حزب‌الله عراق نشست سازش با رژیم صهیونیستی در اربیل را محکوم کرد

حزب‌الله عراق نشست سازش با رژیم صهیونیستی در اربیل را محکوم کرد

حزب‌الله عراق نشست رهبران عشایر عراقی در اربیل درباره سازش با رژیم صهیونیستی را محکوم و تأکید کرد که نمی‌توان در برابر آن سکوت کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: بعد از تبدیل شمال عراق به پناهگاه امن برای مزدوران و توطئه گران علیه دولت و مرکزی برای فعالیت‌های نهادها و اطلاعات صهیونیستی آمریکایی، آن کسانی که اشک تمساح می‌ریزند بر هدف قرار گرفتن مقرهای شر صهیونیستی-آمریکایی در اربیل به بهانه حفظ امنیت اربیل گریه کردند. عجیب نیست که این افراد به عنوان ابزارهای صهیونیسم جنایت عادی سازی با رژیم غاصب را با نقض واضح قانون تبلیغ کنند؛ اقدامی که نمی‌توان درباره آن سکوت کرد.

در این بیانیه آمده است: تلاش‌ها برای عادی سازی روابط در محافل یک طایفه مشخص از سوی افرادی که مدعی‌اند نماینده عشایر هستند با هدف مصادره کردن موضع ثابت آن‌ها درباره حمایت از حقوق ملت فلسطین است. این رویکرد مشکوک از سوی کشورهایی حمایت می‌شود که به عادی سازی روابط پرداختند؛ کشورهایی مثل امارات و عربستان که عادی سازی را بین ملت‌های عربی تبلیغ می‌کنند. مردم مسلمان عراق هرگز عادی سازی روابط با رژیم غاصب و غده سرطانی که نیروهای استکبار جهانی آن را در منطقه ایجاد کرده‌اند قبول نمی‌کنند و هرگز جز به آزادی فلسطین و مقدسات آن راضی نمی‌شوند.

در این بیانیه آمده است: مقاومت اسلامی گردان‌های حزب‌الله به لزوم ادامه عملیات علیه مخفیگاه‌های صهیونیستی-آمریکایی برای رهایی از شر آن‌ها و حفظ امنیت کشور معتقد است تا به خیانتکارانی که به عادی سازی روابط می‌پردازند، فرصت ندهد.

خبر مرتبط 

تشکیل کمیته حقیقت یاب برای برگزاری نشست اربیل

نماینده اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه درخصوص نشست اخیر اربیل کمیته حقیقت یاب تشکیل شده است، بر لزوم بازنگری در قواعد برگزاری کنفرانس ها و جلسات در این منطقه تاکید کرد.

خبرگزاری مهر – گروه بین الملل – سمیه خمارباقی: نشست عده‌ای از افراد خواهان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در منطقه کردستان عراق با واکنش شدیداللحن شخصیت‌ها و مقامات و احزاب عراقی همراه شد. بنا بر اعلام منابع عراقی، بیش از ۳۰۰ نفر در یک نشست که در شهر اربیل برگزار شده است، خواهان عادی‌سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی شده‌اند.

مطابق با گزارش منتشر شده در منابع صهیونیستی، تل‌آویو فوراً از این فرصت استفاده کرده و حمایت خود را از برگزاری چنین نشستی در کشور عراق اعلام کرده است.

وزارت داخله اقلیم کردستان عراق امروز شنبه ۲۵ سپتامبر با صدور بیانیه‌ای نسبت به نشستی که روز گذشته تحت عنوان «صلح و استرداد» در اربیل برگزار شده واکنش نشان داد. در این بیانیه تصریح شده است: این نشست بدون اطلاع، موافقت و مشارکت دولت اقلیم کردستان برگزار شده و به هیچ وجه بیانگر موضع دولت اقلیم کردستان نیست. اقدامات لازم در خصوص پیگیری چگونگی برگزاری این نشست اتخاذ خواهد شد. در همین رابطه گفتگویی با ناظم دباغ نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران انجام داده‌ایم که از نظر می‌گذرد:

*وزارت امورد داخلی اقلیم کردستان اعلام کردە است کە از نشست عشایر عرب مستقر در اربیل بی اطلاع بودە است و با کسانی کە این نشست را سامان دهی کردە اند برخورد می‌کند، چطور ممکن است رؤسای قبایل عرب در پایتخت اقلیم کردستان یک نشست سیاسی برای اسرائیل (ان هم در این شرایط حساس عراق و منطقە) برگزار کنند و خواستار عادی سازی روابط با اسرائیل باشند و حکومت اقلیم کردستان از آن بی اطلاع باشد؟

در شرایط کنونی و در حکومت اقلیم کردستان تا حدودی آزادی و حمایت از کسانی هست که وارد اقلیم می‌شوند و هر کسی جلسه‌ای یا کنفرانسی در تالاری برگزار می‌کند یک مجوری می‌گیرد ولی درخصوص جزئیات این نشستها و کنفرانس‌ها اطلاعی از قبل وجود نداشته است. نمی‌توان در چارچوب آزادی از کل جزئیات مطلع بود اما خب وقتی وزارت امور داخلی اقلیم کردستان عراق درباره برگزاری این نشست بیانیه صادر و اظهار بی اطلاعی می‌کند یعنی هم از جزئیات آن بی خبر بوده است و هم با محتوای برگزاری نشست مخالف است چرا که اربیل به قانون اساسی عراق و دولت مرکزی پایبند است و در زمینه سیاست خارجی و دفاعی و امنیتی تابع بغداد است.

وزارت امور داخلی اقلیم کردستان عراق در بیانیه امروز خود از تشکیل کمیته حقیقت یاب درباره این نشست برای شناسایی عوامل آن خبر داده است و این نشست را محکوم کرده است و این یعنی چنین نشستی برخلاف سیاستهای اقلیم کردستان عراق برگزار شده است خصوصاً اینکه در این نشست که همه مهمانان آن عراقی بودند درباره موضوع حساسی همچون درخواست عادی سازی روابط با اسرائیل صحبت شده است.

*آیا اهداف برگزاری این نشست و مباحث مطرح شدە در آن کە حول محور مهم ارتباط با رژیم صهیونیستی بودە است، تأثیرگذاری بر روند انتخابات عراق است؟

بله شاید یکی از اهداف برگزاری این نشست، تأثیرگذاری بر موضوع انتخابات عراق است و جلب آرای انتخاباتی به نفع برخی کاندیداها همچون کاندیداهای کرد است.

*چرا اربیل برای این نشست‌ها انتخاب می‌شود و چه راهکارهایی برای جلوگیری از تکرار چنین رخدادهایی وجود دارد؟

چون اربیل پایتخت اقلیم است و یک مقدار آزادی تردد در این منطقه به ویژه درخصوص مهمانهایی که به این منطقه می آیند وجود دارد، اما کلاً باید یک سری مسائل همچون ورود مهمانان و برگزاری جلسات در چارچوب مقررات اقلیم برگزار شود، وقتی از سوی وزارت داخلی اقلیم بیانیه صادر می‌کند و چنین نشستی را محکوم می‌کند یعنی مخالف برگزاری این نشست بوده‌ایم.

راهکارهای جلوگیری از تکرار چنین رخدادهایی این است که نظارت بیشتری بر جزئیات برگزاری جلسات و کنفرانس‌ها شود و اینکه مسئولان مربوطه در جریان قرار بگیرند مدیریت برگزاری چنین جلسات و نشستهایی با چه کسانی است و برنامه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی این نشست‌ها نیز مشخص باشد. باید در مورد راهکارهای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی فکر کرد. همانطور که می‌دانید اقلیم کردستان عراق از موقعیت جغرافیایی خاص و حساسی میان همسایگان خود و هم به عنوان یک جامعه اسلامی برخوردار است که نمی‌توان بر خلاف اندیشه و مصالح اسلامی رفتار کرد.

راهکار و پیشنهاد من برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی این است که از جزئیات دقیق چنین نشست‌هایی و اینکه چه کسانی از خارج اقلیم وارد این منطقه می‌شوند، آگاه بود و به صورت ریز و دقیق در جریان قرار داشت که چه چیزهایی در نشستها مطرح خواهد شد. در واقع باید از اهداف جلسات و همایشها آگاه بود و هوشیاری سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی یک ضرورت است.

*در حالی کە بسیاری از کشورهای دوست و هم پیمان عراق و اقلیم کردستان دشمن اسرائیل هستند ونسبت بە این دست موضوعات حساسیت بالایی ایجاد می‌شود؟ آیا ضربە زدن بە ارتباطات اقلیم و ایران یکی از اهداف چنین نشستهایی نیست؟

من به نظرم هر کاری برخلاف سیاست حکومت عراق و اقلیم باشد و کشورهای همسایه و کشورهای دوست عراق را در نظر نگیرد، آسیب جدی به آینده اقلیم کردستان عراق وارد خواهد کرد.

همیشه در برخی شرایط بعضی به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود هستند و برای آشوب در منطقه تلاش می‌کنند اما ما هر اقدامی که در راستای برهم زدن روابط میان تهران- اربیل باشد را محکوم می‌کنیم. ما باید هوشیارتر باشیم و دوست و دشمن را تعریف کنیم و عوامل برگزاری چنین نشست‌هایی را شناسایی و برای صدور مجوزها نیز دقت بیشتری شود.

هر گونه اقدامی که احساسات کشورهای دوست و همسایه و اسلامی عراق و اقلیم کردستان عراق را جریحه دار می‌کند نباید صورت بگیرد و معتقدم ملت فلسطین خود باید به دور از هر گونه دخالت خارجی سرنوشت خود را تعیین کند اما عوامل خارجی می‌توانند از ملت فلسطین در دستیابی به حقوق مشروع خود حمایت کنند.

درخصوص عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز اقلیم کردستان عراق تابع چارچوب سیاست خارجی دولت مرکزی بغداد است و به صورت کلی اربیل در زمینه دفاعی، سیاسی، مالی و سیاست خارجی تابع حکومت مرکزی بغداد است.

روابط جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق در طول تاریخ حسنه بوده است هر چند در برخی شرایط دارای نوسان بوده اما هیچگاه قطع نشده است. روابط تهران و اربیل، روابطی راهبردی و قوی است چون امنیت و آسایش اقلیم و ایران و در کل، منطقه به یکدیگر مربوط است و تمامی گروههای سیاسی اقلیم بر این باور هستند که رابطه با ایران باید حفظ شود.

روابط اقتصادی تهران و اقلیم حسنه است و باید در آینده در زمینه سرمایه گذاری و صادرات و واردات نیز تقویت شود، کنسولگری و نمایندگی دو طرف باید زود به زود جلسات برگزار کنند و نگذاریم مشکلی پیش بیاد و بعد راهکار داشته باشیم.

بغداد-ایرنا- عباس الجبوری رئیس مرکز پژوهش های راهبردی عراق (رفد) در گفت و گو با ایرنا از سناریوهای آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تجزیه عراق و نیز پشت پرده های تحرکات اخیر برای سازش و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت.

به گزارش ایرنا، عباس الجبوری درباره تلاش های اخیر برخی افراد در عراق برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی با ذکر تاریخچه ای از این تقلاها گفت: آمریکایی ها تلاش می کنند که عراق را در رکاب سازش با رژیم صهیونیستی به راه آورند. وقتی با شرکت های امنیتی به عراق آمدند از قائم تا الانبار این شرکت ها را منتشر کردند و عمده این شرکت ها صهیونیستی بودند.

به گفته الجبوری، عراق پیش از این هم توافق قرن را با شکست مواجه کرده بود. «خواستند تا تعدادی از فلسطینی ها را در الرمادی و الانبار ساکن کنند و این (تابعیت دادن به فلسطینیان برای فراموش کردن سرزمین خودشان) یکی از نقاط تمرکز فرآیند سازش با رژیم صهیونیستی بود. این طرح شکست خورد.»

رییس مرکز پژوهش های راهبردی رفد عراق می گوید: امروز اکثر مهندسان شرکت های غربی سرمایه گذار در عراق، اسرائیلی هستند. آنها برای عادی سازی روابط تلاش می کنند. اکنون تعدادی از مراکز در شمال عراق نیز متاسفانه، مقری برای صهیونیست ها است.

الجبوری می افزاید: بسیاری از سیاستمداران عراق که نام آنها را می دانیم در گذشته به قدس سفر کرده اند.

وی از ارتباط های اقتصادی به ویژه در حوزه نفت عراق با رژیم صهیونیستی پرده بر می دارد و می افزاید: برخی اداره ها را در عراق به بخش هایی ارتباط داده اند که گفته می شود آمریکایی است؛ به ویژه در شرکت ها و موسسات نفتی و محل های انعقاد قراردادها؛ پوشش این شرکت ها آمریکایی اما جوهر و بدنه آنها صهیونیستی است. این شرکت ها یکی از وجوه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند.

الجبوری درباره بهانه آمریکایی ها برای تقویت ارتش عراق و توجیه حضور خود در این کشور چنین می گوید: بر این باورم که امروز آمریکا دروغ می گوید. دروغ می گویند که می خواهند ارتش عراق را تجهیز کرده و قوی کنند زیرا از سال ۲۰۰۳ تاکنون نیز این آمریکا نبود که ارتش عراق را تجهیز کرد، بلکه همه قراردادهای تسلیحاتی عراق با روسیه، کره، بلغارستان، مجارستان و سایر کشورها بوده است. قانون بین الملل می گوید دولتی که اشغالگری کرده باید کشور اشغال شده را بازسازی و مسلح کند. اما این اتفاق نیفتاد بلکه عکس آن اتفاق افتاد. یعنی آمریکا خرابی ها در عراق را چند برابر کرد.

پژوهشگر عراقی تصریح می کند: آمریکا نه شکوفایی اقتصادی عراق را می خواهد و نه تجهیز ارتش آن را زیرا نمی خواهد عراق تهدیدی برای رژیم صهیونیستی یا خود آمریکا باشد.

عباس الجبوری درباره ائتلاف جدید آمریکا با انگلیس و استرالیا می گوید: این اتفاق جدیدی نیست. آمریکا همواره به خیانت علیه همپیمانان خود و فریب آنان مشغول بوده است. نمونه های این خیانت ها و پیمان شکنی های آمریکا در دوره ترامپ به وضوح دیده شد؛ از پیمان شکنی درباره توافق آب و هوایی پاریس تا خروج از توافق هسته ای با ایران.

الجبوری ادامه می دهد: مقام های فرانسه با این درک از پیمان شکنی و بدعهدی آمریکا گفتند که «از پشت خنجر خوردند». فرانسه اولین و آخرین دوست خنجر خورده از سوی آمریکا نیست. برای آمریکا ملت ها نیز مهم نیستند. نمونه های این موضوع نیز دخالت های متعدد در امور داخلی کشورهای مختلف است.

وی درباره پیام آمریکا به داخل عراق با خالی کردن پشت دولت همپیمان خود در افغانستان تاکید می کند: واضح است که آمریکا به عهد و پیمانی پایبند نیست. برخی سیاستمداران عراقی عاملان آمریکا در عراق هستند. برخی از آنها بر پشت تانک ها (با نظامی گری) به قدرت رسیدند و برخی دیگر را آمریکا طور دیگری حمایت کرد. اینها همان هایی هستند که مخالف مقاومت و طرفدار انحلال حشد الشعبی هستند. متاسفانه بخشی از اینها هم شیعه هستند. اینکه طالبان در افغانستان روی کار آمد نشان می دهد که آمریکا نمی تواند هیچ حکومتی را قدرتمند کند. کسانی که از حضور آمریکا خرسند هستند شاید از این اتفاق درس بگیرند که خیانت آمریکا در حق آنها ممکن است و ممکن است فهرست نام های آنها به دست دشمنان خودشان بیفتد همان طور که فهرست های همکاران خود در افغانستان را تقدیم طالبان کردند. بنابراین سیاستمداران حامی آمریکا در عراق باید این عبرت را فراموش نکنند که آمریکا می تواند به آنها پشت کرده و آنان را تحویل داعش بدهد.

به باور الجبوری، «تا زمانی که مقاومت عراق و الحشد الشعبی باشد آمریکایی ها نخواهند توانست عراق را به دست داعش بدهند. تا محور مقاومت باشد ملت عراق خم نخواهد شد.»

این چهره برجسته پژوهشی و دانشگاهی عراق تصدیق می کند که «آمریکایی ها حتما برای آینده عراق سناریوهایی دارند. سناریوی تجزیه عراق را از سال ۱۹۷۳ در دستور کار دارند. در خاطرات هنری کسینجر وزیر خارجه وقت آمریکا نیز به این موضوع پرداخته شده است که عراق باید به سه دولت کردی، سنی و شیعه تقسیم شود.»

الجبوری این سوال را مطرح می کند که چرا آمریکا از همه جا خارج می شود اما از جاهایی مثل پایگاه التنف سوریه بیرون نمی رود و داعش را در آنجا نگه داشته است.

کارشناس عراقی می افزاید: آمریکایی ها چاقویی را پشت کمر عراق گرفته اند و با آن دائما اوضاع امنیتی عراق را تهدید می کنند.

به گفته الجبوری و با استناد به گزارش های متعدد، «دیده شده است که هواپیماهای آمریکایی روی کوه های حمرین و مکحول (در مرزهای عراق و سوریه بین استان های نینوا عراق و الحسکه سوریه) برای داعشی ها پناه گرفته در غارها و دره های این مناطق، سلاح و مواد غذایی می ریزند و همین داعشی های مورد حمایت آمریکا در مرزهای سوریه با عراق بیش از ۷۵ بار در ماه گذشته، عملیات نفوذ انجام دادند.»

الجبوری با قاطعیت باور دارد که «سناریوی آمریکا برای ناامن سازی آینده و تجزیه عراق آماده است» اما این را هم اشاره می کند که «امیدواریم سیاستمداران و نیروهای نظامی عراقی هوشیارتر شوند و اجازه ندهند آمریکا از مناطق خلاء آنها برای  تقویت داعشی ها سوء استفاده کنند اما من امیدوارم زیرا اراده ملت از سیاستمداران قوی تر است.»

 

 

 

خبر مرتبط 

 

پس از گزارش منابع عراقی درباره برگزاری یک نشست در حمایت از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در منطقه کردستان عراق، احزاب عراقی ضمن واکنش شدیداللحن به این نشست،‌ خواهان محکومیت آن شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ نشست عده‌ای از افراد خواهان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در منطقه کردستان عراق با واکنش شدیداللحن احزاب عراقی همراه شد.

منابع عراقی، امروز (شنبه)، گزارش دادند که بیش از ۳۰۰ نفر در یک نشست که در شهر اربیل برگراز شده است، خواهان عاد‌ی‌سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی شده‌اند.

طبق گزارش پایگاه خبری شبکه «ان آر تی»، «وسام الحردان»‌ رئیس گروه «صحوه العراق»‌ در نشست مذکور از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی حمایت کرده است.

بنا بر گزارش پایگاه خبری «شفق نیوز»، تنها چند ساعت پس از بزگراری این نشست گروه صحوه العراق تأیید اظهارات وسام الحردان یا اعلام پیوستن به آن را رد کرده است.

«احمد ابو ریشه» رئیس کنگره صحوه العراق در بیانیه‌ای، امروز (شنبه)، ضمن اشاره به افرادی که تحت عنوان نام این گروه در نشست مذکور صحبت کرده‌اند، تأکید کرد: ما از اینجا و بر اساس تعهدات اخلاقی و مسئولیت‌مان اعلام می‌کنیم این افراد نماینده کسی نیستند و به آن‌ها اجازه سوءاستفاده از عنوان عشایری یا منطقه‌ای برای صحبت درباره موضعی که آن‌ها خیلی با آن ورود به آن فاصله دارند، داده نمی‌شود».

«عمار طعمه» رئیس فراکسیون «النهج الوطنی» نیز در بیانیه‌ای «قویا» خواسته افراد مشارکت‌کننده در نشست یادشده را رد و آن را محکوم کرد.

عمار طعمه از مقامات عراق خواست کسانی را که خواهان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند، محاکمه کنند.

او در این خصوص گفت: «قانون عراق این اقدامات را که خیانت به مبانی عراقی‌ها و انکار ظلم به مردم فلسطین است، جرم در نظر می‌گیرد».

رئیس فراکسیون النهج الوطنی در ادامه تأکید کرد که این اظهارات با موضع تاریخی مردم عراق مبنی بر حمایت از آرمان فلسطین و تداوم انقلاب آن‌ها علیه رژیم صهیونیستی تعارض دارد.

عمار طعمه همچنین از دولت،‌ پارلمان و احزاب سیاسی و گروه‌های عشایری در این کشور خواست که در قبال این اقدامات شیطنت‌آمیز که هدف آن سست کردن پایداری امت اسلامی است، با اتخاذ موضعی یکپارچه و شجاعانه آن را رد و محکوم کنند.

«سید عمار الحکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در بیانیه‌ای به برگزاری چنین نشستی در عراق واکنش نشان داد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق در بیانیه مذکور اعلام کرد: «ما اجلاس‌ها، تجمع‌ها و فراخوانی‌ها برای عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی در عراق را رد و آن را محکوم می‌کنیم».

سید عمار الحکیم ادامه داد: «آرمان فلسطین مسئله نخست عرب‌ها و مسلمانان است از‌این‌رو بار دیگر حمایت کامل خود را از ملت فلسطین،‌ آرمان عادلانه و مبارزه آن‌ها برای پس گرفتن حق غصب‌شده‌شان اعلام می‌کنیم».

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین در پایان بیانیه یادشده  تأکید کرد که آرمان فلسطین با گذر زمان از بین نخواهد رفت.

مطابق با گزارش منتشر شده در منابع صهیونیستی، تل‌آویو فورا از این فرصت استفاده کرده و حمایت خود را از برگزاری چنین نشستی در کشور عراق اعلام کرده است.

بنا بر گزارش کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، «یائیر لاپید»‌ وزیر امور خارجه این رژیم در این خصوص گفته است: «از ان روزی که این کابینه قدرت را به دست گرفته، هدف ما توسعه دامنه توافق ابراهیم (عادی‌سازی روابط) بوده است».

انتهای پیام/م

دولت عراق به برگزاری همایش صهیونیستی در اربیل واکنش نشان داد

پس از گزارش منابع عراقی درباره برگزاری یک همایش صهیونیستی در اربیل،‌ دولت عراق ضمن واکنش شدیداللحن به این اقدام، آن را مردود دانست.

دولت عراق به برگزاری همایش صهیونیستی در اربیل واکنش نشان داد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزار فارس، دولت عراق، ظهر امروز (شنبه)، به برگزاری همایش صهیونیستی در اربیل واکنش نشان داد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری شبکه «السومریه نیوز»، دولت عراق نشست‌ غیرقانونی را که توسط برخی از شخصیت‌های عشایری مقیم در اربیل آن برگزار شد، قاطعانه رد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *