بازداشت یک جاسوس اسرائیلی که خودرا پژوهشگر جا زده بود در عراق

بعد از سه ماه سکوت درباره پرونده الیزابت تسورکو، پژوهشگر اسرائیلی دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی چهارشنبه اعلام کرد که تسورکو که در عراق ناپدید شده همچنان زنده است و توسط گردان‌های حزب‌الله عراق بازداشت شده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه هاآرتص نوشت: الیزابت تسورکو، پژوهشگر اسرائیلی و متولد روسیه که در سال‌های اخیر در آمریکا زندگی می‌کرد طی بهار عربی شناخت وسیعی از خاورمیانه به دست آورد؛ اما با سفرهایش به سوریه و عراق جان خود را به خطر انداخت.

روزنامه صهیونیستی مدعی شد، گروه‌های عراقی طی سفر اخیر وی به بغداد او را دستگیر کردند و تلاش‌های بین‌المللی زیادی برای آزادی‌اش صورت گرفته است؛ اما جزئیات آن برای چند ماه محرمانه مانده است.

روزنامه یدیعوت آحارونوت چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد که تسورکو که کارشناس خبره‌ای در حوزه خاورمیانه است اوایل مارس بازداشت شد. وی با ویزای روسیه وارد عراق شد و در منطقه کردنشین بغداد بازداشت شد. او دانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه پرینستون آمریکا است که خودش را پژوهشگر «گروه‌های افراطی» معرفی می‌کند. او ارشد تاریخ خاورمیانه از دانشگاه تل‌آویو و لیسانس ارتباطات و روابط بین‌الملل از دانشگاه عبری تل‌آویو دارد.

وی پژوهش‌هایش را روی سوریه و عراق متمرکز کرده است و فعالیتی ۱۰ ساله در سازمان‌های حقوق بشر در خاورمیانه و اسرائیل دارد.

ژوئیه ۲۰۱۹ بعد از سفر به موصل الیزابت تسورکو در مقاله‌ای برای روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: من پژوهش‌هایی را درباره جوامع کرد در عراق و سوریه از چند سال پیش در زمینه تفکرات منطقه‌ای پژوهش انجام دادم. اخیرا به لطف داشتن ویزای روسیه و روابطم با مقامات محلی کرد توانستم به مناطق تحت سیطره آن‌ها در شمال عراق و سوریه سفر کنم.

روزنامه هاآرتص در این راستا این سؤالات را مطرح کرد: زمانی که تسورکو وارد کشورهای متخاصم شود و پروازهایی خلاف قانون انجام دهد مرزهای مسؤولیت اسرائیل در چه حد است؟ این سؤال‌ها اسرائیل را طی ماه‌ها اخیر از تلاش برای آزادی این پژوهشگر منع نکرده است؛ اما اگر به زودی عملیات تبادل اسرا انجام شود جنجال بپا خواهد شد.

هاآرتص نوشت: یک شخص از این تلاش‌ها غایب است و آن هماهنگ کننده نتانیاهو در امور اسرا و مفقودشدگان است. یک دلیل ساده وجود دارد و آن اینکه چنین مسؤولی وجود ندارد. یارون بلوم که شخصیت برجسته سابقی در دستگاه شاباک است سال ۲۰۱۷ برای این مأموریت انتخاب شد؛ اما اکتبر قبل از بازگشت لیکود به قدرت، استعفا کرد و جانشینی برای وی تعیین نشد.

دفتر نتانیاهو اعلام کرد که در این مرحله مأموریت‌های هماهنگی به آوی جیل، منشی امور نظامی نتانیاهو واگذار می‌شود. پیشتر نیز نتانیاهو اعلام کرد که رونن بار، رئیس شاباک نقش بزرگتری در این مأموریت‌ها ایفا می‌کند. جیل مشغول مأموریت‌های دیگری است؛ اما بار دارای مهارت‌های زیادی است و منافع ضد و نقیضی در این باره دارد هرچند که شاباک مسؤول تبادل اسرا نیست.

قبل از پرونده تسورکو موضوع بازداشت اسرای اسرائیلی توسط حماس در غزه مطرح بود. دو طرف در سال‌های اخیر از طریق میانجیگران مختلف مذاکره کردند و طبق رسانه‌های عربی رژیم صهیونیستی آماده آزادی صدها تن از اسرای فلسطینی است. حماس خواهان آزادی تعداد بیشتری و قبل از آن آزادی زندانیان مسن است.

اکنون مقامات اسرائیلی این نگرانی را دارند که تسورکو به سرنوشت اسرای اسرائیلی در غزه دچار شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *