بیانیه حماس در سالروز نکبت: نبرد و مقاومت تا آزادسازی فلسطین ادامه دارد

جنبش مقاومت اسلامی حماس با انتشار بیانیه ای درسالروز نکبت، تاکید کرد که دشمن صهیونیستی هیچ مشروعیتی در هیچ بخشی از سرزمین تاریخی فلسطین ندارد.

 

بنا بر گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، جنبش مقاومت اسلامی حماس در بیانیه‌ خود که به مناسبت ۷۵امین سالروز نکبت (تشکیل رژیم صهیونیستی) صادر کرد، تاکید کرد که دشمن صهیونیستی هیچ مشروعیتی در هیچ بخشی از سرزمین تاریخی فلسطین ندارد و تلاش‌های این رژیم برای محو و یهودی‌سازی آثار و نشانه‌های قدس و مسجد الاقصی راه به جایی نمی‌برد و ملت فلسطین به دفاع از آن تا آزادسازی کامل این سرزمین از بحر تا نهر ادامه می‌دهد.

حماس در این بیانیه‌ خاطرنشان کرد، امسال سالروز نکبت مصادف شد با حمله دشمن صهیونیستی به غزه که طی آن ملت و مقاومت فلسطین ثابت کردند که قادر به دفاع از حقوق ملی خود و گرفتن انتقام خون شهدا و وارد کردن ضرباتی سخت و سنگین به دشمن صهیونیستی هستند.

این جنبش بیان کرد که اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین در نبرد “انتقام آزادگان” وحدت و همبستگی میدانی مثال زدنی از خود به نمایش گذاشت و معادله بازدارندگی را در برابر دشمن ایجاد کرد و ثابت کرد که مقاومت و وحدت ملی بهترین راه به شکست کشاندن طرح‌های دشمن و بازپس‌گیری مقدسات و حقوق سلب شده است.

پس از اجرایی شدن توافق آتش‌بس بین طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی پس از گذشت پنج روز از تجاوزات اسرائیل به نوار غزه که طی آن ۳۳ فلسطینی شهید و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند و به گفته مقامات اشغالگر دو اسرائیلی نیز کشته شدند، آرامش در نوار غزه حاکم شد.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از الجزیره، در نوار غزه راهپیمایی‌های خودجوش در مناطق جداگانه‌ای از این باریکه به مناسبت اعلام توافق آتش بس برگزار شد و شرکت کنندگان در این مراسم با سردادن تکبیرها و شعارهایی به ستایش مقاومت فلسطین پرداختند.

صدها نفر از شهروندان امروز یکشنبه در راهپیمایی گسترده‌ای که در آن همه اقشار مردم در مناطق مختلف نوار غزه شرکت کردند، پایداری، استواری و پیروزی مقاومت فلسطین در نبرد (ثأر الاحرار) را جشن گرفتند. نبردی که گردان‌های قدس با سایر جناح‌های مقاومت در پاسخ به جنایات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در آن مشارکت داشتند.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی‌ها که با خودرو و پیاده در خیابان‌ها حضور یافتند، پرچم فلسطین و جناح‌های مقاومت را در میان شعارهای درود بر پایداری مقاومت و محکومیت جنایات اشغالگر برافراشتند.

محورهای اصلی استان‌های نوار غزه، قبل از اعلام آتش‌بس در ساعت ۱۰ شب، شاهد تجمعات خودجوش با حضور مردم از جمله کودکان بود.

شهروندان در مقابل منزل فرمانده گردان‌های القدس، یعنی شهید جهاد الغانم در رفح و فرمانده احمد ابودقه در خان یونس تجمع کردند و تصاویر آنها را در کنار پرچم‌های جنبش جهاد را برافراشتند. همچنین در حمایت از مقاومت، تکبیر و شعار سر دادند.

در جنین، شهروندان و مبارزان گروه‌های عرین الاسود (لانه شیرها) در میان شعارهایی که بر وحدت خون و میادین فلسطینی تأکید داشتند، پیروزی جدید را جشن گرفتند.

با این حال منابع اعلام کردند که ارتش رژیم صهیونیستی با وجود آتش‌بس، یک برج دیده‌بانی متعلق به مقاومت فلسطین در شرق شهر غزه را بمباران کرد.

فرمول جدید آتش‌بس میان مقاومت فلسطین و ارتش اشغالگر اسرائیل شامل بندهایی است که بر توقف هدف قرار دادن غیرنظامیان، تخریب خانه‌ها و ترور افراد تاکید می‌کند.

بر اساس متن این توافق – که توسط رویترز منتشر شده است – «مصر بر اساس توافق دو طرف، آتش‌بس بین طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی را دقیقاً ساعت ده شب اعلام کرد.»

در متن این توافقنامه آمده است: «مصر از دو طرف خواسته تا توافق را اجرا کنند و با برقراری ارتباط با آن‌ها، آن را پیگیری می‌کند.»

یک منبع فلسطینی نزدیک به مذاکرات قاهره تایید کرد که «مصر موافقت طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی را برای آتش‌بس دریافت کرده است که از ساعت ۱۰ امروز اجرا شد».

یک منبع در جنبش جهاد نیز گفت: نسخه اصلاحی توافقنامه مثبت و مطابق با شرایط مقاومت است.

محمد الهندی، رئیس اداره سیاسی جهاد اسلامی گفت: “توافق آتش‌بسی حاصل شده است که شامل توقف هدف قرار دادن غیرنظامیان، توقف بمباران خانه‌ها و توقف ترور است. ما به مفاد توافق پایبند خواهیم بود، مشروط بر اینکه دشمن اسرائیل به آنها پایبند باشد.”

منابع آگاه اسرائیلی نیز تایید کردند که چارچوب جدید مصر با پیشنهادی که دیروز ارائه شد تفاوت اساسی ندارد.

مقامات اسرائیلی می‌گویند زمان آتش بس فرا رسیده است.

در بیانیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی آمده است که تساحی هنگبی مشاور امنیت داخلی اسرائیل از عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر به دلیل تلاش‌های قاهره تشکر کرده است.

هنگبی ضمن ابراز قدردانی دولت اسرائیل از تلاش‌های خستگی ناپذیر مصر برای آتش‌بس توضیح داد که پاسخ اسرائیل به ابتکار مصر به این معناست که “آرامش با آرامش روبه‌رو خواهد شد و اگر اسرائیل مورد حمله یا تهدید قرار گیرد، به هر کاری که برای دفاع از خود نیاز داشته باشد، ادامه خواهد داد.”

پس از اعلام این بیانیه، داوود شهاب سخنگوی جهاد اعلام کرد: ما اعلامیه مصر را پذیرفته‌ایم و همانطور که اشغالگری متعهد به آن است، به آن پایبند هستیم. هدف قرار دادن خانه‌ها و غیرنظامیان را متوقف کنید.»

انتهای پیام

جهاد اسلامی: نقشه دشمن برای اختلاف‌افکنی بین مقاومت را ناکام گذاشتیم

عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین با اشاره به اینکه فرصت تفرقه‌افکنی بین گروه‌های مقاومت، از دشمن صهیونیستی سلب شد گفت هدف صهیونیست‌ها، ایجاد اختلاف بود.

جهاد اسلامی: نقشه دشمن برای اختلاف‌افکنی بین مقاومت را ناکام گذاشتیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، علی أبوشاهین عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین شامگاه امروز شنبه در واکنش به توافق آتش‌بس که امشب اجرایی شده است، تأکید کرد که این مسئله، پیروزی اراده ملت فلسطین بود و آن را تقدیم شهدای فلسطین می‌کنیم.

ابوشاهین با بیان اینکه جهاد اسلامی با پشتیبانی ملت فلسطین و محور مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی ایستادگی کرد، به شبکه خبری المسیره گفت: ملت ما در برابر رژیمی ایستاد که کشورهای عربی را در چند ساعت می‌تواند اشغال کند.

منابع خبری عبری و عربی شامگاه امروز خبر دادند که پس از پنج روز درگیری گسترده، بین گروههای مقاومت در غزه و صهیونیستها، آتش‌بس برقرار شده است. آتش‌بس از ساعت ۲۲ به وقت محلی اجرایی شد. این توافق، شامل آتش‌بس کامل و توقف کشتار غیر نظامیان و انهدام منازل است.

مصر نیز که در این مذاکرات، نقش میانجی را ایفا می‌کرد، با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که طرفین فلسطینی و اسرائیلی با آتش‌بس موافقت کرده‌اند. قاهره همچنین طرفین را به اجرای توافق تشویق کرد و گفت که از طریق تماس با آنها، روند اجرای توافق را پیگیری خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر صهیونیست، با غرور مدعی شده بود که زیرساخت نظامی جهاد اسلامی را از بین می‌برد، ادامه داد: حملات راکتی نشان داد که وی دروغ می‌گوید و وضعیت مقاومت، خوب است. دشمن نتوانست جهاد اسلامی را که مانند سدی برای مردم ما در کرانه باختری بود، در هم شکند.

این مقام جهاد با تأکید بر وحدت میادین نبرد، در جنگ پنج روز گذشته، تصریح کرد: ما در توافق آتش‌بس، منافع ملت خود را مد نظر قرار دادم. به شرطی به توافق پایبند هستیم که دشمن به غیر نظامیان حمله نکند و اگر در این زمینه،تخطی کند، ما این توافق را منحل خواهیم کرد.

 ارتش رژیم صهیونیستی بامداد سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد که عملیات نظامی جدیدی با نام «الدرع و السهم» (سپر و پیکان)، را علیه نوار غزه آغاز کرده و حملات به مواضع جنبش مقاومت جهاد اسلامی برای سه روز ادامه خواهد داشت. در دومین روز تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه، اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین از آغاز عملیات«ثأر الاحرار» (انتقام آزادگان) خبر داد.

ابوشاهین با بیان اینکه، توقف سیاست ترور، خواسته جهاد اسلامی بوده، گفت: ما فقط درباره پایان این دور [از درگیری] سخن می‌گوییم. این، توافق سازش با دشمن نیست. در این دور، سرایا القدس، موشکها را شلیک می‌کرد، ولی گروههای مقاومت هم پشتیبانی می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه فرصت تفرقه‌افکنی بین گروههای مقاومت، از دشمن صهیونیستی سلب شد، خاطر نشان کرد: دشمن به دنبال اختلاف بود، ولی مقاومت با آگاهی خود، مواضع را یکسان کرد. موشک، شاخصه مقاومت است و به دشمن پیام می‌دهد که آماده مقابله با هر گونه تجاوز دیگری است.

پایان پیام/

در حالی حملات متقابل رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطین برای پنجمین روز متوالی ادامه دارد که تل‌آویو وضعیت فوق‌العاده را در اراضی اشغالی تا سه‌شنبه آینده تمدید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف نوارغزه از بامداد روز سه‌شنبه  (۱۹ اردیبهشت) تا به امروز (شنبه، ۲۳ اردیبهشت) برای پنجمین روز متوالی ادامه دارد.

بامداد سه‌شنبه بود که ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که عملیات نظامی جدیدی با نام «الدرع و السهم» (سپر و پیکان)، را علیه نوار غزه آغاز کرده و حملات به مواضع جنبش مقاومت جهاد اسلامی برای سه روز ادامه خواهد داشت.

در دومین روز تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه، اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین از آغاز عملیات«ثأر الاحرار» (انتقام آزادگان) خبر داد و پاسخ راکتی و موشکی مقاومت آغاز شد و تا هنگام تنظیم این خبر ادامه داد.

بر اساس جدیدترین آمار از شمار قربانیان فلسطینی در دور جدید تجاوز صهیونیست‌ها به نوار غزه، ۳۳ نفر شهید و ۱۴۷ نفر مجروح شده‌اند.  اخبار لحظه به لحظه از پنجمین روز نبرد در نوار غزه در ادامه می‌آید:

۴۲: ۲۰ خبرهای ضد و نقیض از احتمال پذیرش توافق آتش‌بس در غزه

برخی از منابع عبری مدعی شدند که صهیونیستها خواستار خروج هیأتهای خارجی از غزه شده‌اند، ولی منابع فلسطینی تأکید کردند که این افراد، مسافر بوده‌اند یا از کسانی هستند که کار موقت در غزه دارند. پس از اینکه رژیم صهیونیستی، گذرگاهها را بسته بود، این مسافران نتوانسته بودند از غزه خارج شوند، ولی صهیونیستها امروز به آنان اجازه دادند از این منطقه خارج شوند.

شبکه المیادین هم به نقل از منابع خود گزارش داد، در حال حاضر، تنش بین گروههای مقاومت و صهیونیستها در بالاترین سطح قرار دارد و سرایا القدس و گروههای مقاومت قصد دارند از ابزارهای جنگی جدیدی استفاده کنند.

به گفته این منابع، میانجی مصری تا کنون نتوانسته است، پیشنهادی برای آتش‌بس ارائه کند که طرفین با آن موافقت کنند. یک منبع در جهاد اسلامی اما تأکید کرد که انچه درباره موفقیت مذاکرات آتش‌بس گفته می‌شود، صحت ندارد. البته شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی خبر داد که رؤسای ستاد مشترک ارتش و شاباک با این آتش‌بس موافق هستند، ولی نتانیاهو هنوز موافقت خود را اعلام نکرده است.

۱۵: ۲۰- احتمال گسترش دایره درگیری با موشک‌های دوربُرد جهاد اسلامی

خبرگزاری سما به نقل از یک منبع نظامی اسرائیلی گزارش داد که احتمال دارد جنگ به چند جبهه دیگر گسترش یابد، ولی نظامیان صهیونیست، «آماده هستند که با هر گونه تحولی مقابله کنند». وی در عین حال اذعان کرد که جنبش جهاد اسلامی، موشک‌های دوربُرد در اختیار دارد.

این منبع با بیان اینکه اگر جهاد اسلامی، دایره هدف خود را از تل‌آویو فراتر ببرد، صهیونیستها، غافلگیر نخواهند شد، تصریح کرد: تلاشهای جهاد برای استفاده از موشکهای هدایت‌شونده را رصد کردیم. گنبد آهنین نیز موفق به رهگیری نشده است که این علت به خاطر یک نقص فنی در خودِ این سامانه است. ما در این باره، تحقیق می‌کنیم.

۳۰: ۱۹- از سرگیری حملات راکتی و جلسه امنیتی سران صهیونیست

منابع خبری عربی گزارش دادند که گروههای مقاومت بار دیگر حملات راکتی به شهرکهای اسرائیلی از جمله سدیروت را از سر گرفته‌اند. خبرنگار الجزیره خبر داد که برای نخستین بار از سال ۲۰۲۱ تا کنون، صدای چندین انفجار از شهرک «اوفاکیم» شنیده شده است. پس از این حملات، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز جلسه‌ امنیتی برگزار کرد. در این جلسه، وزیر جنگ و مسئولان نهادهای امنیتی صهیونیست، حضور داشتند.

۱۰: ۱۹- جهاد اسلامی از موشک بدر-۳ استفاده کرد

شبکه المیادین به نقل از رسانه‌های صهیونیستی گزارش داد، جنبش جهاد اسلامی قادر است خسارات اقتصادی و روحی زیادی به صهیونیستها وارد کند و جبهه داخلی این رژیم، از پنج روز پیش تا به امروز، «فلج» شده است.

این منابع با بیان اینکه جهاد اسلامی می‌تواند جنگ را برای مدت زمان طولانی مدیریت کند، تصریح کردند: جهاد اسلامی امروز برای نخستین بار از موشک بدر-۳ استفاده کرده است که دارای قدرت تخریب بسیار بالایی است.

همزمان با درگیریها در غزه، شمار زیادی از فراکسیونهای سیاسی لبنان و فلسطین به همراه مردم صیدا در لبنان، در حمایت از غزه تجمع کردند. ایمن شناعه از رهبران حماس در لبنان در این مراسم گفت که ملتهای عربی، در پاسخ به تجاوز صهیونیستها، از مقاومت فلسطین حمایت می‌کنند.

احسان عطایا عضو دفتر سیاسی جهاد اسلامی هم تأکید کرد که دشمن صهیونیستی، با وجود ائتلاف مقاومت که در صدر آن، جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، نمی‌تواند پیروز شود. عطایا با بیان اینکه سوریه، حزب الله و گروههای عراق و یمن، از مقاومت فلسطین حمایت می‌کنند، گفت که گروههای مقاومت ثابت کردند در مقابله با دشمن صهیونیستی، موضع واحد دارند.

۳۰: ۱۸- آمار افتضاح صهیونیست‌ها در رهگیری موشکهای مقاومت

شبکه الجزیره به نقل از ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد که از زمان آغاز تجاوز صهیونیستها و پاسخ نیروهای مقاومت تا کنون، هزار و ۲۳۴ راکت و موشک به سمت فلسطین اشغالی شلیک شده است و در مقابل، صهیونیستها نیز ۳۷۱ منطقه را در غزه هدف قرار دادند.

ارتش این رژیم همچنین اذعان کرد که از این تعداد موشک و راکتی که به سمت اراضی اشغالی شلیک شده است، ۹۷۶ موشک موفق شده است از مرزهای فلسطین اشغالی عبور کند. همزمان با این اذعان به شکست، منابع فلسطینی از حمله هوایی جدید صهیونیستها به شرق غزه خبر دادند.

۱۸: ۱۷- حملات هوایی صهیونیستها به منازل مسکونی در نوار غزه

خبرگزاری صفا فلسطین گزارش داد که رژیم صهیونیستی یک منزل را در غرب بیت لاهیا هدف حمله هوایی قرار داد، ولی هنوز مشخص نیست، این عملیات برای هدف قرار دادن یکی از فرماندهان مقاومت بوده است یا خیر. کما اینکه، خبری از تلفات احتمالی این حمله منتشر نشده است.

در کنار این حمله، یک پهپاد انتحاری متعلق به ارتش صهیونیست، یک خانه را در خیابان «البنات» واقع در بیت حانون هدف قرار داد. بیت حانون در شمال نوار غزه قرار دارد. از این حمله نیز، آماری از تلفات احتمالی منتشر نشده است.

نظامیان اشغالگر قدس در گذرگاه «ریحان» واقع در جنوب غرب جنین یک جوان فلسطینی را هدف قرار دادند که در پی آن، به شهادت رسید. صهیونیستها مطابق معمولی مدعی شدند که این جوان، قصد داشته است عملیات استشهادی انجام دهد.

۵۲: ۱۶- فرار ۱۲ هزار اسرائیلی از نوار غزه

شبکه خبری المنار به نقل از منابع صهیونیست گزارش داد که از زمان آغاز درگیریهای اخیر تا به امروز شنبه، ۱۲ هزار شهرک‌نشین صهیونیست، در قالب طرح تخلیه شهرکهای اطراف نوار غزه، از این منطقه گریخته‌اند.

این منابع همچنین پیش‌بینی کردند که طرح تخلیه اطراف نوار غزه، تا روز سه‌شنبه آینده ادامه خواهد داشت. روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت هم چند روز پیش خبر داد که چهارشنبه چهار هزار و ۵۰۰ اسرائیلی از شهرک «سدیروت» در مجاورت نوار غزه قرار دارد، فرار خواهند کرد؛ زیرا صهیونیستهای ساکن در اطراف نوار غزه، به شدت نگران شلیک گسترده راکت از سوی رزمندگان مقاومت فلسطین هستند(جزئیات بیشتر).

۳۰: ۱۶- تمدید وضعیت فوق العاده در فلسطین اشغالی

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که به بمباران غزه ادامه خواهد داد. این رژیم همچنین وضعیت فوق العاده در اراضی اشغالی را تا روز سه‌شنبه آینده تمدید و پیش‌بینی کرد که حملات نیروهای مقاومت، تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

نیروهای مقاومت نیز بعد از ظهر امروز، شهرک‌های مجاوز نوار غزه را هدف حملات راکتی خود قرار دادند. خبرگزاری شهاب گزارش داد که در پی این حملات، آژیرهای خطر در شهر تل‌آویو و شهرکهای اسدود، نتیف هعسراه و نیریم به صدا درآمد.

تصویر زیر هم از نظامیان صهیونیست منتشر شده است که پس از به صدا درآمدن آژیرهای خطر، از ترس و وحشت بر روی زمین، دراز کشیده‌اند:

در حال تکمیل…

 

 

 

یک جوان فلسطینی در نزدیکی شهر جنین به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست به شهادت رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، شامگاه امروز شنبه، احمد محمد تیسیر عطاطره، جوان ۳۳ ساله فلسطینی، در یک ایست و بازرسی در جنوب غرب جنین، پس از تیراندازی نظامیان اشغالگر صهیونیستی به شهادت رسید. صهیونیست‌ها مدعی شدند که شهید عطاطره با چاقو قصد حمله به نظامیان صهیونیست را داشته است.

طارق کبها، رئیس شورای روستای طوره در سخنانی اعلام کرد: نظامیان اشغالگر صهیونیستی در یک ایست و بازرسی در نزدیکی شهرک صهیونیستی شاکید، شهید عطاطره را به شهادت رساندند. صهیونیست‌ها به سوی شهید عطاطره که سوار بر دوچرخه بود، شلیک و وی را به شدت زخمی کردند و سپس این جوان فلسطینی را روی زمین به حال خود رها کردند.

کبها افزود: نظامیان صهیونیست از حضور خودروهای آمبولانس و شهروندان فلسطینی در اطراف شهید عطاطره ممانعت به عمل آوردند و وی را روی زمین رها کردند تا این‌که خونریزی شدید ناشی از تیراندازی، به شهادت او انجامید.

پس از این رخ‌داد، پلیس رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای مدعی شد: اندکی قبل، فرد مظنونی که چاقو به دست داشت، به سمت نیروهای نظامی ما در گذرگاه شاکید هجوم آورد و در پی آن، نیروهای ما به سمت این فرد تیراندازی نمودند.

کد خبر ۵۷۷۹۱۱۷

 

 

 

 

 

با شکست تلاش‌های قاهره برای برقراری آتش‌بس، رژیم صهیونیستی، امروز برای پنجمین روز متوالی همچنان مناطق مختلف نوار غزه را بمباران می‌کند و در مقابل پاسخ راکتی مقاومت برای چهارمین روز متوالی ادامه دارد.

لحظه به لحظه | فرار 10 هزار صهیونیست از شهرک‌های مجاور غزه/درخواست آتش‌بس آمریکا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ، حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف نوارغزه از بامداد روز سه‌شنبه  (۹ می) تا به امروز (شنبه، ۱۳ می) برای پنجمین روز متوالی ادامه دارد.

بامداد سه‌شنبه، (۹ می) بود که ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که عملیات نظامی جدیدی با نام «الدرع و السهم» (سپر و پیکان)، را علیه نوار غزه آغاز کرده و حملات به مواضع جنبش مقاومت جهاد اسلامی برای سه روز ادامه خواهد داشت.

در دومین روز تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه، اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین از آغاز عملیات«ثأر الاحرار» (انتقام آزادگان) خبر داد و پاسخ راکتی و موشکی مقاومت آغاز شد و تا هنگام تنظیم این خبر ادامه داد.

اخبار لحظه به لحظه از پنجمین روز نبرد در نوار غزه در ادامه می‌آید:

فرار ۱۰ هزار صهیونیست از شهرک‌های اطراف نوار غزه

منابع رسانه‌ای اعلام کردند که تاکنون، بیش از ۱۰ هزار شهرک‌نشین صهیونیست، شهرک‌های اطراف نوار غزه را تخلیه کرده‌اند و به مناطق مرکزی و شمالی اراضی اشغالی پناه برده‌اند.

واللا: وندی شرمن خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه شد

«باراک راوید» خبرنگار و تحلیلگر صهیونیست وبگاه «واللا»‌، امروز، مدعی شد که «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا از «ران درمر» وزیر امور راهبردی و دیپلماسی عمومی رژیم صهیونیستی خواسته است که برای دستیابی به آتش بس فوری به منظور بازگرداندن آرامش و جلوگیری از تشدید تنش تلاش کند.

بمباران بیت لاهیا و محله الزیتون در غزه

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی همچنان در حال بمباران مناطق مختلف نوار غزه هستند.

رسانه‌های فلسطینی تصاویری از لحظه هدف قرار گرفتن یک منزل در بیت‌لاهیا و خرابی‌های به بار آمده در منزل خانواده «یاسین» در محله «الزیتون» در جنوب شهر غزه منتشر کردند.

بمباران مرکز غزه و ویران شدن منزل «ابوعبید»

وبگاه فلسطینی شهاب، تصاویری از آثار منزل خانواده «ابوعبید» در نزدیکی بیمارستان «شهداء الاقصی» در دیرالبلح واقع در مرکز نوار غزه منتشر کرد.

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی این منزل را در بمباران امروز نوار غزه ویران کردند و طی این بمباران به بیمارستان شهداء الاقصی نیز خسارت وارد آمد.

شلیک موشک ضد تانک از نوار غزه برای نخستین بار

ارتش رژیم صهیونیستی، صبح امروز اعتراف کرد که برای نخستین‌بار طی چند روز اخیر، از نوار غزه یک فروند موشک ضد تانک به سوی شهرک‌های صهیونیست‌نشین شلیک شده است.

ارتش ادعا کرد که شلیک این موشک، هیچ خسارت و تلفاتی به همراه نداشت.

شلیک  ۱۰۹۹ راکت و موشک مقاومت؛ رهگیری تنها۳۴۰ راکت از سوی گنبد آهنین

ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد که از آغاز تجاوز به غزه در روز سه‌شنبه تاکنون، ۳۲۵ هدف جنبش جهاد اسلامی را بمباران کرده است و در مقابل سامانه گنبد آهنین، ۳۴۰ راکت شلیکی به سوی اراضی اشغالی را رهگیری کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین اعتراف کرد که از زمان آغاز پاسخ مقاومت به تجاوز جدید غزه، ۱۰۹۹ راکت و موشک از سوی نوار غزه به سوی اراضی اشغالی شلیک شده است.

آغاز دور جدید حملات راکتی مقاومت

گروه‌های مقاومت فلسطین، موج جدیدی از حملات راکتی خود علیه اراضی اشغالی را آغاز کردند.

همزمان با شلیک راکت‌های مقاومت به سوی شهرک‌های صهیونیست‌نشین، آژیرهای هشدار در شهرک‌های نیر عام، مفلسیم، سدیروت و إیفیم به صدا درآمد.

رادیو رژیم صهیونیستی در ادامه اعلام کرد که پنج راکت به سوی سدیروت و شهرک‌های اطراف نوار غزه شلیک شده که گنبد آهنین دو راکت را رهگیری و منهدم کرد.

پیش‌بینی شلیک موشک‌های دور برد مقاومت در رسانه‌های صهیونیستی

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، امروز اعلام کرد: شلیک مجدد راکت‌ها [از سوی مقاومت به سوی اراضی اشغالی]، پس از شکست مذاکرات صورت گرفت و در ساعات آینده شاهد شلیک‌های دوربرد خواهیم بود.

تداوم مذاکرات آتش‌بس در مصر؛ توانایی مقاومت به تداوم جنگ برای چندین ماه

منابع آگاه فلسطینی در گفت‌وگو با المیادین از تداوم مذاکرات آتش‌بس در مصر خبر دادند اما در عین حال اعلام کردند که تحقق این آتش‌بس بسیار دشوار است و تاکنون گشایشی حاصل نشده است.

به گفته این منابع، مشکل اصلی در مسیر آتش‌بس، مخالفت دشمن اسرائیلی با متعهد شدن کتبی یا شفاهی به توقف ترورها است. جنبش جهاد اسلامی و گروه‌های مقاومت نیز با توقف نبرد بدون دستیابی به این تعهد مخالفت می‌کنند.

این منابع اذعان داشتند که فرصت‌های رفتن به سمت یک نبرد گسترده بیش از فرصت‌های دستیابی به آتش‌بس است. هرچند که هنوز بارقه‌ی امیدی است که به گزینه دوم روی آورده شود.

این منابع تاکید کردند: «سرایا القدس و مقاومت فلسطین، کمبود مهمات ندارند و می‌توانند ما‌ه‌ها بجنگند.

مقاومت: ضربات ما به دشمن در راه است/ تداوم تلاش‌های مصر برای آتش‌بس 

یک مقام بلندپایه مقاومت فلسطین، امروز در گفت‌وگو با شبکه المیادین تصریح کرد: نبرد ما دشمن همچنان ادامه دارد و ان شاء الله ضربات ما به دشمن در راه است.

وی افزود: اشغالگران آرامش در برابر آرامش بخواهند، بدون آن‌که بخواهند ترورها را متوقف کنند. نتانیاهو می‌ترسد که پایبندی به مطالبات مقاومت، به فروپاشی و سقوط کابینه‌اش منجر شود.

این مقام مسئول مقاومت افزود که تلاش‌های مصر برای آتش‌بس ادامه دارد. تلاش های آن‌ها قابل تقدیر است و ما با آن، مثبت برخورد می‌کنیم. اما دشمن پس از جنایات خود در ترور [رهبران مقاومت]، با هدف گمراه کردن افکار عمومی، بسیار از برقراری آرامش صحبت می‌کند.

وی تصریح کرد که نباید اخبار منتشر شده غیررسمی درباره آتش‌بس را مورد توجه قرار داد، تنها مقاومت است که زمان پایان این دور از نبرد را تعیین می‌کند.

شلیک راکت‌های مقاومت به سوی شهرک‌های صهیونیست‌نشین

مقاومت فلسطین در پنجمین روز تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه، همچنان در حال پاسخ راکتی به صهیونیست‌ها است و شهرک‌های اطراف نوار غزه را هدف قرار می‌دهد.

حمله هوایی به زمین‌های کشاورزی در نوار غزه

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، امروز یک زمین کشاورزی را در اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه، یک زمین کشاورزی در شرق شهر غزه و یک زمین کشاورزی در شرق اردوگاه البریج در مرکز نوار غزه را هدف قرار دادند.

صدای ممتد آژیر هشدار در شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف غزه

از بامداد امروز، همزمان با حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف نوار غزه، آژیرهای هشدار در شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف نوار غزه از بیم حملات موشکی و راکتی مقاومت به صدا در آمده است. اندکی پس از به صدا درآمدن این آژیرها، راکت‌های مقاومت شهرک‌های صهیونیست‌نشین را هدف قرار داد.

به گزارش الجزیره، شهرک‌های صهیونیست‌نشین عسقلان و نیریم و العین الثالثه بیش از سایر شهرک‌های اطراف نوار غزه، صدای آژیر هشدار در آن‌ها شنیده شده است.

تخریب ۷ منزل مسکونی در بمباران‌های غزه در بامداد شنبه

خبرنگار شبکه خبری المیادین در فلسطین اشغالی، بامداد امروز گزارش داد که هواپیماهای جاسوسی رژیم اشغالگر هفت منزل مسکونی را در مناطق مختلف نوار غزه ویران کرده‌اند.

بر اساس این گزارش منزل شهید «بهاء ابوالعطاء» در محله «الشجیع» واقع در شرق غزه یکی از منازل ویران شده است.

رژیم صهیونیستی، تصاویری از نحوه هدف قرار دادن منزل این شهید فلسطینی را صبح امروز منتشر کرد.

پایان

با ادامه حملات راکتی گسترده مقاومت به صهیونیست‌ها، آژیرهای خطر در سراسر اراضی اشغالی به صدا درآمد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، مقاومت فلسطین پایگاه ایرز در شمال نوار غزه را هدف حمله خمپاره‌ ای قرار داد.

منابع فلسطینی در این خصوص اعلام کردند که مقاومت پایگاه ایرز در شمال نوار غزه را هدف حمله خمپاره‌ای قرار داده است.

شهر اشغالی اسدود هم زیر باران راکت‌های مقاومت قرار دارد و آژیر خطر در این شهر به صدا درآمده است.

بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی فلسطین، مقاومت دقایقی پیش شهرک‌های صهیونیستی مجاور غزه را آماج حمله راکتی قرار داد.

روزنامه عبری زبان معاریو از وقوع آتش‌سوزی در شهرک کفار عزه در مجاورت غزه به سبب راکت‌های مقاومت خبر داد.

آژیر خطر در عسقلان، اور هنیر، کرم شلوم، یاتد و حولیت هم به صدا درآمده است.

کد خبر ۵۷۷۸۱۷۹

دور تازه حملات هوایی رژیم صهیونیستی به غزه و پاسخ راکتی مقاومت فلسطین

رژیم صهیونیستی عصر امروز پنجشنبه موج تازه‌ای از حملات خود به مناطق نوار غزه را آغاز کرده است که با واکنش راکتی مقاومت فلسطین مواجه شد.

به گزارش ایسنا، جنگنده‌های اسرائیلی از عصر پنجشنبه دست به حملات گسترده در مناطق مختلف نوار غزه زده‌اند.

ارتش رژیم صهیونیستی در دور تازه حملات خود به غزه، زمین‌های کشاورزی در شرق شهرک القراره در جنوب نوار باریکه را هدف قرار داد.

الجزیره به نقل از یک منبع پزشکی غزه گزارش داد که در بمباران منطقه الشجاعیه در شرق غزه، دو نفر به شهادت رسیدند و چند نفر از فلسطینیان زخمی شدند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ارتش اسرائیل به “دفاع و حمله خود تا پایان جنگ” ادامه خواهد داد.

همزمان، گروه‌های مقاومت فلسطین از غزه، اقدام به شلیک چند راکت به سمت شهرک‌های مجاور نوار غزه و هم چنین تل‌آویو کردند که یک صهیونیست کشته شد.

به گزارش سما نیوز، در پی شلیک این راکت‌ها، آژیر خطر در جنوب شهرک‌های عسقلان، نتف هعسراه و زیکیم به صدا در آمد.

بر اساس این گزارش، صدای آژیر خطر در تل آویو، الرمله و رحوفوت هم به صدا درآمده است.

وزارت بهداشت غزه عصر امروز پنجشنبه اعلام کرد که از ابتدای حملات صهیونیست تاکنون، ۲۶ نفر از فلسطینیان به شهادت رسیده و ۸۶ نفر مجروح شده‌اند.

انتهای پیام

 

 

 

 

 

 

رسانه‌های صهیونیستی، امروز اعلام کردند که در جریان پاسخ موشکی مقاومت به تجاوز جدید به نوار غزه، نزدیک به ۵۰۰ موشک و راکت به سوی اراضی اشغالی شلیک شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های رژیم صهیونیستی، امروز (پنجشنبه، ۱۱ می)، اعلام کردند که در جریان پاسخ مقاومت فلسطین به دومین روز تجاوز این رژیم به نوار غزه، روز گذشته (چهارشنبه، ۱۰ می)، نزدیک به ۵۰۰ موشک [و راکت] به سوی «اسرائیل» شلیک شد.

یک تحلیلگر نظامی در روزنامه «اسرائیل هیوم» تصریح کرد: عملیات در غزه بهای سنگینی را به جنبش جهاد اسلامی وارد کرد، اما هیچ معادله‌‌ای را نشکست و موجب تغییر اساسی در چیزی نشد.

وی افزود: به دولت توصیه می‌شود این واقعیت را برای ساکنان شهرک‌های اطراف نوار غزه توضیح دهد، قبل از این‌که آن‌ها پس از چند هفته یا چند روز با زنگ‌های هشداری که آسایش آن‌ها را می‌گیرد، از خواب بیدار شوند.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: «با ورود به سومین روز از عملیات “الدرع و السهم” (سپر و پیکان)، ما به ۱۵۸ هدف در نوار غزه حمله کردیم و در مقابل ۵۰۷ موشک و راکت از نوار غزه به سوی ما شلیک شد».

بامداد سه‌شنبه، (۹ می) بود که ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که عملیات نظامی جدیدی با نام «سپر و پیکان» را علیه نوار غزه آغاز کرده و حملات به مواضع جنبش مقاومت جهاد اسلامی برای سه روز ادامه خواهد داشت.

همزمان با تداوم حملات جنایتکارانه رژیم موقت صهیونیستی در بامداد پنجشنبه و ترور فرمانده ارشد جهاد اسلامی در خان‌یونس، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که از آغاز حملات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه از بامداد سه‌شنبه، ۲۵ نفر به شهادت رسیده و ۷۶ نفر مجروح شدند که حال برخی از آن‌ها وخیم گزارش می‌شود.

پایان پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رئیس جمهور در دیدار رئیس شورای‌عالی قضایی عراق، با تاکید بر اینکه اجرای عدالت در پرونده ترور سرداران مبارزه با تروریسم نباید مشمول مرور زمان شود، اظهار داشت: پیگیری این پرونده تا حصول نتیجه نشان خواهد داد که دو کشور در اجرای عدالت، در قبال کسانی که به هیچ میثاق و پیمانی پایبند نیستند، هیچ ملاحظه‌ای ندارند.

رئیس جمهور در دیدار رئیس شورای‌عالی قضایی عراق، با تاکید بر اینکه اجرای عدالت در پرونده ترور سرداران مبارزه با تروریسم نباید مشمول مرور زمان شود، اظهار داشت: پیگیری این پرونده تا حصول نتیجه نشان خواهد داد که دو کشور در اجرای عدالت، در قبال کسانی که به هیچ میثاق و پیمانی پایبند نیستند، هیچ ملاحظه‌ای ندارند.

به گزارش عرشه آنلاین، سید ابراهیم رئیسی عصر امروز سه‌شنبه در دیدار «فائق زیدان» رئیس شورای‌عالی قضایی عراق، با اشاره به توضیحات وی درباره پیگیری پرونده ترور سرداران مقاومت گفت:‌ اراده دولت و نظام قضایی عراق در پیگیری پرونده جنایت هولناک آمریکایی‌ها در ترور شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس و سپردن آمران،‌ مباشران و عاملان این جنایت به دست عدالت برای ما روشن است.

رئیسی با تاکید بر اینکه اجرای عدالت در پرونده ترور سرداران مبارزه با تروریسم نباید مشمول مرور زمان شود، اظهار داشت: پیگیری این پرونده تا حصول نتیجه نشان خواهد داد که ایران و عراق در اجرای عدالت، در قبال کسانی که به هیچ میثاق و پیمانی پایبند نیستند، هیچ ملاحظه‌ای ندارند.

رئیس جمهور با اشاره به تداوم همکاری‌های گسترده تهران-بغداد در حوزه انرژی، بر لزوم پایبندی و تسریع دولت عراق به اجرای تعهداتش تاکید کرد.

«فائق زیدان» رئیس شورای‌عالی قضایی عراق نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت گسترش روابط و همکاری‌های قضایی با جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: یکی از مهمترین مصادیق همکاری قضایی دو کشور همسایه و برادر، محاکمه همه افرادی است که در جنایت تروریستی به شهادت رساندن سرداران مبارزه با ترویسم مشارکت داشتند.

رئیس شورای‌عالی قضایی عراق همچنین گزارشی از اقدامات این کشور برای پرداخت مطالبات ایران در زمینه فروش گاز و برق به عراق ارائه کرد./

منبع : ایسنا

 

 

 

 

 

 

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بیش از ۱۴۰ بخش صنعتی کشور از جمله صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی از دستاوردهای سازمان انرژی اتمی استفاده می‌کنند.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی، نخستین محصولات فناورانه با سطح فناوری بالا در حوزه ابزار اندازه‌گیری شتابدهنده‌های الکترون مرکز فناوری و نوآوری رسا در مراسمی رسمی با حضور محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، معاونان سازمان و متخصصان صنعت هسته‌ای ۱۸ اردیبهشت ماه به‌طور رسمی به بازار عرضه شد.

محمد اسلامی در مراسم عرضه نخستین محصولات فناورانه مرکز رسا به بازار ضمن تشکر از تمام کسانی‌که زیست بوم فناوری هسته‌ای را پایه گذاری کردند، بیان کرد: نقش سازمان انرژی اتمی ایران، یک نقش راهبردی است.

وی درباره حضور بخش خصوصی در این عرصه گفت: ورود بخش خصوصی به عرصه‌های گوناگون طبیعی است. سازمان انرژی اتمی ایران نیز باید تا جایی که می‌تواند ریسک فعالیت و سرمایه‌گذاری را به سمت صفر سوق دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه توسعه کاربرد پرتوها و نیز دستیابی به ۱۰ هزار مگاوات برق جدید هسته‌ای را در این سازمان هدف‌گذاری کرده‌ایم، عنوان کرد: با توجه به اهداف تعیین شده و تکلیف قانونی که برعهده داریم با قدرت در مسیر توسعه کاربرد پرتوها و افزایش تولید برق هسته‌ای از طریق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی حرکت می‌کنیم.

اسلامی با اشاره با‌ اینکه حوزه توسعه کاربرد پرتوها و افزایش تولید برق هسته‌ای دارای مزیت‌های اقتصادی غیرقابل انکار است، تأکید کرد: برای افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها، مجوزهای قانونی را فراهم می‌سازیم تا در این مسیر حرکت کنند که این مهم نشان می‌دهد که میدان و مسیر باز است.

وی اضافه کرد: کشور به شدت به انرژی پاک و پایدار نیاز دارد و با توجه به وضعیت فعلی اکوسیستم و تغییرات اقلیمی، همه ما مکلف هستیم در مسیر کربن صفر حرکت کنیم که سازوکار این مسئله فراهم شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه این مسیر را هدف‌گذاری کرده‌ایم و نیز برنامه‌ها و سیاست‌هایی تعیین شده که مسیر حرکت را برای پژوهشگاه پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای مشخص کرده، گفت: صندوق تحقیق و توسعه سازمان انرژی اتمی ایران با هدف حمایت از این تفکر تشکیل شده است تا بتواند تحقق این اهداف را حمایت کرده و به ثمر برساند.

اسلامی با اشاره به اینکه ثروت انسانی در این مسیر بزرگترین موهبتی است که در اختیار داریم، اظهار داشت: حجم نیروی انسانی فرهیخته و دانشمند ما قابل ملاحظه است و هیچ سازمانی به اندازه سازمان انرژی اتمی ایران، نیروی متخصص در اختیار ندارد. تلاش ما این است که محیط را آرام کرده و با تعاملات بین‌المللی گسترده بتوانیم ظرفیت‌های علمی و پژوهشی را پشتیبانی کنیم تا به خدمت گرفتن آن، چرخ توسعه کشور به حرکت درآید.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد: این مسیر را همچنان دنبال می‌کنیم و همان‌گونه که ابتدای سال اعلام کردم؛ همکاران ما سال ۱۴۰۱، یک سال پرنشاط و پرتحرک را تجربه کردند به‌طوری که ما ۱۵۹ دستاورد دانشی، فناوری و صنعتی داشتیم که تعداد آن‌ها کم نبوده است و به عبارت بهتر هر ۱.۵ روز کاری یک دستاورد داشته‌ایم که حکایت از پویایی و نشاط یک سازمان دارد.

اسلامی درباره عرضه ۲ طرح فناورانه در مرکز رشد و فناوری رسا سازمان انرژی اتمی در حوزه اندازه گیری به بازار، اظهار داشت:  برنامه امروز، یک نقطه آغاز است که می‌تواند از طریق مرکز رسا در مسیر کاربردی شدن و تجاری شدن قرار گیرد و نشان دهد این مرکز در اصل یک کشتزار حاصلخیز است و این کشتزار همواره می‌تواند محصولات گوناگون داشته باشد. در این راه همه باید نسبت به حفظ سرمایه‌های سازمان حساس باشند تا این روند و جریان پابرجا باشد.

معاون رئیس جمهور گفت: مهمترین پیام برنامه امروز، سرریز فناوری هسته‌ای به سایر بخش‌ها و درون جامعه است. نکته حائز اهمیت برای ما این است که با فناوری هسته‌ای بتوانیم بستر زندگی مردم و فعالیت‌های علمی و پژوهشی را با یکسری اقدامات متفاوت، تسهیل و تسریع کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به حضور شرکت‌های دانش بنیان در عرصه صنعت هسته‌ای توضیح داد: ورود شرکت‌های دانش بنیان که می‌توانند همکار صنعت هسته‌ای باشند را از طریق مرکز رسا تسهیل کرده و سازوکاری فراهم کرده‌ایم تا بتوانند نتایج تحقیقات را به سامانه تبدیل و در نهایت به بازار عرضه کنند و از این طریق در اختیار جامعه قرار گیرد.

وی گفت: سامانه اندازه گیری و تشخیصی، یک بخش مهم از صنعت هسته‌ای محسوب می‌شود و این سامانه در هر رشته‌ای کاربرد دارد و با توجه به تحریم‌های گسترده بخش‌های مهم و صنایع، در گام نخست توانسته‌ایم بخش‌ها و تجهیزاتی که تحریم هستند را احیا کنیم و در گام دوم با حرکت خلاقانه و نوآورانه، این بخش‌ها و سامانه‌ها را ارتقا دهیم و جایگزین کنیم تا صنایع کشور از این فرصت استفاده کنند. خوشبختانه بیش از ۱۴۰ بخش صنعتی کشور نظیر صنایع فولاد، سیمان، پتروشیمی و آزمایشگاهی و سایر بخش‌های گوناگون از دستاوردهای ما استفاده می‌کنند.

اسلامی افزود: در بحث آزمایشگاهی و به‌ویژه در جریان اندازه‌گیری نوترون و الکترون، ابزار‌های اندازه‌گیری شتابدهنده‌ها بسیار کاربرد دارند و ما نیز به این تجهیزات نیاز داشتیم؛ به‌طوری‌که بخش الکترومغناطیس که یک سامانه و چشمه اندازه‌گیری است همه در داخل کشور ساخته می‌شود و شرکت‌های دانش بنیان که اکنون این فناوری را در اختیار دارند، می‌توانند ‌آن‌ را گسترش دهند و به دانشگاه‌ها، مراکز علمی و صنایع گوناگون عرضه کنند.

وی درباره میزان ارزآوری این تجهیزات و نیز اقدامات انجام شده در زمینه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی توضیح داد: همه محصولاتی که در سازمان انرژی اتمی ایران تولید می‌شود شامل اقلامی است که قابلیت صادرات دارد زیرا براساس استانداردها و الزامات روز و تاکیدات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طراحی و ساخته می‌شود.

اسلامی گفت: همچنین در مورد سرمایه‌گذاری خارجی در قانون بودجه برای ساخت نیروگاه‌های اتمی، سرمایه گذار داخلی و خارجی را پیش‌بینی کرده‌ و در این زمینه ارتباطاتی برقرار کرده‌ایم که با توجه به مطالعات، پیگیر‌ی‌ها و مذاکراتی که تا امروز انجام شده امیدواریم شاهد افزایش میزان تولید برق هسته‌ای در کشور باشیم.

وی با تأکید بر اینکه پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در مرکز رسا به موفقیت‌هایی دست یافته است، بیان کرد: این مرکز، شرکت‌های دانش بنیان نوپا را پذیرش کرده است و آن‌ها توانسته‌اند با رفت و آمد مدیریتی و نیز با مشارکتی که بستر آن در اینجا فراهم شده نسبت به تولید و عرضه محصولات تحت حمایت این مرکز اقدام کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد: منبع اصلی مولد فناوری در سازمان انرژی اتمی ایران، پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای است و با تحقیقات گسترده این نتایج به دست آمده که پژوهشگاه امروز پشتیبان صنعت هسته‌ای محسوب می‌شود. بنابراین هر چه یافته‌های نوین و این مرکز فناوری ارتقا یابد به ‌همان اندازه به این شرکت‌ها هم منتقل می‌شود تا بتوانند سامانه‌های اندازه‌گیری و تشخیصی روزآمدی را ساخته و در داخل کشور بفروشند و نیز بازار‌های صادراتی هم داشته باشند.

پایان پیام/

در حالی که ارتش سودان از کنترل نیروهای واکنش سریع بر ساختمان وابسته نظامی عربستان در خارطوم خبر داد، و وزارت خارجه سودان از جامعه جهانی و سازمان جهانی بهداشت خواست نیروهای واکنش سریع را به عنوان یک سازمان تروریستی طبقه‌بندی کنند، شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز اعلام کرد که پنج‌شنبه هفته جاری نشستی ویژه سودان برگزار می‌کند. سازمان ملل هم هشدار داده در صورت تداوم درگیری‌ها ۱۹ میلیون سودانی در ماه‌های آتی با خطر کمبود شدید مواد غذایی مواجه می‌شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز عربی، شورای حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که پنج‌شنبه هفته جاری (۱۱ مه) نشست ویژه‌ای برای بررسی تاثیر درگیری‌های سودان از اواسط آوریل بر وضعیت حقوق بشر برگزار خواهد کرد.

این شورا در ادامه بیانیه خود تاکید کرد که این نشست فوق‌العاده بر اساس درخواست رسمی و مشترک عصر جمعه انگلیس، نروژ، آمریکا و آلمان برگزار می‌شود و تا این لحظه ۵۲ کشور از آن حمایت کرده‌اند.

بر اساس سند روز جمعه، انتظار می‌رود گروهی از کشورها به رهبری چهار کشور غربی نشست فوری شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره بحران سودان و آغاز خشونت‌ها در این کشور از ۱۵ آوریل را خواستار شوند.

برخی دیپلمات‌ها به خبرگزاری رویترز اعلام کردند که حمایت دستکم یک سوم از ۴۷ کشور عضو شورا را گرفتند.

این در حالی است که ارتش سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد، همزمان با ورود هیئتی از نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع به شهر جده عربستان برای آغاز مذاکرات بر اساس یک ابتکارعمل سعودی-آمریکایی، نیروهای واکنش سریع پس از کنترل بر ساختمان وابستگی نظامی عربستان در خارطوم، یک گروه از نیروهای خود متشکل از ۱۷ خودروی زرهی را در آنجا مستقر کردند.

طبق بیانیه ارتش سودان، یورش‌های شبه‌نظامیان شورشی (نیروهای واکنش سریع) به هیئت‌های دیپلماتیک در کشور ادامه دارند و بخشی از آنها ساختمان وابستگی نظامی سفارت عربستان در محله الریاض را اشغال کرده و گروهی از نیروهای متشکل از ۱۷ خودروی زرهی را در آنجا مستقر کردند.

ارتش سودان در ادامه بیانیه خود اعلام کرد، سفارت جمهوری چاد گزارش داد جمعی از نیروهای واکنش سریع تلاش کردند خودروی سفیر را به سرقت ببرند؛ اما موفق نشدند.

این ارتش در ادامه نیز نیروهای واکنش سریع را متهم کرد که به نقض آتش‌بس ادامه می‌دهند، آنها روز جمعه نیز دوباره حمله به سلاح سیگنال را آغاز کرد؛ اما نیروهای ما با آنها مقابله کرده و خسارات سنگینی را به آنها وارد کردند.

همچنین ارتش سودان اعلام کرد، شبه‌نظامیان شورشی به حملات بی‌هدف خود به برخی مناطق اطراف منطقه بحری و مرکز خارطوم که دارای مناطق مسکونی است، ادامه دادند.

این ارتش در ادامه نیز گزارش داد، شبه‌نظامیان شورشی در چارچوب روند برنامه‌ریزی‌شده تخریب و گسترش آشوب در خارطوم، مرکز تجاری عفراء را غارت کرده و به آتش کشیده و بانک خارطوم در الفتیحاب را در هم شکسته و غارت کردند.

ارتش سودان اعلام کرد که انتقال تجهیزات شبه نظامیان شورشی از کردفان جنوبی با ۵۲ خودروی زرهی به منطقه جبره الشیخ و گروه دیگری از منطقه نیل آبی با ۳۸ خودروی زرهی را که در حال حاضر در مسیر المناقل هستند، رصد کرده است.

این ارتش در ادامه نیروهای واکنش سریع را متهم کرد که از نیروها و مزدوران غیرسودانی از کشورهای غرب آفریقا استفاده می‌کنند و این امر از رفتارهای آنها که با ارزش‌ها و آداب و رسوم مردم سودان متفاوت است از جمله هتک حرمت خانه‌ها، غارت اموال عمومی و شخصی و تخریب زیرساخت‌های اصلی و مهم کشور نمایان می‌شود.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی سودان (سونا)، در واکنش به این اقدامات نیروهای واکنش سریع، وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای از جامعه جهانی و سازمان جهانی بهداشت خواست، نیروهای واکنش سریع را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کرده و روند محاکمه قانونی و قضایی را در مورد آنها در پیش بگیرند.

در این بیانیه آمده است، نیروهای شورشی واکنش سریع به حملات و نقض‌های حقوق بشری خود ادامه می‌دهند و این بار ممانعت از دسترسی شهروندان به داروخانه مرکزی در خارطوم را انتخاب کردند.

این وزارتخانه در ادامه نیروهای واکنش سریع را به ترساندن مردم و استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی و استفاده از بیمارستان‌ها به عنوان پایگاه‌های نظامی و استمرار غارت و تخریب داروخانه‌ها و ممانعت از خدمات‌رسانی نیروهای داروخانه مرکزی خارطوم و تعطیلی آن متهم کرد.

وزارت خارجه سودان در ادامه بیانیه خود، این اقدامات را جنایت در حق شهروندان بی‌دفاع دانست که باید محکوم شود.

این وزارتخانه تاکید کرد، حمله به داروخانه مرکزی که داروهای مهم و داروهای مربوط به بیماری‌های مزمن و نیز دیگر لوازم مصرفی و تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی را ارائه می‌دهد، آن هم در این شرایط که لوازم پزشکی کم و دسترسی به آنها سخت است، به منزله ایجاد عامدانه یک بحران بهداشتی است.

وزارت خارجه سودان در ادامه نیز از جامعه جهانی و سازمان جهانی بهداشت خواست جنایات این شبه‌نظامیان علیه نهادهای دولت، شهروندان بی‌دفاع و مراکز بهداشتی را محکوم کرده و آنها را به عنوان سازمانی تروریستی طبقه‌بندی کرده و روند محاکمه قضایی آنها را در زمان مناسب در پیش بگیرد.

از سوی دیگر، فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد، برنامه جهانی غذا درباره احتمال مواجه شدن ۱۹ میلیون سودانی با خطر کمبود شدید مواد غذایی ظرف سه تا شش ماه آتی در نتیجه درگیری‌ها در این کشور هشدار می‌دهد.

او در ادامه گفت: برنامه جهانی غذا احتمال می‌دهد تعداد کسانی که با ناامنی شدید غذایی در سودان مواجه هستند، به حدود دو تا ۲.۵ میلیون تن افزایش یافته و درصورت ادامه یافتن درگیری‌ها، تعداد کل این افراد ظرف سه تا شش ماه آتی به ۱۹ میلیون تن برسد.

به گفته این منبع، دارفور غربی، کردفان غربی، نیل آبی، دریای سرخ و دارفور شمالی از جمله استان‌هایی هستند که پیش‌بینی می‌شود طی ماه‌های آتی با بالاترین سطح ناامنی غذایی مواجه شوند.

فرحان حق افزود، آژانس هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) تاکید کرد که وضعیت سودان خطرناک‌تر می‌شود.

همچنین او از درخواست فیلیپو گراندی، کمیسر عالی امور پناهجویان سازمان ملل برای تامین مبلغ ۴۴۵ میلیون دلار برای مدیریت موج رو به گسترش مهاجرت از سودان به کشورهای همسایه و تامین کمک‌ها به مدت شش ماه حمایت کرد.

درگیری‌ها در سودان از اواسط آوریل سال جاری میان نیروهای ارتش این کشور به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع به رهبری محمد حمدان دقلو (حمیدتی) ادامه دارند.

انتهای پیام

نمایندگان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع امروز شنبه در جده عربستان با هم گفتگو می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه المیادین، عربستان سعودی و آمریکا در بیانیه‌‎ای مشترک اعلام کردند که مذاکرات میان نمایندگان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع امروز در جده برگزار می‌شود.

هدف از این اقدام، انجام گفتگوهای جدی برای رسیدن به توافق آتش‌بس و پایان درگیری‌ها اعلام شده است.
مقامات ریاض و واشنگتن ضمن استقبال از این گفتگوها، از دو طرف درگیری خواسته‌اند با تعیین یک نقشه راه، مذاکرات در زمینه توقف عملیات نظامی و پایان درگیری‌ها را پیش ببرند.

روز گذشته ارتش سودان از اعزام هیئت مذاکره‌کننده دو طرف درگیری در این کشور، برای گفتگو در مورد آتش‌بس به شهر جده عربستان، خبر داده بود.

رسانه‌های سعودی روز گذشته خبر دادند که هیئت‌هایی از ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع برای انجام مذاکرات در مسیر جده هستند.

این درحالی است که درگیری‌های شدید در خارطوم همچنان بین نیروهای ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع ، با وجود تمدید آتش‌بس به ویژه در اطراف کاخ ریاست جمهوری تشدید شده است. درگیری‌ها در غرب سودان و همچنین در منطقه الجریف در شرق خارطوم نیز همچنان ادامه دارد.

در همین حال سازمان ملل متحد اعلام کرد که حدود ۱۹ میلیون نفر در سودان ممکن است در ماه‌های آینده از سوء تغذیه حاد رنج ببرند. صندوق کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) پیش از این اعلام کرده بود که در هر ساعت ۷ کودک کشته و یا زخمی می‌شوند.

این آژانس سازمان ملل افزود که گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن ۱۹۰ کودک و مجروح شدن ۱۷۰۰ کودک در ۱۱ روز اول جنگ، دریافت کرده است.

وزارت خارجه سودان نیز در بیانیه‌ای از جامعه بین المللی خواست که نیروهای پشتیبانی سریع را در زمره سازمان‌های تروریستی طبقه بندی کرده و مجازات‌های قانونی و قضایی را علیه آنها اجرا کند.

وزارت امور خارجه سودان در بیانیه خود اعلام کرد : نیروهای پشتیبانی سریع همچنان به تجاوزات خود ادامه می‌دهند و در اقدامی غیر انسانی مانع از رسیدن شهروندان به داروخانه مرکزی تجهیزات پزشکی در خارطوم (پایتخت سودان) شده‌اند.

کد خبر ۵۷۷۲۳۱۰
پرواز جنگنده‌ها بر فراز خارطوم/ صدای انفجارهایی شنیده شد

خارطوم پایتخت سودان همچنان صحنه نبرد و درگیری نیروهای دو ژنرال یعنی عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش و محمد حمدان دقلو فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، منابع خبری از پرواز جنگنده‌ها بر فراز خارطوم و شنیده شدن صدای انفجارهایی در پایتخت این کشور خبر دادند.

موافقت نیروهای حمیدتی با تمدید آتش بس

از سوی دیگر نیروهای پشتیبانی سریع اعلام کرد: ما تمدید آتش بس برای ۷۲ ساعت دیگر به درخواست میانجی گری آمریکا و عربستان را اعلام می‌کنیم.

بایدن: درگیری در سودان باید پایان یابد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با صدور دستور اجرایی جدیدی، دامنه پاسخ به خشونت‌ها در سودان را گسترش داده و تحریم‌هایی بر عاملان تهدید صلح در سودان إعمال می‌کند.

رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، خشونت در سودان یک فاجعه و خیانتی در حق خواسته‌های مشخص مردم سودان برای داشتن یک نظام مدنی و گذار به سمت دموکراسی است. من به مردم سودان که دوست‌دار صلح هستند و رهبران اقصی نقاط جهان برای دعوت به آتش‌بس دائمی میان طرف‌ها می‌پیوندم. این خشونت که عملاً جان صدها غیرنظامی را گرفته و در ماه مبارک رمضان شروع شد، یک امر غیر منطقی بوده و باید پایان یابد.

وی افزود: ایالات متحده در کنار مردم سودان ایستاده است و ما همواره برای حمایت از پایبندی آنها نسبت به آینده همراه با صلح تلاش می‌کنیم.

پل هوایی کویت به خارطوم

فهد الظفیری، سفیر کویت در سودان از تکمیل مقدمات پل هوایی به خارطوم خبر داد و اعلام کرد که در مرحله اول از طریق این پل هوایی، ۷۵ تن کمک‌های پزشکی و بشردوستانه را منتقل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اولین هواپیمای پل هوایی کویت بعدازظهر پنجشنبه وارد فرودگاه پورسودان شده، و پروازها تا دوشنبه هفته آینده برای انتقال کمک‌های پزشکی و بشردوستانه با پنج هواپیما به صورت روزانه ادامه دارد. این پل هوایی با دستور مقامات کویت و برای کاهش درد و رنج مردم سودان و در پاسخ به نیاز فوری آنها به نیازهای اساسی زندگی، به ویژه دارو و غذا است.

نگرانی عمیق مصر از تداوم درگیری در سودان

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر شامگاه پنجشنبه به عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت سودان و محمد حمداندقلو (حمیدتی) فرمانده نیروهای واکنش سریع نیاز فوری به آتش بس در کشور را ابلاغ کرد.

طبق بیانیه وزارت خارجه مصر، شکری در دو تماس تلفنی با طرفین خواست تا آتش بس فوری در سودان برقرار کنند.

شکری در تماس‌های خود بر نگرانی عمیق مصر در نتیجه تداوم درگیری‌های نظامی و قربانیان بی گناه ناشی از آن و قرار دادن امنیت و ثبات سودان در معرض خطرات جدی تأکید کرد.

وی تاکید کرد که رنجی که مردم سودان در نتیجه نبردهای مداوم تجربه می‌کنند، ایجاب می‌کند که همه طرف‌ها به آتش بس پایبند باشند تا امکان عملیات امدادی و ارائه کمک‌های بشردوستانه و پزشکی به کسانی که مستحق آن هستند، پیدا شود.

لازم به ذکر است که از ۱۵ آوریل گذشته، سودان شاهد درگیری‌های گسترده‌ای بین ارتش به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو است.

کد خبر ۵۷۷۱۵۰۵

 

از سرگیری درگیری‌های شدید در خارطوم/گوترش: شکست جامعه جهانی در جلوگیری ازجنگ سودان تاسف بار است

با وجود اعلام موافقت طرفین درگیری در سودان برای اجرای آتش‌بس انسانی، درگیری‌های شدیدی صبح امروز(پنجشنبه) در خارطوم، پایتخت سودان میان ارتش و نیروهای واکنش سریع از سر گرفته شد.

به گزارش ایسنا، برخی شاهدان عینی به خبرگزاری آناتولی گفتند که درگیری‌های خشونت‌آمیزی در مجاورت کاخ ریاست جمهوری و فرماندهی کل در مرکز خارطوم در جریان است.

شاهدان می‌گویند که صدای توپ‌ها و انفجارهای قوی در مرکز خارطوم شنیده می‌شود و ستون‌هایی از دود بلند شده است. همچنین جنگنده ها در دو شهر ام درمان غرب خارطوم و بحری در شمال آن به پرواز درآمده‌اند.

ارتش سودان در بیانیه ای اعلام کرد: نیروهای ما بامداد امروز با شورشیان (نیروهای پشتیبانی سریع) که قصد حمله به فرماندهی منطقه نظامی بحری را داشتند، درگیر شدند.

در این بیانیه آمده است: دشمن مجازات سختی دریافت کرد و نیروهایش بواسطه کشته و مجروح یا متواری شدن از هم پاشیده و نیروهای ما تعدادی از خودروهای رزمی شورشیان را منهدم و ۵ خودروی به جا مانده از دشمن را در میدان نبرد مصادره کردند.

در این بیانیه از شهروندان خواسته شده است تا برای حفظ امنیت خود، از محل درگیری و اجسام فلزی بیگانه تا رسیدن تیمهای فنی دوری کنند.

همزمان، نیروهای پشتیبانی سریع نیز در بیانیه‌ای نیروهای ارتش را بخاطر نقض آتش‌بس انسانی اعلامی به منظور خارج کردن هیئت‌های دیپلماتیک و قادر سازی شهروندان به رفع نیازهای خود و دسترسی به مناطق امن متهم و اقدامات غیرمسئولانه رهبران نیروهای ارتش و حامیان آنها و حمله به این نیروها از سحرگاه امروز پنجشنبه در تعدادی از پایگاههای آنها محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: «نیروها و محله‌های مسکونی ما به شکلی ناجوانمردانه آماج بمباران کورکورانه توپخانه‌ها و جنگنده ها قرار گرفتند که نقض آشکار موازین، قوانین بین‌المللی و بشردوستانه است».

به موجب این بیانیه،  تعدد مراکز تصمیم‌گیری در ارتش بر اجرای آتش‌بس بشردوستانه تأثیر منفی گذاشته است.

سخنگوی رسمی نیروهای واکنش سریع گفت: این نیروها بر ۹۰ درصد از سه شهر خارطوم سیطره دارند و به آتش‌بس انسانی اعلامی پایبند هستند. این در حالی است که نقض آتش‌بس از سوی نیروهای کودتا ادامه دارد.

بنابراین گزارش، عبدالفتاح البرهان، فرمانده  ارتش سودان و محمد حمدان دغلو، فرمانده نیروهای واکنش سریع پیش از این موافقت اولیه خود را با آتش‌بس جدید به مدت ۷ روز اعلام کرده بودند.

ارتش سودان روز چهارشنبه بر موافقت خود با طرح سازمان ایگاد برای تمدید آتش‌بس اعلامی در این کشور تاکید و ابراز امیدواری کرد که طرف دیگر درگیری به اصول آتش‌بس پیشنهادی پایبند باشد.

ارتش سودان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که با پیشنهاد ایگاد برای تمدید آتش‌بس به مدت ۷ روز و اعزام نماینده‌ای برای انجام مذاکرات با رهبران جیبوتی، کنیا و سودان جنوبی در هر کشوری که توافق بر سر آن صورت گیرد موافق است.

همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نسبت به ناکام ماندن این سازمان در توقف جنگ داخلی در سودان ابراز تاسف کرد و گفت، درگیری‌های مستمر تلاش برای برقراری آتش‌بس را از بین می‌برد. وی افزود، نسبت به افزایش خشونت در سودان غافلگیر شده زیرا امیدوار بود مذاکرات میان عبدالفتاح البرهان و محمد حمدان دقلو در نتیجه بخش باشد.

اظهارات گوترش همزمان با سفر مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری  به سودان پس از اعلام سودان جنوبی مبنی بر موافقت اولیه دو طرف با آتش‌بسی که امروز(پنجشنبه) قرار بود شروع شود مطرح شد.

گریفیث روز چهارشنبه اعلام کرد برای برگزاری نشست میان دو طرف درگیری در سودان به منظور تامین گذرگاهی امن برای ارسال کمک‌های بشردوستانه پس از غارت شش کامیون حامل کمکها تلاش می‌کند.

دبیر کل سازمان ملل متحد با این سخنان اذعان کرد که جهان در ممانعت از بروز و گسترش جنگ در سودان که ثبات و امنیت را در این کشور برهم زده «شکست» خورده است.

سازمان ملل متحد وضعیت انسانی در سودان را بسیار بحرانی توصیف کرده و برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور خواهان تضمین‌های امنیتی است.

درگیری‌های شدید میان نیروهای پشتیبانی سریع به رهبری ژنرال محمد حمدان دقلو و نظامیان تحت امر دولت نظامی برآمده از کودتای اکتبر ۲۰۲۱ در سودان که ژنرال عبدالفتاح البرهان فرماندهی آنها را برعهده دارد از پانزده آوریل آغاز شد و بر اساس آخرین‌ آمار رسمی منتشر شده تاکنون ۵۵۰ کشته و حدود ۵ هزار مجروح به جا گذاشته است.

دبیرکل سازمان ملل متحد که در جریان سفر به نایروبی به سخن می‌گفت با اشاره به این بحران یادآور شد: «می‌توانیم بگوییم که نتوانستیم از جنگی که سازمان ملل را غافلگیر کرد جلوگیری کنیم.»

وی افزود: «کشوری مانند سودان…که در چنین وضعیت ناامیدکننده‌ای از نظر اقتصادی و انسانی قرار دارد تحمل جنگ قدرت بین دو نفر را ندارد.

مارتین گریفیث، مسئول امور بشردوستانه و هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری سازمان ملل که به محل سفر کرده از شهر ساحلی پورت واقع در ۸۵۰ کیلومتری شرق خارطوم که از خشونت‌ها در امان مانده، خواستار تضمین امنیتی توسط دو طرف درگیر در این مناقشه شد.

وی با اعلام این که با دو ژنرال سودانی به عنوان فرمانده نیروهای درگیر در این کشور به صورت تلفنی گفتگو کرده خواستار تبدیل «تضمین‌های کلی به تعهدات ویژه» از سوی دو طرف شد.

این در حالیست که پیش‌تر نیز گزارش‌هایی دال بر سرقت بخشی از ۸۰ هزار تن ذخایر مواد غذایی پیش از جنگِ موجود در سودان به سرقت رفته بود.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که منتظر دریافت مجوز گمرک برای انتقال «۸۰ تن تجهیزات لازم در زمینه فوریت‌های پزشکین به این کشور است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پنج میلیون نفر از ساکنان پایتخت سودان در گرمای سوزان این کشور به آب یا برق دسترسی ندارند و و با کمبود مواد غذایی روبرو هستند.

بر اساس این گزارش اکنون تنها ۱۶ درصد از بیمارستان‌های خارطوم، پایتخت سودان قادر به ارائه خدمات پزشکی هستند.

سودان پیش از جنگ نیز کشوری بحران زده در شاخ آفریقا به شمار می‌رفت، به گونه‌ای که از هر سه شهروند این کشور یک نفر برای ادامه زندگی به کمک های بشردوستانه محتاج بود.

انتهای پیام

درحالی که فرماندهان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع موافقت خود را با آتش بس جدید یک هفته‌ای این کشور اعلام کردند، نیروهای واکنش سریع سودان، ارتش این کشور را به ادامه نقض آتش‌بس انسانی متهم کردند. مسؤولانی از دو طرف نیز اعلام کردند که احتمالا مذاکرات درباره آتش‌بس در شهر جده عربستان برگزار شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه رأی الیوم، نیروهای واکنش سریع سودان در بیانیه‌ای اعلام کردند: نیروهای ما در تعدادی از پایگاه‌های خارطوم مقابل حملات هوایی و توپخانه‌ای به غیرنظامیان ایستادند و توانستند یک هواپیما را سرنگون کنند. نیروهای ما همچنان به کمک به خارج کردن هیئت‌های دیپلماتیک و اتباع کشورهای دوست و برادر و بازگشایی گذرگاه‌ها برای تسهیل تردد شهروندان ادامه می‌دهند.

به گفته منابع، جنگنده‌های ارتش سودان صبح امروز (چهارشنبه) در آسمان خارطوم و خارطوم بحری به پرواز درآمدند که نیروهای واکنش سریع با سامانه‌های دفاع زمینی از اطراف کاخ ریاست جمهوری با آن مقابله کردند. همچنین صدای دو انفجار در شمال خارطوم بحری به رغم اعلام آتش‌بس شنیده شد. این در حالی است که دولت سودان جنوبی اعلام کرد، طرف‌های درگیر با آتش‌بس به مدت یک هفته از چهارم تا یازدهم ماه مه موافقت کرده‌اند. آتش‌بس با میانجیگری سالوا کر میاردیت، رئیس جمهور سودان جنوبی صورت گرفت که با عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی، فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان صحبت کرده است.

دو طرف نمایندگانی را برای شرکت در مذاکرات صلح تعیین کرده‌اند.

همچنین شمس الدین الکباشی، عضو شورای حاکمیتی سودان اعلام کرد که مذاکرات مستقیمی در جده برای بررسی آتش‌بس با مشارکت نمایندگانی از نیروهای واکنش سریع برگزار خواهد شد.

وی گفت که آنها هرگز با حمیدتی بر سر یک میز نمی‌نشیند.

الکباشی گفت: دو طرح برای پایان جنگ سودان از سوی آمریکا و عربستان و ایگاد به ما ارائه شد و ما از آن استقبال کردیم. این دو طرح با هدف مذاکره با حمیدتی نبود. ما از طرح آمریکا و عربستان استقبال کردیم چرا که درباره آتش‌بسی صحبت می‌کند که چندبار محقق شد؛ اما شبه‌نظامیان حمیدتی آن را نقض کردند.

عربستان هنوز واکنشی به این مذاکرات که فرستاده سازمان ملل نیز تأکید کرده که احتمالاً در این کشور برگزار شود، نداشته است.

الکباشی گفت: ما اکنون با با صاحبان طرح آمریکا و عربستان درباره آتش‌بس و فعالیت انسانی صحبت می‌کنیم. اخیرا صحبت‌های غیر مستقیمی میان ارتش و نیروهای واکنش سریع صورت گرفت و توافق شد که این مذاکرات به مذاکرات مستقیم در جده منتقل شود و ما در آنجا تنها درباره آتش‌بس صحبت می‌کنیم.

پیش از این فولکر پرتس، رئیس هیئت سازمان ملل در سودان از موافقت ارتش و نیروهای واکنش سریع با اعزام نمایندگان به مذاکرات خبر داده بود.

الکباشی درباره طرح ایگاد گفت: ایگاد پیشنهادی را درباره آتش بس ارائه کرد که طبق آن باید نماینده‌ای از ما و نیروهای واکنش سریع برای آتش‌بس به جوبا برود. ما از این طرح استقبال کردیم؛ اما طرف مقابل موافقت نکرد. طرح آمریکا و عربستان مرحله‌ای را طی کرده است و احتمالا نمایندگان ما طی دو روز آینده به جده بروند. مقدمات سفر توسط عربستان و آمریکا انجام می‌شود. هیچ راهی برای مذاکرات سیاسی با حمیدتی وجود ندارد. آنها شورشی هستند. حساب ما با آنها نظامی است نه سیاسی. ما هرگز با حمیدتی یا برادرش عبدالرحیم بر سر یک میز نمی‌نشینیم و نمی‌خواهیم نیروهای واکنش سریع بخشی از فعالیت سیاسی و نظامی باشند.

همچنین نبیل عبدالله، سخنگوی ارتش سودان اعلام کرد: میانجیگران آمریکایی و عربستانی شهر جده را به عنوان مکان مذاکرات پیشنهاد دادند. اما هنوز توافقی در این باره صورت نگرفته است. در این نشست تنها درباره آتش بس و ابعاد انسانی صحبت خواهد شد و مذاکرات سیاسی برگزار نمی‌شود.

از سوی دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و سامح شکری، وزیر خارجه مصر درباره تمدید آتش‌بس در سودان گفت‌وگوی تلفنی داشتند.

پیش از این دفع الله الحاج علی، معاون وزارت خارجه سودان و فرستاده ویژه رئیس شورای حاکمیتی سودان اعلام کرد که با سامح شکری دیدار کرده است و وی از آمادگی مصر برای کمک به سودان و ارائه تمام کمک‌های لازم برای حفظ امنیت و ثبات این کشور خبر داده است.

دفع الله الحاج علی گفت: مصر معتقد است که هرگونه تلاش برای فروپاشی و دودستگی در سودان بر امنیت ملی مصر تأثیر می‌گذارد.

ارتش سودان از نیروهای واکنش سریع خواست از عفو اعلام شده توسط فرمانده ارتش استفاده کرده و خود را به نزدیک‌ترین واحد نظامی درسرتاسر کشور تسلیم کنند.

در بیانیه ارتش سودان آمده است: وضعیت در سرتاسر کشور باثبات است به جز درگیری‌های پراکنده‌ با شورشیان در بخش‌هایی از پایتخت که نتیجه نقض‌های مکرر آتش‌بس است.

درگیری‌های مسلحانه اخیر در سودان میان نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع صدها کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته است.

انتهای پیام

فرماندهان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع موافقت خود را با آتش بس جدید یک هفته‌ای این کشور اعلام کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، «عبدالفتاح البرهان»، فرمانده ارتش سودان و «محمد حمدان دقلو»، (معروف به حمیدتی)، فرمانده نیروهای واکنش سریع این کشور امروز بر سر آتش بس جدید در سودان به مدت هفت روز به توافق رسیدند.

وزارت امور خارجه سودان جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس جمهور این کشور با طرفین درگیر در سودان گفت‌وگوی تلفنی داشته و طی آن دو طرف بر سر آتش بس جدید میان خود توافق کردند.

در این بیانیه آمده است: رئیس جمهور سودان جنوبی در این تماس‌های تلفنی بر اهمیت آتش بس و تعیین نمایندگانی از طرفین برای مشارکت در مذاکرات صلح که در مکان مورد توافق برگزار خواهد شد، تأکید کرد.

وزارت خارجه سودان جنوبی تأکید کرد که طبق توافق انجام شده میان دو طرف درگیر در سودان، این آتش بس از روز پنج شنبه آغاز و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

ارتش سودان اعلام کرد که نیروهای پشتیبانی سریع به خانه افسران ارتش یورش برده و اعضای خانواده‌ آنها را بازداشت کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک عربی، سرتیپ «نبیل عبدالله»، سخنگوی ارتش سودان امروز گفت که تمام شهرهای سودان باثبات هستند و ارتش کنترل کامل اوضاع را در دست دارد.

این در حالی است که امروز ژنرال حمیدتی فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع مدعی شده که نیروهایش به طور تقریبا کامل بر خارطوم، منطقه ساحلی آن و شهر ام درمان سیطره دارند.

سرتیپ عبدالله با اشاره به ضد حملاتی که ارتش به نیروهای پشتیبانی سریع وارد کرده، گفت: در این درگیری‌ها نیروهای پشتیبانی سریع، خسارت‌های زیادی متحمل شدند و بیش۵۰ درصد توان نظامی خود را از دست دادند، همچنین ارتش به زودی برای پاکسازی پایتخت(خارطوم) وارد عمل می‌شود.

وی افزود: سودان دارای ۱۹ ولایت است که همه آنها اکنون باثبات و تحت کنترل ارتش و دولت هستند. در برخی از این ایالت‌ها حتی یک گلوله شلیک نشده است.

وی همچنین عنوان کرد که نیروهای پشتیبانی سریع به خانه افسران ارتش سودان حمله کرده‌اند و تعدادی از خانواده‌های آنان را بازداشت کرده‌اند.

نبردهای مداوم بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع، بسیاری از کشورها را برآن داشت تا تلاش‌های خود را برای تخلیه و خروج اتباع یا اعضای هیئت‌های دیپلماتیک خود از طریق زمینی، هوای و دریایی تشدید کنند.

بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، نبردها از ۱۵ آوریل گذشته بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع، صدها کشته برجای گذاشته و هزاران نفر را مجبور به فرار از مناطق درگیری به سمت سایر کشورها مثل چاد و مصر کرده ‌است.

البرهان و حمیدتی بارها با برقراری آتش‌بس موافقت کردند که به خوبی رعایت نشد و آخرین آتش‌بس رسمی یکشنبه گذشته را به مدت ۷۲ ساعت تمدید کردند و هریک از طرفین بارها یکدیگر را به دلیل نقض مکرر آتش‌بس متهم کردند.

نماینده سازمان ملل در سودان پیشتر گفته بود که فرماندهان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع با اعزام نمایندگانی برای انجام مذاکرات که ممکن است در عربستان سعودی برگزار شود، موافقت کردند.

در همین حال، رئیس اتحادیه آفریقا بر اساس بیانیه‌ای خواستار نیاز به آرامش و توقف تنش‌ها شد و نشان داد که اتحادیه آفریقا برای رسیدگی به وضعیت سودان دست به ابتکار عمل خواهد زد و ابراز امیدواری کرد که طرفین درگیر این ابتکار را خواهند پذیرفت.

ارتش سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که تلاش «شورشیان» (نیروهای واکنش سریع) برای به دست گرفتن قدرت شکست خورده است و به زودی بقای دولت آنان برای همیشه پایان خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، در بیانیه ارتش سودان که امروز (شنبه) منتشر شده است، آمده که درگیری بین نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع در سودان در پانزدهمین روز در پایتخت و سایر استان‌ها ادامه دارد.

ارتش سودان افزود: توطئه بزرگ و برنامه‌ریزی شده توسط احزاب داخلی و خارجی بود، اما با استقامت و عزم نیروهای مسلح ناکام ماند.

ارتش سودان ادامه داد: تلاش «شورشیان» برای به دست گرفتن قدرت شکست خورده است و به زودی بقای دولت آنان نیز برای همیشه پایان خواهد یافت.

وزارت بهداشت سودان در تازه‌ترین آمار خود مربوط به تلفات درگیری‌ها بین نیروهای ارتش و واکنش سریع، تعداد کشته‌ها را ۵۱۲ و تعداد زخمی‌ها را ۴۱۹۳ نفر اعلام کرده است.

ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع دیروز جمعه توافق کردند که آتش‌بس میان خود را از نیمه شب ۲۸ آوریل به مدت ۷۲ ساعت دیگر تمدید کنند اما با این وجود، درگیری‌های پراکنده میان دو طرف ادامه دارد.

انتهای پیام

تصمیم گوترش برای اعزام یک مقام ارشد سازمان ملل به سودان

تصمیم گوترش برای اعزام یک مقام ارشد سازمان ملل به سودان

سازمان ملل متحد شامگاه یکشنبه اعلام کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد “تصمیم گرفته تا فورا هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه را با توجه به وخامت بحران سودان به منطقه بفرستد.”

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از تأثیر فوری و بلندمدت این بحران بر سودان و منطقه، گفت: «گستردگی و شتاب رویدادها بی‌سابقه است».

سازمان ملل متحد از طرف‌های درگیری در سودان خواست تا به افرادی که از مناطق جنگی فرار می‌کنند اجازه عبور امن داده و از غیرنظامیان و زیرساخت‌ها محافظت کنند.

پیشتر در روز یکشنبه، نیروهای واکنش سریع سودان از تمدید آتش بس بشردوستانه در سودان به مدت ۷۲ ساعت دیگر از نیمه شب دوشنبه خبر دادند.

ارتش سودان نیز پس از اقدام نیروهای واکنش سریع، موافقت خود را با تمدید آتش بس بشردوستانه در این کشور به مدت ۷۲ ساعت اعلام کرد.

درگیری‌های سودان وارد هفته سوم شده است و هیچ یک از طرفین حاضر به مذاکره بدون پیش‌شرط نیستند.

انتهای پیام

سازمان ملل در گزارشی نسبت به زنگ خطر شکل گیری یک جنگ همه‌جانبه و بلند مدت در سودان درپی تحولات اخیر در این کشور و کشیده شدن پیامدهای آن به آن سوی مرزهای سودان هشدار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الحره، سازمان ملل با انتشار گزارشی نگرانی خود را از احتمال وقوع یک جنگ بلندمدت و همه جانبه در سودان اعلام کرد؛ کشوری که با هفت کشور مرز مشترک دارد وهمگی این کشورها شاهد درگیری‌ها یا ناآرامی‌های داخلی در دهه گذشته بوده‌اند.

طبق گزارش سازمان ملل، جنگ در منطقه‌ای در حال وقوع است که ناامنی و بی‌ثباتی سیاسی در آن تشدید شده و وضعیت انسانی در آن رو به وخامت است.

این سازمان در گزارش خود مهم‌ترین تحولات سیاسی را که سودان طی سال‌های اخیر شاهد آن بوده است، یادآور شد و نوشت: پس از برکناری عمر حسن البشیر، رئیس‌جمهور مخلوع سودان در آوریل ۲۰۱۹، ناآرامی‌هایی که انتقال به حکومت غیرنظامی را مختل کرد، تا کنون ادامه یافته است و دولت غیرنظامی که در اواخر همان سال از طریق توافقنامه تقسیم قدرت میان رهبران غیرنظامی و نظامی منصوب شد، در نتیجه یک کودتای نظامی اکتبر ۲۰۲۱ سرنگون شد.

طبق این گزارش، سودان از آن زمان تاکنون بدون دولت غیرنظامی باقی مانده است. روند سیاسی متعاقب، که توسط سازمان ملل، اتحادیه آفریقا هیئت بین دولتی توسعه شرق آفریقا (ایگاد) تسهیل شد، ظاهراً منجر به توافق نامه‌ای شد که دسامبر ۲۰۲۲ میان ارتش و تعدادی از بازیگران کلیدی غیرنظامی امضا شد و به تلاش‌ها برای ایجاد انگیزه تشکیل دولت غیرنظامی دموکراتیک و معتبر امید بخشید.

سازمان ملل در ادامه آورده است: چالش‌های پیش روی سودان بسیار زیاد است، از جمله این چالش‌ها؛ نیازهای فوری انسانی و اقتصادی، نیاز به تضمین امنیت، تضمین عدالت، احترام به حقوق بشر، ایجاد صلح و پیشبرد مرحله گذار دموکراتیک هستند.

طبق این گزارش، با وجود این چالش‌ها، اما پس از امضای توافقنامه چارچوب سیاسی در دسامبر ۲۰۲۲، روند سیاسی در ابتدای سال جاری میلادی به پیشرفت خود ادامه داد و تلاش‌ها بر حل و فصل مسائل باقی مانده با هدف هموار کردن راه برای یک توافق سیاسی نهایی متمرکز بود و مارس ۲۰۲۳، ولکر پرتس، رئیس هیئن سازمان ملل در سودان در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که طرف‌های سودانی اکنون نزدیک‌ترین فاصله را برای رسیدن به توافق و بازگشت به دولت غیرنظامی دارند.

سازمان ملل در ادامه گزارش خود هشدار داد: این امیدها برای گفت‌وگوهای سیاسی زمانی از بین رفت که پانزدهم آوریل جنگی میان نیروهای مسلح سودان به رهبری عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع به رهبری محمد حمدان دقلو آغاز شد و این درگیری صدها کشته، هزاران زخمی و آواره شدن بسیاری را به همراه داشته است.

در ادامه این گزارش آمده است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نگران شکل‌گیری یک جنگ همه‌جانبه و بلند مدت در سودان با توجه به موقعیت منطقه‌ای آن در آفریقا است.

طبق این گزارش، سودان دروازه ورود به منطقه ساحل آفریقا است، جایی که ناامنی، بی‌ثباتی سیاسی و وضعیت فاجعه بار انسانی آن تشدید شده است. در سراسر منطقه، فقر و گرسنگی بیداد می‌کند و شرایط اضطراری آب و هوایی، بحران هزینه‌های زندگی و بدهی‌های فزاینده تأثیر و پیامدهای وحشتناکی دارند و حتی در برخی مناطق، کمک‌های بشردوستانه تنها چیزی است که از وقوع قحطی جلوگیری می‌کند.

سازمان ملل همچنین نوشته است: گوترش معتقد است که جنگ قدرت در سودان نه تنها آینده این کشور را به خطر می‌اندازد، بلکه یک شعله روشن است که می‌تواند در فراسوی مرزها منفجر شود و درد و رنج‌های زیادی را برای چند سال به بار بیاورد و توسعه منطقه را ده‌ها سال به تاخیر بیندازد.

انتهای پیام

نیروهای مسلح سودان با تمدید آتش بس ۷۲ ساعت اضافی دیگر با گروه نظامی واکنش سریع موافقت کرد .

به گزارش خبرگزاری مهر، فرماندهی کل نیروهای مسلح سودان روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در پی تلاش طرف‌های سعودی و امریکایی برای کمک به آرام سازی اوضاع و تمدید آتش بس جهت ایجاد شرایط مناسب برای تخلیه اتباع ملیت‌های مختلف، فرماندهی نیروهای مسلح با تمدید آتش بس که از تاریخ پایان آتش بس فعلی برای ۷۲ ساعت دیگر پیشنهاد شده، موافقت کرد.

خبرگزاری «روسیا الیوم» با انتشار بیانیه نیروهای مسلح سودان گزارش داد ارتش سودان در بیانیه خود اعلام کرد: «نیروهای مسلح سودان امیدوارند که نیروهای واکنش سریع سودان این بار به الزامات آتش بس پایبند باشند و مانند دفعات گذشته، با بمباران مؤسسات و اماکن نظامی نیروهای مسلح، خرابکاری در تأسیسات حیاتی و به خطر انداختن جان و مال مردم، آن را نقض نکنند.»

وزارت امور خارجه سودان در بیانیه‌ای که سه شنبه گذشته منتشر کرد، بر پایبندی به آتش بس اعلام شده با میانجیگری آمریکا و عربستان تأکید و هدف قرار دادن دیپلمات‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک در این کشور را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: فرماندهی نیروهای مسلح سودان به درخواست میانجیگری سعودی-امریکایی برای تصویب آتش بس جدید به مدت ۷۲ ساعت از صبح روز سه شنبه ۲۵ آوریل پاسخ داد که تأییدی بر تعهد کامل به حفاظت از غیرنظامیان و احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.

کد خبر ۵۷۶۵۲۹۱

 

 

 

 

 

تداوم درگیری‌ها میان نیروهای ارتش و شبه نظامیان پشتیبانی سریع از یک سو و افزایش کشته‌های این درگیری‌ها در میان غیرنظامیان از سوی دیگر، از جدیدترین تحولات میدانی این کشور به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، اتحادیه پزشکان سودان اعلام کرد که تعداد کشته‌های درگیری‌های جاری در این کشور در میان غیرنظامیان به ۳۰۳۳ تن افزایش یافته است.

این اتحادیه اعلام کرد که درگیری‌های مسلحانه مذکور تاکنون هزار و ۸۴۸ زخمی از میان غیرنظامیان برجای گذاشته است.

پیش از این اتحادیه مذکور اعلام کرده بود که تعداد کشته‌های غیرنظامیان به ۲۹۵ تن و زخمی‌ها به هزار و ۷۹۰ تن رسیده است.

از سوی دیگر، با وجود اعلام یک آتش‌بس ۷۲ ساعته میان نیروهای ارتش و شبه نظامیان پشتیبانی سریع در سودان، خبرنگار شبکه الجزیره گزارش داد که درگیری‌ها میان دو طرف در خارطوم همچنان ادامه دارد.

به نظر می‌رسد با اعلام چندین‌باره آتش‌بس در سودان و ازسرگیری تنش‌های نظامی میان دوطرف به صورت همزمان، کارکرد این آتش‌بس ها زیر سوال رفته است. این آتش‌بس در نخستین ساعات بامداد روز جمعه به پایان می‌رسد.

مسئولان ارتش سودان و شبه نظامیان یکدیگر را به نقض مداوم آتش‌بس متهم می‌کنند.

همچنین سازمان بهداشت جهانی نیز درباره افزایش شمار مرگ و میر در سودان به دلیل کمبود خدمات پزشکی هشدار داد.

مدیر کل سازمان بهداشت جهانی درباره وضعیت سودان گفته است: در خارطوم فعالیت ۶۱ درصد از مراکز درمانی متوقف شده است. به گفته وی، با توجه به ادامه درگیری‌ها انتظار می‌رود مرگ و میر در این کشور به دلیل کمبود خدمات اولیه بهداشتی افزایش یابد.

وزارت بهداشت سودان امروز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: شمار کشته شدگان در جریان درگیری‌های سودان در میان نظامیان و غیرنظامیان به ۵۱۲ نفر رسیده است. در بیانیه صادره از سوی وزارت بهداشت سودان در این ارتباط آمده است: شمار مجروحین درگیری‌های اخیر هم تا کنون به ۴ هزار و ۱۹۳ تَن افزایش یافته است.

کد خبر ۵۷۶۴۷۸۰

وزارت بهداشت سودان از کشته شدن ۵۱۲ نفر و زخمی شدن بیش از ۴ هزار نفر دیگر در درگیری‌های این کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از اسکای نیوز، وزارت بهداشت سودان چهارشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که از ابتدای درگیری‌ها در این کشور، ۵۱۲ نفر کشته شده‌ و ۴۱۹۳ نفر زخمی شده‌اند.

همچنین سازمان بهداشت جهانی امروز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال حاضر تنها ۱۶ درصد از مراکز بهداشتی در سودان فعالیت می‌کنند و ۶۰ درصد از مراکز درمانی در خارطوم بسته شده است.

سازمان بهداشت جهانی افزود: با توجه به کمبود خدمات پزشکی، انتظار می‌رود سودان شاهد افزایش مرگ‌ومیر باشد.

درگیری‌های پراکنده در سودان بین نیروهای آتش بس سریع و ارتش سودان با وجود آتش‌بس ۳ روزه ادامه دارد.

این درگیری‌ها از صبح روز شنبه هفته گذشته (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» بر سر قدرت آغاز شده است.

انتهای پیام

سازمان بهداشت جهانی: ۶۰ درصد از مراکز درمانی خارطوم تعطیل است

سازمان بهداشت جهانی: ۶۰ درصد از مراکز درمانی خارطوم تعطیل است

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، ۶۰ درصد از مراکز درمانی در خارطوم پایتخت سودان تعطیل است.

به گزارش ایسنا، به نقل از المیادین، سازمان بهداشت جهانی امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد، در حال حاضر تنها ۱۶ درصد از مراکز بهداشتی در کشور سودان کار می‌کنند و ۶۰ درصد از مراکز درمانی خارطوم تعطیل است.

در این بیانیه آمده است، با توجه به کمبود خدمات پزشکی، انتظار می‌رود سودان به دلیل درگیری‌های اخیر شاهد مرگ و میر بیشتری باشد.

از بامداد ۱۵ آوریل سال جاری میلادی، خارطوم پایتخت سودان و برخی دیگر از مناطق این کشور صحنه جنگ و درگیری بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع است که البته پس از اجرای آتش‌بس ۷۲ ساعته از روز سه‌شنبه، آرامش شکننده‌ای در این کشور حکفرما شده است.

انتهای پیام

انفجار اطراف مقر فرماندهی ارتش سودان در خارطوم

انفجار اطراف مقر فرماندهی ارتش سودان در خارطوم

با وجود برقراری آتش‌بس سه روزه در سودان، اطراف مرکز فرماندهی کل ارتش سودان در پایتخت، هدف حملات متقابل نیروهای واکنش سریع قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، خارطوم، پایتخت سودان شامگاه چهارشنبه در دومین روز آتش‌بس سه روزه در سودان که از دیروز سه شنبه آغاز شده است، شاهد وقوع انفجار در اطراف مقر فرماندهی کل ارتش بوده است.

شبکه خبری الجزیره به نقل از منابع محلی در سودان گزارش داد که در پی این انفجار مهیب، دود غلیظی در آسمان منطقه مشاهد شده است.

همزمان، جنگنده‌های ارتش سودان، اردوگاه نظامی نیروهای واکنش سریع را در محله النصر در شرق پایتخت سودان بمباران کردند.

از بامداد ۱۵ آوریل سال جاری میلادی، خارطوم پایتخت سودان و برخی دیگر از مناطق این کشور صحنه جنگ و درگیری بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع است.

آتش‌بس ۳ روزه در سودان (چهارمین آتش‌بس) بین نیروهای ارتش و واکنش سریع از روز سه‌شنبه وارد مرحله اجرا شده است.

انتهای پیام

درگیری‌ها بین ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در خارطوم چند ساعت پس از موافقت دو طرف با آتش‌بس ۷۲ ساعته، از سرگرفته شده است.

به گزارش ایسنا، عصر امروز (سه‌شنبه) با وجود آغاز توافق آتش‌بس ۷۲ ساعته، درگیری‌ها میان نیروهای ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع آغاز شده است.

شبکه خبری الجزیره گزارش داد که این درگیری‌ها هم‌اکنون در دو منطقه «الکدور» و «الحلفایه» شهر خرطوم در جریان است.

این در حالی است که دو طرف درگیر در سودان روز سه‌شنبه (۲۵ آوریل) اعلام کردند که با وساطت عربستان و آمریکا با توقف درگیری‌ها به مدت ۷۲ ساعت موافقت کرده‌اند و این توافق از نیمه شب ۲۵ آوریل وارد مرحله اجرا شده است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که شمار کشته شدگان درگیری‌های سودان به ۴۶۰ تن رسید و ۴۱۰۰ نفر هم زخمی شده‌اند.

انتهای پیام

ووفقا لمنظمة الصحة العالمية لقي ۴۶۰ شخصا على الأقل حتفهم وأصيب أكثر من ۴۱۰۰ منذ نشوب القتال، ومن المحتمل أن يكون العدد الحقيقي أكبر بكثير.

آتش‌بس اعلام شده از سوی نیروهای درگیر در سودان بار دیگر نقض و درگیری ها در «خارطوم» و «ام درمان» مجدداً از سرگرفته شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، با وجود اعلام آتش‌بس ۳ روزه از سوی نیروهای درگیر در سودان، خبرنگار شبکه الجزیره از نقض این آتش‌بس و به گوش رسیدن صدای تیراندازی گسترده در اطراف کاخ ریاست جمهوری در خارطوم و همچنین صدای چند انفجار در این منطقه خبر داد.

خبرنگار این شبکه همچنین گزارش داد که صدای وقوع چند انفجار و اصابت خمپاره‌ها در منطقه «ام درمان» به گوش می‌رسد. این نخستین‌باری نیست که آتش‌بس اعلام شده میان طرف‌های درگیر در سودان از سوی آنها نقض می‌شود.

این در حالیست که گزارش‌های رسانه‌ای بیانگر آن بود که از بامداد امروز سه شنبه آتش‌بس ۳ روزه میان نیروهای ارتش سودان و شبه نظامیان پشتیبانی سریع آغاز شد.

بر اساس این گزارش، یک منبع نظامی در ارتش سودان اعلام کرد که این ارتش با آتش‌بس ۳ روزه موافقت کرده است. ارتش سودان نیز اعلام کرد که این اقدام در واکنش به درخواست عربستان و آمریکا صورت می‌گیرد.

ارتش سودان هم چنین تاکید کرده بود: موافقت ما با آتش‌بس مشروط به تعهد شورشیان مبنی بر توقف تمام اقدامات خصمانه است.

خبرنگار شبکه الجزیره نیز گزارش داده بود که تبادل آتش میان نیروهای دو طرف بعد از آغاز آتش‌بس متوقف شده است.

سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا شب گذشته اعلام کرد که وعده‌های دو طرف درگیر در سودان، برای آتش‌بس کافی نیست، بلکه باید به این آتش بس نیز پایبند بود.

از سوی دیگر، سندیکای پزشکان سودان نیز اعلام کرد که تعداد کشته‌های درگیری‌ها از میان غیرنظامیان در سودان به ۲۹۱ نفر و زخمی‌ها به هزار و ۶۹۹ نفر رسیده است. همچنین ۷۱ درصد از بیمارستان‌های مستقر در مناطق درگیر، تعطیل شده‌اند.

کد خبر ۵۷۶۲۷۵۶

ارتش سودان اعلام کرد که هیات‌های دیپلماتیک از این کشور طی ساعات آتی خارج می‌شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از النشره، سخنگوی ارتش سودان اعلام کرد که آمریکا، انگلیس، فرانسه و چین دیپلمات‌ها و اتباع خود را به صورت هوایی با هواپیماهایشان در نزدیک‌ترین زمان ممکن خارج می‌کنند.

وی تاکید کرد که هیات دیپلماتیک عربستان به شهر پورتسودان به صورت زمینی انتقال داده شده و از آنجا به صورت هوایی به جده می‌رود.

عربستان سعودی می‌گوید عملیات تخلیه شهروندان خود را از سودان آغاز کرده است. وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که به اتباع «کشورهای دوست» هم در این مسیر کمک خواهد کرد.

به گفته ارتش سودان، از هواپیماهای نظامی برای خروج دیپلمات‌های ایالات متحده، فرانسه، انگلیس و چین استفاده خواهد شد. این در حالی است که طرح‌های قبلی برای تخلیه اتباع خارجی به دلیل مسائل امنیتی اجرا نشده است.

انتهای پیام

روزنامه فرانسوی لوفیگارو” اتش بس در سودان پایدار نخواهد ماند

پاریس روزنامه القدس العربی ” روزنامه فرانسوی لوفیگارو تحت عنوان : جستجوی دشوار در باره اتش بس در سودان نوشت: دیپلمات ها مجدانه تلاش می کنند آتش بس در سودان برقرار شود وغیر نظامیان بتوانند به مناطق امن فرار کنند.

این روزنامه فرانسوی افزود : امید به برقراری آتش بس متلاشی می شود ، در حالیکه دیپلمات ها  وسازمان های غیر دولتی تلاش کردند از برگ برنده عید فطر برای برقراری آتش بس جمعه شب  استفاده کنند .انتونیو گوتیریش دبیر کل سازمان ملل وآنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا روز پنجشنبه خواستار برقراری  اتش بس حداقل بمدت سه روز به مناسبت تعطیلات عبد فطر شدند تا غیر نظامیان محاصره شده بتوانند از منطقه درگیری بگریزند

رسما دو مرد قدرتمند سودان امادگی خودرا برای متوقف کردن درگیری ها اعلام کرده اند ولی کلیه تلاش ها برای برقراری اتش بس با شکست مواجه شده است وهر دو طرف به اتش بس پایبند نبوده اند.اخریتن اتش بس ۷۲ ساعته را نیروهای پشتیبانی سریع ساعت ۴ بامداد روز جمعه اعلام کرد ند.ولی این اتش بس دچار همان سرنوشت شد ژنرال البرهان روز پنجشنبه در مصاحبه با تلویزیون الجزیره رقیبش را به بستن راه ها ومنع مردم از حرکت متهم کرد .و ی اضافه کرد هیج اطمینانی از برقراری اتش بس وجود ندارد وتنها راهی که در برابر ما می ماند گزینه نظامی است.چند ساعت بعد حمیدتی رقیب البرهان در مصاحبه با همان کانال تلویزیونی نشستن با ” جنایتگار را برای عبور غیر نظامیان را رد کرد.

شاید جنگ که سبب کشته شدن ۴۰۰ تن طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی شد ادامه یابد وبدین ترتیب موجب ترس ووحشت بیشتر گردد  چرا که ده ها هزار غیر نظامی در مناطق درگیری گیر افتاده واز برق واب محرومند.

 پایان

 

 

 

 

گروه‌های ملی‌گرای سودان از موافقت اولیه طرف‌های درگیر سودانی با آتش بس ۷۲ ساعته به مناسبت عید فطر خبر دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، گروه‌های ملی گرای سودانی اعلام کردند که با فرماندهی ارتش و فرماندهی نیروهای واکنش سریع تماس گرفته و آن‌ها به صورت اولیه با آتش‌بس طی تعطیلات عید فطر موافقت کردند.

این گروه‌ها اعلام کردند که طرح جامعی را برای آتش‌بس فراگیر و برگزاری مذاکرات برای حل اختلافات ارائه خواهند کرد.

به گفته منابع فرماندهی نیروهای واکنش سریع سودان به رهبری محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی صبح امروز (جمعه) با آتش‌بس انسانی به مدت ۷۲ ساعت موافقت کرد. هدف از این آتش‌بس ایجاد گذرگاه‌های انسانی برای خارج کردن غیرنظامیان است.

در بیانیه فرماندهی نیروهای واکنش سریع آمده است: این اقدام در راستای تأکید بر پایبندی به تحقق ثبات و امنیت در کشور و تحقق خواسته‌های مشروع ملت سودان درباره آزادی، عدالت، دموکراسی و حاکمیت قانون است.

فرماندهی نیروهای واکنش سریع از تمام نیروهای مسلح سودان خواست خواسته‌های مردم را درنظر بگیرند.

این فرماندهی اعلام کرد که تعدادی از افسران و سربازان به منازلشان بازگشته و سلاحشان را کنار گذاشتند.

پیش از این آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشست مجازی با مسئولان اتحادیه آفریقا، اتحادیه عرب و نهادهای منطقه‌ای دیگر از طرف‌های درگیر sودانی خواست به آتش‌بس انسانی طی عید فطر پایبند باشند.

گوترش همچنین تماس تلفنی با عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان و رئیس شورای حاکمیتی برقرار کرد.

در این راستا البرهان در مصاحبه با الجزیره هرگونه مذاکره مستقیم با حمیدتی را رد کرد و گفت: بلندپروازی‌های حمیدتی برای در دست گرفتن قدرت در سودان عامل اصلی این نزاع است.

وی گفت: اگر نیروهای واکنش سریع به پایگاه‌های خود بازنگردند هیچ گزینه‌ای جز گزینه نظامی وجود نخواهد داشت.

سودان از شنبه گذشته شاهد درگیری‌های خشونت‌آمیز و اتهامات متقابل بین نیروهای واکنش سریع به رهبری محمد حمدان دقلو و نیروهای ارتش سودان به فرماندهی عبدالفتاح البرهان است و به رغم اینکه چند بار آتش‌بس‌های کوتاه مدت اعلام شده اما باز هم درگیری‌ها ادامه داشته است.

انتهای پیام

یورش نیروهای پشتیبانی سریع سودان به زندانی در خارطوم و فرار همه زندانیان

منابع سودانی از یورش شبه‌نظامیان موسوم به نیروهای پشتیبانی سریع این کشور به زندانی در خارطوم و فراری دادن زندانیان خبر دادند.

یورش نیروهای پشتیبانی سریع سودان به زندانی در خارطوم و فرار همه زندانیان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک منبع در ارتش سودان اعلام کرد که نیروهای پشتیبانی سریع به زندان «الهدی» در أم درمان یورش برده و تعدادی از نیروهای پلیس را زخمی کردند.

شبکه الجزیره گزارش کرد که نیروهای پشتیبانی سریع تمامی زندانیان را فراری دادند. یک منبع در ارتش سودان نیز گفت که ۲۸ نفر از این زندانیان متهم به قتل عمد هستند.

پس از چند روز درگیری خونین میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع این کشور، اواخر شب گذشته، شهر «خارطوم» در آرامش نسبی قرار داشت و برخی خیابان‌ها شاهد عبور و مرور مردم به خاطر عید فطر بود؛ اما درگیری‌ها از ساعات بامداد روز جمعه به مرور از سر گرفته شده و شدت یافته است.

به نوشته الجزیره، طبق اعلام اتحادیه پزشکان سودان تاکنون ۲۴۳ غیرنظامی در این درگیری‌ها کشته شده و ۱۳۳۵ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

روز شنبه (پانزدهم آوریل) بود که رسانه‌های محلی از آغاز درگیری بین نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی ژنرال «محمد حمدان دقلو» معروف به «حمیدتی» و ارتش سودان به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» در خارطوم خبر دادند؛ این درگیری داخلی که به جنگ شبیه شده، شهرهای دیگر سودان را نیز دربرگرفته و برای روزهای متوالی ادامه دارد.

پایان پیام/

المنار نوشت، تا این لحظه هیچ صدایی بلندتر از صدای درگیری‌ها در سودان نیست. دو طرف درگیری برای دومین بار متوالی در برقراری آتش‌بس شکست خوردند و درگیریها برای ششمین روز متوالی ادامه یافت.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه المنار لبنان، درگیری‌ها میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بار دیگر امروز (پنجشنبه) در مجاورت فرماندهی کل ارتش در خارطوم آغاز شد؛ جاییکه ساعاتی پس از اجرایی شدن آتش‌بس جدید صدای انفجارهای پراکنده‌ای از آنجا بلند شد.

همچنین از شب گذشته تا امروز در ششمین روز متوالی از آغاز نبرد میان دو طرف صدای شدید سلاح‌های سبک و سنگین در مجاورت کاخ جمهوری و فرماندهی کل ارتش شنیده می شود.

بازگشت درگیری‌ها نشان‌دهنده اهداف دو طرف برای دستیابی به پیروزی کامل به عنوان دروازه بازگشت ثبات است. عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان معتقد است با شکست محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی، فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع روند انتقال دموکراتیک در کشور می‌تواند از سر گرفته شود. در مقابل حمیدتی تاکید دارد که میدان نبرد همه چیز را تعیین خواهد کرد.

پیش از این و پس از اجرای آتش‌بس جدید میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع با وجود درگیری‌ها ساعتی پس از اجرایی شدن آتش‌بس، آرامش شکننده‌ای در مناطق مختلف خارطوم حاکم شد.

ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع موافقت خود را با آتش‌بس جدید به مدت ۲۴ ساعت اعلام کردند که از ساعت ۱۸ روز چهارشنبه به وقت محلی و در بحبوحه فراخوان‌های بین‌المللی برای آتش‌بس و آغاز گفت‌وگو و افزایش نگرانی‌ها از فروپاشی سیستم بهداشتی در سودان شروع شد.

پیش از اعلام آتش‌بس جدید، دو طرف به تبادل اتهاماتی به یکدیگر مبنی بر نقض اولین آتش‌بس که از شامگاه سه شنبه آغاز شده بود پرداختند.

البرهان: شکست حمیدتی شرط از سرگیری روند گذار دموکراتیک است

عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان و فرمانده ارتش گفت که با شکست محمد حمدان دقلو (حمیدتی)، فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع، روند انتقال دموکراتیک در این کشور می‌تواند از سر گرفته شود. وی تاکید کرد که بخش بزرگی از نیروهای پشتیبانی سریع از کنترل خارج شده است.

وی در گفت‌وگو با روزنامه «فایننشال تایمز» افزود: حمیدتی به دنبال تصاحب قدرت بود. البرهان تاکید کرد، فرودگاه خارطوم تاکنون تحت کنترل هیچ یک از طرفین نیست. نیروهای پشتیبانی سریع مسئول غارت گسترده در خارطوم و منطقه دارفور هستند.

البرهان تصریح کرد که نیروهای پشتیبانی سریع کارمندان برنامه جهانی غذا را کشتند و به کاروان سفارت آمریکا حمله کردند. وی معتقد است که حمیدتی با “ربودن” سربازان مصری حاضر در سودان در یک مأموریت رسمی، آتش بحرانی دیپلماتیک را شعله ور کرد.

حمیدتی: البرهان نمی‌خواهد جنگ را متوقف کند

محمد حمدان حمیدتی، فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع نیز به نوبه خود گفت که آنها آماده توقف درگیری هستند، اما عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان برای این کار آماده نیست.

حمیدتی در اظهاراتی به «فایننشال تایمز» گفت که اصولاً با الحاق نیروهای پشتیبانی سریع به نیروهای مسلح مخالف نیست. وی در عین حال تاکید کرد که آنها آمادگی کامل دارند و میدان نبرد همه چیز را تعیین خواهد کرد.

وی عنوان داشت: «نیروهای البرهان» علاوه بر توپخانه سنگین از امتیاز نیروی هوایی برخوردار هستند، اما ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در میدان نبرد برابر هستند. وی همچنین اعلام کرد که البرهان مسئول «افزایش ترس در میان شهروندان، مهمانان و دیپلمات‌های سودان» است.

حمیدتی همچنین تاکید کرد که “گمانه‌زنی‌های غرب درباره احتمال پیوستن نیروهای واگنر به صفوف نیروهای پشتیبانی سریع برای مبارزه” حقیقت ندارد.

نیروهای پشتیبانی سریع در سودان اعلام کردند که ارتش سودان صبح امروز (پنجشنبه)، علیرغم آتش‌بس اعلامی، به نیروهای این کشور در غرب ام درمان حمله کرد. همچنین از سرنگونی دو هلیکوپتر ارتش در جریان مقابله با حمله خبر داد و تایید کرد که از زمان اعلام آتش‌بس به مواضع خود و آتش‌بس پایبند مانده است.

بامداد امروز پنجشنبه آتش‌سوزی گسترده‌ای در یک مغازه اسلحه‌فروشی در خارطوم رخ داد و صدای انفجار مهمات بر اثر آتش‌سوزی در میان درخواست‌ها برای کمک شنیده شد.

یک دسته از سربازان مصری در سودان وارد فرودگاه قاهره شدند

علاوه بر این، نیروهای پشتیبانی سریع در سودان امروز از تحویل ۲۷ سرباز مصری به صلیب سرخ خبر دادند که در پایگاه نظامی مروی بودند.

نیروهای پشتیبانی سریع از دولت مصر به رهبری عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری این کشور، امارات، عربستان سعودی و “همه کشورهای برادر و دوست” که با پشتیبانی سریع در ارتباط بودند و همچنین از همکاری و هماهنگی کمیته بین المللی صلیب سرخ تشکر کرد. دولت قاهره نیز بازگشت نیروهای مصری از سودان را اعلام کرد.

به گفته برخی منابع، تمامی سربازان مصری سودان را به مقصد یکی از پایگاه‌های نظامی مصر ترک کردند و اولین گروه از آنها به قاهره رسیدند.

ارتش سودان چهارشنبه شب اعلام کرد که ۱۷۷ سرباز مصری که پس از وقوع درگیری‌های روز شنبه توسط نیروهای پشتیبانی سریع بازداشت شده بودند به کشورشان منتقل شدند . این عملیات از فرودگاه دنقلا و از طریق چهار هواپیمای ترابری نظامی مصری انجام شد.

شبکه المیادین به نقل از سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، از زمان آغاز درگیری‌های سودان ۳۳۰ تن کشته و نزدیک به ۳۲۰۰ تن مجروح شده اند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *