دخالت امریکا در امور ونزوئلا وکمک به کودتاگران

دخالت اشکار امریکا در امور داخلی کشور ونزوئلا وبرسمیت شناختن خوان گوایدو رئیس پارلمان این کشور بعنوان رئیس جمهوری موقت در چند روز گذشته برای همه جهانیان محرز شده ودونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا علنا از کودتاچیان حمایت کرده وخواستار برکناری نیکولا مادورو رئیس جمهوری قانونی این کشور شده است.

دخالت امریکا در امور ونزوئلا وتلاش برای تغییر رئیس جمهوری وجایگزین کردن یک عامل خود با عکس العمل ارتش ونزوئلا مواجه شد .ارتش ونزوئلا حمایت خودرا از رئیس جمهوری قانونی اعلام کرده وکودتای امریکائی را بشدت محکوم کرده است.

در همین حال رئیس جمهوری ونزوئلا روابط کشورش با امریکا را قطع ودستور داد کلیه دیپلماتهای امریکائی از ونزوئلا خارج شوند در حالیکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا صریحا اعلام کرده که دیپلمات های امریکا در ونزوئلا باقی می مانند تا به کودتاجچیان کمک کنند .مادور دستور دادکلیه دیپلمات های ونزوئلا در امریکا به کشورشان بازگردند.

اکنون این سوال مطرح است چرا امریکا در امور داخلی ونزوئلا دخالت می کند وبه کودتاگران کمک می کند تا قدرت را بدست گیرند ورئیس جمهوری قانونی را برکنار کنند؟

علنت اصلی این امر اینست که ونزوئلا از نظر ذخایر نفتی بیشترین ذخایر دنیا را دارد حتی بیشتر از عربستان .ونزوئلا ۲۹۷ میلیار بشکه مفت ذخیره دارد درحالیکه ذخایر نفتی عربستان بالغ بر ۲۶۷ میلیارد بشکه است.

از اینرو امریکا بخاطر تصاحب ذخایر نفتی ونزوئلا در امور این کشور دخالت می کند .همانطور که امریکا هنگام اکتشاف نفت در  مکزیک در این کشور دخالت کرد واقتصاد این کشور را تخریب نمود  .بطوریکه بیر فوریو رئیس جمهوری مکریک اعلام کرد ” بیچاره مکزیک که در نزدیکی امریکا واقع است.

ونزوئلا در سال ۱۹۲۸ بزرگترین صادر کننده نفت در جهان شد ، واز ان تاریخ ببعد نفت مورد طمع امریکا وشرکت های نفتی اش قرار گرفت .

از سال ۱۹۴۰ که ومزوئلا بزرگ ترین تولید کننده نفت در غرب شد مورد طمع ابرقدرت ها قرار گرفت وتوطئه های امریکا علیه این کشور اغاز شد وامریکا بطور دائم علیه این کشور دست به توطئه زد .

امریکا در طول تاریخ خود در کشورهای نفت خیز وثروتمند دخالت کرده تا  ثروت این کشورها را به غارت ببرد.کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در ایران وسرنگونی دولت محمد مصدق وروی کار اوردن محمد رضا بهلوی برای این بود که ثروت این مملکت را به تاراج ببرد واینک دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا با اعمال تحریم های گوناگون علیه جمهوری اسلامی ایران عملا در امور کشورما دخالت کرده وسعی می کند مانند ونزوئلا حکومت قانونی ایران را ساقط ومزدوران خودرا در این کشور حاکم سازد تا زمینه برای غارات ثروت های ایران هموار گردد.

اینک امریکا مصمم است مادورو رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا را برکنار وبجای او  رئیس پارلمان این کشور را بجای او تعیین تعیین کند.

توطئه های امریکا علیه ونزوئلا تاکنون شکست خورده واین بار هم  تلاش مذبوحانه دونالد ترامپ علیه رئیس جمهوری ومردم ونزوئلا با شکست مواجه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *