رسوائی ال سعود وال زاید در تلاش برای اجرای معامله قرن

اعلام طرح معامله قرن از سوی امریکا در ماه ژانویه گذشته  با عکس العمل متفاوتی از سوی فلسطینی ها ، کشورها عربی واسلامی وجهان مواجه شد ، وانتظار می رفت کشورهای عربی به اتفاق ارا این طرح را رد کنند وبا فلسطینی ها که بیش از هفتاد سال است از خانه وکاشانه خود اخراج ودر کشورهای مختلف اواره شده اند اعلام همیستگی نمایند.

فلسطینی ها با گرایش های مختلف این طرح امریکائی – اسرائیلی را رد کرده ودونالد ترامپ طراح انرا یشدت محکوم کردند.

ولی کشورهای عربی نسبت به طرح معامله قرن مواضع متفاوتی از خود نشان دادند .رژیم های ال سعود وال زاید ضمن حمایت از این طرح از اقدام امریکا در ارائه این طرح  ستایش وتقدیر کردند واز محکوم کردن  طرح خودداری نمودند.

تغییر موضع این دو رژیم یعنی عربستان وامارات که قبلا هرگونه طرحی که به ضرر فلسطینی ها مطرح می شد را محکوم می کردند ناشی از این است  که هرگونه اقدام امریکا بخصوص دونالد ترامپ را  مورد تایید قرار دهند وگرنه با خشم وغضب وی مواجه می شوند در حالیکه این دو رژیم بقای خودرا مدبون حمایت های امریکا وشخص دونالد ترامپ می دانند.

از زمان اشغال فلسطین در سال ۱۹۴۸ واخراج فلسطینی ها  از وطنشان  ، مواضع کشورهای عربی نسبت به اقدام اسرائیل متفاوت بود حتی برخی از کشورهای عربی موضع منفی نسبت به فلسطینی ها اتخاذ می کردند واشغال فلسطین را معلول موضع خود فلسطینی ها یعنی فروش زمین های خود به اسرائیلی ها قلمداد می کدند ولی موضع صریح ال سهود وال زابد در شرایط فعلی خشم فلسطینی ها واعراب وجهان اسلام را برانگیخت زیرا اقدام این دو رژیم در واقع از پشت جنجر زدن به فلسطینی ها تعبیر گردید .

رژیم های عربی زمانی که انور سادات رئیس رژیم مصر قرارداد کمپ دیوید را در سال ۱۹۷۹  با اسرائیل امضا کرد ضمن شرکت در جلسه  اتحادیه عرب  روابط خودرا با رژیم مصر قطع کردند .

اکنون این سوال مطرح می شود چرا رژیم ال سعود ورژیم ال زاید موضع خودرا نسبت به فلسطینی ها تغییر داده واز معامله قرن حمایت کردند؟.

در واقع ، این دو رژیم می بینند که در همه اقدامات خود برای رهبری اعراب  با شکست مواجه شده اند وهیچ چاره ای جز تبعیت از امریکا وبرقراری رابطه با اسرائیل به توصیه امریکا ندارند.این در حالیست که ایران در همه جبهه ها پیش قدم شده ومردم عرب ومسلمان مواضع ایران را نسبت به مسائل جهان عرب واسلام بویژه فلسطین می ستایند ، در حالیکه رژیم های ال سعود وال زاید چیزی جر ولعن ونفرین  اعراب ومسلمانان را بدست نیاورده اند  .

یکی از اقدامات این دو رژیم تلاش علنی برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی است ،  در حالیکه مردم در کشورهای عربی ومسلمانان در جهان اسلام از اسرائیل نفرت دارند وهرگونه اقدامی که منجر به برقراری روابط با اسرائیل شود را بشدت محکوم می کنند.

اکنون محمد بن سلمان ولیعهد عربسنتان ومحمد بن زاید ولیعهد ابو ظبی علنا از رابطه خود با اسرائیلی ها سخن می گویند وبدون نگرانی وترس  از فلسطینی ها انتقاد می کنند.

این دو رژیم رژیم مصر را بخاطر امضای قرار داد کمپ دیوید ، ورژیم  اردن را بخاطر امضای قرارداد وادی عربه وحکومت خودگردان فلسطین را بخاطر امضای قراردادهای اسلو را بهانه قرار می دهند ،  وادعا می کنند که خود فلسطینی ها قرارداد صلح با اسرائیل امضا کرده پس چرا ما از برقراری روابط با اسرائیل خودداری کنیم.

این دو رژیم به برقراری ارتباط با بنیامین نتانیاهو وصهیونیست ها علنا اذعان دارند ودیگر رژیم های عربی را تشویق به همین کار می کنند .

می بینیم که عبد الوهاب البرهان رئیس شورای حاکم بر سودان در کامپالا پایتخت اوگاندا با بنیامین نتانیاهو دیدار می کند ودرمورد برقراری روابط دیپلماتیک با صهیونیست ها سخن بمیان می اورد وسپس مشخص می شود که این مقام سودانی به صهیونیست ها اجازه داده است که هواپیماهای اسرائیلی از اسمان سودان عبور کنند.

در همین حال اعلام شد که امریکا بشرطی صحرای باختری  را جزو کشور مغرب دانسته که مغرب روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار سازد. در اینجا ملاحظه می کنیم که امریکا نقش بارزی در برقراری روابط بین کشورهای عربی با اسرائیل ایفا می کند وحتی امارات نیز این نقش را برعهده دارد ومنابع دیپلماتیک مذاکرات البرهان با نتانیاهو را به واسطه تلاش محمد بن زاید ولیعهد امارات دانسته اند.

از اینرو بعید نیست در چند روز ویا چند ماه اینده دیگر رژیم های عرب که سعی می کنند روابط خودرا ابا اسرائیل مخفی نگهدارند ، موضع خودرا تغییر داده ورابط خودرا با اسرائیل علنی سازند  ومسئله فلسطین را بدستور ترامپ ونتانیاهو به فراموشی بسپارند.

بعید بنظر می رسد معامله قران یا بهتر بگوئیم رسوائی قرن که از سوی دونالد ترامپ اعلام شد اجرا شود زیرا ترامپ این طرح را با مشورت بنیامین نتانیاهو مطرح کرده است ودر واقع این طرح یک طرفه است وهیچ مشورتی با فلسطینی ها انجام نگرفته است از اینرو یک طرف طرح یعنی فلسطینی ها انرا رد کرده ، لذا تا زمانی که فلسطینی ها این طرح را رد می کنند قابل اجرا نخواهد بود وانطور که گفته شده است ترامپ این طرح را به این خاطر مطرح کرده که خود ونتانیاهو را از رسوائی های پیش روی خود نجات دهد وپس از رهائی از این رسوائی ها خود به خود لین طرح به زباله دان تاریخ  سپرده می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *