چگونه دولت امریکا در برابر دلارهای نفتی عربستان به ولیعهد این کشورقاتل روزنامه نگار عربستانی مصونیت قضایی داد

دلارهای نفتی عربستان سبب دادن مصونیت به محمد بن سلمان ولیعهد این شیخ نشین جهت جلوگیری از محاکمه وی بخاطر قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی گردید.

وزارت دادگستری آمریکا جمعه اعلام کرد، واشنگتن در پرونده قتل روزنامه‌نگار و منتقد سعودی جمال خاشقچی ، به ولیعهد عربستان مصونیت داده است.

این وزارتخانه اعلام کرد، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به این نتیجه رسیده است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد سعودی از پیگیرد قضایی مصونیت قانونی دارد.

این در حالی است که پیش از این آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در توئیتی مدعی شده بود: قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف سعودی و ستون نویس واشنگتن‌پست در چهار سال قبل در کنسولگری عربستان در استانبول حمله به آزادی بیان بود .وی گفت : ما ضمن عزاداری برای جمال خاشقجی به همکاری و حمایت از مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و افراد دیگری که از آزادی‌های بنیادین در سراسر جهان دفاع می‌کنند، ادامه خواهیم داد.

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند  که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان قتل خاشقجی را در کنسولگری عربستان در استانبول تایید کرده بود.

وبدین ترتیب پس از دوسال از قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول دولت امریکا نظر خودرا درمورد قاتل خاشقچی عوض کرد وبخاطر نفت عربستان از تحت تعقیب قراردادن ولیعهد عربستان خودداری کرد ومانع محاکمه او گردید.

موضع رئیس جمهوری امریکا نسبت به قاتل روزنامه نگار سعودی بخاطر دلارهای نفتی تغییر کرد ورئیس جمهوری امریکا دلارهای نفتی را بر عدالت در امریکا ترجیح داد .

امریکا وغرب در برابر دلارهای نفتی ومنافع مادی ترجیح می دهند از شعار زیبای دفاع از حقوق بشر وبرقراری عدالت  صرفنظر کنند .چرا که امریکا وغرب شعار دفاع از حقوق بشر وعدالت را زمانی مطرح می کنند که آسیبی به منافع مادی خود وارد نشود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *