ديكتاتورهاي منطقه یکی پس از دیگری سقوط می کنند

 

در سال ۲۰۱۱  چهار نن از سران کشورهای عربی خاورمیانه  وشمال افریقا با قیام مردم سرنگون شدند .سران مصر ، یمن ، تونس ولیبی با قیام های مردمی سرنگون شدند.

واینک در اوایل سال ۲۰۱۹ دو تن از سران افریقا یعنی عبد العزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری الجزایر وعمر حسن البشیر رئیس جمهوری سودان در اثر قیام مردم  برکنار شدند ..  اولی در اثر تظاهرات مردم از قدرت کناره گیری کرد ودوم بر اثر تظاهرات مردم توسط ارتش برکنار شد.

تفاوت قیام مردم در سال ۲۰۱۱  وقیام مردم در سال ۲۰۱۹ در  اینست که در اولین قیام مردم فقط خواهان سرنگونی دیکتاتور بودند ولی در دومین قیام انها تصمیم گرفتند  حکومت ها را از ریشه سرنگون کنند واجازه ندهند یک دیکتاتور جای دیکتاتور اول را بگیرد.

اینک ملاحظه می کنیم که مردم الجزایر به استعفای بوتفلیقه بسنده نکرده بلکه به تظاهرا ت خود ادامه دادند تا همه اطرافیان بوتفلیقه را سرنگون چون انها را افراد فاسد می دانند ودر صورت ادامه حکومت توسط انها  هیچ تغییری در الجزایر صورت نخواهد گرفت.

اکنون   وضع الجزایر شبیه وضع سودان است.عمر حسن البشیر پس از سی سال حکومت نظامی در سودان اینک توسط همکاران خود از حکومت خلع شده است مردم هم اکنون ضمن تحصن در برابر وزارت دفاع سودان خواهان برکناری نظامیان وتحویل حکومت به غیر نظامیان شده اند.

با اینکه نظامیان سودان قول یک مرحله انتقالی دو ساله  را به مردم داده اند ولی مردم سودان با این تصمیم نظامیان سودانی مخالفت کرده ،خواهان سپردن حکومت بدست غیر نظامیان شده اند.

اکنون این سوال مطرح است موضع نظامیان در برابر خواسته مردم چه خواهد بود؟  ناظران بر این عقیده اند که نظامیان سودانی هرگز از قدرت کنار نمی روند ، ولی در عین حال نمیتوانند با خواست مردم مخالفت کنند ومجبورند خودرا با خواست مردم وفق دهند.

انها تلاش خواهند کرد غیر نظامیان را به بازی بگیرند تا از یک طرف به خواست مردم پاسخ مثبت داده باشند واز طرف دیگر حکومت را زیر نظر داشته باشند . مسلما حکومت سی ساله نظامیان با یک حرکت مردمی کنار نخواهد رفت وپیش بینی می شود نظامیان سودانی در مرحله انتقالی یک حکومت غیر نظامی را سر کار آورند ولی این حکومت زیر نظر انها خواهد بود .

اکنون تعداد قابل توجهی از دیکتاتورهای منطقه خاورمیانه وشمال افریقا ناظر اوضاع در الجزایر وسودان است وبرخی از سران عرب حوزه خلیج فارس که در سال ۲۰۱۱ توانستند با پرداخت پول وپاداش از غضب مردم رهائی یابند ، اینک نقش بارزی در حمایت از ژنرال ها منطقه بویژه ژنرال حفتر رئیس شورای نظامی شرق لیبی وتحریک انها جهت تغییر معادلات نظامی در لیبی ایفا می کنند .

این اقدام شیوخ عرب حوزه خلیج فارس در حمایت از دیکتاتورهای نظامی برای اینست که  منطقه شمال افریقا در التهاب بسر برد وتوجه مردم عرب حوزه خلیج فارس به خارج از منطقه معطوف گردد تاشیوخ خلیج فارس بتوانند براحتی نقش حامی اسرائیل در منطقه را ایفا ، و نقشه امریکا در اجرای معامله قرن یعنی تقویت اسرائیل وسلب حق بازگشت فلسطینی ها به سرزمین خود  وادامه وضع اوارگان فلسطینی را مورد تایید قرار دهند.

هدف شیوخ عرب از تایید اقدام امریکا در اجرای معامله قرن ادامه حکومت های خود با حمایت امریکا واسرائیل است،  ومسلما شیوخ عرب منطقه بجز بقای خود به چیز دیگری نمی اندیشند . دونالد ترامپ با دادن امتیازهای زیاد به نخست وزیر اسرائیل عملا نقش بزرگی در پیروزی وی در انتخابات اسرائیل ایفا کرد .ترامپ با برسمیت شناختن بیت المقدس بعنوان پایتخت اسرائیل ، وانتقال سفارت امریکا به بیت المقدس   وبه رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر ارتفاعات جولان سوریه وقطع کمک به سازمان کمک به فلسطینی ها وابسته به سازمان ملل (انروا) ومحاصره حکومت خودگران فلسطین عملا نتانیاهو را مورد حمایت همه جانبه قرارداد داد.

واینک نتانیاهو پس از پیروزی در انتخابات با اتهام های متعدد از جمله دریافت رشوه وفساد مواجه است وتلاش می کند این اتهامات را پشت سر بگذارد.

واینک شیوخ عرب اماده شده اند با فشار دونالد ترامپ وبا پرداخت  پول های نفت اجرای معامله قرن را تضمین نمایند تا نخست وزیر اسرائیل بتواند از محاکمه وزندان نجات یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *