در زمان حال زندگی کنیم!

نويسنده: شيرين كسرائی

اين امر که بياموزيم چگونه در زمان حال زندگي کنيم، اهميت بسياري دارد و باعث مي شود بتوانيم از توانايي ها و قابليت هاي خود در زمان حال استفاده نماييم. اما چنانچه دائماً به گذشته يا آينده بينديشيم، زمان حال را از دست مي دهيم. هر روز صبح سعي کنيد با نشاط صبح را آغاز کنيد و ديدگاه مثبتي به زندگي داشته باشيد و از هر لحظه زندگي تان استفاده کنيد. اگر مي خواهيد انرژي و نشاط را در هر لحظه تجربه کنيد، درک چگونگي زندگي در زمان حال، اهميت اساسي دارد. هنگام رويارويي با زندگي، اين موضوع کار آساني نيست ولي اين مهارت را مي توانيد کسب نماييد. به عنوان مثال معمولاً هنگام رفتن سر کار، بارها متوجه شده ايد که به مقصد رسيده ايد اما به چيزهايي که در مسير شما بوده توجه چنداني نکرده ايد. اما اگر در زمان حال زندگي مي کنيد، نسبت به هر لحظه از قدم برداشتن خود و چيزهايي که در مسير مي بينيد و افکاري که حين راه رفتن به سمت مقصد داشتيد، هشيار هستيد.
در واقع در زمان حال بودن يعني هشيار بودن نسبت به اتفاق ها، افکار و احساسات تان که مربوط به آن لحظه از زمان است. نداشتن لحظه اي براي استراحت، ما را از بودن در لحظه حال دور مي کند. گاهي ممکن است آنقدر مشغول باشيد که آنچه در اطرافتان وجود دارد نبينيد. در واقع بايد گفت آگاه بودن و لذت بردن از هر لحظه بسيار اهميت دارد. اگر بخواهيم شاد باشيم بايد روي زمان حال تمرکز کنيم و از لحظه ها و حتي از شادي هاي کوچک زندگي لذت ببريم.
امکان دارد که بسيار مشغول و در عين حال فرد موفقي باشيم با اين حال در تسلط بر زندگي فرد موفقي نباشيم. در واقع بايد گفت آگاه بودن يکي از راهکارهاي مهم براي زندگي در زمان حال است. آگاه بودن يعني کشف کردن اکنون. همچنين آگاه بودن به اين معناست که فکرهاي ديگري را که در سرمان مي گذرد بيرون برانيم تا در کارهايمان کارآمدتر بوده و آرامش بيشتري داشته باشيم. براي آگاه بودن بايد به رها کردن احساسات منفي و ناراحتي هاي گذشته بپردازيم. براي اينکه آگاهي شما بيشتر شود، مي توانيد از راه تمرکز، به خود کمک کنيد. تمرکز حواس را تمرين کنيد.
تمرکز حواس به اين معني است که از دنياي درون خود که همان افکار و احساسات شماست و همچنين دنياي بيرون تان آگاه باشيد و آن را به خاطر بسپاريد و به کارهايي که بايد انجام دهيد فکر نکنيد و با خود جملات مثبتي را تکرار کنيد. همچنين از تنفس خود آگاه باشيد مثلاً نفس عميقي بکشيد و با تمرکز به ديگران و حرف هايشان توجه کنيد. وقت صرف غذا به طعم آن توجه کنيد. در پايان روز کارهايتان را مرور کرده و بابت کارهايي که کرده ايد به خود تبريک بگوييد. تمرين، نظارت بر بدن است.
راهکار ديگري که براي بودن در زمان حال مي توان گفت اين است که خود را بشناسيد. مثلاً درباره خود از ديگران سوال نماييد شايد خودتان هرگز از برخي توانايي هايتان آگاه نيستيد يا بيشتر درباره خود فکر کنيد شايد مهارتي داريد که آن را دست کم مي گيريد.
روش ديگر براي زندگي در زمان حال اين است که نفرت و کينه و خشم را کنار بگذاريد و خود را از اين احساسات رها سازيد. در واقع در زندگي با هر مساله اي که روبه رو مي شويم، سه چيز اتفاق مي افتد. اول موقعيت و توجهي است که نسبت به آن داريم، دوم تفسير ما از آن مساله و سوم خاطراتي که پس از آن رويداد باقي مي ماند. با توجه به اين، فکر کنيد که چگونه مي توانيد احساسات منفي تان را رها کنيد. در واقع بايد گفت پيش از آنکه در زمان حال زندگي کنيد بايد آن پيوند منفي با گذشته را رها کنيد. همچنين ياد بگيريد که گذشته تان را بپذيريد و اين هميشه ساده نيست بخصوص اگر گذشته اي سخت داشته ايد. بايد به خودتان اجازه دهيد تا گذشته را آن گونه که بوده است ببينيد و تفکرات و احساسات تان را بدون قضاوت بپذيريد. براي رها کردن گذشته بايد افکارتان را به چالش بکشيد.
به اين صورت که شواهد را بررسي کنيد يعني شواهد تاييد کننده و نقض کننده افکارتان را جمع آوري کنيد. همچنين براي به چالش کشيدن افکارتان به دنبال موارد جايگزين باشيد به اين صورت که از خود بپرسيد آيا توضيح يا روش ديگري براي درک مسائل وجود دارد. روش ديگر داشتن نگاهي فراگير به همه چيز است يعني اينکه مي توانيد به گذشته نگاه کنيد و مسائل را به سادگي مثل رويدادهايي هر چند ناخوشايند فقط به عنوان رويداد و اتفاق ببينيد. روش ديگر بودن در زمان حال اين است که به تقويت کردن نشاط و خرسندي در خود بپردازيد، نهايت استفاده را از زندگي ببريد و با اطرافيان روابط خوب داشته باشيد و بدانيد رعايت حال ديگران، رضايت فراواني به همراه دارد.
همچنين بايد راه هاي موثري براي با نشاط و شاد بودن بيابيم. راهکار ديگري که با آن مي توانيد در زمان حال زندگي کنيد، زماني است که غرق در کار و فعاليتي مي شويد. در اين هنگام ممکن است خود را پرنشاط حس کنيد و زمان را فراموش مي کنيد. به طور مثال خواندن کتابي که مورد علاقه شماست.اين احساسي است مثبت که به ميزان قابل توجهي به رضايت از زندگي تان کمک مي کند. در پايان بايد گفت اگر اجازه دهيم مشکلات گذشته و آينده روي لحظه حال ما اثر بگذارند، اين موضوع به اضطراب، نگراني، افسردگي، بي حوصلگي و نااميدي منجر مي شود. بسياري از ما با ناديده گرفتن نکات مثبت زمان حال، منتظر روزي بهتر هستيم و آن روز ممکن است هرگز نرسد. پس بهتر است همين لحظه و زمان حال را غنيمت بدانيم و احساس خوب و مثبتي داشته باشيم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *