موضع لرزان رژیم مصر در اثرمرگ مشکوک محمد مرسی

مرگ ناگهانی محمد مرسی رئیس جمهوری ۶۷ ساله پیشین مصر در جلسه دادگاهش ، در روز دوشنبه گذشته ، رژیم عبد الفتاح السیسی رئیس جمهوری این کشور  را در موضع لرزان قرار داده است واین رژیم متهم به قتل وی شده است. این رژیم برای جلوگیری از عکس العمل مردم واخوان المسلمین دستور خاکسپاری وی در گورستانی درشرق  قاهره را صادر وبمدت یک ساعت مراسم دفن وی انجام گرفت واین رژیم با درخواست خانواده مرسی برای دفن وی در آرامگاه خانوادگی در زادگاهش در استان الشرقیه در شمال مصر مخالفت نمود .بدنبال درگذشت محمد مرسی وزارت کشور مصر حالت  اماده باش در کل کشور اعلام کرد..

“محمد مرسی عیسی العیاط” که به محمد مرسی شهرت داشت، در ۲۰ اوت ۱۹۵۱ در روستای العدوة واقع در استان الشرقیه مصر از پدری کشاورز و مادری خانه‌دار متولد شد و برای تحصیلات دانشگاهی به قاهره رفت و سپس به خدمت ارتش درآمد.

مرسی لیسانس مهندسی خود را از دانشگاه قاهره گرفت و مرحله فوق‌لیسانس را در رشته مهندسی فلزات گذراند و مدرک دکتری را از دانشگاه کالیفرنیای آمریکا گرفت و در دانشگاه قاهره و کالیفرنیا به عنوان استادیار مشغول به تدریس شد. وی معاون پیشین پارلمان مصر در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ بوده و رئیس یکی از بخش‌های دانشکده مهندسی دانشگاه الزقازیق نیز بوده است.

محمد مرسی در سال ۱۹۹۲ به عنوان عضو بخش سیاسی اخوان‌المسلمین شروع به فعالیت در این گروه کرد. وی در سال ۱۹۹۵ و ۲۰۰۰ نامزد انتخابات پارلمانی شده و به عنوان یکی از نمایندگان اخوان‌المسلمین وارد پارلمان شد. مرسی به عنوان عضو کمیته مقاومت علیه صهیونیسم انتخاب شده و برای تأسیس جمعیت ملی برای تغییر در سال ۲۰۱۰ با محمد البرادعی همکاری کرد و از سوی رهبران اخوان‌المسلمین در آوریل ۲۰۱۱ به عنوان رئیس حزب آزادی و عدالت انتخاب شد.

مرسی   در هفتم آوریل ۲۰۱۲ به عنوان نامزد ذخیره به جای خیرت الشاطر که پیش‌بینی می‌شد در انتخابات ریاست‌جمهوری رد صلاحیت شود، معرفی شد. در دور نخست انتخابات محمد مرسی و احمد شفیق هیچ یک نتوانستند بیش از ۵۰ درصد از آرا را به دست بیاورند و هر دو به دور دوم راه یافتند. در پایان دور دوم طرفداران هر دو نامزد پیروزی آنها را اعلام کردند.

در روز یکشنبه ۲۴ ژوئن ۲۰۱۲ کمیته انتخابات ریاست جمهوری محمد مرسی را به عنوان اولین رئیس‌جمهوری مصر بعد از انقلاب اعلام کرد. مرسی توانست ۵۱.۷ درصد از آرا را از آن خود سازد؛ در حالی که احمد شفیق ۴۸.۳ درصد از آرا را به دست آورده بود.

چند ساعت بعد از پیروزی مرسی، استعفای وی از ریاست حزب آزادی و عدالت و عضویت در دفتر ارشاد اخوان‌المسلمین اعلام شد. وی از ۲۴ ژوئن ۲۰۱۲ به عنوان رئیس‌جمهوری مصر به جهانیان معرفی شد.

محمد مرسی پس از یکسال حکومت در مصر با مخالفت قشرهای وسیعی از مردم مواجه شد که معترضین خواستار کناره گیری مرسی از قدرت شدند .تعدادی از اعضای کابینه مرسی استعفا دادند .

ارتش مصر در ۱ ژوئیهٔ ۲۰۱۳ مهلت ۴۸ ساعته داد تا اختلافات حل شوند در غیر این صورت مداخله خواهد کرد مرسی و اعضای بلندپایهٔ اخوان المسلمین این کار ارتش را دخالت در سیاست خوانده بود.

محمد مرسی در سوم ژوئیه ۲۰۱۳) طی کودتائی  و با بیانیهٔ فرماندهٔ ارتش مصر عبد الفتاح السیسی از قدرت برکنار شد طی همان بیانیه عدلی منصور رئیس دادگاه قانون اساسی  مصر به عنوان رئیس‌جمهور موقت دولت انتقالی تعیین شد. چندین ساعت بعد  محمد بدیع رئیس اخوان المسلمین مصر بازداشت شد. همچنین ۳۰۰۰ نفر از سران اخوان تحت تعقیب قرار گرفته و شخص محمد مرسی در گارد ریاست جمهوری بازداشت گردید.

در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۱۵ دادگاه جنایی قاهره  محمد مرسی را به جرم تحریک خشونت‌ها بین نیروهای امنیتی‌اش و معترضان که منجر به مرگ سه نفر گردید به بیست سال زندان محکوم کرد

در تاریخ ۱۶ مهٔ ۲۰۱۵ دادگاهی در قاهره، محمد مرسی را به اعدام محکوم کرد. اتهام وی سازماندهی در حمله به یک زندان در سال ۲۰۱۱ که فرار هزاران زندانی از جمله خود او را در پی داشت، اعلام شده‌است. در تاریخ ۱۶ ژوئن ۲۰۱۵ حکم اعدام محمد مرسی تأیید شد.

در ۱۷ ژوئن ۲۰۱۹، محمد مرسی بعد از حاضر شدن در دادگاه حدود ۲۰ دقیقه در مقابل قاضی صحبت کرده و گفته رازهایی می‌داند که اگر آنها را فاش کند، موجب آزادی وی خواهد شد اما به جهت حفظ مصالح کشور چنین نخواهد کرد، پس از مطرح شدن این موضوع وی در حالیکه در یک محفظهٔ شیشه‌ای قرار داشته از حال رفته‌است. او بعد از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داده‌است. محمد مرسی پس از پنج سال زندان ، در یک دادگاه مصری به اتهام تماس با یک کشور خارجی ودادن اطلاعات کشور مصر محاکمه شد که در جلسه اخیر وی پس یکسخنرانی بیهوش شد وپس ار انتقال به بیمارستان  درگذشت.

اینک مرگ ناگهانی محمد مرسی که در اثر عدم درمان وی در زندان ، رژیم عبد الفتاح السیسی را در معرض اتهام قرار داده وسازمان های دفاع از حقوق بشر درخواست تحقیق درباره مرگ مشکوک مرسی شده اند.

با توجه به اینکه رژیم عبد الفتاح السیسی از سوی امریکا ، رژیم صهیونیستی ورژیم های عربستان وامارات مورد حمایت قرار دارد ، بعید بنظر می رسد مرگ مرسی بتواند حکومت السیسی را تضعیف ویا سرنگون نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *