حضور وفعالیت سازمان جاسوسی اسرائیل “موساد ” درکردستان عراق

سازمان جاسوسی موساد اسرائیل در کردستان عراق حضور چشمگیری دارد وهمکاری گسترده ای با سازمان جاسوسی خانواده بارزانی موسوم  به

( باراستن )  دارد..

عناصر موساد در زندان های کردستان عراق اقدام به آموزش  عناصر سازمان جاسوسی باراستن می کنند.انها خودرا معرفی نمی کنند وماموران زندان های بارزانی این اسرائیلی ها را بعنوان عناصر انگلیسی وغربی معرفی می نمایند .

طبق گفته کارشناسان ،  عناصر موساد به افراد بارزانی روش های جدید شکنجه کردن زندانیان را آموزش می دهند . همچنین انها را به شناسائی وخنثی کردن مواد منفجره وهمچنین کار گذاشتن مواد منفجره آشنا می سازند..

هم اکنون عناصر موساد براحتی می توانند از اقلیم کردستان عراق دیدن کنند واسرائیلی ها مجازند به منطقه اقلیم کردستان رفت وآمد کنند..

حضور صهیونیست‌ها در عراق سابقه‌ای طولانی دارد و در دهه‌های اخیر کرد‌های این کشور و به طور ویژه خانواده بارزانی زمینه مناسبی برای تقویت نفوذ موساد در عراق فراهم کرده‌اند.
فعالیت‌های رژیم صهیونیستی در عراق از چند دهه قبل و حتی پیش از تأسیس این رژیم  از طریق مدارس و محافل اجتماعی در بغداد و موصل گسترش یافته بود و بعد از اشغال فلسطین در سال ۱۹۴۸ سرویس جاسوسی موساد و آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) فعالیت خود را در شمال عراق متمرکز کردند. مسئله‌ای که بسیاری از شخصیت‌های برجسته امریکایی به آن اعتراف می‌کنند.
حضور پیدا و پنهان سرویس جاسوسی موساد  در عراق است .

در جریان تهاجم امریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و اشغال عراق توسط امریکا، فعالیت موساد نیز در خاک عراق گسترش یافت و بسیاری از عناصر اطلاعاتی بین‌المللی از جمله امریکایی‌ها به طور مستقیم با موساد همکاری می‌کردند. در سال ۲۰۰۳ هماهنگی زیادی در زمینه جاسوسی در عراق میان موساد و سیا وجود داشت..
بارزترین فعالیت‌هایی که سرویس جاسوسی اسرائیل موساد در سال‌های اشغالگری عراق توسط امریکا به صورت زیر انجام می گرفت:

– –   ردیابی پول‌های «صدام حسین» دیکتاتور سابق عراق که در بانک‌های عراق و بانک‌های بین‌المللی وجود داشت و مصادره این پول‌ها با همکاری «کریستوفر استوری» کارشناس مالی انگلیسی از بانک‌های خاورمیانه و کشور‌هایی مانند سوئیس، آلمان و بلغارستان.

در جریان این عملیات بسیاری از بانک‌ها منحل و تعداد زیادی از شخصیت‌های وابسته به این بانک‌ها کشته و میلیارد‌ها دلار و همچنین شمار زیادی شمش طلا از این بانک‌ها به سرقت رفت .
– –   نظارت بر عملیات‌های تروریستی در عراق و انتقال عناصر تروریستی به این کشور با هماهنگی سرویس‌های اطلاعاتی کشور‌های حوزه خلیج فارس و همچنین سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه، مصر، اردن، امریکا، انگلیس و استرالیا.
– –   تشکیل هسته‌های جاسوسی در سراسر عراق تحت پوشش سازمان‌های بشردوستانه یا گروه‌های رسانه‌ای –مائیر داگان» رئیس وقت موساد یک تیم تخصصی نظارت و پیگیری را برای جاسوسی از تعداد زیادی از استادان، دانشمندان، کارشناسان، پزشکان و خلبانان در عراق بسیج کرد تا با هماهنگی یگان‌های معروف به ۱۲۱ آن‌ها را ترور کنند..
– –   استقرار اسکادران‌های متعلق به هواپیما‌های جاسوسی نیروی هوایی اسرائیل در مرز‌های سوریه و عراق برای انجام عملیات‌های تروریستی.
– نظارت بر بسیاری از پرونده‌های منطقه از جمله پرونده‌های مربوط به محور مقاومت. . .
– –   استفاده از سه ایستگاه اصلی خارجی در اقلیم کردستان و اخیراً در بحرین و عربستان برای تقویت حضور موساد در اربیل عراق..
– –   جذب شخصیت‌های وابسته به سازمان‌های خصوصی و همجنس‌گرایان و کسانی که خواستار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند..
– –   فعالیت‌های موساد در عراق تنها به حمایت از گروه‌های تروریستی و درگیری‌های سیاسی، فرقه‌ای و تجزیه عراق محدود نمی‌شود بلکه سرویس جاسوسی موساد در زمینه‌های دیگری مانند پخش مواد مخدر، قاچاق اعضای بدن انسان، سرقت آثار باستانی و دیگر فعالیت‌های غیرقانونی در عراق نقش مستقیم و مؤثر دارد..
– –   همه اقشار جامعه عراق از کارمندان دولت تا افسران، صنعتگران، زنان، جوانان، سیاستمداران و نمایندگان پارلمان، تجار، استادان، هنرمندان، ورزشکاران و نوجوانان به هر شکل ممکن و فریبکارانه در معرض اهداف خصمانه موساد قرار دارند.
– –    موساد شماری از شخصیت‌های اقلیم کردستان عراق را به اراضی اشغالی منتقل کرده است..
– رژیم صهیونیستی ،  به ویژه سرویس جاسوسی موساد در جریان اعتراضات سال ۲۰۱۹ عراق نقش پررنگی داشته و از برخی فعالان در جریان این اعتراضات سوءاستفاده کرده و وارد صفوف تظاهرات‌ها شدند..
– –   در جریان حمله داعش به عراق در سال ۲۰۱۴ و اشغال موصل توسط این گروه تروریستی، صهیونیست‌ها بسیاری از بنا‌های تاریخی و صومعه‌ها و کلیسا‌های این شهر را غارت کردند.
– –   طبق اطلاعات بازار بین‌المللی نفت، نفت سرقت شده اقلیم کردستان عراق مستقیماً به فلسطین اشغالی صادر شده و به دست صهیونیست‌ها می‌رسد…
–    رابطه بین موساد و کرد‌های عراق در دوره ملا مصطفی بارزانی حدود ۱۲سال طول کشید و مستشاران نظامی اسرائیل در همه این سال‌ها در اردوگاه ملا مصطفی بارزانی حضور داشتند. مشاوران نظامی رژیم صهیونیستی به بارزانی کمک می‌کردند روش‌های جنگ مدرن را یاد بگیرد و کرد‌ها را برای جدایی‌طلبی و استقلال از دولت مرکزی عراق تحریک می‌کردند. در واقع اسرائیل کرد‌های عراق را فرصتی ارزشمند برای تضعیف ارتش این کشور می‌دانست..
–    بسیاری از شخصیت ها  حضور عناصر یهودی و صهیونیست در مناطق کردستان عراق را تأیید می‌کنند و می‌توان آن‌ها را در خیابان‌های اربیل ،  سلیمانیه و دهوک به شکل علنی مشاهده کرد.

طرح خطرناک اسرائیل برای شهرک‌سازی در شمال عراق
مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق از رویکرد پدرش در حفظ روابط نزدیک با رژیم صهیونیستی پیروی کرده  و به همین دلیل بود که افسران ارتش اسرائیل به راحتی بیش از ۱۳۰هزار نیروی پیشمرگه را در ازای اطلاعاتی که کرد‌ها در اختیار اسرائیل قرار می‌دادند، آموزش دادند..

    محمود عثمان» مشاور مسعود بارزانی می‌گوید: اسرائیلی‌ها از ما اطلاعاتی درباره ارتش عراق می‌خواستند و در عین حال اطلاعاتی درباره تحرکات ارتش عراق به ما می‌دادند، حتی اسرائیلی‌ها یک بیمارستان صحرایی در اقلیم کردستان ایجاد کردند که پوششی برای فعالیت‌های جاسوسی آن‌ها بود..
وین مادسن  روزنامه‌نگار امریکایی در گزارشی که درباره میزان نفوذ اسرائیل در عراق با همکاری کرد‌ها منتشر کرده درباره طرح توسعه‌طلبانه شهرک‌ سازی رژیم صهیونیستی در شمال عراق صحبت و تأکید می‌کند اسرائیل درصدد سیطره بر بخش‌هایی از عراق جهت تحقق رؤیای تأسیس «اسرائیل بزرگ» از نیل تا فرات است.

   بر اساس این گزارش، یهودیان کرد از سال ۲۰۰۳ میلادی که امریکا به عراق حمله کرد، اقدام به خرید زمین‌هایی در شمال عراق کردند که از نظر آن‌ها دارایی تاریخی یهودیان است. در واقع علت تمرکز صهیونیست‌ها بر این مناطق عراق آن است که اسرائیلی‌ها بهانه‌ای برای ساکن شدن در عراق داشته باشند.

به گزارش  وبسایت عربی ۲۱، یونی بن مناحیم، افسر سابق سرویس‌ اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی ، نویسنده و تحلیلگر سیاسی اسرائیلی در گفت‌وگو با سایت “زمن اسرائیل” درباره  اخبار منتشر شده مبنی بر فعالیت موساد در اقلیم کردستان عراق گفت:   حضور اسرائیل در کردستان عراق چیز جدیدی نیست و اسرائیل تنها دولتی است که برای چندین دهه از مبارزان کُرد در عراق حمایت کرده  و آنها را آموزش داده است و روابط میان آنها در اواسط دهه پنجاه قرن گذشته آغاز شده است .

وی گفت: کردها ی عراق اسرائیل را به عنوان الگویی برای دستیابی به خواسته‌هایشان از جمله “استقلال” و تشکیل یک کشور کُرد می‌دیدند و حتی نخست‌وزیران و اعضای ارشد تشکیلات نظامی اسرائیل از سال ۱۹۶۳ تحکیم روابط مخفیانه با کردهای عراق  و اعطای کمک‌های نظامی به آنها را در دستورکار خود قرار دادند و این کمک نظامی چندین سال ادامه یافت.

دیدار ملا مصطفی بارازانی از فلسطین اشغالی

در نیمه اوریل ۱۹۶۸ ( فروردین ۱۳۴۷ ) مقامات اسرائیلی دیدار ملا مصطفی بارزانی را که همزمان با عید پسح یهودیان بود از اسرائیل را تعیین کردند.

.یک گروه از نمایندگان سازمان جاسوسی موساد برای دیدار ملا مصطفی بارزانی از اسرائیل برنامه ریزی کرد..

لبکوب یکی از مقامات اسرائیلی توصیه کرد که ترتیبی داده شود وملاقاتی بین ملا مصطفی بارزانی وداود الحاج خانو (دیوید جبای ) دوست بارزانی انجام گیرد.بارزانی در نظر داشت در دیدار از اسرائیل با دوستش جبای ملاقات کند.جبای در جریان برنامه ریزی برای دیدار بارزانی از اسرائیل بود.جبای به مقامات موساد گفت که کردها هنوز حکم اعدام عثمانی ها علیه پدر ملا مصطفی بارزانی را بیاد دارند ، وانها همچنین بیاد می آوررند که پدرم چه تلاشی کرد که وی را از اعدام نجات دهد.پدرم بهمراه مقداری طلا به پایتخت عثمانی سفر کرد واز سلطان عثمانی خواهش کرد پدر بارزانی را عفو کند.طلا کار خودرا کرد وسلطان عثمانی دستور عفو را صادر کرد .هنگام بازگشت پدرم از عثمانی که دستور عفو را در دست داشت ، پدر ملا مصطفی بارزانی درگذشت.

زمانی که ملا مصطفی بارزانی در اثر شکست جمهوری مهاباد به روسیه تبعید شد ، دیوید جبای  متهم شد که به بارزانی کمک کرده است  ولی جبای اعلام کرد که  وی  در اثر تهدید به بارزانی  کمک می کرد.وبارزانی از مرگ نجات یافت.

هواپیمای حامل ملا مصطفی بارزانی در فرودگاه اللد به زمین .دکتر احمد ومفتی وپنج محافظ شخصی حامل مسلسل ها ی کلاشنکف همراه بارزانی از هواپیما پیاده شدند.لبکوب وعمیت وتنی چند از اشنایان اسرائیلی به استقبال بارزانی آمده بودند . بارزانی به صورت این افراد خیره شد  ویکی یکی انها را نگاه کرد وگفت : دیوید کجاست؟ عمیت پاسخ داد : در کیپوتس است .بارزانی گفت: شما اورا عضو کنست ( پارلمان اسرائیل ) تعیین نکردید .این به شما مربوط می شود ، ولی به من بگوئید کی اورا خواهم دید؟

ملا مصطفی بارزانی در اولین دیدار خود در اسرائیل با زلمای شوفال رئیس اسرائیلی دیدار کرد .در این دیدار عمیت ، لبکوب وکرون حضور داشتند.با اینکه بارها از بارزانی خواستند کلت خودرا با خود حمل نکند ، ولی وی حاضر نشد کلت خودرا که پر از گلوله بود کنار بگذارد. لبکوب در توجیه اقدام بارزانی گفت:” آیا شما سگی را دیده اید که از دمش صرفنظر کند” ؟.

بارزانی ولبکوب وقت زیادی  باهم به زبان روسی حرف زدند.

در پایان دیدار ملا مصطفی بارزانی با رئیس اسرائیلی،  بارزانی اظهار داشت :” به من گفتید که وظیفه رئیس اسرائیلی شبیه تخم مرغ است قبل از اینکه جوجه شود چون کسی اورا نمی بیند  . اکنون که او را ملاقات کردم دریافتم که وی حقیقتا مرد است.”.

بنظر میرسید که ملا مصطفی بارزانی پس از ملاقات با شوفال تحت تاثیر نصیحت وی قرار گرفته است . در آن دیدار شوفال به بارزانی گفته بود :” از ایده تاسیس حکومت خودگردان صرفنظر کن ، وبرای تشکیل یک دولت کُرد اقدام نما” .کرون به دقت به حرف های دو طرف گوش می داد .وی با پوزخند  به خود گفت :رئیس اسرائیل اوضاع سیاسی را درک نمی کند.ونمیداند در کردستان عراق چه می گذرد.لذا هرچه میخواهد می گوید او نمیداند که همکاری با کردها مستلزم هماهنگی با ایرانی ها ( در دوران شاه ) است .وایرانی ها بهیچوجه اجازه نخواهند داد یک کشور مستقل کرد تاسیس شود..

بارزانی پس از دیدار با رئیس اسرائیلی ، با افرادی که از کردستان دیدن کرده بودند ملاقات کرد و این افراد اورا در دیدار با مقامات بلندپایه اسرائیلی همراهی می کردند .از جمله مقامات اسرائیلی که بارزانی با آنها دیدار کرد آبا ایبان با حضور رئیس دفترش،  اشان بن تسور بود .بارزانی سپس با لیوی اشکول نخست وزیر با حضور دکتر یعقوب هرتسوگ مدیر دفترش وعمیت رئیس سازمان موساد وحاییم لبکوب ملاقات کرد . درهمه  این دیدارها بارزانی به روسی صحبت می کرد.

خانم اشکول  صحبت ها را از روسی به عبری ترجمه می کرد .اشکول به بارزانی قول داد کمک به کردها را افزایش دهد ، وبه انها در سازمان ملل کمک کند.

بارزانی در دیدار از اسرائیل با موشه دایان ( وزیر سابق جنگ ) ملاقات کرد .در این دیدار دو طرف با هم تفاهم داشتند ،  چرا که دو نفر باهم اشتراکاتی داشتند از جمله اینکه هر دو کار کشاورزی کرده  بودند.

در پایان دیدار بارزانی از اسرائیل ، دیوید جبای به اطاق بارزانی آورده شد .دیوید جبای تلاش کرد کفش بارزانی را ببوسد ولی بارزانی اورا بلند کرد وهر دو دوست صمیمی باهم روبوسی کردند وبه گریه افتادند.وساعت ها باهم حرف زدند .

در پایان دیدار ، بارزانی پرسید جبای کجا خواهد خوابید ، به او گفتیم او در اطاق بغلی خواهد خوابید،  اصرار کرد اطاق را از نزدیک ببیند .ویقین حاصل کرد که برخود با جبای همچون  برخورد با اوست.بارزانی روفرشی وملافه ها را دید ودست زد .ووقتی متوجه شد همه چیز درست است به اطاقش برگشت..

در هفته بعد ، بارزانی به دعوت دوستش پاسخ مثبت داد واز خانه او در طبریا بازدید کرد .وبا وی وافراد خانواده اش ناهار را سرو کرد.سپس بارزانی یک هدیه که عبارت بود از یک جعبه سیگار تقدیم دوستش کرد.سیگارها را خود بارزانی با دستش پیچیده بود واین عادت کردها است. .

قرار بود دیدار ملا مصطفی بارزانی به اسرائیل محرمانه بماند .ولی لوی اشکول ترسید که خبر دیدار بارزانی بعلت اگاه شدن تعداد زیادی از مقامات فاش شود از اینرو دستور داد نمایندگان روزنامه های اسرائیلی با وی مصاحبه انجام دهند.

موساد جشن بزرگی برای بارزانی برپا کرد ودر آن بسیاری از شخصیت های اسرائیلی حضور یافتند .از جمله حاضرین در این جشن مناخیم بگین ( نخست وزیر ایبق ) ورئیس حزب لیکود ودر آن دوران سمت وزیر درکابینه وحدت ملی که پس از جنگ (اعراب واسرائیل در سال ۱۹۶۷ )  تشکیل شده بود ، داشت .موساد خواننده معروف اسرائیلی بنام خانم (شوشنه دماری ) را برای این جشن دعوت کرد.به خواننده گفتند که میهمان ایرانی است..

در بازگشت بارزانی از جشن ، بسیار تعجب کرد وقتی دید که تعداد زیادی از خودروهای نظامی وتانک ها ی غنیمت گرفته شده در  جنگ ۱۹۶۷ کنار جاده پارک شده است او به رئیس اسرائیل گفت : شما می گویید هیچ منفعتی از این خودروها وتانک ها نمی برید در حالیکه ما از اینها نداریم..

علیرغم پذیرایی بزرگی که از بارزانی بعمل آمد وعلیرغم کمک هایی که اسرائیل به کردها تقدیم می کرد  ، کرون ولبکوب به رئیس سازمان موساد گفتند که  علیرغم اهمیت کمک های تقدیم شده به بارزانی ، روابط اسرائیل با کردها روابط متینی نیست ، وهیچکس توقع ندارد این کمک ها فایده ای در بر داشته باشد.

ولی فرمانده نظامی از حرف های کرون ولبکوب متقاعد نشد ، وتاکید کرد که مصلحت کردها ایجاب می کند که انها دست به عملیات نظامی گسترده وبهتر از گذشته  بزنند . کادر سیاسی اسرائیل مقدمات عملیات (آناناس ) را که هدف از آن ضربه زدن به نیروهای عراقی در راوندوز بود تدارک می دید..

نیروهای عراقی  که اندازه یک لشکر بودند ، بطور دائم راه تدارکاتی نیروهای کرد از ایران را تهدید می کردند .کردها یک لشکر کوهستانی جدید بنام “هز الجورت” تشکیل داده بودند. .

تلاش رهبران  موساد برای انتقال یهودیان از  کردستان عراق به فلسطین اشغالی

رهبران صهیونیست ها تلاش خودرا برای انتقال یهودیان  منطقه کردستان عراق  به فلسطین اشغالی چند برابر کردند .نمایندگان اسرائیل از زمان تسلط انگلیس بر فلسطین به کردستان عراق رفتند . روبین شیلوح یکی از کارمندان عالیرتبه آژانس یهود وپایه گذار سازمان جاسوسی اسرائیل موساد در سال ۱۹۳۴ (۱۳۱۳ ) وارد کردستان عراق شد وبا رهبران کردهای عراق مذاکره کرد.

در سال ۱۹۴۲(۱۳۲۱) مائیر مریدور به نمایندگی از سازمان جاسوسی موساد از کردستان عراق دیدن کرد .وی پس از پایان دیدارش از کردستان عراق طی گزارشی نوشت : روابط یهودیان در کردستان عراق با همسایگانشان خوب است ولی عراقی ها همواره تلاش می کنند بین یهودیان وکردهای عراق اختلاف بیاندازند..

مریدور افزود : با یهودیان در شهرهای سوندور وزاخو ملاقات کردم وانها مانند کردهای عراق اسلحه حمل می کردند.وی گفت اوضاع امنیتی یهودیان در کردستان عراق بد است چرا که عراقی ها کردهای عراق را علیه یهودیان تحریک می کنند. ویهودیان از ترس درگیری به مزارع وباغات خود سر نمی زنند.

این عضو موساد در گزارش خود نوشت : رهبر یهودیان کردستان عراق به زبان عبری صحبت می کند وخودرا حامی صهیونیسم می داند .بر اساس این گزارش مهاجرت یهودیان عراق به فلسطین در قرن شانزدهم میلادی شروع شده وبهودیان مهاجر در شهر صفد سکنی گزیدند.

اسحاق مردخای که به سمت وزیر دفاع اسرائیل تعیین شد از یهودیان کردستان عراق بوده است . وی در سال ۱۹۹۶ بعنوان وزیر دفاع اسرائیل تعیین شد .مردخای در شش سالگی بهمراه خانواده اش به فلسطین اشغالی مهاجرت کرد .پدرش یکی از فعالان جنبش صهیونیسم بود . وی تنها افسری بود که به درجه سرلشکری رسید وبعنوان فرمانده نظامی مناطق شمال وجنوب ومرکز اسرائیل تعیین شد.

فرار یهودیان عراق بسوی سرزمین های اشغالی

پس از جنگ ۱۹۶۷(۱۳۴۶ ) بین اعراب واسرائیل یهودیان عراق مورد آزار واذیت قرار گرفتند .تعداد زیادی از یهودیان عراق تصمیم گرفتند از عراق فرار وبه فلسطین اشغالی منتقل گردند..

فرار یهودیان از عراق همواره ساده وموفقیت آمیز نبود زیرا بعضی از فراریان بدست نیروهای عراقی اسیر می شدند وبه بغداد انتقال می یافتند وزندانی می شدند.

ملا مصطفی بارزانی از فرار یهودیان عراق خوشحال بود .او می گفت که در فراری دادن یهودیان عراق نقش داشته است.جاک اندرسن روزنامه نگار روزنامه واشنگتن پست طی مقاله ای مورخ هفدهم سپتامبر ۱۹۷۲ نوشت : زامیر رئیس سازمان اسرائیلی موساد پیشنهاد کمک به ملا مصطفی بارزانی برای کمک  به یهودیان عراق جهت فرار از این کشور مطرح کرد..

تعدادی از یهودیان کردستان عراق مایل نبودند به اسرائیل مهاجرت کنند چرا که اوضاع اقتصادی اسرائیل در ان دوران بد بود وبرخورد اسرائیلی ها با یهودیان شرقی مناسب نبود .وکسانی که به اسرائیل می رسیدند نمیتوانستند از آن خارج شوند.

تعداد زیادی از یهودیان عراق به اسرائیل مهاجرت کردند وگولدا مائیر نخست وزیر وقت  اسرائیل از انها استقبال کرد واظهار داشت : ” چه کسی باور می کرد کردهای عراق به یهودیان کمک کنند تا به اسرائیل مهاجرت نمایند” .

مهاجرت یهودیان عراق به خوبی انجام گرفت .تعداد یهودیان باقی مانده در عراق به ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر رسید ولی این تعداد به ده ها نفر کاهش یافت.یهودیان عراق با بدرفتاری نیروهای ارتش عراق مواجه شدند .تعدادی از انها کشته وتعدادی از انان ربوده شدند..

روزنامه عراقی الثوره در سوم ژانویه ۱۹۷۳ نوشت : اسرائیل به کردها کمک می کند وکردها به یهودیان عراقی کمک می کنند تا از عراق فرار نمایند .

منبع : الموساد فی العراق ودول الجوار،   بقلم نویسنده اسرائیلی شلومو نکدیمون از ص ۲۵ تا ۲۵۴٫

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *