دونالد ترامپ چه از جان فلسطینی ها می خواهد؟

قرار است دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در چند هفته آینده طرح معامله قرن را اعلام کند واز فلسطینی ها بخواهد از این طرح حمایت کنند تا از  فشارهای خود علیه آنان دست بردارد.

هنوز مواد این طرح رسما اعلام نشده ولی روزنامه های اسرائیلی به برخی از انها اشاره می کنند.

به نوشته روزنامه های اسرائیل ، قرار است امریکا طبق این طرح ” فلسطین جدیدی ” را اعلام کند.

رسانه های امریکائی قبل از اعلام کرده بودند که ترامپ طرح معامله قرن را در ژوئن (جاری) اعلام خواهد کرد ولی بنظر می رسد هنوز این طرح که توسط دامادش جرد کوشنر تهیه شده تکمیل نشده واعلام ان به تاخیر افتاده است.

جرد کوشنر داماد ترامپ که طراح معامله قرن است در مارس سال گذشته اعلام کرد که در صورت همکاری فلسطینی ها با امریکا در اجرای این طرح زندگی بهتری خواهند داشت.

ولی فلسطینی ها عملا می بینند که دونالد ترامپ حامی اسرائیل است وکلیه کمک های امریکا به فلسطینی ها را قطع کرده تا انان را تحت فشار قرار دهد  با طرح معامله قرن موافقت نمایند.

اینک فلسطینی ها در کرانه باختری ونوار غزه با شرایط سختی مواجهند زیرا اسرائیل جنبش حماس را تحت فشار قرار داده واین احتمال وجود دارد مجددا درگیری بین حماس واسرائیل رخ دهد.

اوضاع بهداشتی فلسطینی ها در غزه به پایین ترین سطح خود رسیده است .سازمان ملل نسبت به ادامه این وضع هشدار داده است.

در درگیری ها چند ماه اخیر بین فلسطینی ها ونیروهای اسرائیلی حدود ۷ هزار فلسطینی زخمی شدند که ۱۷۰۰ فلسطینی در صورت نرسیدن کمک های بهداشتی با نقص عضو مواجه خواهند شد بدین معنی که انها یک پای خودرا از دست خواهند داد .

در همین حال قطع کمک های امریکا به سازمان کمک به فلسطینی ها (اونروا) که به یک میلیون اواره فلسطینی کمک انسانی می کرد این سازمان را دچار مشکل کرده است .این سازمان اعلام کرده که به ۶۰ میلیون دلار نیاز دارد تا بتواند به اوارگان فلسطینی کمک رسانی کند.

طبق آمار سازمان های بین المللی ۵۰ درصد نیروی کار در نوار غزه در اثر محاصره اقتصادی اسرائیل با بیکاری مواجهند  اسرائیل کلیه راه های خروجی غزه را بسته واجازه نمیدهد فلسطینی ها از غزه خارج شوند.

کرانه باختری نیز با مشکلات مشابهی مواجه است امریکا کمک های خودرا به کرانه باختری قطع کرده واسرائیل حاضر نیست مالیات جمع اوری شده از کرانه باختری را تحویل مقامات فلسطینی بدهد.

با اینکه مقامات امریکائی از اسرائیل بی چون وچرا حمایت می کنند وهمه مشکلات منطقه را به گردن فلسطینی ها می اندازند ، انها انتظار دارند فلسطینی ها نسبت به طرح معامله قرن نظر مثبت از خود نشان دهند.

امریکا نه تنها با جنبش حماس دشمنی از خود نشان می دهد بلکه با محمود عباس نیز فشار وارد می کند تا طرح معامله قرن را برسمیت بشناسد در حالیکه امریکا دفتر سازمان ازادیبخش فلسطین در واشنگتن را تعطیل کرده است .

اکنون فلسطینی ها همه چیز خودرا از دست داده اند ، قدس را از دست داده وحق بازگشت را از انها سلب شده وبا مشکلات مالی مواجهند . چگونه انها با طرح امریکا موافقت کنند؟ .ایا موافقت سران عرب با این طرح کافی است وایا کمک های در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح می تواند فلسطینی ها را به قبول طرح وادار سازد.

قرار است یک کنفرانس اقتصادی در ماه جاری مسیحی (ژوئن ) در بحرین تشکیل شود تا نسبت به پرداخت پول به فلسطینی ها وکشورهای همجوار از جمله اردن ومصر جهت حل مسئله اوارگان فلسطینی واسکان فلسطینی ها در مصر واردن اقدام شود.همه گروه های فلسطینی با حضور در این کنفرانس مخالفت کرده اند ومعتقدند که امریکا با برگزاری این کنفرانس میخواهد مسئله فلسطین را به حراج بگذارد.

مسلما امریکا روی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله عربستان ، امارات ، قطر ، کویت ،  عمان وبحرین حساب می کند وانتظار دارد این کشورها کمک های مورد نظر را بپردازند واز اجراح طرح معامله قرن حمایت نمایند.

ترس ونگرانی دونالد ترامپ ومقامات امریکائی از مخالفت فلسطینی ها ومحور مقاومت است از اینرو ترامپ فشار خودرا به فلسطینی ها وکشورهای حامی فلسطینی ها از جمله ایران تشدید کرده تا انان دست از مخالفت با طرح معامله قرن بردارند واین طرح که صد در صد به نفع اسرائیل به زیان فلسطینی است با رای مثبت کشورهای منطقه مواجه شود وبدین ترتیب دونالد ترامپ بتواند برای یک دوره جدید ریاست جمهوری انتخاب شود.

اکنون این سوال مطرح است ایا ترامپ در طرح خود جهت اجرای معامله قرن موفق خواهد شد .پاسخ به این سوال در روزها وماه های اینده داده خواهد شد .

بعید بنظر می رسد دونالد ترامپ به ارزوی خود در اجرای این طرح سازش برسد وبتواند طرح خودرا به فلسطینی ها ومسلمانان منطقه تحمیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *