قدرت روافزون نظامیان در خاورمیانه

نظامیان در تعداد زیادی از کشورهای عربی حکومت می کنند .ومردم این کشورها چاره ای جز اطاعت از انان ندارند.

چنانچه نگاهی به چند کشور عربی منطقه خاورمیانه بیندازیم می بینیم نظامیان قدرت را در دست دارند وحاضر نیستند حکومت را به غیر نظامیان تحویل دهند.

در چند ماه گذشته دیدیم که کودتاچیان در سودان پس از برکناری عمر حسن البشیر رئیس جمهوری این کشور از قدرت خود زمام امور سودان را در دست گرفتند وبا چنگ ودندان قدرت را بدست گرفتند وکشنتارهائی را براه انداختند تا مردم نتوانند انها را از اریکه قدرت پایین بکشند ولی سرانجام با مقاومت مردم مجیوور شدند قدرت را با غیر نظامیان تقسیم کنند.

در الجزایر نیز فرمانده ارتش قدرت را دردست دارد وپس از استعفای عبد العزیز بوتفلیقه  رئیس جمهوری بیمار حاضر نیست قدرت را به غیر نظامیان تحویل دهد .

نظامیان الجزایر پس از استقلال این کشور در سال  ۱۹۶۲ تاکنون قدرت را دردست دارند .انها در سال ۱۹۹۲ پس از برگزاری انتخابات پارلمانی ازاد وپیروزی اسلامگرایان برهبری جبهه نجات اسلامی نتیجه انتخابات را لغو کردند واجازه ندادند منتخبین مردم حکومت را در دست بگیرند وجنگ داخلی براه انداختند وتعداد دویست هزار نفر را بقتل رساندند تا قدرت را همچنان در دست داشته باشند.

در مصر نیز عبد الفتاح السیسی علیه حکومت قانونی محمد مرسی کودتا کرد وارورا به زندان انداخت وهم اکنون با قدرت مخالفان خود از جمله اخوان المسلمین را سرکوب می کند وبه هیچکس اجازه نفس کشیدن نمی دهد.

در لیبی نیز اوضاع بهمین منوال است .سرهنک معمر قذافی پس یک کودتای نظامی قدرت را در دست گرفت و حدود چهل سال حکومت کرد ولی سرانجام نظامیان اورا سرنگون کردند ودر حال حاضر نظامیان قدرت را دردست دارند وجنگ بین انها ادامه دارد.

ژنرال خلیفه حفتر فرمانده نیروهای شرق لیبی در سوم اوریل ۲۰۱۹  به غرب لیبی از جمله طرابلس حمله کرد تا پایتخت را اشغال نماید ولی موفق نشد وهنوز نیروهایش در اطراف پایتخت حضور دارند وتاکنون نتوانسته اند پایتخت را اشغال نمایند.این در حالیست که دولت وفاق ملی برهبری فائز السراج در طرابلس لیبی حکومت را در دست دارد.

نظامیان حکومت هرکشوری را که در دست گرفتند اختناق وسرکوب را حاکم ساختند واینک کشورهای خاورمیانه گرفتار نظامیانی هستند که نه می توانند درست حکومت کنند ونه به غیر نظامیان اجازه می دهند قدرت را بدست گیرند.

مسلما امریکا وغرب حاضرند با نظامیان خاکم در خاورمیانه کنار بیایند وبا پرداخت کمک نظامی ومالی انها را حمایت وتقویت کنند تا از این طریق بتواندد قدرت نظامی خودرا در منطقه تقویت کنند ونفوذ خودرا در خاورمیانه گسترش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *