گرایش های سلفی گری وافراطی در جهان اسلام (قسمت چهارم)

گزارش مزبور تاکید می کند جوانان منطقه شمال مغرب پس از پیوستن به گروه داعش توانسته اند به سطوح فرماندهی نظامی در میادین جنگ در سوریه وعراق برسند.

یکی از نویسندگان عرب بنام ” ابراهیم عوض ” در یک بررسی جامع که در پایگاه اینترنتی سی ان ان عربی منتشر شده نظرجدیدی درباره داعش وجوانانی که به این گروه می پیوندند ارائه می کند .وی معتقد است که  گروه داعش با استفاده از کمک کشورهای نفت خیز وفروش نفت چاه های نفتی که بر آن مسلط شده واعمال مالیات بر فعالیت های اقتصادی توانسته خودرا بعنوان ثروتمندترین گروه تروریستی در جهان معرفی کند. این گروه توانست با پرداخت پول های هنگفت به جوانان که از فرصت های شغلی محروم بوده بتواند انها را به عضویت در این گروه تشویق کند.

این نویسنده معتقد است که جوانان کشورهای عربی که از بیکاری , فقر وانزوای اجتماعی رنج می برند نسبت به جامعه خویش بدبین شده وبه افکار تند وافراطی روی آورده اند.وی به نکته جالبی اشاره می کند وان اینست که این جوانان که از تحصیلات عالیه برخوردار بوده نتوانسته اند شغل درخور تحصیلات خود بدست آورند  .وی معتقد است که بیکاری جوانان بویژه تحصیل کردگان یک مملکت می تواند “بمب ساعتی ”  باشد و ممکن است هر آن منفجر شود.وی اضافه می کند بسیاری از جوانان متمول که نیازی به پول ندارند ، به این گروه های تروریستی می پیوندند. وی علت این امر را دور نگهداشتن جوانان از ایفای  نقش  مثبت  در مسئولیت های مملکتی واداری کشور خویش می داند ,  واین امر سبب می شود جوانان به این گروه ها  بپیوندند تا بتوانند خودرا ارضا نموده  ودر این گروه ها به مسؤولیت هایی دست یابند .

([۱] )

ولی یکی از نویسندگان مصری بنام دکتر محمد سید احمد کتابی بعنوان : ” القوی  الاجتماعیه المویده لجماعات العنف السیاسی الاسلامی (مصر نموذجا ) ( نیروهای اجتماعی طرفدار گروه های خشونت  بارسیاسی اسلامی : مصربعنوان نمونه  ) نوشته  و  زمینه های رشد گروه های افراطی در این کشور را مورد بررسی قرار داده است .

نویسنده معتقد است که سیاست درهای باز اقتصادی در مصر وانباشت ثروت های نامشروع وزندگی مرفه  قشرهایی از جامعه سبب گردید که یک قشر فقیر ومستضعف جامعه  که از بی کاری رنج می برد در  برابر این شرایط تحریک شده وبرای انتقام از دزدها وفاسدین به گروه های افراطی روی آورده اند .

این نویسنده براین باور است  كه عوامل سیاسی از جمله نبود دمکراسی ,نبود آزادی بیان , عدم وجود احزاب مخالف , وجود دمکراسی نمایشی , ادامه حالت  فوق العاده در مصر, بهبود روابط با امریکا ,طرفداری امریکا از اسراییل , عادی سازی روابط بین مصر واسراییل ، سرکوب مسلمانان در افغانستان , سومالی ,لبنان وفلسطین (غزه) سبب گردید که جوانان تحریک شده , واز خشونت جهت مبارزه باحکومت های سازشکار استفاده کنند.

این نویسنده , رسانه های جمعی را مقصر می شناسد , زیرا این رسانه هابه وظایف خود یعنی روشنگری عمل نکرده , بلکه وسیله ای برای تبلیغ کالاهای مصرفی شده وبه تبعیض طبقاتی دامن می زنند وزندگی مرفه قشری از جامعه را ترویج می دهند واین امر سبب کینه قشری از جامعه می شود.  رسانه ها با  تبلیغ کالاهای مصرفی هدفی جز کسب وتحصیل پول ندارند ،  واین امر به خشونت دامن می زند  .در همین راستا زمانی که هنر به ابتذال کشیده شود وفرهنگ مردمی عکس وظیفه خود عمل کند ,  در این صورت خلا ناشی از آنرا گروه های سلفی وافراطی پر می کنند .

[۱] ۱۲/۱۰/۲۰۱۴٫   مقاله : رأي حول أسباب انضمام  الشباب إلى “داعش ,  بقلم إبراهيم عوض ,  پا یگاه اینترنتی  سی ان ان عربی

(ادامه دارد)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *