گروه های سلفی وافراطی در جهان اسلام (قسمت سی وسوم)

 

۳: التوحید : محمد بن عبد الوهاب

محمد بن عبدالوهاب در سال ۱۱۱۵ هجری در شهر عیینه از توابع نجد عربستان به دنیا آمد. پدر وی قاضی شهرحریمله و از علمای طراز اول شهر به حساب می آمد .وی فقه حنبلی را در زادگاه خویش و نزد پدرش آموخت و برای ادامه تحصیل رهسپارمکه و از آنجا عازم  مدینه منوره شد و مدتی را نزد شیخ عبد الله بن ابراهیم ابن سیف ونیز افرادی چون سلمان الکردی و محمد حیات السندی مشغول تحصیل شد.وی درمدینه استغاثه مردم را در کنار قبر پیامبر ایراد گرفته و بر زائرین قبر رسول خدا زبان اعتراض می گشود و آنرا عین شرک می دا نست.

عده ای از مردم به دلیل نا آشنایی با اسلام و فقر فرهنگی حاکم بر منطقه نجد ادعای محمدبن عبدالوهاب را باور کرده و با او بیعت نمودند و عده ای هم به دلیل ترس از وحشت آفرینی و خشونت پیروان وی ، سکوت اختیار کردند

بعد از مدتی راهی نجد شد و از آنجا به بصره رفت و از  شیخ محمد مجموعی استفاده علمی کرد . در خلال این مدت از بسیاری از سنتها و رفتارهای دینی مردم ایراد می گرفت که در نهایت مردم بصره او را از شهر اخراج کرده و وی پس از اقامتی کوتاه در بغداد،کردستان،همدان ، اصفهان،و قم در نهایت به حریمله مراجعت نمود و نزد پدرش عبدالوهاب اقامت گزید. وی در ادامه خرده گیریهایی که در مدینه و بصره نسبت به سنتهای دینی داشت ، به عقاید اسلامی مردم نجد هم زبان اعتراض گشود و این رفتار سئوال برانگیز شیخ  نهی و نصیحت پدرش را به دنبال داشت . اما او برخلاف نصیحتهای پدر این رفتار را ادامه داد که در نهایت میان او و پدر و برادرش اختلاف و نزاع به وجود آمد و حتی برادرش سلیمان بن عبد الوهاب از مخالفان سر سخت وی شد و بعدها کتابی در رد اندیشه‏های او نوشت . احمد زینی دحلان در این رابطه می نویسد: «پدر وی همانند دیگر علما در فرزندش آثار الحاد و بی دینی را حدس می زد و او را سرزنش نموده و مردم را از ارتباط با وی بر حذر داشت»(منبع وبگاه تبيان )

محمد بن عبد الوهاب کتاب توحید را با نقل ایات قران وحدیث پیامبر (ص) وگفته یکی از سلف تالیف کرده است.شیخ صالح ال للشیخ مينویسد که محمد بن عبد الوهاب این کتاب را در شهر بصره تالیف کرده است .نویسنده کتاب در ابتدا درباره توحید عبادت صحبت کرده وبه توحید اسماء وصفات ختم نموده است.

محمد بن عبد الوهاب کتاب خودرا به پنج قسمت تقسیم کرده ۱: معرفت توحید که خداوند پیامبران خودرا فرستاده ۲: تحقق بخشیدن توحید ۳: ترس از شرک وانواع آن. ۴: حمایت از توحید ۵: حمایت از حمی التوحید. کتاب التوحید محمد بن عبد الوهاب شامل شصت وشش باب است.

محمد بن عبد الوهاب در کتاب التوحید درباره عبادت خدا وهشدار نسبت به مخالفت با اصل توحید یعنی شرک به خدا ومنافات کمالات او وانرا شرک اصغر وبدعت توصیف می کند .

یکی از ابواب کتاب التوحید  ‘ باب فضل التوحید وآنچه که کفاره ذنوب می شود. وباب دیگر آنست هرکه توحید را محقق سازد بدون حساب وعذاب وارد بهشت می شود .باب دیگر کتاب باب دعاء است به شهادت ان لا اله الا الله و باب تفسیر التوحید وشهادت ان لا اله الا الله .از ابواب دیگر کتاب التوحید باب شرک است که شامل استغاثه به غیر خدا وذبح برای غیر خدا وباب نذر برای غیر خدا وباب شرک استعاذه به غیر خدا .از دیگر ابواب کتاب بدعت وشرک اصغر وغلو مردم نزد قبور.

وهابی ها همین نوشته های محمد بن عبد الوهاب را دال بر مشرک بودن کسی که به زیارت قبور می رود وبرای امام ها نذر می کند  .ال سعود وسلفی ها با استفاده از نوشته های محمد بن عبد الوهاب واستناد به ان اقدام به تخریب قبور امامان اهل بیت در بقیع وهمچنین تخریب قبور ائمه اهل بیت در طول تاریخ بویژه در کربلا ونجف و سامرا وهمچنین تخریب حسینیه های شیعیان نمودند. ([۱])

 

[۱] کتاب التوحید , محمد بن عبد الوهاب , تحقیق ابو مالک الریاشی , ناشر مکتبة عباد الرحمن ومکتبة العلوم والحکم , ۱۴۲۹- ۲۰۰۸٫

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *