چرا کشورهای عربی روابط خودرا با سوریه از سر می گیرند ؟

طی یک ماه گذشته چند کشور عربی موضع خودرا نسبت به دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه تغییر دادند. امارات متحده عربی در هفته جاری سفارتخانه  خودرا در دمشق گشود . بحرین اعلام کرد که  سفارتخانه خودرا در دمشق بازگشایی خواهد کرد.

چند هفته پیش مرزهای اردن وسوریه بازگشائی شد ومردم اردن وسوریه توانستند از مرزهای دوکشور عبور کرده وروابط دو کشور به حال عادی بازگشت قرار است روابط دیپلماتیک دو کشور بزودی از سر گرفته شود.به گفته ناظران بازگشائی مرزهای  اردن وسوریه به نفع دو کشور است ومردم دو کشور از بازگشت روابط دیپلماتیک استقبال کرده اند.

کشوررهای عربی از جمله امارات ، بحرین وسعودی به اتحادیه عرب فشار وارد کردند تا عضویت سوریه را لغو کند .انحادیه عرب که زیر نفوذ ال سعود قرار دارد در سال ۲۰۱۱ تصمیم گرفت عضویت سوریه را در این اتحادیه بحال تعلیق درآورد.کشورهای عربی در ان دوران معتقد بودند که دولت بشار اسد بزودی سقوط خواهد کرد از اینرو به مخالفین دولت بشار اسد کمک مادی ومعنوی  کردند وعناصر مسلح را به این کشور اعزام نمودند تا بلکه بتوانند رژیم اسد را سرنگون وطرفداران خودرا در سوریه به قدرت برسانند.

علت اینکه برخی از کشورهای عربی سفارتخانه های خودرا در دمشق بازگشائی کرده ویا در اینده بازگشائی خواهند کرد اینست انها به این نتیجه رسیده اند که حکومت بشار اسد در سوریه باقی خواهد ماند ومخالفین این دولت شکست های پی در پی متحمل می شوند.

تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا دایر بر اخراج نیروهای خود از سوریه به کشورهای عربی هم پیمان این پیام را داد که نیروهای امریکائی نمیتوانند بیش از این در سوریه بمانند وامریکا در ماموریت خود در سوریه جهت سرنگون کردن حکومت بشار اسد شکست خورده است از اینرو دولت های عربی با ارزیابی نقش امریکا در سوریه به این نتیجه رسیدند که بهتر است تا فرصت هست روابط خودرا با دولت بشار اسد عادی سازند .

این کشورها ، معتقدند که ایران وروسیه در حمایت از بشار اسد وحکومت سوریه توانسته اند این جنگ را به نفع دولت ومردم سوریه به ثمر برسانند از اینرو این کشورها خودرا بازنده این جنگ می دانند لذا مایلند تا دیر نشده با بشار اسد اشتی کنند و نگذارند این پیروزی به نفع  ایران وروسیه تمام شود.

دولت کویت اعلام کرده تا اخذ تصمیم از سوی اتحادیه عرب برای بازگشت سوریه به این اتحادیه سفارتخانه خودرا در دمشق بازگشائی نخواهد کرد .کویت سفارتخانه سوریه در این کشور را نعطیل نکرد واجازه نداد اسلحه وپول در اختیار مخالفین دولت سوریه قرار گیرد هرچند برخی از سازمانهای سلفی وافراطی کویت  برای مخالفین دولت بشار اسد کمک مالی جمع اوری کردند.

به گفته ناظران اکثر کشورهای عربی از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حمایت می کنند .قرار است اتحادیه عرب با تشکیل جلسه ای درمورد بازگشت سوریه به عضویت این اتحادیه تصمیم گیری کنند.
بهر حال ،  موضع ایران وروسیه در حمایت از دولت سوریه توانست توطئه برخی از کشورهای عربی را که سعی کردند دولت بشار اسد را سرنگون کنند خنثی کر د وشاید این کشورها بتوانند  از  جنگ هفت ساله سوریه  عبرت گرفته ودست از توطئه علیه دیگر کشورهای عربی از جمله یمن بردارند واجازه دهند مردم یمن خود سرنوشت خودرا دردست گیرند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *