مذاکرات سوئد برای پایان دادن به جنگ یمن

جنگ عربستان سعودی علیه مردم یمن در فروردین ماه اینده وارد پنجمین سال خود می شود وعربستان سعودی وهم پیمانانش به تجاوز خود به مردم ادامه می دهند .قرار است هفته اینده نمایندگان انصار الله ودولت یمن در مذاکرات سوئد شرکت کنند.
انصار الله یمن نسبت به مذاکرات سوئد خوشبین نیست بویژه که هیچ چارچوبی برای مذاکرات تعیین نشده وتلاش امریکا برای جلوگیری از صدور قطعنامه از سوی شورای امنیت درباره جنگ یمن مانع موفقیت مذاکرات می شود.
قرار است نمایندگان انصار الله ودولت یمن در این اجلاس بامیانجیگری سازمان ملل باهم مذاکره نمایند .دولت یمن از این نگران است که این مذاکرات به ضررش تمام شود چرا که کنگره امریکا ممکن است قطعنامه ای مبنی بر توقف حمایت از ائتلاف عربستان صادر نماید ودر صورت صدور چنین قطعنامه ای راه برای آتش بس وتوقف جنگ هموار می گردد.
سفیر انگلیس در یمن نسبت به مذاکرات سوئد خوشبین است واز انصار الله خواسته است در این مذاکرات شرکت نموده وراه را برای یافتن  راه حل سیاسی برای جنگ یمن هموار سازد.
مذاکرات سوئد بدنبال شکست مذاکرات قبلی در سپتامبر گذشته انجام می گیرد.
ناظران نسبت به نتیجه مذاکرات سوئد خوشبینند چرا که معتقدند که کنگره امریکا مصمم است حمایت از ائتلاف سعودی را قطع کند ودر این صورت موضع عربستان تضعیف می شود واین کشور مجبور خواهد شد با آتش بس در یمن موافقت کند.
در این میان مارک لوکوک هماهنگ کننده امور انسانی سازمان مللل در حال حاضر با مقامات دولت یمن دیدار ومذاکره می کند .وی در این دیدار خواستار توقف جنگ بویژه در الحدیده شد .وی از همه طرفهای جنگ خواست با مارتن گریفیت نماینده سازمان ملل در یمن همکاری کرده ودر مذاکرات سوئد مجدانه شرکت نمایند.
نماینده انصار الله یمن معتقد است که هنوز چارچوب مذاکرات در سوئد مشخص نشده است ونمی توان نسبت به نتایج اجلاس سوئد خوشبین بود ، این در حالیست که دولت یمن بریاست عبد ربه منصور هادی نسبت به مذاکرات سوئد خوشبین نیست چرا که معتقد است این مذاکرات نمیتواند خواسته های این دولت را براورده سازد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *