تقویت روابط با همسایگان ، سیاست موفقیت آمیز دولت

سیاست جدید دولت ایران مبنی بر گسترش روابط با کشورهای همسایه بویزه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس می تواند برای ایران دست آوردهای زیادی را داشته باشد ودشمن صهیونیستی را بیش از پیش به انزوا بکشاند وسیاست های ضد ایرانی اش را نقش بر آب کند.

توافق اخیر  ایران وعربستان برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک وکنار گذاشتن سیاست دشمنی  وخصومت با همسایگان بعنوان اولین گام در راه بهبود روابط با همسایه غربی ایران بشمار می رود واین توافق می تواند به توافق های دیگر با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله بحرین ، کویت ، امارات منجر شود.

عربستان سعودی با توافق اخیر با ایران منافع سرشازی کسب کرد چرا که این کشور از مشکل بزرگی رنج می برد وتوانست با این توافق میانجیگری ایران را برای توقف جنگ در یمن بدست آورد زیرا حکومت سعودی از هشت سال جنگ بی حاصل زیان های فراوانی دید ودنبال راهی بود که بتواند از این جنگ رهایی یابد.ایران که روابط خوبی با حوثی ها دارد می تواند میانجی خوبی برای پایان دادن جنگ وبرقرراری مجددصلح در یمن باشد از اینرو توافق ایران وعربستان به نفع دولت عربستان تمام شد ومسلما مقامات عربستانی به این نتیجه رسیدند که دشمنی با ایران نمیتواند جمهوری اسلامی را تضعیف ویا سرنگون نماید.

ایران با میانجیگری کشورهای عربی برای برقراری مجدد روابط با بحرین ، اردن ومصر موافقت کرده وهم اکنون تلاش هایی برای عادی سازی روابط با این سه کشور عربی درجریان است. ایران با سوریه ، قطر ، الجزایر ، تونس ولبنان روابط خوبی دارد وضروری است این روابط گسترش یابد.

در این میان تعدادی از کشورهای عربی با فشار دونالد ترامپ در سال ۲۰۲۰ با رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک برقرار کردند که می توان از امارات متحده عربی ، بحرین ، سودان ، ومغرب نام برد .مسلما فشار رئیس جمهوری اسبق امریکا به این چهار کشور وقول دادن کمک های مادی به انها این کشورها را به برقراری روابط دیپلماتیک تشویق نمود.این کشورها مجبور شدند با صهیونیست ها روابط دیپلماتیک براقرار سازند واجازه دهند این رژیم فعالیت جاسوسی خودرا علیه کشورهای اسلامی از جمله ایران تشدید نماید.

اکنون موساد نفوذ خودرا در امارات عربی متحده وکشور آذربایجان تقویت کرده وتلاش می کند ایران را تحت فشار قرار دهد.مسلما  حکومت های امارات وآذربایجان برای کسب منافع مادی روابط خودرا با اسرائیل تقویت کرده واجازه داده رژیم صهیونیستی سفارتخانه در پایتخت دو کشور بگشاید .مسلمان اسرائیل با داشتن سفارت در ابو ظبی وباکو سعی خواهد کرد اطلاعات خودرا از ایران توسعه دهد .وتوطئه های خودرا علیه جمهوری اسلامی ایران تشدید نماید.

بهر حال ، سیاست ایران مبنی تقویت روابط با کشورهای عربی واسلامی می تواند بنفع ایران وکشورهای عربی واسلامی باشد وکشورهای عربی واسلامی نیز مایلند روابط خودرا با جمهوری اسلامی ایران تقویت وتحکیم بخشند.مسلما ملت های عرب از داشتن روابط با ملت ایران وجمهوری اسلامی ایران خشنود خواهند شد وبرقراری روابط دیپلماتیک می تواند به سفر مردم کشورهای عربی به ایران وسفر ایرانیان به کشورهای عربی بیانجامد .

روابط مستحکم ایران باوعراق به نفع دو ملت ودو کشور است ، زیرا سفر اتباع عراق به ایران برای زیارت شهرهای مقدس از جمله مشهد وقم  ، وسفر ایرانیان به عراق جهت زیارت عتبات مقدسه در کربلا ، نجف ، کاظمین وسامرا منافع سرشاری برای دو کشور در بردارد. هزاران عراقی به  شهر مشهد مقدس سفر می کنند وهزاران ایرانی به  کربلا ونجف وکاظمین وسامرا می روند و عتبات مقدسه را زیارت می کنند.

امید است توافق اخیر بین ایران وعربستان منجر به توافق های مشابهی بین ایران وسایر کشورهای عربی شود وصلح وصفا بین مردم ایران وهمسایگان برقرار گردد ومنافع ان به ملت های منطقه برسد ومنطقه در صلح وثبات بسر برد ودشمنان ملت های ایران وکشورهای منطقه نتوانند به توطئه های خود ادامه دهند .ومی بینیم که توافق اخیر ایران وعربستان خشم سران صهیونیست را برانگیخت چرا که این توافق مانع اجرای توطئه های صهیونیست ها علیه  ایران واعراب می گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جنگ قدرت در سودان و کشتار مردم بی گناه

جنگ دو ژنرال البرهان وحمیدتی در سودان برای کسب  قدرت مطلقه وکنار زدن رقیب باعث درگیری های خونین در این کشور شده است ، دو طرف برای کسب قدرت وسرکوب طرف دیگر از همه نوع اسلحه استفاده می کنند .علیرغم برقراری اتش بس موقت بین دو طرف بنظر می رسد این جنگ تا برتری یک طرف بر طرف دیگر ادامه خواهد یافت.

ژنرال ارتشبد ستاد عبد الفتاح البرهان حاکم نظامی سودان .رئیس شورای نظامی این کشور در ۱۱ اوریل ۲۰۱۹ توانستبا کمک نظامیان سودانی حکومت زنرال عمر حسن البشیر را سرنگون وبه همراه ژنرال محمد حمدان دقلو موسوم به (حمیدتی ) قدرت را در این کشور بدست گیرد.

کودتای نظامی این دو ژنرال به کسب قدرت انجامید  وتلاش غیر نظامیان در سودان برای شرکت در حکومت با شکست مواجه شد واین دو ژنرال قدرت را بین خود تقسیم کردند واداره امور را بدست گرفتند.

ژنرال محمد حمدان دقلو که اینگ فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع است  رقیبش عبد الفتاح البرهان  را کودتاچی توصیف واورا در راس ژنرال های اسلام گرا معرفی می کند ،  در حالیکه ژنرال البرهان فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع را دشمن وشورشی توصیف می نماید.

دو ژنرال نظامی در حالی با هم می جنگند که مردم این کشور با فقر ، بی کاری ، تنگدستی ، مشکلات اقتصادی وکمبود ارزاق عمومی مواجهند. ولی دو ژنرال برای کسب قدرت وسرکوب رقیب از قتل وکشتار مردم ابایی ندارند .

ژنرال دقلو با کسب ثروت زیاد از فروش معادن طلای سودان وتاسیس شرکت های متنوع وبانک های متعدد به قتل وکشتار مردم ادامه می دهد وهیچ توجهی به اوضاع مردم سودان ندارد.او هم اکنون با برقراری روابط با رژیم صهیونیستی انتظار دارد این رژیم از او در برابر البرهان فرمانده ارتش حمایت وپشتیبانی کند.

گفته می شود دقلو با نفوذ زیادش وتعداد نیروهای پشتیبانی سریعش توانسته روابط گسترده ای با کشورهای منطقه از جمله امارات ، عربستان،  لیبی ، یمن وروسیه برقرار سازد حتی وی نیروهای تحت نفوذش را برای جنگیدن در یمن ولیبی به این دو کشور  اعزام کرده است.

اینگ فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع برای کسب مردم ژنرال البرهان را جزو ژنرال های اسلام گرا معرفی کرده وخودرا طرفدار حکومت مدنی قلمداد می کند ومعتقد است که ژنرال البرهان برای سرکوب طرف مقابل از نیروهای مصری کمک می گیرد .

جنگ قدرت در سودان بین  دو ژنرال البرهان وحمیدتی اکنون وارد ششمین روز خود شده وطیق امار منتشره تعداد کشته های این درگیریها به ۲۷۰ تن  وتعداد زخمی ها به ۲۶۰۰ زخمی رسیده است .اکنون هیچگونه نشانه ای از توقف جنگ قدرت بچشم نمیخورد ونظامیان این کشور برای رسیدن به منافع وکسب قدرت حاضرند مردم را قربانی امیال پلید خود  کنند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *