جنگ داخلی در لیبی با دخالت کشورهای خارجی شعله ورتر شده است

از زمان سرنگونی حکومت معمر قذافی در لیبی در سال ۲۰۱۱ این کشور دچار جنگ داخلی ودو دستگی شده است واین جنگ داخلی با دخالت کشورهای خارجی شعله ورتر شده است.
بدنبال سرنگونی معمر قذافی وقتل وی این کشور در یک وضع متشنج ونا امن بسر می برد وگروه های مسلح برای اثبات خود با رقبای خود به جنگ وخونریزی متوسل می شوند  وهم اکنون دو ارتش  در این کشور باهم می جنگند وهریک از این دو ارتش  معتقد است طرف دیگر مشروعیت ندرارد وباید از بین برود.
ژنرال خلیفه حفتر فرمانده نیروهای شرق لیبی با حمایت چند کشور خارجی از جمله امارات ، عربستان ، فرانسه وروسیه در اوریل گذشته برای اشغال شهر طرابلس پایتخت لیبی نیرو اعزام کرد ولی نتوانست انرا اشغال نماید ونیروهای حفتر با تحمل شکست در نزدیکی طرابلس متمرکز شدند وتاکنون موفق نشده اند پایتخت لیبی را اشغال نمایند.
از سوی دیگر حکومت وفاق ملی بریاست فایز السراج بعنوان حکومت قانونی لیبی مستقر در طرابلس تلاش می کند نیروها ی مهاجم حفتر را شکست دهد از اینرو هم اکنون با رجب طیب اردوغان وارد مذاکره شده ویک قرارداد نظامی امنیتی با ترکیه منعقد کرده وقرار است با تصویب پارلمان ترکیه این کشور نیرو به طرابلس لیبی اعزام واز دولت السراج حمایت وپشتیبانی نماید وعلیه نیروهای ژنرال حفتر بجنگد..
مقامات ترکیه معتقدند که حکومت وفاق السراج  یک حکومت قانونی است که از سوی سازمان ملل برسمیت شناخته شده در حالیکه ژنرال حفتر فاقد مشروعیت قانونی است واز سوی چند کشور خارجی حمایت می شود.
اوضاع لیبی با وجود دونیروی مسلح نمی تواند رو بهبودی برود بلکه بر عکس با دخالت کشورهای خارجی  بحران این کشور تشدید خواهد شد .سازمان ملل که میان طرفهای درگیر میانجیگری می کند تاکنون نتوانسته راه حل مورد قبول حفتر والسراج بیابد ونماینده سازمان ملل به شکست خود در یافتن راحل برای بحران اقرار کرده است.
مسلما جنگ داخلی لیبی که با دخالت کشورهای خارجی وکمک تسلیحاتی به هر دو طرف جنگ شعله رور شده قابل حل نیست  مگر اینکه دو طرف درگیر به مذاکره روی اورند وبا گفت وگو بتوانند اختلافات خودرا حل وفصل نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *