پیشنهاد افزایش دوره ریاست جمهوری مصر 

یک  ائتلاف متشکل از نمایندگان مجلس مصر امروز (یکشنبه) پیشنهادی را مبنی بر ایجاد اصلاحات در قانون اساسی این کشور به رئیس مجلس ارائه می‌کند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری الشرق الأوسط مصر اعلام کرد که اعضای ائتلاف پارلمانی “حمایت از مصر” قصد دارند که امروز یکشنبه پیشنهاد خود برای ایجاد اصلاحات در قانون اساسی مصر را به علی عبدالعال، رئیس پارلمان این کشور ارائه کنند.

طبق این گزارش، تغییرات پیشنهادی نمایندگان پارلمان مصر شامل تشکیل دوباره شورای وزیران در کنار پارلمان کنونی و تعیین یک و یا چند معاون برای رئیس پارلمان می‌شود.

الشرق الاوسط در ادامه گزارش خود نوشت که اصلاحات مذکور همچنین علاوه بر تضمین تعیین “نمایندگی درخور” برای جوانان، کشاورزان، کارگران و مسیحیان شامل تضمین سهمیه حداقل ۲۵ درصدی نمایندگی زنان در پارلمان می‌شود.

در همین راستا، دفتر سیاسی ائتلاف حمایت از مصر اعلام کرد که این اقدام پس از امضای اصلاحات پیشنهادی توسط تعداد زیادی از نمایندگان صورت گرفته است.

طبق بیانیه دفتر سیاسی این ائتلاف، اصلاحات قانون اساسی مصر شامل ایجاد یک اتاق دوم در پارلمان تحت عنوان “مجلس سنا” است.

از جمله مهمترین اصلاحات پیشنهادی نمایندگان پارلمان مصر تمدید دوره ریاست جمهوری و افزایش آن از چهار سال به شش سال است.

طبق قانون اساسی مصر باید یک پنجم نمایندگان پارلمان پیش از بررسی و رأی‌گیری درباره آن با پیشنهاد اصلاحات موافقت کنند.

ریاست جمهوری مصر تا بدین لحظه نسبت به این اصلاحات واکنشی نشان نداده اما عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر پیشتر اعلام کرده بود که قصد اصلاح قانون اساسی را ندارد.

لازم به ذکر است که ائتلاف حمایت از مصر با در اختیار داشتن ۳۱۷ نماینده از مجموع ۵۹۶ نماینده بزرگ‌ترین ائتلاف در پارلمان مصر به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *