گفت‌وگو کرد.

عبداللهیان شامگاه چهارشنبه به همراه هیأتی وارد پایتخت چین شد. اجرای توافق حاصل‌شده میان دو کشور با میانجی‌گری چین و همچنین بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور از موضوعات مورد بحث بوده است. این نخستین دیدار رسمی مقامات دو کشور پس از هفت سال قطع روابط دیپلماتیک بود.

طرفین به همراه چین بیانیه مشترکی امضا کرده‌اند که از جمله شامل اقدامات لازم برای گشایش سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض و سرکنسولگری‌ها در مشهد و جده می‌شود.

طبق بیانیه، قرار است، هماهنگی‌های لازم میان هیأت‌های فنی ایران و عربستان صورت گیرد تا همکاری‌های دو کشور در راستای از سرگیری پروازها، سفرهای متقابل هیأت‌های رسمی و بخش خصوصی، تهسیل اعطای ویزا برای شهروندان از جمله روادید عمره ادامه یابد.

پیگیری اجرای توافق پکن و فعال‌سازی آن با توجه گسترش اعتماد و همکاری‌های متقابل از جمله به منظور حفظ ثابت و امنیت منطقه از جمله مفادی است که در این بیانیه گنجانده شده‌اند..

طرفین در این بیانیه بر آمادگی خود در راستای از بین بردن همه موانع پیش روی گسترش همکاری بین دو کشور تاکید کرده‌اند.

کد خبر ۵۷۴۹۸۴۷

 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اقدامات تند، احساسی و غیرسازنده جمهوری آذربایجان و اخراج ۴ دیپلمات ایرانی از این کشور گفت: اقدام به عمل متقابل دیپلماتیک را در دستور کار داریم.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، ناصر کنعانی امروز (جمعه) ۱۸ فروردین ماه به اقدامات تند، احساسی و غیرسازنده جمهوری آذربایجان‌در روزهای اخیر واکنش نشان داد.

جمهوری آذربایجان که چندی است رویکردی غیردوستانه و تنش آفرین را در قبال جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کند، اخیرا در اقدامی غیرسازنده چهار کارمند سفارت جمهوری اسلامی ایران را عنصر نامطلوب خواند و ۴۸ ساعت به آنها فرصت داد خاک این کشور را ترک کنند. از سوی دیگر پارلمان این کشور نیز امروز بیانیه‌ای ضدایرانی صادر کرد.

در همین خصوص، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به برخی مواضع، اقدامات و واکنش‌های تند، احساسی و غیرسازنده دولت جمهوری آذربایجان علیه معلمان و دیپلمات‌های ایرانی موجود در باکو گفت: ما این رفتار دولت جمهوری آذربایجان را در تعارض با اصول همسایگی می‌دانیم.

وی  افزود: در حالی که بحران و آشوب سرتاسر سرزمین‌های اشغالی فلسطین را فراگرفته و رژیم صهیونیستی در متزلزل‌ترین شرایط داخلی به سر می‌برد و در زمانی که رژیم یادشده با تعرض به مسلمانان روزه دار و هتک حرمت مسجدالاقصی به دنبال فرافکنی بحران‌های چند لایه درون سرزمین‌های اشغالی است، جمهوری اسلامی ایران تمرکز بر وحدت جهان اسلام و همزمان مقابله با عادی‌سازی روابط با رژیم جنایتکار و‌ اشغالگر اسرائیل را یک ضرورت و تکلیف دینی و وجدانی می‌داند.

کنعانی دولت جمهوری آذربایجان را بر احترام متقابل، حرکت در مسیر حسن همجواری و دوری از آنچه خواسته صهیونیست‌ها و‌ دشمنان منطقه است، فراخواند و افزود: جمهوری اسلامی ایران همزمان با تاکید بر رعایت اصول و مبانی سیاست همسایگی و توجه به اهداف شوم رژیم صهیونیستی در ایجاد اختلاف و تنش در روابط بین کشورهای اسلامی، اقدام به عمل متقابل دیپلماتیک را در دستورکار دارد.

به گزارش فارس، اخیرا اخباری از توافق بین جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی مبنی بر تشکیل جبهه متحد علیه ایران منتشر شد که کنعانی خواستار توضیح جمهوری آذربایجان شد. سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان  به جای پاسخگویی ادعای بی استس دیگری را مطرح و ایران را به دخالت در ترور نماینده پارلمان این کشور متهم کرد. در همین خصوص، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۱ فروردین ماه درباره توافق رژیم صهیونیستی و جمهوری آذربایجان و طرح ادعای بی اساس از سوی سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان در توئیتر نوشت: از دولت آذربایجان خواستیم در مورد سخنان وزیر خارجه رژیم صهیونیستی مبنی بر توافق با آذربایجان برای «تشکیل جبهه متحد علیه ایران» توضیح دهد. سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان طفره رفت و سراغ اتهام زنی‌های جدید علیه ایران رفت.  ‏آیا تداوم سکوت، مهر تأیید ضمنی بر اظهارات شریک استراتژیک باکو نیست؟

به گزارش فارس، بعد از حمله بهمن ماه سال گذشته یک فرد مسلح آن هم با انگیزه شخصی به سفارت آذربایجان در تهران که به کشته شدن یک دیپلمات این کشور و مجروح شدن دو تن دیگر منجر شد، دولت این کشور اقدام به تخلیه سفارتخانه این کشور در تهران و بازگرداندن دیپلمات‌های آذربایجانی کرد و از آن زمان رویکردی غیرسازنده و تنش زا را در مناسباتس با ایران در پیش گرفته است.

پایان پیام/ ت ۷۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *