عاقبت جنگ نفتکش ها

روزنامه رای الیوم چاپ لندن در سرمقاله خود بقلم عبد الباری عطوان اتهام رژیم صهیونیستی به ایران درمورد حمله به نفتکش اسرائیلی را مورد تجزیه وتحلیل قرارداده است.وی در تحلیل خود نوشت:

ایران متهم به بمباران یک نفتکش اسرائیلی در دریای عمان است… آیا با تشدید جدید جنگ نفتکش ها روبرو هستیم؟ چرا حمله اخیر از همه حملات قبلی خطرناک تر تلقی می شود؟… و این پهپاد از کجا آمده است .. مستقیماً از یمن یا ایران؟

امروز جمعه ، یک مقام ارشد اسرائیلی در مصاحبه با کانال ۱۳ عبری ، ایران را متهم به حمله به نفتکش اسرائیلی متعلق به شرکت میلیاردی ایال اوفر در دریای عرب در سواحل سلطنت عمان کرد. بر اساس گزارش بلومبرگ ، این دومین حمله در نوع خود از ابتدای ماه جولای است و سومین حمله نیز بصورت کاملأ محرمانه در حال بررسی است. حمله به کشتی ها و نفتکش های اسرائیلی در منطقه مذکور چیز جدیدی نیست، این خبر، یک خبر تکراری شده است که هیجان خواننده را بر نمی انگیزد ، اما این حمله ای است که به دلایل مختلف با تمام مدل­های قبلی خود فرق می­کند:

اول: اینکه توسط یک هواپیمای بدون خلبان (پهباد) انجام شده است ، و این یک پیشرفت جدید و بی سابقه است.

دوم: اینکه این حمله ، برخلاف همه حملات مشابه قبلی ، منجر به کشته شدن دو نفر از خدمه ، یکی انگلیسی و دیگری رومانیایی شد.

مورد سوم : یعنی همزمانی حمله با تعلیق مذاکرات ایران با آمریکا و پنج کشور بزرگ دیگر بر سر ازسرگیری توافق هسته ای ایران و مراسم تحلیف قریب الوقوع رئیس جمهور جدید ، ابراهیم رئیسی ، پیروز انتخابات ریاست جمهوری ایران بود.(مراسم تحلیف در ۵ اوت پیش رو می­باشد)  و او یک بال شاهین به حساب می­آید.

چهارم: گسترش مجدد جنگ نفتکش ها بین ایران و دولت اشغالگر اسرائیل در میان گمانه زنی ها مبنی بر تشدید آن در روزها و هفته های آینده.

سوالی که خودبخود مطرح می شود درباره هویت سرزمین هایی است که این پهباد از آنجا رها شده است ، آیا از یکی از پایگاه های نظامی ایران در سواحل شرقی خلیج فارس بوده یا از سرزمین های نزدیک یمن پرتاب شده است.

پاسخ به این سوال در حال حاضر دشوار است زیرا اطلاعات تأیید شده­­ای در دست نیست و اینکه ایران رسمأ مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

با این حال ، نکته قابل توجه این­است که سطح واکنش های ایران و سوریه به حملات تجاوزکارانه اخیر اسرائیل ، چه در دریای آزاد و چه در داخل خاک سوریه ، دقیق تر و اثربخش­تر شده است.

لازم به ذکر است که پدافند هوایی سوریه موفق شد چهار موشک شلیک شده توسط هواپیماهای اسرائیلی از حریم هوایی لبنان به اهداف سوریه و دیگر موشک های وابسته به حزب الله لبنان در منطقه القصیر در حومه حمص را سرنگون کند.

مجله انگلیسی “ميليتري ووتش” که در امور نظامی تخصص دارد ، چند روز پیش در تحلیل حمله ذکرشده گفت که فرماندهی روسیه که از تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستیی خسته شده بود ، هشت باتری موشکی پیشرفته “بوك إم” ۲  در اختیار ارتش عرب سوریه قرار داده است تا پدافند هوایی خود را تقویت کند.

شدت این حمله به کشتی ها و نفتکش های اسرائیلی در دریای عرب و اقیانوس هند در این واقعیت نهفته است و این موید یک واقعیت ثابت شده است که خطوط کشتیرانی اسرائیل و کشتی هایی که از آنها استفاده می کنند ، چه در نزدیکی سواحل عرب در حوالی عمان سواحل و دریای سرخ مندب و مناطق باب المندب امن هستند. کشتی ها و نفتکش های اسرائیلی در تیررس هواپیماهای بدون سرنشین (پهبادها) و موشک های ایرانی و یمنی متعلق به جنبش انصارالله و متحدان آن هستند.

ایران دو سلاح بسیار پیشرفته تولید کرده است که توانسته برتری هوایی اسرائیل را نفی کند ، اول موشک های دقیق در اندازه ها و ابعاد مختلف ، و دومی هواپیماهای بدون سرنشین(پهباد) است که در مجامع نظامی به عنوان یکی از قدرتمندترین ها در ارتش از آن یاد شده است.

************

جنگ نفتکش ها دوباره در حال تشدید است و بازار آن داغ تر می شود. و روزنامه آمریکایی “وال استریت ژورنال” مدعی شد که هواپیماها و موشک های اسرائیلی به ۱۲ کشتی ایرانی در شرق مدیترانه و اقیانوس هند حمله کردند. ایران تقریبا به تعداد کشتی های اسراییلی پاسخ مشابه داد . این امر نشان دهنده عدم موفقیت رهبری اسرائیل در اجرای تهدیدات خود برای بمباران نفتکش های ایرانی است که محموله های آنها را در هفته گذشته در بندر طرطوس تخلیه کردند. ما اکنون منتظر پاسخ بعدی ایران به پاسخ مورد انتظار اسرائیل به نفتکش هدف­گرفته شدۀ پنجشنبه شب گذشته هستیم. قابل توجه است که همانطور که یکی از لبنانی های نزدیک به حلقه های تصمیم گیری در ایران به ما گفت فرمانده سپاه پاسداران ، که مسئول این پرونده است ، پاینبد به زیور سکوت  است و اقدامات را انجام نمی دهد ….. الله اعلم

ترجمه : محسن فصیحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *