انتقاد از سخنگوی دولت مغرب بخاطر ریخت وپاش در پذیرایی بازگشت از حج

عملیات انتقال زائران ایرانی به کشور از روز دوشنبه این هفته از طریق فرودگاه مدینه آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی حج، نخستین گروه از زائران ایرانی سحرگاه روز دوشنبه (۱۲ تیر) فرودگاه مدینه را به مقصد ایران ترک خواهند کرد. این گروه از زائران مدینه اول از شهرهای ساری و یزد خواهند بود.

عملیات انتقال حجاج ایرانی به کشور از دو فرودگاه جده و مدینه و نخستین پرواز از فرودگاه جده نیز روز ۱۳ تیر خواهد بود و روزانه ۹ پرواز به سمت شهرهای مختلف ایران انجام خواهد شد.

آخرین پرواز که انتقال زائران و عوامل اجرایی را انجام خواهد داد قرار است روز ۳ مرداد از مدینه به سمت ایران انجام شود.

برای حج امسال ۸۷ هزار و ۵۴۱ زائر و عوامل اجرایی به سرزمین وحی سفر کردند که در دو گروه مدینه اول و مدینه بعد به زیارت مسجدالنبی و ائمه بقیع مشرف شدند و پس از انجام اعمال و مناسک حج به ایران بازخواهند گشت.

کد خبر ۵۸۲۴۹۳۵
زائران باانجام چه اعمالی در منا و عرفات دوباره به کعبه برمی‌گردند

زائران حح بعد از اینکه از خانه خدا به سمت عرفات رهسپار می شوند باید اعمالی را انجام دهند تا دوباره بتوانند زائر بیت الله شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روز عرفه و وقوف در عرفات به پایان می‌رسد و شب عید قربان در راه است؛ میهمانان خدا برای حرکت به سوی مشعرالحرام آماده می‌شوند اذان مغرب روز عرفه، آهنگ کوچ است. واجب است حاجی، شب دهم را از طلوع صبح تا طلوع آفتاب در مشعرالحرام وقوف کند و در این سرزمین بماند و باید با نیت خالص، حاجی در شب عید قربان در آستانه خانه مولا رحل اقامت می‌افکند همچون گدایان اجازه ورود دوباره به مکه و مسجدالحرام را از خدا می‌طلبد.

بعد از دمیدن آفتاب در صبح دهم ذی الحجه حاجیان برای به جا آوردن بقیه اعمال حج از مشعرالحرام خارج می‌شوند.

آنها صبح عید قربان با تکبیر و تهلیل در سرزمین منا وارد می‌شوند، نخستین وظیفه آنها در این سرزمین رمی جمره عقبه است؛ بعد از رمی جمره عقبه وظیفه حاجیان در منا قربانی است. در حدیثی آمده که خداوند قربانی را دوست دارد و این عمل مطلوب اوست چراکه غرض از قربانی کردن سر بریدن از حیوانیت انسان است و کشتن نفس و هوای او.

بعد از ادای قربانی، نوبت به حلق یا تقصیر می‌رسد، تراشیدن سر ریختن آخرین نشانه‌های هواپرستی و خودخواهی است.

حاجیان در شب‌های یازدهم و دوازدهم ذی الحجه در سرزمین منا نیت بیتوته می‌کنند. یعنی از اذان مغرب تا نیمه شب شرعی در این سرزمین می‌مانند.

در روزهای یازدهم و دوازدهم هر سه شیطان به ترتیب از کوچک به بزرگ، یعنی اولی وسطی و عقبی رمی می‌شوند. بدان که تو در ظاهر به سوی جمره سنگ می‌اندازی اما در حقیقت سنگ بر چهره شیطان می‌زنی و پشت او را می‌شکنی.

کد خبر ۵۸۲۳۳۴۵

زائران ایرانی که سه شنبه شب را در مشعرالحرام وقوف کرده بودند، بعد از اذان صبح این سرزمین را به سمت منا ترک کردند تا برخی از اعمال حج خود را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، زائران خانه خدا روز چهارشنبه رمی جمرات، ذبح کردن وحلق (تراشیدن موی سر) را انجام دادند و در روز عید قربان، حاجی شدن خود را در سرزمین وحی جشن گرفتند.

در زیر تصاویری از حرکت زائران ایرانی و خارجی از مشعرالحرام به سمت سرزمین منا را مشاهده می‌کنید:

تصاویری از حرکت زائران سرزمین وحی از مشعرالحرام به سمت منا

تصاویری از حرکت زائران سرزمین وحی از مشعرالحرام به سمت منا

تصاویری از حرکت زائران سرزمین وحی از مشعرالحرام به سمت منا

تصاویری از حرکت زائران سرزمین وحی از مشعرالحرام به سمت منا

تصاویری از حرکت زائران سرزمین وحی از مشعرالحرام به سمت منا

کد خبر ۵۸۲۲۸۵۵

پیام رهبر انقلاب به مناسبت کنگره عظیم حج: وظیفه ملت‌ها و دولت‌های مسلمان مقابله با نقشه خباثت‌آلود مستکبران است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: امروز که «وحدت» و «معنویتِ» امت اسلامی به دلیل مخالفت آمریکا و دیگر قطب‌های سلطه استکبار با تفاهم کشورهای مسلمان و تدین و تشرع نسل جوان این کشورها، بیش از گذشته در معرض دشمنی است، وظیفه همه ملت‌ها و دولت‌های مسلمان، مقابله با این نقشه خباثت‌آلود است.

پیام رهبر انقلاب به مناسبت کنگره عظیم حج: وظیفه ملت‌ها و دولت‌های مسلمان مقابله با نقشه خباثت‌آلود مستکبران است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت کنگره عظیم حج، آئین حج را یک فراخوان جهانی برای تعالی انسانها و زمینه‌ساز اعتلاء معنوی و اخلاقی بشریت خواندند و تاکید کردند: شرط لازم اثرگذاری جهانی حج، درک و شناخت صحیح امت اسلامی از خطاب زندگی‌بخش این فریضه پر رمز و راز برمبنای دو رکن «وحدت» و «معنویت» است.

رهبر انقلاب اسلامی وحدت امت اسلامی را به معنای گفت‌وگو، ارتباط فکری و عملی، هم‌افزایی و نزدیک شدن جهتگیریها، وهمکاری و پیوند اقتصادی کشورهای اسلامی خواندند و افزودند: بُعد دیگر این وحدت، گفت‌وگوی علمای مذاهب اسلامی بر مبنای حسن ظن و مدارا و انصاف و ارتباط تنگاتنگ نخبگان کشورهای مسلمان است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخصوص وحدت این نکته را هم متذکر شدند که پیشروان سیاسی و فرهنگی کشورهای اسلامی باید هماهنگ با یکدیگر خود را آماده شرایط نظم جهانی پیش رو کنند تا امت اسلامی جایگاه شایسته خود را بازیابد و تجربه تلخ مهندسی سیاسی و سرزمینی پس از جنگ جهانی اول تکرار نشود.

ایشان «معنویت» را که یکی دیگر از دو رکن اثرگذاری ندای جهانی حج است، به معنی ارتقاء اخلاق دینی و مقابله با افسونِ اخلاق منهای دین غربیها دانستند و خاطرنشان کردند: امروز که «وحدت» و «معنویتِ» امت اسلامی به دلیل مخالفت آمریکا و دیگر قطب‌های سلطه استکبار با تفاهم کشورهای مسلمان و تدین و تشرع نسل جوان این کشورها، بیش از گذشته در معرض دشمنی است، وظیفه همه ملتها و دولتهای مسلمان مقابله با این نقشه خباثت آلود است.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان پیام خود به مناسبت کنگره عظیم حج امت اسلامی را به تقویت روحیه برائت از مشرکین و نشر و عمق بخشی آن در محیط زندگی توصیه کردند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم

و الحمد للّه ربّ العالمین و صلّی اللّه علی الرّسول الاعظم محمّد المصطفی و آله الطّیّبین و صحبه المنتجبین.

صلای ابراهیمیِ حج و فراخوان جهانیِ آن، بار دیگر از دل تاریخ، همه‌ی گیتی را مخاطب ساخت و دلهای مستعد و ذاکر را به شور و شوق افکند. ندای دعوت‌کننده، خطاب به همه‌ی آحاد بشر است: و اَذِّن فِی النّاسِ بِالحَجّ(۱)،  و کعبه، میزبانِ مبارک و رهنمای همه‌ی انسانها است: اِنَّ اَوَّلَ بَیتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذی بِبَکَّةَ مُبارَکاً وَ هُدیً لِلعالَمین(۲).
کعبه به عنوان نقطه‌ی مرکزی و محور اصلی توجّهات آحاد مسلمانان، و آئین حج همچون نمونه‌ی کوچک از گستره‌ی متنوّع دنیای اسلام، میتواند در خدمت تعالیِ جامعه‌ی بشری و سلامت و امنیّت همه‌ی انسانها باشد. حج میتواند به کلّ بشریت، اعتلای معنوی و ارتقاء روحی و اخلاقی برساند؛ و این، نیاز حیاتی بشرِ امروز است. حج میتواند همه‌ی برنامه‌های استکبار و صهیونیسم برای سقوط اخلاقی بشر امروز و فردا را باطل و بی‌اثر کند.
شرط لازم برای این اثرگذاری جهانی، آن است که مسلمانان در گام نخست، خطاب زندگی‌بخشِ حج را خود بدرستی بشنوند و همه‌ی همّت خود را برای عملی کردن آن به کار گیرند. دو پایه‌ی اصلی این خطاب، «وحدت» و «معنویّت» است. وحدت و معنویّت، ضامن ارتقاء مادّی و معنوی جهان اسلام و نورافشانیِ آن به همه‌ی گیتی است.
وحدت به معنیِ ارتباط فکری و عملی است؛ به معنی نزدیک شدن دلها و اندیشه‌ها و جهتگیری‌ها است؛  به معنی هم‌افزایی علمی و تجربی است؛ به معنی پیوند اقتصادی کشورهای اسلامی است؛ به معنی اعتماد و همکاری دولتهای مسلمان است؛ به معنی همیاری در برابر دشمنان مسلّم و مشترک است.
وحدت بدین معنی است که نقشه‌ی طرّاحی‌شده‌ی دشمن نتواند فرقه‌های اسلامی، یا ملّتها و نژادها و زبانها و فرهنگهای متنوّع جهان اسلام را در برابر یکدیگر قرار دهد. وحدت بدین معنی است که ملّتهای مسلمان یکدیگر را، نه از راه معرّفیِ فتنه‌انگیز دشمن، بلکه از راه ارتباط و گفتگو و رفت و آمد بشناسند؛ از امکانات و ظرفیّتهای یکدیگر آگاه شوند و برای بهره‌برداری از آن برنامه‌ریزی کنند. وحدت بدین معنی است که دانشمندان و دانشگاه‌های جهان اسلام دست در دست یکدیگر نهند؛ علمای مذاهب اسلامی با حُسن ظن و مدارا و انصاف به یکدیگر بنگرند و سخنان یکدیگر را بشنوند؛ نخبگان در هر کشور و هر مذهب، آحاد مردم را با مشترکات یکدیگر آشنا و آنان را به همزیستی و برادری تشویق کنند.

وحدت همچنین بدین معنی است که پیشروان سیاسی و فرهنگی در کشورهای اسلامی، به گونه‌ای هماهنگ، خود را آماده‌ی شرایط نظم جهانیِ پیش رو کنند؛ جایگاه شایسته‌ی امّت اسلامی را در تجربه‌ی جدید جهان که سرشار از فرصتها و تهدیدها است، به دست خود و به اراده‌ی خود تعیین کنند؛ نگذارند تجربه‌ی تلخِ «مهندسی سیاسی و سرزمینیِ غرب آسیا به دست دولتهای غربی پس از جنگ جهانی اوّل» تکرار شود.

معنویّت به معنی ارتقاء اخلاق دینی است. افسونِ اخلاق منهای دین که مدّتها از سوی منابع فکری غربی ترویج میشد، سرانجامش همین سقوط بی‌مهار اخلاقی در غرب است که همه در دنیا شاهد آنند. معنویّت و اخلاق را از مناسک حج، از ساده‌زیستی در احرام، از نفی امتیازات موهوم، از «وَ اَطعِمُوا البائِسَ الفَقیر(۳)»،  از «لا رَفَث وَ لا فُسوقَ وَ لا جِدال(۴)»،  از گردش همه‌ی امّت بر گِرد محور توحید، از رمی شیطان و برائت از مشرکان باید آموخت.
برادران و خواهران حج‌گزار! از فرصت حج برای تدبّر و تعمّق در راز و رمزهای این فریضه‌ی بی‌نظیر بهره گیرید و توشه‌ی همه‌ی عمر خود سازید. «وحدت» و «معنویّت» در این مقطع زمان بیش از گذشته در معرض دشمنی و کارشکنی استکبار و صهیونیسم است. آمریکا و دیگر قطبهای سلطه‌ی استکباری، با وحدت مسلمانان، با تفاهم ملّتها و کشورها و دولتهای مسلمان، و با تدیّن و تشرّع نسل جوان این ملّتها بشدّت مخالفند و با هر وسیله بتوانند با آن مقابله میکنند. وظیفه‌ی همه‌ی ما و همه‌ی ملّتها و دولتهای ما ایستادگی در برابر این نقشه‌ی خباثت‌آلود آمریکایی و صهیونیستی است.
از خداوند علیم و قدیر کمک بخواهید؛ روحیه‌ی برائت از مشرکین را در خود تقویت کنید؛ و خود را به نشر و عمق‌بخشیِ آن در محیط زندگی خود موظّف بدانید.
توفیق همگان و حجّ مقبول و مشکور را برای شما حجّاج ایرانی و غیر ایرانی از خداوند متعال مسئلت میکنم و دعای مستجاب حضرت بقیّة‌اللّه‌الاعظم (ارواحنا فداه) را برای همگان آرزو مینمایم.

والسّلام علیکم و رحمة اللّه
ششم ذی‌الحجّة ۱۴۴۴
۴ تیرماه ۱۴۰۲

پایان پیام/

مراسم برائت از مشرکین با حضور گسترده زائران برگزار شد

مراسم برائت از مشرکین با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و با حضور پرشور حجاج ایرانی بیت الله الحرام در صحرای عرفات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر، مراسم برائت از مشرکین با حضور حجت الاسلام نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و با حضور پرشور حجاج ایرانی بیت الله الحرام در صحرای عرفات برگزار شد.

مراسم برائت از مشرکین با حضور گسترده زائران ایرانی برگزار شد

مهم‌ترین بخش مراسم برائت از مشرکین در صحرای عرفات قرائت پیام رهبر انقلاب بود که متن این پیام از سوی حجت‌الاسلام سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست زائران ایرانی در مراسم برائت از مشرکین در صحرای عرفات قرائت شد.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام مهم خود خطاب به حجاج بیت الله الحرام با اشاره به اینکه حج می‌تواند همه‌ی برنامه‌های استکبار و صهیونیسم برای سقوط اخلاقی بشر امروز و فردا را باطل و بی‌اثر کند، خاطرنشان کرد: آئین حج همچون نمونه‌ی کوچک از گستره‌ی متنوّع دنیای اسلام، می‌تواند در خدمت تعالی جامعه‌ی بشری و سلامت و امنیّت همه‌ی انسان‌ها باشد وبه کلّ بشریت، اعتلای معنوی و ارتقا روحی و اخلاقی برساند؛ و این، نیاز حیاتی بشر امروز است.

مراسم برائت از مشرکین با حضور گسترده زائران ایرانی برگزار شد

در این مراسم حجاج با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضامین مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل از استکبار جهانی اعلام برائت کردند.

مراسم برائت از مشرکین با حضور گسترده زائران ایرانی برگزار شد

در میان زائران شرکت‌کننده در مراسم برائت از مشرکین حضور جانبازان انقلاب اسلامی که در صفوف اولیه جمعیت حضور داشتند شکوه خاصی به مراسم برائت از مشرکین داده بود.

مراسم برائت از مشرکین با حضور گسترده زائران ایرانی برگزار شد

مراسم برائت از مشرکین با حضور گسترده زائران ایرانی برگزار شد

مراسم برائت از مشرکین با حضور گسترده زائران ایرانی برگزار شد

همچنین طبق برنامه مرسوم، قطعنامه‌ای نیز در مراسم برائت از مشرکین از سوی بعثه مقام معظم رهبری در صحرای عرفات قرائت خواهد شد. لازم به ذکر است مسأله‌ی برائت از مشرکین یکی از واجبات اسلامی است که از زمان ابلاغ آن در سال نهم هجری مورد تأکید پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله و ائمه علیهم‌السلام بوده است.

مراسم برائت از مشرکین با حضور گسترده زائران ایرانی برگزار شد

 

کد خبر ۵۸۲۱۲۴۸

 

 

مناسک حج تمتع امروز با حضور بیش از ۲ میلیون زائر از کشورهای مختلف آغاز شد و زائران لبیک‌گویان به طواف کعبه پرداختند و عازم مشاعر مقدسه شدند.

مناسک حج تمتع 1444 با حضور بیش از 2 میلیون زائر آغاز شد+فیلم

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، مناسک حج تمتع ۱۴۴۴ قمری (۱۴۰۲ شمسی) امروز هشتم ذی‌الحجه به وقت عربستان، به طور رسمی آغاز شد. در این روز زائران حج تمتع از کشورهای مختلف با لباس سفید احرام لبیک گویان و به قصد حج تمتع، مکه مکرمه را ترک کرده و به سوی عرفات می‌روند تا یک شب در آنجا بیتوته کنند.

مسجدالحرام ـ صبح امروز

زائران پس از وقوف در عرفات و حضور در جبل الرحمه، از ظهر تا غروب روز عرفه در مشعر وقوف کرده و بعد به سمت منا حرکت می‌کنند تا پس از آن به سایر اعمال حج تمتع از رمی جمرات، قربانی، حلق، تقصیر تا بیتوته در منا را به جای آورند.

امروز در عربستان هشتم ذی‌الحجه یا یوم الترویه است. از امام صادق(ع) در مورد نامگذاری این روز سؤال شد که ایشان فرمودند: «در عرفات آب نبود و حاجی‌ها روز هشتم ذی‌الحجه از مکه آب برمی‌داشتند و به عرفات می‌بردند. برخی از ایشان به بعضی دیگر می‌گفتند: تروّیتم، تروّیتم (سیراب شدید، سیراب شدید)؛ به این خاطر، روز هشتم را روز ترویه نامیدند». بر همین اساس هم، متولیان حج عربستان، اقدام به انتقال آب زمزم به مشاعر مقدسه کرده‌اند تا بین زائران آب خنک توزیع کنند.

انتقال آب زمزم از مکه به مشاعر مقدسه

با آغاز انتقال زائران حج تمتع به مشاعر مقدسه، نه تنها تعداد اتوبوس‌ها، بلکه فعالیت قطار سریع السیر در مسیر مکه ـ مدینه نیز افزایش یافته است. به گفته مسؤولان حج عربستان، ۲۴ هزار اتوبوس مسؤولیت انتقال زائران حج تمتع را دارند. همچنین ۱۷ قطار سریع‌السیر با ظرفیت سه هزار مسافر در هر قطار، زائران را از مکه مکرمه به منا و عرفات منتقل می‌کند.

انتقال زائران حج تمتع با قطار سریع‌السیر به مشاعر مقدسه

این قطارهای سریع‌السیر، با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت حدود ۲۰ دقیقه مسیر منا تا عرفات را طی می‌کنند و امسال مورد استقبال بسیاری از کشورها قرار گرفته‌اند. امروز نیز نخستین گروه زائران حج تمتع از طریق این قطارها وارد مشاعر مقدسه شد. بر اساس برنامه‌ریزی سازمان حج و زیارت، امسال برخی از کاروان‌های مدینه‌بعد، برای تشرف از مکه مکرمه به مدینه منوره، با این قطارها جابجا خواهند شد.

در حج تمتع ۱۴۴۰ قمری (۱۳۹۸ شمسی) که حدود سه میلیون زائر از کشورهای مختلف به حج تمتع مشرف شده بودند، قطارهای سریع السیر، در ۲ هزار و ۱۷۰ سفر بیش از ۲ میلیون زائر را جابجا کردند.

امسال بیش از ۲ میلیون زائر از کشورهای مختلف به حج تمتع مشرف شده است که ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر از آنها ایرانی هستند. اسکان زائران در ایام تشریق فراهم شده است و محل اسکان زائران در چادرهای منا پس از عبور از وادی محشر قرار دارد.

چادرهای منا در مساحتی بالغ بر ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار مترمربع در اختیار زائران قرار دارد و هر بخش آن مختص به زائران کشورهای مختلف است.

در ادامه فیلمی از ورود نخستین گروه زائران حج تمتع به این چادرها را مشاهده می‌کنید:

پایان پیام/

آخرین وضعیت ورود زائران ایران به عربستان/۹ نفر حج را از دست دادند

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه روز شنبه ۳ تیرماه آخرین کاروان حجاج ایرانی وارد عربستان شدند، گزارشی را درباره عملیات حج امسال ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا رضایی معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت با اعلام آخرین آمار مربوط به اعزام زائران ایرانی به حج امسال، گفت: آخرین کاروان‌های ایرانی روز شنبه ۳ تیرماه وارد جده و راهی مکه شدند و در مجموع ۸۷ هزار و ۵۴۱ نفر در عملیات انتقال حجاج از ایران عازم سرزمین وحی شدند.

رئیس ستاد عملیات حج در خصوص اینکه قبلاً آمار حجاج ایرانی ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر اعلام شده بود، توضیح داد: ۹ نفر از زائران ایرانی به دلایل شخصی از حضور در حج امسال انصراف دادند و متأسفانه امکان صدور روادید برای افراد جایگزین فراهم نشد.

وی البته توضیح داد که در یک ماه گذشته حدود ۲۰۰ نفر از زائران ایرانی به دلایل مختلفی انصراف خود را اعلام کرده بودند که با هماهنگی‌های انجام شده سازمان حج و زیارت توانست برای افراد جایگزین روادید دریافت کند.

رئیس ستاد مکه در ادامه به تعداد حجاج مدینه قبل و مدینه بعد اشاره کرد و گفت: ۵۲ هزار ۵۳۰ نفر در قالب کاروانهای مدینه قبل از فرودگاه مدینه وارد عربستان شدند و ۳۵ هزار و ۱۱ نفر در قالب کاروانهای مدینه بعد از طریق فرودگاه جده به سرزمین وحی مشرف شدند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: جمعه شب ۲ تیرماه آخرین کاروان‌های مدینه قبل از شهر مدینه عازم مکه شدند و در حال حاضر هیچ زائر ایرانی در شهر مدینه حضور ندارد.

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه در حال نزدیک شدن به مهمترین بخش عملیات حج یعنی حضور حجاج در مشاعر مقدسه هستیم، گفت: با توجه به اینکه در زمان مناسک حج قریب دو میلیون حاجی باید در یک زمان مشخص در یک مکان مشخص حضور داشته باشند بنابراین حمل و نقل حجاج به مشاعر مقدسه کار پیچیده‌ای است که مقدمات آن انجام شده است.

وی به موضوع تدارک غذا و سایرامکانات مورد نیاز حجاج اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است.

رضایی همچنین به موضوع اقدامات مورد نیاز در مورد طرح قربانی پرداخت و گفت: قربانی حجاج زیر نظر علما و در مکان‌های مشخصی که تعیین شده است، انجام خواهد شد.

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت در انتها خاطرنشان کرد: به علت شیوع کرونا در سالهای گذشته نتوانستیم افراد بالای ۶۵ سال را به حج اعزام کنیم لذا امسال تعداد افرادی که سن بالای ۶۵۵ سال دارند عدد بی سابقه‌ای است بنابراین رعایت حال افراد سالمند در طول مراحل حج مورد تاکید است.

کد خبر ۵۸۱۷۳۱۸

چهارمین مراسم دعای روح بخش کمیل با حضور پرشور زائران ایرانی در جوار بیت الله الحرام برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، چهارمین مراسم دعای روح‌بخش کمیل پنج شنبه شب (اول تیر) در مکه مکرمه برگزار شد و زائران ایرانی مناجات عارفانه مولی الموحدین حضرت علی (ع) را در جوار بیت الله الحرام زمزمه کردند.

مراسم دعای کمیل این هفته، در چهار هتل الایام ایلیت، ورقان النور، میدان و ویولیت محل استقرار زائران ایرانی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب سرپرست حجاج ایرانی در اولین هفته حضور خود در مراسم دعای کمیل مکه، در جمع ضیوف الرحمان در هتل الایام ایلیت سخنرانی کرد.

در این مراسم که رئیس سازمان حج و زیارت و شماری از مسئولان بعثه مقام معظم رهبری و این سازمان حضور داشتند، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در سخنانی مهمترین فلسفه حج را بعد اخلاقی آن دانست و تفکر در این سرزمین را از همه عبادات برتر توصیف کرد.

وی افزود: مهمترین فلسفه حج همان دگرگونی اخلاقی است که در انسان‌ها به وجود می‌آورد.

چهارمین مراسم دعای کمیل زائران ایرانی در مکه برگزار شد

در ادامه این مراسم زائران ایرانی در فضایی معنوی با نوای سیدرضا نریمانی فرازهای دعای کمیل را زمزمه کردند و با مدیحه سرایی و روضه خوانی این ذاکر اهل بیت اشک ریختند.

علاوه بر مراسمی که با حضور و سخنرانی سرپرست حجاج ایرانی برگزار شد؛ آئین‌های مشابه دیگری به صورت متمرکز درهتل های ورقان نور، میدان و ویولیت با سخنرانی حجج الاسلام ناصر رفیعی، سید ابوالحسن مهدوی و علی ثمری در مکه مکرمه برگزارشد.

در این آئین‌ها مومنان در شب ابراز بندگی به درگاه پروردگار یکتا در فضایی معنوی در جوار خانه خدا با نوای مداحان اهل بیت حاج علی مالکی نژاد، حمیدرضا رمضانپور و مهدی سروری، ندای “یا غیاث المستغیثین” سر داده و فرازهای دعای پرفیض کمیل را در هتل‌های محل استقرار کاروان‌های حجاج کشورمان با هم نجوا کردند و در جوار بیت الله الحرام دست به دعا برداشتند.

بر اساس این گزارش، همانند این مراسم در دیگر هتل‌های محل اسکان زائران ایرانی در مکه مکرمه نیز به صورت خودجوش برگزار شد.

آخرین کاروان زائران ایرانی حوالی نیمه شب فرودگاه همدان را به مقصد فرودگاه جده ترک کرد و به این ترتیب روند اعزام حجاج کشورمان به سرزمین وحی پایان یافت.

کد خبر ۵۸۱۷۶۱۱
آخرین خداحافظی‌های زائران ایرانی با مسجدالنبی و قبرستان بقیع

با نزدیک شدن مناسک حج، زائرینی که از سراسر دنیا برای زیارت نبی مکرم اسلام به مدینه آمده اند کم کم باید با حرم نبوی و پیامبر رحمت (ص) خداحافظی کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، با نزدیک شدن مناسک حج، زائرینی که از سراسر دنیا برای زیارت نبی مکرم اسلام به مدینه آمده اند کم کم باید با حرم نبوی و پیامبر رحمت (ص) خداحافظی کنند

چند روزی است که به آغاز کنگره عظیم حج باقی نمانده است،جایی که قبل از ترک مدینه و محرم شدن،برای وداع به مسجد النبی و بقیع می آیند…
و چه سخت است دل کندن از شهری که سال ها در انتظار دیدارش همچون شمعی می سوختی!

آخرین خداحافظی‌های زائران ایرانی با مسجدالنبی و قبرستان بقیع

در کنار مرقد حضرت رسول گرامی اسلام(ص)غوغایی برپا است. عده ای ناله می کنند. دیگری اشک می ریزد و آن یکی دست هایش را به آسمان گرفته و زمزمه می کند، زیرا شاید این شب آخرین دیدار باشد و باید فردا قبل از نماز مغرب برای محرم شدن به مسجد شجره رفت و اینجاست که بغض یکدفعه می ترکد.

از حرم که بیرون می آیی چند متر آن طرف تر ، در سیاهی شب دلداده هایی را می بینی که هر یک پشت درهای بسته بقیع خلوت کرده اند و هر کدام با زبانی وصف حال یار می گویند. و اینجاست که می فهمی اشک های خاموش تنها یک واژه نیست و مدینه قطعه ای از بهشت است، ولی باید خداحافظی کرد. پس الوداع مدینه

کد خبر ۵۸۱۷۲۵۸

رئیس ستاد مدینه منوره در حج ۱۴۰۲ از پایان روند صدور ویزا برای زائران حج طی دو روز آینده خبر داد و گفت: بیش از ۹۳ درصد از عملیات انتقال زائران به عربستان انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد دانشیار با بیان اینکه در حال سپری کردن روزهای پایانی «مدینه قبل» هستیم، اظهار کرد: مقدمات پایان عملیات انتقال زائران در حال فراهم شدن است.

وی ادامه داد: از سهمیه ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفری ایران برای حج، برای ۸۷ هزار و ۵۱۶ نفر ویزا و روادید صادر شده و تنها ۳۴ مورد باقی مانده که عدد ناچیزی است و تلاش می‌شود که طی دو روز آینده برای این تعداد نیز روادید صادر شود.

رئیس ستاد مدینه منوره تصریح کرد: برخی اخبار حاکی از آن است که بعضی کشورها نتوانسته‌اند به اندازه سهمیه تأمین شده، زائر به حج اعزام کنند که دلایل مختلفی دارد، در کشوری مانند مصر که در زمینه حج و عمره فعال بوده حدود ۵۰ هزار نفر انصراف داده‌اند. سال گذشته نیز ۱۵ هزار نفر از سهمیه تعیین شده برای آنها و در ترکیه ۲۰ هزار نفر از سهمیه تعیین شده به حج اعزام نشدند.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۳ درصد از عملیات اعزام زائران ایرانی انجام شده است، گفت: ۷ درصد باقی مانده از زائران طی دو روز از فرودگاه جده وارد عربستان خواهند شد.

دانشیار خاطرنشان کرد: آخرین پرواز از تهران به مدینه دو شب پیش انجام شد و عملیات پروازی به فرودگاه مدینه پایان یافت. در مدت اجرای عملیات اعزام علی‌رغم اینکه اطلاعات ویزای برخی افراد اشکالاتی داشت اما جوازات فرودگاه مدینه با ما همراهی و همکاری کردند.

وی در ادامه گفت: زائران حاضر در مدینه تا روز دوشنبه ۷ هزار و ۴۴۸ نفر بودند که ۱۱ کاروان با ۳۷ دستگاه اتوبوس از مدینه خارج شدند و بدین ترتیب خروجی ما ۱۶۸۴ نفر بود و تعداد زائران حاضر در مدینه به ۵ هزار و ۷۶۴ نفر رسید.

رئیس ستاد مدینه منوه اظهار کرد: فعالیت ۷ هتل نیز به پایان رسیده و سه مطب نیز روز گذشته جمع آوری شده است و در چند روز باقی مانده در یکی از مراکز، خدمات درمانی ارائه می‌شود.

وی افزود: برگزاری زیارت دوره نیز در روزهای پایانی است و تا روز دوشنبه برای ۴۶ هزار و ۷۴۲ نفر زیارت دوره با ۱۰۲۱ دستگاه اتوبوس انجام شد، خوشبختانه زیارات دوره را صبح‌ها به سرانجام رساندیم و هیچ زائری دچار گرمازدگی نشد.

دانشیار افزود: برای همه زائران نوبت زیارت روضه شریفه دریافت شد و زائران در نوبت‌های تعیین شده حضور پیدا می‌کنند. طبق نظر سنجی‌های صورت گرفته نیز بالاترین امتیاز رضایت مندی و استقبال، مربوط به نمره ارزشیابی انجام زیارت روضه شریفه بوده است.

کد خبر ۵۸۱۵۱۱۴

 

 

جوان ۲۲ ساله ای که سرپرست ۸ بچه یتیم شد

به محله جدید که آمدیم روی دیوار چند مغازه عکس«علی امرایی»؛شهید مدافع حرم را دیده بودم. نانوایی، فروشگاه مواد غذایی. یک بار هم در کلیدسازی محله. مغازه دارها هم به قول معروف بچه حزب اللهی نبودند. حتی روی دست یکی شان پر از تتو بود. مانده بودم با این سوال که راز محبوب بودن این شهید مدافع حرم چیست؟

جوان مدافع حرم با کیف ۴۰ میلیارد تومانی چه کرد؟

خبرگزاری فارس ، گروه زندگی؛ عطیه اکبری: رزق و روزی، برای هر کسی معنایی دارد. همه‌اش که پول و درآمد نیست. مثلاً رزق یک راننده، علاوه بر دخل روزانه‌اش می‌تواند حضور در فضای باصفای امامزاده‌ای باشد که هیچ وقت گذرش به آن نیفتاده اما یک روز به بهانه رساندن مسافر، زیارتی قسمتش می‌شود و چه بسا که گشایشی هم برایش اتفاق بیفتد. از این رزق‌های معنوی برای خبرنگار جماعت کم نیست. مثل آشنایی من با «علی امرایی»؛ شهید مدافع حرم.

وقتی به محله جدید آمدیم خیلی اتفاقی روی دیوار چند مغازه عکسش را دیدم. در نانوایی سرکوچه مان، فروشگاه مواد غذایی. یک بار هم در کلیدسازی محله. قبلاً اسمش را شنیده بودم. می‌دانستم چند سالی از شهادتش می گذرد. دقت که کردم دیدم مغازه دارهایی که تصویر این شهید زینت بخش محل کسب شان شده، به قول معروف بچه حزب اللهی هم نیستند. آدم‌های معمولی بودند و حتی یکی‌شان به قول خودمان از این بچه قرتی‌ها بود که روی دستش پر از تتو بود.

مدافع حرم؛ علی امرایی یکم تیرماه سال ۱۳۹۴ در اثر اصابت موشک به خودرو در شهر درعا کشور سوریه به شهادت رسید

*رفاقت اگر تصویر بود

فکری شده بودم که چطور می‌شود بین این همه شهید مدافع حرم این یکی آنقدر محبوب باشد تا اینکه یک روز از خلوت بودن مغازه و وقت آزاد مغازه دار؛ همان جوانی که روی دستش تتو داشت استفاده کردم و پرسیدم شهید امرایی را چقدر می‌شناسید؟ برای آنکه از جواب دادن قسر در نرود پشت بندش ادامه دادم:« حتماً انقدر خوب می‌شناسی‌اش که عکسش را چسباندید روی دیوار مغازه؟»

جواب این جوان شنیدنی بود؛  علی رفیق همه ما بود. یک رفیق واقعی. از هر خوبی که بگویید در علی همه‌اش بود. مرام، معرفت، بخشندگی، اهل دلی. جسارت.سالگرد شهادتش همین دو روز قبل بود. هفت سال گذشته اما هنوز هم ما داغدارشیم.»

*علی و مژدگانی کیف ۴۰ میلیاردی

این جواب‌ها اما برایم کافی نبود. گفتم از این همه خوبی و رفاقت برایمان خاطره بگویید. گفت من می گویم اما پیش بچه محل‌های دیگرش هم بروید.

سهم آقا نیما؛ مغازه دار سرکوچه ما می‌شود خاطره کیف ۴۰ میلیاردی و آن روزی که سر و صدای آی دزد آی دزد مرد میانسال همه کاسب‌ها را کشانده بود وسط خیابان؛ «یک روز دزد، کیف مردی را زد که بنده خدا ۴۰ میلیارد پول و چک پول وکلی مدارک در کیفش داشت. دزدها دو نفر بودند و روی موتور. کیف را که زدند آنکه پشت راننده بود قمه را در هوا می‌چرخاند که کسی نزدیکشان نشود. همان موقع علی و برادرش هم همان دور و بر بودند. علی دل و جگردار بود. با موتور افتاد دنبال دزد با اینکه ممکن بود جان خودش و برادرش به خطر بیفتد. اما بچه زبر و زرنگی بود. در کمال ناباوری نیم ساعت بعد با کیف پر از پول و نفس نفس زنان آمد. مثل فیلم‌ها بود اما واقعیت داشت. بنده خدا صاحب کیف، بهت زده فقط تماشا می‌کرد. کاسب‌ها دورشان جمع شده بودند. بنده خدا کیف را داد به علی و گفت از یک تا صد میلیون. شیرینی من به شما. علی آقا خیلی چشم ودل سیر بود. قبول نکرد. گفت بیاید بریم مسجد محله. هر چقدر دوست دارید بدید آنجا خرج مسجد وهیات مسجد کنیم. این خاطره دهان به دهان بین مردم و کاسب‌ها چرخید.»


منزل شهید مدافع حرم؛علی امرایی در محله دیلمان شهرری

*سفره دار

کنجکاوتر شدم شهید علی امرایی را بهتر و بیشتر بشناسم. ناسلامتی بچه محل بودیم. پیدا کردن نشانی خانه‌شان کار سختی نبود. تصمیم گرفتم این بار برخلاف رویه معمول گزارش‌ها قبل از خانواده سراغ اهالی برویم. خدا برایمان خواسته بود کاسب خیابان مصطفی خمینی محله دیلمان گفت همین الان خانه‌شان مراسم است. خیلی از همسایه‌ها آنجا هستند. بروید دست پر بر می‌گردید. راست می‌گفت. در خانه قدیمی و باصفایشان جای سوزن انداختن نبود. کمی بعدتر فهمیدیم علی امرایی معروف بود به سفره داری. عکس‌های علی جا به جا روی دیوار خانه به ما خوش آمد می‌گفت.

*جوان ۲۲ ساله‌ای که سرپرست ۸ بچه یتیم بود

 در خانه‌شان هیات بود و به آخرهای هیات رسیده بودم. با چشم، جمعیت را برانداز کردم و در ذهنم چند نفری را گلچین کردم تا سراغشان بروم. اولین نفر یک خانم مسن بود که چشم‌هایش آنقدر گریه کرده بود باز نمی‌شد. فکر می‌کردم باید یکی از اقوام باشد اما پیرزن، همسایه خانواده امرایی بود! نامش «معصومه سلیمانی» بود. گفتم مادر، ۷ سال گذشته‌ها! با گوشه چهارقد اشک‌هایش را پاک کرد و با ما هم کلام شد؛ «من قد کشیدن علی را دیدم. بزرگ شدنش را. مثل پسر خودم دوستش داشتم. علی هم پاسدار بود هم مداح هم کمک حال همه اهل محل، هم کوچک‌ترین خیر. چند جوان سراغ دارید که از ۱۷ سالگی سرپرست بچه یتیم باشند و به کسی هم چیزی نگویند. علی در ۲۲ سالگی سرپرست ۸ بچه یتیم بود. علی دست گیر همه بود. ما همسایه‌های قدیمی هستیم. هر وقت هر کجا کم می‌آوردم و گیر می‌آوردم می‌گفت فقط یک زنگ به من بزن. واقعاً هم در اولین فرصت خودش را می‌رساند.» لابه لای حرف‌های معصومه خانم همسایه دیوار به دیوار خانواده امرایی این جمله که علی در ۲۲ سالگی سرپرست ۸ بچه یتیم بود ذهنم را به خودش مشغول کرد. آخه بچه ۲۲ ساله این همه پولش کجا بود؟ سؤال را گوشه‌ای از ذهنم سپردم تا جوابش را پیدا کنم.


خاطرات اهالی محله دیلمان از شهید علی امرایی شنیدنیست

* مشتری دائم بوتیک لباس فروشی!

«از بچگی با علی بچه محل بودیم. من مغازه لباس فروشی داشتم. علی هر دو هفته یک بار سر و کله‌اش پیدا می‌شد. یک بار می‌گفت دو تا پیراهن می خوام با دو تا شلوار. دو هفته بعد می‌آمد و کفش می‌خرید. اوایل فکر می‌کردم برای خودش خرید می‌کند، در حالی که همیشه او را با لباس ساده اما مرتب می‌دیدم. یک بار گفتم علی با این همه لباس چه کار می‌کنی رفیق؟ جواب سربالا داد. یک مدت که گذشت از زیرزبانش کشیدم که برای نیازمندان واقعی که می‌شناسد لباس نو می‌خرد. خیلی کیف کردم. چون همیشه دیده بودم مردم لباس‌های استفاده شده‌شان را هدیه می‌دهند. آنقدر این کارعلی برایم جالب بود که من هم در این کار خیرش سهیم شدم و لباس‌ها را کمتر از قیمت واقعی‌اش به او می فروختم.» این هم یک روایت دیگر از «مهدی مهربان»؛ رفیق شهید علی امرایی.

*قصه علی امرایی و مرد یک چشم

«علی به من پیرمرد درس زندگی می‌داد. ما همسایه‌ایم. همسایه قدیمی. می‌دانستم دستش در کار خیر است وگاهی کمکش می‌کردم. یک شب گفت حاج حسن ماشینت را میاری با هم یک جایی برویم؟ گفتم به دیده منت. یک سبد بزرگ پر از ارزاق داخل ماشین گذاشت و با هم به روستایی سمت قلعه نو ورامین رفتیم. جلوی در یک خانه قدیمی و زه وار در رفته پیاده شدیم. علی در زد و مرد میانسالی با چهره عجیب و غریب در را باز کرد. شبیه آدم ترسناک‌های کارتون‌ها بود. یک چشم بیشتر نداشت و آن هم سر جای خودش نبود. چشمش که به علی خورد انگار دنیا را به او داده بودند. با هم کمک کردیم. گفت این بنده خدا مادرزادی یک چشم ندارد و به دلیل این چهره نمی‌تواند در میان مردم برود و هیچ کجا هم به او کار نمی‌دهند. من از وقتی شناختمش هر چقدر در توانم بوده کمکش کردم.»

«حسن مؤذن»؛ پیرمرد همسایه این خاطره را که گفت مثل ابر بهار گریه کرد. این خاصیت این سن و سال است که انگار دیگر غرور و این حرف‌ها به کار آدم نمی‌آید. احساس که سرریز شود اشک هم می‌ریزد و این ماییم که در چهاردیواری خانه‌ای که هنوز هم عطر مردانگی شهید علی امرایی در آن پیچیده راز عکس روی دیوار او در مغازه‌های محله را می‌فهمیم.


فرنگ خانم؛ مادر شهید علی امرایی

*چه کردی که علی، شد علی!

همه اهل محل از علی امرایی خاطره دارند. از دست به خیری علی، وجدان کاری علی، از آشپزی‌اش، صدای دلنشینش، روضه‌های محرمی‌اش، از خواندنش در هیات جوان‌هایی که خیلی هاشان داستان دار بودند و شر و شور اما علی، محرم که می‌شد مداح هیات شان می‌شد. اما حالا ما، ما در محاصره زیبای این خاطره‌های ریز و درشت، با مادر علی؛ فرنگ خانم چشم تو چشم شده‌ایم و دل توی دلمان نیست که از او یک سؤال بپرسیم. چه کار کردی مادر؟ چطور علی را تربیت کردی؟ علی ۲۹ سال بیشتر نداشت که شهید شد. یک جوان ۲۹ ساله و این همه خوبی؟ بی مقدمه همین سؤال را پرسیدیم. به فرنگ خانم گفتیم که چطور سر از خانه‌شان در آوردیم. گفتیم که کنجکاوی اینکه چرا عکس علی همه جا هست ما را کشانده به خانه‌شان.

*ماجرای عدس پلوی نذری، خرابکاری علی و راز تربیتی مادر!

لبخند فرنگ خانم اما از آن لبخندهای دلنشین است که معنای غربت و دلتنگی می‌داد. یک حس دور و نزدیک. فرنگ خانم از یک خاطره خنده دار شروع کرد: «علی بچه بود شاید ۱۳ ساله. آقا جانش برای ماه رمضان یک کیسه برنج ده کیلویی خریده بود. روزهای اول ماه رمضان بود یک روز از نماز جمعه که برگشتیم دیدم نصف کیسه برنج را در قابلمه ریخته و خیسش کرده. گفتم علی این چه کاریه؟ معصومانه نگاهم کرد و گفت می خوام به همسایه‌ها افطاری بدم. خشکم زده بود. نمی‌دانستم دعواش کنم یا همراهی‌اش کنم که همراهش شدم و کمکش کردم و برای همسایه‌ها عدس پلو پختیم. اتفاقاً چه عدس پلویی هم شد. به بیشتر همسایه‌ها افطاری دادیم. خنده‌های از ته دل آن روز علی هنوز جلوی چشمم هست.»

 به اینجا که رسید سرش را جلو آورد و گفت مادر شدی؟ جواب بله را که از من شنید بنددلم را پاره کرد با این جمله؛ «به خدا انگار الان نشسته روبه روم و داره مثل همان روز می خنده.» درس این خاطره فرنگ خانم برای منِ مادر چه بود؟ همراهی، همدلی. فکری شدم اگرمن جای فرنگ خانم بودم چه می‌کردم. شاید پسر ۱۳ ساله‌ام را کلی دعوا می‌کردم که چرا نصف کیسه برنج را خیس کرده و در آشپرخانه گندکاری کرده و… اما فرنگ خانم از این فرصت بهترین استفاده را کرده تا علی بشود علی…

البته فقط این نبود. کمی که پدر و مادر و خواهرش خاطرات را شخم زدند فهمیدیم علی از آن بچه‌های نان پاک خورده روزگار بوده. بابا، مسجد رفتنش ترک نمی‌شده و علی و آن یکی پسر هم همراه همیشگی‌اش. از قدیم ندیم‌ها در خانه هیات داشتند و این رسم هیات رفتن را هم ترک نمی‌کردند. نان حلال هم که دیگر اصل کار است. بابا به علی یاد داده بود کار عار نیست. علی و آن یکی پسر را از بچگی همراهش خودش می‌برد و با عمل نشانشان می‌داد که کار عار نیست. حتماً گاهی وقت‌ها یک جمله پدرانه هم ضمیمه‌اش می‌کرده که برای بچه‌ها درس زندگی بشود.

*تعقیب گداهای محله

یادم آمد همسایه‌شان گفته بود علی در ۲۲ سالگی‌اش سرپرست ۸ بچه یتیم بود و با خودم قرار گذاشته بودم که جواب این سؤال را از خانواده‌اش بگیرم. اینکه جوان ۲۲ ساله این همه پول را از کجا می‌آورده که وقت خداحافظی با هم صحبت شدن با دایی شهید علی امرایی جواب همه سوالاتمان را گرفتیم؛

«علی از کار کردن ابایی نداشت. بچه که بود ساندویچ درست می‌کرد و می‌برد مدرسه می فروخت. ندیدیم برای خودش ولخرجی کند. یا هر روز یک لباس بپوشد. فقط این نبود. تابستان‌ها با برادر دامادشان به مدارس می‌رفت برای نقاشی در و دیوار. بعد هم که بزرگ‌تر شد و به سپاه رفت و پاسدار شد اما باز هم دست از چندکاره بودن بر نداشت. چاپخانه راه انداخت برای چاپ بنر و کارش تخفیف دادن بود. خلاصه بعد از شهادتش از طریق کمیته امداد فهمیدیم که او دو خانواده و سه یتیم را تحت پوشش مالی خود داشته و تمام درآمدش را خرج آنها می‌کرد.

خاطرات ما و علی امرایی با ماجرای تعقیب کردن او و گداهای محله و شناسایی جا و مکانشان تمام شد؛ «علی رد گداهایی را که در خانه می‌آمدند می‌گرفت تا ببیند خانه‌شان کجاست و آنهایی که واقعاً گدا بودند را شناسایی می‌کرد و کمک حالشان می‌شد.»


نام جهادی شهید علی امرایی«حسین ذاکر» بود

*وصال

مدافع حرم علی امرایی، با اسم جهادی حسین ذاکر در یکم تیرماه سال ۱۳۹۴ در اثر اصابت موشک به خودرو در شهر درعا درکشور سوریه به شهادت رسید.

پایان پیام/

  • ۲۰۱۴ بود.
  • بر اساس گزارش وزارت دفاع بریتانیا گروه واگنر در حال حاضر با ۵۰,۰۰۰ سرباز یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های کارزار تهاجمی روسیه علیه اوکراین را تشکیل می‌دهد.
  • شبه نظامیان واگنر اخیرا با تسخیر شهر سولدار در ۲۰ کیلومتری شمال شهر استراتژیک باخموت در شرق اوکراین، اولین پیروزی نظامی قابل توجه روسیه پس از چند ماه رقم زده‌اند.
  • ریاست این گروه شبه نظامی را یوگنی پریگوژین، الیگارش روس بر عهده دارد.
  • به پریگوژین به دلیل ریاست مجموعه کیترینگ‌هایی که برای کرملین غذا تهیه می‌کردند لقب «آشپز پوتین» داده شده است.
  • دامنه فعالیت‌های واگنر صرفا به اوکراین یا مناطق دیگری که روسیه حضور مستقیم زمینی دارد محدود نمی‌شود.
  • در سال ۲۰۱۵ واگنر در سوریه و در کنار ارتش بشار اسد مبارزه می‌کرد و حفاظت از برخی تأسیسات نفتی سوریه به این گروه سپرده شده بود.
  • در سال‌های اخیر شواهد زیادی از حضور شبه نظامیان واگنر در قاره افریقا دیده شده است.
  • این شواهد نشان می‌دهد شبه‌نظامیان واگنر در لیبی، جمهوری آفریقای مرکزی، موزامبیک، مالی و اخیرا در بورکینافاسو حضور نظامی دارند.
  • این گروه از سوی کارشناسان نظامی به دلیل استفاده از تاکتیک‌های خشن و بی‌رحمانه شناخته می‌شود و سازمان ملل می‌گوید واگنر در افریقا دست به جنایت‌های بشری زده است.

یافته‌های تحقیقات بازرسان سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲ نشان می‌داد آن‌ها در آفریقای مرکزی طی یک عملیات بزرگ نظامی که چند ماه قبل برگزار شد، تعدادی از غیرنظامیان را کشته‌اند، خانه‌ها و اموال آنان را غارت کرده و نمازگزاران یک مسجد را به گلوله بسته‌اند.

در گزارش تحقیقی بازرسان سازمان ملل که براساس فیلم‌ها، تصاویر و گفت‌وگو با شاهدان و مقامات محلی گردآوری شده، جنایات منتسب به روس‌ها شامل مواردی نظیر «کشتار بدون درنظر گرفتن نظامی یا غیرنظامی بودن افراد» و «غارت در ابعاد وسیع حتی غارت سازمان‌های حقوق بشری» مستقر در افریقا می‌شود.

منبع : روزنامه اعتماد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *