گروه های سلفی وافراطی در جهان اسلام (قسمت نوزدهم)

 

نقش عربستان در انتشار وهابیت در کشورهای عربی

 گرایش های سلفی گری در عربستان سعودی ارتباط تنگاتنگی با وزارت خارجه این کشور دارد , رژیم عربستان سعی می کند با انتشار افکار وهابی دربرابر چالشهای پیش رو که نخستین آن مطالبه مردم به  انجام  دگرگونی وبرقراری دمکراسی در داخل کشور است ایستادگی می نماید.([۱]) .

سلفی های جهان عرب چشم خودرا بسوی ریاض که  مرکز فکر سلفی است دوخته اند , هرچند که قطر مدت ها است به رقابت با سعودی ها پرداخته است. ولی عربستان سعودی با چالش های دیگری روبرواست که می توان از حرکت ونفوذ تشیع در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی وحضور اقلیت های شیعی درمنطقه  وهمچنین قدرت روز افزون اخوان المسلمین نام برد.([۲]).

 

صدور فکر وهابی به کشورهای مغرب عربی

عربستان سعودی از گروه های تروریستی حمایت مالی می کند . این کشور با استفاده از دلارهای نفتی از گروه های تروریستی برای نشر افکار وهابی حمایت وپشتیبانی می کند .به نوشته یک نشریه غربی عربستان در دهه ۱۹۷۰ صدور افکار وهابی به کشورهای جهان را آغاز کرد . خانواده ال سعود برای انتشار افکار محمد بن عبد الوهاب اقدام به تاسیس مدارس دینی ومساجد ومراکز اسلامی در سرتاسر جهان نمود.

یک کمیته  وابسته به سنای امریکا در سال ۲۰۰۳ طی گزارشی اعلام کرد که عربستان طی بیست سال (از ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ م  , مبلغ  ۸۷ میلیارد دلار برای نشر و تقویت فکر وهابی در سرتاسر جهان  هزینه کرده است.

این کمیته افزود : عربستان در این مدت  ۲۱۰ مرکز اسلامی و۱۵۰۰ مسجد و۲۰۲ مدرسه دینی  تاسیس کرده است.

بر اساس این  گزارش های عربستان سالانه ۳ میلیارد دلار برای تبلیغ وهابیت هزینه می کند .

روزنامه های هندی گزارش دادند که عربستان یک برنامه گسترده  به ارزش ۳۵ میلیار دلار برای ساختن مساجد ومدارس دینی در جنوب آسیا , در دست دارد چون در کشورهای هند وپاکستان وبنگلادش  میلیون ها مسلمان زندگی می کنند.

اختصاص میلیاردها دلار از سوی عربستان برای نشر فکر وهابی سلفی می تواند اندیشه های میانه ومعتدل را به انزوا بکشد وگروه های افراطی از جمله جنبش جوانان در سومالی وبوکو حرام در نیجیریه وجماعت اسلامی در اندونزی ودیگر سازمان های تروریستی مسلح در جهان که از افکار سلفی ووهابی الهام می گیرند تقویت کرد.

یک گزارش منتشره از سوی سیاست خارجی پارلمان اروپا حاکیست که گروه های تروریستی مورد حمایت عربستان سعودی گروه های افراطی  در جهان  را مجهز به اسلحه می نمایند.این گزارش ضمن هشدار نسبت به فعالیت این گروه های تروریستی می افزاید : هیچ کشوری در جهان از حمله گروه های تروریستی در امان نخواهد بود ودرامدهای نفتی عربستان در خدمت تروریسم جهانی قرار دارد.([۳] )

سفارتخانها ورایزنی های فرهنگی عربستان در کشورهای عربی واروپایی نقش بارزی در صدور افکار وهابی به این کشورها ایفا می کنند وبهمین منظور بودجه کافی در اختیار دارند تا بتوانند افکار وهابی را نشر دهند.

عبد الله الرامی یک کارشناس جنبش های اسلامی معتقد است که سفارت عربستان در رباط  فعالیت فوق العاده ای انجام می دهد.این سفارتخانه لیست کاملی از علما وفقهاء مغربی دردست دارد وحقوق ماهیانه پرداخت می کند وکتاب های وهابی را بطور رایگان توزیع می کند ومشکلات گروه های سلفی در مغرب را حل وفصل می کند ومقامات سفارت از جمعیت ها بازدید می کنند وبر کار انها نظارت می نمایند.([۴])

[۱] مقاله : کیف تتحکم السعودیة والتیار السلفی فی العالم العربی , بقلم :سفیان فجری , فرانس ۲۴ .

[۲] همان منبع .

[۳] مقاله مجله اوراسیو رویو بقلم : سورا جیوتی شارما http://www.france24.com/ar/20120924

[۴] همان منبع .

(ادامه دارد)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *