شبکه سی ان ان : نامه های جمال خاشقچی به عمر عبد العزیز یکی از مخالفان رژیم سعودی مقیم کانادا ممکن است علت قتل وی را افشا کند

شبکه تلویزیونی سی ان ان نوشت جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی که در دوم اکتبر گذشته در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید نامه هائی با یکی از مخالفان رژیم ال سعود مقیم در کانادا بنام عمر عبد العزیز رد وبدل می کرد.

این شبکه افزود خاشقچی بیش از ۴۰۰ نامه از طریق واتس آپ  برای  عبد العزیز فرستاد  . وی در این نامه ها نسبت به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان عمیقا نگران بوده است .

خاشقچی در یکی از نامه هایش پس از بازداشت گروهی از فعالان مخالف دولت سعودی می نویسد: هرچه تعداد قربانبان افزایش یابد وی (محمد بن سلمان) بیشتر طلب می کند.وی افزود اگر سرکوب گریبانگیر طرفدارن محمد بن سلمان شود تعجب نمی کنم.

عبد العزیز در مصاحبه با سی ان ان گفت : خاشقچی معتقد بود که محمد بن سلمان اصل مشکل است.وباید جلو این کودک (محمد بن سلمان ) را گرفت.

عبد العزیز در اوت ۲۰۱۸ به این نتیجه رسید که ممکن است رژیم ال سعود از نامه ها با خبر شود وبه خاشقچی این مطلب را نوشت.خاشقچی در پاسخ گفت : خدا به داد ما برسد.

در حال حاضر عبد العزیز علیه یک شرکت اسرائیلی دعوا اقامه کرده ومعتقد است که رژِیم ال سعود با استفاده از برنامه نرافزار این شرکت اسرائیلی توانسته از مکالمات تلفن های همراه وی مطلع شود.

عبد العزیز زمانی که در کانادا دانشجو بود شروع به انتقاد ازسیاست های رژیم  عربستان کرد .دولت عربستان با اطلاع از انتقاد های عبد العزیز کمک های ملی خودرا از او قطع کرد ولی دولت کانادا در سال ۲۰۱۴ به او پناهندگی داد وپس از سه سال به وی اقامت دائم داد.

از تاریخ اکتوبر ۲۰۱۷ تا اوگست ۲۰۱۸ خاشقچی وعبد العزیز قصد تشکیل یک ارتش الکترونیک را داشتند تا جوانان سعودی را در ان شرکت دهند وتبلیغات دولتی را در شبکه های اجتماعی خنثی نمایند.پس از تشکیل این ارتش الکترونیک تعداد افرادی که صفحه انها را بازدید کردند به ۳۴۰ هزار نفررسید.

خاشقچی وعبد العزیز درنظر داشتند اقدامات ضد انسانی رژیم سعودی را ثبت کنند وفیلم های کوتاهی اماده واز طریق موبایل برای دنبال کنندگان بفرستند .

عبد العزیز اضافه کرد ما از طریق توئیتر برنامه های خودرا دنبال می کردیم ورژِیم ال سعود نیز از توئیتربعنوان بزرگ ترین سلاح   استفاده می کرد.

عبد العزیز گفت رژیم ال سعود از طریق توئیتر شایعه پخش می کرد و از طریق توئیتر مارا تهدید کرد وبه ما توهین کرد ولی ما به کار خود ادامه دادیم.

عبد العزیز گفت نامه ای از دولت سعودی دریافت کردیم به ما اطلاع دادند که کارهای مارا زیر نظر دارند.من این مطلب را به اطلاع خاشقچی رساندم .خاشقچی در نامه ای از من پرسید چطور انها از برنامه ها با خبر شدند؟ من به او گفتم شاید در برنامه ما جایی برای نفوذ باشد .خاشقچی به من نوشت : خدا ما را کمک کند وبه دادما برسد.

عبد العزیز به سی ان ان گفت:  در مه ۲۰۱۸ دو نماینده از طرف محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به کانادا امدند وبعنوان نمایندگان ولیعهد عربستان از من خواستند بامن  صحبت کنند. عبد العزیز با انها ملاقات کرد وبمدت ده ساعت گفتگوهای او با انها را ضبط نمود.مذاکرات پنج روز ادامه یافت .انها به عبد العزیز گفتند که نمایندکان محمد بن سلمان هستند وهیچکس از این دیدار اطلاعی ندارد.عبد العزیز می افزاید : محمد بن سلمان برنامه های خاشقچی واورا در توئیتر می بیند وبه وی یک کار مهم را پیشنهاد کرده است.

این دو نماینده محمد بن سلمان از عبد العزیز میخواهند به سفارت عربستان در مونترال پایتخت کانادا برود ولی خاشقچی به او می گوید این کار را نکند وعبد العزیز به سفارت سعودی نمیرود.

ولی جمال خاشقچی در دوم اکتبر گذشته به کنسولگری عربستان در استانبول می رود تا مدارکی درباره ازدواجش با یک خانم ترک از کنسولگری دریافت نماید که وی از کنسولگری خارج نشد ودر انجا بقتل رسید.

گفته می شود خالد بن عبد العزیز سفیر عربستان در واشنگتن بنا به درخواست محمد بن سلمان ولیعهد عربستان طی تماسی با خاشقچی وی را تشویق به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول جهت دریافت اوراق ازدواج کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *