چرا اردوغان میخواهد روابط دیپلماتیک خودرا با اسرائیل از سر گیرد؟

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز یکشنبه  تصمیم خودرا مبنی بر از سرگیری روابط دیپلماتیک کشورش با اسرائیل را اعلام کرد.

علت اینکه اردوغان در شرایط فعلی چنین تصمیمی اتخاذ کرده چیست؟  ایا این اقدام می تواند اورا از انزوایش نجاتش دهد؟

عکس العمل اخوان المسلمین وگروه های سیاسی از جمله جنبش اسلامی فلسطینی حماس چه خواهد بود؟ آیا نتانیاهو برنده این قمار اردوغان نخواهد بود.

بنا به اطلاعات منتشره از سوی روزنامه های اسرائیلی قرار است مبادله سفرا بین تل اویو وانکارا بزودی انجام شود .سفیر ترکیه در تل اویو در سال ۲۰۱۸ بعلت حمله اسرائیل به نوار غزه به انکارا فراخوانده شد.

هنوز مشخص نیست موضع  اخوان المسلمین نسبت به اقدام اردوغان چه خواهد بود وموضع اردوغان نسبت به بحرین وامارات وسودان ومغرب که روابط با اسرائیل برقرار کردند چگونه خواهد بود زیرا اردوغان اقدام این چهار کشور را در برقراری روابط با اسرائیل محکوم کرده بود .

برقراری روابط بین ترکیه واسرائیل تازگی ندارد ، چرا که دولت ترکیه در سال ۱۹۴۹( ۱۳۲۸) دولت اسرائیل را برسمیت شناخت واز ان تاریخ روابط دیپلماتیک بین دو طرف برقرار شد.

روابط تجاری واقتصادی بین ترکیه واسرائیل ادامه یافته وحجم مبادلات تجاری دو طرف در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۰ میلیارد دلار بالغ گردید .هواپیماهای ترکیه هفته ای ۶۰ پرواز به تلو اویو داشتند .اسرائیل منبع تسلیحاتی ترکیه بود .اکنون این سوال مطرح است چرا اردوغان در شرایط فعلی به اسرائیل روی اورده ومیخواهد روابط عادی خودرا با اسرائیل از سر بگیرد؟ قبل از این اردغان اسرائیل را بشدت مورد حمله قرار می داد وانرا جنایتکار توصیف می نمود. اردوغان همچنین از فلسطینی ها حمایت می کرد واز رهبران جنبش اسلامی حماس پشتیبانی می کرد.

گفته می شود یکی از علل تلاش اردوغان برای برقراری مجددروابط با اسرائیل رابطه اش با رئیس جمهوری آذربایجان حیدر علییف است .علییف روابط گسترده ای با اسرائیل دارد وگفته می شود که علییف واسطه برقراری روابط بین اردوغان واسرائیل بوده  است.

اکنون اردوغان با تحریم هائی از سوی امریکا واتحادیه اروپا روبرو است واردوغان معتقد است بر قراری مجدد روابط با اسرائیل می تواند اسرائیل را در کنار خود داشته باشد واسرائیل می تواند با رئیس جمهوری منتخب امریکا درباره روابط با ترکیه وساطت نماید.

  • اردوغان معتقد است که جو بایدن رئیس جمهوری منتخب امریکا از شورشیان کرد در برابر دولت مرکزی ترکیه حمایت خواهد کرد از اینرو اردوغان به حمایت اسرائیل نیاز دارد تا از درگیری بین اردوغان ورئیس جمهوری منتخب امریکا جلوگیری نماید.

  • ادوغان از فرصت عادی سازی روابط بین جهار کشور عربی با اسرائیل استفاده کرده تا روابط ترکیه با اسرائیل را از سر بگیرد

  • گفته می شود اردوغان روابط خودرا با اسرائیل از سر می گیرد وممکن است برقراری مجدد روابط مقدمه ای برای برقراری روابط بین قطر واسرائیل باشد .

  • پیش بینی میشود از سرگیری روابط بین ترکیه واسرائیل سبب دلخوری وقهر ومخالفت دوستان اسلامگرای اردوغان بویژه جنبش های اسلامی در جهان اسلام وخاورمیانه با اردوغان شود.

ممکن است برقراری مجدد روابط بین اردوغان واسرائیل سبب شکستن انزوای رئیس جمهوری ترکیه شود ولی اردوغان با این اقدام می تواند دوستان خودرا از دست بدهد ومسلما اسرائیل تلاش خواهد کرد از او باج بگیرد ودربرابر برقراری مجدد روابط با ترکیه رئیس جمهوری این کشو را  بدوشد.

روزنامه رای الیوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *