گروه های سلفی وافراطی در جهان اسلام ( قسمت سی وپنجم)

 

الجهاد , الفریضة الغائبة : محمد عبد السلام فرج :

محمد عبد السلام فرج متولد ۱۹۶۲(۱۳۴۱) نظریه پرداز ورهبر سازمان الجهاد مصر که با نوشتن کتاب ( الفریضه الغائبه )حکم قتل انور سادات رئیس جمهوری سابق مصر را صادر کرد.او فارغ التحصیل دانشکده مهندسی قاهره بود ودر همان دانشگاه مشغول تدریس شد .وی از کودکی گرایش مذهبی داشت.  او کتاب های سید قطب وابو الاعلی المودودی ومحمد بن عبد الوهاب وابن تیمیه را مطالعه کرد وعلاقمند بود که حکومت ها بوسیله کودتا سرنگون شوند. او خوب می دانست اغلب رهبران گرایش های مذهبی در جهان اسلام از جمله سید قطب – حسن البنا  – صالح سریه وشکری مصطفی یا ترور ویا اعدام شدند.

محمد عبد السلام فرج بعنوان امام جمعه یکی از مساجد قاهره انجام وظیفه می کرد ودر سخنرانی های خود مشکلات مسلمانان را مطرح می کرد ومعتقد بود مشکلات مسلمان زیر سر روسای کشورهای اسلامی است .وی خالد الاسلامبولی را متقاعد کرد که دست به ترور انور سادات بزند.وی طراح بزرگ جماعت جهاد اسلامی وسازمان الجهاد مصر  بود .

سرانجام خالد اسلامبولی وچند تن از نظامیان مصری انور سادات را در سالگرد جنگ بین اعراب واسرائیل در ۶ اکتبر ۱۹۸۱ (۱۴ مهر ۱۳۶۰) به قتل رساند.

محمد عبد السلام فرج معتقد بود که مصر یک کشور اسلامی است ولی حکومت مصر اسلامی نیست وکافر است ورفتارهای جاهلی دارد.

کتاب ” الفریضة الغائبة ” تالیف محمد عبد السلام فرج که در سال ۱۹۸۲ (۱۳۶۱) به اتهام شرکت در ترور انور سادات رئیس جمهوری مصر اعدام شد , پایه فکری سازمان الجهاد مصر بود .این سازمان که در سال ۱۹۶۶ (۱۳۴۵) تشکیل شد به دنبال تدوین استراتژِی فکری وفقهی وعقیدتی خود  بود ,  تا اینکه عبد السلام فرج در سال ۱۹۸۰ (۱۳۵۹) کتاب خودرا به رشته تحریر دراورد.

سازمان الجهاد قبل از تدوین این کتاب از کتب فقه وتفسیر قرآن وفتاوی ابن تیمیه وتفسیر ابن کثیر وتفسیر سید قطب درباره حکومت وسیاست , وکتاب الشفا تالیف قاضی عیاض  وکتاب الایمان الکبیر والصارم المسلول تالیف ابن تیمیه استفاده می کرد.

نویسنده کتاب در مقدمه کتاب خود می نویسد:  علمای اسلام در عصر حاضر جهاد در راه خدا را فراموش کرده ا ند برغم اینکه می دانند که جهاد تنها راه اعتلای شان اسلام است .چرا که طاغوت های زمین تنها بوسیله شمشیر از بین می روند .

وی خواستار دادن اولویت به جنگ با ” دشمن نزدیک ” یعنی همان رژیم های حاکم در کشورهای اسلامی بر ” دشمن دور” یعنی دشمنان خارجی شد.

وی درمورد حکم وحاکمی که بغیر از کلام خدا عمل می کند  می نویسد : آنکس که غیر از حکم خدا را اجرا می کند ,  کافر است .محمد عبد السلام فرج حکام کشورهای اسلامی را مرتد قلمداد می کند ومی نویسد آنها بر سفره استعمار بزرگ شده واز اسلام جز اسم چيزي نمي شناسند  .وی همکاری با حکام کشورهای اسلامی را حرام می داند , ومعتقد است که اموال این حکام بایستی بصورت غنیمت به نفع مسلمانان مصادره شود.وی قتل این حکام را واجب دانسته چون انها کافرند .

نویسنده معتقد است که مسلمانان بایستی با جنگ اوضاع خودرا دگرگون سازند نه اینکه منتظر عذاب خداوند باشند .وی خروج برحکام کافر را واجب دانسته ومی نویسد : جنگیدن با دشمن نزدیک اولی تر از مسائل دیگر است چون حکام جهان اسلام سبب وجود استعمار وصهیونیسم در بلاد مسلمین می باشند..

نویسنده الفریضه الغائبه درمورد جهاد می نویسند : جهاد در اسلام وسیله دفاع نیست بلکه جهاد بر هر مسلمان واجب است . محمد عبد السلام فرج در خاتمه کتاب خود به دیگران نصیحت می کند که بایستی اخلاص در نیت جهاد داشته باشند(.رجوع شود به کتاب ”  الجهاد الفریضه الغائبه ”  , تالیف محمد عبد السلام فرج ومقاله : محمد عبد السلام فرج : قاتل بدرجه مفتی .) .

. ۶: کتاب ملة ابراهیم : تالیف ابو محمد المقدسی

Image result for ملة ابراهیم

کتاب” ملة ابراهیم ” تالیف شیخ ابی محمد عاصم احمد المقدسی تئوریسین جریان سلفی جهادی ومسئول شرعی سابق اردوگاه های سازمان القاعده در افغانستان واز رهبران سلفی اردن است .این کتاب اختصاص به شرح عقیده توحید  است وتوحید مرجع گرایش سلفی جهادی است این کتاب به ملت ابراهیم ودعوت انبیاء و مرسلین وروشهای طاغوت ها برای از بین بردن این دعوت ها اشاره می کند .این کتاب اولین بار در سال ۱۹۸۶ ( ۱۳۶۵)  در پاکستان چاپ شد  وبه چند زبان ترجمه شد .سپس در عربستان سعودی منتشر وغوغایی برپا کرد . مقامات سعودی انرا تحریک مردم علیه ال سعود دانستند .تعدادی از علمای وهابی از مولف وکتاب او انتقاد کردند وانرا وسیله ای برای تحریک جوانان سعودی علیه حکام این کشور وولات امر قلمداد کردند.

نام اصلي ابو محمد المقدسي “عصام محمد طاهر محمد محمود سلیمان الحافی العتیبی ملقب به البرقاوي ” است . روستای برقه در شهر نابلس در فلسطین است . نامبرده در ۱۹۵۹( ۱۳۳۸ ) در این روستا متولد شد .

علت اینکه او خودرا المقدسی معرفی می کند اینست که وی در روستای برقه  در نزدیکی شهر بیت المقدس بدنیا آمده است .. ابو  محمد المقدسی تنها سه ماه با خانواده اش در روستای برقه زندگی کرد سپس خانواده اش به کویت منتقل چون پدرش در کویت مشغول کار بود.ابو محمد المقدسی  تحصیل خودرا ازمرحله ابتدایی تا دبیرستان در کویت  گذراند.

المقدسی تحصیلات دانشگاهی را نیمه تمام گذاشت وبه بوسنی رفت وبه یکی از دانشگاه های سرایووملحق شد .ودر رشته مهندسی تحصیل کرد.المقدسی بعلت مشکل بودن یاد گیری زبان بوسنیایی تحصیل را رها کرد وبه اردن بازگشت.

وی سپس به دانشگاه موصل عراق پیوست ودوسال را در دانشکده علوم تحصیل کرد .ولی پس از دوسال بخاطر مختلط بودن کلاس های دانشگاه این دانشگاه را رها کرد وبه خانواده اش درکویت ملحق شد.ابو محمد المقدسی هنگام تحصیل در دانشگاه موصل از عبد العزیز بن باز مفتی عربستان سوال کرد که ایا می توان در دانشگاه مختلط تحصیل کرد؟ مفتی به او پاسخ داد که جایز نیست وبه او وعده داد که به  یکی از دانشگاه های عربستان توصیه خواهد کرد تا اورا بپذیرند.

المقدسی با توصیه مفتی عربستان به این کشور سفر کرد ولی دانشگاه اسلامی در مدینه منوره  به او پذیرش نداد  .وی در عربستان اقامت کرد ودر مدارس دینی تحصیل کرد وبر تعدادی از علمای وهابی از جمله عبد العزیز بن باز تلمذ کرد.

ابو محمد المقدسی در کویت با گروه های اسلامی اشنا شد وبه جریان السروری در کویت پیوست .این جریان را محمد بن سرور در کویت پایه گذاری کرد محمد بن سرور در عربستان اقامت داشت ولی بعلت اختلافش به اخوان المسلمین از عربستان اخراج ودر کویت اقامت نمود..

المقدسی با جریان السروریین اختلاف پیدا کرد وبدین علت از این جریان اخراج شد وبه جماعت القطبیون نسبت به سید قطب مصری پیوست.

المقدسی سپس به جماعت جهیمان العتیبی که در سال ۱۴۰۰ هجری ۱۹۸۰ (۱۳۵۹) در عربستان قیام کرد وکعبه را اشغال نمود ملحق شد .وافکار این جماعت را پذیرفت  .ابو محمد المقدسی در نیمه دهه هشتاد میلادی (دهه شصت شمسی) چند بار به افغانستان وپاکستان رفت .او به اردوگاه های مجاهدین افغان که توسط دکتر عبد الله عزام فلسطینی تاسیس شد ملحق گردید .ولی وی با دکتر عزام اختلاف پیدا کرد واین اردوگاه ها را ترک کرد وبه اردوگاه های القاعده در خوست پیوست وبعنوان مسئول امور شرعی تعیین شد.

ابو محمد المقدسی در افغانستان با شیخ عمر عبد الرحمن روحانی مصری که هم اکنون در امریکا زندانی است ملاقات کرد وی همچنین با ایمن الظواهری رهبر فعلی القاعده  وسران دیگر گروه های سلفی از جمله ابو عبیده المنشیری وابو حفص المصری وابو مصعب السوری دیدار کرد.

المقدسی در سال ۱۹۹۳(۱۳۷۲) به اردن بازگشت واز سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدان با ابو مصعب الزرقاوی در یک سلول بودد .وی

وي بارها بعلت افكار وانديشه هاي تندرو از سوي مقامات اردني بازداشت شده وطی بیست سال گذشته مدت ۱۶ سال در زندان رژیم اردن بسر برد. . ابو محمد المقدسی بعنوان استاد ابو مصعب الزرقاوي يكي از رهبران القاعده بشمار مي رود.

ابو محمد المقدسي پس از حمله به دو برج دوقلو در امریکا در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ اين عمليات را مشروع دانسته واز حمله كنندگان دفاع كرد وبدين علت دستگير شد.( رجوع شود به مقاله : محمد سرور زين العابدين.. مؤسس السلفية السروريه.. بوابه الحرکات الاسلامیه ).

ابو محمد المقدسی در جریان اختلاف بین جبهه النصره وگروهک داعش از النصره حمایت کرد.وداعش را مورد حمله قرار داد.

المقدسی اخیرا طی بیانیه ای ائتلاف بین المللی علیه داعش را اقدام صلیبی توصیف کرد.( منبع : تلویزیون الجزیره ) ..([۱]).

.ادامه دارد

[۱] رجوع شود به مقاله : محمد سرور زين العابدين.. مؤسس السلفية السروريه.. بوابه الحرکات الاسلامیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *