در آستانه هشتمین سالگرد آغاز جنگ ائتلاف متجاوز عربستان علیه مردم یمن

نفتکشی حامل بیش از یک میلیون بشکه نفت خام در مقابل ساحل غربی یمن در دریای سرخ لنگر انداخته است؛ در حالی که ملت یمن از بحران فرآورده های نفتی رنج می برد؛ ائتلاف متجاوز سعودی کشتی های حامل فرآورده های نفتی را توقیف کرد؛ مساله ای که از وقوع یک بحران بهداشتی و انسانی قریب الوقوع که جان هزاران نفر را تهدید می کند، خبر می دهد.

به گفته مسئولان دولتی، نفتکش “صافر” از آوریل ۲۰۱۵ با یک میلیون و ۱۴۰ هزار بشکه نفت خام در ابهای دریای سرخ لنگر انداخته است.

این در حالی است که کارشناسان از احتمال نشت نفت در دریا ابراز نگرانی کردند زیرا بخش‌هایی از بدنه نفتکش در دریا فرسوده شده است.

نفتکش در شصت کیلومتری شمال شهر الحدیده قرار دارد؛ اما ملت یمن به سبب محاصره نمی توانند از آن استفاده کنند. این امر از وحشیگری ائتلاف متجاوز سعودی حکایت دارد.

استان های یمن بر اثر اقدام ائتلاف متجاوز در توقیف کشتی های حامل فرآورده های نفتی از یک بحران سوخت رنج می کشند.

اقدام ائتلاف در توقیف کشتی، پیامدهای فاجعه باری در تمام عرصه های زندگی و بویژه بخش بهداشت یمن ایجاد کرده است. این امر عامل اصلی افزایش مرگ و میر کودکان و مادران و بیماران بخش مراقبت های ویژه و بخش عمل در بیمارستانها بوده است.

اینک یمن یکی از بالاترین میانگین مرگ و میر بیماران ناراحتی قلبی را دارد و مهمترین علت آن نبود دستگاه ها و تجهیزات پزشکی و کمبود دارو به سبب محاصره آمریکایی سعودی است.

با توجه به این وضعیت بحرانی، برنامه جهانی غذا از کاهش میزان کمک های غذایی به میلیون ها یمنی خبر داد. مدیر برنامه جهانی غذا در غرب آسیا و شمال افریقا تاکید کرد که در سال جاری میزان کمکها به صورت گسترده ای کاهش یافت و فقط ۱۸ درصد از نیازهای این سازمان برای انجام فعالیت های خود در یمن را تامین می کرد.

از ۷ سال تاکنون یمن با یک جنگ تجاوزکارانه بی دلیل که قوانین بین المللی را نقض می کند، روبروست. به رغم هشدارهای مکرر نهادهای حقوق بشری و بین المللی و برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل درباره وقوع یک بحران انسانی و قحطی، اما جامعه جهانی همچنان در مقابل این جنایتهای انبوه سکوت کرده است.

شورای امنیت در قتل ملت یمن شریک است؛ زیرا در مقابل قتل ملت یمن سکوت می کند. شورای امنیت تاکنون یک قطعنامه برای رفع محاصره این کشور که با تمام اصول و ارزشهای سازمان ملل و قوانین بین المللی مغایرت دارد، اتخاذ نکرده است. شورای امنیت به متجاوزان فرصت می دهد تا هرچه بیشتر به محاصره ادامه دهند به رغم آنکه فرستاده سازمان ملل بارها درباره وقوع یک فاجعه و بحران انسانی در یمن هشدار داده است.

پرواضح است که غرب بر اساس این اصل عمل می کند: “بخاطر اموالشان، جنایتهایشان را نادیده می گیرم”. در واقع اغلب غربی ها طبق این اصل با جنایتهای عربستان برخورد می کنند.

فیل میکلسون گلف باز آمریکایی گفت که حاضرم از کارنامه حقوق بشر عربستان چشم پوشی کنم و در لیگ گلف عربستان شرکت کنم تا از پول های این کشور بهره ببرم به رغم آنکه می داند که عربستان جمال خاشقچی را به قتل رسانده است و کارنامه هولناکی در عرصه حقوق بشر دارد.

در واقع هدف از قراردادهای تسلیحاتی عظیم عربستان و امارات با غرب، سکوت کشورهای غربی صادرکننده سلاح است.

هرچند که قراردادهای تسلیحاتی از برقراری امنیت در کشورهای عضو ائتلاف به سبب توسعه توانمندیهای ارتش و کمیته های مردمی یمن عاجز مانده اند.

با این حال این قراردادهای تسلیحاتی برای ائتلاف متجاوز تضمین می کند که غرب و جامعه جهانی در برابر جنایت ها و کشتارها در یمن و کشته شدن هزاران نفر و بحران اقتصادی در این کشور سکوت خواهند کرد.

منبع : العالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *