گروه های سلفی وافراطی در جهان اسلام (قسمت سی ویکم)

منابع مورد استفاده سلفی ها و تکفیری ها

۱: المسند : احمد بن حنبل

مسند احمد بن حنبل رئیس مذهب حنبلی , شامل احادیث پیامبر اکرم (ص) است .از مشهور ترین کتاب های حدیث نزد اهل سنت است ودراین مسند حدود ۴۰  هزار حدیث نبوی جمع شده است.احمد بن حنبل این احادیث را از ۹۰۴ صحابی پیامبر نقل کرده است.

گفته می شود امام احمد بن حنبل یک میلیون حدیث پیامبر را حفظ بوده واز مجموع این احادیث ان تعداد از حدیث را در المسند انتخاب کرده است .گفته می شود مسند احمد بن حنبل احادیث ضعیف کم دارد بلکه عده ای گفته اند مجموع احادیث ضعیف در مسند احمد بن حنبل ۹ حدیث یا ۱۵ حدیث است.

ابن تیمیه در کتاب منهاج السنة کفته است : شرط احمد بن حنبل در نقل حدیث این بوده که از افراد معروف به ” گفتن دروغ ” حدیث نقل نمی کرده است.

ابن تیمیه اضافه کرده است پسر احمد بن حنبل به مسند پدرش احادیثی اضافه کرده است وقطیعی نیز به مسند احمد بن حنبل احادیث اضافه کرده است .ودر میان این احادیث احادیث ساختگی بوده است .وکسانی که با احمد بن حنبل آشنائی نداشته اند گفته اند که این احادیث ساختگی را احمد بن حنبل روایت کرده است.

الحافظ ابن حجر کتابی بعنوان “القول المسدد فی الذب عن المسند” مدعی شد که هیچ حدیث ساختگی در مسند احمد بن حنبل وجود ندارد.وگفته است که اکثر احادیث مسند خوب است وهیچ حدیثی از احادیث مسند ثابت نشده که ساختگی است .

سیوطی در الجامع الکبیر گفته است : هرآنچه در مسند احمد بن حنبل آمده قابل قبول است , وحدیث ضعیف در آن تقریبا حسن (خوب ) است .([۱])

 (ادامه دارد)

[۱][۱] مسند الامام احمد بن حنبل , تحقیق احمد معبد عبد الکریم , ناشر جمعیة المکنز الاسلامی ودار المنهج , ۱۴۲۹-۲۰۰۸٫

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *